Ei aluskatetta piirretä kuviin yleensä (olis ohut viiva), se on mainittu tossa YP2 ja YP3 rakennekuvassa, ja tai arkkitehdin leikkauksessa tekstinä.Olen myyjä ja osakkeen myynnistä on puolitoista vuotta aikaa. Kerroin aiemmin, että tuuletusongelmia ei tietääkseni ole, mutta halusin varautua tulevaan selvittämällä asiaa. En voi mennä takuuseen siitä, että kuvat pitävät sen suhteen paikkansa, koska aluskatekin oli menty alakautta lisäämään. Yläpohjan tuuletusputkesta oli satanut erittäin kovalla rankkasateella (uutisissa asti) aluskatteelle vettä, joka oli päätynyt vanhan halkeilleen vinon vesikattoa kannattavan hirren läpiviennistä sisälle asti. Koska tuuletusputken hatun korjaa muutamalla satkulla, niin riidan aihe tullee siis olemaan aluskatteen asennus. Taloyhtiön käsin saumattu katto on yli 60 vuotta vanha ja vaatii säännöllistä huoltoa eli vuotoriskiä on sitäkin kautta. Myyjänä olen maallikko, mutta ostaja on rakennusalan ammattilainen. Siitäkin näissä asioissa on etua, mutta oikeuskäytäntö ja maalaisjärki ei silti aina kohtaa.
Korjaus mennee yhtiön piikkiin vesikatteen osalta ja asunnon osalta ko. huoneiston omistajan. Sitten toi pystyhirttäpitkin mennyt ainakin osin yhtiön? (ilman vesikaton vuotoa vettähän ei olisi tullut minnekään).
Kaikki (korjaus) arvauksia tule kertomaan miten kävi (vaikka et itse vastuuseen joutuisikaan), mielenkiintoinen vastuunjakotilanne. Toivottavasti suojaavat jatkossa ton tuuletusputken pään paremmin. Tehty 2003 joten siltäkin osin?