RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Ensimmäinen kiertää liki tuplasti, mutta jälkimmäinen vääntää liki tuplasti. Valitse KV-arvo sen mukaan, kumpi istuu paremmin autosi välityksiin ja haluttuun huippunopeuteen (huomioi lämpötilat).

Jos akku on 3S, niin esim. Arrma Graniten (katurenkailla) arvot ovat olleet seuraavat:

Kevyillä välityksillä:
116 km/h
3660 motor
3600KV (= rpm@1 V ilman kuormaa)
11,2 V rasituksessa
39 010 rpm

Ilman kuormaa olisi kiertänyt 3600 kv * 11,2 V = 40 320 rpm. Toteutunut oli kevyillä välityksillä noin 97 % siitä.

Raskaammalla välityksellä tilanne muuttuu:
125 km/h
3660 motor
3600KV
10,9 V rasituksessa
35 705 rpm

Ilman kuormaa olisi kiertänyt 3600 kv * 10,9 V = 39 240 rpm. Toteutunut oli raskailla välityksillä vain noin 91 % siitä.


Jos sinulla 3S akun jännite on huippunopeuden aikana esim. 11 V, niin 3360 4200KV kiertäisi enintään noin 11 V * 4200KV = 46 200 rpm

Ja vastaavasti 3360 2300KV kiertäisi enintään 25 300 rpm.

Mikä on nykyisen KV-arvo? Jos haluat lisää nopeutta ja lämmöissä on varaa, osta korkeampi KV kuin nykyisessä. Jos haluat viileämmän ja lisää vääntöä sekä ajoaikaa, osta pienemmällä KV:lla.


Edit. Oma mielipiteeni on se, että KV-arvoa kannattaa kasvattaa vasta siinä vaiheessa, jos välitykset loppuvat kesken pakista ja kaupasta, eikä ole halua kasvattaa jännitettä/moottorin kokoa.

Screenshot_20230911-141639.png
Tämä selvensi asiaa.

Zd racing dbx10, 3660/2300kv/60A 3s. Olen siis harkinnut tuollaista, mutta kulkupuolta saisi olla vähän enemmän.

Tuo nykyinen on turhan hankala ajaa hiekalla kun on lyhyt akseliväli.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä selvensi asiaa.

Zd racing dbx10, 3660/2300kv/60A 3s. Olen siis harkinnut tuollaista, mutta kulkupuolta saisi olla vähän enemmän.

Tuo nykyinen on turhan hankala ajaa hiekalla kun on lyhyt akseliväli.
Kulkupuolta saisi olla aika paljonkin enemmän, jos kaipaat vastaavaa kuin se sinun pienempi 75-80 km/h kulkeva. Isot näyttää aina hitaammilta vaikka olisivat yhtä nopeita, ja DBX10 ei ole edes yhtä nopea, jos se on tällainen:

Teoreettisen maksiminopeuden voi laskea:

* 3,6, m/s to km/h
/ 60, rpm to 1/s
3,14 * 0,128 m, renkaan halkaisijasta kehä
/ 13,9, alennusvaihde hidastaa moottorin kierrokset vetäville pyörille
12,6 V, 3S:n jännite ilman kuormaa
12,6 V * 2300 KV, rpm ilman kuormaa

3,6 / 60 * 3,14 * 0,128 m / 13,9 * 12,6 V * 2300 KV = 50,3 km/h

Tuotetiedoissa lukeva 80 km/h ei siis pidä ollenkaan paikkaansa.

Todellisuudessa akun jännite ei ole 12,6 V silloin kun virtaa otetaan lämä lattiassa.

Granite on 3S + katurenkailla ottanut virtaa 114 km/h vakionopeudella:

89,5 A
11,3 V
= 1,01 kW

Isommilla yli 120 mm nappularenkailla ja 6S:llä on ottanut 121 km/h vakionopeudella:

97 A
22,5 V
= 2,18 kW

Tehot ovat jälkimmäisessä yli kaksinkertaiset, millä katurenkain olisi pitänyt kulkea (2,18 kW / 1,01 kW) ^ (1 / 3) * 114 km/h = 147 km/h. Vehje kuitenkin meni vain 121 km/h, mikä johtui leveämpien ja suurempien nappularenkaiden suuresta ilmanvastuksesta. Vierinvastuksilla ei ole mitään merkitystä yli satasen vauhdeissa muutaman kilon autolla. Katurenkaat vievät reilu satasessa noin 10 W, joten edes vierinvastuksen moninkertaistuminen ei näkyisi missään, kun ilmanvastus hörppää samaan aikaan lähes 1 000 W.

Esim. Katurenkailla 114 km/h ja 1,01 kW jakautui suunnilleen:

10 W, Vierinvastus
30 W, Hammaskosketuksia 2 kpl
110 W, Moottorin ja lyhennettyjen paksumpien moottorikaapeleiden hukkalämpö
860 W, Ilmanvastus
= 1 010 W

Ilmanvastus on niin hallitseva, että tehonlisäysten vaikutuksen huippunopeuteen voi laskea kuutiojuuren avulla, kuten edellä tein.



Jos DBX10 kulkisi teoreettisen 50,3 km/h sijaan 48 km/h, veisi se virtaa vakionopeudella noin:

89,5 A / ((114 km/h / 48 km/h) ^ 3) = 6,7 A, eli luokkaa 10 A. Jos tavallisen 3S 3200 mAh akun sisäinen resistanssi on 3 * 10 mohm, niin täpötäyden (12,6 V) akun jännite kyykkää 10 A virralla 12,6 V - (3 * 0,01 ohm * 10 A) = 12,3 V:iin.

Tällöin teoreettinen huippunopeus olisi 50,3 km/h / 12,6 V * 12,3 V = 49 km/h. Tämän lisäksi KV-arvoon tulee heikennystä sitä mukaa kun kuorma kasvaa. Tässä tapauksessa kuorma on niin olematon, että huippunopeus ollee 48-49 km/h, jos akku on juuri ladattu täyteen ja sisäinen resistanssi on 10 mohm per S. Nimellisjännitteellä (11,1 V) huippunopeus olisi 43-44 km/h, ja juuri ennen akun loppumista (9,6 V) noin 38 km/h.

Kulkupuoli vakiona ei siis ole lähelläkään mainostettua 80 km/h. Puhuit, että nopari olisi 60 A. Tuotetiedoissa luki 80 A. Oli kumpi tahansa, niin kyllä tuon ainakin 70 km/h saa kulkemaan, jos vaan välityksiä piisaa. Jos ei löydy välityksiä, hommaa motti, jossa on suurempi KV. Hitaalta se silti näyttäisi vs. pikkuisesi@75-80 km/h, olettaen että pikkuisen nopeudet ovat mitattuja.


Edit. Käsitin väärin, että sinulla olisi pikkuisessa jo 3S, mutta onkin 2S ja huiput 57 km/h. Siinä tapauksessa DBX10:n saa aika helposti sopivan nopeaksi. Jos välitysten muuttaminen ei onnistu, niin moottoriksi 3200 KV tuo nopeuden 60-65 km/h, ja 4000 KV 75-80 km/h. Jälkimmäisellä vakionopari voi alkaa katkomaan kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Nämä nopeusarviot pätevät sillä oletuksella, että ilmoitettu alennusvaihde 13,9 : 1 pitää paikkansa ja renkaiden halkaisija on 128 mm.

Jos välityksiä saa, niin voit käyttää seuraavia apuna.

Tähtäin 60-65 km/h:

Käytetään pohjatietona 46 km/h, jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,3-1,4x vakiopinjonin hammaslukua.


Tähtäin 75-80 km/h:

Käytetään pohjatietona 43 km/h (suurempi kuorma), jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,75-1,85x vakiopinjonin hammaslukua. Tässä pätee sama, että nopari voi katkoa kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Ei sovellu perusrälläämiseen, vaan lyhyisiin nopeusvetoihin pehmeällä kiihdytyksellä. Jos haluat näin nopeaa rälläysvehjettä, pitää noparissa olla alkaen 100 A, tai käyttää 4S ja sen vaatimat muutokset.
 
Viimeksi muokattu:
Kulkupuolta saisi olla aika paljonkin enemmän, jos kaipaat vastaavaa kuin se sinun pienempi 75-80 km/h kulkeva. Isot näyttää aina hitaammilta vaikka olisivat yhtä nopeita, ja DBX10 ei ole edes yhtä nopea, jos se on tällainen:

Teoreettisen maksiminopeuden voi laskea:

* 3,6, m/s to km/h
/ 60, rpm to 1/s
3,14 * 0,128 m, renkaan halkaisijasta kehä
/ 13,9, alennusvaihde hidastaa moottorin kierrokset vetäville pyörille
12,6 V, 3S:n jännite ilman kuormaa
12,6 V * 2300 KV, rpm ilman kuormaa

3,6 / 60 * 3,14 * 0,128 m / 13,9 * 12,6 V * 2300 KV = 50,3 km/h

Tuotetiedoissa lukeva 80 km/h ei siis pidä ollenkaan paikkaansa.

Todellisuudessa akun jännite ei ole 12,6 V silloin kun virtaa otetaan lämä lattiassa.

Granite on 3S + katurenkailla ottanut virtaa 114 km/h vakionopeudella:

89,5 A
11,3 V
= 1,01 kW

Isommilla yli 120 mm nappularenkailla ja 6S:llä on ottanut 121 km/h vakionopeudella:

97 A
22,5 V
= 2,18 kW

Tehot ovat jälkimmäisessä yli kaksinkertaiset, millä katurenkain olisi pitänyt kulkea (2,18 kW / 1,01 kW) ^ (1 / 3) * 114 km/h = 147 km/h. Vehje kuitenkin meni vain 121 km/h, mikä johtui leveämpien ja suurempien nappularenkaiden suuresta ilmanvastuksesta. Vierinvastuksilla ei ole mitään merkitystä yli satasen vauhdeissa muutaman kilon autolla. Katurenkaat vievät reilu satasessa noin 10 W, joten edes vierinvastuksen moninkertaistuminen ei näkyisi missään, kun ilmanvastus hörppää samaan aikaan lähes 1 000 W.

Esim. Katurenkailla 114 km/h ja 1,01 kW jakautui suunnilleen:

10 W, Vierinvastus
30 W, Hammaskosketuksia 2 kpl
110 W, Moottorin ja lyhennettyjen paksumpien moottorikaapeleiden hukkalämpö
860 W, Ilmanvastus
= 1 010 W

Ilmanvastus on niin hallitseva, että tehonlisäysten vaikutuksen huippunopeuteen voi laskea kuutiojuuren avulla, kuten edellä tein.



Jos DBX10 kulkisi teoreettisen 50,3 km/h sijaan 48 km/h, veisi se virtaa vakionopeudella noin:

89,5 A / ((114 km/h / 48 km/h) ^ 3) = 6,7 A, eli luokkaa 10 A. Jos tavallisen 3S 3200 mAh akun sisäinen resistanssi on 3 * 10 mohm, niin täpötäyden (12,6 V) akun jännite kyykkää 10 A virralla 12,6 V - (3 * 0,01 ohm * 10 A) = 12,3 V:iin.

Tällöin teoreettinen huippunopeus olisi 50,3 km/h / 12,6 V * 12,3 V = 49 km/h. Tämän lisäksi KV-arvoon tulee heikennystä sitä mukaa kun kuorma kasvaa. Tässä tapauksessa kuorma on niin olematon, että huippunopeus ollee 48-49 km/h, jos akku on juuri ladattu täyteen ja sisäinen resistanssi on 10 mohm per S. Nimellisjännitteellä (11,1 V) huippunopeus olisi 43-44 km/h, ja juuri ennen akun loppumista (9,6 V) noin 38 km/h.

Kulkupuoli vakiona ei siis ole lähelläkään mainostettua 80 km/h. Puhuit, että nopari olisi 60 A. Tuotetiedoissa luki 80 A. Oli kumpi tahansa, niin kyllä tuon ainakin 70 km/h saa kulkemaan, jos vaan välityksiä piisaa. Jos ei löydy välityksiä, hommaa motti, jossa on suurempi KV. Hitaalta se silti näyttäisi vs. pikkuisesi@75-80 km/h, olettaen että pikkuisen nopeudet ovat mitattuja.


Edit. Käsitin väärin, että sinulla olisi pikkuisessa jo 3S, mutta onkin 2S ja huiput 57 km/h. Siinä tapauksessa DBX10:n saa aika helposti sopivan nopeaksi. Jos välitysten muuttaminen ei onnistu, niin moottoriksi 3200 KV tuo nopeuden 60-65 km/h, ja 4000 KV 75-80 km/h. Jälkimmäisellä vakionopari voi alkaa katkomaan kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Nämä nopeusarviot pätevät sillä oletuksella, että ilmoitettu alennusvaihde 13,9 : 1 pitää paikkansa ja renkaiden halkaisija on 128 mm.

Jos välityksiä saa, niin voit käyttää seuraavia apuna.

Tähtäin 60-65 km/h:

Käytetään pohjatietona 46 km/h, jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,3-1,4x vakiopinjonin hammaslukua.


Tähtäin 75-80 km/h:

Käytetään pohjatietona 43 km/h (suurempi kuorma), jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,75-1,85x vakiopinjonin hammaslukua. Tässä pätee sama, että nopari voi katkoa kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Ei sovellu perusrälläämiseen, vaan lyhyisiin nopeusvetoihin pehmeällä kiihdytyksellä. Jos haluat näin nopeaa rälläysvehjettä, pitää noparissa olla alkaen 100 A, tai käyttää 4S ja sen vaatimat muutokset.
Niinhän nuo laittavat halpiksiin hurjia lukuja pakettiin.

Tuolle 1/16 tuntuu vauhti riittävältä 2s lipollakin, lentää hienosti töyssyistä volteilla...

Tuo Zd maksaa parisataa kahdella akulla, siksi se kiinnostaa. Päälle tietysti muutama kymppi moottoriin.
Katselin kyllä oikeitakin merkkejä, mutta hinta käytännössä tuplaantuu.

E: Tuohan on aika lähelle Absima adb 1.4 buggya, eroina on sähköt ja hintaa puolet enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Iteltä löytyy vastaava vehje kuin tuo ZD Racingin DBX Absima ADB 1.4 1:10 Desert Buggy 4WD RTR LiPo paketti | RC-autot RTR ajovalmiit - Radio-ohjattavat sähköautot | Hobbyfactory Oy sama auto mutta eri brändillä. (En tiiä kumpi noista on se kopio ja kumpi alkuperänen) Ite vaihtanu tuohon omaan autoon harjattoman moottorin, on harjalliset tuntu lämppäävän vähä turhan helposti. Ollut ihan tyytyväinen autoon, varaosia saa hyvin hobbyfactorystä. Etu-puskureita pari hajonnu, vetoakseli meni poikki, vähän jotain ripustuksia. Tälläsen moottorin vaihdoin niin kulkee kyllä mukavasti: ZTW Beast SLL 60A Combo with 3450 motor. Pitäisi ehkä vielä vähän välityksiä säätää että saisi lisää huippunopeutta. Nyt kiihtyy niin perkeleesti ja huiput on jotain 45km/h. Ite ollu kyllä tyytyväinen. Tuli Aliexpressistä myös tilattua talveksi lumirenkaat hintaan 12e/4kpl. Kattelin niin 75-100e sais noista pulittaa RC-kaupoissa ja ite en kilpaa ajele niin luulen että noi 12e renkaat ajaa ihan hyvin asiansa.
 
Tilasin alista asfalttirenkaat, kaksien renkaiden taktiikka lienee paras.
Mukavan helppo ajaa tuo senton kun pitää vauhdin kohtuullisena, menee nätisti sladissa hiekalla ja asfaltilla.
 
Olen katsellut pojalle isompaa autoa nykyisen tilalle.

Onkohan tämä Absima AMT3.4BL 1:10 paras vaihtoehto tuossa 1:10 koko ja hintaluokassa? Tuolla paketilla hintaa 299€. Olisi harjaton moottori ja ilmeisesti saisi myös varaosia suomesta.

 
Olen katsellut pojalle isompaa autoa nykyisen tilalle.

Onkohan tämä Absima AMT3.4BL 1:10 paras vaihtoehto tuossa 1:10 koko ja hintaluokassa? Tuolla paketilla hintaa 299€. Olisi harjaton moottori ja ilmeisesti saisi myös varaosia suomesta.

Ei kyllä tuohon hintaan oikein muutakaan saa, joten eiköhän se paras siinä mielessä ole. Budjetti jos venyy niin katsoisin jotain Arrman 1/10 autoa. Esim Big Rock olis hyvä jokapaikanhöylä, kun löytyy vähän isompaa kumia ja pidemmällä akselivälillä. Lähes vastaava on sitten Granite, mutta lyhyempi.

Käytetty jos kelpaa, niin se on joskus paras vaihtoehto, näistä kun maksimissaan saa sen 50% auton ostohinnasta vaikka mitä viripalikkaa on kiinni, niin ostaja voittaa aina :D
 
Vähän tietysti riippuu kuskin iästä ja ajopaikasta millainen on edes järkevää hankkia?
 
Laitoin arrmaan gyron. Aika pieneksi jää säätövara tärinän takia, täytyy vielä viritellä.
 
Joskus joku Tamiyan RC ollut ja jotenkin himottaisi hankkia joku kiva peli. Onko Kraton 6S ihan järjetön valinta tällä kokemuksella (=olematon)?

Lähialueilla on puistoja sekä isoa hiekkakenttää yms missä olisi mahdollisuus revitellä.
 
Joskus joku Tamiyan RC ollut ja jotenkin himottaisi hankkia joku kiva peli. Onko Kraton 6S ihan järjetön valinta tällä kokemuksella (=olematon)?

Lähialueilla on puistoja sekä isoa hiekkakenttää yms missä olisi mahdollisuus revitellä.
Ei mielestäni jos nyt on varustettu edes suunnilleen normaalilla järjenjuoksulla. :smile: Autot on kuitenkin helppoja, koska jos tulee ongelmia, niin sitten vain pysähdytään. Joku lentokone tai helikopteri on sen suhteen haastavampi.

Arrmat ovat hyviä pelejä ja osia saa laajasti kaikkialta, eli siinäkin mielessä hyvä ostos.
 
Ei mielestäni jos nyt on varustettu edes suunnilleen normaalilla järjenjuoksulla. :smile: Autot on kuitenkin helppoja, koska jos tulee ongelmia, niin sitten vain pysähdytään. Joku lentokone tai helikopteri on sen suhteen haastavampi.

Arrmat ovat hyviä pelejä ja osia saa laajasti kaikkialta, eli siinäkin mielessä hyvä ostos.

Näin vähän oletinkin. Pitää nyt katsella mitä löytyy. Toisaalta noita löytyy käytettynäkin mutta niistä mitään hajua ollenkaan, eli voipi helposti tulla sika säkissä kun tiedä mitä noissa katsoa.

EDIT: Esim tämä olisi aika lähellä

 
Näin vähän oletinkin. Pitää nyt katsella mitä löytyy. Toisaalta noita löytyy käytettynäkin mutta niistä mitään hajua ollenkaan, eli voipi helposti tulla sika säkissä kun tiedä mitä noissa katsoa.

EDIT: Esim tämä olisi aika lähellä

Ei kai käytetyssäkään välttämättä mitään sen suurempaa ole jos nyt vaikuttaa päällisin puolin siistiltä ja ehjältä. Lähinnä jotkut pyöristyneet ruuvien kannat voi olla sellainen ikävämpi yllätys, mitä ei oikein voi nähdä ennen kuin yrittää avata ruuvia.

Käytetyn suurin etu on ehkä se, että voi saada "ilmaiseksi" akut ja mahdollisesti myös laturin. Ne on kuitenkin melko kalliita jos ei ole ennestään.

Itse testaisin käytetystä autosta ainakin:
- Onko isoja välyksiä? Heiluttelee renkaita, ohjauksen linkkejä yms. ja katsoo muljuavatko pahasti?
- Pitääkö voimansiirto outoja ääniä? (Toki metallirattailla oleva iso auto saattaa "jyristää" aika kovaakin, eli ehkä vähän hankala arvioida)
- Vuotaako iskarit? Tästä voi löytää viitteitä katsomalla iskareita ovatko tahmean hiekan peitossa. Lisäksi voi testata puristaa niitä kasaan ja jos liikkuvat tasaisen pehmeästi ja äänettömästi, niin ovat todennäköisesti kunnossa.

Sitten vielä yleinen silmäys, että kaikki vaikuttaa ehjältä ja toimivalta. Jos ajaminen onnistuu, niin sillä toimivuus on toki helppo varmistaa.

Onneksi kaikki osat on mahdollista uusia varaosina, jos joku on tai menee rikki.
 
Näin vähän oletinkin. Pitää nyt katsella mitä löytyy. Toisaalta noita löytyy käytettynäkin mutta niistä mitään hajua ollenkaan, eli voipi helposti tulla sika säkissä kun tiedä mitä noissa katsoa.

EDIT: Esim tämä olisi aika lähellä

Ihan fiksulta vaikuttaa tuo Kraton, yllä tulikin jo hyvä lista mitä tarkistella. Kaikkihan näistä on korjattavissa joten pikku juttuja ei pidä säikähtää, käytetyissä joskus myös se hyvä puoli että huonot osat on jo ekan omistajan toimesta vaihdettu, esim ohjausservo. Liekö tuosta ESC joskus levinnyt kun vaihdettu, tuo Hobbywing on laatumerkki mutta itse olisin kyllä suoraan isomman Max6 laittanut, niin olisi enempi reserviä ja toimisi viileämpänä. Mutta ehkäpä se tuo 8 riittää myös.

Tässä vois olla yks potentiaalinen myös, jos ei ulkomuotoa vierasta
Kaveri hommasi tuollaisen joskus ja oli kyllä hiton hyvä ajettava suoraan paketista.
 
@Ad_Astra saat kyllä rajoitettua tehoja suoraan ohjaimella, mutta jos menee noin niin kuin normaalisti…….. niin anna kun mä näytän….. ja sen on solmussa jossain tolpassa, mitä et edes tiedostanut. Auto on ihan Ok hintainen, mutta ne varaosat… rahaa menee.
 
Jotenkin huvittavaa että muutaman kympin kiinaihmeen voimansiirto on kestävämpi kuin arrmassa. Rasittuuhan se tietysti vähemmän kevyemmässä autossa.
 
Katsellut 5v:lle lahjaksi ensimmäistä sähkö menopeliä ulkokäyttöön. Onko noilla edullisilla max ~100e autoilla juurikaan eroa vai kaikki samaa "kiinan tinaa" ja herran haltuun kauanko kestää? Lapsella ei ole kokemusta kuin sisätiloissa ajelusta perus halppiksella jossa ei siis edes mitään portaatonta ohjausta/kaasua jne.

-Plussaa jos kulkisi esim. (leikatulla) pihanurmikolla ja lumellakin jonninverran, ei niinkään asfaltilla ole ajatuksena ajella.
-Tehonsäätö pitää ehdottomasti olla. :D
-Akkuja ilmeisesti parempi ottaa heti ainakin 2kpl kun ajoajat speksien mukaan max 15-20min.
-Plussaa myös hienoista valoista ym, tekee vaikutuksen pieneen lapseen

Tässä pari mitä kattelin:

Vaihtosehtoisesti pikku crawler, jossa ei olisi huolta liiasta nopeudesta, ja saisi väkertää kahvoja ym osia paikalleen ja akku "konepellin" alla jne:

Aliexpressiä tms en edes viitsinyt alkaa selaamaan... :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 522
Viestejä
4 510 151
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom