Retropelaaminen, emulaattorit ja laitteet

Laitetaanpa tännekin viime kuussa ennakkotilattavaksi julkaistu varsin odottamaton yllätys:
Neo Geo.jpg

Laitetaanpa tännekin viime kuussa ennakkotilattavaksi julkaistu varsin odottamaton yllätys:
Neo Geo.jpg

Olin jo hetken, että tilaukseen menee. Vajaa tonnin hinta sai toisiin ajatuksiin. Vaikka äkkiseltään näyttäisi olevan kyllä ihan ok paketti, ei siinä mitään.

Juu kyllä tuo on tarkoitettu astetta kovemmille keräilijöille ja neo geo faneille.
Pelitkin maksaa 80e / kpl. Juu on se halpa hinta kun vertaa mitä niistä orkkis versioista pyydetään ebayssa, mutta 80e jostain vanhasta metal slugista on ihan naurettava hinta.
Toisaalta mikä minä olen sanomaan kun just edellisvuonna maksoin ps1:n quake 2:sta 60e ja nintendo ds:n resident evilista 119e :D

^ Sillä oli vpd:ssa sellanen hintalappu :D
Ebaysta olis kyllä saanut 40e, mutta siihen sitten postikulut ja muut päälle.
Ja tuo on mulle yks parhaimpia ps1 pelejä ja onhan se tekniseltä kantiltakin aikamoinen saavutus ja lisäksi halusin päästä pelaamaan sitä ihan putkitelkkarin ruudulta.
Muutenkin tykkään ps1 version värimaailmasta pc versiota enemmän joten mulle tuo on tavallaan se ainoa oikea quake 2.

Olisi kyllä perhanan hieno tuo NeoGeo, mutta ei nyt mitenkään raaskisi 900 euroa laittaa kiinni.

Maksoit noin kolminkertaisen hinnan tämän hetken hintatasoon, niin oliko peli tehdasmuoveissa vai jotenkin muulla tavoin erikoisversio?

Ihan normaali käytetty CIB paketti. Nyt tosiaan näyttää price charting sivuston mukaan tuollaiselle pal versiolle arvoksi 23$, mutta silloin 2024 se oli muistaakseni n.40$.
En tuota ihan 100% varmuudella voi muistaa, mutta ebayssa niitä ainakin oli myynnissä 30e-40e hintaan. Loose versiota oli halvemmalla ja noihin sitten postikulut päälle.
Tietenkin pelikaupat sitten laittaa vielä oman lisänsä tuohon päälle, mutta sen sitten myös sai kahdessa päivässä kotiin ilman mitään extra säätämistä.

Voin kyllä rehellisesti sanoa ettei se tuon arvoinen ole, ihan kuten se ressakaan ei ollut 119e arvoinen (sitä oli ebayssa 80e-90e hintaan eikä se ole senkään arvoinen), mutta molemmat oli sellaisia mitkä halusin hyllyyn ja varsinkin tuo ressa on mun mielestä se paras versio ekasta pelistä.
Idioottina menin aikoinaan molemmat viemään vaihdossa kun ei tullut mieleen, että saatan joskus yli 20 vuotta myöhemmin alkaa taas pelaamaan vanhoja pelejä ja tuon takia on tullut ostettua iso määrä ps2 pelejäkin takaisin hyllyyn ja enää en niistä luovu :D

Ihan samoin voin sanoa, että ei uusinkaan resident evil mun mielestä ole 70e arvoinen vaikka se tällähetkellä onkin mun vuoden paras peli.
Joskus tulee vaan maksettua extraa jotta saa pelin jonka haluaa.

Jonkin sortin ympyrä kyllä sulkeutui, kun hen modatulla PS3:sella tuli aloitettua Final Fantasy 7. Junnuna sai aina kuunnella juttuja PS1 omistavilta kavereilta kyseistä pelistä ja katella fiiliksellä onpa tylsä, nyt jotain moninpeliä koneeseen. Maistuu kyllä hyvältä ja ps1 peliksi loistavat musiikit.

Jonkin sortin ympyrä kyllä sulkeutui, kun hen modatulla PS3:sella tuli aloitettua Final Fantasy 7. Junnuna sai aina kuunnella juttuja PS1 omistavilta kavereilta kyseistä pelistä ja katella fiiliksellä onpa tylsä, nyt jotain moninpeliä koneeseen. Maistuu kyllä hyvältä ja ps1 peliksi loistavat musiikit.

Siinä on peli, jonka omistan moneen kertaan. Löytyy alkuperäinen CD-romppu, PS1-peli, PS3:lle digina ostettu PS1 versio ja sitten tietenkin nämä PS4/PS5 aikakauden remaket. Onhan se yksi kaikkien aikojen parhaista videopeleistä.

Pitäisi varmaan itekin kokeilla tota FF7:aa joskus. :whistling: Sentään osat 1– 6 on tullut vedettyä läpi, nelonen useampaan otteeseenkin.

Pitkään roplasin eri käsikonsoleiden kanssa, mutta harrastuksen hinta on viime vuosina karannut todella korkeaksi. Ennen kahdesta romusta sai yhden toimivan järkevällä panostuksella, mutta nyt rikkinäisestä pyydetään eilispäivän ehjän hintaa.. Japanista sai pitkään käytettyjä konsoleita hyvillä diileillä myös, mutta sielläkin pyyntihinnat ovat tuplaantuneet ja postikulut viisinkertaistuneet parissa vuodessa, vaikka valuutta on itsessään halventunut. 2000-luvun kamat on olleet jo pitkään kuumaa retroa ja jännä nähdä laskeeko hintataso joskus vielä "normaaliksi".

Mikäli löytyy aktiivisia harrastajia, niin nyt viikonlopun ajan minun kaappien jämät ovat uloskantohuudossa Käsikonsoliharrastuksen jäänteet (ROMU/JUNK) GBC, PSP, DS. Mikäli tämä linkki on liikaa, niin editoidaan pois :)

Viimeksi muokattu:
Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.

Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.
Itseäni ei haittaisi vaikka päivittäisit joka kuukausi mutta puhun vain omasta puolestani, voithan toki tehdä oman ketjun keräilyharrastuksestasi tai jopa yleisen "mitä keräilet tai olet keräillyt", tälläistä kun tietääkseni ei täällä vielä ole. Edellä mainittuja ja varsinkin omaasi voisit päivitellä aina tarpeen mukaan.

Itseäni ei haittaisi vaikka päivittäisit joka kuukausi mutta puhun vain omasta puolestani, voithan toki tehdä oman ketjun keräilyharrastuksestasi tai jopa yleisen "mitä keräilet tai olet keräillyt", tälläistä kun tietääkseni ei täällä vielä ole. Edellä mainittuja ja varsinkin omaasi voisit päivitellä aina tarpeen mukaan.
Kiitoksia ideasta ja ehdotuksesta.

Tuo erillinen ketju on hyvä idea, mutta en pane pahakseni, vaikka viestejä tulisi tähänkin ketjuun. Vaikka kuva koko kokoelmastasi on aina kiva, olisi kiva kuvien kera nähdä ja kuulla, millaisia lisäyksiä kokoelmaan aina tulee.

Muistan bonganneeni sivustosi ehkä Murosta tai jopa Peliplaneetasta tässä viimeisen 20 vuoden aikana useammankin kerran. Oletko koskaan kertonut, mitä kaikkia pelisarjoja keräilet? Olisi kiva kuulla syitä, miksi joku peli tai pelisarja päätyy kokoelmaasi, tai vastaavasti, jos olet päättänyt joskus lopettaa jonkin pelisarjan keräilyn. Vähän tarinaa ja taustaa kuvien lisäksi, joko tänne tai sivustollesi.

Tuo erillinen ketju on hyvä idea, mutta en pane pahakseni, vaikka viestejä tulisi tähänkin ketjuun. Vaikka kuva koko kokoelmastasi on aina kiva, olisi kiva kuvien kera nähdä ja kuulla, millaisia lisäyksiä kokoelmaan aina tulee.

Muistan bonganneeni sivustosi ehkä Murosta tai jopa Peliplaneetasta tässä viimeisen 20 vuoden aikana useammankin kerran. Oletko koskaan kertonut, mitä kaikkia pelisarjoja keräilet? Olisi kiva kuulla syitä, miksi joku peli tai pelisarja päätyy kokoelmaasi, tai vastaavasti, jos olet päättänyt joskus lopettaa jonkin pelisarjan keräilyn. Vähän tarinaa ja taustaa kuvien lisäksi, joko tänne tai sivustollesi.
Kyllä tämä on täysin mahdollista :) Wayback Machinen kautta voi käydä katsomassa keräilyhistoriaani Peliplaneetan foorumilla. Keskustelun taso ja jutut nyt on mitä on mutta ihan kiva näitä on katsella ja muistella näin +20 vuoden jälkeen. Otan tässä kuussa vielä päivitetyn kuvan kokoelmastani ja mietin seuraavaa päivityksen ajankohtaa tämän jälkeen. Sen verran kuitenkin tulee vielä hyvää tavaraa tämän kuun puolella, että täytyy vielä tässä kuussa päivittää.

Minusta olisi hauskaa ihan tuoreeltaan nähdä ja kuulla, mitä olet saanut postissa ja myös esim. detaljeja pelistä, sen tuotannosta, jne. sekä siitä, miksi se on valikoitunut sinulle keräiltävien pelien joukkoon. Myös hankintaprosessi on kiinnostava, jos jotain peliä olet metsästänyt jo pitkään.

Minusta olisi hauskaa ihan tuoreeltaan nähdä ja kuulla, mitä olet saanut postissa ja myös esim. detaljeja pelistä, sen tuotannosta, jne. sekä siitä, miksi se on valikoitunut sinulle keräiltävien pelien joukkoon. Myös hankintaprosessi on kiinnostava, jos jotain peliä olet metsästänyt jo pitkään.
Olen kesälomalla ja minulla on hyvin aikaa vaikka päivitellä nettisivujani ja päivitin sivustoni Tietoa-osiota (CTRL + F5 tarvittaessa) ja antaisiko tämä lisätietoa asiaan? Sivuston etusivulla olevaa kirjekuoriversiota Commander Keenin Invasion of the Vorticons pelistä metsästin koko 23 vuoden keräilyhistoriani oikeastaan eli en ole tätä ikinä ennen nähnyt ja tästä syystä se oli nyt saatava (melkein hinnalla millä hyvänsä) tai muuten en välttämättä tule tätä enää ikinä näkemään mahdollisesti.

20260611_182352.jpg

Erittäin asiallinen Duke-osasto. 🫡
Kiitoksia. Kuvassa Duke Nukem Forever Balls of Steel Collector's Edition PC DVD USA, Duke Nukem 3D Moore Creations posliiniveistos (numero 201 / 8500) 1997 USA, Duke Nukem 3D (hiirimatoton versio) USA, Duke Nukem 3D (hiirimattoversio) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (mattaboksi) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (kiiltoboksi) USA.

Kiitoksia. Kuvassa Duke Nukem Forever Balls of Steel Collector's Edition PC DVD USA, Duke Nukem 3D Moore Creations posliiniveistos (numero 201 / 8500) 1997 USA, Duke Nukem 3D (hiirimatoton versio) USA, Duke Nukem 3D (hiirimattoversio) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (mattaboksi) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (kiiltoboksi) USA.
Missä Kill-A-Ton Collection 😉

DukeKillATonCollection_small.jpg

Itselläni tämä on ainakin joskus ollut, ja luullakseni ja toivoakseni on edelleen jossain vanhempieni kotona jemmassa. Hyviä aikoja joka tapauksessa oli tuon parissa.

Missä Kill-A-Ton Collection 😉

DukeKillATonCollection_small.jpg

Itselläni tämä on ainakin joskus ollut, ja luullakseni ja toivoakseni on edelleen jossain vanhempieni kotona jemmassa. Hyviä aikoja joka tapauksessa oli tuon parissa.
Kill-A-Ton kokoelma tosiaan minulta puuttuu ja perustelen sitä sillä, että yritän välttää lisäosia sekä kokoelmia ja keskityn vain "pääpeleihin". Todella hieno paketti joka tapauksessa tämä ja oli joskus itsellänikin kauan sitten.

imho; postailet aina hankkimasi "uutuudet" ja sitten esim. 4kk välein koko setti taas kuvina.
teet hienoa duunia, kiitos arkistoimisesta. ;)

imho; postailet aina hankkimasi "uutuudet" ja sitten esim. 4kk välein koko setti taas kuvina.
teet hienoa duunia, kiitos arkistoimisesta. ;)
Katsotaan mitä tuleman pitää. Tänään pitäisi saapua useamman pelin paketti jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Tuli tilattua Alista hetken mielijohteesta R36MAX 64GB ja RTL8188FTV Type-C USB dongle.
Ajatus oli että laitan 64gb SanDisk kortille Rocknix OS tai dArkOS ja 128gb Kingston Canvas kortille ROM:t ja BIOS:t.
Katsotaan mitä tuosta tulee...

Noita Doom-kuvia katsellessa tuli mieleen, että miten voin nykypäivänä pelata juurikin Doomia ja eritoten Doom 2:sta helpoiten siten, että tarvittaessa voin tallentaa etenemisen pelissä?

Noita Doom-kuvia katsellessa tuli mieleen, että miten voin nykypäivänä pelata juurikin Doomia ja eritoten Doom 2:sta helpoiten siten, että tarvittaessa voin tallentaa etenemisen pelissä?
Steamista löytyy Doom + Doom 2 -paketti, sisältää käytännöllisiä päivityksiä kuten pikatallennukset.
DOOM + DOOM II Steamissä

Tai jos ei Steam maistu niin sama löytyy myös GOGista, eikä tarvitse asennella pelille launcheria jos ei sellaiset kiinnosta.
DOOM + DOOM II

Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua Alista hetken mielijohteesta R36MAX 64GB ja RTL8188FTV Type-C USB dongle.
Ajatus oli että laitan 64gb SanDisk kortille Rocknix OS tai dArkOS ja 128gb Kingston Canvas kortille ROM:t ja BIOS:t.
Katsotaan mitä tuosta tulee...
Omassa laitteessa (X55) Rocknix on toiminut virheettömästi juuri kyseisellä tavalla asennettuna.

Yksi vaihtoehto on myös ladata ilmainen DOSBox ja Doom II jostakin Internetin syövereistä ja pelata alkuperäistä vastaavalla kokemuksella kyseistä peliä ja muitakin DOS-ajan pelejä. Jos lataat pelin vaikka Lataukset / Downloads kansioon niin ohjelman käynnistettyä kirjoitat seuraavan rimpsun, jolla "mountataan" eli liitetään kansio DOSBoxin käyttöön:

esim.
mount c: c:\users\KÄYTTÄJÄNIMI\downloads (enter)
cd doom2 (enter)
doom2.exe (enter)

Steamista löytyy Doom + Doom 2 -paketti, sisältää käytännöllisiä päivityksiä kuten pikatallennukset.
DOOM + DOOM II Steamissä

Tai jos ei Steam maistu niin sama löytyy myös GOGista, eikä tarvitse asennella pelille launcheria jos ei sellaiset kiinnosta.
DOOM + DOOM II

Ja nuo samat löytyy myös pleikkarille, xboxille ja switchille jos mieluummin konsolilla pelaa ja niilläkin on myös näppis + hiiri tuki jos sellaista kaipaa.

Lisää kesäkuun hankintoja 🤓

■ Wolfenstein 3D CD USA NIB
■ Doom Collector's Edition CD USA CIB
■ Full Throttle CD USA CIB
■ Dark Forces CD USA CIB

wolf3dcd2.jpg

wolf3dcd.jpg

doomce2.jpg

doomce.jpg

ft.jpg

ft2.jpg

dforces1.jpg

dforces2.jpg

Viimeksi muokattu:
Koko keräilyhistoriani aikana kohtasin näillä näkymin nyt vasta ensimmäisen epärehellisen myyjän eBayssä ja näillä näkymin jää tulematta Duke Nukem II peli :/ Olikin hieman halvaksi asetettu osta-heti-hinta ja huijarihan se sitten olikin.

Ketjussa on myös tarkoitus keskustella retro-pelaamisesta ja tästä aiheesti tuli mieleen oma klassikkovideo vuosien takaa. Indiana Jones and the Last Crusadea pelanneet ymmärtänevät miten hienosta saavutuksesta tässä on kyse.

"In this video from the old adventure game Indiana Jones and the Last Crusade, I beat Biff the nazi w/o giving him a trophy full of ale and w/o cheating. As far as I know, I'm the first in history to do this. The original EGA version was released 1989, so it was about time :)I haven't counted how many times I needed to fight him to do this, but I think the number is between 15,000 and 50,000. Just the last about thousand tries were fought with this final strategy, which took me very long to discover."

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=CsaSJYluunA

Löysin aivan poikkeuksellisen yksityiskohtaisen ja viihdyttävän podcastin pelaamisen alkuajoilta. Toinen tekijöistä on historioitsija ja on tosissaan ottanut selvää asioista ja etsinyt lähteitä.
Kuulin ensimmäistä kertaa Saloran Playmaster telkkarista, johon oli valmiiksi lisätty piiri Pong-pelaamista varten.

Screenshot_2026-07-06-14-54-41-27_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg

En tiedä kuinka paljon noita oli mutta siinä telkkarissa millä minä pelasin pongia ei kyllä ollut ton näköisiä ohjaimia. Merkistä ja mallista ei mitään tietoa.

Löysin aivan poikkeuksellisen yksityiskohtaisen ja viihdyttävän podcastin pelaamisen alkuajoilta. Toinen tekijöistä on historioitsija ja on tosissaan ottanut selvää asioista ja etsinyt lähteitä.
Kuulin ensimmäistä kertaa Saloran Playmaster telkkarista, johon oli valmiiksi lisätty piiri Pong-pelaamista varten.

Screenshot_2026-07-06-14-54-41-27_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg
Wow! Hieno löytö ja kiitoksia jakamisesta.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 593
Jäsenet
83 857
Uusin jäsen
ReTe91

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom