RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Ensimmäinen kiertää liki tuplasti, mutta jälkimmäinen vääntää liki tuplasti. Valitse KV-arvo sen mukaan, kumpi istuu paremmin autosi välityksiin ja haluttuun huippunopeuteen (huomioi lämpötilat).

Jos akku on 3S, niin esim. Arrma Graniten (katurenkailla) arvot ovat olleet seuraavat:

Kevyillä välityksillä:
116 km/h
3660 motor
3600KV (= rpm@1 V ilman kuormaa)
11,2 V rasituksessa
39 010 rpm

Ilman kuormaa olisi kiertänyt 3600 kv * 11,2 V = 40 320 rpm. Toteutunut oli kevyillä välityksillä noin 97 % siitä.

Raskaammalla välityksellä tilanne muuttuu:
125 km/h
3660 motor
3600KV
10,9 V rasituksessa
35 705 rpm

Ilman kuormaa olisi kiertänyt 3600 kv * 10,9 V = 39 240 rpm. Toteutunut oli raskailla välityksillä vain noin 91 % siitä.


Jos sinulla 3S akun jännite on huippunopeuden aikana esim. 11 V, niin 3360 4200KV kiertäisi enintään noin 11 V * 4200KV = 46 200 rpm

Ja vastaavasti 3360 2300KV kiertäisi enintään 25 300 rpm.

Mikä on nykyisen KV-arvo? Jos haluat lisää nopeutta ja lämmöissä on varaa, osta korkeampi KV kuin nykyisessä. Jos haluat viileämmän ja lisää vääntöä sekä ajoaikaa, osta pienemmällä KV:lla.


Edit. Oma mielipiteeni on se, että KV-arvoa kannattaa kasvattaa vasta siinä vaiheessa, jos välitykset loppuvat kesken pakista ja kaupasta, eikä ole halua kasvattaa jännitettä/moottorin kokoa.

Screenshot_20230911-141639.png
Tämä selvensi asiaa.

Zd racing dbx10, 3660/2300kv/60A 3s. Olen siis harkinnut tuollaista, mutta kulkupuolta saisi olla vähän enemmän.

Tuo nykyinen on turhan hankala ajaa hiekalla kun on lyhyt akseliväli.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä selvensi asiaa.

Zd racing dbx10, 3660/2300kv/60A 3s. Olen siis harkinnut tuollaista, mutta kulkupuolta saisi olla vähän enemmän.

Tuo nykyinen on turhan hankala ajaa hiekalla kun on lyhyt akseliväli.
Kulkupuolta saisi olla aika paljonkin enemmän, jos kaipaat vastaavaa kuin se sinun pienempi 75-80 km/h kulkeva. Isot näyttää aina hitaammilta vaikka olisivat yhtä nopeita, ja DBX10 ei ole edes yhtä nopea, jos se on tällainen:

Teoreettisen maksiminopeuden voi laskea:

* 3,6, m/s to km/h
/ 60, rpm to 1/s
3,14 * 0,128 m, renkaan halkaisijasta kehä
/ 13,9, alennusvaihde hidastaa moottorin kierrokset vetäville pyörille
12,6 V, 3S:n jännite ilman kuormaa
12,6 V * 2300 KV, rpm ilman kuormaa

3,6 / 60 * 3,14 * 0,128 m / 13,9 * 12,6 V * 2300 KV = 50,3 km/h

Tuotetiedoissa lukeva 80 km/h ei siis pidä ollenkaan paikkaansa.

Todellisuudessa akun jännite ei ole 12,6 V silloin kun virtaa otetaan lämä lattiassa.

Granite on 3S + katurenkailla ottanut virtaa 114 km/h vakionopeudella:

89,5 A
11,3 V
= 1,01 kW

Isommilla yli 120 mm nappularenkailla ja 6S:llä on ottanut 121 km/h vakionopeudella:

97 A
22,5 V
= 2,18 kW

Tehot ovat jälkimmäisessä yli kaksinkertaiset, millä katurenkain olisi pitänyt kulkea (2,18 kW / 1,01 kW) ^ (1 / 3) * 114 km/h = 147 km/h. Vehje kuitenkin meni vain 121 km/h, mikä johtui leveämpien ja suurempien nappularenkaiden suuresta ilmanvastuksesta. Vierinvastuksilla ei ole mitään merkitystä yli satasen vauhdeissa muutaman kilon autolla. Katurenkaat vievät reilu satasessa noin 10 W, joten edes vierinvastuksen moninkertaistuminen ei näkyisi missään, kun ilmanvastus hörppää samaan aikaan lähes 1 000 W.

Esim. Katurenkailla 114 km/h ja 1,01 kW jakautui suunnilleen:

10 W, Vierinvastus
30 W, Hammaskosketuksia 2 kpl
110 W, Moottorin ja lyhennettyjen paksumpien moottorikaapeleiden hukkalämpö
860 W, Ilmanvastus
= 1 010 W

Ilmanvastus on niin hallitseva, että tehonlisäysten vaikutuksen huippunopeuteen voi laskea kuutiojuuren avulla, kuten edellä tein.



Jos DBX10 kulkisi teoreettisen 50,3 km/h sijaan 48 km/h, veisi se virtaa vakionopeudella noin:

89,5 A / ((114 km/h / 48 km/h) ^ 3) = 6,7 A, eli luokkaa 10 A. Jos tavallisen 3S 3200 mAh akun sisäinen resistanssi on 3 * 10 mohm, niin täpötäyden (12,6 V) akun jännite kyykkää 10 A virralla 12,6 V - (3 * 0,01 ohm * 10 A) = 12,3 V:iin.

Tällöin teoreettinen huippunopeus olisi 50,3 km/h / 12,6 V * 12,3 V = 49 km/h. Tämän lisäksi KV-arvoon tulee heikennystä sitä mukaa kun kuorma kasvaa. Tässä tapauksessa kuorma on niin olematon, että huippunopeus ollee 48-49 km/h, jos akku on juuri ladattu täyteen ja sisäinen resistanssi on 10 mohm per S. Nimellisjännitteellä (11,1 V) huippunopeus olisi 43-44 km/h, ja juuri ennen akun loppumista (9,6 V) noin 38 km/h.

Kulkupuoli vakiona ei siis ole lähelläkään mainostettua 80 km/h. Puhuit, että nopari olisi 60 A. Tuotetiedoissa luki 80 A. Oli kumpi tahansa, niin kyllä tuon ainakin 70 km/h saa kulkemaan, jos vaan välityksiä piisaa. Jos ei löydy välityksiä, hommaa motti, jossa on suurempi KV. Hitaalta se silti näyttäisi vs. pikkuisesi@75-80 km/h, olettaen että pikkuisen nopeudet ovat mitattuja.


Edit. Käsitin väärin, että sinulla olisi pikkuisessa jo 3S, mutta onkin 2S ja huiput 57 km/h. Siinä tapauksessa DBX10:n saa aika helposti sopivan nopeaksi. Jos välitysten muuttaminen ei onnistu, niin moottoriksi 3200 KV tuo nopeuden 60-65 km/h, ja 4000 KV 75-80 km/h. Jälkimmäisellä vakionopari voi alkaa katkomaan kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Nämä nopeusarviot pätevät sillä oletuksella, että ilmoitettu alennusvaihde 13,9 : 1 pitää paikkansa ja renkaiden halkaisija on 128 mm.

Jos välityksiä saa, niin voit käyttää seuraavia apuna.

Tähtäin 60-65 km/h:

Käytetään pohjatietona 46 km/h, jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,3-1,4x vakiopinjonin hammaslukua.


Tähtäin 75-80 km/h:

Käytetään pohjatietona 43 km/h (suurempi kuorma), jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,75-1,85x vakiopinjonin hammaslukua. Tässä pätee sama, että nopari voi katkoa kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Ei sovellu perusrälläämiseen, vaan lyhyisiin nopeusvetoihin pehmeällä kiihdytyksellä. Jos haluat näin nopeaa rälläysvehjettä, pitää noparissa olla alkaen 100 A, tai käyttää 4S ja sen vaatimat muutokset.
 
Viimeksi muokattu:
Kulkupuolta saisi olla aika paljonkin enemmän, jos kaipaat vastaavaa kuin se sinun pienempi 75-80 km/h kulkeva. Isot näyttää aina hitaammilta vaikka olisivat yhtä nopeita, ja DBX10 ei ole edes yhtä nopea, jos se on tällainen:

Teoreettisen maksiminopeuden voi laskea:

* 3,6, m/s to km/h
/ 60, rpm to 1/s
3,14 * 0,128 m, renkaan halkaisijasta kehä
/ 13,9, alennusvaihde hidastaa moottorin kierrokset vetäville pyörille
12,6 V, 3S:n jännite ilman kuormaa
12,6 V * 2300 KV, rpm ilman kuormaa

3,6 / 60 * 3,14 * 0,128 m / 13,9 * 12,6 V * 2300 KV = 50,3 km/h

Tuotetiedoissa lukeva 80 km/h ei siis pidä ollenkaan paikkaansa.

Todellisuudessa akun jännite ei ole 12,6 V silloin kun virtaa otetaan lämä lattiassa.

Granite on 3S + katurenkailla ottanut virtaa 114 km/h vakionopeudella:

89,5 A
11,3 V
= 1,01 kW

Isommilla yli 120 mm nappularenkailla ja 6S:llä on ottanut 121 km/h vakionopeudella:

97 A
22,5 V
= 2,18 kW

Tehot ovat jälkimmäisessä yli kaksinkertaiset, millä katurenkain olisi pitänyt kulkea (2,18 kW / 1,01 kW) ^ (1 / 3) * 114 km/h = 147 km/h. Vehje kuitenkin meni vain 121 km/h, mikä johtui leveämpien ja suurempien nappularenkaiden suuresta ilmanvastuksesta. Vierinvastuksilla ei ole mitään merkitystä yli satasen vauhdeissa muutaman kilon autolla. Katurenkaat vievät reilu satasessa noin 10 W, joten edes vierinvastuksen moninkertaistuminen ei näkyisi missään, kun ilmanvastus hörppää samaan aikaan lähes 1 000 W.

Esim. Katurenkailla 114 km/h ja 1,01 kW jakautui suunnilleen:

10 W, Vierinvastus
30 W, Hammaskosketuksia 2 kpl
110 W, Moottorin ja lyhennettyjen paksumpien moottorikaapeleiden hukkalämpö
860 W, Ilmanvastus
= 1 010 W

Ilmanvastus on niin hallitseva, että tehonlisäysten vaikutuksen huippunopeuteen voi laskea kuutiojuuren avulla, kuten edellä tein.



Jos DBX10 kulkisi teoreettisen 50,3 km/h sijaan 48 km/h, veisi se virtaa vakionopeudella noin:

89,5 A / ((114 km/h / 48 km/h) ^ 3) = 6,7 A, eli luokkaa 10 A. Jos tavallisen 3S 3200 mAh akun sisäinen resistanssi on 3 * 10 mohm, niin täpötäyden (12,6 V) akun jännite kyykkää 10 A virralla 12,6 V - (3 * 0,01 ohm * 10 A) = 12,3 V:iin.

Tällöin teoreettinen huippunopeus olisi 50,3 km/h / 12,6 V * 12,3 V = 49 km/h. Tämän lisäksi KV-arvoon tulee heikennystä sitä mukaa kun kuorma kasvaa. Tässä tapauksessa kuorma on niin olematon, että huippunopeus ollee 48-49 km/h, jos akku on juuri ladattu täyteen ja sisäinen resistanssi on 10 mohm per S. Nimellisjännitteellä (11,1 V) huippunopeus olisi 43-44 km/h, ja juuri ennen akun loppumista (9,6 V) noin 38 km/h.

Kulkupuoli vakiona ei siis ole lähelläkään mainostettua 80 km/h. Puhuit, että nopari olisi 60 A. Tuotetiedoissa luki 80 A. Oli kumpi tahansa, niin kyllä tuon ainakin 70 km/h saa kulkemaan, jos vaan välityksiä piisaa. Jos ei löydy välityksiä, hommaa motti, jossa on suurempi KV. Hitaalta se silti näyttäisi vs. pikkuisesi@75-80 km/h, olettaen että pikkuisen nopeudet ovat mitattuja.


Edit. Käsitin väärin, että sinulla olisi pikkuisessa jo 3S, mutta onkin 2S ja huiput 57 km/h. Siinä tapauksessa DBX10:n saa aika helposti sopivan nopeaksi. Jos välitysten muuttaminen ei onnistu, niin moottoriksi 3200 KV tuo nopeuden 60-65 km/h, ja 4000 KV 75-80 km/h. Jälkimmäisellä vakionopari voi alkaa katkomaan kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Nämä nopeusarviot pätevät sillä oletuksella, että ilmoitettu alennusvaihde 13,9 : 1 pitää paikkansa ja renkaiden halkaisija on 128 mm.

Jos välityksiä saa, niin voit käyttää seuraavia apuna.

Tähtäin 60-65 km/h:

Käytetään pohjatietona 46 km/h, jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,3-1,4x vakiopinjonin hammaslukua.


Tähtäin 75-80 km/h:

Käytetään pohjatietona 43 km/h (suurempi kuorma), jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,75-1,85x vakiopinjonin hammaslukua. Tässä pätee sama, että nopari voi katkoa kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Ei sovellu perusrälläämiseen, vaan lyhyisiin nopeusvetoihin pehmeällä kiihdytyksellä. Jos haluat näin nopeaa rälläysvehjettä, pitää noparissa olla alkaen 100 A, tai käyttää 4S ja sen vaatimat muutokset.
Niinhän nuo laittavat halpiksiin hurjia lukuja pakettiin.

Tuolle 1/16 tuntuu vauhti riittävältä 2s lipollakin, lentää hienosti töyssyistä volteilla...

Tuo Zd maksaa parisataa kahdella akulla, siksi se kiinnostaa. Päälle tietysti muutama kymppi moottoriin.
Katselin kyllä oikeitakin merkkejä, mutta hinta käytännössä tuplaantuu.

E: Tuohan on aika lähelle Absima adb 1.4 buggya, eroina on sähköt ja hintaa puolet enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Iteltä löytyy vastaava vehje kuin tuo ZD Racingin DBX Absima ADB 1.4 1:10 Desert Buggy 4WD RTR LiPo paketti | RC-autot RTR ajovalmiit - Radio-ohjattavat sähköautot | Hobbyfactory Oy sama auto mutta eri brändillä. (En tiiä kumpi noista on se kopio ja kumpi alkuperänen) Ite vaihtanu tuohon omaan autoon harjattoman moottorin, on harjalliset tuntu lämppäävän vähä turhan helposti. Ollut ihan tyytyväinen autoon, varaosia saa hyvin hobbyfactorystä. Etu-puskureita pari hajonnu, vetoakseli meni poikki, vähän jotain ripustuksia. Tälläsen moottorin vaihdoin niin kulkee kyllä mukavasti: ZTW Beast SLL 60A Combo with 3450 motor. Pitäisi ehkä vielä vähän välityksiä säätää että saisi lisää huippunopeutta. Nyt kiihtyy niin perkeleesti ja huiput on jotain 45km/h. Ite ollu kyllä tyytyväinen. Tuli Aliexpressistä myös tilattua talveksi lumirenkaat hintaan 12e/4kpl. Kattelin niin 75-100e sais noista pulittaa RC-kaupoissa ja ite en kilpaa ajele niin luulen että noi 12e renkaat ajaa ihan hyvin asiansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 595
Viestejä
4 459 875
Jäsenet
73 781
Uusin jäsen
JarkkoRuutu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom