Koska edelleen moni on valmis puolustamaan maataan mutta ei rauhan aikana. Se että sinä et usko sitä niin on kokonaan sun asias. Mä en halua järjestellä asioita ja alkaa säätämään jonkun pakollisen kertausharjoituksen kanssa kun tietää että esim terveys ei sitä kestä.
Mua ei kiinnosta lähteä leikkimään aikuisena mettään ja rikkomaan selkää ja polvia ja mielenterveyttä väkisin että pääsee tekemään ruokaa tai jakamaan sitä (ja itse en ole ruokapuolen tyyppi mutta ymmärrätte ajatuksen).
Jos sota syttyy niin mulle varmasti löytyy sieltä sellaista tekemistä mikä sopii mulle ja missä olen hyvä ja mihin olen motivoitunut -eli sama homma mihin intissä erikoistui. Mutta koska kertausharjoituksissa ei tätä omaa erikoistumista kuitenkaan harjoitella niin siinä sitä sitten jaetaan soppaa tai kuskataan marjamehua.
Toki kaikki on mahdollista, mutta jos kalusto on muuttunut niin merkittävästi sitten oman inttiajan, eikä ole siviilissä autoa ajanut niin varmasti löytyy hemmolle vähän parempikin paikka ja antaa niiden toimia kuskina ketkä haluaa. Samoja 70-luvun raatoja siellä ajellaan tänäkin päivänä. Tai no, voi olla uudempaakin mutta tekniikka on samaa.
"Tasapuolisuus" on tässäkin taas se sama kirosana mikä työelämässkin: jos mä joudun tekemään töitä niin naapurinkin pitää tehdä vaikka sitten ilmaiseksi, kunhan tekee töitä. Ei se näin ihan mene.
Kertauksiin riittää ihan hyvin niitä ketkä haluaa metsään mennä leikkimään. Jo intin aikana niihin vähän vaativimpiin hommiin valittiin motivoitunutta ja halukasta väkeä kun tään nollataulut tai motivoimattomat laitetiin sinne ei niin vaativiin hommiin ja heidän pakottaminen jonnekkin kertauksiin on yleensä ihan turhaa.
Ei näistä nollamoti kertauksiin pakotetuista ole mitään hyötyä, ovat vaan tiellä. Kertaukset pitäisi aina olla vapaaehtoisia niin saadaan sinne sitä väkeä kuka on motivoitunutta. Tai jos oma sodanajan kalusto on niin merkittävävästi muuttunut että lisäkoulutus on paikallaan. Mutta yhtä tyhjäähän sekin on sellaisten kanssa ketä ei kiinnosta pätkääkään.
Sitten on tietenkin muut asiat kuten terveydelliset seikat, kunto, inroverttiys, huonot muistot intistä/intti"kavereista" joita ei kiinnosta nähdä kun niistä kerran päässyt eroon.
Vapaaehtoiset kutsut olis kaikkein parhaimpia. He menkööt ketä kiinnostaa. Ei ole kenkään etu pakottaa sinne ketään ketä homma ei kiinnosta pätkääkään. Ja jos ei kiinnosta niin se on turhaa touhua.
"en halua järjestellä asioita" on jo merkki siitä, että reservistä eroaminen on ainoa oikea tapa. Käytännössä jokainen pystyy järjestämään sen viikon aikaa kerran tai kaksi elämänsä aikana jos oikeasti halua on.
Ja oli oma alasi mikä tahansa. sitä pidetään ilmeisen turhana jos tarvetta kertaukselle ei ole. Eikä se sota-ajan tekemisenkään löytäminen ole kovin helppoa jos tiedossa ei ole sitä, ettei terveys kestä tehdä yhtään mitään.
Tasapuolisuus mahdollistaisi nimenomaan näiden motivaatiopuutteisten karsimisen. Eivät ole hyödyksi kertaamassa, eivät muutoinkaan. Ja vastaavasti joku palvelusaikana motivaatiopuutteinen voi olla ikää kerättyään muuttunut hyvinkin motivoiduksi. Eli kyllä sillä kertaamisella saadaan ajantasainen tieto, kuka on ensisijainen valinta mihinkin ja kenet voi suosiolla laittaa kuorimaan perunoita.
Joku "kaverit, joita ei halua nähdä" on jo sen luokan seliseliä, ettei mitään määrää. Todennäköisyys ei kovin suuri ole sille, että kaikki olisivat samaan aikaan samassa paikassa kertaamassa ja vaikka olisivat, viikon selviää jokainen. Jollei, reservistä eroaminen on jälleen vaihtoehto.
Terveydelliset seikat taas ovat asia, jonka vuoksi ei ole tarvetta kertaamaan mennä. Mutta jos asema on riittävän kriittinen, olisi perusteltua käyttää lääkärissä järkevin väliajoin jotta tieto palveluskelpoisuudesta on ajan tasalla.
Ja jos kuvitelma on meidän kaluston olevan 70-lukua niin pieni tietojen päivittäminen olisi paikallaan. Ja vaikka joku dieselin perustekniikka on sama, on kalusto hyvinkin pitkälti erilaista vs muutama vuosikymmen vanha. Vanhoilla tiedoilla et juuri mitään tee.
Vaan ei kutsuta. Vaikka olisi hyvä ollut kutsua kaikki joilla on oikea taistelijankoulutus ja tehtävänä juosta etulinjalla sinko kädessä (huoltojoukoilla ei oikein ole).
Ei kutsuta ei mutta edelleen mielestäni olisi syytä kutsua. Perustelut tuossa yllä eli karsitaan ne pois, joille ei käyttöä ole.
Osan kohdalla voi karsia jo ilman paikan päälle tuloa. Nuo
@Mikkos kirjoittamatkin kun laittaa vastineeksi kutsuun, voi suosiolla unohtaa koko asian ja kertoa, ettei todellakaan kaivata.
Poimin vähän irti, mutta jos joku on koulutettu moottorisahamieheksi, niin hän on moottorisaha mies, ei motokuski. Motokuskeiksi on koulutettu väki, koulutus aloitettu silloin kun päätöksiä tehty.
Jos lainaat jotain asiaa, kannattaa se ymmärtää ensin.
Mutta rautalangasta vääntäen: Oli esimerkki. Se moottorisahan käyttäjä tajuaa motosta yhtä vähän kuin jostain ketjussa mainitusta 70-luvun kalustosta tietävä nykyaikaisesta. Eli osaaminen on yksinkertaisesti niin vanhaa, ettei sillä pärjää. Ja moto esimerkkinä siitä, ettei jokainen puolustusvoimienkaan kulkuneuvo / laite tms ole mikään "osaan pyörittää rattia" vaan vaatii muutakin.
Ja jos moto ei kelpaa niin ajatellaan vaikka jonkun ajaneen 20 vuotta sitten traktoria armeijassa ja traktorilla ikää siinä kohdassa sama 20 vuotta. Uudessa traktorissakin on edelleen ratti mutta todella moni mekaanisesti ohjattava asia on muuttunut erinäisten käyttöliittymien taakse. Se 40 vuotta vanhan osaaminen ei vaan riitä vaikka kyseessä olisi periaatteessa noinkin peruslaite. Tietoja on siis syytä päivittää ja sitä tärkeämpää se on, jos puhutaan mistä tahansa laitteesta, jota ei siviilissä ole mahdollisuus käyttää.
Minä olen ollut harjoituksessa, jossa aseita ei jaettu eikä käpistelty lainkaan mutta tekemistä ja funtsimista oli ihan hitosti.
Ketjun keskustelu osoittaa, ettet selvästi tiedä aiheesta mitään ja kohta joku kertoo, ettet ole koskaan armeijassa ollutkaan... Vitsi vitsinä, todellisuudessa toki juuri kuten kirjoitit. Läheskään jokainen tehtävä ei vaadi aseen käsittelyä mutta on silti kriittinen ja kertaaminen on oikeasti paikallaan.