RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Yleensä noissa käytetään muutaman millin kuusiokoloavaimia ja ovat ihan purettavissa. Onko kuvaa laittaa niistä ruuveista?
Tässä 20210502_160840.jpg
 
Noita ristipäitäkin on kyllä sen verran montaa sorttia, että lienee ihan hyvä kokeilla ihan oikeilla kärjillä/meisseleillä. Muuten ei saa kuin pyöreitä ruuvinkantoja ja pilalle sotkettuja kärkiä. Kuvassa näyttäisi olevan Phillips koossa 0 tai 1 (PH0 tai PH1). Voi olla myös JIS-standardia, mutta epäilenpä. Kts: List of screw drives - Wikipedia. Kts. myös kokotaulukko noille PH-kannoille: PHILLIPS Screwdriver Bits for HIOS, PH00, PH0, PH1, PH2, PH3 screw bits.
 
Viime vuoden viimesistä ajoista vielä pätkä, nyt alkaakin jo uusi kausi kolkutella ovella ja saa alkaa keräilemään kalustoa esiin :D

 
Ei pahalla tarkoitettu mutta näistä saisi vähän viihdyttävämpiä kun olisi "oikeaa" ajamista eikä vaan urku auki katolleen pomppimista :D

Nää scalepätkät on hauskoja. Mulla oli joskust d-spec TT01 ae86 kopalla, harmi kun tuli myytyä kaikki rc vehkeet 10v sitten pois. Korona-aikaan olisi voinut taas riittää intoa niitäkin väkästellä.

 
"oikeaa" ajamista on vuosia kuvattu/tai ajettu jo niin paljon ettei sitä enää jaksa :) tarvis muutenkin olla joku vakavampi kuvaaja sillon matkassa ja vakavampaa koko touhu muutenkin. Onhan tuosta vkl ajelusta isoin osa ajoa pitkin kuoppaa, mutta se on perin tylsää videolta katseltavaa. Kaverien kans ajanviettoo kyllä sieltä paras hauskuus irtoo mitä enempi saa ilmaa auton alle / kolareita sekaan :D Rata-ajo erikseen jos siitä nauttii.

Mutta jokainen löytyy jotakin näidenkin parista. Itseä ei taas tuo scale puoli juurikaan innosta videot kyllä ihan hienoja, mutta sellaisen ajaminen on mielestäni todella tylsää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa


Oikeaa ajamista "yli 40 vuotiaiden epävirallisesta MM kisasta" (viimeisen erän alkuosa). Parhaimmillaan hienon näköistä ja jännittävääkin kunhan kisassa on saman tasoiset kuskit ja ajetaan haastavissa oloissa, jolloin pienet virheet ratkaisevat paljon.
 
6v lapselle pitäisi saada ~100e hintaan paras mahdollinen kauko-ohjattava auto, missään ei oikein ole mitään arvosteluja tai testi tuloksia kauko ohjattavista niin vaikeata päättää minkä ostaisi.

Mitään hyviä alennuksiakaan ei osu silmään.
 
Tyhmä kysymys mutta saisiko tuommoiseen nikko vaporizr 3 ostettua toista tai parempaa akkua? Akun kesto kuulemma kehno muuten olisi loisto lelu lapselle.
 
Meillä oli 2 tuollaista Nikkoa, kumpikin hajosi kuukaudessa tms. eikä tarvi kyllä enää yhtään Nikkoa ostaa..

En kyllä voi suositella. Akkujen saatavuudesta en kyllä tiedä, meillä oli 2 kun oli rikkoutuneen akkukin.
 
Meillä oli 2 tuollaista Nikkoa, kumpikin hajosi kuukaudessa tms. eikä tarvi kyllä enää yhtään Nikkoa ostaa..

En kyllä voi suositella. Akkujen saatavuudesta en kyllä tiedä, meillä oli 2 kun oli rikkoutuneen akkukin.

Vaikea uskoa että noin heikkolaatuista kukaan myy koska takuu ja rahat takaisin, mitä tuossa voittaa myydä tuommoisia..

Mutta pakko se on uskoa ja jättää ostamatta, kiitokset palautteesta.
 
Vaikea uskoa että noin heikkolaatuista kukaan myy koska takuu ja rahat takaisin, mitä tuossa voittaa myydä tuommoisia..

Mutta pakko se on uskoa ja jättää ostamatta, kiitokset palautteesta.
On kyllä aika rimpulan näköinen vehje.

Ennemmin katsoisin Hobbyfactoryn sivuilta jonkun vähän laadukkaamman laitteen. Pieniä autoja sieltäkin löytyy samaan hintaan.
 
Vaikea uskoa että noin heikkolaatuista kukaan myy koska takuu ja rahat takaisin, mitä tuossa voittaa myydä tuommoisia..

Mutta pakko se on uskoa ja jättää ostamatta, kiitokset palautteesta.

Ohjain ei kestänyt 5v lapsen käsittelyä, sisältä murtuu yksi 2mm paksu muovitappi. Liimasin 3 kertaa kasaan, vaan lopulta se vaan ei enää pysynyt kasassa. Toisesta autosta hajosi rattaat sisältä ja se oli laakista vainaa, niitä ei voinut liimata.
 
4-vuotiaalle tytölle katellu rc-autoo, tykkää kovasti ajella sisällä noilla muutaman kympin romuilla. Nyt tahtois sellasen jolla vois ulkona ajella ja jossa ohjainki toimis niinku pitäis. Ja menis lujaa. No mähän innostuin ja löysin tällasen Team Associated Reflex 14T Ready-To-Run LiPo akulla ja laturilla | RC-autot RTR Ajovalmiit | Hobbyfactory OY. Onkohan tää jo turhan överi noin nuorelle? Enkä löytäny et saako nopeutta tiputettua esim. Traxxasin lailla 50%. Oisko parempia ehotuksia ekaks kunnon autoks?
 
4-vuotiaalle tytölle katellu rc-autoo, tykkää kovasti ajella sisällä noilla muutaman kympin romuilla. Nyt tahtois sellasen jolla vois ulkona ajella ja jossa ohjainki toimis niinku pitäis. Ja menis lujaa. No mähän innostuin ja löysin tällasen Team Associated Reflex 14T Ready-To-Run LiPo akulla ja laturilla | RC-autot RTR Ajovalmiit | Hobbyfactory OY. Onkohan tää jo turhan överi noin nuorelle? Enkä löytäny et saako nopeutta tiputettua esim. Traxxasin lailla 50%. Oisko parempia ehotuksia ekaks kunnon autoks?
Manuaalin mukaan radiossa on dual ratet ohjaukselle ja nopeudelle, kts kuva. Tuollainen 1:14 buggy on pienehkö auto pienellä maavaralla. Meillä on 4- vuotiaalla 1:10 kokoinen ecx axe monsteri lipo-akulla ja pysyy hyvin halussa puolitehoilla. Ainut miinus takavetoisuudesta eikä siten mene kovin hyvin lumessa.
1624600216413.png
 
Manuaalin mukaan radiossa on dual ratet ohjaukselle ja nopeudelle, kts kuva. Tuollainen 1:14 buggy on pienehkö auto pienellä maavaralla. Meillä on 4- vuotiaalla 1:10 kokoinen ecx axe monsteri lipo-akulla ja pysyy hyvin halussa puolitehoilla. Ainut miinus takavetoisuudesta eikä siten mene kovin hyvin lumessa.
1624600216413.png
Empä hokannu tota kokoa, kiitti ku mainitsit. Hommasin Ecx circuitin, hyvin tuntuu pikatestillä silläkin pääsevän nurmikolla.
 
Tarttis hanhien häätämiseen jonkun RC-joutsenen tai muun vastaavan venevirityksen minkä päälle saisi jonkun linkun kuven. Onko noita olemassa?
 
Tilasin eilen tyttärelle joululahjaksi (ja vähän itselle...) 1/10 RTR-monsterin ilman akkua ja laturia. Auto on Arrma Granite 4x4 3S V3 BLX.

Nyt pitäisi tilata loput hilut, jotta pääsee alkuun. Kulkuja varmasti olisi 2S -akullakin, mutta Suomesta ostaen 3S tarjoaa halvemman hinnan per Wh. Tehoja voi sitten rajoittaa, jotta pysyy hallinnassa.

Tällaisia katselin:

Akku:

Laturi:

Laturista akkuun:

Balansointipiuha:

Lataus- ja säilytysboksi:

Kurasuoja:

Pienempi pinjoni talveksi:


Tuleeko jollain mieleen parempia ehdotuksia (Suomesta)? Sopiikohan tuo balansointijohto ollenkaan, kun liitin näyttää kapeammalta kuin laturin reikä?

Aiemmin minulla on ollut Tamiya The Fox 80-luvun puolivälissä ja Schumacher Cougar viisi vuotta myöhemmin. Olen aika hukassa nykyvehkeiden kanssa, kun on kaikkea harjatonta, Li-Po:a, balansointia, ohjelmoitavaa ohjainta jne.

Mikä keskustelufoorumi olisi hyvä tiedon hankkimiseen? RC10 vaikutti aika kuolleelta.
 
Kyosho Ultima RT5 "Service Pack" julkastu:


Huom. Lisenssi.

Päivittää pohjalevyn tukemaan inline-akun lisäksi sideways konfiguraatiota, sekä lisää tuen laydown ja midmotor tuelle (+tottakai takamoottori optiota).

Päivittää myös etupään ohjaussetupin tukemaan nykyaikaisempaa mallia, jolla saadaan akkua enemmän eteenpäin jos sille tarve on, koska servoa saadaan siirrettyä lähemmäs keulaa. Jos tätä haluaa kokeilla RB5:ssa, niin slicerilla jostain pohjalevyn keskivaiheilta 23mm pois, niin pohjalevy on saman mittainen kuin vakio RB5.

Tuki RT5/RB5 vakiolle etupäälle tulee myöhemmin (pohjalevy tukee jo tätä, vaatii vaan päivityksen etuylärunkoon).

Suositus ois, että tulostetaan osat vain ainoastaan joko CF/PETG filamentilla tai Nylon CF:llä jos printataan FDM:llä ja Nylon GF/CF jos SLS tai MJF menetelmillä.
 
Löytyykö lumessa kulkevaa menijää, crawler tai joku telakone? Pitäisi hankkia lahjaksi lähipiiriin, teloilla mieluiten. Joihinkin autoihin saa telasarjan, mutta auton ja sarjan yhteishinta pomppaa aika korkealle.
 
Löytyykö lumessa kulkevaa menijää, crawler tai joku telakone? Pitäisi hankkia lahjaksi lähipiiriin, teloilla mieluiten. Joihinkin autoihin saa telasarjan, mutta auton ja sarjan yhteishinta pomppaa aika korkealle.

Kyosho Blizzard, mut osta samalla vähintään paremmat moottorit siihen. Ne vakiot palaa hangessa about toisella akullisella. Itse tulostin thingiversestä löytyneen 540-kokoluokan muutossarjan vaihdelaatikon siihen ja tilasin ebaysta jotkut halvat 60A nopeudensäätimet ja 540 kokoluokan 35T moottorit ja pinionit siihen.
 
Kyosho Blizzard, mut osta samalla vähintään paremmat moottorit siihen. Ne vakiot palaa hangessa about toisella akullisella. Itse tulostin thingiversestä löytyneen 540-kokoluokan muutossarjan vaihdelaatikon siihen ja tilasin ebaysta jotkut halvat 60A nopeudensäätimet ja 540 kokoluokan 35T moottorit ja pinionit siihen.

Kiitos vinkistä, tuossa voisi olla sopiva menopeli. Täytyy antaa ajella orkkismoottorit suliksi ja päivitellä sitten.
 
Kiitos vinkistä, tuossa voisi olla sopiva menopeli. Täytyy antaa ajella orkkismoottorit suliksi ja päivitellä sitten.

Jees. Soiva peli se on muuten, ja menee hienosti umpihangessakin (vakiomoottoreillakin, sen ajan mitä ne kestää). Netistä löytyy googlaamalla aika hyviä yhteisojä tolle, josta löytyy paljon vinkkejä ja modauksia. Thingiversestä sit 3D tulostettavat osat. Noista osista ensimmäisenä melkein tulostasin/tulostuttasin modatun vetopyörän kummallekki puolelle, jolloin se ei pakkaa lunta/jäätä sinne telan ja rullan väliin.

Omaani viritin vielä ylimääräsenä lojuneen rc-helin gyron kelluttamaan lumiauraa, jolloin kun kone keikahtaa eteenpäin, niin se nostaa automaattisesti sitä keulan auraa, eikä kone tökkää hankeen.

Kaikki telaston vapaarullat tukee vakiona jo kuulalaakereita, joten se on kans hyvä ja halpa modi, vakiona niissä on sellaset muoviholkit "laakereina".

Ebaysta tais noi säätimet ja moottorit kustantaa yht. 40 euroo, joten ei oo paha rasti päivittää, sit kun tulee ajankohtaseks. Laakerit sai alta kympillä kaikkiin rulliin.
 
Sain akun, laturin ja muut hilppeet Arrma Granite BLX V3:lle.

Auto, nopari, harjaton motti, metallihampainen 7 kg-servo, 3 ch vastaanotin ja lähetin sekä keulimispyörät maksoivat 379 €:

Renkaat ovat todella pehmeää kumia. Toivottavasti eivät kulu slikseiksi yhdellä sutaisulla. Sisällä on jotain vaahtoa, mikä tekee niistä "täyteläiset". En tiedä mikä vaahdon pointti on, mutta ainakin sen luulisi pitävän renkaan paremmin mitoissaan suurilla nopeuksilla. Puskurit ja tukivarret ovat sitkeän ja joustavan tuntuista muovia, mikä lupaa hyvää kestävyyden suhteen.


Akku 3S 5000 mAh 55C, maks. 600 A, 54,90 €:

Akun pitäisi sallia kaiken tehon repiminen noparista, minkä maksimi on 390 A. Tuosta tulee noin 4 kW, mikä tarkoittaa 2,8 kg autossa selvästi parempaa tehopainosuhdetta kuin Rimac Neverassa tai F1:ssä.


Laturi 59,95 €:

Tähän laitoin 20 € enemmän kuin siinä alkuperäisessä suunnitelmassa. Halusin yhden laturin toimivan sekä kotona että autossa, eli AC- ja DC-input. Samalla tuli kaikkea herkkua:
-taustavalaistu näyttö
-1S-6S LiPo, LiFE, Li-ion, LiHV
-1S-15S NiMH, NiCd
-2-20 V Pb, myös AGM ja pakkaslataus -20 C
-latausteho 80 W
-latausvirta 0,1-8 A
-purkuvirta 0,1-2 A
-jännitemittari, kennot ja koko paketti
-sisäinen resistanssi, kennot ja koko paketti
-latauksen aikakatkaisu
-latauksen katkaisu tiettyyn mAh-lukemaan
-10 eri lataus- ja purkuprofiilia mahtuu muistiin (voi asettaa tyypin, loppujännitteen, purkujännitteen sekä lataus- ja purkuvirran)
-toimii DC-virtalähteenä 80 W teholla
-Terminal Voltage Control, eli voi asettaa mihin jännitteeseen stoppaa latauksen -> pidentää akun käyttöikää
-varastointilataus, NiMH-elvytys jne.
-paikka lisävarusteiselle lämpöanturille


Laturista akkuun 3,10 €:


Balansointi 2,90 €:


LiPo-pussi/kotelo tarjouksena 5,90 €:


Sovitin auton tupakansytyttimestä laturiin, 3,90 €:


Kura-/lumisuoja rungon yli tarroilla, 26,99 €:


Pieni 13T-pinjoni talveksi 6,99 €:

Vakiolla 15T:llä pitäisi mennä noin 80 km/h, niin 13T:llä noin 70 km/h, mikä sopii raskaalle lumelle paremmin.


Ajovalot olisi kiva laittaa. Noparissa ja lähettimessä on kolmas kanava, joten noparin Bind- tai Aux-liitäntään kytkemällä voisi laittaa valot päälle lähettimestä. Eteen olisi hyvä saada neljä tehokasta valkoista ja taakse 2-4 punaista valoa. Umpiot olisivat hyvät, ettei olisi paljas LED. Onko jollain hyviä vinkkejä?

Tällaista katsoin, mutta ovat paljaita:
 

Liitteet

  • Arrma Granite 4x4 BLX 3S V3.jpg
    Arrma Granite 4x4 BLX 3S V3.jpg
    1,6 MB · Luettu: 56
Ajovalot olisi kiva laittaa. Noparissa ja lähettimessä on kolmas kanava, joten noparin Bind- tai Aux-liitäntään kytkemällä voisi laittaa valot päälle lähettimestä. Eteen olisi hyvä saada neljä tehokasta valkoista ja taakse 2-4 punaista valoa. Umpiot olisivat hyvät, ettei olisi paljas LED. Onko jollain hyviä vinkkejä?

Tällaista katsoin, mutta ovat paljaita:

Umpiot toki hyvät, varsinkin jos niissä on jonkunlainen heijastin, niin valoa saadaan oikeaan suuntaan. Ongelmaksi vaan tulee niiden kiinnitys tukevasti. Siinä mielessä nuo perusledit ovat hyvä vaihtoehto, kun niissä usein tulee mukana asennuskaulukset, jotka laitetaan koriin tehtäviin reikiin.

Yks vaihtoehto etuvaloksi voisi olla jonkunlainen led bar, tässäkin tosin tulee huomioida kiinnitys. Koriin se on helppo laittaa, mutta nämä autot kun tahtovat olla katollaan vähän väliä, niin siinä samassa led bar voi repeytyä irti tai hajota.
 
Umpiot toki hyvät, varsinkin jos niissä on jonkunlainen heijastin, niin valoa saadaan oikeaan suuntaan. Ongelmaksi vaan tulee niiden kiinnitys tukevasti. Siinä mielessä nuo perusledit ovat hyvä vaihtoehto, kun niissä usein tulee mukana asennuskaulukset, jotka laitetaan koriin tehtäviin reikiin.

Yks vaihtoehto etuvaloksi voisi olla jonkunlainen led bar, tässäkin tosin tulee huomioida kiinnitys. Koriin se on helppo laittaa, mutta nämä autot kun tahtovat olla katollaan vähän väliä, niin siinä samassa led bar voi repeytyä irti tai hajota.
Kuumaliimapistooli löytyy, niin sillä varmaan saisi umpiot pysymään.

Umpioiden hyödyiksi ajattelin, sääsuojan, ulkonäön ja valon rajauksen heijastimella tai linssillä. Sääsuoja ei ehkä olekaan tarpeen, jos tiivistää ledit kuumaliimalla, eikä se ulkonäkö liian huono ole paljaalla ledillä. Rajauksen kuitenkin haluaisin, etten sokaistu kun ajan itseäni kohti. Sopiva valovirta eteen olisi 100-500 lm.

Led-palkki ei käy, koska on liian arassa paikassa. Ulkonäkökin on liian raju tytölle (ihan kuin koko muu auto ei olisi :D).

Näissä kiehtoi automaattiset jarruvalot:

En tosin tiedä valotehosta, että näkyykö keila kunnolla.


Samasta kaupasta umpiot, muttei rajausta:

Tuleeko mieleen jotain hyvää kauppaa?
 
Pistän tänne vinkkinä vaan, että tää 540 moottoreille suunniteltu 3D tulostettava vaihdelaatikko on osoittautunu omassa Kyoshon Blizzard 2.0:ssa hyvin toimivaks. Tulostin vaihdelaatikoiden rungot CF/PETG:stä, mut ekat ratasversiot pistin testiin PLA:sta. Moottorit ja nopeudensäätimet (löytyy lipo cutoff) on halvinta harjallista combosettiä mitä ebaysta löyty. Lipona joku Ultima SC6:n mukana tullu 5000mAh 2S. Pohjalevynä itse suunniteltu ja 3D tulostettu lärpäke, kun en raaskinu alkuperästä leikellä.


20211221_125215.jpg


Hyvin vääntää.

Ja näköjään on tullu Spykeriä edullisemman 3D-tulostettavan lumilingonkin .stl filut myyntiin:


Tää menee tänä talvena kyllä testiin.
 
Viimeksi muokattu:
Pistän tänne vinkkinä vaan, että tää 540 moottoreille suunniteltu 3D tulostettava vaihdelaatikko on osoittautunu omassa Kyoshon Blizzard 2.0:ssa hyvin toimivaks. Tulostin vaihdelaatikoiden rungot CF/PETG:stä, mut ekat ratasversiot pistin testiin PLA:sta. Moottorit ja nopeudensäätimet (löytyy lipo cutoff) on halvinta harjallista combosettiä mitä ebaysta löyty. Lipona joku Ultima SC6:n mukana tullu 5000mAh 2S. Pohjalevynä itse suunniteltu ja 3D tulostettu lärpäke, kun en raaskinu alkuperästä leikellä.


20211221_125215.jpg


Hyvin vääntää.

Ja näköjään on tullu Spykeriä edullisemman 3D-tulostettavan lumilingonkin .stl filut myyntiin:


Tää menee tänä talvena kyllä testiin.
Kestääkö noi rattaat kauankin ajotunteina? Entä tukivarsina?
 
Kestääkö noi rattaat kauankin ajotunteina? Entä tukivarsina?

En osaa sanoa. Ei oo PLA-rattaista aikaisempaa kokemusta. Eli ihan testimielessä tulostin tästä matskusta, kun paljon kehuvat maailmalla PLA:ta halpana ratasmateriaalina (tällasiin kohteisiin). Rattaiden hammaskoko on kyllä niin iso, et voi kestää hyvinkin. Saa 0,4mm suuttimella "täyden täytön" per hammas. 4 akullista näillä rattailla takana 15-20 asteen pakkasessa. Ei noissa ainakaan mitään jälkiä näy. Pitää pistää päivityksiä tänne, kunhan enemmän testejä takana.

Olis tossa rulla hiilikuitu/nylon yhdistelmääkin. Jos ei nää kestä, niin sit tulostetaan siitä.

Tukivarsimateriaalina en PLA:ta käyttäs. Itse tulostan joko CF/PETG:nä, tai viimekädessä CF/Nylonilla, jos parasta kestävyyttä FDM-tulostetuista osista haetaan.
 
En osaa sanoa. Ei oo PLA-rattaista aikaisempaa kokemusta. Eli ihan testimielessä tulostin tästä matskusta, kun paljon kehuvat maailmalla PLA:ta halpana ratasmateriaalina (tällasiin kohteisiin). Rattaiden hammaskoko on kyllä niin iso, et voi kestää hyvinkin. Saa 0,4mm suuttimella "täyden täytön" per hammas. 4 akullista näillä rattailla takana 15-20 asteen pakkasessa. Ei noissa ainakaan mitään jälkiä näy. Pitää pistää päivityksiä tänne, kunhan enemmän testejä takana.

Olis tossa rulla hiilikuitu/nylon yhdistelmääkin. Jos ei nää kestä, niin sit tulostetaan siitä.

Tukivarsimateriaalina en PLA:ta käyttäs. Itse tulostan joko CF/PETG:nä, tai viimekädessä CF/Nylonilla, jos parasta kestävyyttä FDM-tulostetuista osista haetaan.
Jäi tää huomaamatta, kiitos vastauksestasi. Laita tosiaan päivityksiä, kestäessään noille on moneen paikkaan käyttöä.

-Saakos noita tulostettua 2-osassa, ideana noille tukivarsille laittaa sinne sisälle esim. n. 1mm terästangon pätkä yleisen murtumakohdan molemmin puolin (ellei tarvita sitä "sulakkeena"), joita saa esim. POP.-niittien katkaisun jäljiltä hukkana. Sitten vaan jatkaa sen sen toisen puolen päälle, jos se muuten on teknisesti mahdollista.

Tota tapaa voi käyttää mm. oikean auton puskurien yms. muoviosien korjaukseen, vahvistamaan liitoskohtaa.
 
Jäi tää huomaamatta, kiitos vastauksestasi. Laita tosiaan päivityksiä, kestäessään noille on moneen paikkaan käyttöä.

-Saakos noita tulostettua 2-osassa, ideana noille tukivarsille laittaa sinne sisälle esim. n. 1mm terästangon pätkä yleisen murtumakohdan molemmin puolin (ellei tarvita sitä "sulakkeena"), joita saa esim. POP.-niittien katkaisun jäljiltä hukkana. Sitten vaan jatkaa sen sen toisen puolen päälle, jos se muuten on teknisesti mahdollista.

Tota tapaa voi käyttää mm. oikean auton puskurien yms. muoviosien korjaukseen, vahvistamaan liitoskohtaa.

Miten jos tulosteeseen jättäisi tankoa jonkin verran tiukemman reiän ja sit valmiiseen osaan työntää kuumennetun tangon paikalleen, vähän kuin noi vastamutterit asennellaan kolvin kanssa.
 
Miten jos tulosteeseen jättäisi tankoa jonkin verran tiukemman reiän ja sit valmiiseen osaan työntää kuumennetun tangon paikalleen, vähän kuin noi vastamutterit asennellaan kolvin kanssa.
Voisi lyhyellä matkalla teoriassa onnistuakin, varsinkin tapauksissa missä siellä tukitangon päässä ei ole kiinnitysruuville reikää tukitangon työntösuunnassa. Saattaa ehkä paremmin onnistua, jos tekee sen reiän juuri sopivaksi, jolloin ei tarvita kuumana työntää eli aikaa on enemmän.
 


Törkeän hauskaa puuhaa kotona vietetyille talvipäiville muksun kanssa. Kyllä tuolla pikkukömpijällä aika paikkoihin saa itsensä vähän jäisemmälläkin lumella hinattua..
 
Ei täällä sattuisi ketään Slash 4x4 1/10 omistajaa olemassa, joka ei jaksa enää ajella? Mulle voi laittaa yksärillä viestiä jos em. vehje kaupan. :)
 
Mulla zd rasing pirates3 ja ostin biltemasta polkypyörän pikkusen ja halvan etu ja takavalon,,,niissä on sellainene kumilenkki kiinnitys valmiina ja hyvin näkyy varsinkin punainen takavalo perässä. Se etuvalo valkonen valasee koppaa sisältäpäin. Polkupyörän isompi lamppu kuminauhoilla kiinni edessä valasee sitten paremmin ja auttaa kuvauksessa. Oli canonin järkkäri katossa kiinni, ei oikein uskaltanut lujempaa ajaa. Jokin live video järjestelmä se pitäis saada.

Roiske suojat kylkiin tuli näppärästi muovisesta 0.5L viinapullon puolikkaista kylkiin ja porasin reijät ja kiinni 4mm pulteilla.
Tossa piratessa koppa ei suojaa mitään roiskeista. Renkaat sutiessaan täyttää auton lumesta melko nopeesti.

Yhden puskurit tekasin lastulevystä ja hajos heti..joku joustavempi ehkä vanerista pitää tekasta suojelemaan eturenkaita. Tossa autossa riittää painoa ja vauhtia.

Tässä värkkäänkin paksusta pahavista uutta koteloa johon saa paremmat roiske suojat.
 
Onko noita kyosho:n mini-z autoja vielä kaupan jossain? En tahtoisi sellaista crawler autoa vaan jonkun nopeamman auton sisätiloihin.
 
7v pojalle olisi tarkoitus ostaa syntymäpäivälahjaksi eka rc-auto.

Näitä kahta olen nyt vähän katsellut.
Arrma granite ARRMA RC 1/10 GRANITE 4X4 V3 MEGA LIPO paketti | RC-autot RTR Ajovalmiit | Hobbyfactory OY
tai
Absima amt3.4BL Absima AMT3.4BL 1:10 EP Truck 4WD Brushless RTR LiPo paketti | RC-autot RTR Ajovalmiit | Hobbyfactory OY

Kumpi näistä olisi parempi? absimassa olisi harjaton moottori, mutta miten varaosien kanssa löytyykö helposti?
Arrmaan löytyy ainakin varaosia helposti ja merkkinäkin ilmeisesti ihan pätevä.

Voi myös ehdottaa muitakin tuohon 300€ tai alle hintaan.
Ei tarvita olla mikään paketti voin ostaa akut ja laturin erikseen.
 
7v pojalle olisi tarkoitus ostaa syntymäpäivälahjaksi eka rc-auto.

Näitä kahta olen nyt vähän katsellut.
Arrma granite ARRMA RC 1/10 GRANITE 4X4 V3 MEGA LIPO paketti | RC-autot RTR Ajovalmiit | Hobbyfactory OY
tai
Absima amt3.4BL Absima AMT3.4BL 1:10 EP Truck 4WD Brushless RTR LiPo paketti | RC-autot RTR Ajovalmiit | Hobbyfactory OY

Kumpi näistä olisi parempi? absimassa olisi harjaton moottori, mutta miten varaosien kanssa löytyykö helposti?
Arrmaan löytyy ainakin varaosia helposti ja merkkinäkin ilmeisesti ihan pätevä.

Voi myös ehdottaa muitakin tuohon 300€ tai alle hintaan.
Ei tarvita olla mikään paketti voin ostaa akut ja laturin erikseen.
Itseltä löytyy 2 kpl Granite 3S.

Plussaa on mieletön suorituskyky. Vakiona noin 80 km/h. Kesärenkailla ja isommalla pinjonilla oma ennätys on 103 km/h 10 Hz gepsillä.

Miinuksena input gear (tämä ei koske harjallista) kesti takana 27 akullista (11,1 V 8000 mAh) ja edestä on mennyt hypyissä kaksi vetoakselia (luistokytkin pitää olla todellakin oikein säädetty ja pitää höllätä kaasu ennen maakosketusta). Muoviset pallonivelet kuluvat aika nopeasti (30-50 akullista). Minulta on pari mennyt väljäksi. Kaikki 12 kpl maksavat yht. 15 €.


Pienelle pojalle kestävämpi olisi:

3S maksaisi vain kympin enemmän. Se kulkee noin 60-70 km/h, joten on hyvä selvittää saako rajoitettua. Tuon ikäiselle 40-60 km/h riittää hyvin.




Absimat (1/8) eivät vaikuttaneet liikkeessä hypisteltynä Arrman tasoisilta. En kuitenkaan suoraan tyrmää tuota edullista mallia.


Edit. Kaverin 6v poika ajelee Arrma 3S:llä. Se kulkee 80 km/h, mutta poika on saanut ajella väljemmillä alueilla 60 km/h ja ahtaammilla 40 km/h. Ohjaimessa on kolme pykälää, joten muutokset onnistuvat parissa sekunnissa. Poika ajoi 4-6 -vuotiaana 40-45 km/h kulkevalla takavedolla, joten luultavasti siksi hallitsee ikäisekseen hyvin tuon 3S Arrman.

Arrma 3S:
-nopein hintaluokassaan
-kestävyys ei huippua tiettyjen osien osalta
-varaosia löytyy

Team Asso MT10:
-keskinopea
-huippukestävä (lapsi ajaa monsterin usein katolleen/törmää, joten kestävyys on tärkeää)
-varaosia varmaankin löytyy
-valot vakiona!
 
Viimeksi muokattu:
Itseltä löytyy 2 kpl Granite 3S.

Plussaa on mieletön suorituskyky. Vakiona noin 80 km/h. Kesärenkailla ja isommalla pinjonilla oma ennätys on 103 km/h 10 Hz gepsillä.

Miinuksena input gear (tämä ei koske harjallista) kesti takana 27 akullista (11,1 V 8000 mAh) ja edestä on mennyt hypyissä kaksi vetoakselia (luistokytkin pitää olla todellakin oikein säädetty ja pitää höllätä kaasu ennen maakosketusta). Muoviset pallonivelet kuluvat aika nopeasti (30-50 akullista). Minulta on pari mennyt väljäksi. Kaikki 12 kpl maksavat yht. 15 €.


Pienelle pojalle kestävämpi olisi:

3S maksaisi vain kympin enemmän. Se kulkee noin 60-70 km/h, joten on hyvä selvittää saako rajoitettua. Tuon ikäiselle 40-60 km/h riittää hyvin.




Absimat (1/8) eivät vaikuttaneet liikkeessä hypisteltynä Arrman tasoisilta. En kuitenkaan suoraan tyrmää tuota edullista mallia.


Edit. Kaverin 6v poika ajelee Arrma 3S:llä. Se kulkee 80 km/h, mutta poika on saanut ajella väljemmillä alueilla 60 km/h ja ahtaammilla 40 km/h. Ohjaimessa on kolme pykälää, joten muutokset onnistuvat parissa sekunnissa. Poika ajoi 4-6 -vuotiaana 40-45 km/h kulkevalla takavedolla, joten luultavasti siksi hallitsee ikäisekseen hyvin tuon 3S Arrman.

Arrma 3S:
-nopein hintaluokassaan
-kestävyys ei huippua tiettyjen osien osalta
-varaosia löytyy

Team Asso MT10:
-keskinopea
-huippukestävä (lapsi ajaa monsterin usein katolleen/törmää, joten kestävyys on tärkeää)
-varaosia varmaankin löytyy
-valot vakiona!



Jos ei olisi nyt rahasta kiinni niin olisin jo tilannut Arrma granite blx, mutta nyt ei ole mahdollista laittaa 400-500€ rc-autoon.
Ymmärrän kyllä pointtisi että vähän laittamalla lisää saa paremman laitteen.

Arrma granitesta on tullut luettua paljon varsinkin harjattomasta niin sen takia täällä kyselin vertailua tuohon Absimaan.
 
Ainakin Traxxaksen monissa malleissa saa ESC:stä valittua 'training moden', jolla on noin 50% kaasusta käytössä. Itselläni Traxxaksen Slashiin perustuva RWD Ford Raptor, ollut sekin erittäin kestävä ja hauska peli ajella. Talvella joutuu kyllä takavetoisena laittamaan kauharenkaat taakse. Mitään en ole vielä siitä rikki saanut.
 
Saksasta tilattuna saa vähän säästöä, ainakin Arrmojen kanssa, mutta akkujen kanssa menee yli budjetin.

Big Rock BLX (harjaton) posteineen 343€, mutta yhdellä akulla ja laturilla heilahtaa vähän yli 400€.
Granite BLX on saanut samaan hintaan aina silloin tällöin.

Itse pistäisin sen extran, että saa brushless version, jos Arrmaan päätyy.
 
Ois tuossa (ja ollu jo monta vuotta) yks RC auton runko. Tuossa näyttäs olevan kaikki muu (luulisin ainakin) tallella paitsi moottori, ohjauksen servo moottori (tämäkin pitäisi jossain olla tallessa) ja radiohjaimen elektroniikka. Alunperin ollu ilmeisesti polttomoottori käyttöinen kun itse sain ko. aihion niin mukana oli myös bensatankki ja pakoputki.
Oisko miten älytön idea mennä ja iskeä tohon sähkömoottori? Mitäs tollasen sähköistämisessä pitäs ottaa huomioon?
Edit: eihän tosta ite asiassa puutu kuin pelkkä moottori...(katteet pitäisi olla jossain tallessa myöskin)
IMG_20220522_051611.jpg
Neliveto vehe ois vieläpä... :D
 
Viimeksi muokattu:
Sähkökonversiossa varmaan tärkein se, että moottorin saa tukevasti kiinni, mielellään säädettävään pukkiin. Joihinkin malleihin on valmiita sarjoja konversiota varten. Sitten pitää hahmotella miten moottori, nopeudensäädin ja akku saadaan mahtumaan autoon. Sähköt valitaan auton kokoluokan mukaan (isompaakin saa toki laittaa jos mahtuu), karkeasti voisi sanoa että 1/10 autoihin 3S sähköt, 1/8 sitten 6S.
 
Niinno, sähkö-kasikrossia ajetaan kilpapuolella 4s akuilla, mutta teho toki kannattaa ennemmin luoda jännitteellä kuin virralla. Niin tai näin, sähkökonversioon uppoaa kyllä euro jos toinen. Ensin lähtisin kartoittamaan saako ko. autoon vielä jostain varaosia, sillä mun mielestäni ei oo paljoa järkeä pistää satasia kiinni autoon mikä osoittautuu kertakäyttöiseks. Toi taitaa olla joku geneerinen Kyosho-kopio, mutta kannattaa tutkia asiaa ennen kuin alkaa näkemään isompaa vaivaa. Nykymaailmassa näyttää isotkin länsimaiset valmistajat tiputtavan varaosavalmistuksen vanhasta mallista aika nopeesti alas, kiinalaisista puhumattakaan.
 
Ois tuossa (ja ollu jo monta vuotta) yks RC auton runko. Tuossa näyttäs olevan kaikki muu (luulisin ainakin) tallella paitsi moottori, ohjauksen servo moottori (tämäkin pitäisi jossain olla tallessa) ja radiohjaimen elektroniikka. Alunperin ollu ilmeisesti polttomoottori käyttöinen kun itse sain ko. aihion niin mukana oli myös bensatankki ja pakoputki.
Oisko miten älytön idea mennä ja iskeä tohon sähkömoottori? Mitäs tollasen sähköistämisessä pitäs ottaa huomioon?
Edit: eihän tosta ite asiassa puutu kuin pelkkä moottori...(katteet pitäisi olla jossain tallessa myöskin)
IMG_20220522_051611.jpg
Neliveto vehe ois vieläpä... :D

1/8 luokan krossarit oli yksiä parhaimpia sähkökonversioitavia aikoinaan (pääasioina oli todella kestävä voimansiirto, kestävä runko, ajo-ominaisuudet ja neliveto). Itse tuli tehtyä tuollainen muutos 2010 ja kaverille hankittiin myös samanmoinen 2011 ja konversoitiin sekin sähkölle ja siitä lähtien ollut omistuksessa. Oma pohjautuu Hobao Hyper 8.5 polttiskrossariin. Isoimpana kysymyksenä ylemmän tapauksen kanssa lienee varaosa saatavuus, en ainakaan heti tunnista tuota sinun kuvassa olevaa tunnetuksi merkiksi eli varaosien saatavuus olisi hyvä olla tiedossa.

Äskeisessä viestissä pääasiat tarpeiden mukaan käytiinkin eli moottorin pukki lienee se tärkein asia ja kaiken muun pystyy melkeimpä tarvittaessa itse soveltamaan jos osaamista löytyy hieman. Käytännössä ohjausservon telinettä joutuu yleensä hieman muokkaamaan tai muuttamaan. Sitten vaan katsoo akulle, nopeuden säätimella ja moottorille hyvät paikat.

Toki 1/8 krossin hinnat ja sähköisten sellaisien hinnat on myös sen verran tullut alas että valmiin ostaminenkin käytettynä on vaihtoehto silloin autossa ainakin kaikki osat on saatavilla suoraan varaosana eikä ole mitään itse rakentelun mahdollisia kompromiseja. Toki jos haluaa ropailla niin mikäpä siinä. Nykyisistä valmiista laitteista tunnetuimmat esimerkin krossari luokasta lienee Arrma Typhoon 6s, HPI Vorza ja vaikkapa Hobao Vse vähän tuntemattomampana. (Arrmalta löytyy myös edullisempi Typhoon 3s versio )

Omat konversiot johtui 2010 lähinnä siitä että sähkö homma oli vielä alkutekijöissään ja sähköllä sai enempi tehoa kun polttiksella ja vielä tärkeimpänä käyttömukavuutta kun ei ollut tuo bensan sotkemassa autoa ja kaikkia paikkoja missä sitä kuljetti + oli toki myös äänimaailmailtaan vähän ystävällisempiä ajaa missä vaan. Voimansiirtojen kestävyys oli myös aika huonoa monessa autossa siihen aikaan, varsinkin sähköautoissa. Näiden Hyperien voimansiirrot on kestänyt kyllä nämä tehot todella hienosti. Toki täytyy muistaa ettei tuo konversion tekeminen ole ihan edullinen homma sekään eli kyllä siihenkin uppoaa aika paljon kun pitää hankkia ainakin: moottori, nopeudensäädin, akku, laturi, akkuteline ja sitten vielä moottoritelinettä ja muuta sekalaista tavaraa. Toki riippuu mihin käyttöön ja minkä ikäiselle menee niin voihan tuollaista ajaa esim 3s akuilla ja pienemmillä tehoilla, mutta ei siinä kauheasti vauhtia löydy sitten (toki akun 3s-6s ei suoraan tehoa kerro, kun kyseessä on vaan akun jännite mutta antaa pientä luokkaa kuitenkin).

Oma ja kaverin auto käyttää 6s akku paketteja eli (25.2v akkuja), moottorit on valittu niin että maksimi tehot huitelee tuolla 2200w-2900W nurkilla eli aivan liikaa, mutta se näiden autojen tarkoitus on ollutkin meille :)

Tässä liitteenä jokunen kuva omasta ja kaverin autosta vuosien varrelta.
sekalaisia-5.jpg sekalaisia-7.jpg sekalaisia-24.jpg untitled-1.jpg untitled-4081.jpg

Tässä myös muutama video aikojen saatosta, kanavalta löytyy noita lisääkin:

[/ATTACH]
 
Viimeksi muokattu:
Itse tuli tehtyä tuollainen muutos 2010 ja kaverille hankittiin myös samanmoinen 2011 ja konversoitiin sekin sähkölle ja siitä lähtien ollut omistuksessa.
Mulla oli itseasiassa samoihin aikoihin Losin 8ight 2.0:stä rakennettu 8ight-E Losin omalla muutossarjalla. Tekniikkana oli niiden oma Xcelorin 1/8 säädin ja moottori, akkuina viisikennoiset. Silloin ei kovakuorisena saanut muuta kuin kaksikennoisia, joten noi oli Turnigyn perus lennokki/heliakkuja ja laminoin niihin itse hiilikuidusta kuoret. Ajoin samoihin aikoihin truggyillä kilpaa ja toi buggy-konversion tein ihan uteliaisuuttaan, kun runko oli jäänyt ylimääräiseksi (kahden luokan ajamisesta ei tullut mitään). Niistä ajoista on kyllä varsinkin säätimet tullu valovuoden eteenpäin. Voimaa tossa oli kyllä, mutta kaasuvaste ei ollut kovinkaan miellyttävä tai tarkka ajettava, mutta pihasuttailussa sillä ei olisi ollut väliä. Oma oli tosiaan ratakäytössä.

Nykyisinhän melkein kaikilta valmistajilta on nitro ja e -versiot sekä buggyistä että truggyistä. Jos sähköistä kasikrossaria haluaa, melkein pitäisin varteenotettavampana vaihtoehtona ostaa joku kokonainen valmis käytetty kuin alkaa tuosta konversiota vääntämään. Mutta niissäkin kannattaa tutustua siihen varaosasaatavuuteen, koska liian vanhan rungon ostaminen voi teettää ongelmia kun jotain menee rikki. Toisaalta esim. Xrayltä saa osia niiden vanhoihinkin malleihin (ei välttämättä suomessa kenelläkään enää varastossa), mutta joka valmistajan kanssa ei tosiaan ole yhtä hyvä tilanne. Esim. noi mun Losit sieltä 2010-luvun alusta on jo sellaisia, mihin ei osia enää tehdä. Toki nekin jakaa palikoita uudempien 4.0 ja 5.0 mallien kanssa, mutta ei esim. tukivarsia yms, joiden hommaaminen ebayn kautta voi tulla kalliiks.

Aika paljon näkee facebookissa, torissa yms myynnissä (verrattain kovalla hinnalla) sellaisia vanhoja kilpa-autoja, joiden valmistajaakaan ei enää ole olemassa. Hieman sääliksi käy sitä, joka asiasta tietämättä ja myyjän hehkuttamana ostaa vanhan Durangon, X Factoryn, TeamC:n tms jne ensimmäiseksi autoksi ja muutaman ajokerran jälkeen koittaa metsästää jotain bulkheadia tai vastaavaa, mitä ei yksinkertaisesti markkinoilta enää löydy...
 
Näinhän tuo on. Kisakäytössä tosiaan säätimien kehitys on varmasti hurjaa ja siellä toki anturilliset moottorit myös. Itsellä ollut sensorless koneita kaikkia, mutta ei tosiaan tuossa omassa käytössä ole väliä ollut. Sen toki huomaa että nykyinen uusi nopeuden säädin pelaa paljon tarkemmin kun 5vuotta vanha jolle tuli vuodet täyteen.

Juu suositukset olisi itselläkin johonkin valmiiseen mitä tuossa linkkailinkin viestiin muutaman mallin verran. Näistä myös toki kattoo tuon iän että saa vielä varaosia.

Itselläkin ostoilmoitus Hobao Hyper 8.5 ehjistä, rikkinäisistä yms koko ajan voimissaan. Selkeesti on tarjonta vähentynyt lähivuosina noistakin, aikamoiset varaosat varastot löytyy mutta kyllä sitä silti mielellään edelleen ostaa rikkinäisiä tai ajokuntoisi varaosiksi jos joku tarjoilee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom