RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Vantaalla olisi 1 kpl:

Halvempi, mutta yhden käyttäjän mukaan kiinametallia:

ValueRC-pinjonista itselläni yksi huono kokemus, eli tuotetietojen mukaan mod0.8 olikin kotona mitattuna 32dp. En asentanut.

Laitan kaappauksen Absiman tuotetiedoista, koska on ihailtavan selkeästi listattu ulkohalkaisijat. Listaa katsomalla voi nähdä, miten mod1:llä suurin ulkohalkaisija on aina täsmälleen (hammasluku + 2) mm.
Toi arrman pinion vähän ihmetyttää ja kiinnostaa mikä toi 6-kolo osa on tossa eli miten se kiinnitetään mottiin
 
Toi arrman pinion vähän ihmetyttää ja kiinnostaa mikä toi 6-kolo osa on tossa eli miten se kiinnitetään mottiin

Ihan normaali pidätinruuvi pinjonille, jääny vaan mallinnuksessa kierteet mallintamatta siihen.

Edit: Arrman pinjonit on ainakin kestänyt kovaa ja rajua käyttöä eli niille uskaltaa antaa kyllä suosituksen. Vielä parempia on Robinson Racingin extra hardit, mutta niitä huonosti euroopassa enää saatavilla ollut vuosiin ja ei toki enää vaikutusta juurikaan huomaa kun aivan extreme tehoilla eli ei ole tässä tilanteessa validi pointti. Arrman ottaisin ehdottomasti, enkä kokeilis noita halvempia pehmeitä ollenkaan, vievät sitten spurrinkin mennessään äkkiä jos kuluvat nopeasti.
 
Toi arrman pinion vähän ihmetyttää ja kiinnostaa mikä toi 6-kolo osa on tossa eli miten se kiinnitetään mottiin
Se on ihan normaali M4x4 mm, joka ruuvataan 2 mm kuusiokoloavaimella pinjonin kyljen läpi moottoriakselin tasaiseen kohtaan. Karkea CAD-kuva vain, jossa ei näy kierteet.
 
Tuli viime syksynä tehtyä kunnon DIY henkinen RC-auto ja ohjain Arduinolla ja perus ostokomponenteilla + 3D tulostetuilla osilla. Hauska ja opettava projekti, vaikka lopputulos oli ihan täysi lelu (ja räpellys ulkoisesti). Lähinnä koodausharjoitus itselle kun en yhtään tiennyt saisinko edes moista viritystä toimimaan :geek: Yllättävän hyvin radio-ohjauksen sai tuolleenkin toimimaan, vaikkei tuossa tietenkään mitään järkeä ole.

20240414_193921.jpg

Siitä sitten innostuin ja aloin värkkäämään ikuisuusprojektina vähän totisempaa 3D-tulostettua RC-autoa. Ajatuksena on tehdä jonkinlainen Crawler-tyylinen ajoneuvo, mutta kun moisen voi ostaa suoraan kaupasta ja kaupan yksilö olisi varmasti parempi, niin pitää tehdä jotain uniikkia kun itse tekee. Siksi ajattelin tehdä tästä 6x6:n ja minkäs muunkaan kuin Patria Pasin otin esikuvaksi (pitäähän sitä sen verran isänmaallisuutta olla) :D Ei todellakaan mitään 100% scale-realistista ole tarkoitus tehdä vaan vähän sinnepäin, jos joku lopputuloksen tunnistaa Pasista inspiroiduksi niin se riittää mulle. Kiinteät akselit tulee ja kierrejouset, kun lehtijouset ei oikein järkevästi onnistu RC-vehkeisiin. Differentiaalinkin tuohon ähersin, pitää koittaa saada siitä jonkun sortin "limited slip differential" ettei ihan täysin etenemistä torppaa jos yksi rengas nousee ilmaan. Suoraan lukollista en halunnut tehdä, kun lukolliseksi tuon saa kyllä muutettua parilla osalla, mutta lukolliseksi suunniteltuun on aina vaikea lisätä avoin differentiaali jälkikäteen. Akselin ripustus tuotti kyllä päänvaivaa, nyt sain ekan proof of concept tason prototyypin kasaan (puuttuu servot, voimansiirto yms). Yllättäen linkusto jopa toimi (ei heilu sivuttaissuunnassa yhtään), mutta vähän vaatii vielä säätöä kulmat yms. Eli vielä ainakin kerran saa suunnitella tuonkin uusiksi ja sit vielä se kiinteä akseli, voimansiirto, runko, kuoret ja mitävielä, täähän on jo melkein valmis :asif: Pitäähän sitä harrastuksia olla...

20240414_193300.jpg20240414_192319.jpg

Onko kukaan täällä kasaillut itse Crawler-tyylistä ajoneuvoa? Tuon linkuston geometria vähän tuottaa haasteita, ei aiempaa kokemusta niin menee aika Googlen ja mututuntuman pohjalta. Jos jollain tiedossa jotain hyviä resursseja niin saa linkata!
 
Lapsillamme on kaksi Traxxas Rustler 4x4 VXL autoa. Toisessa Traxxas Big Bore shock set ja toisessa alkuperäiset. Big bore setistä hajosi tänään alalautanen ja toisen auton alkuperäiset olisi aika päivittää. Ajattelin tilata Big bore settiin varaosia, eli osanr. 2668 spring retainers and pre-load set. Toiseen autoon pitäisi löytää kokonaan uudet.

Omien kokemusten ja pikaisen Reddit selailun perusteella Big Bore setti ei ole kovinkaan kummoinen. Toista sellaista en halua ostaa, kun tuntuvat olevan aikalailla vastaavaa tasoa kuin alkuperäisetkin. Redditissä suositellaan GTR ja Proline iskareita.

Lapsien (ja myös minun) pääasiallinen ajoympäristö on omassa pihapiirissä, pääasiassa pelloilla ja hakkuuaukealla. Hyppyjä ja hyppyreitä myös jonkin verran. Olisiko GTR iskarit sopivat ja onko kokemuksia/suosituksia "normaalimittaisista" ja pitkistä?

Normaalimittaisen täyden sarjan osanro. TRX5460R ja hinta noin 70e

Pitkää mallia löysin ainoastaan etu- ja takaiskarit erikseen, osanrot TRX7461X ja TRX7462X. Näiden hinta 82e yhteensä.

Pitkän mallin jousia on montaa eri jäykkyysastetta. Olisiko niistä suosituksia:

Etujouset (pehmeimmistä jäykimpiin):

TRX7440: Orange - 0.623 Rate
TRX7441: Green - 0.653 Rate
TRX7444: Black - 0.767 Rate
TRX7445: Pink - 0.810 Rate
TRX7448: Blue - 0.892 Rate

Takajouset (pehmeimmistä jäykimpiin):

TRX7442: Orange - 0.711 Rate
TRX7443: Green - 0.762 Rate
TRX7446: Black - 0.874 Rate
TRX7447: Pink - 0.884 Rate
TRX7449: Blue - 1.004 Rate
 
Mun ryftin renkaat on se 15cm ulkoa.. niis vissiin semmoset vaahtokumit siel sisällä.. no niis on vettä.. miten sen saa pois.. tietty pitää tossu vähä paremmin ku o painoo
 
Mun ryftin renkaat on se 15cm ulkoa.. niis vissiin semmoset vaahtokumit siel sisällä.. no niis on vettä.. miten sen saa pois.. tietty pitää tossu vähä paremmin ku o painoo
Ei ilmeisesti ole rei'itetty renkaita, vaan vanteet, niin silloin kertyy vettä.

Mulla on tehtaalla tehty monsterin renkaisiin puolen kierroksen välein 2 kpl 3 mm reikiä, ja katurenkaisiin 2 kpl 2 mm reikiä.

Kaverin yksi 200 g pyörä painoi 300 g ja ravisti, eikä auto oikein kulkenut. Porasin reiät ja annoin hanaa, niin RC-linko suihkutti veden ulos. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Reikäpihdeillä saisi siisteimmän reiän, mutta vaatii renkaan irrotuksen. Liimatun tapauksessa en jaksaisi kuumennella ja liimata uudestaan, vaan poraisin kunnon kierroksilla, jotta vähän sulaa, eikä halkeama pääse alkuun reiän reunasta.

Vaahtomuoveja voi vaihtaa, jos vanha kuluu littanaksi. Juuri vaihdoin yhdet, ja tuli uutta ryhtiä ja maavara palautui.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-23-19-59-33-07_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    Screenshot_2024-04-23-19-59-33-07_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
    101,2 KB · Luettu: 62
Ei ilmeisesti ole rei'itetty renkaita, vaan vanteet, niin silloin kertyy vettä.

Mulla on tehtaalla tehty monsterin renkaisiin puolen kierroksen välein 2 kpl 3 mm reikiä, ja katurenkaisiin 2 kpl 2 mm reikiä.

Kaverin yksi 200 g pyörä painoi 300 g ja ravisti, eikä auto oikein kulkenut. Porasin reiät ja annoin hanaa, niin RC-linko suihkutti veden ulos. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Reikäpihdeillä saisi siisteimmän reiän, mutta vaatii renkaan irrotuksen. Liimatun tapauksessa en jaksaisi kuumennella ja liimata uudestaan, vaan poraisin kunnon kierroksilla, jotta vähän sulaa, eikä halkeama pääse alkuun reiän reunasta.

Vaahtomuoveja voi vaihtaa, jos vanha kuluu littanaksi. Juuri vaihdoin yhdet, ja tuli uutta ryhtiä ja maavara palautui.
Ei oo kumeis ku pari revennyttä reikää jotka edellinen on liimannut. Eli voisin poraa reiät ja kokeilla poistuuko vesi. Vaihtoon noi menee varmaan muutenkin kun niiden hexit rupee hajoo..kuha sai ensin pinionin haettua hobbyfactorystä et pääsis taas ajelee
 
Tuollainen tuli rakennettua, muutaman kerran jo ehtinyt ulkoiluttamaan, tämä pirun (kolmas) takatalvi vain haittaa harrastusta.

Kyseessä siis Boom Racing BRX02 (lehtijousilla) ja siinä aito lisenssi kori Range Rover 109 series 3.

Lisävarusteina:
-valot
-vinssi
-kytkettävä neliveto
-pohjapanssarit ja lokasuojat

Ja paljon muuta nippeliä


1000015962.jpg


Kaikkea mahdollista scalea laitettu ja pikku hiljaa lisätään kun saadaan osia, seuraavaksi pitäisi lavalle saada tehtyä kate.


1000015721.jpg

1000015720.jpg

1000015719.jpg
 
Lapsillamme on kaksi Traxxas Rustler 4x4 VXL autoa. Toisessa Traxxas Big Bore shock set ja toisessa alkuperäiset. Big bore setistä hajosi tänään alalautanen ja toisen auton alkuperäiset olisi aika päivittää. Ajattelin tilata Big bore settiin varaosia, eli osanr. 2668 spring retainers and pre-load set. Toiseen autoon pitäisi löytää kokonaan uudet.

Omien kokemusten ja pikaisen Reddit selailun perusteella Big Bore setti ei ole kovinkaan kummoinen. Toista sellaista en halua ostaa, kun tuntuvat olevan aikalailla vastaavaa tasoa kuin alkuperäisetkin. Redditissä suositellaan GTR ja Proline iskareita.

Lapsien (ja myös minun) pääasiallinen ajoympäristö on omassa pihapiirissä, pääasiassa pelloilla ja hakkuuaukealla. Hyppyjä ja hyppyreitä myös jonkin verran. Olisiko GTR iskarit sopivat ja onko kokemuksia/suosituksia "normaalimittaisista" ja pitkistä?

Normaalimittaisen täyden sarjan osanro. TRX5460R ja hinta noin 70e

Pitkää mallia löysin ainoastaan etu- ja takaiskarit erikseen, osanrot TRX7461X ja TRX7462X. Näiden hinta 82e yhteensä.

Pitkän mallin jousia on montaa eri jäykkyysastetta. Olisiko niistä suosituksia:
Meillä meni takavetoisesta yhden iskarin korkista kierteet. Hommattiin tilalle Traxxasin metalliset premium iskarisetit samalla mitalla kuin alkuperäiset ja toistaiseksi toimineet. No viime viikolla hajosi vetoakseli kun on aika rimpula ja just poika lähti postipakettia hakemaan. Meillä on 2 kennon lipoakku ja harjaton moottori niin kyllä noilla tehoilla sieltä hajoaa yksi kerrallaan kaikki muoviset tuennat sun muut. Kun kaikki on osa kerrallaan vaihdettu parempiin on hinta varmaan 2000e :)
 
No nyt on ryftissä 13t pinion. Tuli mun makuun paljon kivempi ajella. Nopeutta piisaa silti ihan liikaakin. Kaikki tasauspyörästöt lukossa ja renkaat reijjitetty, tuli muuten aika paljon vettä. Toivotaan että kestää nipussa
 
Äskeseen liittyen mun mielestä hammaskosketus oli ihan ok. Pieni klappi oli rattaissa keskenään, eikai se ihan tiukassa saakkaan olla.. mut ääni on autossa selvästi erinlainen. Kandeeko huolestua?
 
6v muksu pyysi synttärilahjaksi rc-autoa. Löytyykö mitään järkevää 50€ hintaluokassa? Ei huvittaisi ostaa random rojua millä ei sitten tee juuri mitään.
 
Tuli nuorena harrastettua lennokeita. Yksi EPP lennokki on jäänyt talliin pyörimään. Tilasin HK:sta halvimman 4CH radion vastaanottimella ja yhden 1000mAh ajoakun. Posteineen EU-alueelta alle 50€. Kyl Kiinan poika halvalla näitä tuottaa...
 
Nonii.. mun rc ryft. Akku joku 7200 3s . Auton nopari on koodattu et sammuttaa auton noin 3.4v
No ajelin auton tyhjäksi( monta päivää ku kerral ei jaksa ajaa tyhjäx) no mittasin kennot. Kahdessa noin 3.3v ja yhdessä 2.75v. Miksi tuo yx noin matala on? Akku noin 2kk vanha
Edit. Hetki ladattu ja kaikissa 3.75v
 
Nonii.. mun rc ryft. Akku joku 7200 3s . Auton nopari on koodattu et sammuttaa auton noin 3.4v
No ajelin auton tyhjäksi( monta päivää ku kerral ei jaksa ajaa tyhjäx) no mittasin kennot. Kahdessa noin 3.3v ja yhdessä 2.75v. Miksi tuo yx noin matala on? Akku noin 2kk vanha
Edit. Hetki ladattu ja kaikissa 3.75v

Liian alhaalla on cut off voltage. Itse pitänyt minimissään 3.6voltissa katkasu rajaa, ylempikin saa olla. Jos ajelee 3.4v cut-offilla auton liikunta kyvyttömäksi niin varmasti hajottaa akun ennätys tahtia, kuten tuo mittauksesi paljastikin. Akkujen kennot ei koskaan purkaudu tasaisesti ja jos varsinkin pienilllä virroilla tyhjennellään akkua ja sitten revitään kovia virtoja hieman ennen cut-offia niin voi hyvin huonommat kennot kyykätä aivan liian alas (alle 3voltin). Toki mahdollista myös että viallinen kenno akussa alkujaankin joka muistuttelee itsestään. Aika vakavalla silmällä kannattaa suhtautua akkuun jos käy noin alhaalla, ettei tule mitään epävakautta sitten säilönnössä, latauksessa, käytössä.

Cut-offia siis reilusti ylöspäin noparista, niin pysyy akut kunnossa. Itse välttelen muutenkin ajamista cut-offiin asti, mutta varsinkin jos siihen nojaan niin pitää sen rajan reilusti ylhäällä.

-----------------------------------------

Jäipä myös päivittelemättä viime kuun kauden avaus, kun kerrankin saatiin koko porukka kasaan niin lähdettiin testailemaan miten vanhat 6S krossarit vielä toimii ja hauskojahan nuo edelleen :) 1800-3000W tehoja, painoja noin 4kg ja huiput tällä hetkellä noin 110km/h. Riittää iloa ajaessa isommallakin kentällä. Rengastappioilla aikalailla selvittiin, yksi vetari taisi myös mennä.
 

Liitteet

  • untitled-00837.jpg
    untitled-00837.jpg
    217,2 KB · Luettu: 116
  • untitled-00844.jpg
    untitled-00844.jpg
    153,5 KB · Luettu: 105
  • untitled-00868.jpg
    untitled-00868.jpg
    174,6 KB · Luettu: 116
  • untitled-00866.jpg
    untitled-00866.jpg
    215,8 KB · Luettu: 124
  • untitled-00860.jpg
    untitled-00860.jpg
    255 KB · Luettu: 112
  • untitled-00878-2.jpg
    untitled-00878-2.jpg
    216,4 KB · Luettu: 110
  • untitled-00880.jpg
    untitled-00880.jpg
    256,6 KB · Luettu: 110
  • untitled-00906.jpg
    untitled-00906.jpg
    194,3 KB · Luettu: 96
Viimeksi muokattu:
Tuli melkein 20 vuoden tauon jälkeen palattua tähänkin harrastukseen 1/16 VXL pikku E-Revolla. Ennen ollut pelkkiä nitroja (Revo 3.3, Jato 2.5) ja ehkä hieman niiden ääntä ja hajua kaipaa, mutta on nämä modernit sähköt kyllä huolettomia ja nopeita.

Vielä on auton alkupäivitykset hieman kesken, mutta tärkeimmät "bullet proofing" palikat alkaa olla kiinni, ei ainakaan diffien pitäisi heti paukkua. Ohjaus-servo seuraavaksi ja toinen 2S LiPo rinnalle, talveksi voisi varmaan valokitti olla paikallaan. Keskidiffi ja alu-iskarit jäykemmillä jousilla ja öljyillä auttoi eniten ajettavuuteen.

2024-06-20 14.19.40.jpg2024-06-26 17.53.43.jpg2024-06-20 14.59.54.jpg2024-06-25 17.15.15.jpg2024-06-25 17.15.52.jpg2024-06-26 20.39.06.jpg2024-06-26 21.12.20.jpg2024-06-26 22.30.25.jpg2024-06-27 13.10.42.jpg2024-06-30 09.27.43.mp4_snapshot_00.07_[2024-06-30_19.17.27].jpg
 
Tässä alkaa itsellä olla kohta 10v RC-autoilua takana. Alkuun Traxxas Stampede ja myöhemmin ostin käytetyn Summitin. Into alkoi parin vuoden jälkeen hiipua kun ei oikein harrastusseuraa ollut ja Stampede meni myyntiin. Sitten yksi tuttava innostui harrastuksesta ja kohta taas osteltiin lisää autoja, itselle tuli pari Arrmaa, toinen 3S ja toinen 6S sähköillä. Näillä sitten rällättiin pari vuotta, kunnes iski kuume maastoautoiluun. Nyt alkaakin hyllyt täyttyä maastureista ja nopeat autot melkein kaikki myyty :D
Noissa maastureissa itseäni eniten kiinnostaa juuri tuo rakentelu ja suorituskyvyn parantelu. Toista kautta nyt kisoja kierrellään kaverin kanssa, kilsoja kertyy mutta mukavaa on. Tällä fiilistelykuva parin viikon takaisista "treeneistä"
20240702_171936.jpg
 
Tuli myös liityttyä crawler kerhoon 1:18 Defenderillä, heitin välittömästi low range rattaat sisään vaihdelootaan. Pikkurevolla kahdeksaakymppiä ja tällä vähän rauhallisempia ajeluja. Täytyy ottaa photoshoottia ulkona joku päivä, vaikka toimii hyvin sisäajeluunkin, saa mistä vaan kamoista nopeasti tehtyä esteradan.

2024-07-17 17.08.01.jpg 2024-07-17 13.32.01.jpg 2024-07-17 22.43.56.jpg
 
Olisi tarvetta 7.4V ~1500mah li-ion t-liitin akulle. Mistä noita kannattaa tilailla että on ok laatua?
 
Riippuu paljon laitteesta ja kohdasta. Jos rattaat on näkyvissä, silloin aina kuivana, muutoin rasva kerää likaa ja alkaa toimimaan hiomatahnana. Suljettuihin diffibokseihin / kulmavaihteisiin käy mikä tahansa rasva, esim molybdeeni (vetonivel) rasva käy mainiosti, mutta vuosikymmeniä niissä on käytetty tavis vaseliineja tms. Ja pikku nokare riittää, ei missään nimessä boksia täyteen.

Toki kilpakalustoa varten on miljoona erilaista hiporasvaa, mutta jos pihalla neppailee, ei se niin nuukaa ole.

Jos rattaiden kulumista pelkää niin lähtökohtaisesti laadukkaat osat kuluu pilalle vain vääristä välyksistä, rikkinäisistä laakereista tai väliin (rasvan joukkoon) päässeestä liasta. Toki markkinoilta löytyy laitteita minkä rattaat on tehty turhan pehmeästä materiaalista, mutta sellaista käärmeöljyä ei ole mikä sitä sitä tilannetta pelastaisi.
 
Riippuu paljon laitteesta ja kohdasta. Jos rattaat on näkyvissä, silloin aina kuivana, muutoin rasva kerää likaa ja alkaa toimimaan hiomatahnana. Suljettuihin diffibokseihin / kulmavaihteisiin käy mikä tahansa rasva, esim molybdeeni (vetonivel) rasva käy mainiosti, mutta vuosikymmeniä niissä on käytetty tavis vaseliineja tms. Ja pikku nokare riittää, ei missään nimessä boksia täyteen.

Toki kilpakalustoa varten on miljoona erilaista hiporasvaa, mutta jos pihalla neppailee, ei se niin nuukaa ole.

Jos rattaiden kulumista pelkää niin lähtökohtaisesti laadukkaat osat kuluu pilalle vain vääristä välyksistä, rikkinäisistä laakereista tai väliin (rasvan joukkoon) päässeestä liasta. Toki markkinoilta löytyy laitteita minkä rattaat on tehty turhan pehmeästä materiaalista, mutta sellaista käärmeöljyä ei ole mikä sitä sitä tilannetta pelastaisi.
Hyvä tietää.

Halpis jjrc:n auto kyseessä. On silti hieman eri maata kuin ne millä lapsena tuli leikittyä.
 
Asiallinen viesti @solar4 puolelta. Vielå lisäyksenä tuohon paljaana oleviin voimansiirron osiin, niin vetarin kuppeihin tai kardaanin dogboneihin ei missään nimessä mitää rasvaa, keräävät myös kaiken soran yms ja toimivat hiomatahnana sielläkin.
 
Millä auton voimansiirtoa kannattaa voidella, esim. metallirattaat?
Mulla on tuossa grawlerissa (vaihdelaatikko, 2/4wd jakolaatikko ja perissä) ihan vain molyrasvaa mitä tuli mukana.

Nämä kaikki siis suljettuja, eli hiekka ei sinne pääse.
 
Jos joku facebookissa seuraa rc10.fi -ryhmää on saattanu törmätäkin tohon mun vanhojen kilpa-autojen hautausmaahan. Aikanaan yli 10 vuotta tuli aktiivisesti harrastettua (radalla), mistä puolet vielä pikkuautokaupan tiskin takana. Pari vuotta sitten selästä pullahti välilevy ja isojen autojen ropaaminen sai toviksi jäädä. Kymmenen vuoden tauon jälkeen aloin hinkkaamaan vanhaa kalustoa vitriiniin ja homma lähti vähän lapasesta. Nykyisin tulee jonkin verran taas neppailtuakin, ens talveks tuli matto- ja touringautot päivitettyä 2020-lukuisiin, mutta transponderia en kumpaankaan niistä oo laittamassa.

IMG20240730130415.jpg


Näytti olevan vielä vanha kuva, mistä puuttuu pari ratakasia.
 
On kyllä hauska laite tuo jjrc rapid, vaikka onkin lelu parempiin verrattuna. Paremmat iskarit tuohon kannattaisi laittaa. Yllättävän kovalta tuntuu vauhti noin pienellä autolla.
 
Halpoja lipoja hakusessa vai? Hobbykingin EU-varastossa on jonkin verran valikoimaa ja ne on niitä Turnigyjä myyny varmaan 15 vuotta, laatu on ihan pihalle riittävää. Joskus ollu porukalla radallaki niitä.
 
Halpoja lipoja hakusessa vai? Hobbykingin EU-varastossa on jonkin verran valikoimaa ja ne on niitä Turnigyjä myyny varmaan 15 vuotta, laatu on ihan pihalle riittävää. Joskus ollu porukalla radallaki niitä.
Kyllä. 2s ~1500mah, pituus lyhyt. Esc on 35A.
 
Täytyy hankkia adapteri kun ei sopivaa akkua löytynyt muuten.
Liittimet voi toki vaihtaa juottamalla. Toki kun oletettavasti on kyse tuosta edellisen viestin laitteesta jossa 35 A nopeudensäädin, niin adapterikin kestää varmasti ihan hyvin.
 
Liittimet voi toki vaihtaa juottamalla. Toki kun oletettavasti on kyse tuosta edellisen viestin laitteesta jossa 35 A nopeudensäädin, niin adapterikin kestää varmasti ihan hyvin.
Adapterilla voi testata onko akku doa, vaikka takavalotakuu taitaa muuten olla. Mittasin mielenkiinnosta ja 50km/h menee vakiona.
 
Menee kyllä paljon paremmin lipolla, toki hankalampi ajaakkin. Kulkee nyt noin 55km/h, aika hyvin lelulle. Saas nähdä miten tuo kestää tuota rallia...
 
Alin iskareissa on aivan liian löysät jouset. Onko ideoita mistä katsella jäykemmät?
 
Alissa on aika monta erilaista iskaria myynnissä, ei oikein noilla tiedoilla vielä osaa mitään suositella. Sopivien irtojousien löytäminen voi olla melko hankalaa kun todennäköisesti merkittömistä iskareista kyse.

Mikä auto? Miten painava? Millaiseen ajoon?
 
Alissa on aika monta erilaista iskaria myynnissä, ei oikein noilla tiedoilla vielä osaa mitään suositella. Sopivien irtojousien löytäminen voi olla melko hankalaa kun todennäköisesti merkittömistä iskareista kyse.

Mikä auto? Miten painava? Millaiseen ajoon?

1/14 stadium truck, painoa 1.26kg, 75mm pitkät iskarit, perus kadulla pyörittelyä. Jouset ovat 60x15mm ulkomitoilta.
Ei vaan viitsisi auton hintaisia iskareita tilata...
 
1/14 stadium truck, painoa 1.26kg, 75mm pitkät iskarit, perus kadulla pyörittelyä. Jouset ovat 60x15mm ulkomitoilta.
Ei vaan viitsisi auton hintaisia iskareita tilata...
En kyllä nyt äkkiseltään sopivaa keksi. Absimalla olis 1/14 skaalan iskareita n. kiloiseen autoon, mutta ovat vain reilu 60mm pitkät. Noin isokokoiset ja pitkät jouset on usein 1/10 autoissa ja ne todennäköisesti kaikki menee auttamatta liian jäykäksi.
 
En kyllä nyt äkkiseltään sopivaa keksi. Absimalla olis 1/14 skaalan iskareita n. kiloiseen autoon, mutta ovat vain reilu 60mm pitkät. Noin isokokoiset ja pitkät jouset on usein 1/10 autoissa ja ne todennäköisesti kaikki menee auttamatta liian jäykäksi.
Ei noita tunnu olevan kuin alissa, ja laatu on arpapeliä.
 
Tilasin toiset iskarit, sain rahat takaisin vanhoista. Uudet renkaat on myös tulossa, pinta hävinnyt mystisesti.
 
Uusilla kumeilla tuo jjrc rapid meni 57kmh. Onhan tuo aika paljon scy 1/16 pohjaiseen autoon.
 
Kulkeehan ne, viimeistään sähköjä vaihtamalla. Joskus tuli huvikseen tuollainen 1/14 skaalan WLToys 144001 hommattua. Radalla oli ihan yllättävän hauska ajaa, mutta muilla ei ollut samanlaisia niin piti lähteä jotain muuta tästä rakentamaan. Ensin kävi paikallaan saman kokoluokan harjattomat sähköt, mutta niillä ei paljoa parannusta saanut, ja olikohan ESCissä jotain vikaa niin poltti vastarin. Siitä sisuuntuneena laitoin sitten 1/10 SC autosta 3S sähköt paikoilleen, vakiovälityksillä meni 98 km/h. Välitysten muutos tässä vähän hankala, niin seuraavaksi pitäis vaihtaa moottori 3100kv -> 4300kv, eiköhän niillä mene se satanen rikki. Koville tuo moottori toki joutuu 3S akulla, mutta eiköhän se lyhyitä vetoja kestä.
20230114_081850.jpg
 
Nämä scy 1/16 pohjaiset menevät 3s lipolla 75-80km/h. Pinioni on helppo vaihtaa suuremmaksi.

Laitetaan nyt kuvakin tästä muutaman kympin vehkeestä.
PXL_20241005_094440718.PORTRAIT.jpg
 
Onko harjattomilla ilman sensoria olevilla moottoreilla suurtakin eroa eri merkkien välillä?
Surpasshobby 3360 4200kv, onko suurikin ero verrattuna noname 3360 2300kv malliin 1/10 skaalassa?
 
Onko harjattomilla ilman sensoria olevilla moottoreilla suurtakin eroa eri merkkien välillä?
Surpasshobby 3360 4200kv, onko suurikin ero verrattuna noname 3360 2300kv malliin 1/10 skaalassa?
Ensimmäinen kiertää liki tuplasti, mutta jälkimmäinen vääntää liki tuplasti. Valitse KV-arvo sen mukaan, kumpi istuu paremmin autosi välityksiin ja haluttuun huippunopeuteen (huomioi lämpötilat).

Jos akku on 3S, niin esim. Arrma Graniten (katurenkailla) arvot ovat olleet seuraavat:

Kevyillä välityksillä:
116 km/h
3660 motor
3600KV (= rpm@1 V ilman kuormaa)
11,2 V rasituksessa
39 010 rpm

Ilman kuormaa olisi kiertänyt 3600 kv * 11,2 V = 40 320 rpm. Toteutunut oli kevyillä välityksillä noin 97 % siitä.

Raskaammalla välityksellä tilanne muuttuu:
125 km/h
3660 motor
3600KV
10,9 V rasituksessa
35 705 rpm

Ilman kuormaa olisi kiertänyt 3600 kv * 10,9 V = 39 240 rpm. Toteutunut oli raskailla välityksillä vain noin 91 % siitä.


Jos sinulla 3S akun jännite on huippunopeuden aikana esim. 11 V, niin 3360 4200KV kiertäisi enintään noin 11 V * 4200KV = 46 200 rpm

Ja vastaavasti 3360 2300KV kiertäisi enintään 25 300 rpm.

Mikä on nykyisen KV-arvo? Jos haluat lisää nopeutta ja lämmöissä on varaa, osta korkeampi KV kuin nykyisessä. Jos haluat viileämmän ja lisää vääntöä sekä ajoaikaa, osta pienemmällä KV:lla.


Edit. Oma mielipiteeni on se, että KV-arvoa kannattaa kasvattaa vasta siinä vaiheessa, jos välitykset loppuvat kesken pakista ja kaupasta, eikä ole halua kasvattaa jännitettä/moottorin kokoa.

Screenshot_20230911-141639.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 518
Viestejä
4 510 020
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom