Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
68
Morjens.

Suunnitelmissa ottaa okt:n yhteydessä oleva varasto asumiskäyttöön.
Alunperin suunniteltu siis varastoksi, tuohonon ulkoa oma sisäänkäyntinsä. Alkuperäinen omistaja on sen aikoinaan jo ottanut kertaalle toimistokäyttöön: Tehnyt viereiseen makuuhuoneeseen oven ja laittanut ainakin lisäeristystä seiniin.
Olemme ja 3. asukit kyseisessä talossa ja jo edeltäjämme ovat kuitenkin käyttäneet tilaa taas varastona. Tuo makuuhuoneeseen vievä ovikin on pois käytöstä ja sen kohdalle makuuhuoneeseen on sijoitettu vaatekaappi...

Nyt siis suunnitelmissa ottaa varasto jälleen asumiskäyttöön, toimistoksi ym. Ja ajattelin että pintaremontilla selvitään. Vanhat halltex-levyt revin jo katosta irti ja yhdessä sen alla olevassa lastulevyssä oli hieman hometta.
Ei mitenkään paljon, mutta ajattelin tietty heti vaihtaa levyn uuteen ja samalla kurkistaa levyn takaisia rakenteita. Homekohta heti makuuhuoneen ja varaston välisen oven yläpuolella. Olemme itse pitäneet varastoa talvellakin 10-15 asteen lämmöissä, ajattelin että home/kosteus voisi olla peräisin siitä jos edelliset asukit pitäneet varastoa täysin kylmänä ja tuossa kohtaa ovesta tullut lämpövuotoa tmv.

Levyn takaiset rakenteet näyttivät kuitenkin olevan ihan hyvässä kunnossa, MUTTA katostahan puuttuu höyyrynsulku kokonaan. Varasto sijaitsee talon nurkassa ja ainakin ulkoseinistä höyrynsulku löytyy. Seinänaapureina siis makkari ja autotalli. Autotallin katossakin höyrynsulku on.
Onkohan tuo jätetty alunperin pois sillä ajatuksella, että varastoa tarkoitus pitää täysin kylmänä...

Miten pirussa tuon asian ratkaisisi mahd. helpolla? Pari ajatusta itsellä:

1. Kaikki pinnat + väliseinä auki ja muovia ympääriinsä ja limitys makuuhuoneen sulkuun. Tämä vaikuttaa sen verran työläältä (limityksen onnistuminen kauttaaltaan/tiiviisti myöskin vähintäänkin epävarmaa), että saatan unohtaa. Lisätään tähän vielä, että ilmeisesti varaston ja makuuhuoneenkin välissä jonkinlaista eristystä sekä tuulensuojalevy, jonka senkään tarkoitusta en kyllä lainkaan ymmärrä. Ja höyrynsulku oletettavasti/toivottavasti löytyy makkarin ja varaston välisestä seinästä tai muutenhan tuossa ei alunalkaenkaan ole ollut mitään tolkkua.

2. varaston katon villat vaihtoon. Eli sinne ekovillaa ja mahd ilmansulkupaperi. Näin kosteus mahdollisesti poistuisi turvallisesti katon/yläpohjan kautta?

3. Varastosta oma muovipussinsa eli muovia kauttaltaan, mutta väliseinän purkamisen sijaan koittaa höyrynsulun päättää jotenkin tuohon mh-varasto oviaukkoon.

Ajatuksia/ideoita/vinkkejä asian ratkaisemiseen
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ai mikä sisäpuolinen kosteus? Meinaatko hengitysilmassa tiivistyvää? Siellä kellarissahan on ilmanvaihto tuota "kosteutta" varten.
Kyllä se ilmanvaihto vie myös seinästä mahdollisesti huoneilmaan siirtyvän koskeudenkin pois eli ne seinät kuivuu, kunhan sitä lämpöä on.
Maanalaisten seinien vesieristyksessä sitä kermiä pidetään oikeana suunnitteluratkaisuna ja sitä toteutetaan lähes poikkeuksetta. Samaan pakettiin kuuluu salaojat, tilojen ilmanvaihto ja kunnollinen kapillaarikatko. Vanhoissa taloissa sitä kapillaarikatkoa harvoin on, jolloin pakettiin pitää lisätä seinien (ja lattian) mahdollisuus kuivua sisäänpäin.

Vähemmän on tullut vastaan suunnitteluratkaisuja jotka perustuvat patolevyn vesitiiviyteen. En sano etteikö niitä olisi, mutta omalle kohdalle ei ole osunut ensimmäistäkään.
Suunnittelijoita ja paikkoja on monnenlaisia. Kokemuksen lisääntyessä sitten monet alkavat miettiä oikeasti mitä missäkin kohtaa tapahtuu ja sen ongelman ratkaisemiseen tarvitaan tehdä. Niin kauan kun vedenpainetta ei muodostu. Oikein tehty salaojitus ja patolevy kyllä pitäisi riittää. Se pintasadevesi imeytyy siinä seinän vieressä maahan ja sieltä salaojiin ja oikein laitettu patolevy estää sen pääsyn seinän pinnalle.

Minusta kellareissa ei pitäisi tehdä rakenteita, jotka eivät voi kuivua myös sisään päin. Olen aina pitänyt huonona ratkaisuna esim. kellarin maanvaraisen lattian vesieristämistä. Koska se vesieriste estää sitä lattiaa kuivumasta. Eli siellä lattian voi olla on paljon kosteutta ja lattian lämmitys tuo sinne lämpöä.
Jos sinne tulee jostain raosta happea luodaan hyvät olosuhteet homeelle.

Parhaimmillaan tosta lattian vedeneristyksestä ei ole mitää haittaa, mutta ei kyllä mitään käytännön hyötyäkään. Lämpö siinä lattiassa pitää sen kyllä riittävän kuivana.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Morjens.

Suunnitelmissa ottaa okt:n yhteydessä oleva varasto asumiskäyttöön.
Alunperin suunniteltu siis varastoksi, tuohonon ulkoa oma sisäänkäyntinsä. Alkuperäinen omistaja on sen aikoinaan jo ottanut kertaalle toimistokäyttöön: Tehnyt viereiseen makuuhuoneeseen oven ja laittanut ainakin lisäeristystä seiniin.
Olemme ja 3. asukit kyseisessä talossa ja jo edeltäjämme ovat kuitenkin käyttäneet tilaa taas varastona. Tuo makuuhuoneeseen vievä ovikin on pois käytöstä ja sen kohdalle makuuhuoneeseen on sijoitettu vaatekaappi...

Nyt siis suunnitelmissa ottaa varasto jälleen asumiskäyttöön, toimistoksi ym. Ja ajattelin että pintaremontilla selvitään. Vanhat halltex-levyt revin jo katosta irti ja yhdessä sen alla olevassa lastulevyssä oli hieman hometta.
Ei mitenkään paljon, mutta ajattelin tietty heti vaihtaa levyn uuteen ja samalla kurkistaa levyn takaisia rakenteita. Homekohta heti makuuhuoneen ja varaston välisen oven yläpuolella. Olemme itse pitäneet varastoa talvellakin 10-15 asteen lämmöissä, ajattelin että home/kosteus voisi olla peräisin siitä jos edelliset asukit pitäneet varastoa täysin kylmänä ja tuossa kohtaa ovesta tullut lämpövuotoa tmv.

Levyn takaiset rakenteet näyttivät kuitenkin olevan ihan hyvässä kunnossa, MUTTA katostahan puuttuu höyyrynsulku kokonaan. Varasto sijaitsee talon nurkassa ja ainakin ulkoseinistä höyrynsulku löytyy. Seinänaapureina siis makkari ja autotalli. Autotallin katossakin höyrynsulku on.
Onkohan tuo jätetty alunperin pois sillä ajatuksella, että varastoa tarkoitus pitää täysin kylmänä...

Miten pirussa tuon asian ratkaisisi mahd. helpolla? Pari ajatusta itsellä:

1. Kaikki pinnat + väliseinä auki ja muovia ympääriinsä ja limitys makuuhuoneen sulkuun. Tämä vaikuttaa sen verran työläältä (limityksen onnistuminen kauttaaltaan/tiiviisti myöskin vähintäänkin epävarmaa), että saatan unohtaa. Lisätään tähän vielä, että ilmeisesti varaston ja makuuhuoneenkin välissä jonkinlaista eristystä sekä tuulensuojalevy, jonka senkään tarkoitusta en kyllä lainkaan ymmärrä. Ja höyrynsulku oletettavasti/toivottavasti löytyy makkarin ja varaston välisestä seinästä tai muutenhan tuossa ei alunalkaenkaan ole ollut mitään tolkkua.

2. varaston katon villat vaihtoon. Eli sinne ekovillaa ja mahd ilmansulkupaperi. Näin kosteus mahdollisesti poistuisi turvallisesti katon/yläpohjan kautta?

3. Varastosta oma muovipussinsa eli muovia kauttaltaan, mutta väliseinän purkamisen sijaan koittaa höyrynsulun päättää jotenkin tuohon mh-varasto oviaukkoon.

Ajatuksia/ideoita/vinkkejä asian ratkaisemiseen
Melko yksinkertainen ratkaisu jolla saa tiiviin rakenteen ilman ylimääräistä purkua on Spu tai finnfoam levyllä tekee kattoon uuden höyrynsulun. Toki samalla täytyy tarkistaa yläpuoliset rakenteet että ne ovat kunnossa eli vanhat villat pitää olla tuulelta suojattu, mutta yläpuolella pitää olla myös tuuletustilaa. Voi myös vaihtaa kaikki eristeet levyeristeiksi jolloin ei ole huolta kestävyydestä.

Oketko tutkinut että laajennukselle on asianmukainen rakennuslupa? Pitäisi löytyä myös rakennekuvat miten laajennus on tehty.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
68
Melko yksinkertainen ratkaisu jolla saa tiiviin rakenteen ilman ylimääräistä purkua on Spu tai finnfoam levyllä tekee kattoon uuden höyrynsulun. Toki samalla täytyy tarkistaa yläpuoliset rakenteet että ne ovat kunnossa eli vanhat villat pitää olla tuulelta suojattu, mutta yläpuolella pitää olla myös tuuletustilaa. Voi myös vaihtaa kaikki eristeet levyeristeiksi jolloin ei ole huolta kestävyydestä.

Oketko tutkinut että laajennukselle on asianmukainen rakennuslupa? Pitäisi löytyä myös rakennekuvat miten laajennus on tehty.
Tuo alkuperäinen varasto muokkaus on vuodelta -91. Ainoat rakennekuvat mitä siitä on tallella, ovat sähkökytkentöihin liittyviä.

En ymmärrä miten millään spu-levyllä höyrynsulusta saisi tiiviin. Sehän ei olisi limitetty makuuhuoneen sulkuun millään tavalla. Eikä myöskään varaston seiniin, jollei sitten tosiaan revi seiniä auki ja tiivistä sulkua laidoiltakin.
Taidan nyt ensitöiksi koittaa selvittää onko tuossa mh-varaston välisessä seinässä sulku. Jotenkin sellanen fiilis, että joku teeseitse-taituri on saattanut vaikka poistaa tuon muovin varaston katosta.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Tuo alkuperäinen varasto muokkaus on vuodelta -91. Ainoat rakennekuvat mitä siitä on tallella, ovat sähkökytkentöihin liittyviä.

En ymmärrä miten millään spu-levyllä höyrynsulusta saisi tiiviin. Sehän ei olisi limitetty makuuhuoneen sulkuun millään tavalla. Eikä myöskään varaston seiniin, jollei sitten tosiaan revi seiniä auki ja tiivistä sulkua laidoiltakin.
Taidan nyt ensitöiksi koittaa selvittää onko tuossa mh-varaston välisessä seinässä sulku. Jotenkin sellanen fiilis, että joku teeseitse-taituri on saattanut vaikka poistaa tuon muovin varaston katosta.
Spu levyt liitetään ympäröiviin rakenteisiin uretaanilla Eli jos siellä katossa on joku koolaus jossa on villaa niin siihen koolauksen päälle tulee se levy ja sit se levy tiivistetään uretaanilla puurakenteisiin kiinni. (Tai voi myös poistaa villaa sen 30mm ja laittaa sinne puurungon väliin levynpalat jotka tiivistää höyrytiiviiksi uretaanilla.) Hankala täysin antaa tarkkaa ohjetta ilman kuvia ja tietoja vanhoista rakennemateriaaleista. Sain käsityksen että seinissä on höyrynsulku, eli seinien osuus varmaan on aika tiivis jos se höyrynsulku on kipsilevyn ja puurungon välissä puristuksissa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
68
Spu levyt liitetään ympäröiviin rakenteisiin uretaanilla Eli jos siellä katossa on joku koolaus jossa on villaa niin siihen koolauksen päälle tulee se levy ja sit se levy tiivistetään uretaanilla puurakenteisiin kiinni. (Tai voi myös poistaa villaa sen 30mm ja laittaa sinne puurungon väliin levynpalat jotka tiivistää höyrytiiviiksi uretaanilla.) Hankala täysin antaa tarkkaa ohjetta ilman kuvia ja tietoja vanhoista rakennemateriaaleista. Sain käsityksen että seinissä on höyrynsulku, eli seinien osuus varmaan on aika tiivis jos se höyrynsulku on kipsilevyn ja puurungon välissä puristuksissa.
Ainakin ulkoseinissä sulku on, mutta päälle siis laitettu lisäeristettä. Seinän rakenne seuraava sisältä ulos: kipsilevy- villa(50mm) - lastulevy - muovi - villa - tuulensuoja jne.
Tuo seinän muovi tuolla jossain piilossa, joten en siihen saa katon sulkua mitenkään liitettyä tiiviisti rupeamatta purkuhommiin.
Samaten makuuhuoneen ja varaston kattojen sulun yhdistäminen tiiviisti lienee mahdotonta purkamatta väliseinää. Ja maalaisjärki sanoo, että fuskaavasta katon sulusta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä - ohjaa kaiken kosteuden vain vuotokohtiin

Saisikohan tuosta katosta ns. hengittävän jollain ekovillalla siis, tiiviiksi saaminen suluttamalla alkaa tuntumaan melkoiselta urakalta.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Ainakin ulkoseinissä sulku on, mutta päälle siis laitettu lisäeristettä. Seinän rakenne seuraava sisältä ulos: kipsilevy- villa(50mm) - lastulevy - muovi - villa - tuulensuoja jne.
Tuo seinän muovi tuolla jossain piilossa, joten en siihen saa katon sulkua mitenkään liitettyä tiiviisti rupeamatta purkuhommiin.
Samaten makuuhuoneen ja varaston kattojen sulun yhdistäminen tiiviisti lienee mahdotonta purkamatta väliseinää. Ja maalaisjärki sanoo, että fuskaavasta katon sulusta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä - ohjaa kaiken kosteuden vain vuotokohtiin

Saisikohan tuosta katosta ns. hengittävän jollain ekovillalla siis, tiiviiksi saaminen suluttamalla alkaa tuntumaan melkoiselta urakalta.
Ilmansulkupaperi ja ekovilla toki yksi ratkaisu. Ekovilla kestää noin 30% kosteutta joten voisi olla myös hyvä ratkaisu tuohon. Mutta samalla tavalla silloinkin siitä katosta pitäisi pyrkiä saamaan tiivis kuin spu levylläkin. Mihinkähän se seinän höyrynsulku päättyy, loppuuks se siihen seinän yläosaan? Ei ilmeisesti näy ollenkaan sieltä ylhäältä päin?
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
68
Ilmansulkupaperi ja ekovilla toki yksi ratkaisu. Ekovilla kestää noin 30% kosteutta joten voisi olla myös hyvä ratkaisu tuohon. Mutta samalla tavalla silloinkin siitä katosta pitäisi pyrkiä saamaan tiivis kuin spu levylläkin. Mihinkähän se seinän höyrynsulku päättyy, loppuuks se siihen seinän yläosaan? Ei ilmeisesti näy ollenkaan sieltä ylhäältä päin?
Ei näy ylhäältäkään. Oiskohan niittailtu runkoon niin, että jää kuitenkin seinälevytyksien taa piiloon.
Alkaa myös vaikuttaa siltä, että jo autotallin puolella sulku loppuu katossa kesken. Autotallin ja varaston välissä näyttäisi olevan yhtenäistä kattolevyä, eli väliseinä rakennettu katon jälkeen. tämähän meinaa ettei tuo autotallin sulkukaan voi olla mitenkään toimiva.
Onkohan rakentajalta loppunut muovi kesken ja ajatellut, että olkoon :mad: Täytyy tuolla yläpohjassakin käydä penkomassa villoja syrjään ja katsomassa missä kohtaa muovi todellisuudessa katkeaa.

Tästähän taitaakin melkoinen pikku pintaremontti kehkeytyä :rofl:
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Ei näy ylhäältäkään. Oiskohan niittailtu runkoon niin, että jää kuitenkin seinälevytyksien taa piiloon.
Alkaa myös vaikuttaa siltä, että jo autotallin puolella sulku loppuu katossa kesken. Autotallin ja varaston välissä näyttäisi olevan yhtenäistä kattolevyä, eli väliseinä rakennettu katon jälkeen. tämähän meinaa ettei tuo autotallin sulkukaan voi olla mitenkään toimiva.
Onkohan rakentajalta loppunut muovi kesken ja ajatellut, että olkoon :mad: Täytyy tuolla yläpohjassakin käydä penkomassa villoja syrjään ja katsomassa missä kohtaa muovi todellisuudessa katkeaa.

Tästähän taitaakin melkoinen pikku pintaremontti kehkeytyä :rofl:
Juu ainahan noissa tahtoo tulla yllätyksiä. Kerran kun kunnolla tekee niin ei tarvii sit myöhemmin korjailla enään. Se on aina surullista kun jokanen hutiloija maksattaa seuraavalla omistajalla virheensä. ☹
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
68
Juu ainahan noissa tahtoo tulla yllätyksiä. Kerran kun kunnolla tekee niin ei tarvii sit myöhemmin korjailla enään. Se on aina surullista kun jokanen hutiloija maksattaa seuraavalla omistajalla virheensä. ☹
No näinhän tuo :confused2:
Kävin juuri toteamassa, että kyllä. Muovi loppuu autotallin katossa yhtäkkiä ja yllättäen. Ei voi kuin arvailla mitä on rakentaessa tapahtunut/päässä liikkunut.o_O
Kaikki villat ja rakenteet kyllä sentään vaikutti olevan kunnossa siellä mistä satuin availemaan. Kurkkimista hankaloittaa vielä se, että yläpohjaan laitettu reiluhkosti puhallusvillaa jälkikäteen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
No näinhän tuo :confused2:
Kävin juuri toteamassa, että kyllä. Muovi loppuu autotallin katossa yhtäkkiä ja yllättäen. Ei voi kuin arvailla mitä on rakentaessa tapahtunut/päässä liikkunut.o_O
Kaikki villat ja rakenteet kyllä sentään vaikutti olevan kunnossa siellä mistä satuin availemaan. Kurkkimista hankaloittaa vielä se, että yläpohjaan laitettu reiluhkosti puhallusvillaa jälkikäteen.
Jos kaikki on kunnossa silloin se rakenne on tehty riittävän hyvin, kyllä aika tuo esiin ongelmat. Aina kun lähdetään toimivaa rakennetta muuttamaan on hyvä tiedostaa mitä ne muutokset vaikuttavat. Tämä tarkemmin tapaustasi katsomatta.
Edit: Lisätään tähän vielä, että jos muovin laittaa pitää sitten muistaa pitää se huone lämpimänä, ettei vesihöyry tiivisty sen takapuollelle.
Ehkäpä ton takia tallisi katossa sitä muovia ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
146
En tiedä meneekö tähän aihealueeseen vai muualle, joten saa siirtää tarvittaessa. Ongelmana kylpyhuoneessa/saunassa pienet mustat muurahaiset, jotka näyttävät viihtyvän erityisesti lattiakaivossa. Millä noista pääsisi helpoiten eroon, kyseessä vuokra asunto maatasossa. Niitä on pitkin kevättä näkynyt satunnaisesti, mutta nyt muutaman päivän rankkasateiden aikana niiden määrä on about 10 kertaistunut. Epäilen että ne ryömivät asuntoon saunasta kiukaan alla olevaa tuloilmaputkea pitkin, joka menee talon alta talon nurkalle.
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
94
En tiedä meneekö tähän aihealueeseen vai muualle, joten saa siirtää tarvittaessa. Ongelmana kylpyhuoneessa/saunassa pienet mustat muurahaiset, jotka näyttävät viihtyvän erityisesti lattiakaivossa. Millä noista pääsisi helpoiten eroon, kyseessä vuokra asunto maatasossa. Niitä on pitkin kevättä näkynyt satunnaisesti, mutta nyt muutaman päivän rankkasateiden aikana niiden määrä on about 10 kertaistunut. Epäilen että ne ryömivät asuntoon saunasta kiukaan alla olevaa tuloilmaputkea pitkin, joka menee talon alta talon nurkalle.
Muurahaisrasiat on todella hyviä karkottamaan murkut sisältä. Murkku menee rasiaan jossa on houkutinainetta, ottaa torjunta-aineella varustetun syötin mukaansa ja vie sen pesään, jonka seurauksena pesä tuhoutuu ja murkut kaikkoaa parissa päivässä.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 051
Muurahaisrasiat on todella hyviä karkottamaan murkut sisältä. Murkku menee rasiaan jossa on houkutinainetta, ottaa torjunta-aineella varustetun syötin mukaansa ja vie sen pesään, jonka seurauksena pesä tuhoutuu ja murkut kaikkoaa parissa päivässä.
Tuolla ollaan täälläkin päästy murkuista eroon sisältä. Toimii myös ulkonakin, sillä niitä alkoi olla riesaksi asti terasilla. Ulkona olevat kannattaa tosin kiinnittää johonkin. Meillä harakka vei yhden mennessään.
Muurahaisrasia vaan sinne kulkualueelle.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
146
Muurahaisrasiat on todella hyviä karkottamaan murkut sisältä. Murkku menee rasiaan jossa on houkutinainetta, ottaa torjunta-aineella varustetun syötin mukaansa ja vie sen pesään, jonka seurauksena pesä tuhoutuu ja murkut kaikkoaa parissa päivässä.
Kiitos vinkistä, hain Myrrin muurahaisrasioita 2kpl, toinen saunaan ja toinen pesuhuoneeseen. Katsotaan mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
146
Muurahaisrasiat on todella hyviä karkottamaan murkut sisältä. Murkku menee rasiaan jossa on houkutinainetta, ottaa torjunta-aineella varustetun syötin mukaansa ja vie sen pesään, jonka seurauksena pesä tuhoutuu ja murkut kaikkoaa parissa päivässä.
Kiitos vinkistä, hain Myrrin muurahaisrasioita 2kpl, toinen saunaan ja toinen pesuhuoneeseen. Katsotaan mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 076
Jos kaikki on kunnossa silloin se rakenne on tehty riittävän hyvin, kyllä aika tuo esiin ongelmat. Aina kun lähdetään toimivaa rakennetta muuttamaan on hyvä tiedostaa mitä ne muutokset vaikuttavat. Tämä tarkemmin tapaustasi katsomatta.
Edit: Lisätään tähän vielä, että jos muovin laittaa pitää sitten muistaa pitää se huone lämpimänä, ettei vesihöyry tiivisty sen takapuollelle.
Ehkäpä ton takia tallisi katossa sitä muovia ei ollut.
Ja taas, se rakenne ei tomi jos ei ole ilmansulkua, lasivilla ei jos ei ole höyrynsulkua.
Sitä lasivillastakaan ei ole juuri mitään hyötyä, jos ei ole ilman/höyrynsulkua. Kerää vain kaiken sisäilmasta tulevan kosteuden, ja taas tietyllä kelillä kiskoo sen takaisin sisään.

On rakenne sitten muovia tai hengittävää, sen kuuluu olla mahdollisimman tiivis toimiakseen, hengittävässä rakenteessa tiiveys vain tehdään vesihöyryä läpäisevillä kalvoilla...

Älkää levittäkö väärää tietoa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ja taas, se rakenne ei tomi jos ei ole ilmansulkua, lasivilla ei jos ei ole höyrynsulkua.
Sitä lasivillastakaan ei ole juuri mitään hyötyä, jos ei ole ilman/höyrynsulkua. Kerää vain kaiken sisäilmasta tulevan kosteuden, ja taas tietyllä kelillä kiskoo sen takaisin sisään.

On rakenne sitten muovia tai hengittävää, sen kuuluu olla mahdollisimman tiivis toimiakseen, hengittävässä rakenteessa tiiveys vain tehdään vesihöyryä läpäisevillä kalvoilla...

Älkää levittäkö väärää tietoa.
En mä levittänyt, vaan kerroin tosiasian, että jos se rakenne on toiminut OK ongelmitta oliko tässä 30-vuotta. Niin se on silloin ihan hyvä. Mutta, jos sitä tilan käyttötarkoitusta aletaan muuttamaan (tässä kylmää? autotallia) asuintilaksi. Pitää ymmärtää mitä on tekemässä, kuten alkuperäinen kysyjä vaikutti tekevänkin.
Muovi on hyvä keksintö, mutta se erittäin huono ratkaisu, jos sitä käytetään tiloissa, joissa lämpötilat vaihtelevat paljon suhteessa ulkolämpötilaan niin, että kosteus alkaa siirtymään ulko sisäänpäin, varsinkin pitempiä aikoja. Tapoja tehdä on monia ja tiloissa on monenlaisia kosteusrasituksia, niitä tulee muuttaa sen tilan ja käyttötarpeen vaativin ratkaisuin.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Onko kellään kokemuksia noista muovisista säädettävistä terassijaloista? Lienevät asennuksessa näppäriä, mutta miten nuo mahtaa ajan myötä pysyä paikoillaan tai kestää? Olisi pienehkö alle 15m2 terassiprojekt niin mietin uskaltaisiko kokeilla.

Hyviähän nuo on kunhan muistaa ostaa riittävän korkeita että saa riittävän maavaran. Kantsii laittaa alle lisäksi pihalaatat jotta tasaa kuorman ja jotta on tasainen alusta. Nuo jalat laitetaan ruuvilla kiinni niin pysyvät kyllä paikoillaankin.

Kokeile ihmeessä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 374
Mites tunkeutuvaa nuo pikalattiatasoitteet on?
Tuli revittyä linoleumit/muovimatot pois ja huomasin että jokaisen ontelosauman kohdalta murtunut (pitkittäissauma). -80 valmistunut talo niin on taidettu tehdä pinnat vielä kun ontelot on olleet kosteita.
Ei tee kovin hyvää naapurisovulle kun ensin jyrsin/hion lattiaa ja sitten tulee tasoitteet saumoista niskaan :o
 
Liittynyt
04.06.2024
Viestejä
5
Hyviähän nuo on kunhan muistaa ostaa riittävän korkeita että saa riittävän maavaran. Kantsii laittaa alle lisäksi pihalaatat jotta tasaa kuorman ja jotta on tasainen alusta. Nuo jalat laitetaan ruuvilla kiinni niin pysyvät kyllä paikoillaankin.

Kokeile ihmeessä.
Joo mulla on mullat kuorittu pois ja joku 15cm soraa siinä ja pohdin että laittaisinko pihalaatan päälle harkon vai tuommoisen.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Joo mulla on mullat kuorittu pois ja joku 15cm soraa siinä ja pohdin että laittaisinko pihalaatan päälle harkon vai tuommoisen.
Noita mää suosittelisin kun noi saa hyvin ruuvattuu oikeaan korkoon. Harkkojen kanssa saa olla tosi tarkkana koroista ja ne joutuu lisäks valamaan täyteen että kestää.

Mites tunkeutuvaa nuo pikalattiatasoitteet on?

Tuli revittyä linoleumit/muovimatot pois ja huomasin että jokaisen ontelosauman kohdalta murtunut (pitkittäissauma). -80 valmistunut talo niin on taidettu tehdä pinnat vielä kun ontelot on olleet kosteita.

Ei tee kovin hyvää naapurisovulle kun ensin jyrsin/hion lattiaa ja sitten tulee tasoitteet saumoista niskaan :o
Ei noi normi tasotteet kovin pienistä raoista mene. Plaanot ja juotosbetoni menee pienistä rakosista, mutta tuskin oot sellasii käyttämässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 306
Nuo on loistavia kapistuksia. Harmittaa vain ettei noita oltu vielä keksitty jokunen vuosi sitten.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 374
Ei noi normi tasotteet kovin pienistä raoista mene. Plaanot ja juotosbetoni menee pienistä rakosista, mutta tuskin oot sellasii käyttämässä.
Joutunee käyttämään kiillon maxrapid tai ardex a 31. Pitää saada kävelykovaksi mahdollisimman nopeasti.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 374
Kiiltoa tuli haettua ja on kyllä turhan jäykkää jos tekee ohjeen mukaan, taitoihin verrattuna. Sen verran viisastunut elämän aikana että kokeilin puolikkaalla tasoitemäärällä ensin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Mites tunkeutuvaa nuo pikalattiatasoitteet on?
Tuli revittyä linoleumit/muovimatot pois ja huomasin että jokaisen ontelosauman kohdalta murtunut (pitkittäissauma). -80 valmistunut talo niin on taidettu tehdä pinnat vielä kun ontelot on olleet kosteita.
Ei tee kovin hyvää naapurisovulle kun ensin jyrsin/hion lattiaa ja sitten tulee tasoitteet saumoista niskaan :o
Ei siinä saumassa saisi mitään rakoja olla (heikentää ainakin äänieristystä). Luutavasti kutistumishalkeama, jos ei useita millejä. Liekkö tehty jälkihoito huonosti.
Taloyhtiölle tietoa asiasta kuuluu yhtiön korjattavaksi (injektointi?). Ellet katso, että kestänyt 40 vuotta ja kestänee edelleen :)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 374
Ei tässä kerkee alkaa odottelemaan injektointeja. Halkeamia myös katon ontelosaumoissa joten eiköhön noita löydy joka asunnoista.
Liimoja jysiessä huomasi kyllä enemmän "irti" olevat laatat.
Ehkä kaikkein paskein kuviteltavissa oleva korjaus taloyhtiölle, "sipastaas muovimatot helkattiin, jyrsitään lattiat, injektoidaan ontelot ja laitetaan uudet pinnat" tai "sipastaas saumat näkyviin alapuolelta, injektoidaan ja ruiskurapataan"
Muutenkin tuolloin käytettiin matalampaa (260mm?) onteloa että kyllä ne äänet kuuluu läpi vaikka olisi priimat saumat.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ei tässä kerkee alkaa odottelemaan injektointeja. Halkeamia myös katon ontelosaumoissa joten eiköhön noita löydy joka asunnoista.
Liimoja jysiessä huomasi kyllä enemmän "irti" olevat laatat.
Ehkä kaikkein paskein kuviteltavissa oleva korjaus taloyhtiölle, "sipastaas muovimatot helkattiin, jyrsitään lattiat, injektoidaan ontelot ja laitetaan uudet pinnat" tai "sipastaas saumat näkyviin alapuolelta, injektoidaan ja ruiskurapataan"
Muutenkin tuolloin käytettiin matalampaa (260mm?) onteloa että kyllä ne äänet kuuluu läpi vaikka olisi priimat saumat.
Sori, mutta pani väkisin hymyilyttämään. Vois yhtiössäsi riemu tosta revetä, jos oikeasti...
Mulla on hyvin pahoja traumoja vieläkin, kun muistelen asuntoamme, jossa yläkerrassa alettiin asumaan vasta keskiyön jälkeen ja ol. koira pomputteli palloa läpi öiden.
Aivan kuin se koira? olisi ollut asunnossamme.

Mites matto lähtikö vain rullalle käärimällä, mitenkä poistit liimat. Mitä tarkoitat "enemmän irti olevilla laatoilla"?
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
26
Mökillä on pihavaja, jonka muuntamista nukkumiskäyttöön suunnittelen. Tällä hetkellä se on siis muistaakseni 45x45mm tolpista tehty laudoilla verhoiltu runko, harjakatto huovalla. Vähän kaipaisin mielipiteitä ja ehdotuksia ennen projektiin ryhtymistä.

Kokoa pohjalla on about 225x175cm, harjakorkeus ehkä reilu 2m, joten käytännössä sinne mahtuu vain kahden mentävä sänky. Ihan hirveän isoja vaatimuksia ei siis ole kun ei siellä aikaa vietetä, kunhan nyt ei tule tikkuja seinistä kun kylkeä kääntää. Ajatuksena selvitä suht edullisesti ja paneloida se sisältä jollain talouslaatuisella STP paneelilla, jotta saa vähän siistimmät sisätilat. Kattoon ehkä OSB levyä? Lattia voisi ehkä jäädä ennalleen (suht siisti lautalattia nyt, ei eristystä), vaikka joku matto/tarvittaessa levy päälle?

Tekniseen toteutukseen sitten kaipaisi vähän vinkkejä. Ensin mietin eristämistä, mutta käyttö ajoittuu käytännössä kokonaan välille kesä-syyskuu ja tänä aikana siellä joku nukkuisi ehkä max 10 yötä? Satunnaisia vieraita varten siis. Jos ajatellaan, että yölämpötilat olisi alimmillaan jotain 10c luokkaa ja sinne laittaisi vaikka jonkun pienen lämmittimen varuiksi, niin onko tuommoinen ulkolaudoitus + paneeli runkotolpissa ilman eristettä välissä ihan kuolleena syntynyt idea?

Tuloilma ja poistoilmaventtiilit tulis varmaan paneloinnin lisäksi, vaikka tuskin tuosta kovin tiivistä pakettia tulee ilman eristämistä.
Laitetaanpa nyt lopputuloksesta pari kuvaa, kun sain täältä apua tämän suunnittelussa. Viimeistely vielä kesken (listat pitäisi asentaa ja miettiä jotain käsittelyäkin), mutta ensimmäinen yö aitassa on nukuttu ja ei ollut valittamista.

Erityisen tyytyväinen olen tässä vaiheessa siihen, että eristin tuon hökkelin. Tekee siitä vähän hiljaisemman ja olisihan siellä sukat pyörinyt jaloissa ja paneelien saumoista paistanut päivä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Laitetaanpa nyt lopputuloksesta pari kuvaa, kun sain täältä apua tämän suunnittelussa. Viimeistely vielä kesken (listat pitäisi asentaa ja miettiä jotain käsittelyäkin), mutta ensimmäinen yö aitassa on nukuttu ja ei ollut valittamista.

Erityisen tyytyväinen olen tässä vaiheessa siihen, että eristin tuon hökkelin. Tekee siitä vähän hiljaisemman ja olisihan siellä sukat pyörinyt jaloissa ja paneelien saumoista paistanut päivä.
Jotain ilmanvaihtoa kaipaa kyllä, mutta reikäsaha pelastaa. Tai sitten vaan ovi hyttysverkolla umpeen ja nukkumaan.
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
26
Jotain ilmanvaihtoa kaipaa kyllä, mutta reikäsaha pelastaa. Tai sitten vaan ovi hyttysverkolla umpeen ja nukkumaan.
Sisäkuvassa näkyy jalkopäässä tuloventtiili, katossa on takaseinän vieressä poistoventtiili ja sen hormissa aurinkopaneelituuletin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Sisäkuvassa näkyy jalkopäässä tuloventtiili, katossa on takaseinän vieressä poistoventtiili ja sen hormissa aurinkopaneelituuletin.
Ei osunut silmään. Riittääkö nuo kahdenkin nukkuessa hyvin? Toki varmaan riippuu kattoputken pituudesta ja pyöriikö tuuletin vai ei.
 

vlz

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
26
Ei osunut silmään. Riittääkö nuo kahdenkin nukkuessa hyvin? Toki varmaan riippuu kattoputken pituudesta ja pyöriikö tuuletin vai ei.
On ollut ajatuksena lisätä aurinkopaneelin rinnalle 12v akku ja kämppään sisälle kytkin ja nopeudensäätö. Tyhjillään ollessaan voisi laittaa aurinkopaneelikäytölle, että ilma pääsee vähän vaihtumaan. Asutettuna voisi sitten tarpeen mukaan säätää ilmanvaihtoa ja käyttää akulla.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Laitetaanpa nyt lopputuloksesta pari kuvaa, kun sain täältä apua tämän suunnittelussa. Viimeistely vielä kesken (listat pitäisi asentaa ja miettiä jotain käsittelyäkin), mutta ensimmäinen yö aitassa on nukuttu ja ei ollut valittamista.

Erityisen tyytyväinen olen tässä vaiheessa siihen, että eristin tuon hökkelin. Tekee siitä vähän hiljaisemman ja olisihan siellä sukat pyörinyt jaloissa ja paneelien saumoista paistanut päivä.
Hyvältä näyttää. Kiva että tuli sellainen kuin halusit.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 374
Sori, mutta pani väkisin hymyilyttämään. Vois yhtiössäsi riemu tosta revetä, jos oikeasti...
Mulla on hyvin pahoja traumoja vieläkin, kun muistelen asuntoamme, jossa yläkerrassa alettiin asumaan vasta keskiyön jälkeen ja ol. koira pomputteli palloa läpi öiden.
Aivan kuin se koira? olisi ollut asunnossamme.

Mites matto lähtikö vain rullalle käärimällä, mitenkä poistit liimat. Mitä tarkoitat "enemmän irti olevilla laatoilla"?

Omat kissa riehuu yöllä ja ainakaan alakerran naapuri ei ole valittanut niitten hyppelystä (kun näin käytävällä muutama päivä sitten kerroin että aloittelen lattiaremppaa, totesi että ei haittaa. Luultavasti on muuttanut mielipidetta tuon 3 tunnin jyrsimisen/hionnan jälkeen.)

Matot lähti aika helposti, tosin en tajunnut kokeilla suoraan rullalle käärimistä. Tosin sitä perkeleen karvaa jäi hitosti lattiaan kiinni.
Vuokraamosta suosittelivat jotain sakemanilaista hiontakonetta joka olikin yllättävän hyvä, 200mm kiekko missä timanttiterät. Utelin Kolumbuksen ja kuparilaikan perään niin totesivat tämän ehkä paremmaksi.
Toki kun ensimmäistä kertaa tuommoisella tekee niin tuli tehtyä turhia kuoppia.
Ja kun jyrsintäsyvyyttä säädettiin tangon kulmalla, tuli pidettyä sitä aika alhaalla joten työergonomia oli "selkä jumiin" luokkaa.

Ääni muuttui jyrsittäessä yhden ontelolaatan kohdalla selvästi, tuo laatta lyhyempi kuin muut ja toisessa päässä on luultavasti petrapalkki.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Omat kissa riehuu yöllä ja ainakaan alakerran naapuri ei ole valittanut niitten hyppelystä (kun näin käytävällä muutama päivä sitten kerroin että aloittelen lattiaremppaa, totesi että ei haittaa. Luultavasti on muuttanut mielipidetta tuon 3 tunnin jyrsimisen/hionnan jälkeen.)

Matot lähti aika helposti, tosin en tajunnut kokeilla suoraan rullalle käärimistä. Tosin sitä perkeleen karvaa jäi hitosti lattiaan kiinni.
Vuokraamosta suosittelivat jotain sakemanilaista hiontakonetta joka olikin yllättävän hyvä, 200mm kiekko missä timanttiterät. Utelin Kolumbuksen ja kuparilaikan perään niin totesivat tämän ehkä paremmaksi.
Toki kun ensimmäistä kertaa tuommoisella tekee niin tuli tehtyä turhia kuoppia.
Ja kun jyrsintäsyvyyttä säädettiin tangon kulmalla, tuli pidettyä sitä aika alhaalla joten työergonomia oli "selkä jumiin" luokkaa.

Ääni muuttui jyrsittäessä yhden ontelolaatan kohdalla selvästi, tuo laatta lyhyempi kuin muut ja toisessa päässä on luultavasti petrapalkki.
Kissat ovat pehmyttassuisia, eivätkä taida niin palloa pomputella. Sillä saksanpaimenkoiralla oli pitkät kynnet ja tykkäsi leikkiä. Tosiaa harmi, että vasta yöllä heräsivät.
Muistavat varmaan vieläkin mut, kun meni hermot. :) tosiaan jatkuvaa häirintää.

Aikoinaan noita vastaavia rullailtiin. Timantti on hyvä, mutta monesti turhan tehokas (montuille helposti), ennen tosiaa n. halk 600mm karkealla paperilla.
Toi 200mm on hyvä siinä mielessä, että pääsit nurkkiin paremmin. Ei urakkahemolle sopiva ja helpompi käsitellä.
Huono työasento laittaa lihakset koetukselle, no pari kaljaa lievittää :)

Noihin tulee joihinkin kohtiin jälkivaluja niin, että ne ontelot valetaan umpeen=> äänen muutos voi jojtua siitä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 917
Pitäis yhtä ovenkarmia kaventaa pari senttiä heti tässä kohta syömisen jälkeen, eikä nyt ole muuta, kuin faijan random sähköhöylä. Mitäs noilla vipstaakeilla tehdään? Sivuilla tuollaiset pienemmät kiristettävät siivet. Taitaa olla pohjan ohjurin kiristimet? Entä tuo iso nuppi edessä? Saisko sillä tai jotenkin muuten tuota höyläyssyvyyttä säädettyä?


En siis löytänyt nopealla googlettamisella ohjekirjaa, niin kysäisen täältä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 917
Sähköhöyläys onnistui mainiosti. Maalasin sen karmin. Höylätyllä sivulla oli paljas puupinta, muuten vanha, isopropalla pyyhitty maalipinta. Karmeen näkönenhän tosta tulee, kun sudistä jää hirveet urat. Ton voi varmaan päällemaalata huomenna päivällä uudestaan? Purkissa lukee päällemaalaus 2-3h kuluttua. Kerran nimittäin yksien sängynjalkojen päällemaalauksen jälkeen vastaavalla sisämaalilla tuli hirvee rypistyny lopputulos.

Oisko ollut vinkkejä tasasempaan pintaan?

 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 076
Sähköhöyläys onnistui mainiosti. Maalasin sen karmin. Höylätyllä sivulla oli paljas puupinta, muuten vanha, isopropalla pyyhitty maalipinta. Karmeen näkönenhän tosta tulee, kun sudistä jää hirveet urat. Ton voi varmaan päällemaalata huomenna päivällä uudestaan? Purkissa lukee päällemaalaus 2-3h kuluttua. Kerran nimittäin yksien sängynjalkojen päällemaalauksen jälkeen vastaavalla sisämaalilla tuli hirvee rypistyny lopputulos.

Oisko ollut vinkkejä tasasempaan pintaan?

Oliskohan hiukkasen liian paksua maalikerrosta kerralla yritetty. Toki ei maalikaan ole oikeata karmeihin tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan :(
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 076
Sähköhöyläys onnistui mainiosti. Maalasin sen karmin. Höylätyllä sivulla oli paljas puupinta, muuten vanha, isopropalla pyyhitty maalipinta. Karmeen näkönenhän tosta tulee, kun sudistä jää hirveet urat. Ton voi varmaan päällemaalata huomenna päivällä uudestaan? Purkissa lukee päällemaalaus 2-3h kuluttua. Kerran nimittäin yksien sängynjalkojen päällemaalauksen jälkeen vastaavalla sisämaalilla tuli hirvee rypistyny lopputulos.

Oisko ollut vinkkejä tasasempaan pintaan?

Itse olen pitkään maalannut jopa kattopaneelit uulan kalustemaalilla, ei ole halvin, mutta tuntuu että tulos on aina yhtä siisti, tekee maalauksen miten vain.
Jos ei ole maalari, niin ei kannata säästää maaleissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 917
Juuh elikkäs, vituiks meni. Kävi just se, minkä vuoks kyselin täältä päällemaalausajasta. Eilisiltaisen maalauksen lopputulos olikin kuivuttuaan tänään paljon parempi, täysin hyväksyttävä. Pieni läpikuulto vielä edellytti päällemaalausta. Ihmettelin heti, kun pensseli tuntui jumittavan, tahmaavan. Eli alempi kerros liukeni ja rypistyi. Perseestä, kun purkissa ei ole parempia ohjeita, muuta kuin tuo "päällemaalaus 2-3h". Voisin nyt kahden perseilyshown perusteella tehdä sen oletuksen, että ehkä joko tuo ohjearvo, tai sitten vasta alemman kerroksen täysin kuivuttua, luokkaa joku viikon päästä, mistä voisi purkkiin lätkäistä huomion, kuten monissa spraymaaleissa näkee.

Oisko nyt sitten vinkkejä tuon korjaamiseen? Lähdenkö heti kaapimaan metallilastalla, vai annanko kuivua ja kuinka pitkään, ja lähdenkö hiekkapaperilla koneella yrittää hioa maalipintaa tasaisemmaksi vai kokonaan pois?

20240621_134137.jpg


20240621_134145.jpg
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Juuh elikkäs, vituiks meni. Kävi just se, minkä vuoks kyselin täältä päällemaalausajasta. Eilisiltaisen maalauksen lopputulos olikin kuivuttuaan tänään paljon parempi, täysin hyväksyttävä. Pieni läpikuulto vielä edellytti päällemaalausta. Ihmettelin heti, kun pensseli tuntui jumittavan, tahmaavan. Eli alempi kerros liukeni ja rypistyi. Perseestä, kun purkissa ei ole parempia ohjeita, muuta kuin tuo "päällemaalaus 2-3h". Voisin nyt kahden perseilyshown perusteella tehdä sen oletuksen, että ehkä joko tuo ohjearvo, tai sitten vasta alemman kerroksen täysin kuivuttua, luokkaa joku viikon päästä, mistä voisi purkkiin lätkäistä huomion, kuten monissa spraymaaleissa näkee.

Oisko nyt sitten vinkkejä tuon korjaamiseen? Lähdenkö heti kaapimaan metallilastalla, vai annanko kuivua ja kuinka pitkään, ja lähdenkö hiekkapaperilla koneella yrittää hioa maalipintaa tasaisemmaksi vai kokonaan pois?



Kaavi pois mitä saat irti pienellä vaivalla. Sen jälkeen kun karmi on kuivunut loppuun niin sit hio kaikki loput maalit pois ja hae kaupasta oikeanlaista maalia ensimmäisenä. Tuo on jotakin sisäseiniin tarkoitettua maalia jota oot tuohon lätkinyt.

"Living Väggfärg 20 on premium-väri, joka sopii sekä maalaamattomiin että aiemmin maalattuihin tai tapetoituihin seiniin sisätiloissa."

Tarvitset kaluste- tai paneelimaalia tuohon hommaan. Löytyy monilta merkeiltä erilaisia tuotteita.

Pensseliksi jokin laadukas hienohapsinen pensseli, esim.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 917
Kaavi pois mitä saat irti pienellä vaivalla. Sen jälkeen kun karmi on kuivunut loppuun niin sit hio kaikki loput maalit pois ja hae kaupasta oikeanlaista maalia ensimmäisenä. Tuo on jotakin sisäseiniin tarkoitettua maalia jota oot tuohon lätkinyt.

"Living Väggfärg 20 on premium-väri, joka sopii sekä maalaamattomiin että aiemmin maalattuihin tai tapetoituihin seiniin sisätiloissa."

Tarvitset kaluste- tai paneelimaalia tuohon hommaan. Löytyy monilta merkeiltä erilaisia tuotteita.

Pensseliksi jokin laadukas hienohapsinen pensseli, esim.
Tulee mökkimäiseen tilaan, ei mihinkään design-talon olohuoneeseen. Tarkoitus päästä halvalla, eli niillä tarpeilla, mitä nurkista löytyy, ostamatta mitään lisää. Tyydyttävä lopputulos riittävä, mutta tuo rypistyminen nyt kyllä alittaa sen riman.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 514
Tulee mökkimäiseen tilaan, ei mihinkään design-talon olohuoneeseen. Tarkoitus päästä halvalla, eli niillä tarpeilla, mitä nurkista löytyy, ostamatta mitään lisää. Tyydyttävä lopputulos riittävä, mutta tuo rypistyminen nyt kyllä alittaa sen riman.
Kuten aikaisemmin jo mainittiin niin maalia liene laitettu liian paksu kerros ja kuivumisen myötä rypyt vain pahenee. Kaavi maali veks ja pohja uusiksi. Seuraavaksi ottaisin minäkin tarkoitukseen sopivaa maalia ja työvälineet.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 841
Tulee mökkimäiseen tilaan, ei mihinkään design-talon olohuoneeseen. Tarkoitus päästä halvalla, eli niillä tarpeilla, mitä nurkista löytyy, ostamatta mitään lisää. Tyydyttävä lopputulos riittävä, mutta tuo rypistyminen nyt kyllä alittaa sen riman.
Design olohuoneeseen tehtäisiin ruiskumaalaus maalaamossa. Ei noihin hommiin mikä tahansa maali käy, se vaan pitää hyväksyä. Se rypistyminen voi johtua ihan hyvin tuosta vääränlaisesta maalista. Ehkä kannattaa laittaa se sit tuollaisena vaan paikalleen jos ensin kysellään ja sit kun vika löydetään niin ei haluta tehdä asialle mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 363
Viestejä
4 291 761
Jäsenet
71 625
Uusin jäsen
kuumakoira

Hinta.fi

Ylös Bottom