Tuntuu ilmeisen vaikealta ymmärtää sen huoltopuolen merkitys. Todellisuudessa kukaan ei sodi ilman ruokaa eikä sekään edistä, jos ampumatarvikkeiden, polttoaineen jnejne kuljetuspuoli toimi.
Ihan puhtaasti jo tasapuolisuuden nimissäkin kertaamaan tulisi kutsua kaikki. Samalla voidaan myös arvioida, onko edelleen soveltuva tehtäviinsä.
Mutta kävikö mielessä sen ruokapuolen kaluston muuttuneen vaikkapa 20 vuodessa?
Entä (kuljetus)kaluston? Mahdotonta ei ole sekään, ettei isoa autoa ole siviilissä tullut ajettua ollenkaan ja on aivan paikallaan kerrata ja samalla tarvittaessa todeta, ettei osaaminen ole enää ajan tasalla. Toki paljon muutakin on, ei pelkkää kuorma-autoa. Ja koska kaluston määrä on kuitenkin rajallista, ei sitä ole varaa menettää vain siksi, ettei tietotaitoa edes pienempien korjausten tekoon pidetä yllä.
Muutoinkin kalustosta riippuen 20 vuotta vanha osaaminen voi olla sama kuin laittaa 20 vuotta sitten moottorisahaa käyttänyt nykyaikaisen moton puikkoihin. Lopputulos ei varmuudella ole priimaa ja osaamisen puute hukkaa suuren osan koneen mahdollisuuksista.
Pitäisin myös varsin toivottavana myös tuon puolen porukan kertaavan samalla aseen käsittelyn. Kalustoa ei ole varaa menettää myöskään siksi, ettei kuljettajalla ole edes auttavan tason kykyä puolustautua.
Kirjurikohtakin osoittaa melkoista ymmärryksen puutteen. Kertaamatta jättämisen sijaan olisi syytä kerrata melko usein jos tehtävään liittyy eri ohjelmistojen käyttöä. Joku word menee muutoinkin muttei tosipaikan tullen todellakaan aleta opettelemaan mitään spesifiä ohjelmistoa. Ne on osattava valmiiksi.
@Manual ehtikin väliin saman suuntaisilla ajatuksilla. Ja onneksi todellisuus on juuri tuo, eli kehitystä tapahtuu käytännössä kaikessa.