Rallin MM-sarja Kausi 2023

Kalle köryyttelee ylivoimaiseen voittoon, kun saa paremman lähtöpaikan.
Esupilla ois tärkeä pysyä kolmospaikalla huomista ajatellen.
 
Mitä evanssille tapahtui?
Ei tullu itse katottua ko. pätkää. Jospa tuo ulosajo kohta jostain löytyy.
EK7: Evans ajoi ulos!
Rovanperä sanoi maalihaastattelussa Elfyn Evansin ajaneen ulos erikoiskokeella.


e: Iha kunnolla vetäny pöpelikköön
 
Viimeksi muokattu:
Kalle vetänyt jotain parempaa aamupalaa. Sordon ilme oli hyvä, kun haastattelija sano, että viimeiseen splittiin 8 sekuntia nopeammin :D

Ekaan EK:seen 12.8s pohjat. Huomenta vain muille kuskeille :rofl:


"It is really fast"
1683962093537.png
 
Muista podiumsijoituksista on käynnissä hyvä kisa. Toivottavasti EP hoitaa.
 
Tänään oikeastaan ekaa kertaa tällä kaudella Rovanperän osalta näyttänyt siltä miltä hallitsevan mestarin tekemisen olettaisikin näyttävän.
 
Tänään oikeastaan ekaa kertaa tällä kaudella Rovanperän osalta näyttänyt siltä miltä hallitsevan mestarin tekemisen olettaisikin näyttävän.
Mikä eilisessä oli vikana? Viime kisaki oli iha hyvä. Silloin vaa oli Rovanperän vuoro kokeilla rengasrikkoa.
 
Ei nyt varmaan mitään vikaa sinällään, perusvarmaa suorittamista perjantain osalta. Tänään sitten ollutkin jo viimevuoden kaltaista menoa.

Mutta juu, olisi ehkä ennemmin pitänyt sanoa "ensimmäinen ralli kuluvalla kaudella jossa vauhti ollut odotusten mukaista".
 
Ei nyt varmaan mitään vikaa sinällään, perusvarmaa suorittamista perjantain osalta. Tänään sitten ollutkin jo viimevuoden kaltaista menoa.
Eilen ajo huonommalla lähtöpaikalla, Evans pykälää aikaisemmalla lähtöpaikalla oli iha kuutamoajelulla (+46 sekkaa kuuden pätkän jälkeen).

Mutta juu, olisi ehkä ennemmin pitänyt sanoa "ensimmäinen ralli kuluvalla kaudella jossa vauhti ollut odotusten mukaista".
Ei vauhdissa ole sinänsä mitää vikaa myöskää ollut, kuten jo aiemmin tuli mainittua:
Eiköhä sarja ole vain tasoittunut. Toinen vuosi hybridien kans. Kovaa Rovanperä silti edelleen kulkee vaikkei suoraan pistetaulukossa näykkään:

*sekuntia per kilometri
Mut totta, että tämän kisan kaltaiseen dominointii viime kaudella totuttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kalle yrittää varmistella ja ajaa hiljaa, mutta se ei Kallen omasta mielestä nyt oikein onnistu :) Hyvin sujuu siis.
 
Kärjen tilanne 16/19 erikoiskokeen jälkeen: 1) Rovanperä, 2) Sordo +58,0, 3) Lappi +1.19,1, 4) Tänak +2.24,3, 5) Neuville +2.33,2.

Neuvillella teknisiä ongelmia autossa erikoiskokeella 16.

"Tämä on loppu. Sama ongelma kuin lauantaina illalla, Neuville sanoi järjestäjien haastattelussa erikoiskokeen maaliaulueella."

Sitten spekulaatiota IS sivulta.

"Tässä on nyt sellainenkin kuvio, että Lapin espanjalainen tallitoveri Daniel Sordo on keikkakuskina Hyundailla. Sordo ei siis aja kaikkia MM-osakilpailuja, kun taas Lappi kiertää kauden kaikki kilpailut.
Sordo on rallissa toisena ja Lappi on nyt Neuvillen ongelmien takia kolmantena.
Voisiko Hyundai nostaa Lapin tallimääräyksellä jopa toiseksi?"
 
Kun siellä on Rally1:ssä yksi huippukuski jonka viikonlopun vaikein osuus on ajaa tarpeeksi hiljaa, toinen huippukuski joka ei jaksa osallistua, kolme Hyundai-kuskia joille on niin monta päällekkäistä tallimääräystä että ei enää muista itsekään, ja muutama jotka romutti autonsa.
Niin mitä jos vaikkapa koittaisi minimoida tallimääräykset ja keskittyä siihen vähäiseen kilpailuun mitä on.
 
Eipä nuo "aura-autona" olemiset juurikaan loebiä tai ogieria ikinä haitanneet kun ajoivat täyttä sarjaa. Vaikuttaa se toki, mutta kyllä kyseiset herrasmiehet voittoja ja palkintopalleja kairasi tasaisesti vaikka joutui lähestulkoon aina auraamaan tietä. Rovanperä ollut vauhdillisesti ihan pihalla parissa viime rallissa.
Eihän kausi ole vielä ajettu ja vauhti on Rovanperällä ollut aurauspäivien jälkeen aika kohdillaan. Tällä kaudella näyttää siltä, että autotkin (ainakin Huandai) ovat tasoittaneet erojaan. Aikoinaan Tommi Mäkinen valitti tästä epäoikeudenmukaisena pitämäänsä systeemistä. Minusta on hyvä, että "tehoja" tasoitetaan ja mestari ratkeaa vasta kauden lopussa /loppupuolella. Kallella on hyvät mahdollisuudet mestaruutensa uusimiseen.

Se, että ajaa muillakin laitteilla on vaan hyvä. Pitää mielen virkeänä ja "ajolihakset" kunnossa.
 
Kalle otti omansa, täydet pisteet Portugalista.
Rovanperä myös siirtyi reiluun johtoon MM-pisteissä.
Hänellä nyt 93p ja Tänak on seuraavana 77p.
Tästä on hyvä jatkaa kesäkuun alussa Italian Sardiniassa.
 
Hyvä Kalle. Koko viikonloppu näytti jotenkin niin helpolta- Rovis is back :cigarbeye:
 
Kalle otti omansa, täydet pisteet Portugalista.
Rovanperä myös siirtyi reiluun johtoon MM-pisteissä.
Hänellä nyt 93p ja Tänak on seuraavana 77p.
Tästä on hyvä jatkaa kesäkuun alussa Italian Sardiniassa.

Tuosta puuttuu power stage pisteet eli Kalle 98p, Tänak 81 ja loput muistaakseni about 69.
 
Tuo Hyundain touhu vähän harmittaa, sillä ei ole kahta sanaa jos kolmantena olisi ollut Neuville niin Sordo olisi tiputtanut itsensä kolmanneksi. Harmi kun talli pelaa vaan yhdelle kuskille maksimi pisteitä.

Mutta muuten hienot sijoitukset suomalaisilta kuljettajilta! Kalle pääsee taas auraamaan Sardiniassa niin voi olla että ei ole mahdollisuuksia taistella kärkisijoista, mutta katsotaan mikä tilanne kisan jälkeen on.
 
Hienosti Kalle veti. Mutta kyllä tuonne tarvittais 1-2 uutta tehdastallia.
 
Toki mutta ei se kauheasti lämmitä, jos sinne tulee lisää kuljettajia taistelemaan sijoista 5-10. :dead:
Kovasti sinne halutaan lisää talleja. Toki tulisi lisää kuskipaikkoja, mutta mistä kuskit, ei nuo nyt WRC2:ssa ajavat ole loistaneet, kun ovat saaneet ajaa ylempänä. Ehkä pitemmällä aikavälillä niitä voittajia voisi kehittyä.
 
Eikös ne meinaa 2024 jonkun kisan ajaa jenkkilässä? Tai ainakin yrittävät. Kai toiveissa on saada rallikipinää siellä heräilemään ja ehkä GM tai joku tulisi mukaan.
Onhan siellä jotain paikallisrallia ainakin länsirannikolla ja Smoky Mountainin (Tennessee, Carolina, Kentucky) ympäristössä.

Tai ehkä joku näytöskisa onkin. Saa nähdä.
 
OT
Meksikossa rallikuskina oleminen näyttää olevan vaarallista:
Asemiehet avasivat tulen rallikuskeja kohti Meksikossa, runsaasti uhreja
Asemiehet avasivat tulen rallikuskeja kohti Meksikossa, runsaasti uhreja

Ainakin kymmenen ihmistä kuoli ja yhdeksän haavoittui, kun aseistetut miehet avasivat tulen rallikilpailun osallistujia kohti Ensenadassa Meksikon pohjoisosassa lähellä Yhdysvaltain rajaa, kertoivat viranomaiset sunnuntaina.

Kilpa-autoilijat olivat lauantaina pysäköineet autonsa valtatien varteen, kun paikalle saapui avolavapakettiautolla ryhmä miehiä ja alkoi tulittaa heitä. Baja Californian osavaltion, jossa Ensenada sijaitsee, viranomaiset ilmoittivat perustavansa erikoisryhmän tapauksen tutkimista varten.

Baja California kuuluu huumeväkivallan pahasti riivaamiin Meksikon osavaltioihin. Huhtikuun loppuun mennessä osavaltiossa oli tehty jo 721 murhaa.

Meksikossa on kuollut liki 400 000 ihmistä ja kymmeniä tuhansia on kadonnut sen jälkeen, kun hallitus aloitti kiistellyn huumeiden vastaisen kampanjansa yhdessä maan armeijan ja Yhdysvaltojen kanssa vuonna 2006.
 
Itekkin aina mietin. että ettei nyt vaan sattuisi mitään kun rallit tai formulat on tyyliin Meksiko Brasilia akselilla. Kaluston voi korvata mutta ei Kallea tai ei muitakaan..
 
Lisää materiaalia Rovanperän Japanin driftausreissulta Rovanperän videopäiväkirjan muodossa (puol tuntia):


Vähän offtopikkiahan nämä on, mut kai nää on ok seuraavaa rallia odotellessa välipalana? Kyseessä kuite the Rovanperä.

edit: osa2
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tuli mieleen että miten kukaan osaa lennättää niitä droneja kuten tuossa videossa pystyvät autoa seuraamaan.
 
Tuo on melkein vaikeampaa kuin jos itse lentäisi jotain cockpitistä.
 
No jatketaan vielä hieman OT, mutta miten tuossa driftingissä oikein ratkaistaan voittaja? Ei nyt ainakaan kierrosaikojen perusteella? Kuka parhaiten matkii edellä menevää ajolinjojen suhteen?
 
No jatketaan vielä hieman OT, mutta miten tuossa driftingissä oikein ratkaistaan voittaja? Ei nyt ainakaan kierrosaikojen perusteella? Kuka parhaiten matkii edellä menevää ajolinjojen suhteen?
Niin edellä oleva saa pisteitä ajolinjasta ja perässä tuleva läheisyydestä.
 
Kulma, taito, puhtaus. Esim johonkin taitoluisteluun tms varmaan olisi hyvä verrata.
 
No jatketaan vielä hieman OT, mutta miten tuossa driftingissä oikein ratkaistaan voittaja? Ei nyt ainakaan kierrosaikojen perusteella? Kuka parhaiten matkii edellä menevää ajolinjojen suhteen?
Yksin ajaen(lainaus linkistä):
Driftingissä haetaan kuljettajaa, joka pystyy kuljettamaan autonsa maksimaalisella nopeudella oikeata ajolinjaa pitkin, pitämällä auton koko arvostelualueen matkalla maksimaalisen suuressa luistokulmassa. Tämän lisäksi kilpailijan tulee suorittaa sujuvat ja nopeat suunnanmuutokset (transitiot) ilman turhia korjaamisia auton kulmassa tai kaasun asennossa.

Parikilpailussa perässä tulikan pitää sitten ajaa mahdollisimman lähellä samoja linjoja pitkin

 
WRC+ tilaajille muistutuksena, että Sardinian rallin lomassa kannattaa tulevana viikonloppuna myös katsastaa kauden ensimmäinen WRX kisa Portugalissa.

Sardinian MM-rallin ohjelma 2023:
Torstai 1.6.
10.01Testierikoiskoe, Loiri Porto San Paolo (2,87 km)
19.05EK1 Olbia-Cabu Abbas (3,20 km)
Perjantai 2.6.
8.40Huolto A, Olbia (20 min)
9.40EK2 Tantariles 20Ris 1 (10,71 km)
10.31EK3 Terranova 1 (8,41 km)
11.21EK4 Monte Lerno-Sa Conchedda 1 (49,90 km)
14.07Huolto B, Olbia (45 min)
15.32EK5 Tantariles 20Ris 2 (10,71 km)
16.23EK6 Terranova 2 (8,41 km)
17.13EK7 Monte Lerno-Sa Conchedda 2 (49,90 km)
19.19Huolto C, Olbia (45 min)
Lauantai 3.6.
9.05EK8 Coiluna-Loelle 1 (16,28 km)
10.03EK9 Su Filigosu 1 (19,57 km)
11.08EK10 Erula-Tula 1 (21,92 km)
12.22EK11 Tempio Pausania 1 (9,04 km)
14.10Huolto D, Olbia (45 min)
16.05EK12 Coiluna-Loelle 2 (16,28 km)
17.03EK13 Su Filigosu 2 (19,57 km)
18.30EK14 Erula-Tula 2 (21,92 km)
19.44EK15 Tempio Pausania 2 (9,04 km)
21.17Huolto E, Olbia (45 min)
Sunnuntai 4.6.
8.05EK16 Arzachena-Braniatogghiu 1 (15,22 km)
9.05EK17 Sardegna 1 (7,79 km)
11.09EK18 Arzachena-Braniatogghiu 2 (15,22 km)
13.15EK19 Sardegna 2, Power Stage (7,79 km)
16.00Palkintojenjako, Piazza Crispi
 
WRC+ tilaajille muistutuksena, että Sardinian rallin lomassa kannattaa tulevana viikonloppuna myös katsastaa kauden ensimmäinen WRX kisa Portugalissa.

Sardinian MM-rallin ohjelma 2023:
Torstai 1.6.
10.01Testierikoiskoe, Loiri Porto San Paolo (2,87 km)
19.05EK1 Olbia-Cabu Abbas (3,20 km)
Perjantai 2.6.
8.40Huolto A, Olbia (20 min)
9.40EK2 Tantariles 20Ris 1 (10,71 km)
10.31EK3 Terranova 1 (8,41 km)
11.21EK4 Monte Lerno-Sa Conchedda 1 (49,90 km)
14.07Huolto B, Olbia (45 min)
15.32EK5 Tantariles 20Ris 2 (10,71 km)
16.23EK6 Terranova 2 (8,41 km)
17.13EK7 Monte Lerno-Sa Conchedda 2 (49,90 km)
19.19Huolto C, Olbia (45 min)
Lauantai 3.6.
9.05EK8 Coiluna-Loelle 1 (16,28 km)
10.03EK9 Su Filigosu 1 (19,57 km)
11.08EK10 Erula-Tula 1 (21,92 km)
12.22EK11 Tempio Pausania 1 (9,04 km)
14.10Huolto D, Olbia (45 min)
16.05EK12 Coiluna-Loelle 2 (16,28 km)
17.03EK13 Su Filigosu 2 (19,57 km)
18.30EK14 Erula-Tula 2 (21,92 km)
19.44EK15 Tempio Pausania 2 (9,04 km)
21.17Huolto E, Olbia (45 min)
Sunnuntai 4.6.
8.05EK16 Arzachena-Braniatogghiu 1 (15,22 km)
9.05EK17 Sardegna 1 (7,79 km)
11.09EK18 Arzachena-Braniatogghiu 2 (15,22 km)
13.15EK19 Sardegna 2, Power Stage (7,79 km)
16.00Palkintojenjako, Piazza Crispi
WRX pääluokka World RX on Scalextric sähkökikottimia. Itse ei pysty katsomaan, kun kuuluu vain ininää ja vinkunaa. Euro RX on kunnon mölymoottori kapineita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 092
Viestejä
4 618 451
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom