Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Minä sipaisin juuri edellispäivänä tolla teknoksen aqua wood oililla terassini irralliset askelmat.

Kyllä ne vesiohenteiset toimii jos se öljy imeytyy siihen puuhun ja pyyhkii ylimääräiset 15min jälkeen pois. Kalvoa ei saisi jäädä, se on isoin ongelma terassin hilseilylle. Vähempi on parempi ja vedä aina lopuksi yksi lauta päästä päähän yhdellä vedolla niin tulee tasainen jälki.

Tässä muutama kuva mun kokeiluista kun olin itse aluksi skeptinen tuosta vesiohenteisesta:

20250417_184722.jpg
Tässä kuvassa ylempi on vielä käsittelemätön ja alempi juuri käsitelty tuolla teknoksen vesiohenteisella öljyllä

20250418_191947.jpg
Tässä kuvassa molemmat vuorokauden kuluttua öljyämisestä. Ei minusta lainkaan huono. Kannattaa antaa rauhassa kuivua niin tahmaisuus häviää kyllä.

Ja mitä tulee käryyn niin ei tuosta ainakaan minun mielestä juurikaan katkua tullut ja se oli kiva juttu että pensselin pystyi pesemään lavuaarin alla eikä pelata niiden tärpättien kanssa.

Hyvä lopputulos! Oma terassi on pinta-alaltaan sen verran pieni, että voisin tätä vesiohenteista testata ja katsoa miten kestää. Kiitos vinkeistä

Minä sipaisin juuri edellispäivänä tolla teknoksen aqua wood oililla terassini irralliset askelmat.

Kyllä ne vesiohenteiset toimii jos se öljy imeytyy siihen puuhun ja pyyhkii ylimääräiset 15min jälkeen pois. Kalvoa ei saisi jäädä, se on isoin ongelma terassin hilseilylle. Vähempi on parempi ja vedä aina lopuksi yksi lauta päästä päähän yhdellä vedolla niin tulee tasainen jälki.

Tässä muutama kuva mun kokeiluista kun olin itse aluksi skeptinen tuosta vesiohenteisesta:

20250417_184722.jpg
Tässä kuvassa ylempi on vielä käsittelemätön ja alempi juuri käsitelty tuolla teknoksen vesiohenteisella öljyllä

20250418_191947.jpg
Tässä kuvassa molemmat vuorokauden kuluttua öljyämisestä. Ei minusta lainkaan huono. Kannattaa antaa rauhassa kuivua niin tahmaisuus häviää kyllä.

Ja mitä tulee käryyn niin ei tuosta ainakaan minun mielestä juurikaan katkua tullut ja se oli kiva juttu että pensselin pystyi pesemään lavuaarin alla eikä pelata niiden tärpättien kanssa.

Öhöm, noita aineita ei pitäisi kylläkään päästää viemäriin vaikka sattuvatkin olemaan vesiohenteisia. Kuuluu pestä erillisessä astiassa joka sitten viedään ongelmajätekeräykseen.

Nykyään noita vesiohenteisia on kehitetty niin paljon kun on noista liuotinpäästöistä koitettu päästä eroon, että helpompi vaan mennä niillä.

Ne liuotinkamat on kuitenkin väistyvää ja paljon helpompi pestä kamat vesiohenteisilla. Terassia saa paljolla käytöllä olevilla alueilla kuitenkin öljytä vuosittain.

Itse en tykkää vesiohenteisista. Sitten kun sataa, niin kyllä se vesi "ohentaa" terassin värityksen. Öljyllä jää oikein "suojakalvo" puun pinnalle. Ja kyllä ne karseimmat reikäjuusto/tikkuterassit olen itse huomannut näillä vesiohenteisellä vetävillä kavereilla. Toki heillä se öljyämis välikin on jotain kerran 10 vuodessa tai ei koskaan
Mutta nämä näitä äidistä ja tyttärestä juttuja. Jokainen vetäköön millä tykkää.

Itse en tykkää vesiohenteisista. Sitten kun sataa, niin kyllä se vesi "ohentaa" terassin värityksen.
Tämä nähdään jossain kohtaa kunhan olen saanut terassini öljyttyä. Osa terassista on katoksen alla johon vesi ei osu niin näen hyvin mitä sadevesi tekee vesiohenteisella öljyllä öljytylle terassille.

Öhöm, noita aineita ei pitäisi kylläkään päästää viemäriin vaikka sattuvatkin olemaan vesiohenteisia. Kuuluu pestä erillisessä astiassa joka sitten viedään ongelmajätekeräykseen.
Jos oikein oppikirjojen mukaan mennään niin joo. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan näin tee. Työmaillakin ihan surutta pestään lavuaarin alla lateksityökalut.

Itse en tykkää vesiohenteisista. Sitten kun sataa, niin kyllä se vesi "ohentaa" terassin värityksen. Öljyllä jää oikein "suojakalvo" puun pinnalle. Ja kyllä ne karseimmat reikäjuusto/tikkuterassit olen itse huomannut näillä vesiohenteisellä vetävillä kavereilla. Toki heillä se öljyämis välikin on jotain kerran 10 vuodessa tai ei koskaan
Mutta nämä näitä äidistä ja tyttärestä juttuja. Jokainen vetäköön millä tykkää.
Ei se noin tapahdu enää nykyään. Ei se vesipohjanen seinämaalikaan seinästä sateella liukene.

Seinässä harvoin on mitään vesikerrosta. Meilläkin terassin kattolasitukselta valuva vesi kastelee aika huolella ja pitkän aikaa terassin kattamattomalta osalta muutaman laudan. En halua edes ajatella mitä seinille tapahtuisi jos olisivat samanlaisella kosteusrasituksella esim lumien sulaessa katolta.

Seinässä harvoin on mitään vesikerrosta. Meilläkin terassin kattolasitukselta valuva vesi kastelee aika huolella ja pitkän aikaa terassin kattamattomalta osalta muutaman laudan. En halua edes ajatella mitä seinille tapahtuisi jos olisivat samanlaisella kosteusrasituksella esim lumien sulaessa katolta.
No aika moneen taloon esim tuulisella sateella vettä seiniin osuu. Se oli kuitenkin vaan esimerkki, se terassiöljy on kuitenkin sellasta öljytuotetta vaikka vedellä ohentuisikin.

Kysellään täältä koska puusta kyse.
Nuorempana tuli tekaistua sellainen juustomuotti. Käytetty r.aineena oli muistaakseni sitä halvinta eli mäntylautaa. Muistelisin sitä, että se muotti ei kauaa ollut käytössä koska se jossain vaiheessa homehtui, huolimatta siitä että käytön jälkeen sitä huuhdeltiin ja kuivatettiin.
Nyt olisi kiinnostusta askarella sellainen muotti taas. Mutta sitä ennen niin mikä puu olisi kestävämpi home altistukselle? Ja mieluiten sellainen joka ei turpoaisi.

Nuorempana tuli tekaistua sellainen juustomuotti. Käytetty r.aineena oli muistaakseni sitä halvinta eli mäntylautaa. Muistelisin sitä, että se muotti ei kauaa ollut käytössä koska se jossain vaiheessa homehtui, huolimatta siitä että käytön jälkeen sitä huuhdeltiin ja kuivatettiin.
Nyt olisi kiinnostusta askarella sellainen muotti taas. Mutta sitä ennen niin mikä puu olisi kestävämpi home altistukselle? Ja mieluiten sellainen joka ei turpoaisi.
Nopea haku löytää kolme kaupallista tuotetta perinteiseksi kutunjuustomuotiksi. Yksi kerrotaan valmistetun pyöristä, toinen koivusta ja vankilan pönttöpajan versiosta en bongannut materiaalia.

Mainitut kestävät varmasti paljon paremmin käyttöä ja ikää kuin bulkki havupuulauta. Perinteistä suomalaista materiaalia en häpeäkseni osaa kertoa, mutta en heti keksi miksi se olisi muu kuin koivu.

Kokeilisin ehkä lämpökäsiteltyä koivua, kun se lämpökäsittely sulkee puun solut, niin se aika hyvin hylkii kosteutta toki sekin vedessä pitämällä alkaa imea

Niin rajattu kysymys, että ihan uteliaisuudesta piti kokeilla, mitä tekoäly suoltaa tähän :cool:

Juustomuotin nikkarointiin kannattaa valita puu, joka on:

1. Tiivissyinen ja kovahko – kestää kosteutta ja painetta.
  2. Hajuton ja mauton – ei vaikuta juuston makuun.
  3. Ei liian pihkainen tai tanniinipitoinen – ettei maistu tai värjää juustoa.
  4. Elintarviketurvallinen – ei sisällä haitallisia aineita.

Hyviä vaihtoehtoja:​

• Leppä – perinteinen valinta, pehmeähkö mutta riittävän kestävä, ei pihkaa.
  • Vaahtera – kova, tiivis ja hajuton, hyvä vaihtoehto jos haluaa hienostuneemman viimeistelyn.
  • Pihlaja – kaunis ja kova puu, ei vaikuta makuun, mutta vähän harvinaisempi.
  • Koivu – myös käytetty, mutta voi olla hieman pehmeä, toimii kyllä hyvin jos muotti ei ole kovassa käytössä.
  • Pyökki – erittäin hyvä, jos sitä on saatavilla, mutta ei ole perinteinen suomalaisessa juustonteossa.

Vältettäviä:​

• Mänty tai kuusi – pihkaisia ja pehmeitä, voivat vaikuttaa juuston makuun.
  • Tammi – sisältää tanniineja, jotka voivat värjätä juustoa tai vaikuttaa makuun.
  • Eksottiset puut (esim. mahonki, teak) – usein kyllästettyjä tai luonnostaan öljyisiä, eivät sovellu elintarvikekäyttöön.
Jos haluat tehdä oikein perinteisen suomalaisen juustomuotin, leppä on tosi hyvä valinta – sitä käytettiin vanhastaan esimerkiksi leipälapioihin ja muihin keittiövälineisiin juuri siksi, että se on puhdas ja turvallinen vaihtoehto.

Teetkö kovan juuston muottia vai pehmeämmän tuorejuuston kaltaista? Se voi vähän vaikuttaa myös malliin ja siihen, kuinka tarkasti muotti pitää vettä.

Jos oikein oppikirjojen mukaan mennään niin joo. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan näin tee. Työmaillakin ihan surutta pestään lavuaarin alla lateksityökalut.

Tuo on vaan stereotypiaa, kyllä varmasti tuohon on alettu kiinnittää huomiota varsinkin nyt kun ympäristöasiat on muutenkin ajankohtaisia. Monet rakennuskemikaalit on ympäristömyrkkyjä. Tuohan luultavasti täyttää ympäristörikoksen tunnusmerkit. Jokainen voi kiinnittää asiaan huomiota omalla käytöksellään.

Tuo on vaan stereotypiaa, kyllä varmasti tuohon on alettu kiinnittää huomiota varsinkin nyt kun ympäristöasiat on muutenkin ajankohtaisia. Monet rakennuskemikaalit on ympäristömyrkkyjä. Tuohan luultavasti täyttää ympäristörikoksen tunnusmerkit. Jokainen voi kiinnittää asiaan huomiota omalla käytöksellään.
En sanonut ettei se olisi tärkeää mutta uskallan väittää että ainakaan pienemmillä raksoilla ei tämmöseen paljoa kiinnitetä huomiota kun niillä saattaa olla vain yksi jäteastiakin käytössä. Eli kierrätys voi olla mitä on.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 297
Jäsenet
77 314
Uusin jäsen
Lukrula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom