Robotti-imurit

En kuvittele että ovat herkempiä, mutta nuo liittimet/läpiviennit ym näyttää niin pieniltä ja heppoisilta että jos aine vähänkään kuivahtaa johonkin niin tuo menee tukkoon? Ja puhdistaminen näyttäisi olevan todella hankalaa jos ei mahdotonta. Niin sillä pelottaa laittaa mitään muuta kuin alkuperäistä. Vaikka varmasti joku muukin toimisi, mutta kokemuksesta monet pesuaineet ajan kanssa tahmaavat.
Juuri näin. Tuntuu muutenkin oudolta verrata hienomekaniikkaa moppiin ja sankoon :D

Sekoitettuna pesuveteen? Tuossa tuskin haittaakaan mitään kun määrät on niin pieniä, mutta itse siis laittaisin ihan raakana tuonne pesunestesäiliöön.
Eikö ole helpompi sitten pestä moppirinkulat itse? Harva laite käyttää sitä pesuainesäiliötä muuhun kuin moppien pesuun, ei lattian pesuun. Puhdasvesisäiliöln kun laittaa pesuainetta, sillä pestään lattia.

Tästä keskustelusta voimaantuneena laitoin Dreamen pesuveden sekaan Kiilto yleispuhdistusainetta jota siis olen käyttänyt moppaamiseen muutenkin, annostus oli puolet pullon ohjeesta. Jätin Marvinin tekemään syväpuhdistusta työpäivän ajaksi, illalla nähdään tulos :tup:

Mitkä on raadin mielestä tärkeimmät asiat tärkeysjärjestyksessä robon valinnassa?

Oma mutuilu:

1. Toimivuus (eli osaa imuroida ja mopata itsenäisesti hyvällä laadulla)

2. Ylläpidon helppous (eli jos lisää vettä ja tyhjentää pölyt niin muuta ei tarvitse viikottain tehdä?)

3. Ylläpidon hinta (ei merkkikohtaisia litkuja ja pusseja)

4. Hiljaisuus (oletus että kohta 1 onnistuu)

Aikoinaan oli paljon puhetta pölynimureiden poistoilman suodatuksesta. Itse imuroinut +20v keskuspölynimurilla niin asiasta ei ole tarvinnut huolehtia. Toki tuo moppaus helpottaa asiaa mutta levittääkö roboimuri pölyä paikkoihin joita se ei siivoa? Eli onko robo vaihtoehto manuaalisiivoukselle vai töydentääkö se sitä? Eli kerran viikossa manuaalisiivous olisi robon kanssa kerran tai kaksi kuussa?

Mitkä on raadin mielestä tärkeimmät asiat tärkeysjärjestyksessä robon valinnassa?

Oma mutuilu:

1. Toimivuus (eli osaa imuroida ja mopata itsenäisesti hyvällä laadulla)

2. Ylläpidon helppous (eli jos lisää vettä ja tyhjentää pölyt niin muuta ei tarvitse viikottain tehdä?)

3. Ylläpidon hinta (ei merkkikohtaisia litkuja ja pusseja)

4. Hiljaisuus (oletus että kohta 1 onnistuu)

Aikoinaan oli paljon puhetta pölynimureiden poistoilman suodatuksesta. Itse imuroinut +20v keskuspölynimurilla niin asiasta ei ole tarvinnut huolehtia. Toki tuo moppaus helpottaa asiaa mutta levittääkö roboimuri pölyä paikkoihin joita se ei siivoa? Eli onko robo vaihtoehto manuaalisiivoukselle vai töydentääkö se sitä? Eli kerran viikossa manuaalisiivous olisi robon kanssa kerran tai kaksi kuussa?
Kenelläkään tuskin niin tyhjää asuntoa, että se imuri kaikkiin paikkoihin pääsee. Näin ollen lähes aina se on enemmän täydentävä. Sen toki huomaa että kun se robotti rullailee isot pinnat riittävän usein, niin niihin paikkoihin mihin se ei pääse ei myöskään niin nopeasti kerry pölyä.

Itse priorisoin helppotta ja älyä. Eli halusin aiemman yksinkertaisen robon tilalle sellaisen joka pesee ja tyhjentää itsensä. Lisäksi priona oli ettei se helpolla jää jumiin mihinkään ja toki siivouksen pitää olla riittävän laadukasta. Isoin ongelma aiemman kanssa oli, että se oli jumissa joskus maton reunassa, joskus pyykinkuivaustelineessä tai sitten se oli niellyt latausjohdon, sukan tai löytänyt lankarullan pään. Siksi päädyin Dreamen x50 ultraan jonka pitäisi olla älyltään huippupäätä noiden esineiden väistämisessä ja siivoaa myös riittävän hyvin.

1. Telakka, joka tyhjentää imurin pölysäiliön ja pesee sekä kuivaa mopit. Ehdottomasti tärkein.
2. Hyvä moppaus. Tämä ominaisuus on kehittynyt valtavasti viimeisen 2,5v aikana.
3. Hyvä sovellus, jossa voi kattavasti säätää siivoustoimenpiteitä ja siivousalueita.
4. Erinomainen navigointi ja esteiden väistely.
5. Erinomainen imurointi (oletus on, että kaikki vähänkään paremmat imurit imuroi vähintään hyvin).

Mielestäni yllä olevat ominaisuudet esiintyvät malleissa, joiden hinnat alkavat noin 500 eurosta.

Joillakin voi kärkeen nousta kiipeämiskyky, jotta koko talon siivous onnistuu. Samoin joillekin on tärkeää, että imuri mahtuu ahtaisiin tiloihin, kuten sohvan tai matalan sohvapöydän alle. Nämä ominaisuudet tuovat 100-300€ lisää hintaa.

Minusta 1. kohdan toteutuessa ylläpidon erot ovat pieniä. Samoin ylläpidon kustannuksissa _erot_ eivät taida merkittäviä olla.

En itse imuroi tai moppaa robotti-imurin siivoamia alueita enää ollenkaan.

Dreame näköjään tykkää paksujen (tai ei edes kovin paksujen) mattojen reunat merkitä kynnyksiksi. En oikein ymmärrä logiikkaa kun samalla se kuitenkin tunnistaa että samassa kohdassa on maton reuna. Poistin nuo kynnykset kartalta. Pysyyköhän ne nyt myös poissa vai merkkaako taas uudestaan seuraavalla imurioinnilla? :hmm:

Eikö ole helpompi sitten pestä moppirinkulat itse? Harva laite käyttää sitä pesuainesäiliötä muuhun kuin moppien pesuun, ei lattian pesuun. Puhdasvesisäiliöln kun laittaa pesuainetta, sillä pestään lattia.
Tilasin verkkokauppa.comista tuota aitoa nyt kun olikin yhtäkkiä saatavilla. Tuota kun on siellä säiliössä niin Dreamen appi ei kokoaikaa itke että sitä pitää lisätä ja tuo likavesi ei haise miltään. Se mukana tullut pikkupullokin riitti pari kuukautta niin tuolla litran pönikallä menee sitten ehkä jo vuosi tms. Täytyy miettiä sitten taas lisää kun tuo loppuu. Proshopista saa halvalla (alle 15€) jos vaan keksii muuta tilattavaa samalla, kun muuten postikulut nostaa hinnan todella korkeaksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 044
Jäsenet
80 414
Uusin jäsen
SamuliT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom