Rallin MM-sarja Kausi 2025

Evans jo viidettä kertaa MM-kakkonen, Wales:n Latvala. Lähellä on mutta, kun ei niin ei. No, uutta yritystä 2026 kehiin.
No tämä. Evans on "vasta" 36 vuotta. Ogier voitti nyt mestaruuden 41 vuotiaana.

Eli hyvät mahdollisuudet voittaa mestaruus vielä ja hyvä auto alla. 2026 ei ole myöskään Kalle mukana, joka parantaa mahdollisuuksia mestaruuteen? Ja Ott taisi myös nyt lopettaa rallit kokonaan?

En muista millaisen kauden Ogier ajaa 2026?

Ogier taisi suht varmati ajaa tämän kauden. Viime kaudella oli enemmän virheitä.
 
Ens kaudella solberg ajelee vuorostaan evansia paremmin. :hmm:Luonnollinen vauhti ja varmuus ei ihan riitä, vaatii muilta epäonnistumisia, että mestaruuden onnistuu saamaan.
 
No tämä. Evans on "vasta" 36 vuotta. Ogier voitti nyt mestaruuden 41 vuotiaana.

Eli hyvät mahdollisuudet voittaa mestaruus vielä ja hyvä auto alla. 2026 ei ole myöskään Kalle mukana, joka parantaa mahdollisuuksia mestaruuteen? Ja Ott taisi myös nyt lopettaa rallit kokonaan?

En muista millaisen kauden Ogier ajaa 2026?

Ogier taisi suht varmati ajaa tämän kauden. Viime kaudella oli enemmän virheitä.
Lieköhä käy sama, ku Kallen kanssa. Evansilla oli paikka ottaa mestaruus, ku Ogier "lopetti", mut sieltä tuli junnu ohi horisonttiin. Viime kaudellaki oli Rovanperä + Ogier osa-aikaisina, mut ei niin ei. Taas joku muu vei nenän edestä sen. Tänä vuonna sit osa-aikaeläkeläinen vie lopulta.. Sääliksi alkaa jo käymään :D

Tänää ois kyl ollu komea tapa Evansilla voittaa mestaruus, jos iha iha pikkuriikkisen lisää olisi jostain löytänyt. Oli oikee meininki nyt, mut tuota samaa ois kaivattu useammin kauden aikaan.
 
Hyvin vähän tulee itellä seurattua enää nykyään WRC, joskus kylläkin jos vaan kohilleen sattuu... mutta onko WRC nyt samassa tilanteessa mitä F1? Rahaa tulee hiekkamaista ja kisoja siirretään sinne? Eikö Japani ole ollu jo aika hemmetin pitkään se kisa mikä päättää kauden? Interlagos oli F1 pitkään se kauden päättävä osakilpailu ennen ku FIA huomas about loputtomat rahavirrat "öljymaista" ja nyt sitten päätöskisa ajetaankin(jo vuosia) keskellä aavikkoa.
 
Näinhän se alkaa olemaan monen urheilulajin kanssa. Sinne mennään mistä ruskean kirjekuoren saa eikä infran rakentamisessa tule työsuojelulait vastaan.
 
No onko tuolla edes jotain Emiraattien tai Qatarin kisaa tyrkyllä? Saudi-Arabialla on tietty sportswashing- strategia joka sisältää sen että haalitaan laajalla rintamalla lajeja (ja kauden viimeisiä kisoja mieluusti että on isommalla profiililla), ihan sama paljonko tuottaa persnettoa. Ei nuo muut öljymaat välttämättä edes noteeraa koko lajia.
 
Toi on wrc2:ssa tohon tyyliin. Vähä eri kuitenki., mut ykkösessä ei mahda olla tarpeeksi kuskeja, että toimis järkevästi.
Ei niin, yksittäisten kisojen automäärän ei ole varaa pudota nykyisestä.

WRC2:ssa toimii mutta systeemi myös erilainen eikä puhuta yhden tai kahden poisjättämisestä. Kisoista (sama MM-kalenteri) saa valita vain 7 pistekisaa, joista vielä huonoin pudotetaan pois. Eli usein syntyy tilanne jossa lopullisessa pistetaulukossa kärkikuljettajat eivät ole kovinkaan monessa rallissa ajaneet toisia vastaan.
 
Ei helvetissä käydä valikoimaan kisoja ja taktikoimaan maksimit!
Joo, toi toimii tuolla alemmalla tasolla, että on edullisempaa ajaa kausi ja saadaan osanottajia. Huipulla on rahaa ajaa kaikki kisat. Talleja vaa tarttis vähä lisää. Ei tämmöiset saudi-arabiat kyl lisää lajin kiinnostavuutta..

e: Niin ja tietty; ISO kiitos Kalle ja Jonne! Hyviä hetkiä on koettu teidän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Iltasanomissa oli kuva tollasesta aavikkoralliautosta ja kuvateksti, että monien mielestä saudeissa olisi pitänyt kisata sellaisilla. Tuli siitä mieleen, että oliskin jännää kun olisi erilaisia autoja eri ralleihin. Puhtaaseen asfalttikisaan kisakireä etuveto jne. B-ryhmän aikanahan kun muilta tuli jo nelivetoja, niin silloisessa Safarirallissa Toyotan takatuuppari oli silti kovaa valuuttaa luotettavuutensa ansiosta.
 
Ogier on voittanu mestaruuden kolmella eri automerkillä JA rengasvalmistajalla JA useamman kerran kaikilla. (paitsi hankookilla..) Hattu pois päästä vain..

Ongelma ei ollut myöskään (edelleenkään) se, että jätti kisoja välistä, vaa koska oli vaa pirun hyvä tänä kautena. Keräsi prosentuaalisesti enemmän pisteitä kauden pisteistä kuin monesti (no monesti ja monesti, mut on vähemmälläkin voittanut) aiemmin voittaessaan mestaruuden. Lisäksi enemmänki olisi saanut, jos kisan väliin jättämisen sijaan olisi ajellut minimipisteitä kisoissa hidastellen, jos siis lähtöpaikasta kisoissa oli homman juju..

Aika-ajot olisi kyllä mielenkiintoinen konsepti ja lopettais nämä "auraamisjutut". PItäis vaa aika-ajoissa vetää kovaa, että ei tarttis aurata ja sais valita ekana lähtöpaikkansa. e: muutettais shakedown aika-ajoksi? :P Nopein valitsis ajopaikkansa ekana ja toinen sit jne..

e: sanotaan nyt seki, että ei ois "normikautena" ollut mitään palaa Rovanperää vastaan osa-aikakuskilla. Mut Kalle nyt ei vaa saanu renkaista sitä jujua jostain syystä ja meni siinä persiilleen alkukausi. + tekniset ongelmat. Uskomaton lahjakkuus ja jos joku, nii se on hän, joka tekee historiaa. Henri Toivonen oli edellinen, mut hällä elämä päättyi liian äkkii. e2: tai noh, Loeb ja Ogier kans, mut he eivät ruvenneet lisenssipisteitä hankkii :D
 
Viimeksi muokattu:
Ogier aikoo ajaa ensi vuonna kymmenen kisaa. Tärkeimpänä on perhesyyt, miksi ei aja koko kautta.

 
Joo kieltämättä 2017 alitehoisella Ford Fiestalla voitettu mestaruus oli kova.
Ford on ollut aina hyvä kun tuotu "uusi" auto. Uusi auto siinä mielessä että nämä oli tehokkaampia 380hv kuin aikaisemmat autot. Ja oliko Toyota enemmän raakile kun oli heidän ralliin paluun eka vuosi. Tuolloin M-sportilla oli ehkä rahaa enemmän käytössä kun kenties Fordikin sponssasi enemmän kun jo silloin monin (4) kertainen mestari oli tiimissä, voitti myös maailmanmestaruuden 2018 Fordilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ogier aikoo ajaa ensi vuonna kymmenen kisaa. Tärkeimpänä on perhesyyt, miksi ei aja koko kautta.

Kyllä tuo varmaan auttaa, että saa lomailla perheen kanssa? Nyt tässä vaiheessa Ogier ei 10 mestaruutta saa, koska tiedostaa, että hieman liian haasteellista tulisi olemaan? Esim jos tulee ajovirheitä, tai teknisiä ongelmia. Tai sitten ihan vaan muutama rengasrikko väärään kohtaan?


"minulla ei ole enää motivaatiota ajaa koko vuotta"

"toisen yhtä täydellisen kauden ajaminen on kaikkea muuta kuin helppoa"
 
Ogier on voittanu mestaruuden kolmella eri automerkillä JA rengasvalmistajalla JA useamman kerran kaikilla. (paitsi hankookilla..) Hattu pois päästä vain..

Ongelma ei ollut myöskään (edelleenkään) se, että jätti kisoja välistä, vaa koska oli vaa pirun hyvä tänä kautena. Keräsi prosentuaalisesti enemmän pisteitä kauden pisteistä kuin monesti (no monesti ja monesti, mut on vähemmälläkin voittanut) aiemmin voittaessaan mestaruuden. Lisäksi enemmänki olisi saanut, jos kisan väliin jättämisen sijaan olisi ajellut minimipisteitä kisoissa hidastellen, jos siis lähtöpaikasta kisoissa oli homman juju..

Aika-ajot olisi kyllä mielenkiintoinen konsepti ja lopettais nämä "auraamisjutut". PItäis vaa aika-ajoissa vetää kovaa, että ei tarttis aurata ja sais valita ekana lähtöpaikkansa. e: muutettais shakedown aika-ajoksi? :P Nopein valitsis ajopaikkansa ekana ja toinen sit jne..

e: sanotaan nyt seki, että ei ois "normikautena" ollut mitään palaa Rovanperää vastaan osa-aikakuskilla. Mut Kalle nyt ei vaa saanu renkaista sitä jujua jostain syystä ja meni siinä persiilleen alkukausi. + tekniset ongelmat. Uskomaton lahjakkuus ja jos joku, nii se on hän, joka tekee historiaa. Henri Toivonen oli edellinen, mut hällä elämä päättyi liian äkkii. e2: tai noh, Loeb ja Ogier kans, mut he eivät ruvenneet lisenssipisteitä hankkii :D
Uskomaton lahjakkuus jonka sädekehä särkyi heti kun rengasvalmistaja vaihtui ja keskittyi pelkästään valittamaan niistä renkaista? Jos aletaan spekuloimaan, niin yhtälailla voidaan sanoa että Kallella ei olisi ainuttakaan mestaruutta ellei Ogier olisi juuri niillä kausilla ajanut vain sen muutaman rallin.
 
Huomautus - provosointi, keskity rakentavaan keskusteluun
Uskomaton lahjakkuus jonka sädekehä särkyi heti kun rengasvalmistaja vaihtui ja keskittyi pelkästään valittamaan niistä renkaista? Jos aletaan spekuloimaan, niin yhtälailla voidaan sanoa että Kallella ei olisi ainuttakaan mestaruutta ellei Ogier olisi juuri niillä kausilla ajanut vain sen muutaman rallin.
Mitä sie länkytåt? En oikee ymmärtänyt. Jotain renkaista länkytit, mut ko. heppu on voittanut silti. Erehdyitkö luuleen tätä räbäksi vai täh?
 
Uskomaton lahjakkuus jonka sädekehä särkyi heti kun rengasvalmistaja vaihtui ja keskittyi pelkästään valittamaan niistä renkaista? Jos aletaan spekuloimaan, niin yhtälailla voidaan sanoa että Kallella ei olisi ainuttakaan mestaruutta ellei Ogier olisi juuri niillä kausilla ajanut vain sen muutaman rallin.
Katoppa se 2022 kausi muistin virkistämiseksi, Kalle voitti Ogierin myös auraamalla. Kalle aurasi lähes koko kauden ja silti kuusi voittoa ja melkein kaikki lisäpisteet, Tänak jäi 50 pinnaa, vaikka oli lähes joka kisassa korokkeella. Seuraavana vuonna huonoin sijoitus nelonen ja yksi keskeytys, joten en menisi ihan suoraan väittämään, kun ottaa vielä huomioon Ogierin lähtöpaikat.

MM-rallikausi 2022 – Wikipedia MM-rallikausi 2023 – Wikipedia
 
Katoppa se 2022 kausi muistin virkistämiseksi, Kalle voitti Ogierin myös auraamalla. Kalle aurasi lähes koko kauden ja silti kuusi voittoa ja melkein kaikki lisäpisteet, Tänak jäi 50 pinnaa, vaikka oli lähes joka kisassa korokkeella. Seuraavana vuonna huonoin sijoitus nelonen ja yksi keskeytys, joten en menisi ihan suoraan väittämään, kun ottaa vielä huomioon Ogierin lähtöpaikat.

MM-rallikausi 2022 – Wikipedia MM-rallikausi 2023 – Wikipedia
Kyllä mä muistin noi ilman kertaustakin. Ogierilta selvä välikausi varsinkin kausi -22 ja -23 kaudella voitot tasoissa Kallen kanssa ja viisi rallia vähemmän.
 
Kyllä mä muistin noi ilman kertaustakin. Ogierilta selvä välikausi varsinkin kausi -22 ja -23 kaudella voitot tasoissa Kallen kanssa ja viisi rallia vähemmän.
Jos jätetään Monte Carlo pois, kun voittaa sen muutenkin joka vuosi niin mites se parempi lähtöpaikka niissä muissa voitoissa? Meksikossa ei ole edes mahdollista voittaa, jos lähtee ensimmäisten joukossa ja Keniassa myös huomattava ero.
 
Jos jätetään Monte Carlo pois, kun voittaa sen muutenkin joka vuosi niin mites se parempi lähtöpaikka niissä muissa voitoissa? Meksikossa ei ole edes mahdollista voittaa, jos lähtee ensimmäisten joukossa ja Keniassa myös huomattava ero.
Joo, muistan kans kuinka puhuttiin, että Ogier napsii voittoja lähtöpaikkansa ansiosta, Kallen auratessa. Ikäänkuin sädekehäänsä kiillottaen. Kallen mestaruusvuodet oli kyl sellaista ylivoimaa, että melkoista vähättelyä, että Ogier olisi vienyt ne mestaruudet ajamalla täydet kaudet. Mahdollista toki, mut ei todennäköistä. Päinvastoin voidaan aatella, että Kalle ois ollu vieläki ylivoimaisempi ilman Ogieria sotkemassa kautta yksittäisillä kisoillaan. Kalle varsinki power-mestarin tittelin ansainnut, ku vaikka oli ollu ylivoimaisessa johdossa, nii nakutteli powerilla iha hulluja aikoja. Varsinkin jäänyt mieleen se eräs power märässä kelissä, ku Rovanperällä oli kovat renkaat ja Tänakilla pehmeet. Raivos sit jollain ihmeellä silti powervoiton(ja kisan?)

Hienot mestaruudet oli eikä ollu mitää varmisteluja :D Evans kaipaisi hieman lisää samanlaista "tappajameininkiä" ajoonsa. Ei voi turvautua siihen, että ajaa nätisti ja tasaisesti kauden läpi toivoen muille epäonnee. Viime kauden Neuville.. no tietty ansaitsi mestaruuden saamalla eniten pisteitä, mut oli kyl aika laimee kausi. Neuvillellaki oli vähä sitä, että powereilla ei enää uskaltanu hyökätä, jos oli voitto tulollaan. Vai muistankoha väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jätetään Monte Carlo pois, kun voittaa sen muutenkin joka vuosi niin mites se parempi lähtöpaikka niissä muissa voitoissa? Meksikossa ei ole edes mahdollista voittaa, jos lähtee ensimmäisten joukossa ja Keniassa myös huomattava ero.
No mitä siitä? Mites ne viisi ajettua rallia vähemmän? Kun kerran spekuloitiin että jollakin Ihme normaalilla kaudella Kalle olis nytkin vieny mestaruuden kevyesti, niin kai sitä saa spekuloida muitakin kausia. Ja nyt oli ihan normaali kausi, eikä Kalle voittanut.
 
No mitä siitä? Mites ne viisi ajettua rallia vähemmän? Kun kerran spekuloitiin että jollakin Ihme normaalilla kaudella Kalle olis nytkin vieny mestaruuden kevyesti, niin kai sitä saa spekuloida muitakin kausia. Ja nyt oli ihan normaali kausi, eikä Kalle voittanut.
Tämän kauden mestaruuden ansaitsi mennen tullen, mutta yksi asia on Ogierin kohdalla jossiteltavissa, kaikki mestaruudet tullu vasta kun Loeb lopetti. Vertaa sitten viime kautta, Kallella neljä voittoa ja yksi meni kiven takia, vaikka jäi kuusi kisaa ajamatta, Ogierilla kolme, vaikka ajoi kolme kisaa enemmän. Näinkö näitä sitten pitää vertailla?
 
Viimeksi muokattu:
Tämän kauden mestaruuden ansaitsi mennen tullen, mutta yksi asia on Ogierin kohdalla jossiteltavissa, kaikki mestaruudet tullu vasta kun Loeb lopetti.
Silti kaikkien aikojen paras. 9 mestaruutta kolmessa eri tallissa, eikä ole pahemmin lajissa tapahtuneet muutokset menoa haitanneet. Jos ja kun Juha Kankkunen on mun kanssa samaa mieltä, niin riittää mulle.
 
Silti kaikkien aikojen paras. 9 mestaruutta kolmessa eri tallissa, eikä ole pahemmin lajissa tapahtuneet muutokset menoa haitanneet. Jos ja kun Juha Kankkunen on mun kanssa samaa mieltä, niin riittää mulle.
Kankkunen oli kans sellainen, että kovaa mentiin useilla eri autoilla. Kolmella eri autolla mestaruudetkin :) e: ja Ogieria ei kaiketi kukaan tässä nyt oo mitenkää alentanutkaan. Onhan se välillä vähä näyttäny siltä, että haluu vain mielikisoihinsa lähtee hyvältä lähtöpaikalta voittamaan. Viime kaudellaki meni jo sen verran hyvin, että lähti koittamaan viel mestaruuttakin. Tälläkertaa onnistui, ku veti loppuun asti hyvin. Evans oli kauden keskivaiheilla vähä hukassa. Ei voi pelkän auraamisen syyksikään laittaa. Rovanperä taas oli kauden alkupäässä iha hukassa. Jos vielä kerran jossittelen, nii jos kolmikosta kaikki olisi säästyneet teknisiltä murheilta, niin Rovanperä olisi jälleen voittanut. Iha mutulla laskeskelin päässä, että tais hävitä siinä lotossa eniten oletettavia pisteitä :D Mut se on motorsporttii vai mite se meni.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
293 664
Viestejä
5 019 938
Jäsenet
80 564
Uusin jäsen
rautareino

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom