No meitähän on moneksi. Toki jos tavoitteena on "pelata joskus NES-pelejä mahdollisimman halvalla", niin emulaattori lienee oikea ratkaisu. Toisille retropelaaminen on pelaamisen lisäksi myös laitteiden ja pelikasettien keräilyä eli paljon muutakin kuin se itse pelitapahtuma. Itse olen jossain tässä välimaastossa eli tykkään, että on oikeita konsoleita ja fyysisiä pelikasetteja ja pelaaminen voi tapahtua olohuoneen televisiosta sohvalta käsin työntämällä kasetti koneeseen ja napsauttamalla virrat päälle. Konsoleiksi kuitenkin hyväksyn muutakin kuin ne alkuperäiset laitteet, vaikka toki mielelläni nekin hyllyyni otan. Tähän syynä pääasiassa liitännät ja osittain myös vanhojen laitteiden "hapantuminen" ja tokihan ne vanhat klassikot on mukava katsella vähän korkeammalla resoluutiolla. Kuitenkin jos mulla olisi tilaa, niin varmasti pyhittäisin yhden huoneen vanhoille vermeille eli vanhat konsolit kiinni kuvaputkitöllöihin.
Tämä lienee jossain mielessä myös sukupolvikysymys. Ehkä nuorempi jengi on taipuvaisia ajattelemaan, että se on ihan sama pelata emulaattorilla vaikka läppärin näytöltä ja hullua rahan ja ajan tuhlausta tuollainen laitteiden ja pelien ostelu, mutta sitten taas me 25-30 vuotta sitten noilla laitteilla päivät pitkät pelanneet haetaan vähän sitä askeettisempaa tunnelmaa. Ei ollut kotona internettiä eikä tietoakaan mistään rommeista.