RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Tästä ketjusta saisi erottaa drone-jutut erikseen IMO. Mavicceja ym. vehkeitä on jo niin paljon porukalla ja niihin liittyvä keskustelu häviää tänne radio-ohjattaviin autoihin ym. muihin vehkeisiin liittyviin juttuihin.

Veikkaisin, että monikaan Mavic- tai muu dronemies ei ole radio-ohjattavista sen kummemmin kiinnostunut.

Tai sanotaan niin että kaikki valmiiksi kasatut kauko-ohjattavat eri ketjuun ja rakentelu ja modaaminen sitten eri.
 
Viikon ollut nättiä ja kun saa auton kasaan niin tietenkin räntää ja paskaa.

IMG_20200411_132232.jpg


IMG_20200411_141313.jpg

Screenshot_20200411-202714.jpg

b16.jpg
 
Tai sanotaan niin että kaikki valmiiksi kasatut kauko-ohjattavat eri ketjuun ja rakentelu ja modaaminen sitten eri.

Kyllä mä silti luulen, että aika paljon on droneporukkaa, jota ei vois vähemmän kiinnostaa mitkään autohommat. Dronet sen verran suosittuja nykyään. Eli jos pitää ne autot ym. ihan omanaan.
 
Veikkaisin, että monikaan Mavic- tai muu dronemies ei ole radio-ohjattavista sen kummemmin kiinnostunut.
Kyllä mä silti luulen, että aika paljon on droneporukkaa, jota ei vois vähemmän kiinnostaa mitkään autohommat.
Miks tota pitää nyt noin itsekkäästi toistella, että sua ei "dronemiehenä" nyt kiinnosta mikään muu? Perusta joku dedikoitu ketju sitten niille droneille? Rupeenko mäkin toistelemaan, että ei muakaan kiinnosta sun drones, vaan noita autoja mielummin?
 
Kävin sudittelemassa. Hivenen hankalaa oli peukulla ohjata kun toisella kädellä kuvasi mutta ihan jees meni. Oispa kuivaa ja parempaa asfalttia niin voisi painaa kaasua jopa puoleen väliin ilman että vetää ympäri :tdown:

 
Miks tota pitää nyt noin itsekkäästi toistella, että sua ei "dronemiehenä" nyt kiinnosta mikään muu? Perusta joku dedikoitu ketju sitten niille droneille? Rupeenko mäkin toistelemaan, että ei muakaan kiinnosta sun drones, vaan noita autoja mielummin?

En puhunut minusta vaan porukasta yleisemmin. Ei siinä kyse ole itsekkyydestä, vaan ihan foorumin toimivuudesta. Jos katsot esim. facebookia, niin siellä on aika paljon aktiivisia droneryhmiä ja siellä on ihan pelkkää droneasiaa. Näiden juttujen niputtaminen radio-ohjattaviin autoihin on minusta vähän tyhmää. Samalla tavallahan täällä on esim. actionkamerat erotettu järkkäreistä jne. Esimerkkejä on ziljardi.

Minäpä pistän ketjun pystyyn ja vinkkaan jollekin modelle, jos muokkaisi tämän ketjun otsikkoa.
 
Hommasin 5v takaperin Kiinalaisen WL-Toys A959 rc auton ensimmäistä kertaa lapsuusajan Nikkojen jälkeen. Muutama kesä meni hienosti ajaessa ja näprätessä, mutta toissakesänä ajoin auton täydestä vauhdista rapun kulmaan sillä seurauksella, että pohjalevy meni katki etuperän kiinnityksen vierestä. Tilasin uuden pohjalevyn ja kun aloin irroittelemaan osia vanhasta pohjalevystä, huomasin että myös kardaani oli poikki ja ohjauksesta osia rikki. Auto meni hyllyyn keräämään motivaatiota.

Tällä viikolla sain kun sainkin motivaation ottaa osat esiin ja katsoa mitä tarttee vielä tilata. Tosiaan pohjalevy oli jo valmiina, mutta kardaani oli etupäästä perän juuresta katki ja apusimpukka (ainakin autopuolella ehkä pätee kyseiseen osaan, en tiedä onko sille rc maailmassa oma nimi) oli myös katki.

Laitoin uudet osat tilaukseen Kiinasta ja ajattelin koikeilla korjata risat ja katsoa josko niillä voisi ajaa siihen asti että uudet on jo odottamassa

Korjasin katkenneen kardaanin pään poraamalla siihen reiän ja laittamalla pitkän ruuvin sinne sisään sen ruuvin tilalle joka kiinnittää kardaanin pinioniin. Lisäksi laitoin väliin pikaliimaa ja päälle kumiletkun pätkän.

IMG_20200413_140356.jpg

Apusimpukan / kääntövarren / mikä onkaan korjasin myös pikaliimalla ja vahvistin vetämällä sen ympäri vielä rautalangan tiukalla ja liimasin senkin siihen kiinni.

IMG_20200413_150537.jpg

Kardaanin korjaus ei mennyt ihan täydellisesti, joten siitä jäi aavistuksen pitkä ja paikoilleen asennettuna se oli aavistuksen mutkalla ja otti nopariin kiinni, jolle kaivoin hieman lisätilaa pohjalevyn sivusta. Koeajon jälkeen totesin, että kardaania on pakko lyhentää, kun se vastusti sen verran pyörimistä että kulkua puuttui ja heti kaasusta päästettyä auto jarrutti renkaat lukkoon. Katkaisin kardaanin kylmästi keskeltä, otin pari milliä välistä pois ja laitoin siihen samaa kumiletkua joka oli niin tiukka sovite, ettei se kaivannut muuta.

IMG_20200413_161508.jpg

Sen jälkeen uudelle koeajolle ja auto toimii taas kuin ennenkin
:grin:


IMG_20200413_160124.jpg

Aion ajaa noilla korjatuilla osilla niin kauan kuin ne kestää vaikka uudet osat tulisivatkin sitä ennen, ompahan ainakin ehjät varaosat sitten heti laittaa tilalle.

Tulevaisuudessa ajattelin sovittaa tuohon Camaron korin päälle:

IMG_20200413_160515.jpg
 
Laitanpa kuvan omasta trail truckista, peili vähän vinksalllaan ja lopulta katkesikin, pitää tilata kumiset peilit vissiin.. kyseessä siis Bruiser-kopio kiinasta. Vähän on hiekkainenkin kun rannalla sudittelin.
JJaLCuI.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli eilen käytyä läheisellä FK radalla sudittelemassa ja tuli juteltua FK kerhon tyypin kanssa jos sitä saisi muokattua RC-autoille sopivaksi. Oli kyllä yllättävän fiiliksissä :D

IMG_20200418_184930.jpg



Onneksi rengasvalli oli sen verran kauempana ettei montaa kertaa menty niin vauhdilla että siihen jatkuvasti olisi osuttu :btooth:

IMG_20200418_185402.jpg



Ja tänään tuli korjattua Sanwan M11X jossa piti olla potikka vikaa mutta sehän toimi suoraan ja antenni oli ottanut kipeetä. Nyt pitäisi vaan hommata vastari tuolle niin saa kaikille servoille oman kanavan ja laitettua etujarrun kunnolla ilman kikkailuja :tup:

IMG_20200419_145038.jpg
 
Tänään tuli pihassa hieman leikittyä siihen saakka että korjattu ohjauksen osa meni uudelleen rikki. Melkein kaksi akullista sain kuitenkin ajettua.

Otin myös onboard kuvaa Yi4k kameralla (1080p asetuksilla kylläkin)



Tässä irtosi pikkuratas moottorin päästä.

Oli sangen haastava ajettava kun oli niin suuri lisäpaino aivan takana ja painopisteeseen nähden korkealla.
 
Viimekesänä tuli hommattua Traxxasin 1/16 e-revo (brushed). Ja "nälkähän" on melkoisesti kasvanut tässä vuoden mittaa. Olen hiukan katsellu Arrman kraton 6s:ää. Kokoa, tehoa ja vauhtia lisää:cool:. Samalla tietty akut vaihtuisi tutuista ja turvallisista nimh -akuista LIPO -akkuihin.
Alustavasti suunnitellut esim. 50cal ammuslaatikosta säilytyspaikkaa näille, onko muita suosituksia?
Hobbyfactoryä ajatellut kauppana lienee suuri ja luotettava paikka. Edellinen auto oli eurorc:stä, mutta sieltä on kratonit loppuneet.
 
Katso youtubesta noita lipo-säilytysratkaisuja, oikeastaan mikään ei ole hyvä. Paras on huolehtia akkujen kunnosta ja käyttää vain laadukkaita akkuja.
 
Katso youtubesta noita lipo-säilytysratkaisuja, oikeastaan mikään ei ole hyvä. Paras on huolehtia akkujen kunnosta ja käyttää vain laadukkaita akkuja.
Juu näitä katellukki. Ei ole ylimääräsiä tiloja niin mitään isompia rakennelmia ei voi tehdä. Batsafen olisi ehkä voinnut ostaa, mutta ei oikein ollut saatavilla suomesta tai amazonista.
Akun kunnossapitäminen ja kunnollinen laturi tietenkin tärkeää.
ROBITRONIC EXPERT LD 80 CHARGER LIPO 1-6S 7A 80W tuollainen laturi tulis paketissa mukana jota katsellut esimerkkinä. Laturista katsellut että löytyy tietysti tuki 1-6s ja riittävästi latausvirtaa (säädettävissä, jotta pystyy lataamaan 1C). Myöskin purku onnistuu tuolla niin varmaankin löytyy "storage charge" ohjelma. Onko latureissa yleisesti jotain muuta merkittävää mitä pitäis katsella?
 
Itsehän ratkaisin homman niin, etten tehnyt mitään erityistä. Jos mätän kaikki LiPot samaan lootaan, oli se mikä tahansa, niin siitä tulee jokatapauksessa melkoinen palopommi, kun mikään ei sitä palokuormaa kestä kun kymmenen akkua syttyy. Nyt akut ovat ihan normaalisti hyllyissä/kaapissa ja niistä pidetään hyvää huolta ja tsekataan laturilla niiden tilannetta.

Harkitsin akkujen säilytystä autotallissa, erillisessä rakennuksessa, mutta se on liian vaivalloista ja talvisin autotalli on liian kylmä. Jos tuo erillinen autotalli olisi lämmin, niin sitten varmaan siellä pitäisin.

Laturissa pitää olla balansointi, riittävä latausvirta, purku/säilöntä -ohjelmat, akun mittausohjelmat ja mahdollisuus vaihtaa latausjohdot tarpeen mukaan eri liittimiin. Itsekin käytän Tamiya -liitintä, Deansia ja eri kemian akkuja (Nimh, LiPo). Jos ajaa paljon tai on useampia akkuja autossa/lentsikassa/missävaan, niin kahta akkua yhtäaikaa lataava laturi voi olla hyvä sijoitus.

Tuo Robitronic on varmasti ihan hyvä peli. Näytöstä ja fonteista yms. päätellen tuo on melko sama vehje kuin oma SkyRC:n laturi, eri kuorissa vaan ja tehokkaampi.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole kuin nuo pari pientä lipo akkua, mutta lataan ne silti putkenpätkän sisällä joka on seinämävahvuudeltaan 3mm terästä.
 
Periaatteessahan li-pot kannattais säilyttää jossain ilmatiiviissä laatikossa, niin eivät voisi palaa. Itse en voi toimia minään esimerkkinä tässä asiassa, mutta toistaiseksi olen välttynyt ongelmilta noudattamalla tiettyä varovaisuutta ja järjen käyttöä. Eli lähinnä ei kolhi akkuja ja hävittää vahingoittuneet akut. Tietysti myös lataus kunnollisella laturilla ja valvottuna (köh, köh :whistling:). No ei vaan, nykyään kun on laturissa sen verran enemmän tehoa, niin tuo latauksen valvonta on tullut helpommaksi kun lataus vie vain 12 minuuttia.
 
Periaatteessahan li-pot kannattais säilyttää jossain ilmatiiviissä laatikossa, niin eivät voisi palaa. Itse en voi toimia minään esimerkkinä tässä asiassa, mutta toistaiseksi olen välttynyt ongelmilta noudattamalla tiettyä varovaisuutta ja järjen käyttöä. Eli lähinnä ei kolhi akkuja ja hävittää vahingoittuneet akut. Tietysti myös lataus kunnollisella laturilla ja valvottuna (köh, köh :whistling:). No ei vaan, nykyään kun on laturissa sen verran enemmän tehoa, niin tuo latauksen valvonta on tullut helpommaksi kun lataus vie vain 12 minuuttia.

Lipo tuottaa palaessaan minun käsityksen mukaan myös happea, joten täysin ilmatiivis säilöminen (palotilanteessa), johtaisi vaan pommiin?
Esim. Ajattelemastani ammuslaatikosta ottaisin hiukan tiivistettä pois, tai poraisin muutaman reiän päälle paineen purun mahdollistamiseksi.
Tietysti useamman akun kanssa ongelmia, niinkuin edellä oli puhetta. Lataus lienee se "vaarallisin" hetki. Säilytyslaatikkoa tulisi käytettyä myös latauksessa. Alumiininen salkku, jonka vuoraisi esim sammutuspeitteellä voisi olla myös varsin näppärä lataamiseen, pari reikää vaan jotta saa piuhat läpi.
 
Lipo tuottaa palaessaan minun käsityksen mukaan myös happea, joten täysin ilmatiivis säilöminen (palotilanteessa), johtaisi vaan pommiin?

Tuota en tiennytkään. Siinä tapauksessa tosiaan joku jykevä tulenkestävä laatikko on paras. Mieluusti vielä hoitaa lataukset ulkona.
 
Dji Mavic Miniä tuli ulkoilutettua lapissa ennen koronaa:


Hyvää jälkeähän minilläkin tuli, mutta alkuperäisellä mavicilla saa parempaa videota kuitenkin. Suurimpana ongelmana minissä kyllä ohjaimen kuuluvuus, Välillä kuva yhteys pätkii vaikka täysin suora yhteys kopteriin olisikin. Muutama puunlatva väliin niin melkeinpä onhainta pitää jo tarkemmin osoitella kopteria kohti. Myyntiin meni mini. Mutta nyt kyllä Mavic Air 2 himottaisi taas. Mutta pitänee mieli malttaa vielä :D
 
Vois jonku semi edullisen 4WD sähkön taas ostella hiekalla kuovitteluun, mikä olis hyhä?
Polttista en laita koska edellinen oli polttis ja aina paskana
 
Tuo näyttääkin hyvältä, täytynee tilata lapselle niin pääsee tutustumaan lajiin. Onko kokemusta noiden mukana tulevista radioista?

Itselläni on noita kaksi. Tuolla rcgroupsin ketjussa taisi olla joku alekoodi banggoodsiin, toki amazoni kannattaa myös tsekata.
Omani maksoivat 63€ BlackFridaynä, mutta varmaan menee sinne 80€ luokkaan nykyään. Itse auton rakenne ja komponentit vaikuttavat ja tuntuvat laadukkailta.
Ohjaimet on 2,4Ghz "halpis rimpuloita", mutta ajavat toki asiansa. Tehoja saa pienennettyä suoraan ohjaimesta.

Hiiliharjatonmoottori, akku ja ESC vaihtoon niin yli 140km/h :)
 
Meinasin ostaa pitkästä aikaa rc-vehkeitä: OMP s720 rtf-lennokin. [US$118.71 43% OFF] OMPHOBBY S720 718mm Wingspan 2.4Ghz EPP 3D Sport Glider RC Airplane Parkflyer RTF Integrated OFS Ready to Fly RC Drones from Toys Hobbies and Robot on banggood.com Millainen laturi kannattaa tilata? Paras jos lataisi useampaa lipo-akkua samaan aikaan? Pystyykö usb- varavirtalähteillä ladata kunnolla mökki/retkikäyttöä ajatellen?

Tuossa koneen otsikossa luki mode 1. Mode 2 taitaa olla normaalimpi eli vasemmalla kädellä kaasu. Tietty jos ennen on mode 1 käyttänyt niin eri asia..
Auton akkuun/12v liitäntään hankit sopivan laturin.
USB tuskin riittää oikein mihinkään.
 
Dji Mavic Miniä tuli ulkoilutettua lapissa ennen koronaa:


Hyvää jälkeähän minilläkin tuli, mutta alkuperäisellä mavicilla saa parempaa videota kuitenkin. Suurimpana ongelmana minissä kyllä ohjaimen kuuluvuus, Välillä kuva yhteys pätkii vaikka täysin suora yhteys kopteriin olisikin. Muutama puunlatva väliin niin melkeinpä onhainta pitää jo tarkemmin osoitella kopteria kohti. Myyntiin meni mini. Mutta nyt kyllä Mavic Air 2 himottaisi taas. Mutta pitänee mieli malttaa vielä :D

Millä editoit?
 
Joskus varmaan tiedustellutkin tätä, mutta oliko se niin, että Traxxasin Stampeden osat käy suoraan 1:1 Grave Diggeriin?

Pojalla on tuollainen MJ Grave Digger ja siihen tekisi mieli hieman hankkia päivityksiä.
 
Poika hankki itselleen ekaksi omaksi rc:ksi tuollaisen pienen LaTrax Tetonin. On kyllä kerrassaan hauska ilmestys. Todella pirteä ja tykkää mennä hiekan lisäksi myös sopivan mittaisella nurmella. Hintaa oli 150€ ja varaosia pitäisi löytyä helposti. Pitää toinen akku ostaa, kun 20min ajot jää ainakin alussa hieman lyhyiksi ja 30min latausaika on liiiiiikaaaaa... ;)
 
Pieni video ajeluista kaveri porukalla. Autoina ollut lähinnä noita vanhoja kilpakrossareita jotka muutettu sitten 6s:lle ja tehoja niin paljon että vähän vaativuutta ajaa :D
Kahdesta krossista jossa nyt isoimmat koneet irtoilee noin 3200W tehoja maksimissaan, joka ei toki juurikaan tuolla hiekalla näy, on enempi asfaltilla omillaan.

Nyt tuli myös parit Arrma Kratonin isommat monsterit/truggyt porukkaan, jotka jo tehtaalta 6s:lle tarkoitetuttu. Erittäin kestäviä autoja olleet ensi testien mukaan, katsotaan miten jatkossa käy.

1/8 koko luokkaa kaikki laitokset siis.

 
Viimeksi muokattu:

Eikö ole tosiaan ketään kiinnostuneita ostamaan :(
 
Kysytään täällä vähän lelummasta tuotteesta. Sain muutama vuosi sitten Nikko Evo Ford:n semivitsinä eräältä automyyjältä autokauppojen yhteydessä. Kerran taisin kokeilla ja sitten se on seisonut kaapissa. No poika alkais olla iässä, että sitä vähän kiinnostaisi tuollaiset. Koklasin kuis rakkine toimii. Toimi täysin, mutta ei taida ladata akkua kunnolla (latausvalo sammuu laturista tosi äkkiä, tämän jälkeen kun testaa virtaa riittää ehkä minutiksi). Voiko sitä akkua herätellä jollain vai kannattaako suoraan ostaa jostain uusi?
 
Minkälainen akku? Tod näk joku väsyny, niin helpommalla pääsee kun ostaa uuden.
 
Tuon @Markkedi n bensanorsun myötä tuli taas hirmuinen ikävä omaa entistä Losi 5iveä, vallan ihana vehje :hungry:
Harmi ettei ole tällä hetkellä tilaa norsulle, muuten kyllä visa vinkuisi taas.. :sori:
Scale crawlerikin lojunu kaapissa muutaman vuoden käytännössä tyhjänpanttina, mutta kai sitä kohta on alettava pistää ajokuntoon poitsulle.
 
Olen tässä kesän aikana päivitellyt omaa X-Maxxia 8s versioksi. Se on niitä alkupään malleja, eli tuli vakiona 6s tekniikalla. Löysin taannoin paikallisestä liikkeestä Traxxasin oman muunnossarjan ilman sähköjä ja se tarttui mukaan.

P_20200510_112359.jpg
Tämän verran lähti vanhoja osia pois. Merkittävin muutos on täysin erilainen luistokytkin joka muutti jo itsessään käytöstä "tehokkaamman" tuntuiseksi. Keulii paremmin yms. vaikka edelleen samat sähköosat ja välitykset.

Nyt sain aikaiseksi hommata myös sähköt ja nopeudensäätimeksi valikoitui Hobbywingin MAX6, koska kaikissa koptereissani on jo Hobbywingin säätimet ja olen tykännyt niistä. Lisäksi tämän pitäisi sopia suoraan vanhan paikalle ilman mitään muutoksia.

Akut tuottivat hieman päänvaivaa, sillä miltei kaikki 4ässät ovat liian paksuja (tai leveitä). Traxxasin omia akkuja en halua, koska niistä on erittäin huonoja kokemuksia (turpoaa pilalle 20 syklin jälkeen) ja ovat sikahintaisia. Tyydyin ottamaan harrastekunkulta 4s 5 Ah Graphenet, saapahan nähdä millaisia ovat. Ainakin joskus muinoin ostin jotain Nano-techejä jotka kesti ehkä 50 sykliä, mutta jospa nämä menisivät vähän pidempään.

Jäljellä olisi vielä odotella akkujen saapumista ja juottaa nopeudensäätimeen liittimet. :darra: Ajatus juottamisesta oksettaa jo etukäteen, en tiedä mitään vastenmielisenpää hommaa. :btooth:
 
Olen tässä kesän aikana päivitellyt omaa X-Maxxia 8s versioksi. Se on niitä alkupään malleja, eli tuli vakiona 6s tekniikalla. Löysin taannoin paikallisestä liikkeestä Traxxasin oman muunnossarjan ilman sähköjä ja se tarttui mukaan.

P_20200510_112359.jpg
Tämän verran lähti vanhoja osia pois. Merkittävin muutos on täysin erilainen luistokytkin joka muutti jo itsessään käytöstä "tehokkaamman" tuntuiseksi. Keulii paremmin yms. vaikka edelleen samat sähköosat ja välitykset.

Nyt sain aikaiseksi hommata myös sähköt ja nopeudensäätimeksi valikoitui Hobbywingin MAX6, koska kaikissa koptereissani on jo Hobbywingin säätimet ja olen tykännyt niistä. Lisäksi tämän pitäisi sopia suoraan vanhan paikalle ilman mitään muutoksia.

Akut tuottivat hieman päänvaivaa, sillä miltei kaikki 4ässät ovat liian paksuja (tai leveitä). Traxxasin omia akkuja en halua, koska niistä on erittäin huonoja kokemuksia (turpoaa pilalle 20 syklin jälkeen) ja ovat sikahintaisia. Tyydyin ottamaan harrastekunkulta 4s 5 Ah Graphenet, saapahan nähdä millaisia ovat. Ainakin joskus muinoin ostin jotain Nano-techejä jotka kesti ehkä 50 sykliä, mutta jospa nämä menisivät vähän pidempään.

Jäljellä olisi vielä odotella akkujen saapumista ja juottaa nopeudensäätimeen liittimet. :darra: Ajatus juottamisesta oksettaa jo etukäteen, en tiedä mitään vastenmielisenpää hommaa. :btooth:

Akkujen purkuvirran puutehan tuon turpoomisen yleisesti selittää oli nyt akun valmistaja tai merkki mikä hyvänsä. Samoiten toki jos akku ajetaan liian tyhjäksi niin se on yleensä kerta ja pullea sillä tyylillä.

Itsellä on tasan yksi akku pullistunut noin 10v aikana, kun tuo ajettiin liian tyhjäksi. Ensimmäinen 6s 4Ah 40C 7v takaa esim potkii vielä mukavasti, on täysin normaali mitoissa ja Turnigyn sininen akku kyseessä eli hinnalla ei ainakaan osuutta asiaan :)
 
Akkujen purkuvirran puutehan tuon turpoomisen yleisesti selittää oli nyt akun valmistaja tai merkki mikä hyvänsä. Samoiten toki jos akku ajetaan liian tyhjäksi niin se on yleensä kerta ja pullea sillä tyylillä.

Itsellä on tasan yksi akku pullistunut noin 10v aikana, kun tuo ajettiin liian tyhjäksi. Ensimmäinen 6s 4Ah 40C 7v takaa esim potkii vielä mukavasti, on täysin normaali mitoissa ja Turnigyn sininen akku kyseessä eli hinnalla ei ainakaan osuutta asiaan :)
Jep. Traxxasin omat akut ovatkin ainoastaan 25C, eli ei ihme ettei ne kestä. Nopeudensäätimessähän on se matalan jännitteen katkaisu, niin ei pitäisi pystyä purkamaan liian tyhjäksi.

Nyt mulla on ollut jotain Halko-merkkisiä akkuja (3S 50C 5 Ah) ja niistä ei ole mitään pahaa sanottavaa. Noh, katsellaan miten turnipsit kestää. Ne pitäis olla 45C, eli pitäisi kestää 225 A purkua / kappale. Jännitekkin on noussut, joten virtojen luulisi laskevan entisestään. :think:
 
...Ne pitäis olla 45C, eli pitäisi kestää 225 A purkua / kappale. Jännitekkin on noussut, joten virtojen luulisi laskevan entisestään. :think:

Juuh olettaen toki että tehot pysyy samassa, niin virrat laskee. Toki jos samalle motille antaa enempi jännitettä niin virrat nousee rajusti :)

Ite oon ajellut jo pitkään 60C akuilla noit 6s vehkeitä, viimeiset ajat 75C Graphiteilla. (Purkivirrat siellä 200-225), toki niillä ajettu lähinnä noita verraittain kevyitä buggeja.

Kaveri ajelee 8s Kratoniaan 140C Turnigyillä, sieltä lähtee kohtuulliset 770A jatkuvaa virtaa noiden ei ainakaan luulisi enää kyykkäävän ja noin painavat vehkeet vaatiikin ehdottomasti todella isot purkuvirrat muuten siellä ei mikään akku kestä ainakaan jos limiitillä ajetaan.

Itse en ole koskaan noihin nopareiden jännite rajoihin luottanut. Varsinkin vakiona ne on säädetty yleensä niin alas että tuhoaa monet akut jo ennenkun pätkii virrat poikki. Jos ne nostaa johonkin 3.5-3.6v luokkaan tehokkailla vehkeillä niin jotain varmaan suojeleekin. Itse lopettelen yleensä aina ajon tuohon 3.6-3.7v kohdille per kenno.
 
Viime viikonlopulta olis taas editoitu jotain pientä videon pätkää ajeluista. Kaverille tuli myös Kraton 8s astetta isompi monsteri vielä joukkoon, pituutta yli metri ja painoa ajo kunnossa yli 13kg.

 
Viimeksi muokattu:
Lapselle hankin ECX takavetoisen monsterin paloauton korilla ja on ollut riemukasta menoa 3v vuotiaalla. Lähialueen leikkikentällä on myös skeittipuisto jossa pääsee hypyyttämään. Lipo akulla saa 20minuutin ajoaikaa.
 
Suosituksia kolmivuotiaan pojan ensimmäiseksi RC-autoksi?
Tai siis ensimmäiseksi, millä pääsee ulkonakin ajamaan.

Mielellään jokin crawler tyyppinen.
Toivottavat ominaisuudet:
- Tarpeeksi hidas tai nopeuden saa säädettyä hitaaksi.
- Oikea ohjaus servolla. Ei laidasta laitaan naks naks.
- Pienehkö eli 1/12-1/18 kokoa.
- Edullinen...
- Mahdollisesti korjattavissa, eli varaosia löytyy.

Eli melkein "oikea RC-auto". Mutta ei kuitenkaan ihan monen satkun harjatonta tykkiä ollla hakemassa.
Itsellä oli aikanaan Hobby Kingin kuplan korilla ollut neliveto buggy. Saisihan se olla tuotakin tyyliä, kunhan saa aluksi nopeuden tosiaan hitaaksi säädettyä. Ei taida ihan riittävästi hidastua jos tiputtaa 2S akulle. Vaan tyyliin ohjaimessa tai noparissa pitäis olla säätö.

Kaikesta tästä voi siis lukea rivien välistä myös sen, että isiä vähän vanhan suola janottaa ja olisi kiva päästä RC-autoa roplaamaan ;-)
 
Suosituksia kolmivuotiaan pojan ensimmäiseksi RC-autoksi?
Tai siis ensimmäiseksi, millä pääsee ulkonakin ajamaan.

Mielellään jokin crawler tyyppinen.
Toivottavat ominaisuudet:
- Tarpeeksi hidas tai nopeuden saa säädettyä hitaaksi.
- Oikea ohjaus servolla. Ei laidasta laitaan naks naks.
- Pienehkö eli 1/12-1/18 kokoa.
- Edullinen...
- Mahdollisesti korjattavissa, eli varaosia löytyy.

Eli melkein "oikea RC-auto". Mutta ei kuitenkaan ihan monen satkun harjatonta tykkiä ollla hakemassa.
Itsellä oli aikanaan Hobby Kingin kuplan korilla ollut neliveto buggy. Saisihan se olla tuotakin tyyliä, kunhan saa aluksi nopeuden tosiaan hitaaksi säädettyä. Ei taida ihan riittävästi hidastua jos tiputtaa 2S akulle. Vaan tyyliin ohjaimessa tai noparissa pitäis olla säätö.

Kaikesta tästä voi siis lukea rivien välistä myös sen, että isiä vähän vanhan suola janottaa ja olisi kiva päästä RC-autoa roplaamaan ;-)


Vaikka ei mene budjettiin, niin omasta kokemuksesta nuoruudesta voin melkein sanoa, että kannattaa kerralla ostaa hyvä peli. Meni aivan liikaa rahaa välimallin säätöihin.

Ei ole täysin Crawler, mutta laittamalla diffeihin oikein jäykät rasvat, toimii sopivilla renkailla myös siinä käytössä jossain määrin. Tuosta löytyy juuri kaipaamasi 50 % tehoasetus ja lyhyiden välitysten kanssa ei pitäisi hirmusia vauhteja kerätä. Ei säikähdä ekana vettä (mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus näissä vehkeissä) ja varaosia löytyy useista suomalaisista verkkokaupoista sekä myös kivijalkaliikkeistä. Pojan iän kasvaessa tuosta saa myös konveroitua e-revon ja laitettua harjattoman voimalinjan, joten ei jää vain hetken huumaksi. Tarvittaessa menee myös käytettynä kaupaksi, jos ei harrastus innostakkaan.
 
Suosituksia kolmivuotiaan pojan ensimmäiseksi RC-autoksi?
Tai siis ensimmäiseksi, millä pääsee ulkonakin ajamaan.

Mielellään jokin crawler tyyppinen.
Toivottavat ominaisuudet:
- Tarpeeksi hidas tai nopeuden saa säädettyä hitaaksi.
- Oikea ohjaus servolla. Ei laidasta laitaan naks naks.
- Pienehkö eli 1/12-1/18 kokoa.
- Edullinen...
- Mahdollisesti korjattavissa, eli varaosia löytyy.

Olisko tämä, näitä on paljon vastaavia satasen hintaluokassa
https://hobbyfactory.fi/p65178/carisma-msa-1e-suzuki-jimny-jb74-1-24th-mini-crawler
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom