RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Traxxasin RC autosta hajos eturenkaiden ohjaus-servo. Mistä noita kannattaa alkaa kyseleen?
 
Näistä Suomalaisista liikkeistä lähtisin katsomaan.



Hyvinä merkkeinä esim: Savöx, Highest ja AGF. PowerHD löytyy myös hyviä malleja, mutta niistä ei itselläni kokemuksia. Toki löytyy noista alkuperäistä Traxxasiakin jos sellaisesta haluaa maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Traxxasin RC autosta hajos eturenkaiden ohjaus-servo. Mistä noita kannattaa alkaa kyseleen?
Servosta saattoi hajota muovirattaat, jos se sattuu olemaan 2075 mallia. Siihen voi vaihtaa metallirattaat tilalle
 
Onkos kukaan täällä koneistanut/koneistuttanut hiilikuitulevystä osia? Olisi tuossa pari projektia mihin tarvisi koneistaa 3mm hiilikuitulevystä osia ja jokin paikka etsinnässä.
 
Näistä Suomalaisista liikkeistä lähtisin katsomaan.



Hyvinä merkkeinä esim: Savöx, Highest ja AGF. PowerHD löytyy myös hyviä malleja, mutta niistä ei itselläni kokemuksia. Toki löytyy noista alkuperäistä Traxxasiakin jos sellaisesta haluaa maksaa.

Avasin moottorin ja muoviset rattaathan siellä oli rikki menny. Tilasin tuolta eurorc:stä nyt kahdet kappaleet lisää.
 
Servosta saattoi hajota muovirattaat, jos se sattuu olemaan 2075 mallia. Siihen voi vaihtaa metallirattaat tilalle

Oli 2080 ja tosiaan tämähän se syy oli. Otin muoviset tilalle.
 
Onko joku tilaillut rc autoa ulkomailta? Tahto olisi saada talouteen pari autoa, mutta ei näytä oikein saavan täältä suomesta niin joutuu tilaamaan.
 
Ilmeisesti joku tietty laite mielessä? Kotimaastahan saa "kaikkia" isoja merkkejä ja yleensä ihan kilpailukykyiseen hintaan. Euroalueen kaupat kun lisää alvierotuksen hintaan ja muualta tulee se +24% päälle..
 
Tekeekö mikään valmistaja suoraan näitä FPV-autoja? Siis kameralla varustettuja, joita voisi ohjailla etänä katsellen tabletista/puhelimesta/näytöltä?

Tuollainenhan veisi homman ihan toiselle tasolle :)
 
Meinasin ostaa tytölle joululahjaksi Absima Power auton(no itselle tämä varmaan enemmän on):


Ei juuri mitään kokemusta rc autoista sitten 90 luvun, joten onko tuo hyvä? Ainakin tuo kauppa kehuu näitä, mutta kuka ei myymiänsä tuotteita kehuisi.

Ajelua olisi sekä sisällä että ulkona, tuossa näytti saavan tehoja rajattua, että voisi ajella hiljempaa sisälläkin?

Hintaluokka olisi sopiva näin alkuun, ei viitsi laittaa montaa sataa jos ei olekaan käyttöä niin paljon kun ajattelin. Voihan sitä ostaa uuden/paremman jos enemmän innostuu.
 
Meinasin ostaa tytölle joululahjaksi Absima Power auton(no itselle tämä varmaan enemmän on):


Ei juuri mitään kokemusta rc autoista sitten 90 luvun, joten onko tuo hyvä? Ainakin tuo kauppa kehuu näitä, mutta kuka ei myymiänsä tuotteita kehuisi.

Ajelua olisi sekä sisällä että ulkona, tuossa näytti saavan tehoja rajattua, että voisi ajella hiljempaa sisälläkin?

Hintaluokka olisi sopiva näin alkuun, ei viitsi laittaa montaa sataa jos ei olekaan käyttöä niin paljon kun ajattelin. Voihan sitä ostaa uuden/paremman jos enemmän innostuu.
Varmaan ihan jees, mutta varaudu siihen että ekan 5min ajon jälkeen tämä jää tytölle ja sinä menet etsimään isompaa ja nopeampaa :)
 
Mad Van tuli pojalle ajoo ja on tullut itsekin testailtua. Kiva laite, mutta tuli ongelma jota itse ei osaa ratkaista. Ohjaus ei reagoi mitenkään. Kaasu ja pakki kyllä toimii ohjaimesta, mutta ei käännä. Ilmeisesti ongelman alussa oli vetänyt ohjauksen oikealle ja jäänyt sitten siihen. Osaisko joku jeesata asian korjauksessa?
 
Mad Van tuli pojalle ajoo ja on tullut itsekin testailtua. Kiva laite, mutta tuli ongelma jota itse ei osaa ratkaista. Ohjaus ei reagoi mitenkään. Kaasu ja pakki kyllä toimii ohjaimesta, mutta ei käännä. Ilmeisesti ongelman alussa oli vetänyt ohjauksen oikealle ja jäänyt sitten siihen. Osaisko joku jeesata asian korjauksessa?

Virrat pois, saatko käännettyä suoraan servotangosta käsin? Vehkeessä lienee servo-saver, joten renkaasta et saane servoa käännettyä. Jos ei käänny servotangosta luultavasti servosta rattaat menneet > uusi servo. Jos kääntyy niin vika voi olla silloinkin servossa tai sitten esim vastaanottimessa tahi nopeudensäätimessä. Katso, että kaikki piuhat ovat kunnolla kiinni. Helpoiten ratkeaisi, jos saat jostain toisen servon testausta varten
 
Taitaa olla pimeenä servo. Pitää uus hankkia jostain tilalle.

edit. Otin vanhan irti ja oletan ettei sieltä sisältä pitäis kuulua mitään helinää. Joku osa siellä irti on selvästi sen pikkuisen boksin sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Jösses, merkkitapaus RC-rintamalla! Taitaa kohtapuoliin vaatia otsikkoon lisäyksen kaksipyöräisistä. Sen verran vakuuttavalta vaikuttaa Losin uusi ProMoto MX. Aiemmat kaksipyöräiset ovat olleet suht vaikeasti hallittavia, ja vaikka ajotaitoa olisikin, niin meno on näyttänyt epärealistiselta sätkimiseltä. Valtava kehitysharppaus!

Losi menee niin nätisti ja loikkaa tyylikkäästi. Keulia voi vaikka 100 m putkeen. Soralla voi sladittaa ja nostaa kevyesti keulaa yhtaikaa. Säädettävien/poistettavien apupyörien avulla voi lähteä liikkeelle kyljeltään. Smoothiuden takeena on mm. 22 k rpm vauhtipyörä, 6-akselinen vakautus ja keskelle keskitetty massa. Pysähtymisen takaa toimiva levyjarru edessä (vaijeri + servo). Moottorin veto välittyy ketjulla (aitous, parantaa painonjakaumaa). Akku 2S 5000 mAh ja motti 3800kv. Vakiona huiput crossirenkailla 67-68 km/h@GPS.

Ainoa myyntiä hidastava seikka on yli 600 euron hinta. Vastaavan ajettavuuden kilpailijoita tosin on pyöreät nolla. Hintaa nostaa aiemmin lueteltujen lisäksi se, että harjattomia systeemejä on vauhtipyörän takia kaksi kappaletta.

Saapa nähdä, milloin Traxxas ja muut vastaavat.

Keulimista 11:15, hyppyjä 12:10:


Syvällisemmin tekniikasta:


Saa sen hieman rikki, jos taviskuski hyppää ylikorkean (vekottimen korkeus 439 mm, joten yli parimetriä korkealta pudottiin) hypyn tasamaalle huonossa asennossa:


Suomesta saa heinäkuun lopussa:
 
Hei,
Nyt on 7 vuotias innostunut RC-autoista ja itekin kiinnostuin kun vierestä katoin kun kaveri jollain monsteriautolla hyppi vähän mäestä niin näytti sen verta mukavalta että pitäisköhän sitä itekin.

Mistä lähteä liikkeelle. Saisiko 200-300 jotain käytettyä settiä vai ostaako suoraan kaupasta joku paketti. Tehonsäätö olis kiva ohjaimesta/autosta yksinkertaisesti ja ajelut jossain hiekkamontulla. Selasin vuoden-kahden takaisia suosituksia, onko noissa muuttunut mikään? Arma on hyvä ja Traxx säätö ohjaimesta... Ensi puraisu tähän aiheeseen joten vähän tietämätön olo :D
 
Arrmassa voit säätää myös ohjaimesta. Sopivaa tarjousta odottamaan, niin pääsee auton osalta suurinpiirtein budjettiin, mutta päälle sitten akut ja laturi. Varaosat kannattaa pitää budjetin ulkopuolella ;)
 
Tälläinen menopeli tuli nostalgiahuumassa kasattua. Vastaanotin, moottori ja ESC pitää vielä asentaa ja vähän johtoja kovailla.

optima-mid-body1.jpg

optima-mid-body3.jpg
 
Jännä miten äkkiä saa hankittu kuumeen ostaa RC-auto. Kaverin kanssa meillä oli Kyosho Inferno polttiksia 2000-luvun alussa, mutta ne eivät pysyneet kasassa yhtään, hauskaa oli silti. Joka ikisen ajoreissun jälkeen auto oli enemmän tai vähemmän hajalla jos sen sattui saamaan käyntiin. 2016 hommasin rälläysautoksi Traxxas Slash 4x4 vxl:n, mutta se oli tarpeettoman nopea omalle pihalle ja muualle ei ehtinyt ajamaan, joten auto meni myyntiin muutaman kerran käytön jälkeen. Nyt tekisi mieli hommata joku entry level crawler, lähinnä kiinnostaisi 270€:lla (+akut ja laturi) Axial Capra utb18 1/18 (todellisuudessa joku 1/14). Eihän sillä voi rällätä missään, mutta 7v pojallekin uskaltaisi antaa ohjaimen. Toisaalta sillä voisi ajaa jopa sisällä ja se saattaisi pysyä kasassa pidempään kuin yhden illan. 1/10 autoja suosittelevat näemmä järkiään jos meinaa ulkona ajaa, mutta niiden hinnat pompsahtavat ja ne vaativat ison kentän ajamiseen nopeuden takia. 350€:lla (+akut ja laturi) saisi Arrma Graniten/Typhonin tai Asson Rival MT10:n, mutta onko tolkkua.
 
Jännä miten äkkiä saa hankittu kuumeen ostaa RC-auto. Kaverin kanssa meillä oli Kyosho Inferno polttiksia 2000-luvun alussa, mutta ne eivät pysyneet kasassa yhtään, hauskaa oli silti. Joka ikisen ajoreissun jälkeen auto oli enemmän tai vähemmän hajalla jos sen sattui saamaan käyntiin. 2016 hommasin rälläysautoksi Traxxas Slash 4x4 vxl:n, mutta se oli tarpeettoman nopea omalle pihalle ja muualle ei ehtinyt ajamaan, joten auto meni myyntiin muutaman kerran käytön jälkeen. Nyt tekisi mieli hommata joku entry level crawler, lähinnä kiinnostaisi 270€:lla (+akut ja laturi) Axial Capra utb18 1/18 (todellisuudessa joku 1/14). Eihän sillä voi rällätä missään, mutta 7v pojallekin uskaltaisi antaa ohjaimen. Toisaalta sillä voisi ajaa jopa sisällä ja se saattaisi pysyä kasassa pidempään kuin yhden illan. 1/10 autoja suosittelevat näemmä järkiään jos meinaa ulkona ajaa, mutta niiden hinnat pompsahtavat ja ne vaativat ison kentän ajamiseen nopeuden takia. 350€:lla (+akut ja laturi) saisi Arrma Graniten/Typhonin tai Asson Rival MT10:n, mutta onko tolkkua.
Uskoisin MT10:n olevan vakiona kestävämpi kuin Granite.

Itselläni on pari vuotta ollut 3S Granite. Vetoakseli meni rikki hypyn alastulossa. Luistokytkin oli jäänyt liian tiukalle. Muoviset taitaa olla ~20 €/2 kpl, mutta tilasin Saksasta teräksiset 80 €/4 kpl.

Tasauspyörästöjen muovinen 13T input gear meni ekan vuoden aikana 3-4 kertaa sileäksi, kunnes vaihdoin nykyiset CNC Steelit. Ei tosin koske vakioautoa, koska kaverin pojan Big Rockissa on kestänyt 2 v. Minulla nopeutta oli silloin vakion ~80 km/h sijaan 105-115 km/h, joten siitä tuli liikaa tehoa muovirattaille. Yksi ratas kesti alle 20 akullista. Nykyisin menee 3S:llä jo 126 km/h ja 2,55 s 0-100.

Yhdestä vanteesta murtui napa, kun vedin kylki edellä tilapäisen liikennemerkin jalustaan. Painoin kylmällä asfaltilla liian nopeasti kaasua, jolloin lähti nelipyöräluisuun@80 km/h (nopeus tallentui GPS-boksiin). Samalla pohjalevy murtui kyljestä hieman, mutta liimaus on kestänyt. Laitan alumiinikulmalistaa, jos pettäisi.

Renkaiden vaahtomuovit ei montaa kuukautta pysy ryhdikkäänä. Vakiomotin ja noparin kestävyydestä en osaa sanoa, kun käytin vain puoli vuotta, ~40-50 akullista. Hyvin ne toimi 14 asteen pakkasessa ja lumessa (minulla suojahuppu rungolle, 27 €).

Tukivarret ovat RPM:n joustavammat. Vaihdoin vaikka vanhat olivat ehjät, koska halusin yhtä leveäksi kuin Big Rock. Kaverin pojalla vakiot ovat kestäneet.

Minulla:
-vetarit ei kestä, jos luistokytkin on liian tiukalla, 10 €/kpl
-muoviset 13T ei kestä viritetyssä
-renkaiden vaahtomuovit kuolee
-voltit kuluttavat korin puhki, jos lavan perää ei suojaa jotenkin (minä laitoin spoilerin, Outcast 4S:n)
-korisokkien yksi kuminauha meni poikki
-kytkimen ulostulo taakse oli 1,5 v kohdalla 2/3 kulunut, joten vaihdoin uuden, 25 €
-yksi tarvikevanne murtui törmäyksestä, 15 € renkaan kanssa
-etupuskurin joustopala murtui nokkakolarista, 6 €
-tukivarsien muoviset pallonivelet ihan väljäksi vuodessa (nyt on terästä, 30 €)

Kaverin pojan Big Rock 3S:
-törmäys taivutti etuiskarin männänvarren, uusi 6 €
-Kytkimen ulostulo taakse kului niin väljäksi, että tuli etuveto. Uusi 25 €. Kuluminen liittyi varmaan likaan, koska minulla on enemmän käyttötunteja ja tehoa, mutta ei ollut vielä ihan loppu.
-kori puhki lavan takaa volttien seurauksena
-korisokkien kuminauhoja 2 kpl poikki
-yksi tarvikevanne murtui, uusi 15 € renkaineen
-tukivarsien pallot ihan väljäksi 1,5 vuodessa, uudet 10 €
=56 €/2 v ja korissa reikä

Oikeastaan kaverin pojan auto on kestänyt ihmeen hyvin suhteessa pojan raskaaseen liipasinsormeen. Poika sai jo 6-vuotiaana luvan ajaa ohjaimen 75 % asetuksella (~60 km/h). Saa vivusta 50 %, 75 % ja 100 %. Vieläkin enemmän saa rajoitettua, mutta se ei hoidu ihan sormen napsauksella.

Akut ovat molemmilla 11,1 V/8000 mAh, joten ajoaikaa piisaa, eikä jännite kyykkää katkaisuun niin helposti 20 cm hangessa kuin 5000 mAh:lla.
 
Hankin mustan perjantain yhteydessä vähän kosmeettisia päivityksiä ja viritysosia X-Maxxiin. Hommasin uuden kopan ja siihen mätsäävät siniset iskarit. Lisäksi päivitin vakioservon parempaan x-versioon. Vanhakin toimi, mutta olihan se vähän heikko, kun ei jaksanut esim. paikoillaan kääntää renkaita ääriasentoon. Uudella tuntuisi sekin onnistuvan. Ajamaan en ole vielä kerennyt, mutta veikkaisin eron näkyvän siinäkin.

Solar Flare -väritys on kyllä makean näköinen:
20231201_213302.jpg
 
Posti kantoi ovelle ensimmäisen crawlerin, RC4WD Gelände II Defender D90 kit-version. Tarkistaessani paketin sisältöä huomasin että renkaat ovat eri paria, samaa profiilia mutta toinen pari on jotain supersoft-kumia ja toinen pari medium/hard kumia. Ohjeista ei kuitenkaan löydy mainintaa että eteen tai taakse tulisi erilaiset kumit, enkä muista Youtuben build-videoissakaan asiasta mainitun. Onko jollain kokemusta että pitäisikö kaikkien kumien olla samaa laatua vai onko pakkauksessa tapahtunut moka?

rc4wd-d90.jpg
 
Siltä varalta että joku olisi jouluksi ostamassa lapselle radio-ohjattavaa, niin Prismasta lähtee todalla hyvään hintaan 59,90 € 1:6 Monstar Jam Megalodon:

Itse kävin juuri tuollaisen hakemassa, niin 8-v poika pääsee ajelemaan ulkona vaikka paksussa hangessa.
 
Siltä varalta että joku olisi jouluksi ostamassa lapselle radio-ohjattavaa, niin Prismasta lähtee todalla hyvään hintaan 59,90 € 1:6 Monstar Jam Megalodon:

Itse kävin juuri tuollaisen hakemassa, niin 8-v poika pääsee ajelemaan ulkona vaikka paksussa hangessa.
Hinta on pieni, mutta autokin on aika halvan oloinen. Renkaat ovat mustaa styroxia, jonka keskellä kulkee sentin leveä kuminen pitoraita, jottei sutisi kovalla alustalla. Keveytensä ja suurien renkaiden ansiosta tuo voisi teoriassa kulkea hyvin paksussa hangessa, mutta valitettavasti moottori ja akku ovat siihen alitehoiset:

Ei kannata odottaa muuta kuin hulppean kokoista sisälelua.


Ulos sijoittaisin muutaman kympin lisää.

Sopii hyvin 8-vuotiaalle (tehoja voi rajoittaa sopimaan 3-4 -vuotiaallekin) ja aikuinenkin ajaa mielellään, koska kulkee 36 km/h ilman rajoituksia. Tässä menoa lumessa:


 

Liitteet

  • Screenshot_2023-12-17-14-42-24-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-12-17-14-42-24-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    136,7 KB · Luettu: 23
Hinta on pieni, mutta autokin on aika halvan oloinen. Renkaat ovat mustaa styroxia, jonka keskellä kulkee sentin leveä kuminen pitoraita, jottei sutisi kovalla alustalla. Keveytensä ja suurien renkaiden ansiosta tuo voisi teoriassa kulkea hyvin paksussa hangessa, mutta valitettavasti moottori ja akku ovat siihen alitehoiset:

Ei kannata odottaa muuta kuin hulppean kokoista sisälelua.


Ulos sijoittaisin muutaman kympin lisää.

Sopii hyvin 8-vuotiaalle (tehoja voi rajoittaa sopimaan 3-4 -vuotiaallekin) ja aikuinenkin ajaa mielellään, koska kulkee 36 km/h ilman rajoituksia. Tässä menoa lumessa:



Ensi vuonna ajattelin tilata pari MJX Hyper Go:ta, mutta nyt alkuun ulkoleluna menköön harjoittelukäyttöön tuo megalodon. Lähistöllä on useita tasaisia hiekkakenttiä, joilla tuon luulisi liikkuvan.
 
Tein lumiketjut Graniteen Motonetin 2 mm * 16 mm * 9 mm -koristekettingistä. Tarvittiin vähän yli kaksi pakettia, eli yli 5 m. Paketissa oli noin 150 lenkkiä, kun neljään renkaaseen kului 320 lenkkiä. Yhden lenkin väänsin vahingossa liian auki, joten se lensi liian löysänä roskiin.

Kuinkahan lujaa noilla uskaltaa ajaa? Neljääkymppiä ovat kestäneet. Ihan ei uskalla vapaasti painaa, koska auto meni viime kesänä 3S:llä kesärenkain 126 km/h gepsillä.

Pito lumella suunnilleen tuplaantui, mutta umpihangessa menee paremmin ilman ketjuja, sillä silloin voi antaa hanaa enemmän.

Yhdessä renkaassa on 80 lenkkiä (2 * 20 + 10 * 4), eli ketjujen massa 106 g. Säde on noin 6 cm. Tulee äkkiseltään ajateltuna nopeasti aika rajut voimat lenkkeihin. Kuitenkin aika pehmeää kamaa 2 mm ketju, kun pihdeillä vääntelin niitä auki ja kiinni toissailtana. Pitää ainakin jokaisen ajon jälkeen tarkistaa ovatko lenkit täysin kiinni.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-12-17-19-16-14-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-12-17-19-16-14-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    174,1 KB · Luettu: 127
Viimeksi muokattu:
Defenderin alusta alkaa olemaan koossa. Seuraavana vuorossa sähköt, servo on vielä matkalla ja moottoriin pitää vaihtaa pitemmät johdot ja liittimet. Sitten on vielä korin maalaus ja kasaus, johon varmaan meneekin välipäivät mukavasti kun osia on kuin pienoismallissa konsanaan. Pääväriksi tulee Tamiya TS-34 "Camel Yellow". Led-sarjakin odottaa asentamistaan.

Rungon kasaus ei ollut täysin ongelmatonta, useammassakin ruuvinreiässä oli jotain karstaa sisällä ja niitä piti puhdistaa ja avata luovuttajaruuvilla ennen kuin palaset loksahtivat paikoilleen. Jakolaatikossa oli kovin vähän rasvaa ja akselien ruuvit olivat löysällä, mutta kaikki valmiiksi kootut voimansiirron komponentit purin jokatapauksessa osiksi puhdistaen, rasvaten ja kooten uudelleen ruuvilukitteen kanssa.

20231217_191704.jpg20231217_191834.jpg20231217_191954.jpg20231217_201835.jpg
 
Ensi vuonna ajattelin tilata pari MJX Hyper Go:ta, mutta nyt alkuun ulkoleluna menköön harjoittelukäyttöön tuo megalodon. Lähistöllä on useita tasaisia hiekkakenttiä, joilla tuon luulisi liikkuvan.
Vähän niinkuin vahingossa juniorille tuli tilattua tuollainen MJX Hyper Go. Saas nähdä että menikö 90€ kankkulan kaivoon vai onko yhtä asiallinen mitä revikat antavat ymmärtää. Kallishan tuo ei kyllä ollut millään muotoa :o Onkos täällä muilla kokemuksia tuollaisista? Tuolla luulis ainakin alkuun pääsevän ihan hienosti ja voihan sitä sitten ostaa isompaa, parempaa (ja kalliimpaa) kun toteaa että riittääkö innostus vai ei :think:
 
Vähän niinkuin vahingossa juniorille tuli tilattua tuollainen MJX Hyper Go. Saas nähdä että menikö 90€ kankkulan kaivoon vai onko yhtä asiallinen mitä revikat antavat ymmärtää. Kallishan tuo ei kyllä ollut millään muotoa :o Onkos täällä muilla kokemuksia tuollaisista? Tuolla luulis ainakin alkuun pääsevän ihan hienosti ja voihan sitä sitten ostaa isompaa, parempaa (ja kalliimpaa) kun toteaa että riittääkö innostus vai ei :think:
Mullaki on pojalle tuo vastaava, eri korilla hankittuna. Tykkää se ajaa mut aika vähän. Itse ajanut varmaan samanverran. Hinta laatu on kyllä kohdillaan

Ehkä meidän isien ja mahdollisten äitien pitäisi menna ajamaan keskenään :D
 
Pääsin sattumalta kokeilemaan kaverin Hpi Bullet Flux autoa ja yli 15 vuoden takainen rc-innostus heräsi jälleen. Sähkiksen helppous ja tehot vakuuttivat. Lapsena omistin muutaman polttiksen, mutta osaamisen puute auton säätämisessä ja korjaamisessa sekä rahan puute aiheuttivat sen, että mielenkiinto laantui.

Nyt sitten yhden yön tutkimisen jälkeen tuli tilattua Traxxas Maxx Widemaxx hintaan 599€ (https://www.rhs.fi/rc-autot/autot/traxxas/traxxas-maxx-with-widemaxx-4x4-110-rtr-tqi-tsm-yellow.html) sekä akku/laturipaketti 209€ hintaan (https://www.rhs.fi/rc-tarvikkeet-1/...ex-peak-dual-8a-and-2x3s-5000mah-battery.html). Ajattelin, että 3S akut riittävät varmasti ainakin alkuun monen vuoden tauon jälkeen. Auto oli viimeinen kappale varastossa tähän hintaan, joten piti tehdä nopea päätös. Yleensä tulee harkittua tällaisia ostoksia pitkään, mutta nyt innostus vei voiton. :lol:

Katsotaan, mitä sieltä tulee. Ainakin varaosia pitäisi löytyä hyvin ja auton pitäisi olla ihan kestävä, jos ajelee nätisti.

1708968922765.png
 
Sitten on vielä korin maalaus ja kasaus, johon varmaan meneekin välipäivät mukavasti kun osia on kuin pienoismallissa konsanaan. Pääväriksi tulee Tamiya TS-34 "Camel Yellow". Led-sarjakin odottaa asentamistaan.
Kokoonpano venähti vähäsen kun pakkanen esti parvekkeella maalaamisen ja sisällä spray-maaleja ei pölyämisen takia voinut käyttää kuin vähän kerrallaan pieniin osiin. Mutta nyt on sivu- ja takavaloja lukuunottamatta kori kasassa SUV-versiona (optiona oli myös pickup-versio):
20240315_180602.jpgP3161243.jpgP3161253.jpg
 
No enhän minä tätä ketjua löytänyt ja huutelin ihan muualla..
Saisiko täältä tietoo harjattoman ryftin moottorin ennakoista. Firma 2200Kv 4-Pole Brushless Motor | Spektrum
Eli kun pienentää ennakkoa vakio 15:sta niin pitäisikö kulku ja lämpö pienentyä? Onko vaarallista ajaa 0 ennakolla?
Se 60 astetta ei vielä ole liikaa, eli ei ole pakko tehdä muutoksia.

Jotkut ovat vaihtaneet pinjonin 17T -> 14T (tai jopa 12-13T). En tiedä onko se vaatinut suurempaa spurria tai moottoripukin säätöalueen laajennusta.

Autoon on saatavilla muunnossarja 2-vaihteiseksi:



Videon mukaan ykkösvaihde puolittaa välityksen, eli vastaa 8-9T -pinjonia. Sillä saisit lämpöjä ja nopeutta pois. En katsonut tarkasti hammaslukuja, eli puolitus on vain videon tekijän väite.

Vakiona auto ei ole hitaaseen ajoon soveltuva pitkän välityksen takia. Edes muunnossarjan ykkösvaihteella siitä ei tule crawleria, mutta luultavasti sopivampi ajotyyliisi.


Edit. Spektrum smart 130 A:n nollaennakko on viilein ja hitain. Oletus on 15°.

Kuvan mukaan moottoripukissa on reikiä pienempiäkin pinjoneita varten kuin 17T.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-12-23-34-46-69_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-04-12-23-34-46-69_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    265,5 KB · Luettu: 5
  • Screenshot_2024-04-12-23-39-28-62_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-04-12-23-39-28-62_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    180,9 KB · Luettu: 5
Viimeksi muokattu:
Se 60 astetta ei vielä ole liikaa, eli ei ole pakko tehdä muutoksia.

Jotkut ovat vaihtaneet pinjonin 17T -> 14T (tai jopa 12-13T). En tiedä onko se vaatinut suurempaa spurria tai moottoripukin säätöalueen laajennusta.

Autoon on saatavilla muunnossarja 2-vaihteiseksi:



Videon mukaan ykkösvaihde puolittaa välityksen, eli vastaa 8-9T -pinjonia. Sillä saisit lämpöjä ja nopeutta pois. En katsonut tarkasti hammaslukuja, eli puolitus on vain videon tekijän väite.

Vakiona auto ei ole hitaaseen ajoon soveltuva pitkän välityksen takia. Edes muunnossarjan ykkösvaihteella siitä ei tule crawleria, mutta luultavasti sopivampi ajotyyliisi.


Edit. Spektrum smart 130 A:n nollaennakko on viilein ja hitain. Oletus on 15°.

Kuvan mukaan moottoripukissa on reikiä pienempiäkin pinjoneita varten kuin 17T.

Joo siihen saa sen vaihde kitin. Siihen liittyy näis vaan suht paljon vikoja. Se pinion pienennys ois ollu pop mutta konetta ei saa lähemmäs kun ottaa runkoon kiinni.. säätö reikiä kyl riittää. Pitäis vaihteisto koppaa leikata et mahtuis mut se menee varmaan puhki..spurria pitää isontaa niin sitten.. mut se rupee ottaa koppaan kii,ehkä siin pieni isonnus onnistuu. No kokeilen 0 ennakol, max nopeus ei kuulu tähän autoon. Hauskaa ajella ympäri metsiä ja kallioita. Mielestäni hyvä combo crawlerin ja vauhtimonsterin välistä.
Edit. Jonkun videon löysin missä.sanottiin että onko tämä hauskin RC auto mitä.on tehty.. ainakin hauskin mitä mulla on ollut
 
Itsessään se 60astetta ei tollasella moottorille mikään kriittinen ongelma ole. Itse lähtisin ehkä näillä:

1. Isompi spur ratas ja tästä johtuen saa myös pienemmän pinjonin paikalleen, näiden yhteisvaikutus on se isoin ero tuohon.
2. Helpompi vaihtoehto lisätä joku mahd iso tuuletin moottorille 40-60mm 12vdc (tai 5vdc 40-60mm suoraan vastariin) ja kytkeä se suoraan tai sulakkeen kautta ajo akkuun.
3.Ennakon säädöillä en usko olevan ihmeellistä merkitystä. Itse pitäisin ennakon nopeudensäätimen default arvossa.

Edit: Edelliseen viestiin liittyen nostaisin spurrin koon niin isoksi kun vaan suinkin mahtuu sen avulla luultavasti moottori pukkiin maahtuu myös muutaman hampaan pienempi pinjonin ja pinjonissa muutama hammas yleisesti jo vaikuttaa tosi paljon.

Edit2: @TommiZeliard olikin hyvin selvitellyt eli liian pitkät välit sitä konetta ja oletettavasti myös nopeidensäädintä kuumentaa käy kummankin päälle. Edelleen ehdotan tuota niin isoa spurria kun suinkin ja pienin pinjonin mitä sillä suinkin pystyy laittamaan.

Edit3: Ehkäpä viisain ratkaisu jos autosta haluaa hitaamman ilman vaihdelaatikkoa niin moottori kannattaisi vaihtaa vähempi kiertävään malliin. Fyysisesti samankokoinen moottori ja kv luvultaan joku 1500-1800kv niin tiputtaa suoraan huippuja sen verran kun prosentuaalisesti on nykyisen 2200kv ja uuden moottorin ero. Samalla moottori pääsee huomattavasti vähemmällä, kun ei tartte kiertää niin korkealle. Vaihtoehtoja siis löytyy mihin sitten haluaakaan lähteä.
 
Viimeksi muokattu:
No ajelin 10min pihalla 75%prossa tehoila. Noin 4..5sek kärsii pitää koneen perässä sormee ja mul aika paksu nahka.. noo hommaa sit koneen ku sulaa..pitää kokeilla se ajotis muuttaa ihan nollaan.. nyt joku 3.75
Siis auto on vakio.. perät on vaan liimattu lukkoon
 
Joo siihen saa sen vaihde kitin. Siihen liittyy näis vaan suht paljon vikoja. Se pinion pienennys ois ollu pop mutta konetta ei saa lähemmäs kun ottaa runkoon kiinni.. säätö reikiä kyl riittää. Pitäis vaihteisto koppaa leikata et mahtuis mut se menee varmaan puhki..spurria pitää isontaa niin sitten.. mut se rupee ottaa koppaan kii,ehkä siin pieni isonnus onnistuu. No kokeilen 0 ennakol, max nopeus ei kuulu tähän autoon. Hauskaa ajella ympäri metsiä ja kallioita. Mielestäni hyvä combo crawlerin ja vauhtimonsterin välistä.
Edit. Jonkun videon löysin missä.sanottiin että onko tämä hauskin RC auto mitä.on tehty.. ainakin hauskin mitä mulla on ollut
Voisin veikata vaihdekitin vikojen liittyvän käyttäjiin, jotka vaihtavat välitystä voimien alaisena rinteessä/pantteessa, jolloin kuluminen on moninkertaista. Parempi nostaa koko auto ilmaan, kun haluaa vaihtaa välitystä, ja vielä varmistua välityksen vaihtumisesta kokonaan (ettei jää yhtään välitysten välitilaan) ennenkuin alkaa kuormittaa. Tuollaista ei ole suunniteltu liikkeessä/rinteessä/kivikossa vaihdettavaksi.

En usko vaihteistokopan ottavan kiinni moottoriin, jos vaihdat pienemmän pinjonin. Jos kyseessä on mod0,8, niin muutos 17T -> 14T siirtää moottoria 0,8 * (17 - 14) / 2 = 1,2 mm lähemmäs vaihteistokoppaa. Jos on mod1, niin 1 * (17 - 14) / 2 = 1,5 mm lähemmäs vaihteistokoppaa.

Löysin videon uudesta vakioautosta. Kuvista näet missä rei'issä moottori on, kun 17T vs. 14T. Vaihteistokopalle ei tehty mitään. Moottori vaihtui samalla 1800kv-malliin, mutta sen halkaisija on sama 36 mm kuin vakiomoottorin. Hyvin näytti mahtuvan.

Olisihan se vähän erikoista, että moottoripukin harvemmasta reikärivistä vain kaksi ulointa olisivat toimivia, ja neljä sisintä vain koristeita, tai niiden hyödyntäminen vaatisi moottorin vaihtamisen johonkin 29 mm-lilliputtiin. Meinaan spurrin suurentaminen ei toisi noita neljää sisintä reikää käyttökelpoisiksi.

Videolla 14T toimi heittämällä. Kuvien perusteella myös 13T ja luultavasti jopa 12T toimisi heittämällä ilman viilailuja/motinvaihtoa/uutta spurria. Voit selvittää asian etukäteen. Irrota pinjoni ja mittaa työntömitalla vakiorei'issä etäisyys moottorin akselista spurrin akseliin. Kokeile sen jälkeen ruuvata moottori (jossa ei ole pinjonia) sellaisiin reikiin, joissa akselien etäisyys on pienin mahdollinen. Laske lopuksi näiden kahden mitan erotus.

Erotus Mod0,8:llä:
0 mm, 17T on pienin mahdollinen
0,4 mm, 16T on pienin mahdollinen
0,8 mm, 15T on pienin mahdollinen
1,2 mm, 14T on pienin mahdollinen
1,6 mm, 13T on pienin mahdollinen
2,0 mm, 12T on pienin mahdollinen
2,4 mm, 11T on pienin mahdollinen

Erotus mod1:llä:
0 mm, 17T on pienin mahdollinen
0,5 mm, 16T on pienin mahdollinen
1,0 mm, 15T on pienin mahdollinen
1,5 mm, 14T on pienin mahdollinen
2,0 mm, 13T on pienin mahdollinen
2,5 mm, 12T on pienin mahdollinen

Vielä pienempiin pinjoneihin pääset käsiksi, jos vaihdat spurrin. Spurrin kasvatus kolmella hampaalla mahdollistaa vielä kolme hammasta edellisten taulukoiden pinjoneita pienemmän pinjonin, eli esim. 13T -> 10T, kun spur +3T.

Kaikki yli sekunnin tarkoittaa, että ei ole liian kuuma moottori. Vaihtaisin silti pienemmän välityksen, kun kerran huippunopeus ei ole tärkeää. Saat paremman kaasutuntuman, lisää voimaa, lisää ajoaika ja lämpötilojakin alemmas. Toki myös helpommin vetarit poikki, jos painat kaasua kivikkojumissa.

Lukkoperät nostavat hieman lämpöjä, koska tasauspyörästön puuttuessa rengas luistaa ja kuluu. Kuluminen vaatii enemmän energiaa, ja se taas nostaa lämpöjä. Toki lukkoperistä on paljon iloa etenemiseen, joten antaisin niiden olla.


Jos välityksen pienentämisen jälkeen alkaa kiinnostaa hitaaseen ajoon soveltuvampi moottori, niin kV-luvun puolittaminen tuplaa väännön per ampeeri. Tällöin saat saman väännön puolella virralla, eli lämpötehon I^2 -osa menee neljäsosaan. Samalla kuitenkin moottorin resistanssi tyypillisesti lähes kolminkertaistuu, joten puolikkaan kV:n moottorilla samoilla välityksillä moottorin lämpöteho samaa ylämäkeä ajettaessa on noin 0,5 ^ 2 * 3 * 100 % = 75 % vs. alkuperäinen. Käytännössä vaikutus lämpötiloihin on vielä suurempi, koska huippunopeus sekä kiihdytysajat ovat puolittuneet. Ilmanvastustyötä ja liike-energiamuutoksia on paljon vähemmän, mikä entisestään pienentää lämpötiloja. Ei siis tarvitse etsiä 1100kV-moottoria, vaan 1800kV tai hieman alle auttaa jo paljon.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-13-09-19-36-56_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2024-04-13-09-19-36-56_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    115,4 KB · Luettu: 21
  • Screenshot_2024-04-13-09-23-13-68_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2024-04-13-09-23-13-68_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    120,3 KB · Luettu: 21
Viimeksi muokattu:
Voisin veikata vaihdekitin vikojen liittyvän käyttäjiin, jotka vaihtavat välitystä voimien alaisena rinteessä/pantteessa, jolloin kuluminen on moninkertaista. Parempi nostaa koko auto ilmaan, kun haluaa vaihtaa välitystä, ja vielä varmistua välityksen vaihtumisesta kokonaan (ettei jää yhtään välitysten välitilaan) ennenkuin alkaa kuormittaa. Tuollaista ei ole suunniteltu liikkeessä/rinteessä/kivikossa vaihdettavaksi.

En usko vaihteistokopan ottavan kiinni moottoriin, jos vaihdat pienemmän pinjonin. Jos kyseessä on mod0,8, niin muutos 17T -> 14T siirtää moottoria 0,8 * (17 - 14) / 2 = 1,2 mm lähemmäs vaihteistokoppaa. Jos on mod1, niin 1 * (17 - 14) / 2 = 1,5 mm lähemmäs vaihteistokoppaa.

Löysin videon uudesta vakioautosta. Kuvista näet missä rei'issä moottori on, kun 17T vs. 14T. Vaihteistokopalle ei tehty mitään. Moottori vaihtui samalla 1800kv-malliin, mutta sen halkaisija on sama 36 mm kuin vakiomoottorin. Hyvin näytti mahtuvan.

Olisihan se vähän erikoista, että moottoripukin harvemmasta reikärivistä vain kaksi ulointa olisivat toimivia, ja neljä sisintä vain koristeita, tai niiden hyödyntäminen vaatisi moottorin vaihtamisen johonkin 29 mm-lilliputtiin. Meinaan spurrin suurentaminen ei toisi noita neljää sisintä reikää käyttökelpoisiksi.

Videolla 14T toimi heittämällä. Kuvien perusteella myös 13T ja luultavasti jopa 12T toimisi heittämällä ilman viilailuja/motinvaihtoa/uutta spurria. Voit selvittää asian etukäteen. Irrota pinjoni ja mittaa työntömitalla vakiorei'issä etäisyys moottorin akselista spurrin akseliin. Kokeile sen jälkeen ruuvata moottori (jossa ei ole pinjonia) sellaisiin reikiin, joissa akselien etäisyys on pienin mahdollinen. Laske lopuksi näiden kahden mitan erotus.

Erotus Mod0,8:llä:
0 mm, 17T on pienin mahdollinen
0,4 mm, 16T on pienin mahdollinen
0,8 mm, 15T on pienin mahdollinen
1,2 mm, 14T on pienin mahdollinen
1,6 mm, 13T on pienin mahdollinen
2,0 mm, 12T on pienin mahdollinen
2,4 mm, 11T on pienin mahdollinen

Erotus mod1:llä:
0 mm, 17T on pienin mahdollinen
0,5 mm, 16T on pienin mahdollinen
1,0 mm, 15T on pienin mahdollinen
1,5 mm, 14T on pienin mahdollinen
2,0 mm, 13T on pienin mahdollinen
2,5 mm, 12T on pienin mahdollinen

Vielä pienempiin pinjoneihin pääset käsiksi, jos vaihdat spurrin. Spurrin kasvatus kolmella hampaalla mahdollistaa vielä kolme hammasta edellisten taulukoiden pinjoneita pienemmän pinjonin, eli esim. 13T -> 10T, kun spur +3T.

Kaikki yli sekunnin tarkoittaa, että ei ole liian kuuma moottori. Vaihtaisin silti pienemmän välityksen, kun kerran huippunopeus ei ole tärkeää. Saat paremman kaasutuntuman, lisää voimaa, lisää ajoaika ja lämpötilojakin alemmas. Toki myös helpommin vetarit poikki, jos painat kaasua kivikkojumissa.

Lukkoperät nostavat hieman lämpöjä, koska tasauspyörästön puuttuessa rengas luistaa ja kuluu. Kuluminen vaatii enemmän energiaa, ja se taas nostaa lämpöjä. Toki lukkoperistä on paljon iloa etenemiseen, joten antaisin niiden olla.


Jos välityksen pienentämisen jälkeen alkaa kiinnostaa hitaaseen ajoon soveltuvampi moottori, niin kV-luvun puolittaminen tuplaa väännön per ampeeri. Tällöin saat saman väännön puolella virralla, eli lämpötehon I^2 -osa menee neljäsosaan. Samalla kuitenkin moottorin resistanssi tyypillisesti lähes kolminkertaistuu, joten puolikkaan kV:n moottorilla samoilla välityksillä moottorin lämpöteho samaa ylämäkeä ajettaessa on noin 0,5 ^ 2 * 3 * 100 % = 75 % vs. alkuperäinen. Käytännössä vaikutus lämpötiloihin on vielä suurempi, koska huippunopeus sekä kiihdytysajat ovat puolittuneet. Ilmanvastustyötä ja liike-energiamuutoksia on paljon vähemmän, mikä entisestään pienentää lämpötiloja. Ei siis tarvitse etsiä 1100kV-moottoria, vaan 1800kV tai hieman alle auttaa jo paljon.
No oli kattavaa tietoo,kiitos... hobbyfactorystä otin 15 ja 13p rattaat ja ne katto et pitäis olla 0.8mod. No kokeilin sil 15piikkisel. Ei saa konetta niin lähelle että ei sutis..mut vaikutti siltä et hammasmod ei ollu iha oikee eli kyl täs vissiin on mod 1 ku jostain semmosen löysin. Mut silti kone ottaa lootaan kii et ei saa lähelle..tutkin..
 
No oli kattavaa tietoo,kiitos... hobbyfactorystä otin 15 ja 13p rattaat ja ne katto et pitäis olla 0.8mod. No kokeilin sil 15piikkisel. Ei saa konetta niin lähelle että ei sutis..mut vaikutti siltä et hammasmod ei ollu iha oikee eli kyl täs vissiin on mod 1 ku jostain semmosen löysin. Mut silti kone ottaa lootaan kii et ei saa lähelle..tutkin..
Väärällä hammasvälillä menee spurrikin pilalle.

Mittaa kaikkien pinjoneiden suurin mahdollinen ulkohalkaisija. Pyörität työntömitan leuoissa suurimman lukeman, tai laitat rattaan pystyyn pöydälle niin, että kahden sijaan vain yksi hammas koskee pöytää, ja mittaat mittanauhalla/viivottimella korkeimman kohdan.

Mod1 = (hammasluku + 2) mm
Mod0.8 = 0,8 * (hammasluku + 2) mm

13T:
Mod0.8, 12,0 mm
Mod1, 15,0 mm

15T:
Mod0.8, 13,6 mm
Mod1, 17,0 mm

17T:
Mod0.8, 15,2 mm
Mod1, 19,0 mm

Spur 53T:
Mod0.8, 44,0 mm
Mod1, 55,0 mm

Jos on muutaman karvan verran pienempi kuin mod0.8, niin on 32dp.


Moottoripukin reikiä käytetään seuraavasti, eli ulompaa laskien tyhjien reikien lukumäärä harvemmassa reikäjonossa/tiheämmässä reikäjonossa:

17T, 1/4
Tästä kun pinjoni pienenee, niin:
2/3
3/2 (14T)
4/1
5/0

Kun harvempaan jonoon ilmestyy ulompaa lukien yksi uusi vapaa reikä, niin tiheästä jonosta vähenee yksi vapaa reikä. Pitää olla hyvä valaistus. Älä käytä mitään muita reikäyhdistelmiä, kuin yllä luetellut. Muuten ruuvit helposti osuvat vääriin reikiin moottorissa, jolloin moottori voi väärän aseman takia ottaa ennenaikaisesti kiinni vaihteistokoteloon.

Jos 13T ja 15T olisivat oikealla hammasvälillä, niin oikeat reiät olisivat 13T:lle joko 3/2 tai 4/1, ja 15T:lle joko 2/3 tai 3/2.

Mitä reikiä yritit käyttää uusien pinjonien kanssa? Tietysti jos hammasväli on liian pieni, niin halkaisija pienenee enemmän kuin hammasluvun perusteella pitäisi, joten silloin voi moottori ottaa kiinni vaihteistokoteloon. Oikean hammasvälin 13T ja 15T pitäisi sopia.

Mittaa ja kerro suurimmat mahdolliset rattaiden ulkohalkaisijat (myös spur), niin tiedetään enemmän. Myös moottori- ja spur-akseleiden etäisyyden erotus 17T vs. 3/2, 4/1 ja 5/0 -rei'issä kiinnostaisi, niin tietäisi pienimmän autoon sopivan pinjonin hammasluvun vakiospurrilla ja -moottorilla.
 
se voi olla että se mod 1 ratas sopii paremmin kun onhan se aika paljon isompi kuin 0.8 joka ei osunut spurriin
 
se voi olla että se mod 1 ratas sopii paremmin kun onhan se aika paljon isompi kuin 0.8 joka ei osunut spurriin
Mittaa ne suurimmat ulkohalkaisijat ja vertaa edellisen viestini arvoihin, niin ei tarvitse arvata. Väärä mod pitää ääntä, kuumenee ja kuluu kuluttaen samalla myös spurrin vaihtokuntoon.

Käyttöohjeen varaosaluettelossa on pinjoni 17T 32dp ja spur 53T 32dp. Silloin mod0.8 sopisi hiukan huonosti ja mod1 ei ollenkaan. Tuo 32dp on mod0.794 (25,4 / 32 = 0,79375). Mod0.8 on 31,75dp (25,4 / 0,8 = 31,75).

Jos 32dp yhdistää mod0.8 kanssa, niin vain yksi hammas kerrallaan (voi katsoa suurennuslasilla, niin näkee pienen raon muissa "kiinni" olevissa hampaissa) ottaa kaiken voiman vastaan vs. 32dp + 32dp tai mod0.8 + mod0.8, joissa vähintään kaksi hammasta ottavat yhtaikaa voiman vastaan (hampaaseen kohdistuu enintään puolikas voima).

Parempi kuitenkin itse mitata, kuin uskoa ties mitä käyttöohjetta.
 
Mittaa ne suurimmat ulkohalkaisijat ja vertaa edellisen viestini arvoihin, niin ei tarvitse arvata. Väärä mod pitää ääntä, kuumenee ja kuluu kuluttaen samalla myös spurrin vaihtokuntoon.

Käyttöohjeen varaosaluettelossa on pinjoni 17T 32dp ja spur 53T 32dp. Silloin mod0.8 sopisi hiukan huonosti ja mod1 ei ollenkaan. Tuo 32dp on mod0.794 (25,4 / 32 = 0,79375). Mod0.8 on 31,75dp (25,4 / 0,8 = 31,75).

Jos 32dp yhdistää mod0.8 kanssa, niin vain yksi hammas kerrallaan (voi katsoa suurennuslasilla, niin näkee pienen raon muissa "kiinni" olevissa hampaissa) ottaa kaiken voiman vastaan vs. 32dp + 32dp tai mod0.8 + mod0.8, joissa vähintään kaksi hammasta ottavat yhtaikaa voiman vastaan (hampaaseen kohdistuu enintään puolikas voima).

Parempi kuitenkin itse mitata, kuin uskoa ties mitä käyttöohjetta.
No noilla ohjeilla kun mittaa niin kyllä se on mod1 kokoa. Jotain kymppejä työntömitta näyttää eri arvoa.
Ja nyt kone on 1/4paikassa niin kyl se menee 4/1 paikkaan ja mun mielestä akselit lähenee silloin noin 1.6mm
Edit. Menee se kone just kii 5/0 paikkaan ja noin 1.9mm eroo vakioon. Eli 13 tai 14 piikkinen voisi käydä.
Haluuko jotain muuta mittaa?
 
Viimeksi muokattu:
No noilla ohjeilla kun mittaa niin kyllä se on mod1 kokoa. Jotain kymppejä työntömitta näyttää eri arvoa.
Ja nyt kone on 1/4paikassa niin kyl se menee 4/1 paikkaan ja mun mielestä akselit lähenee silloin noin 1.6mm
Edit. Menee se kone just kii 5/0 paikkaan ja noin 1.9mm eroo vakioon. Eli 13 tai 14 piikkinen voisi käydä.
Haluuko jotain muuta mittaa?
No niin, saat kuin saatkin tiheämmän välityksen. Kannattaa palauttaa kauppaan ne väärät 13T ja 15T. Tilalle mod1. Mittaustesi perusteella 4/1:llä toimii 14T ja 5/0:lla 13T (viimeistään jos avartaa reikiä yhteensä 0,1 mm).

Niissä videolta nappaamissani kuvissa oli 3/2:llä 14T, ja tekijän mukaan säätövara riittäisi 13T ja 12T, mutta 11T ei.

Työntömitan leuoissa pitää hitaasti pyöritellä suurin lukema (eli ei kahta hammasta kummassakaan leuassa kiinni). On kuitenkin ihan normaalia, että pientä heittoa löytyy.

Ei muuta kuin kovaa ja viileämpää ajoa!
 
No niin, saat kuin saatkin tiheämmän välityksen. Kannattaa palauttaa kauppaan ne väärät 13T ja 15T. Tilalle mod1. Mittaustesi perusteella 4/1:llä toimii 14T ja 5/0:lla 13T (viimeistään jos avartaa reikiä yhteensä 0,1 mm).

Niissä videolta nappaamissani kuvissa oli 3/2:llä 14T, ja tekijän mukaan säätövara riittäisi 13T ja 12T, mutta 11T ei.

Työntömitan leuoissa pitää hitaasti pyöritellä suurin lukema (eli ei kahta hammasta kummassakaan leuassa kiinni). On kuitenkin ihan normaalia, että pientä heittoa löytyy.

Ei muuta kuin kovaa ja viileämpää ajoa!
Joo lähen keksii siihen 13T ratasta. Kone on ihan kopassa kii että ei mee ees paperi väliin et 12T ei mahu. Mielestäni kone on suorassa tol 5/0 asennol ja voihan se olla et valmista sen suunnitellut et saa kaikkii reikiä käyttää. Mut minkä laadukkaan rattaan tilaan hobbyfactorystä?
5MM akseli täs on. Huomen töis vois laatikon purkaa ja liimata keskiperän kans lukkoon.. se vaikuttaa olevankin jo melkein lukossa kun rattaa siel vissiin hajalla.. Eli kaikki perät olen jo saanut rikki.. eboksii täyteen niin taas pitää.
 
Joo lähen keksii siihen 13T ratasta. Kone on ihan kopassa kii että ei mee ees paperi väliin et 12T ei mahu. Mielestäni kone on suorassa tol 5/0 asennol ja voihan se olla et valmista sen suunnitellut et saa kaikkii reikiä käyttää. Mut minkä laadukkaan rattaan tilaan hobbyfactorystä?
5MM akseli täs on. Huomen töis vois laatikon purkaa ja liimata keskiperän kans lukkoon.. se vaikuttaa olevankin jo melkein lukossa kun rattaa siel vissiin hajalla.. Eli kaikki perät olen jo saanut rikki.. eboksii täyteen niin taas pitää.
Vantaalla olisi 1 kpl:

Halvempi, mutta yhden käyttäjän mukaan kiinametallia:

ValueRC-pinjonista itselläni yksi huono kokemus, eli tuotetietojen mukaan mod0.8 olikin kotona mitattuna 32dp. En asentanut.

Laitan kaappauksen Absiman tuotetiedoista, koska on ihailtavan selkeästi listattu ulkohalkaisijat. Listaa katsomalla voi nähdä, miten mod1:llä suurin ulkohalkaisija on aina täsmälleen (hammasluku + 2) mm.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-14-16-03-29-49_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-04-14-16-03-29-49_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    205 KB · Luettu: 15

Statistiikka

Viestiketjuista
259 519
Viestejä
4 510 089
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom