Retropelaaminen, emulaattorit ja laitteet

Moikka! Testattiin mummolassa lapsuuden atari 520st toimintaa ja hyvin pelitti muutoin mutta hiiren näppäimet ei enää toimineet, oli kyllä aika huonossa hapessakin joten ei ihme, mutta mistä löytää siihen tilalle toimiva hiiri? Alkuperäistä en henno ostaa kun näin hintapyynnön mutta tekoäly suositteli adapteria jolla modernikin hiiri siihen passaisi mutta en löytänyt googlettamalla sellaista välikappaletta. Oisko teillä siihen vinkkiä?

Screenshot_20260327_225356_Messenger.jpg
Oisikohan tämä sopiva? -> mouSTer tai TruMOUSE Atari ST USB Mouse Adapter - Retro Computer Adapters & Upgrades for Commodore, Amiga & More
 
Onko parviälyllä suositella retropelaamiseen jotain hyvää langatonta näppistä ja hiirtä (tai kunnollista touchpadia näppiksessä) retropelailuun? Laittelen vähitellen harrastehuoneeseen uuttavanhaa rautaa läppärin muodossa ja yhtenä käyttötarkoituksena on pelailla vanhempia PC- tai kotimikropelejä (C64, Amiga jne.) Langaton ohjain löytyy, mutta esim. vanhaa änäriä tai PC-ropeja tyyliin Fallout 2, Planescape: Torment varten olisi hyvä olla kunnon näppis ja hiiri, joita voi käyttää sujuvasti tv-tuolissa röhnöttäessä. Nykyinen Logitechin K400 aiheuttaa vain virhelyöntejä pienuudestaan johtuen.
 
Täälläkin varmaan kiinnostaisi Torniossa oleva kirppispöytä johon tulee lisää tavaraa aina vain päivittäin. Yksi Commodore 128 ja Atari ehti jo mennä, mutta nyt siellä oli mm. Commodore 128, C64 lerppuja laatikollinen ja kasettipelejä, Megadrive ja pelejä, Xbox 360 ja Xbox One, PS1 konsoli, PS2 pelejä, Xbox 360 pelejä, Gameboy pelejä, Nintendo DS pelejä, Commodore 64 levyasemia joista toinen alkuperäisessä laatikossa, ohjaimia paljon, C64 diskettipelejä alkuperäisissä laatikoissa, C64 kasettiasema jne.

Aiemmin samalla myyjällä oli mm. Xbox 360, PS2 konsoleita, mutta eipä olisi silloin arvannut, että jatkoa on luvassa. Eilenkin oli varmaan pari kertaa tullut lisää jo siinä välissä kun kävin kiertelemässä :D
Kyllä se jo vähän mietityttää, että mitähän sinne vielä tulee ja onko niitä enää sitten joskus jäljellä. Pöytämaksu on kuitenkin sellainen, joka varmasti vähän rajoittaa kuinka kauan pystyy pöytää pitämään.
 
Tulipa hankittua R36S kun osui aliin alennus ja parin euron kuponki sopivasti että hintaa tuli 25€, ei voi hinnalla haukkua. Aito on. ArkOS tuoreelle muistikortille kun kaikkialla varoitellaan kiinakortin kestävyydestä.

Ally on jäänyt käytännössä hyllylle pölyyntymään, pikkuinen R36S kulkee kätevämmin mukana, akku kestää paljon pitempään eikä tuo paina mitään. Lataaminen on kyllä tuskallisen hidasta, käytännössä jos sillä pelaa 4 tuntia niin lataus kestää samat neljä tuntia, ehkä jopa enemmän.

Taskutaco (gamesir pocket taco) tuli myös hommattua puoliksi vitsillä mutta on sekin ollut käytössä, se on vieläkin pienempi kuljettaa mukana. Kätevä kun joutuu välillä odottelemaan toimenpiteiden välissä. Hieman huteran tuntuinen mutta kyllä sillä mariot sun muut pelaa odotustiloissa kun kosketusnäytöllä en ole oppinut pelaamaan.

On lähtenyt mulla vanhat pelit taas uuteen nousuun kun noitten kanssa on kuitenkin peli päällä niin nopeasti ja usein taskussa tai lähellä joko R36S tai taco.
 
Laitetaanpa tännekin viime kuussa ennakkotilattavaksi julkaistu varsin odottamaton yllätys:
Neo Geo.jpg


Olin jo hetken, että tilaukseen menee. Vajaa tonnin hinta sai toisiin ajatuksiin. Vaikka äkkiseltään näyttäisi olevan kyllä ihan ok paketti, ei siinä mitään.
 
Juu kyllä tuo on tarkoitettu astetta kovemmille keräilijöille ja neo geo faneille.
Pelitkin maksaa 80e / kpl. Juu on se halpa hinta kun vertaa mitä niistä orkkis versioista pyydetään ebayssa, mutta 80e jostain vanhasta metal slugista on ihan naurettava hinta.
Toisaalta mikä minä olen sanomaan kun just edellisvuonna maksoin ps1:n quake 2:sta 60e ja nintendo ds:n resident evilista 119e :D
 
^ Sillä oli vpd:ssa sellanen hintalappu :D
Ebaysta olis kyllä saanut 40e, mutta siihen sitten postikulut ja muut päälle.
Ja tuo on mulle yks parhaimpia ps1 pelejä ja onhan se tekniseltä kantiltakin aikamoinen saavutus ja lisäksi halusin päästä pelaamaan sitä ihan putkitelkkarin ruudulta.
Muutenkin tykkään ps1 version värimaailmasta pc versiota enemmän joten mulle tuo on tavallaan se ainoa oikea quake 2.
 
Olisi kyllä perhanan hieno tuo NeoGeo, mutta ei nyt mitenkään raaskisi 900 euroa laittaa kiinni.
 
Maksoit noin kolminkertaisen hinnan tämän hetken hintatasoon, niin oliko peli tehdasmuoveissa vai jotenkin muulla tavoin erikoisversio?

Ihan normaali käytetty CIB paketti. Nyt tosiaan näyttää price charting sivuston mukaan tuollaiselle pal versiolle arvoksi 23$, mutta silloin 2024 se oli muistaakseni n.40$.
En tuota ihan 100% varmuudella voi muistaa, mutta ebayssa niitä ainakin oli myynnissä 30e-40e hintaan. Loose versiota oli halvemmalla ja noihin sitten postikulut päälle.
Tietenkin pelikaupat sitten laittaa vielä oman lisänsä tuohon päälle, mutta sen sitten myös sai kahdessa päivässä kotiin ilman mitään extra säätämistä.

Voin kyllä rehellisesti sanoa ettei se tuon arvoinen ole, ihan kuten se ressakaan ei ollut 119e arvoinen (sitä oli ebayssa 80e-90e hintaan eikä se ole senkään arvoinen), mutta molemmat oli sellaisia mitkä halusin hyllyyn ja varsinkin tuo ressa on mun mielestä se paras versio ekasta pelistä.
Idioottina menin aikoinaan molemmat viemään vaihdossa kun ei tullut mieleen, että saatan joskus yli 20 vuotta myöhemmin alkaa taas pelaamaan vanhoja pelejä ja tuon takia on tullut ostettua iso määrä ps2 pelejäkin takaisin hyllyyn ja enää en niistä luovu :D

Ihan samoin voin sanoa, että ei uusinkaan resident evil mun mielestä ole 70e arvoinen vaikka se tällähetkellä onkin mun vuoden paras peli.
Joskus tulee vaan maksettua extraa jotta saa pelin jonka haluaa.
 
Jonkin sortin ympyrä kyllä sulkeutui, kun hen modatulla PS3:sella tuli aloitettua Final Fantasy 7. Junnuna sai aina kuunnella juttuja PS1 omistavilta kavereilta kyseistä pelistä ja katella fiiliksellä onpa tylsä, nyt jotain moninpeliä koneeseen. Maistuu kyllä hyvältä ja ps1 peliksi loistavat musiikit.
 
Jonkin sortin ympyrä kyllä sulkeutui, kun hen modatulla PS3:sella tuli aloitettua Final Fantasy 7. Junnuna sai aina kuunnella juttuja PS1 omistavilta kavereilta kyseistä pelistä ja katella fiiliksellä onpa tylsä, nyt jotain moninpeliä koneeseen. Maistuu kyllä hyvältä ja ps1 peliksi loistavat musiikit.

Siinä on peli, jonka omistan moneen kertaan. Löytyy alkuperäinen CD-romppu, PS1-peli, PS3:lle digina ostettu PS1 versio ja sitten tietenkin nämä PS4/PS5 aikakauden remaket. Onhan se yksi kaikkien aikojen parhaista videopeleistä.
 
Pitäisi varmaan itekin kokeilla tota FF7:aa joskus. :whistling: Sentään osat 1– 6 on tullut vedettyä läpi, nelonen useampaan otteeseenkin.
 
Pitkään roplasin eri käsikonsoleiden kanssa, mutta harrastuksen hinta on viime vuosina karannut todella korkeaksi. Ennen kahdesta romusta sai yhden toimivan järkevällä panostuksella, mutta nyt rikkinäisestä pyydetään eilispäivän ehjän hintaa.. Japanista sai pitkään käytettyjä konsoleita hyvillä diileillä myös, mutta sielläkin pyyntihinnat ovat tuplaantuneet ja postikulut viisinkertaistuneet parissa vuodessa, vaikka valuutta on itsessään halventunut. 2000-luvun kamat on olleet jo pitkään kuumaa retroa ja jännä nähdä laskeeko hintataso joskus vielä "normaaliksi".

Mikäli löytyy aktiivisia harrastajia, niin nyt viikonlopun ajan minun kaappien jämät ovat uloskantohuudossa Käsikonsoliharrastuksen jäänteet (ROMU/JUNK) GBC, PSP, DS. Mikäli tämä linkki on liikaa, niin editoidaan pois :)
 
Viimeksi muokattu:
Pitkään roplasin eri käsikonsoleiden kanssa, mutta harrastuksen hinta on viime vuosina karannut todella korkeaksi. Ennen kahdesta romusta sai yhden toimivan järkevällä panostuksella, mutta nyt rikkinäisestä pyydetään eilispäivän ehjän hintaa.. Japanista sai pitkään käytettyjä konsoleita hyvillä diileillä myös, mutta sielläkin pyyntihinnat ovat tuplaantuneet ja postikulut viisinkertaistuneet parissa vuodessa, vaikka valuutta on itsessään halventunut. 2000-luvun kamat on olleet jo pitkään kuumaa retroa ja jännä nähdä laskeeko hintataso joskus vielä "normaaliksi".

Mikäli löytyy aktiivisia harrastajia, niin nyt viikonlopun ajan minun kaappien jämät ovat uloskantohuudossa Käsikonsoliharrastuksen jäänteet (ROMU/JUNK) GBC, PSP, DS. Mikäli tämä linkki on liikaa, niin editoidaan pois :)

Uskaltaako noita tulla voittavan huudon myötä noutamaan, että siis oletko käyttäjätunnuksen mukainen tavoiltasi?
 
Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.
 
Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.
Itseäni ei haittaisi vaikka päivittäisit joka kuukausi mutta puhun vain omasta puolestani, voithan toki tehdä oman ketjun keräilyharrastuksestasi tai jopa yleisen "mitä keräilet tai olet keräillyt", tälläistä kun tietääkseni ei täällä vielä ole. Edellä mainittuja ja varsinkin omaasi voisit päivitellä aina tarpeen mukaan.
 
Itseäni ei haittaisi vaikka päivittäisit joka kuukausi mutta puhun vain omasta puolestani, voithan toki tehdä oman ketjun keräilyharrastuksestasi tai jopa yleisen "mitä keräilet tai olet keräillyt", tälläistä kun tietääkseni ei täällä vielä ole. Edellä mainittuja ja varsinkin omaasi voisit päivitellä aina tarpeen mukaan.
Kiitoksia ideasta ja ehdotuksesta.
 
Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.
Tuo erillinen ketju on hyvä idea, mutta en pane pahakseni, vaikka viestejä tulisi tähänkin ketjuun. Vaikka kuva koko kokoelmastasi on aina kiva, olisi kiva kuvien kera nähdä ja kuulla, millaisia lisäyksiä kokoelmaan aina tulee.

Muistan bonganneeni sivustosi ehkä Murosta tai jopa Peliplaneetasta tässä viimeisen 20 vuoden aikana useammankin kerran. Oletko koskaan kertonut, mitä kaikkia pelisarjoja keräilet? Olisi kiva kuulla syitä, miksi joku peli tai pelisarja päätyy kokoelmaasi, tai vastaavasti, jos olet päättänyt joskus lopettaa jonkin pelisarjan keräilyn. Vähän tarinaa ja taustaa kuvien lisäksi, joko tänne tai sivustollesi.
 
Tuo erillinen ketju on hyvä idea, mutta en pane pahakseni, vaikka viestejä tulisi tähänkin ketjuun. Vaikka kuva koko kokoelmastasi on aina kiva, olisi kiva kuvien kera nähdä ja kuulla, millaisia lisäyksiä kokoelmaan aina tulee.

Muistan bonganneeni sivustosi ehkä Murosta tai jopa Peliplaneetasta tässä viimeisen 20 vuoden aikana useammankin kerran. Oletko koskaan kertonut, mitä kaikkia pelisarjoja keräilet? Olisi kiva kuulla syitä, miksi joku peli tai pelisarja päätyy kokoelmaasi, tai vastaavasti, jos olet päättänyt joskus lopettaa jonkin pelisarjan keräilyn. Vähän tarinaa ja taustaa kuvien lisäksi, joko tänne tai sivustollesi.
Kyllä tämä on täysin mahdollista :) Wayback Machinen kautta voi käydä katsomassa keräilyhistoriaani Peliplaneetan foorumilla. Keskustelun taso ja jutut nyt on mitä on mutta ihan kiva näitä on katsella ja muistella näin +20 vuoden jälkeen. Otan tässä kuussa vielä päivitetyn kuvan kokoelmastani ja mietin seuraavaa päivityksen ajankohtaa tämän jälkeen. Sen verran kuitenkin tulee vielä hyvää tavaraa tämän kuun puolella, että täytyy vielä tässä kuussa päivittää.

 
Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.

Itseäni ei haittaisi vaikka päivittäisit joka kuukausi mutta puhun vain omasta puolestani, voithan toki tehdä oman ketjun keräilyharrastuksestasi tai jopa yleisen "mitä keräilet tai olet keräillyt", tälläistä kun tietääkseni ei täällä vielä ole. Edellä mainittuja ja varsinkin omaasi voisit päivitellä aina tarpeen mukaan.

Minusta olisi hauskaa ihan tuoreeltaan nähdä ja kuulla, mitä olet saanut postissa ja myös esim. detaljeja pelistä, sen tuotannosta, jne. sekä siitä, miksi se on valikoitunut sinulle keräiltävien pelien joukkoon. Myös hankintaprosessi on kiinnostava, jos jotain peliä olet metsästänyt jo pitkään.
 
Minusta olisi hauskaa ihan tuoreeltaan nähdä ja kuulla, mitä olet saanut postissa ja myös esim. detaljeja pelistä, sen tuotannosta, jne. sekä siitä, miksi se on valikoitunut sinulle keräiltävien pelien joukkoon. Myös hankintaprosessi on kiinnostava, jos jotain peliä olet metsästänyt jo pitkään.
Olen kesälomalla ja minulla on hyvin aikaa vaikka päivitellä nettisivujani ja päivitin sivustoni Tietoa-osiota (CTRL + F5 tarvittaessa) ja antaisiko tämä lisätietoa asiaan? Sivuston etusivulla olevaa kirjekuoriversiota Commander Keenin Invasion of the Vorticons pelistä metsästin koko 23 vuoden keräilyhistoriani oikeastaan eli en ole tätä ikinä ennen nähnyt ja tästä syystä se oli nyt saatava (melkein hinnalla millä hyvänsä) tai muuten en välttämättä tule tätä enää ikinä näkemään mahdollisesti.
 
20260611_182352.jpg

Erittäin asiallinen Duke-osasto. 🫡
Kiitoksia. Kuvassa Duke Nukem Forever Balls of Steel Collector's Edition PC DVD USA, Duke Nukem 3D Moore Creations posliiniveistos (numero 201 / 8500) 1997 USA, Duke Nukem 3D (hiirimatoton versio) USA, Duke Nukem 3D (hiirimattoversio) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (mattaboksi) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (kiiltoboksi) USA.
 
Kiitoksia. Kuvassa Duke Nukem Forever Balls of Steel Collector's Edition PC DVD USA, Duke Nukem 3D Moore Creations posliiniveistos (numero 201 / 8500) 1997 USA, Duke Nukem 3D (hiirimatoton versio) USA, Duke Nukem 3D (hiirimattoversio) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (mattaboksi) USA, Duke Nukem 3D Atomic Edition (kiiltoboksi) USA.
Missä Kill-A-Ton Collection 😉

DukeKillATonCollection_small.jpg


Itselläni tämä on ainakin joskus ollut, ja luullakseni ja toivoakseni on edelleen jossain vanhempieni kotona jemmassa. Hyviä aikoja joka tapauksessa oli tuon parissa.
 
Missä Kill-A-Ton Collection 😉

DukeKillATonCollection_small.jpg


Itselläni tämä on ainakin joskus ollut, ja luullakseni ja toivoakseni on edelleen jossain vanhempieni kotona jemmassa. Hyviä aikoja joka tapauksessa oli tuon parissa.
Kill-A-Ton kokoelma tosiaan minulta puuttuu ja perustelen sitä sillä, että yritän välttää lisäosia sekä kokoelmia ja keskityn vain "pääpeleihin". Todella hieno paketti joka tapauksessa tämä ja oli joskus itsellänikin kauan sitten.
 
Amerikan Wonderlandista saapuu minulle tasaiseen tahtiin uusia (vanhoja) tietokonepelejä hyllyyn ja otan jossakin vaiheessa taas tuoreen kuvan kokoelmastani. Mitä mieltä porukka minkälainen frekvenssi noin yleisesti on suotavaa ottaa kuvaa kokoelmasta ettei tuntuisi tarpeettoman nopealta mutta ei myöskään siltä että tuore kuva tulee esim. kerran vuodessa. Itse mietin sellaista noin 6 kk frekvenssiä mutta se tekisi vain kaksi kertaa vuoteen.
imho; postailet aina hankkimasi "uutuudet" ja sitten esim. 4kk välein koko setti taas kuvina.
teet hienoa duunia, kiitos arkistoimisesta. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 088
Viestejä
5 239 960
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom