Joo siihen saa sen vaihde kitin. Siihen liittyy näis vaan suht paljon vikoja. Se pinion pienennys ois ollu pop mutta konetta ei saa lähemmäs kun ottaa runkoon kiinni.. säätö reikiä kyl riittää. Pitäis vaihteisto koppaa leikata et mahtuis mut se menee varmaan puhki..spurria pitää isontaa niin sitten.. mut se rupee ottaa koppaan kii,ehkä siin pieni isonnus onnistuu. No kokeilen 0 ennakol, max nopeus ei kuulu tähän autoon. Hauskaa ajella ympäri metsiä ja kallioita. Mielestäni hyvä combo crawlerin ja vauhtimonsterin välistä.
Edit. Jonkun videon löysin missä.sanottiin että onko tämä hauskin RC auto mitä.on tehty.. ainakin hauskin mitä mulla on ollut
Voisin veikata vaihdekitin vikojen liittyvän käyttäjiin, jotka vaihtavat välitystä voimien alaisena rinteessä/pantteessa, jolloin kuluminen on moninkertaista. Parempi nostaa koko auto ilmaan, kun haluaa vaihtaa välitystä, ja vielä varmistua välityksen vaihtumisesta kokonaan (ettei jää yhtään välitysten välitilaan) ennenkuin alkaa kuormittaa. Tuollaista ei ole suunniteltu liikkeessä/rinteessä/kivikossa vaihdettavaksi.
En usko vaihteistokopan ottavan kiinni moottoriin, jos vaihdat pienemmän pinjonin. Jos kyseessä on mod0,8, niin muutos 17T -> 14T siirtää moottoria 0,8 * (17 - 14) / 2 = 1,2 mm lähemmäs vaihteistokoppaa. Jos on mod1, niin 1 * (17 - 14) / 2 = 1,5 mm lähemmäs vaihteistokoppaa.
Löysin videon uudesta vakioautosta. Kuvista näet missä rei'issä moottori on, kun 17T vs. 14T. Vaihteistokopalle ei tehty mitään. Moottori vaihtui samalla 1800kv-malliin, mutta sen halkaisija on sama 36 mm kuin vakiomoottorin. Hyvin näytti mahtuvan.
Olisihan se vähän erikoista, että moottoripukin harvemmasta reikärivistä vain kaksi ulointa olisivat toimivia, ja neljä sisintä vain koristeita, tai niiden hyödyntäminen vaatisi moottorin vaihtamisen johonkin 29 mm-lilliputtiin. Meinaan spurrin suurentaminen ei toisi noita neljää sisintä reikää käyttökelpoisiksi.
Videolla 14T toimi heittämällä. Kuvien perusteella myös 13T ja luultavasti jopa 12T toimisi heittämällä ilman viilailuja/motinvaihtoa/uutta spurria. Voit selvittää asian etukäteen. Irrota pinjoni ja mittaa työntömitalla vakiorei'issä etäisyys moottorin akselista spurrin akseliin. Kokeile sen jälkeen ruuvata moottori (jossa ei ole pinjonia) sellaisiin reikiin, joissa akselien etäisyys on pienin mahdollinen. Laske lopuksi näiden kahden mitan erotus.
Erotus Mod0,8:llä:
0 mm, 17T on pienin mahdollinen
0,4 mm, 16T on pienin mahdollinen
0,8 mm, 15T on pienin mahdollinen
1,2 mm, 14T on pienin mahdollinen
1,6 mm, 13T on pienin mahdollinen
2,0 mm, 12T on pienin mahdollinen
2,4 mm, 11T on pienin mahdollinen
Erotus mod1:llä:
0 mm, 17T on pienin mahdollinen
0,5 mm, 16T on pienin mahdollinen
1,0 mm, 15T on pienin mahdollinen
1,5 mm, 14T on pienin mahdollinen
2,0 mm, 13T on pienin mahdollinen
2,5 mm, 12T on pienin mahdollinen
Vielä pienempiin pinjoneihin pääset käsiksi, jos vaihdat spurrin. Spurrin kasvatus kolmella hampaalla mahdollistaa vielä kolme hammasta edellisten taulukoiden pinjoneita pienemmän pinjonin, eli esim. 13T -> 10T, kun spur +3T.
Kaikki yli sekunnin tarkoittaa, että ei ole liian kuuma moottori. Vaihtaisin silti pienemmän välityksen, kun kerran huippunopeus ei ole tärkeää. Saat paremman kaasutuntuman, lisää voimaa, lisää ajoaika ja lämpötilojakin alemmas. Toki myös helpommin vetarit poikki, jos painat kaasua kivikkojumissa.
Lukkoperät nostavat hieman lämpöjä, koska tasauspyörästön puuttuessa rengas luistaa ja kuluu. Kuluminen vaatii enemmän energiaa, ja se taas nostaa lämpöjä. Toki lukkoperistä on paljon iloa etenemiseen, joten antaisin niiden olla.
Jos välityksen pienentämisen jälkeen alkaa kiinnostaa hitaaseen ajoon soveltuvampi moottori, niin kV-luvun puolittaminen tuplaa väännön per ampeeri. Tällöin saat saman väännön puolella virralla, eli lämpötehon I^2 -osa menee neljäsosaan. Samalla kuitenkin moottorin resistanssi tyypillisesti lähes kolminkertaistuu, joten puolikkaan kV:n moottorilla samoilla välityksillä moottorin lämpöteho samaa ylämäkeä ajettaessa on noin 0,5 ^ 2 * 3 * 100 % = 75 % vs. alkuperäinen. Käytännössä vaikutus lämpötiloihin on vielä suurempi, koska huippunopeus sekä kiihdytysajat ovat puolittuneet. Ilmanvastustyötä ja liike-energiamuutoksia on paljon vähemmän, mikä entisestään pienentää lämpötiloja. Ei siis tarvitse etsiä 1100kV-moottoria, vaan 1800kV tai hieman alle auttaa jo paljon.