Rallin MM-sarja Kausi 2024

Onhan siellä välillä neljä Toyotaa ja jyvät erottuu akanoista, Kalle ja Sebi loistaa taidoissaan sillä hienoisella viimeisellä silauksella.
Harmi jos ykköset loppuu, ei noita alempia sarjoja juuri ole jaksanut seurata paitsi tietty Pajarin edesottamuksia.

Kymi Ringillä olis ens kesänä WRX:ää, olis kiva mennä katsomaan.
Kymi Ringillä kisataan ensi kesänä rallicrossin MM-osakilpailu
No jos tasaväkisellä kalustollakin vain kahdella tai kolmella on mahdollisuus voittoon, niin joutaa kyllä sarjan kuollakin pois. En nyt oikein tiedä jäisikö tuota pahemmin edes kaipaamaan, kun pistelaskusta lähtien kokolailla perseestä nykyään koko touhu.
 
Pitäs saada sarja missä kaikki on tasaista massaa? Ei ite jaksais katsoa
Mitä tasaista massaa? Jos nyt vaikka 5-6 kuskia kamppailisi tosissaan voitoista ja mestaruuksista, niin olis se nyt helvetisti mielenkiintoisempaa kun nykyinen meno ja kaukana ”tasaisesta massasta”. Ei mua ainakaan kiinnosta edes suomalaisena katsoa, että Kalle veisi tulevia mestaruuksia kuin namuja lapsilta. Vaikka vähän sellainen fiilis onkin, että Kallen ralliura ei kovin pitkä tule olemaan.
 
Mitä tasaista massaa? Jos nyt vaikka 5-6 kuskia kamppailisi tosissaan voitoista ja mestaruuksista, niin olis se nyt helvetisti mielenkiintoisempaa kun nykyinen meno ja kaukana ”tasaisesta massasta”. Ei mua ainakaan kiinnosta edes suomalaisena katsoa, että Kalle veisi tulevia mestaruuksia kuin namuja lapsilta. Vaikka vähän sellainen fiilis onkin, että Kallen ralliura ei kovin pitkä tule olemaan.

Hyvin marginaalinen laji se rallin MM sarja alkaa olemaan. 1980-luvulla se oli vielä melkein kuin F1 sirkus suosiossa. Jos ei suunta muutu, niin tuskin koko sarjaa on enää muutaman vuoden päästä.

Tähän saakka Hyundailla ja Toyotan tehdastallin autoilla ajettu voitoista. Kohta ei taideta ajaa muuta kuin Toyotalla. Katsojia ei taida hirveästi kiinnostaa kun 1-2 Toyota kuskia kilvoittelee voitosta aina.
 
Hyvin marginaalinen laji se rallin MM sarja alkaa olemaan. 1980-luvulla se oli vielä melkein kuin F1 sirkus suosiossa. Jos ei suunta muutu, niin tuskin koko sarjaa on enää muutaman vuoden päästä.

Tähän saakka Hyundailla ja Toyotan tehdastallin autoilla ajettu voitoista. Kohta ei taideta ajaa muuta kuin Toyotalla. Katsojia ei taida hirveästi kiinnostaa kun 1-2 Toyota kuskia kilvoittelee voitosta aina.
Näinhän se on. Ja vaikka Jouhki tuossa jutussa höpisee ettei tarvittaisi kun 1-2 tallia lisää, niin oon kyllä eri mieltä. Toki hyvä alku tuo kaksi talliakin olisi, ellei Hyundai lähtisi, mutta 3-4 kilpailukykyistä tallia nykyisten lisäksi olisi mun mielestä loistavaa. Harmi kun ralli ei kiinnosta vaikka näitä energiajuomajättejä niin paljoa, että esim. joku Red Bull laittaisi tiimin pystyyn. Yhtä kirjava määrä erilaisia tallejahan voisi periaatteessa olla kun formuloissakin, kun vaan olisi kiinnostusta.
 
Harmi kun ralli ei kiinnosta vaikka näitä energiajuomajättejä niin paljoa, että esim. joku Red Bull laittaisi tiimin pystyyn. Yhtä kirjava määrä erilaisia tallejahan voisi periaatteessa olla kun formuloissakin, kun vaan olisi kiinnostusta.
Omistiko Red Bull rallien promoottoria ?
Osallistuminen taitaa vaatia sen autovalmistajan, eli yksityistalli voisi olla jos ei katsosta haitaksi sitä omistusta kaupalliseen järjestäjään.

Mitä tasaista massaa? Jos nyt vaikka 5-6 kuskia kamppailisi tosissaan voitoista ja mestaruuksista, niin olis se nyt helvetisti mielenkiintoisempaa kun nykyinen meno ja kaukana ”tasaisesta massasta”. Ei mua ainakaan kiinnosta edes suomalaisena katsoa, että Kalle veisi tulevia mestaruuksia kuin namuja lapsilta. Vaikka vähän sellainen fiilis onkin, että Kallen ralliura ei kovin pitkä tule olemaan.
En ihan sitä allekirjoita että pitäisi olla 5-6 kuskia kaudessa kamppailisi tasaisesti voitosta ja mestaruudesta, se toisi mieleen jonkin merkkisarjan josta puuttuisi se tallien välinen kilpailu, joukkue kilpailu. Se on jo aika saavutus että kaudessa on kaksi tallia jotka taistelee mestaruudesta, mistä seuraa sitten se 2-3 kuljettaparia taistelee mestaruudesta.

Jos ajatus on se että olisi 4-6 tallia jotka kaudessa tosissaan taistelee mestaruudesta, niin se veisi herkästi sääntöihin joka latistaisi sitten sen tallitoiminnan harraste suuntaan
 
– Niin kuin Kallekin on sanonut, että sarjassa kuin sarjassa on kaksi tai kolme kaveria, jotka voi voittaa. Se on ihan sama, onko kuskeja 15 tai 20 tai 30. Parhaat on parhaita. Sillä tavalla tilanne ei muutu, mutta tietenkin tuo lisää mielenkiintoa, kun on paljon erilaisia vaihtoehtoja.

No jaa. Antakaa vaikka sille 15 kuskille kilpailukykyinen kalusto, niin katsotaan pitääkö asia kutinsa. Kaikille Toyotat alle kaudeksi tai pariksi, niin sillähän se selviää. Ja veikkaan että formuloissakin olisi enemmän voittajia, jos kaikki ajaisivat samalla kalustolla, että ihan purematta en Kallen väittämää niele, jos se nyt noin on itse sanonut.
Onhan siellä yllätyksen mahdollisuus niin voittaja voi olla aika peruskuskikin..Rengasrikkoja/ulosajoja ym voi tapahtua.Mutta isossa kuvassa ne parhaat on kärjessä.
 
Onhan siellä yllätyksen mahdollisuus niin voittaja voi olla aika peruskuskikin..Rengasrikkoja/ulosajoja ym voi tapahtua.Mutta isossa kuvassa ne parhaat on kärjessä.
Toki, kun ne parhaat ajaa yleensä huipputiimissä. Olisi mielenkiintoista nähdä, pystyisikö Kalle samaan temppuun kun Ogier ja voittamaan Fordilla mestaruuden.
 
Toki, kun ne parhaat ajaa yleensä huipputiimissä. Olisi mielenkiintoista nähdä, pystyisikö Kalle samaan temppuun kun Ogier ja voittamaan Fordilla mestaruuden.
En tiedä oliko Ford silloin rikkaampi talli kun Ogier voitti mestaruuden?Oli luultavasti ja enemmän rahaa kehittää autoa.Ja kallis kuski myös Ogier.. Nythän siellä rahasta on pulaa juttujen mukaan..Maksukuskeja yms.. Ajoiko jopa Fourmaux jonkun ranskan autoliiton tms rahoittamana?
 
Mitä tasaista massaa? Jos nyt vaikka 5-6 kuskia kamppailisi tosissaan voitoista ja mestaruuksista, niin olis se nyt helvetisti mielenkiintoisempaa kun nykyinen meno ja kaukana ”tasaisesta massasta”. Ei mua ainakaan kiinnosta edes suomalaisena katsoa, että Kalle veisi tulevia mestaruuksia kuin namuja lapsilta. Vaikka vähän sellainen fiilis onkin, että Kallen ralliura ei kovin pitkä tule olemaan.
Sanoit
No jos tasaväkisellä kalustollakin vain kahdella tai kolmella on mahdollisuus voittoon, niin joutaa kyllä sarjan kuollakin pois. En nyt oikein tiedä jäisikö tuota pahemmin edes kaipaamaan, kun pistelaskusta lähtien kokolailla perseestä nykyään koko touhu.
Jos tasaisella kalustolla on suuri määrä kuskeja joilla mahdollisuus voittaa on se tasaista massaa. Yleensä ne kiinnostaa jotka on parempia ku muut
 
Kannattaa seurata rallicrossia jos ei rallin luonne kiinnosta.
Rallissa nyt vaan on paljon muuttujia, joka on lajin suola.
 
Jos tasaisella kalustolla on suuri määrä kuskeja joilla mahdollisuus voittaa on se tasaista massaa. Yleensä ne kiinnostaa jotka on parempia ku muut
No sekö on hienoa, että sarja pyörii parin tallin varassa joilla on mahdollisuus voittaa ja muutaman hassun staran vetovoimalla? Yhtälailla se paremmuus selviäisi silloinkin vaikka voittajaehdokkaita enemmän olisikin. Kilpailu vaan olisi tiukempaa, enkä näe sitä minään massana.
 
No sekö on hienoa, että sarja pyörii parin tallin varassa joilla on mahdollisuus voittaa ja muutaman hassun staran vetovoimalla? Yhtälailla se paremmuus selviäisi silloinkin vaikka voittajaehdokkaita enemmän olisikin. Kilpailu vaan olisi tiukempaa, enkä näe sitä minään massana.
Kyl ne parhaat erottuu. wrc2:ssaki on tällä hetkellä vaa ne 2-3 jotka erottuu, kaikilla eri auto. Myös Kalle sielläkin erottui. e: wrc2:ssa vaa pakkaa sekoittaa, ku ei tarvi kaikkia kisoja ajaa, nii vähä voi tulokset vaihdella yksittäisissä kisoissa. e3: äh, ja tuloksetki vaikeasti luettavissa, ku porukalla eri määrät kisoja ajettuna. Kaudella 7 kisaa nimettynä jokaisella kuskilla, jotka kerryttää pisteitä ja näistä 6 parasta lasketaan. Ihanan sekavaa, vaikka ymmärrän ajatuksen, että kuskeille/talleille edullisempaa kisata.


Näyttökuva 2024-9-20 kello 12.37.59.png


e2: mut tietenki ykkösluokka tarvis lisää valmistajia tai edes talleja.
 
Viimeksi muokattu:
Kallelta vähä myös toisenlaista näkemystä ainaisten "ralli on kuollut"-huuteluille:
– Monessa maassa rallit ovat isoja tapahtumia ja faneja on paljon. Ei se ole sillä tavoin kuollut laji, kuten uutisissa kirjoitellaan. Tänäkin vuonna on ollut ihan älyttömiä määriä porukkaa katsomassa. Tiimeille ja autonvalmistajille pitäisi vaan saada tehtyä houkuttelevammaksi. Onko se sitten budjetin vai jonkin muun asian kautta, että saataisiin ajopaikkoja enemmän. Laji on hieno ja jengi tykkää käydä katsomassa. Pitäisi vain saada muu paletti kuntoon.

Lisäksi sarjalle vähä ehkä nolo tilasto, joka on tietty osakseen (on siellä muitaki osa-aikakuskeja pitkin kautta) myös "auraussäännön" vuoksi:
MM-sarjan kannalta ei ole ihanteellista, että tällä kaudella osakilpailuvoittoja ovat kahmineet eniten vain osan kaudesta ajavat kuljettajat, Sebastien Ogier ja Rovanperä.

 
Kallelta vähä myös toisenlaista näkemystä ainaisten "ralli on kuollut"-huuteluille:

Tuo on ihan totta ja se pätee aika laajasti ylipäänsä rallikisoihin. Satuin olemaan Madeiralla kun siellä oli joku Madeira rally joka näyttäisi virallisesti olevan osa jotain "FIA European rally trophy". Kisa joka ei varmasti Suomessa kerää minkäänlaisia otsikoita. Katselin siellä jotain kilpailullisesti täysin tyhjänpäiväistä yleisö-EK:ta pääkaupungin kaduilla ja jumalauta siellä oli koko saari kerääntynyt seuraamaan sitä. Kadunvarret täynnä ja ihmisiä puissa ja katoilla ja missä tahansa mistä näkee vilaukselta autoja, tai hurraamassa kuskeille maalin jälkeen. Autojen listalla Citroen, Porsche, Peugeot, Volkswagen, Skoda, Ford, Hyundai, Toyota, Alpine, Mitsubishi.

Globaalia kiinnostusta ja potentiaalia on vaikka kuinka paljon. Tuo WRC on vaan jotenkin onnistuttu (melkein) tuhoamaan sillä että se ei taloudellisesti toimi. En tajua miten on voitu päätyä siihen tilanteeseen jossa on paikat täynnä innokasta ja rahaa kuluttavaa yleisöä mutta se mikä siinä tulosliuskan WRC1:ssä näkyy on muutama tyyppi ajamassa minuutin päässä toisistaan.
 
Tuo on ihan totta ja se pätee aika laajasti ylipäänsä rallikisoihin. Satuin olemaan Madeiralla kun siellä oli joku Madeira rally joka näyttäisi virallisesti olevan osa jotain "FIA European rally trophy". Kisa joka ei varmasti Suomessa kerää minkäänlaisia otsikoita. Katselin siellä jotain kilpailullisesti täysin tyhjänpäiväistä yleisö-EK:ta pääkaupungin kaduilla ja jumalauta siellä oli koko saari kerääntynyt seuraamaan sitä. Kadunvarret täynnä ja ihmisiä puissa ja katoilla ja missä tahansa mistä näkee vilaukselta autoja, tai hurraamassa kuskeille maalin jälkeen. Autojen listalla Citroen, Porsche, Peugeot, Volkswagen, Skoda, Ford, Hyundai, Toyota, Alpine, Mitsubishi.

Globaalia kiinnostusta ja potentiaalia on vaikka kuinka paljon. Tuo WRC on vaan jotenkin onnistuttu (melkein) tuhoamaan sillä että se ei taloudellisesti toimi. En tajua miten on voitu päätyä siihen tilanteeseen jossa on paikat täynnä innokasta ja rahaa kuluttavaa yleisöä mutta se mikä siinä tulosliuskan WRC1:ssä näkyy on muutama tyyppi ajamassa minuutin päässä toisistaan.

ERT on jäänyt Suomessa vähän pienelle huomiolle, totta. Mutta meillä onkin aika iso kansallinen harrastajakunta, jotka seuraavat ja osallistuvat omiin ralleihinsa. Tänäkin viikonloppuna ajetaan AKK:n alainen historic sarjan ralli Petäjävedellä ja HaMun kisa Savitaipaleella. Kannattaa tutustua jos ralli kiinnostaa ja penkalta on tietenkin hauskin seurata.
 
Globaalia kiinnostusta ja potentiaalia on vaikka kuinka paljon. Tuo WRC on vaan jotenkin onnistuttu (melkein) tuhoamaan sillä että se ei taloudellisesti toimi. En tajua miten on voitu päätyä siihen tilanteeseen jossa on paikat täynnä innokasta ja rahaa kuluttavaa yleisöä mutta se mikä siinä tulosliuskan WRC1:ssä näkyy on muutama tyyppi ajamassa minuutin päässä toisistaan.
Joo tämä. + ehkä aavistuksen ylihinnoiteltu rallytv, vaikkakin toimiva on eikä ees kallis oikeesti. Mut ku pitää kilpailla, nii ehkä ensin niitä katsojia ja tarkastella hintaa myöhemmin, ku on varaa. Isommilla tilausmäärillä helpompi ehkä myydä valmistajillekki sarjaa. Sit se, että vaikka kuukausihinnaltaan ei isolta kuulosta, nii se on silti melkein per kisa hinta.
 
En tajua miten on voitu päätyä siihen tilanteeseen jossa on paikat täynnä innokasta ja rahaa kuluttavaa yleisöä mutta se mikä siinä tulosliuskan WRC1:ssä näkyy on muutama tyyppi ajamassa minuutin päässä toisistaan.
Ehkä siinä on yksi valuvika että isosta yleisöstä huolimatta siitä ei seuraa pääsylipputuloja. Eikö Suomen ralli ja ehkä pari muuta ole edelleen poikkeuksia siinä että lähes pakko ostaa lippu?
 
Ehkä siinä on yksi valuvika että isosta yleisöstä huolimatta siitä ei seuraa pääsylipputuloja. Eikö Suomen ralli ja ehkä pari muuta ole edelleen poikkeuksia siinä että lähes pakko ostaa lippu?
Kyl ne isot rahat tulee lopulta varmaan muualta, kuin tapahtuman pääsylipuista? Järjestäjillä ei varmaan ongelmaa ole, ku kisoja kuite järjestetään. Tosin hälyttävänä merkkinä "öljy-maiden" lisääntyminen..ihan väärä suuntaus.
 
Mennyt jotenki ohi tämä enkä ketjustakaa löytänyt viime viikon torstailta juttua?

Rallisivusto Dirtfishin mukaan Toyota harkitsee vaihtoehtoa, että se käyttäisi peräti viittä Rally1-autoa ensi kauden MM-sarjassa.
Takamoto Katsuta ei ole onnistunut tällä kaudella ja Sami Pajari ajaa hänen tilallan Chilen MM-rallissa. Dirtfishin mukaan Toyota harkitsee nyt, ajattaako se kaikkia viittä ensi kaudella.

Tuskin Toyota noin montaa autoa tosiaan yhdessä tallissa ajattais. Kakkostiimi 2-3 kuskilla? Tai sit mielestäni todennäköisin; Katsuta ja Sami jakais kolmannen auton. Ogier toki kans varmaan enskaudella vielä mukana (toivottavasti ei ja jättäis jo tilaa)
Vain kolme autoa voi kilpailla valmistajien MM-pisteistä. Yksi Toyotan lähteistä totesi rallisivustolle, että ”kaikkea harkitaan”.

– Totta kai Toyotalla on mahdollisuus ajattaa viittä autoa, mutta ehkä olisi parempi, että yksi tai kaksi ajaisi satelliittitiimissä, lähde mutoili.

 

Chilen MM-rallin ohjelma 2024:

Torstai 26.9.​

15.01Testirikoiskoe, Conuco (6,79 km)

Perjantai 27.9.​

14.35EK1 Pulperia 1 (19,72 km)
15.30EK2 Rere 1 (13,34 km)
16.21EK3 San Rosendo 1 (23,32 km)
19.11Huolto A, MDS Hotel Talcahuano (30 min)
20.46EK4 Pulperia 2 (19,72 km)
21.41EK5 Rere 2 (13,34 km)
22.32EK6 San Rosendo 2 (23,32 km)

Lauantai 28.9.​

00.52Huolto B, MDS Hotel Talcahuano (45 min)
15.07EK7 Pelun 1 (15,65 km)
16.01EK8 Lota 1 (25,64 km)
17.05EK9 Maria las Cruces 1 (28,31 km)
19.37Huolto C, MDS Hotel Talcahuano (30 min)
21.07EK10 Pelun 2 (15,65 km)
22.01EK11 Lota 2 (25,64 km)
23.05EK12 Maria las Cruces 2 (28,31 km)

Sunnuntai 29.9.​

1.10Huolto D, MDS Hotel Talcahuano (45 min)
14.23EK13 Laraquete 1 (18,62 km)
15.35EK14 Bio Bio 1 (8,78 km)
16.35EK15 Laraquete 2 (18,62 km)
19.15EK16 Bio Bio 2, Power Stage (8,78 km)
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 916
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom