Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vois näiden linkattujen videoiden pääpointteja yrittää vähän referoida. Ihan foorumin säännöissäkin näin neuvotaan.Tämä nopea AI kehitys tulee mullistamaan valtavan nopeasti koko peliteollisuuden ja elokuvateollisuuden:
Nvidia & Unreal's HUGE AI Breakthroughs (Bigger Than ChatGPT)
Vois näiden linkattujen videoiden pääpointteja yrittää vähän referoida. Ihan foorumin säännöissäkin näin neuvotaan.
it's using a chatbot from Pactum AI to automatically negotiate some supplier deals. The technology is not only saving an average of three percent on contracts, but preferable to the vendors. Three out of four suppliers prefer haggling with the AI over a human, Walmart says.
Ei se nyt aivan noin mene:AI pystyy tulkkaa ajatuksia. Siis tässä esimerkissä hiiri katsoo videota ja AI tulkkaa hiiren aivoista realiajassa sen videon:
Predict what a mouse sees by decoding brain signals
Alkaa menee kyllä hurjaksi tämä.
Eli siis neuroverkko ennustaa minkä noista mahdollisista frameista hiiri näkee. Toki merkittävä suoritus, mutta aika kaukana vielä siitä että tulkitsisi suoraan mitä aivoissa tapahtuu.The researchers then trained an AI to link this data to the 600-frame clip, in which a man runs to a car and opens its trunk.
Kaukana toki, mutta vielä viime vuosikymmenellä tekoälyn luomat kuvat olivat postimerkin kokoisia tuhnuisia pikselimössöjä. Tämäkin kehittyy tästä vielä nopeaa ja sitten kohta huomataan, että lentokentillä on jotain aivoskannereita ja auta armias jos sinulla on vääränlaisia ajatuksia päässäsi.
Tulevaisuudessa voi hyvinkin olla työhaastattelujen yhteydessä joku tuollainen aivojen skannaus väärien ajatusten takia.
IBM CEO Arvind Krishna announced a hiring pause, but that’s not all. He also stated the company plans to replace nearly 8,000 jobs with AI.
Oletko kokeillut sanoa tätä botille? Ainakin ilmaisversiossa itsellä pari kertaa jäänyt kesken, ja jatkanut loppuun kun pyytänyt tekemään niin.pitkät vastaukset jäävät samalla tavalla kesken
Siis niinhän se pitääkin tehdä, mutta luulin että rahalla siitä olisi päässyt eroon. Ja aina se ei osaa jatkaa pyytäessäkään, eli se aloittaa joskus alusta ja jättää taas kesken. Ohjelmakoodien kanssa tämä on hyvin tyypillistä.Oletko kokeillut sanoa tätä botille? Ainakin ilmaisversiossa itsellä pari kertaa jäänyt kesken, ja jatkanut loppuun kun pyytänyt tekemään niin.
Hampurilaisketju laittaa konealgoritmin ottamaan tilaukset vastaan. Helpottanee työntekijöiden elämää, kun voi keskittyä purilaisten flippaamiseen sen sijaan, että yrittää flippailla burgereita samalla kun ottaa tilauksia vastaan. Seuraakohan starbucks perästä?
Wendy’s CEO on new Google-powered drive-thru: You won’t know ‘it’s AI taking your order’
Wendy's CEO takes Yahoo Finance inside his AI push at the square burger seller.finance.yahoo.com
Kirjoittajana miettisin kyllä missä olen epäonnistunut jos neuroverkko pystyy suoltamaan yhtä hyviä tai parempia käsikirjoituksia.Tästä se alkaa ja ei ole varmaan ensimmäinen protesti AI:ta vastaan:
Column: Your boss wants AI to replace you. The writers’ strike shows how to fight back
Column: Your boss wants AI to replace you. The writers' strike shows how to fight back
Ei keneltäkään kysytä. Keskiverto palkkajohtaja on ihan voimaton kun omistaja käskee keventämään organisaatiota. Joko TJ tekee työtä käskettyä tai TJ itse vaihtuu. Ja omistajahan käskee oma etu edellä.Tässä taitaa käydä niin, että niin kauan kun tekoäly-ratkaisut korvaavat tavallisia työntekijöitä, varsinaista ongelmaa "ei ole koska uusia ammatteja ja töitä syntyy muualle". Mutta katsotaan millaisia äänenpainoja kuullaan, kun yritysten johtoa aletaan korvaamaan samoilla ratkaisuilla.
Kyllähän tuota kehitystä vastaan taistelu on isossa kuvassa aika turhaa. Poliitikoille, etenkin täkäläisille, asia tulee varmasti ihan täytenä yllätyksenä, mutta syytä olisi alkaa valmistautua AI:n yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Vaalikeskusteluissa asiasta ei kukaan sanonut sanaakaan.
Kirjoittajana miettisin kyllä missä olen epäonnistunut jos neuroverkko pystyy suoltamaan yhtä hyviä tai parempia käsikirjoituksia.
Tästähän ei välttämättä ole kyse, vaan siitä että AI pystyy tekemään perushyvää jälkeä nollakustannuksella.
Jos perustason koodareista on vaarassa tulla AI:n tuottaman tavaran oikolukijoita, niin samoin voi käydä ns. perustason kirjoittajille, esim. mainoshommissa.
Seuraavien vuosien AI mallit jouduttaisiin opettamaan pelkästään AIn itsensä luomalla materiaalilla.
Mites jos nyt ihmisten tekemä uuden kirjoittaminen ja koodaaminen lopettaisiin kannattamattomana, kun AI on opetettu massiivisella ihmisten aiemmin kirjoittamalla ja koodaamalla materiaalilla.
Seuraavien vuosien AI mallit jouduttaisiin opettamaan pelkästään AIn itsensä luomalla materiaalilla.
Tarvitaan kuitenkin jonkunlaista mielikuvituksellista täysin uuden kehittämistä ja ihmiset sitten keskittyy niihin, koska AI ei pysty kehittämään luovia täysin nyt vielä tuntemattomia konsepteja?
Koodarin paikka on hieman turvatumpi. Täälläkin tätä on paljon avattu, mutta koodarin työstä varsinaista kirjoitusta on aika pieni osa. Jossain vaiheessa ollaan varmasti sillä tasolla, että AI ymmärtää koko kontekstin ja ymmärtää mitä halutaan. Juuri tällä hetkellä en kuitenkaan ole peloissani ainakaan oman paikkani puolesta.
Tuo perustason tekstin ja kuvien tuottaminen on taas jo nyt ihan konkreettisen uhan alla. Samoin esim. kaikenlainen käännöstyö. Omien kokemusten perusteella GPT kääntää tekstiä moninverroin google translatea paremmin ja sille voi avata kontekstia tulosta parantamaan. Voisin kuvitella että subtitlet ja ohjekirjat tehdään jo ihan lähiaikoina AI:n avulla.
Tässä taas joitakin pienen kunnan kunnallispoliittisia kokouksia ollut joissa on sihteerinä toiminut tällainen perus teknologiaa vain väkisin käyttävä keski-ikäinen nainen, jolla nyt jo onnistuu yleensä läppärin kytkeminen kokoushuoneen näyttöön ihan ok, mutta se kun työn alla olevaa dokumenttia tarkastetaan ja muokataan ja siihen läppäriin ei koskaan ole edes hiirtä mukana ja nuolilla / pgup pgdn tai eleillä ei osaa dukomettia scrollata niin vähän tulee tekoälyä ikävä.
Kaiken kaikkiaan julkishalinnoissa on varmaan kymmeniätuhansia vakansseja jotka oikeasti voisi korvata vaikka huomenna tekoälyllä jos tietoturvakysymykset saa ratkaistua.
Tuo "Feedback loop" ei tuota yhtään mitään kuin pelkkää stagnaatiota. Tekoälyn itsensä generoima data ei kelpaa koulutusdataksi (LLM:n tapauksessa) koska siinä ei ole mitään uutta informaatiota. Tätä itse asiassa ollaan lähestymässä, internetissä oleva materiaali saturoituu teköälyn tuottamasta tekstistä, jota sitten sitten käytetään kouluttamaan tekoälyä, eikä edistystä tapahtu.Tuo feedback loops on pelottava skenario. Ensinnäkin tietokone korjaisin nämä meidän kehittymättömät ja huonot ohjelmointikielet suoraan optimoidulla binäärillä. Miksi kirjoittaa pseudokoodia kun voi tehdä ihan suoraan koodia joka voidaan suorittaa, ja tehdä sen myös tehokkaasti. Vanhat kunnon assembler ajat kunniaan. Sen jälkeen kun kaikki on kirjoitettu muutaman kerran iteratiivisesti uudelleen, aletaankin jo lähestyä singulariteettia jollain tasolla? Ei ehkä sillä perinteisellä. Mutta kuitenkin osa ennustuksesta on toteutunut. Koneet tekevät jotain, mistä me ei ymmärretä mitään. Se kuka sitä sitten viime kädessä kontrolloi on toinen kysymys, mutta mutta. Riskisektori voi lähestyä nopeammin kuin uskommekaan.
Hampurilaisketju laittaa konealgoritmin ottamaan tilaukset vastaan. Helpottanee työntekijöiden elämää, kun voi keskittyä purilaisten flippaamiseen sen sijaan, että yrittää flippailla burgereita samalla kun ottaa tilauksia vastaan. Seuraakohan starbucks perästä?
Wendy’s CEO on new Google-powered drive-thru: You won’t know ‘it’s AI taking your order’
Wendy's CEO takes Yahoo Finance inside his AI push at the square burger seller.finance.yahoo.com
Eikös tuo ole aika vanhanaikaista ja turhaa? Jo pitkään on tajuttu, että tilaus tehdään visuaalisen käyttöliittymän avulla jolloin siihen ei tule virheitä eikä tarvitse puhua kenellekään. Jossain ostarin mäkissä johon kävellään 30 sekuntia päähänpiston jälkeen toimii ihan hyvin ravintolan päätteellä kasattava tilaus, tien päällä absia lähestyessä matkustaja tilaa sovelluksella.En tiedä Starbucksista, mutta Jenkeissä on muutkin burgerimestat alkaneet lähtee tälle linjalle. Wendy ei ole ainoa. Minusta GPT sopii tähän hommaan oikeasti todella mainiosti. Turhinta hommaa ihmiselle tilauksien vastaan ottaminen. Japanissa ollaan muuten pidemmällä näissä. Siellä on yleistynyt paikat joissa robottitarjoilijat tuovat tilatut tuotteetkin pöytään.
Eikös tuo ole aika vanhanaikaista ja turhaa? Jo pitkään on tajuttu, että tilaus tehdään visuaalisen käyttöliittymän avulla jolloin siihen ei tule virheitä eikä tarvitse puhua kenellekään. Jossain ostarin mäkissä johon kävellään 30 sekuntia päähänpiston jälkeen toimii ihan hyvin ravintolan päätteellä kasattava tilaus, tien päällä absia lähestyessä matkustaja tilaa sovelluksella.
Puhumalla tehtävä tilaus on vähän sama kuin innovoisi verkkokauppoihin uuden käyttöliittymän, jossa äänipuheluna tilataan kuin jostain elloksen kuvastosta 30 vuotta sitten, ainoana uutuutena korvataan alipalkattu tyhmä ihminen huonolla botilla. Lopputuloksena saat väärän kokoisen hieromasauvan sijaan yhdistelmäkuorman kananpaskaa etupihalle ja tilaukseen kirjataan kontaktiton toimitus, eli ylläri ei varoita tulostaan.
Tarjoilijaa ei tekoäly korvaa oikeassa ravintolassa ellei fyysinen robotti ole vielä tekoälyä parempi. Jos raflassa on tarjolla tarjoilijaa matkiva Roomba, menen mieluummin sinne Burger Kingiin tilaamaan infotaulun tapaiselta. Ajatus on vähän sama kuin korvata vaimo Onlyfans-tilauksella, siivousfirman kestodiilillä ja riitelemällä vartti viikossa kaverin kanssa jostain turhasta.
Eikös tuo ole aika vanhanaikaista ja turhaa? Jo pitkään on tajuttu, että tilaus tehdään visuaalisen käyttöliittymän avulla jolloin siihen ei tule virheitä eikä tarvitse puhua kenellekään. Jossain ostarin mäkissä johon kävellään 30 sekuntia päähänpiston jälkeen toimii ihan hyvin ravintolan päätteellä kasattava tilaus, tien päällä absia lähestyessä matkustaja tilaa sovelluksella.
Joo, epäilemättä tämä liittyy asiakkaiden haluun jonottaa autolla. Saattaa alueittain olla pitkäikäinenkin bisnes. Kuitenkin työvoimaa on menestyksekkäästi korvattu tilausten vastaanotossa kätevämminkin. Sanoisin että myös autokaistalla näytön tökkiminen on kätevämpää kuin botin kanssa juttelu. Vanhanaikaisessa autopesussakin toimii, ja graafista käyttöliittymää voi toki täydentää puheohjauksella. Se on paljon helpompi kokonaisuus kuin äänikeskustelu ihmis- tai bottiaspan kanssa.Punttisalin vieressä missä mä käyn on chick-a-fil(pikaruokapaikka) ja starbucks. Molemmissa on autokaistoilla jonot, kun aamusta käyn salilla. Jengi edelleen syystä tai toisesta painaa autolla hakeen ruuat ja juomat autokaistan kautta. Liekö myös syövät autossa tms. Kulttuuriin tuntuu kuuluvan että niin aamiainen, lounas kuin päivällinenkin haetaan autokaistan kautta.
Kai autokaistailu jossain vaiheessa loppuu/vähenee. Ainakin starbucksissa voi tilata appsin kautta etukäteen ja välttää jonot.
Tuskin wendys konealgoritmia tilausten vastaanottamiseen tekisi jos sillä ei saavutettaisi voittoa.
Ne kosketusnäytöt ovat ihan ok, jos haluaa mennä sisälle sinne myymälän puolelle. Autokaistalla asioiva tuskin sinne haluaa ja kosketusnäyttöjä taas ei voi yleensä autokaistalla käyttää, tai ei ole moista ainakaan omalle kohdalle osunut missään.Eikös tuo ole aika vanhanaikaista ja turhaa? Jo pitkään on tajuttu, että tilaus tehdään visuaalisen käyttöliittymän avulla jolloin siihen ei tule virheitä eikä tarvitse puhua kenellekään. Jossain ostarin mäkissä johon kävellään 30 sekuntia päähänpiston jälkeen toimii ihan hyvin ravintolan päätteellä kasattava tilaus, tien päällä absia lähestyessä matkustaja tilaa sovelluksella.
Mitä jos tulevaisuudessa AI ei korvaakkaan koodareita, vaan kääntäjän ja ajoympäristön? Eli ohjelma kerrotaan AI:lle selkokielisinä ohjeina ja jokainen "ohjelma" on tavallaan erillinen chatgpt:n virtuaali-instanssi pilvessä. Vähän kuin joku AWS Lambda tai Azure Function. Koodauskieli muuttuu Java/C#:sta englanniksi
Ihmisille joilla ei ole tablettia tai älypuhelinta, kosketuskäyttöliittymä on parempi vaihtoehto.Joku mulle käsittämätön syy esim. starbucksin autokaistaan on. Paljon helpompi ja aikaasäästävä tapa etukäteen tilata applikaatiosta. Applikaatio kertoo jo ennen tilausta mikä on about jonotusaika. Starbuckseissa melkeinpä aina hyvät parkkipaikat niin ajaa paikalle, parkki, kävelee sisään ja ulos ja homma hoitui nopeammin ja helpommin kuin autokaistan kautta jonottamalla.
En ymmärrä miten tabletti/kosketusruutu autokaistalla olisi parempi kuin etukäteen puhelimella/tabletilla/tietokoneella tilaaminen joko appsin tai webbisivun kautta. Ylipäänsä autosta vaikea jotain seinässä olevaa näyttöä käyttää. Ilkivalta/varastus/vahingot aspekti mikä tulee myös kuvaan mukaan. Jos tabletin voi rikkoa tarkoituksella tai vahingossa niin joko se rikotaan tai tipahtaa maahan tms.
inn n outissa(pikaruoka hampurilaispaikka) näkyy ruuhka-aikoihin työntekijä kiertämässä autosta autoon ottamassa tilaukset. Kai ruuhka-aikana on nopeampi ihmisen kiertää ottamassa tilaukset kuin jengin huudella mikrofoniin jonka toisessa päässä on ihminen.