RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Ajattelin ostaa 8-vuotiaalle pojalle joululahjaksi 4WD RC monsterin. Pojalla on ollut muutaman vuoden jokin Nikko, mutta sen tilalle olisi tarkoitus ostaa tehokkaampi auto, jolla voisi yhdessä harrastaa. Hintaluokka noin 300 - 400 euroa ja auton tulisi kestää vettä/lunta.

Olen harkinnut hiiliharjallista Arrman Granite 4x4 V3 Mega autoa 1:10 kokoluokassa, jonka hinta on noin 280 euroa. (Saman auton saisi myös LiPo akulla ja laturilla varustettuna, jolloin pakettihinta noin 340e) Hobbyfactoryn tuotetiedoissa mainostetaan, että mukana tulevalla Spektrum SLT3 radiolla saisi rajoitettua tehoa portaattomasti kävelyvauhtiin asti. Helppo tehonrajoitus olisi erittäin tärkeä ominaisuus, jos tarkoitus ajaa lapsen kanssa yhdessä.

Samasta Arrman Granite Megasta on myös hiiliharjaton versio. Sen hinta on 450 euroa. Tässä kalliimmassa autossa ainakin ohjausservo on parempi, mutta onkohan myös voimansiirto vahvempi?

Minkälaisesta paketista kannattaisi lähteä liikkeelle?

1. Ostaa kaikista halvin NiMH versio ja päivittää siihen tarvittaessa innostuksen/ajotaitojen kasvaessa myöhemmin LiPo akku ja hiiliharjaton moottori. Alkuhinta 280e, mutta kokonaishinta lopulta yli 460 euroa. (Esim 60A Robitronic + 3S LiPo + laturi = ~180e.)​
2. Toinen vaihtoehto samasta autosta Hobbyfactoryn 2s LiPo paketti, jolloin hinta 340e.​
3. Kolmas vaihtoehto ostaa heti 450 euron hiiliharjaton Arrma Mega 2S LiPo paketti. Tämä voisi olla perustelstu, jos esim voimansiirto vahvempi tai muita merkittäviä parannuksia?​
4. Kokonaan toinen auto/merkki?​
 
En ole ikinä kuullutkaan ko. merkistä. En siis tiedä onko se kuinka yleisesti tunnettu, itseltä vaan mennyt ohi. Yleensä varmin tapa on ostaa joku volyymivalmistajan (traxxas etc) vekotin niin saa jatkossakin osia ja vaikka myytyäkin sen ellei sovi omaan makuun.
 
En ole ikinä kuullutkaan ko. merkistä. En siis tiedä onko se kuinka yleisesti tunnettu, itseltä vaan mennyt ohi. Yleensä varmin tapa on ostaa joku volyymivalmistajan (traxxas etc) vekotin niin saa jatkossakin osia ja vaikka myytyäkin sen ellei sovi omaan makuun.
Arrma on iso ja tunnettu merkki ja laatu vehkeitä tekee.
 
Ajattelin ostaa 8-vuotiaalle pojalle joululahjaksi 4WD RC monsterin. Pojalla on ollut muutaman vuoden jokin Nikko, mutta sen tilalle olisi tarkoitus ostaa tehokkaampi auto, jolla voisi yhdessä harrastaa. Hintaluokka noin 300 - 400 euroa ja auton tulisi kestää vettä/lunta.

Olen harkinnut hiiliharjallista Arrman Granite 4x4 V3 Mega autoa 1:10 kokoluokassa, jonka hinta on noin 280 euroa. (Saman auton saisi myös LiPo akulla ja laturilla varustettuna, jolloin pakettihinta noin 340e) Hobbyfactoryn tuotetiedoissa mainostetaan, että mukana tulevalla Spektrum SLT3 radiolla saisi rajoitettua tehoa portaattomasti kävelyvauhtiin asti. Helppo tehonrajoitus olisi erittäin tärkeä ominaisuus, jos tarkoitus ajaa lapsen kanssa yhdessä.

Samasta Arrman Granite Megasta on myös hiiliharjaton versio. Sen hinta on 450 euroa. Tässä kalliimmassa autossa ainakin ohjausservo on parempi, mutta onkohan myös voimansiirto vahvempi?

Minkälaisesta paketista kannattaisi lähteä liikkeelle?

1. Ostaa kaikista halvin NiMH versio ja päivittää siihen tarvittaessa innostuksen/ajotaitojen kasvaessa myöhemmin LiPo akku ja hiiliharjaton moottori. Alkuhinta 280e, mutta kokonaishinta lopulta yli 460 euroa. (Esim 60A Robitronic + 3S LiPo + laturi = ~180e.)​
2. Toinen vaihtoehto samasta autosta Hobbyfactoryn 2s LiPo paketti, jolloin hinta 340e.​
3. Kolmas vaihtoehto ostaa heti 450 euron hiiliharjaton Arrma Mega 2S LiPo paketti. Tämä voisi olla perustelstu, jos esim voimansiirto vahvempi tai muita merkittäviä parannuksia?​
4. Kokonaan toinen auto/merkki?​


Moi,

Olin jo ostamassa pojalle (5v) tuota arrma granite 4x4 blx (hiiliharjaton) versiota mutta vaimoke meinasi että liian raju laite vielä noin pienelle. Meillä kans noita nikkoja sun muita useampia mutta ne on kyllä ihan romuja.

Mitä nyt olen tuosta arrmasta lukenut niin ei se mikään huonolaite pitäisi olla ja varaosiakin pitäisi löytyä kyllä.

Sen verran että itse olen joskus nuorempana pelannut noiden polttiksien kanssa mutta siitä on tosiaan se 15 vuotta aikaa.
 
Ajattelin ostaa 8-vuotiaalle pojalle joululahjaksi 4WD RC monsterin. Pojalla on ollut muutaman vuoden jokin Nikko, mutta sen tilalle olisi tarkoitus ostaa tehokkaampi auto, jolla voisi yhdessä harrastaa. Hintaluokka noin 300 - 400 euroa ja auton tulisi kestää vettä/lunta.

Olen harkinnut hiiliharjallista Arrman Granite 4x4 V3 Mega autoa 1:10 kokoluokassa, jonka hinta on noin 280 euroa. (Saman auton saisi myös LiPo akulla ja laturilla varustettuna, jolloin pakettihinta noin 340e) Hobbyfactoryn tuotetiedoissa mainostetaan, että mukana tulevalla Spektrum SLT3 radiolla saisi rajoitettua tehoa portaattomasti kävelyvauhtiin asti. Helppo tehonrajoitus olisi erittäin tärkeä ominaisuus, jos tarkoitus ajaa lapsen kanssa yhdessä.

Samasta Arrman Granite Megasta on myös hiiliharjaton versio. Sen hinta on 450 euroa. Tässä kalliimmassa autossa ainakin ohjausservo on parempi, mutta onkohan myös voimansiirto vahvempi?

Minkälaisesta paketista kannattaisi lähteä liikkeelle?

1. Ostaa kaikista halvin NiMH versio ja päivittää siihen tarvittaessa innostuksen/ajotaitojen kasvaessa myöhemmin LiPo akku ja hiiliharjaton moottori. Alkuhinta 280e, mutta kokonaishinta lopulta yli 460 euroa. (Esim 60A Robitronic + 3S LiPo + laturi = ~180e.)​
2. Toinen vaihtoehto samasta autosta Hobbyfactoryn 2s LiPo paketti, jolloin hinta 340e.​
3. Kolmas vaihtoehto ostaa heti 450 euron hiiliharjaton Arrma Mega 2S LiPo paketti. Tämä voisi olla perustelstu, jos esim voimansiirto vahvempi tai muita merkittäviä parannuksia?​
4. Kokonaan toinen auto/merkki?​


Budjetin ja koko toiveiden mukaan jompi kumpi noista. Kummassakin saa päälle 50 % tehoasetuksen, millä uskaltaa nuorempikin ajella. Lisäksi akkujen ja välitysten avulla saa tehoja/nopeutta säädettyä kattavasti, kun molemmissa voi käyttää joko 2s tai 3s lipoja. 3s lipo antaa selvästi enemmän tehoa korkeamman jännitteen takia, joten ei kannata niitä hankkia vielä. Traxxasin autoissa on eräänlainen säädettävä esp-toiminto (TSM), mikä helpottaa entisestään ajamista.

En suosittele harjallisia vehkeitä, vaikka olisi vasta noin nuorelle tulossa. En myöskään enää ostaisi mitään muuta kuin Lipo-akkuja noihin. Tilaa vaikka Hobby Kingin euroopan varastolta sopivia.

Varoituksen sana tosin näiden vehkeiden kanssa. Rahaa saa varata ainakin 1/3 auton hinnasta muihin hillpeisiin ja varaosiin. Muutamassa vuodessa hurahtaa helposti auton hinta erilaisiin päivitysosiin, akkuihin, latureihin ym. tavaraan. Pienemissä autoissa osat ja akut halvempia, joten myös käyttökulut pienemmät.
 
Viimeksi muokattu:

1:16 kokoluokka on varsin pieni. Itsellä on juurikin e-revon 1:16 hiiliharjallinen versio ja pienuus hiukan yllätti. Lisäksi ainakin mielestäni tämä kaatuu aika helposti pienessäkin maastossa.
Viimekesänä hommasin arrman 1:8 (kraton) ja ei meinaa kaatua millään. Edellisiin viitattuna vielä Traxxass varmaan "suurin" merkki ja varmasti hinnassa pieni traxxas -lisä. Varaosia varmasti eniten saataville tietysti. Arrmaankin olen ainakin itse tyytyväinen varaosien saannin kanssa. Hobbyfactory ja eurorc ainakin myy.

Edit. Samaa mieltä helppo92 kanssa siitä että jos lompakko vaan kestää ehdottomasti hiiliharjaton ja lipo akut. Lipo akkujen kanssa varovaisuus ja oikeaoppinen lataus/säilytys!
 
Viimeksi muokattu:
5v pojalle ostin WLtoys 12428.
Yllättävän laadukkaan oloinen, 74e briteistä.
IMG-20201204-WA0001.jpeg
 
Katselin useampia videoita Youtubesta ja näillä näkymin valinta taitaa kohdistua tähän Rustleriin. Olisiko ohjeita ja suosituksia akun ja laturin valintaan? Hobby Kingistä tilaaminen houkuttelisi, mutta aikataulu taitaa mennä tiukille, jos vielä jouluksi haluaisi? Tärkeintä olisi löytää nyt ensi alkuun suht edullinen laturi ja akut nopealla toimituksella. iD liitin näyttää nostavan aika paljon hintaa ja ehkä jokin adapteriratkaisu olisi toimiva?

Edit: Traxxasin oma setti olisi helpoin, mutta saako joltain toiselta valmistajalta rahalle paremmin vastinetta?
 
Katselin useampia videoita Youtubesta ja näillä näkymin valinta taitaa kohdistua tähän Rustleriin. Olisiko ohjeita ja suosituksia akun ja laturin valintaan? Hobby Kingistä tilaaminen houkuttelisi, mutta aikataulu taitaa mennä tiukille, jos vielä jouluksi haluaisi? Tärkeintä olisi löytää nyt ensi alkuun suht edullinen laturi ja akut nopealla toimituksella. iD liitin näyttää nostavan aika paljon hintaa ja ehkä jokin adapteriratkaisu olisi toimiva?

Edit: Traxxasin oma setti olisi helpoin, mutta saako joltain toiselta valmistajalta rahalle paremmin vastinetta?

On tuo ainakin ylivoimaisesti helpoin keino hankkia vain tuo laturin ja akun setti. Kaikkein nopein laturi tuo ei ole, mutta kätevä käyttää noiden akkujen kanssa. Suomen valikoimaa vilkuillessa en löytänyt pikaisesti merkittävästi edullisempaa ratkaisua. Toki vastaavan hintaisissa muissa latureissa on enemmän ominaisuuksia ja latausnopeutta, jos niitä kaipaa. Joutuu vain erillisten latausjohtojen, balansointijohtojen, liittimien kolvauksien ym. kanssa leikkimään. Melkein tuota Traxxasin omaa settiä alkuun voisi suositella varsinkin kun Suomesta pitää saada.

Tuohon Rustleriin kannattaa varautua päivittämään joitakin osia lähitulevaisuudessa, vaikka sinällään on valmiiksi laadukas paketti. Esimerkiksi iskarit voi olla tällainen kohde, jos top capit alkaa hajoilla. Osia tuohon ainakin löytyy todella paljon, myös muilta kuin Traxxasilta.
 
Kysytäänpä täältä
Poistu 10v toivois dronea joululahjaksi ja tarkoitus olis hommata joku pieni millä voi lennellä, mutta ei mitään satojen eurojen arvoista kampetta. Olisko suositteluja? Kamera noissa taitaa olla about vakiona matkassa. Tuli nyt mieleen, että näillehän tuli jotku säädökset yms niin kuinka montaa pykälää tuossa mahdollisesti rikotaan jos omalla pihalla lentelee? Naapurit ei ole ihan sitä tiukkapiposinta sorttia ja välit hyvät, mutta naapurustossa asuu myös pari poliisia joita en tunne kummemmin. Onkohan lie kuinka äkkiä ovelle koputtelemassa
 
Kysytäänpä täältä
Poistu 10v toivois dronea joululahjaksi ja tarkoitus olis hommata joku pieni millä voi lennellä, mutta ei mitään satojen eurojen arvoista kampetta. Olisko suositteluja? Kamera noissa taitaa olla about vakiona matkassa. Tuli nyt mieleen, että näillehän tuli jotku säädökset yms niin kuinka montaa pykälää tuossa mahdollisesti rikotaan jos omalla pihalla lentelee? Naapurit ei ole ihan sitä tiukkapiposinta sorttia ja välit hyvät, mutta naapurustossa asuu myös pari poliisia joita en tunne kummemmin. Onkohan lie kuinka äkkiä ovelle koputtelemassa

Jos pysyy tontin rajojen sisällä ja alle 100 metrin korkeudella niin ei ole kellään siihen sanomista. Oletan että omakotitalo kyseessä
 
Tämä oli nopeasti selvitetty, kiitos ja kumarrus. Niin ja oikein oletettu, okt kyseessä.
 
Jos pysyy tontin rajojen sisällä ja alle 100 metrin korkeudella niin ei ole kellään siihen sanomista. Oletan että omakotitalo kyseessä

Eikö tuo ole 150m ainakin vielä?

Lisäisin vielä, että poislukien lentokieltoalueet / rajoitteet korkeuteen esim. Lentokenttien lähellä. Kannattaa pikaiseen lukea joku yleisinfo, vaikka suunnitelmissa ei välttämättä olisikaan muualla kuin kotona lentäminen.

Esim tuolta voi tarkistella kielto/rajoite alueita
 
Eikö tuo ole 150m ainakin vielä?

Lisäisin vielä, että poislukien lentokieltoalueet / rajoitteet korkeuteen esim. Lentokenttien lähellä. Kannattaa pikaiseen lukea joku yleisinfo, vaikka suunnitelmissa ei välttämättä olisikaan muualla kuin kotona lentäminen.

Esim tuolta voi tarkistella kielto/rajoite alueita

On joo ja saa muiden tontin yläpuolellakin lentää mutta heitin nuo arvit sitä varten että voi olla satavarma että ei ole kellään mitään asiaa puuttua lentelyihin. Lentikieltoalue tietty oma homma, mutta jos lentelee alle puiden latvojen korkeuden omalla pihalla niin eipä siihen ketään puutu
 
Kysytäänpä täältä
Poistu 10v toivois dronea joululahjaksi ja tarkoitus olis hommata joku pieni millä voi lennellä, mutta ei mitään satojen eurojen arvoista kampetta. Olisko suositteluja? Kamera noissa taitaa olla about vakiona matkassa. Tuli nyt mieleen, että näillehän tuli jotku säädökset yms niin kuinka montaa pykälää tuossa mahdollisesti rikotaan jos omalla pihalla lentelee? Naapurit ei ole ihan sitä tiukkapiposinta sorttia ja välit hyvät, mutta naapurustossa asuu myös pari poliisia joita en tunne kummemmin. Onkohan lie kuinka äkkiä ovelle koputtelemassa
Kun otat ton kameran pois käytöstä, niin aika vapaasti (poislukien lentokieltoalueet) saa alle 50m:ssä Lentokenttien läheisyydessä) lennellä. Lentokieltoalueet voivat päivittäin vaihdella, niistä tulee olla perillä. Hesassa joktut sai itsenäisyyspäivänä sakot. Oli sinä päivänä lentokielto alueella normaalista poiketen.
Jos on kamera ja kuvaat naapurisi tonttia saatat syyllistyä salakatseluun.
 
Kysytäänpä täältä
Poistu 10v toivois dronea joululahjaksi ja tarkoitus olis hommata joku pieni millä voi lennellä, mutta ei mitään satojen eurojen arvoista kampetta. Olisko suositteluja? Kamera noissa taitaa olla about vakiona matkassa. Tuli nyt mieleen, että näillehän tuli jotku säädökset yms niin kuinka montaa pykälää tuossa mahdollisesti rikotaan jos omalla pihalla lentelee? Naapurit ei ole ihan sitä tiukkapiposinta sorttia ja välit hyvät, mutta naapurustossa asuu myös pari poliisia joita en tunne kummemmin. Onkohan lie kuinka äkkiä ovelle koputtelemassa
Niissä halvoissa laitteissa kamerat on käytännössä turhia. Niissä ei ole gimbaalia vakauttamassa ja kuvan laatu suttuista ja lagaa eikä sen varassa voi lentää edes omassa asunnossa. Kunnon FPV vehkeet erikseen. SUosittelen ihan sisäkäyttöön pientä 10cm dronea ilman kameraa nyt talvella. Keväällä sitten isompaa ulokäyttöön.
 
Itse +40v aloittelin Syman koptereilla. Ensin 5 sarja koptereilla, olikohan X5SW sitten 8 sarjaa. Syma 8 jakso just ja just nostaa tälläiseen gopro kameran ylös mutta piti lentää koko ajan että pysyi taivaalla ja kuva oli sitten mitä oli. Mukana tulevilla kameroilla ei tee mtn, selvän saa mutta siihen jää.
Symat kestää mitä vain, tuuli herkkiä tosin. Näillä omilla kolusin puut, pihat ja seinät. Kaiken kesti, joten kannattaa aloittaa näistä jos sattuu kiinnostus loppuvan, niin ei tule takkiin rahallisesti ja kiinan kaupat täynnä varaosia karamellin hinnoilla.
5 srj uskoisin pystyvän lentämään sisällä.
Itse siirryin symista dji mavic 1, kun totesin että mukavaahan tämä on. Kaikki olen ostanut käytettynä.
 
Niissä halvoissa laitteissa kamerat on käytännössä turhia. Niissä ei ole gimbaalia vakauttamassa ja kuvan laatu suttuista ja lagaa eikä sen varassa voi lentää edes omassa asunnossa. Kunnon FPV vehkeet erikseen. SUosittelen ihan sisäkäyttöön pientä 10cm dronea ilman kameraa nyt talvella. Keväällä sitten isompaa ulokäyttöön.

Sisälennätykseen Whoopit on hyviä, esim: https://www.amazon.de/-/en/BETAFPV-Beta65S-Brushed-Camera-19000KV/dp/B074NRGR47/
"Esteradan" lennättäminen sisällä on ihan lystiä.
Noita löytyy useammalta valmistajalta ja niihin saa varaosia. Tosin tuo on pelkkä kopteri, lisäksi tarvitsee lahettimen, lasit ja laturin.
 
Okei, no mikäs nyt on sitten seuraavan levelin vehje jos latraxin tetonista halutaan isompaa ja nopeampaa menijää? Pitäis kuulemma päästä hyppimään ja rälläämäänkin oikein olan takaa.
 
Joku Arrman 4wd brushless tekniikalla. Kestäviä ja varaosia saa kauppiaalta.
 
Mistä saisi edullisesti 5000mAh ja isompia hyviä 3s lipo-akkuja käyttötarkoitukseen jossa ei tarvetta korkealle purkuvirralle?
 
Mites noi traxxasin Slash 4x4?
Omaa kokemusta ei slashista ole mutta ei kovin hyvin sovellu hyppimiseen ja rälläämiseen. Mulla ollut short course auto ja sillä ajettiin lähinnä tarkoitukseen tehdyillä radoilla. Nyt on monster trucki ja sillä hieno hypyyttää skeittipuistossa.
 
Minkälaiset renkaat kannattaa 1/10 neliveto Slashiin hommata lumiajoja varten? Olisko vinkkiä antaa, niin kävisin ostamassa pois.
 
No nyt tuo sivu kaikkien miehittämättömien ilma-alusten (ml. vanhat lennokit ja uudet "dronet") lennättäjien käytännössä pakolliseen rekisteröitymiseen on viimein auennut:

Lisätietoja myös täällä:
 
No nyt tuo sivu kaikkien miehittämättömien ilma-alusten (ml. vanhat lennokit ja uudet "dronet") lennättäjien käytännössä pakolliseen rekisteröitymiseen on viimein auennut:

Lisätietoja myös täällä:
Täytyy sanoa, että esimerkiksi yli 500-grammainen styroksinen fixed-wing lennokki on tässä kyllä melkoinen "väliinputoaja" (no pun intended)... Pitäisi oikein suorittaa verkkotentit ja lisätentit kaupan päälle.

Ei toi ainakaan sivullisten turvallisuusnäkökohdista ole perusteltua, koska taivaalta tippuva, kokoonsa nähden kevyt styroksimöykky on riskinä erittäin teoreettinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 3s on ihan näppärä peli kyllä jos ei raski 6s hintaa maksaa, lumella pääsee niin kauan kun maavara riittää eli umpihangille turha yrittääkkään.
Suosittelen kyllä skippaamaan tuon 2s paketin ja ostamaan suoraan 3s akulla, laittamalla 2s paketin menee vain enemmän rahaa kun alkaa ottaa päähän ettei kule tarpeeksi vs 3s.

Jos enempi haluaa noista vehkeistä tietoa niin kannattaa vähän katsella ARRMA RC Forum
 
Vanhan Kyosho Ultima ST Racing Sports GP:n kunnostusprojekti lähti käsistä ja lopputuloshan oli 3D tulostettu Ultima ST Type-R style "beater".
















Koko homman jos tiivistäis, niin oli tarkotus harjotella Fusion 360:n käyttöä, sit se lähti käsistä, sit ostin alkuperäsen Type-R EP:n, huomasin miten tajuttoman paljon paremmin se käyttäytyy kun Racing Sports versiot, suunnittelin osakokoelman ja loppujenlopuks osakokoelma kattoi käytännössä koko auton. Tämän jälkeen tsekkasin Type-R:n ja Racing Sports EP:n vaihdelaatikko ja varaosatarjonnan -> olematonta ja jos jotain löytyy, niin maksaa niin älyttömästi ettei ole enää järkeä -> helpoimman ja halvimman vaihtoehdon etsintä -> RB6:n loota kaikkine roippeineen -> huomaa että pelkkä moottorin kiinnityslevy maksaa painoonsa nähden liikaa -> suunnittele oma -> suunnittele koko Type-R:n iskaritornin kiinnitys, takapuskuri jne uusiksi -> RB6 gearbox retrofit setti valmis.

Testit:
1. Aja jollain Blizzardin NiMH akulla, no problem.
2. Aja 2S lipolla -> no problemos, kestää perus tällit, hypyt jne,
3. Aja Orionin 3S 55C lipolla:

- Ensin korkkas omasuunnittelu slipper eliminator (en ollu muistanu kiristää kuusiokoloruuveja -> kirraus ja ok).
- Seuraavaks hajos taka-alustalevy -> hyvä, koska pelasti taka-alatukivarret
- Taas hajos taka-alustalevy -> tulosta vahvistettu versio
- Taas hajos taka-alustalevy -> suunnittele ja tulosta vielä enemmän vahvistettu versio
- Riko alkuperäinen taka-alatukivarsi -> takapakkia, suunnittele heikompi taka-alustalevy

Seuraavat testit 3S Lipolla

- Riko koko alusta niistä paikoista jotka tiesit heikoiksi -> suunnittele ne uusiks ja hyötykäytä 30mm alumiinisia "standoffeja".
- Riko etu C-hubi ylätukivarren pallonivelen kohdalta -> suunnittele vahvistettu versio.
- Riko alkuperäiset etualatukivarret -> 3D tulostettu "bulkhead" liian vahva -> heikennä.
- Riko edelleen alkuperäiset etualatukivarret, samalla myös alkuperäinen iskarin yläpää -> sama homma kuin aiemmin.
- Riko 3D tulostettu osa -> success.

Eli jos tätä vehjettä nyt avataan enemmän, niin ainoat "ei 3D tulostetut osat" on:

- Iskarit (edit. itseasiassa ekat öljyiskarit on nyt suunniteltu, tulostettu ja testattu.)
- Vanttiruuvit ja pallonivelpäät, sekä pallonivelet.
- (Luonnollisesti sähköt).
- Alatukivarret (siihen asti kunnes rikoin kaikki alkuperäiset ja piti tulostaa uudet).
- Takavanteet.
- RB6 vaihdelaatikko kokonaisuudessaan
- Spurri (RB6 80T)

Suurin osa osista löytyy ilmaiseksi thingiversestä:

 
Viimeksi muokattu:
Hjälp! Auto kiinnostaisi, mutta niistä mitään tiedä :) Kahta katsonut, toinen karkaa hinnaltaan liian kalliiksi, mutta olisi hieno.

Vinkkejä/ideoita? Tarkoitus olisi nyt ainakin lumessa ajaa niin kauan kun sitä on. Noista kaiketi kumpikin siellä jaksaa jauhaa...

Kiitos

Kaverilla on tuo Mojave, ja se kulkee kyllä tosi hienosti, mutta kuten yllä sanottu, hankeen sillä ei ole asiaa. Pienessä lumessa ei ole ongelma. Itellä on tuon Sentonin vanhempi malli, ihan pätevä peli hintaansa nähden, mutta itsekin suosittelen 3S lipoa siihen.

Enempi jos lunta on, niin laparenkailla pääsee vähän paremmin, niitä on vain hankala mahduttaa tuon malliseen autoon, toki ei mahdotonta. Rengas tosin saisi olla leveä, mutta noissa tulee sitten jo kori vastaan.
 
Hienosti kulkee, kauankos sinulla kului aikaa osien tulostamiseen? Osaatko sanoa osien kestävyydestä tehdasvalmisteisiin verrattuna?
Kuinka arvokasta toi tulostusmateriaali "tanko" on? Onko niissä kulutuskestävyyden suhteen eroja?
 
En oo laskeskellu tulostustunteja, kun tämä on ollu sellanen opetteluprojekti jota on tässä vuoden aikana tullu tehtyä. Pohjalevy on isoin tulostettava osa ja siinä meni muistaakseni jotain 9 tuntia hiilikuituvahvisteisesta filamentista tulostaen. Tulostetut osat harvoin kestää samaa mitä valuosa, jos sen osan vaan suoraan "kopioi". Itse oon tehny sinne tänne vahvistuksia ja materiaalin lisäystä ja muita modeja ottaen FDM tulostuksen rajoitteet. Nämä viimeisimmät osat on kestäneet ihan mallikkaasti. Keulan osia piti itseasiassa heikentää, että särkyisivät mielumin ja säästyisi alkuperäiset tukivarret (myöhemmin sitten sain onnistuneesti tulostettua myös tukivarret, jolloin ongelma hävisi.). Rulla (eli 700 grammaa) hiilikuituvahvisteista petgiä maksoi muistaakseni jotain reilut 40 euroa ja toki filamenteista eroja löytyy.

Tämä on muutamaa yksittäistä osaa lukuunottamatta tulostettu CarbonFill Black filamentista. Öljyiskareiden rungot on läpinäkyvää "normaalia" petgiä, samoin esim. etukoritolppa jossa pitää joustoa olla. Etuvanteet on kans tulostettu punasesta läpikuultavasta petgistä, kun näissä on laakerit vanteissa toisin kun nykyaikasissa vehkeissä.
Kaiken kaikkiaan tämä projekti kyllä yllätti meikäläisen positiiivisesti. Varsinkin toimivien öljyiskareiden tulostaminen oli ehkä niitä parhaita onnistumisen hetkiä tässä projektissa.

Ostettua muoviosaa osaa vehkeessä on takavanteet (oli niin halvat että aivan sama), RB6:n vaihteisto kokonaisuudessaan, poislukien moottoripukki ja iskareiden männät.
 
En oo laskeskellu tulostustunteja, kun tämä on ollu sellanen opetteluprojekti jota on tässä vuoden aikana tullu tehtyä. Pohjalevy on isoin tulostettava osa ja siinä meni muistaakseni jotain 9 tuntia hiilikuituvahvisteisesta filamentista tulostaen. Tulostetut osat harvoin kestää samaa mitä valuosa, jos sen osan vaan suoraan "kopioi". Itse oon tehny sinne tänne vahvistuksia ja materiaalin lisäystä ja muita modeja ottaen FDM tulostuksen rajoitteet. Nämä viimeisimmät osat on kestäneet ihan mallikkaasti. Keulan osia piti itseasiassa heikentää, että särkyisivät mielumin ja säästyisi alkuperäiset tukivarret (myöhemmin sitten sain onnistuneesti tulostettua myös tukivarret, jolloin ongelma hävisi.). Rulla (eli 700 grammaa) hiilikuituvahvisteista petgiä maksoi muistaakseni jotain reilut 40 euroa ja toki filamenteista eroja löytyy.

Tämä on muutamaa yksittäistä osaa lukuunottamatta tulostettu CarbonFill Black filamentista. Öljyiskareiden rungot on läpinäkyvää "normaalia" petgiä, samoin esim. etukoritolppa jossa pitää joustoa olla. Etuvanteet on kans tulostettu punasesta läpikuultavasta petgistä, kun näissä on laakerit vanteissa toisin kun nykyaikasissa vehkeissä.
Kaiken kaikkiaan tämä projekti kyllä yllätti meikäläisen positiiivisesti. Varsinkin toimivien öljyiskareiden tulostaminen oli ehkä niitä parhaita onnistumisen hetkiä tässä projektissa.

Ostettua muoviosaa osaa vehkeessä on takavanteet (oli niin halvat että aivan sama), RB6:n vaihteisto kokonaisuudessaan, poislukien moottoripukki ja iskareiden männät.
Noi tustetut vaihteiston rattaat kestävät ton moottorin n. 20000 kierrosta. Osaatko arvioida rattaan käyttötuntimäärää, ennenkuin rattaat kuluu?
 
Siis vaihdelaatikko kokonaisuudessaan, rattaineen ja kuuladiffineen on Ultima RB5/RB6 takamoottorivariantti. Tuohon vaihdelaatikon kokoon ei pysty ainakaan 0,40mm suuttimella tulostamaan 48 pitch rattaita jotka kestäis, kun ei kestä edes Kyoshon normaali valkee idler rataskaan ainakaan tällä slipper eliminatorilla ja noilla takarenkailla ja tällä ajotyylillä, kun sen about 25 akullista. Vaikka olisin voinu piirtää rattaat ja tulostuttaa ne SLS tulostimella, ei tässä olis rahallisesti mitään järkee, koska noi rattaat on niin halpoja. Ja palaten vaihdelaatikon pieneen fyysiseen kokoon, niin rattaiden hammaskoon muutos meikäläisen printterillä tulostettavaan 0,8mod kokoon ois ollu melkonen lisätyömaa. Saatan senkin joskus tehdä, mutta se vaatii sit jo moottoripukin ja oikeestaan koko takaiskaritornin ja bulkheadin uudelleensuunnittelun ja tietty custom vaihteiston kuoret.

Vakiossa, tulostetussa Ultima ST GP Racing Sports versiossa mulla on tulostettu EVO-style vaihdelaatikko, rattaat ja ratasdiffi (poislukien diffin sisuskalut), sitä en vaan koskaan kerenny testaamaan, kun moottorin hankinta jäi ja nyt nitrometanolin hankintaa koskevien lakimuutoksien myötä taitaa kuolla koko nitromoottoreilla harrastaminen. Jäänee hyllykoristeeks.

Tämän projektin lähtökohta oli ensin elvyttää omat vanhat autot, testata, korjata ja viimein todeta että osat pelaa, jakaa filut ilmaiseksi harrastajille thingiversessä sillä mielellä, että tehtävä onnistunut, jos yksikin ihminen saa niillä osilla vanhan Ultimansa sellaiseen ajokuntoon, että uskaltaa sillä ajaa ilman pelkoa siitä että särkee jonkun osan jota ei enää saa. Koska näihin ei tahdo järkihintaan saada osia mistään. Kyseessä on about 20v vanha auto. Sit se homma levis käsiin kun oli koko auto piirrettynä ja tulostettuna ja modattuna tiettyjen järkevien osien osalta soveltuvaks uudempien mallien helposti ja edullisesti saatavilla oleville osille. Tähän v3 pohjalevyyn käy vakiot Ultima ST:n osat, tai RB5:n takapohjalevyä hyötykäyttämällä tohon alustaan voi kasata Ultima SC6/RT6 etu-ja takatukivarsiin pohjautuvan setin. Tai tosta voi kasata Ultima RB:n ja varmaan RB5:nkin Vaihtoehtoja löytyy.

Summa summarum. Jos haluais tollasen auton tulostamalla itselleen, niin pitää hankkia jotain pikkukilkettä kuten palloniveliä, pallonivelpäitä, vanttiruuveja, ruuveja, 3mm kuusiokoloruuveja, iskareiden 3mm varret, 10mm iskareiden männät, iskariöljyä, iskareiden tiivistesarja, se RB6:n vaihdelaatikko, spurri ja sähköt. Muu menee tulostamalla ja kasaus menee Ultima ST Type-R:n manuaalin mukaan, poislukien RB6 vaihdelaatikko joka tietysti kasataan sen ohjeiden mukaan ja naitetaan sitten meikäläisen moottoripukkiin, jos ei halua ylihintaa maksaa siitä alkuperäisestä alumiinisesta lätystä.

Kaikki saranapinnit mulla on esimerkiks pätkitty tossa 3mm titaanitangosta, servosaverin akselit on 5mm alumiinia jne, oli halvempi vaihtoehto kun ruveta metsästämään oikeen pitusia alkuperäisiä pitkin maailmaa.

Täytyy tehdä joku tarkempi päivitys aiheesta johonkin jossain välin, kunhan kerkiää.
 
  • Tykkää
Reactions: JwL
Harmi toi "nitro" muutos, lennokkipuolellakin EU "kurmuttaa/rahastuttaa" RC-harrastajia siellä on ton lisäksi lennokit laitettu "droneiksi". Kyllähän nitron käyttö on muutenkin ollut vähenemään päin, oikeassa paikassa ajettuna olen kyllä enemmän polttisten "puollella" kuin sähkövehkeiden. Vauhtieroahan ei enää ole. Eikös bensavehkeet kiinnosta?

Toi 3D tulostus on hieno juttu. Kulutuksen ja pakkasen kesto on minulle hyvin epäselvä asia. Paljon on muillakin alueilla (mm. oikeat autot) pieniä hankalasti saatavia osia, jossa tosta olisi hyötyä, mikäli kestovaatimukset täyttyisivät.
 
Onko kukaan vaihtanut Carisma MSA-1E mukana tulevia isompia rattaita voimansiirtoon? Kuinka paljon autoa pitää purkaa?
 
Auttaisko tämä: https://carismascaleadventure.com/w...04/79368_MSA-1E-COYOTE-PUP-1_24th-4WD-RTR.pdf
Pikaisesti katsottuna moottoripaketti neljällä ruuvilla rungossa kiinni. Onko ollut hyvä auto, mietin jos lapselle pihamöngintään tuommoinen?
Yritin tuota katsoa. Pohjassa on neljä niin pientä ruuvia etten vielä löytänyt sopivaa ruuvaria niihin niin miten että onko ne tarkoitus saada auki.

Tuo kyllä menee tosi haastavista paikoista. Ihan eri luokkaa kuin jotkut muutaman kympin halppikset. Jos ei jää pohjasta kiinni tai kaadu niin jumiin se ei jää.
 
Pohjassa on neljä niin pientä ruuvia etten vielä löytänyt sopivaa ruuvaria niihin niin miten että onko ne tarkoitus saada auki.
Yleensä noissa käytetään muutaman millin kuusiokoloavaimia ja ovat ihan purettavissa. Onko kuvaa laittaa niistä ruuveista?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom