Onko kukaan hoitanut takuuasioita Mindfactoryn kanssa? Joulukuussa 2016 ostetun näyttiksen kaksi displayporttia lakkasivat toimimasta. Voiko tuosta reklamoida mahdollisesti Suomeen? Kyseessä Asuksen GTX 1070.
Usein myyjäliike vastaa vain ekan vuoden takuusta ja pidemmissä pitää hoitaa asiat valmistajan/maahantuojan kanssa. Kannattanee kysyä ensin Asukselta niin jää ainakin yksi porras pois välistä ja asia hoitunee nopeammin.
Jos valmistaja tai maahantuoja myöntää tuotteelle takuun, yleensä asia hoituu koko takuuajan saman tahon kanssa. Tästä ei mitään yleispätevää oikein voi sanoa, koska takuun myöntäminen ei ole mikään valmistajan tai maahantuojan velvollisuus, vaan se on tämän myöntämä vapaaehtoinen "lisäarvo" tuotteelle. Luonnollisestikin tällöin myös takuuehdot ovat valmistajan ja maahantuojan vapaasti määriteltävissä. Yleensä valmistajat ja maahantuojat järjestävät takuuasiat niin, että takuuaikana tuotteen virheisiin liittyen asia lähtee selviämään ottamalla yhteyttä tuotteen myyneeseen liikkeeseen. Sekin sitten vaihtelee, kuinka asia siitä eteenpäin on järjestetty. Parhaimmillaan valmistajan takuupolitiikka on se, että jos vastaavat tuote löytyy jälleenmyyjäliikkeen hyllystä, asiakkaalle lyödään uusi tuote kouraan samantien tai toimitetaan pikaisesti. Pahimmillaan jälleenmyyjällä on vain osoite, mihin takuun alainen tuote lähetetään ja jälleenmyyjällä on yhtä paljon tietoa kuin asiakkaalla. Myyjä ilmoittaa, että tuote lähetetään maahantuojalle, missä tuote tutkitaan, korjataan tai vaihdetaan uuteen ja "me ilmotellaan sitten".
Joidenkin tuotteiden kohdalla valmistaja on sopinut jälleenmyyjä-/huoltoverkostonsa kanssa niin, että takuuhuollot hoidetaan missä tahansa liikkeessä minkä puoleen asiakas päättää kääntyä, olipa tuote ostettu mistä tahansa.
Tuo "myyjäliike vastaa vain ekan vuoden takuusta" liittyy varmaan siihen, että aika yleisesti tuotteilla on yhden vuoden takuu, ja sen jälkeen jälleenmyyjä haluaa luikerrella irti koko asiasta. Helpointa se on sanomalla, että "tällä tuotteella oli vuoden takuu, mutta tietenkin voit ottaa yhteyttä maahantuojaan". Tänäpäivänä varmaan moni maahantuoja tai muu valmistajan edustaja ei jätä asiakasta pulaan etenkään jos tuote on vielä uudehko, vaan mahdollisesti auttaa asiakasta pulassa.
Tuo "tällä oli vuoden takuu" -homma on kuitenkin nimenomaan päinvastoin kuin vähittäismyyntiliikkeet asian yleensä esittävät. Jos valmistaja tai maahantuoja on myöntänyt tuotteelle takuun, he vastaavat tuotteesta takuuaikana. Tämän jälkeen asia on kuluttajan ja nimeomaan vähittäismyyntiliikkeen välinen asia! Takuu on minun mielestäni ensisijaisesti valmistajan markkinointikeino: Kuka liikkeenharjoittaja ottaisi myytäväksi tuotteen, jonka toimivuudesta valmistaja ei mene takuuseen edes vuoden ajaksi? Lisäksi sen tarkoitus on tuoda kuluttajalle turvallisuudentunnetta. Mutta, kääntöpuolena valitettavan monet kuluttajat hyväksyvät epäkuntoon menneiden tuotteiden kohdalla jälleenmyyjien selitykset, että "tällä oli vuoden takuu" ja että muka sen jälkeen jälleenmyyjä ei ole tuotteesta vastuussa.
Kuluttajansuojalain 5. luvun (Yleiset säännökset kuluttajankaupasta) 1§:n mukaan "
Tämän luvun säännökset koskevat tavaran kauppaa, jossa myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja." Saman luvun 12§:n 2 mom. 5 kohdan mukaan: "Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee: ...
5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Tällä perusteella kyllä vielä kahdenkin vuoden jälkeen esim. tietokoneen komponentit ja kännykät yms. vehkeet, mitkä nyt normaalistikin kestää normaalia käyttöä muutaman vuoden, menevät jälleenmyyjän vastattavaksi jos vikaa tulee.
Kannattaa lukaista koko Kuluttajansuojalain 12§:n virhesäännös ihan yleissivistyksen kannalta:
Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Vähittäismyyjät esittävät asian kyllä aikalailla toisenlaisessa valossa, kun takuuajan päätyttyä näiden puoleen tuotteeseen liittyvissä virhetilanteissa kääntyy.