Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Onko yläpohjan tuuletusputken sadehatun halkaisijasta ja/tai viistosadesuojasta olemassa mitään ohjeita tai määräyksiä? Putkessa on sadehattu, mutta siitä huolimatta viistosade on päässyt putken sisään. Putki ja hattu ovat ehkä noin 20 vuotta vanhaa peltisepän työtä. Itse katto on huomattavasti vanhempi.
Tuskin on ainakaan määräyksiä, toisaalta en ymmärrä ongelmaasi. Se vesi menee sinne viemäriin ja puhdistaa sitä viemäriä. Jos se pääjäätyy tukkoon niin sitten lisäilet sitä putken suuntaista peltiä, ettei voi edes vaaka suunnassa sataa sinne pari kolme senttiä putken päätä alemmas niin että likainenilma kiertää sieltä sivusta ulkoilmaan.
 
Tuskin on ainakaan määräyksiä, toisaalta en ymmärrä ongelmaasi. Se vesi menee sinne viemäriin ja puhdistaa sitä viemäriä. Jos se pääjäätyy tukkoon niin sitten lisäilet sitä putken suuntaista peltiä, ettei voi edes vaaka suunnassa sataa sinne pari kolme senttiä putken päätä alemmas niin että likainenilma kiertää sieltä sivusta ulkoilmaan.

Ei ollut kyse viemärin tuuletusputkesta, vaan yläpohjan tuuletusputkesta. Ns."alipainetuuletin".
 
Ei ollut kyse viemärin tuuletusputkesta, vaan yläpohjan tuuletusputkesta. Ns."alipainetuuletin".
Luulen, että samoilla em. ohjeilla pärjäät tai ripustat kourupahvin sinne putken alle, eli sinne putkeen tullut vesiputoaa sen pahvin päälle ja siitä sitten haihtuu tuulen mukana. (eli oletan putkesi sijaitsevan siellä kattosi harjan päällä)
Toi siis täysin "hihasta", olettaen ettei se sinne norona (jotta lammikoituu) sada, . Useinhan toi yläpohjan tuuletus hoitetaan sinne katon harjan rajaan päätyseinään laitettavalla verkolla/ säleiköllä.
 
Luulen, että samoilla em. ohjeilla pärjäät tai ripustat kourupahvin sinne putken alle, eli sinne putkeen tullut vesiputoaa sen pahvin päälle ja siitä sitten haihtuu tuulen mukana. (eli oletan putkesi sijaitsevan siellä kattosi harjan päällä)
Toi siis täysin "hihasta", olettaen ettei se sinne norona (jotta lammikoituu) sada, . Useinhan toi yläpohjan tuuletus hoitetaan sinne katon harjan rajaan päätyseinään laitettavalla verkolla/ säleiköllä.

Putkeen satanut vesi on päätynyt aluskatteelle. Aluskatteessa olevien vanhojen hirsien läpiviennit eivät ole tiiviitä ja yhdestä tällaisesta vesi on päässyt lurahtamaan eristeiden ja höyrynsulun läpi sisätiloihin. Aluskate on alakautta tehty. Onko siitä tuolla tavalla edes mahdollista saada tiiviistä, kun siitä menee useamapi halkeillut satavuotias hirsi läpi? Katon läpiviennin sadehatun speksejä vuosituhannen alusta olisin kaivannut, jotta olisin voinut päätellä, onko kyse siltä osin rakennusvirheestä. Voi myös olla, että sääolosuhteet olivat tapahtuman sattuessa poikkeukselliset.
 
Millainen hattu tuohon tarvitaan? Kattomiehet laittoivat putken väärään paikkaan, joten yksi on avoinna suoraan eristeisiin.
 
Millainen hattu tuohon tarvitaan? Kattomiehet laittoivat putken väärään paikkaan, joten yksi on avoinna suoraan eristeisiin.
Sellainen ettei sinne voi vettä suoraan sataa, sekä siitä se ilma silti voi poistua. Kaupallisia löydät Googlen haulla "katon harjan tuuletus".
Jos sulla on kuva, niin ehkäpä joku täältä paremmin osaa neuvoa.
 
Sellainen ettei sinne voi vettä suoraan sataa, sekä siitä se ilma silti voi poistua. Kaupallisia löydät Googlen haulla "katon harjan tuuletus".
Jos sulla on kuva, niin ehkäpä joku täältä paremmin osaa neuvoa.
Tällä hetkellä tuollainen. Tein valituksen kattofirmalle, eivät vielä vastanneet.
IMG_20231205_121103.jpg
 
Makuuhuoneen ja sen jatkeena olevan vaatehuoneen remontti on käynnissä. Remontissa uusimme mm. lattiapinnat. Aikaisemmin makuuhuoneen ja vaatehuoneen oven kynnyslistana oli vain huoneiden laminaattisauman kohdalla molempien huoneiden laminaattien pintaan liimattu alumiinilista. Nyt, kun lattiat uusitaan, laitamme kulkuaukkoon matalan puisen kynnyslistan. Haluaisin ennemmin porata listan kiinni lattian betonirakenteeseen, kuin liimata sitä uuteen lattiapinnoitteeseen. Tämä olisi mielestäni tukevampi ja ehkä myös lattian elämisen kannalta parempi vaihtoehto. Ainakin muissa huoneissa, joissa on alumiinilistat, lattian liikkuminen on siirrellyt listoja ja saanut ne repsottamaan.

Huoneiden lattiassa on sähköinen lattialämmitys yhden termostaatin takana. Luulen, että lattialämmityskaapeli menee huonetilasta toiseen juuri oviaukon kohdalta. Jotta en riko lattialämmitystä kynnyslistan kiinnityksen yhteydessä, pitää selvittää, missä lämmityskaapeli menee. Onko muita keinoja, kuin lämpökamera jolla varmistaa, mistä lattialämmityskaapelit menevät? Saako rakenneilmaisimella löydettyä tämänkaltaiset jännitteiset johdot? Muita vinkkejä ja huomioita kynnyslistan asentamiseen?
 
Makuuhuoneen ja sen jatkeena olevan vaatehuoneen remontti on käynnissä. Remontissa uusimme mm. lattiapinnat. Aikaisemmin makuuhuoneen ja vaatehuoneen oven kynnyslistana oli vain huoneiden laminaattisauman kohdalla molempien huoneiden laminaattien pintaan liimattu alumiinilista. Nyt, kun lattiat uusitaan, laitamme kulkuaukkoon matalan puisen kynnyslistan. Haluaisin ennemmin porata listan kiinni lattian betonirakenteeseen, kuin liimata sitä uuteen lattiapinnoitteeseen. Tämä olisi mielestäni tukevampi ja ehkä myös lattian elämisen kannalta parempi vaihtoehto. Ainakin muissa huoneissa, joissa on alumiinilistat, lattian liikkuminen on siirrellyt listoja ja saanut ne repsottamaan.

Huoneiden lattiassa on sähköinen lattialämmitys yhden termostaatin takana. Luulen, että lattialämmityskaapeli menee huonetilasta toiseen juuri oviaukon kohdalta. Jotta en riko lattialämmitystä kynnyslistan kiinnityksen yhteydessä, pitää selvittää, missä lämmityskaapeli menee. Onko muita keinoja, kuin lämpökamera jolla varmistaa, mistä lattialämmityskaapelit menevät? Saako rakenneilmaisimella löydettyä tämänkaltaiset jännitteiset johdot? Muita vinkkejä ja huomioita kynnyslistan asentamiseen?

Jätä lattia pois karmisyvyyttä hieman pienemmältä alalta, niin että kynnys peittää alueen. Liimaa pala lattiaa tms sopivan paksuista levyä tuohon rakoon. Liimaa kynnys levyyn.
 
Makuuhuoneen ja sen jatkeena olevan vaatehuoneen remontti on käynnissä. Remontissa uusimme mm. lattiapinnat. Aikaisemmin makuuhuoneen ja vaatehuoneen oven kynnyslistana oli vain huoneiden laminaattisauman kohdalla molempien huoneiden laminaattien pintaan liimattu alumiinilista. Nyt, kun lattiat uusitaan, laitamme kulkuaukkoon matalan puisen kynnyslistan. Haluaisin ennemmin porata listan kiinni lattian betonirakenteeseen, kuin liimata sitä uuteen lattiapinnoitteeseen. Tämä olisi mielestäni tukevampi ja ehkä myös lattian elämisen kannalta parempi vaihtoehto. Ainakin muissa huoneissa, joissa on alumiinilistat, lattian liikkuminen on siirrellyt listoja ja saanut ne repsottamaan.

Huoneiden lattiassa on sähköinen lattialämmitys yhden termostaatin takana. Luulen, että lattialämmityskaapeli menee huonetilasta toiseen juuri oviaukon kohdalta. Jotta en riko lattialämmitystä kynnyslistan kiinnityksen yhteydessä, pitää selvittää, missä lämmityskaapeli menee. Onko muita keinoja, kuin lämpökamera jolla varmistaa, mistä lattialämmityskaapelit menevät? Saako rakenneilmaisimella löydettyä tämänkaltaiset jännitteiset johdot? Muita vinkkejä ja huomioita kynnyslistan asentamiseen?

Paras ratkaisu on että jätä oviaukon kohdalle jonkun 2-3cm raon laminaattien väliin. Sitten liimaat sen kynnyksen jompaan kumpaan puoleen niin että toisen huoneen puolelle ei tule liimaa. Näin lattia pääsee elämään luonnollisesti ilman että kynnys estää lämpölaajenemisen. Huomioithan että huoneiden välinen korvausilma vaihtuu yleensä ovien alapuolella olevan raon kautta joten tässä ratkaisussa ovia pitäisi luultavasti lyhentää yläpäästä jotta ilmarako jää tai ilmanvaihto pitäisi järjestää jollain muulla tapaa (olettaen ettei ole erillistä koneellista ilmanvaihtoa.) Porailut kannattaa unohtaa kuten edellisetkin vastaajat suosittelivat.
 
Kiitos kommenteista.

Ehkäpä liima on tosiaan helpoin ja turvallisin ratkaisu.

Harmiksi laminaattien sauma tulee pitkittäin oven suuntaan. Jos laminaatin haluaa vetää ehjänä seinän viertä pitkin, tulee oviaukon kohdalle kapeat, vain ponteistaan kiinni olevat suikaleet. Toki nämä suikaleet jäävät päistään pielilaudan alle, mikä estää kapeiden laminaattisuikaleiden ylösnousemisen pontistaan. Vaihtoehtoisesti laminaatti pitää kaventaa seinän vierestä, jotta oviaukon kohdalle saadaan leveämpi ehjä kaistale. Ajatukseni oli tehdä ensimmäisen tavan mukaan, joten ruuvikiinnitteinen kynnyspuu olisi tukenut ja estänyt kapeita laminaattisuiruja nousemasta. Onko näistä näkemyksiä?

1702197277774.png

Onko asennusliimoissa oleellisia eroja? Tarvitaanko pitkiä painamisaikoja kuivumiseen?

Laminaattien väliin jätän luonnollisesti liikuntaraon, juurikin lämpö- ja mahdollista kosteuselämistä ajatellen. Alkuperäinen ajatus olikin sijoittaa kynnyspuun ruuvaus juuri tämän raon kohdalle. Näin ollen ruuvaus ei olisi haitannut liikettä.

@ZZRX , huomiosi korvausilmasta on hyvä. Olen tietoinen asiasta ja meillä puhdas tuloilma tulee juurikin makuuhuoneeseen ja "likainen" poistoilma imetään vaatehuoneesta. Korvaamme vaatehuoneen oven verhotangolla ja sisustukseen sopivalla "sovituskoppiverholla". Verhotangon taakse ja verhon alle jää kyllä tilaa ilmankierrolle. Samalla huoneeseen saadaan väriä, tekstuuria ja akustista pehmeyttä.
 
Onko asennusliimoissa oleellisia eroja? Tarvitaanko pitkiä painamisaikoja

Tuossa hyvä alkutartunta ja muutenkin erinomaista tököttiä. Liimaa välillä turhankin hyvin. Mutta varmasti nuo kilpailijoiden tuotteet ajavat asiansa, esim kiillon voimaliima.
 
Kiitos kommenteista.

Ehkäpä liima on tosiaan helpoin ja turvallisin ratkaisu.

Harmiksi laminaattien sauma tulee pitkittäin oven suuntaan. Jos laminaatin haluaa vetää ehjänä seinän viertä pitkin, tulee oviaukon kohdalle kapeat, vain ponteistaan kiinni olevat suikaleet. Toki nämä suikaleet jäävät päistään pielilaudan alle, mikä estää kapeiden laminaattisuikaleiden ylösnousemisen pontistaan. Vaihtoehtoisesti laminaatti pitää kaventaa seinän vierestä, jotta oviaukon kohdalle saadaan leveämpi ehjä kaistale. Ajatukseni oli tehdä ensimmäisen tavan mukaan, joten ruuvikiinnitteinen kynnyspuu olisi tukenut ja estänyt kapeita laminaattisuiruja nousemasta. Onko näistä näkemyksiä?

1702197277774.png

Onko asennusliimoissa oleellisia eroja? Tarvitaanko pitkiä painamisaikoja kuivumiseen?

Laminaattien väliin jätän luonnollisesti liikuntaraon, juurikin lämpö- ja mahdollista kosteuselämistä ajatellen. Alkuperäinen ajatus olikin sijoittaa kynnyspuun ruuvaus juuri tämän raon kohdalle. Näin ollen ruuvaus ei olisi haitannut liikettä.

@ZZRX , huomiosi korvausilmasta on hyvä. Olen tietoinen asiasta ja meillä puhdas tuloilma tulee juurikin makuuhuoneeseen ja "likainen" poistoilma imetään vaatehuoneesta. Korvaamme vaatehuoneen oven verhotangolla ja sisustukseen sopivalla "sovituskoppiverholla". Verhotangon taakse ja verhon alle jää kyllä tilaa ilmankierrolle. Samalla huoneeseen saadaan väriä, tekstuuria ja akustista pehmeyttä.
Jos teet oviaukon kohdalle suikaleen, liimaa se puuliimalla pontistaan niin ei ole pelkoa irtoamisesta.
 
Kiitos kommenteista.

Ehkäpä liima on tosiaan helpoin ja turvallisin ratkaisu.

Harmiksi laminaattien sauma tulee pitkittäin oven suuntaan. Jos laminaatin haluaa vetää ehjänä seinän viertä pitkin, tulee oviaukon kohdalle kapeat, vain ponteistaan kiinni olevat suikaleet. Toki nämä suikaleet jäävät päistään pielilaudan alle, mikä estää kapeiden laminaattisuikaleiden ylösnousemisen pontistaan. Vaihtoehtoisesti laminaatti pitää kaventaa seinän vierestä, jotta oviaukon kohdalle saadaan leveämpi ehjä kaistale. Ajatukseni oli tehdä ensimmäisen tavan mukaan, joten ruuvikiinnitteinen kynnyspuu olisi tukenut ja estänyt kapeita laminaattisuiruja nousemasta. Onko näistä näkemyksiä?

1702197277774.png

Onko asennusliimoissa oleellisia eroja? Tarvitaanko pitkiä painamisaikoja kuivumiseen?

Laminaattien väliin jätän luonnollisesti liikuntaraon, juurikin lämpö- ja mahdollista kosteuselämistä ajatellen. Alkuperäinen ajatus olikin sijoittaa kynnyspuun ruuvaus juuri tämän raon kohdalle. Näin ollen ruuvaus ei olisi haitannut liikettä.

@ZZRX , huomiosi korvausilmasta on hyvä. Olen tietoinen asiasta ja meillä puhdas tuloilma tulee juurikin makuuhuoneeseen ja "likainen" poistoilma imetään vaatehuoneesta. Korvaamme vaatehuoneen oven verhotangolla ja sisustukseen sopivalla "sovituskoppiverholla". Verhotangon taakse ja verhon alle jää kyllä tilaa ilmankierrolle. Samalla huoneeseen saadaan väriä, tekstuuria ja akustista pehmeyttä.

Lähtörivi on tullut yleensä laitettua ehjälle seinälle jolloin oviaukon kohta on sitten mennyt jaon mukaan miten on sattunut. Usein tuollaisessa tapauksessa on tullut yleensä kavennettu rivi oviseinälle niin että oven kohdalle tulee täys laminaatti. Ei siinä toisessakaan tavassa ole sinällään vikaa, mutta ei ole ehkä pidemmän päälle niin kestävä. Jos päätyy sellaisen suikaleen laittamaan niin voisi olla fiksua varmistaa palan kiinnitys puuliimalla.

Kun teet oviaukon kohdan laminaatissa niin paras lopputulos saadaan kun laitat laminaatin palan karmin viereen ja sahaat käsisahalla tai multikutterilla karmista palan pois laminaatin pintaa myöten jonka jälkeen saat uitettua laminaatin karmin alle. Silloin ei jää mitään näkyviä reikiä karmin ympärille.

Rautakaupasta kun ostaa asennusliiman niin kyllä ne kaikki on ihan laadukkaita. Sellasii tuupin mallisia tullut käytettyä jotka tulee silikonipuristimeen. Oisko ollut muutaman tunnin joku paino päällä yleensä ja päälle astumista / kolhimista olisi syytä välttää noin 24tunnin ajan.
 
Sen piti olla, mutta laittoivat väärään kohtaan. Tekivät oikeaan paikkaan toisen, sanoivat jättävänsä tuon ullakon tuuletusputkeksi.
Vähän paremmin pitäis too pää suojata (viistosade menee sinne), muutten siitä ei olle haittaa (jos liitos kattoon on vyvin tehty), tuuletuksen kannalta aika olematon.
 

Tuossa hyvä alkutartunta ja muutenkin erinomaista tököttiä. Liimaa välillä turhankin hyvin. Mutta varmasti nuo kilpailijoiden tuotteet ajavat asiansa, esim kiillon voimaliima.
Luulen, että menen tämän suosituksen kanssa. Puuilokin löytyy sopivan matkan päästä.

Jos teet oviaukon kohdalle suikaleen, liimaa se puuliimalla pontistaan niin ei ole pelkoa irtoamisesta.
Tämä on erinomaisen hyvä neuvo! Pitää muistaa, jos ja kun remontin jossain vaiheessa tällainen paikka tulee vastaan.

Lähtörivi on tullut yleensä laitettua ehjälle seinälle jolloin oviaukon kohta on sitten mennyt jaon mukaan miten on sattunut. Usein tuollaisessa tapauksessa on tullut yleensä kavennettu rivi oviseinälle niin että oven kohdalle tulee täys laminaatti. Ei siinä toisessakaan tavassa ole sinällään vikaa, mutta ei ole ehkä pidemmän päälle niin kestävä. Jos päätyy sellaisen suikaleen laittamaan niin voisi olla fiksua varmistaa palan kiinnitys puuliimalla.

Kun teet oviaukon kohdan laminaatissa niin paras lopputulos saadaan kun laitat laminaatin palan karmin viereen ja sahaat käsisahalla tai multikutterilla karmista palan pois laminaatin pintaa myöten jonka jälkeen saat uitettua laminaatin karmin alle. Silloin ei jää mitään näkyviä reikiä karmin ympärille.

Rautakaupasta kun ostaa asennusliiman niin kyllä ne kaikki on ihan laadukkaita. Sellasii tuupin mallisia tullut käytettyä jotka tulee silikonipuristimeen. Oisko ollut muutaman tunnin joku paino päällä yleensä ja päälle astumista / kolhimista olisi syytä välttää noin 24tunnin ajan.
Tämän makuuhuoneen kohdalla haluan lähtörivin (tai ainakin mahdollismman leveän laminaattikaistan) juuri vaatehuoneen oviseinän eteen. Käynti makuuhuoneeseen on VH:n viereiseltä seinältä, aivan huoneen nurkasta, joten laminaatin lähtörivi on huoneessa ns. paraatipaikalla, kun ovesta katsotaan huoneeseen. Kapeampi suikale voi hyvin jäädä huoneen toiseen päähän sänkyjen taakse piiloon. Täytyy vielä mitata huoneen leveys ja laskea, kuinka monta ehjää laminaattiriviä saan. Jos jakojäännös, eli viimeinen laminaattisuikale jää kovin pieneksi (pari, kolme senttiä), sitten kavennan sekä lähtöseinän laminaatin ja vastakkaisen päädyn laminaatin mahdollisimman samanlevyiseksi. Tällöin teen oviaukon laminaatin "yhdestä puusta". Jos taas viimeiseen riviin riittää pieni kavennus, sitten lähden vaatehuoneen edustalta ehjällä laminaatilla ja kynnyksen kohdalle tulee erillinen suikale.

Ovenkarmit on poistettu lattiatyön ajaksi, sillä samassa remontissa tehdään seinien tasoitusta, maalausta ja listoitusta. Eli laminaatti tulee automaattisesti asennettua ovenkarmien tai vaatehuoneen oviaukon tapauksessa pielilaudan alle.
 
Tällä hetkellä tuollainen. Tein valituksen kattofirmalle, eivät vielä vastanneet.
IMG_20231205_121103.jpg

Herää myöskin kysymys miksi alunperin on hyväksytty kattoon ylimääräinen reikä jolla ei ole mitään oikeaa virkaa. Jos on alunperin tehty väärään kohtaan reikä niin kyllä sen kattofirman olisi pitänyt vaihtaa ehjä pelti tilalle.
 
Asunnon oston yhteydessä tehtävässä kosteusmittauksessa löytyi koputtelun perusteella ns. "kopolaattoja" eli laattoja jotka ovat irti laastista. Muuten kosteusarvot ok. Märkätilat alkup. vuodelta 1999.
Kuulemma vain kosmeettinen juttu eikä siitä voi kirjoittaa korjauskehoitusta. Pitääkö paikkansa ja onkohan se mahdollinen riski/ongelma?
 
Asunnon oston yhteydessä tehtävässä kosteusmittauksessa löytyi koputtelun perusteella ns. "kopolaattoja" eli laattoja jotka ovat irti laastista. Muuten kosteusarvot ok. Märkätilat alkup. vuodelta 1999.
Kuulemma vain kosmeettinen juttu eikä siitä voi kirjoittaa korjauskehoitusta. Pitääkö paikkansa ja onkohan se mahdollinen riski/ongelma?
Näkemättä ei olle riski, niitä jää uutenakin usein osa kopoiksi.
 
Märkätilat alkavat olla noissa kuntokartoituksissa käytettävän termin teknisen käyttöikänsä loppusuoralla, joten vesieristyksen uusiminen (ja laatoituksen) on suositeltavaa joka tapauksessa lähitulevaisuudessa.

Lisäksi juuri tuolloin vuosituhannen vaihteessa uusittiin vesieristysvaatimukset ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä 1999 valmistunut kylppäri ei edes täytä niitä vaatimuksia.
 
Märkätilat alkavat olla noissa kuntokartoituksissa käytettävän termin teknisen käyttöikänsä loppusuoralla, joten vesieristyksen uusiminen (ja laatoituksen) on suositeltavaa joka tapauksessa lähitulevaisuudessa.
Joo, tämä on tiedossa ja taloyhtiön puolelta on tulossa niiden kuntokartoitukset lähivuosina. Haluis vain silti varmistua asiasta.
 
Joo, tämä on tiedossa ja taloyhtiön puolelta on tulossa niiden kuntokartoitukset lähivuosina. Haluis vain silti varmistua asiasta.
Toi tekninen käyttöikä vaihteleen paljon, sen mukaan mille pinnalle noi laatoitukset on tehty. Yleensä ton ikäisiä uusitaan pelkästään myös sen takia, että laattojen ulkonäkö ei miellytä ja saumat ovat siivouksen puutteen takia likaiset tai muuten murtuneet. Silikonikittaukset noissa usein menee ensiksi vaihtokuntoon, niillä osin jossa veden kanssa ovat enemmän tekemisissä. Niitäkin pitäisi muistaa/viitsiä puhdistaa
 
Asunnon oston yhteydessä tehtävässä kosteusmittauksessa löytyi koputtelun perusteella ns. "kopolaattoja" eli laattoja jotka ovat irti laastista. Muuten kosteusarvot ok. Märkätilat alkup. vuodelta 1999.
Kuulemma vain kosmeettinen juttu eikä siitä voi kirjoittaa korjauskehoitusta. Pitääkö paikkansa ja onkohan se mahdollinen riski/ongelma?
Mulla oli saman ikänen kylppäri, ei kylläkään juurikaan kopoja. Vesieristeen päälle ne laatat on kuitenkin vedetty eikä ne laattasaumat ole vesitiiviitä, joten sillä kopolla ei ole mitään käytännön merkitystä. Meillä nähtiin saunan paneloinnin alareunasta kurkkimalla, että alareunan laattasaumauksen yläpuolelle oli nostettu vesieristeet, joten todettiin, että turha lähteä uusimaan, kun pinnat oli varsin siistit.

Vesieristeen tekninen käyttöikä on vähän sellanen juttu, että sitä on ihan mahdoton sanoa lakkaako toimivuus 20,30,40 vai minkä vuoden ikäisenä. Meillä on tuulettuva ontelolaatta-alapohja ja muuratut seinät, joten joku kosteuden läpäisy vesieristeessä ei aiheuta kovin mittavia vaurioita remppaa ajatellen kuitenkaan.

Monissa vanhoissa taloissa ei ole vesieristeitä laisinkaan, mutta jos kylppäri on esim puurakenteisen kämpän tokassa kerroksessa ja kaikenmaailman kastuvat runkorakenteet on riskinä, niin silloin kannattanee ennaltaehkäistä ongelmia.
 
Mulla oli saman ikänen kylppäri, ei kylläkään juurikaan kopoja. Vesieristeen päälle ne laatat on kuitenkin vedetty eikä ne laattasaumat ole vesitiiviitä, joten sillä kopolla ei ole mitään käytännön merkitystä. Meillä nähtiin saunan paneloinnin alareunasta kurkkimalla, että alareunan laattasaumauksen yläpuolelle oli nostettu vesieristeet, joten todettiin, että turha lähteä uusimaan, kun pinnat oli varsin siistit.

Vesieristeen tekninen käyttöikä on vähän sellanen juttu, että sitä on ihan mahdoton sanoa lakkaako toimivuus 20,30,40 vai minkä vuoden ikäisenä. Meillä on tuulettuva ontelolaatta-alapohja ja muuratut seinät, joten joku kosteuden läpäisy vesieristeessä ei aiheuta kovin mittavia vaurioita remppaa ajatellen kuitenkaan.

Monissa vanhoissa taloissa ei ole vesieristeitä laisinkaan, mutta jos kylppäri on esim puurakenteisen kämpän tokassa kerroksessa ja kaikenmaailman kastuvat runkorakenteet on riskinä, niin silloin kannattanee ennaltaehkäistä ongelmia.

Se tekninen käyttöikä on se aika jonka vesieristeille on annettu "toimintatakuu" että tuon ajan vähintään pelittää. Sen jälkeen olisi syytä siis vaihtaa koska takeita ei ole enään. Ongelmaksi muodustuu se jos vesieriste pettää niin sitä vesivahinkoa harvoin huomataan ennenkuin siinä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut ja mahdollisesti melko laaja jonka jälkeen sille kylpyhuoneremontille tulee aivan toinen hintalappu kuin jos se eriste olisi uusittu ajallaan.
 
Se tekninen käyttöikä on se aika jonka vesieristeille on annettu "toimintatakuu" että tuon ajan vähintään pelittää. Sen jälkeen olisi syytä siis vaihtaa koska takeita ei ole enään. Ongelmaksi muodustuu se jos vesieriste pettää niin sitä vesivahinkoa harvoin huomataan ennenkuin siinä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut ja mahdollisesti melko laaja jonka jälkeen sille kylpyhuoneremontille tulee aivan toinen hintalappu kuin jos se eriste olisi uusittu ajallaan.
No se riippuu aika paljon rakenteista. Monessa kämpässä ei ole vesieristeitä lainkaan. Jos sieltä vesieristeen läpi menee hiljalleen kosteutta johonkin alla olevaan laattaan niin se vahinko on todennäköisesti aika rajallinen sit kuitenkin ja ainoa keino monesti tietää, että ongelmaa edes olisi on joku kosteusmittaus.

Sen takia mainitsin, että rakenteet vaikuttaa. Jos kosteutta pääsee vaan betoniin, niin riittä rakenteen kuivaus rempan yhteydessä. Jos kosteutta pääsee puurakenteisiin, niin alkaa olla laho ja homevaurion riskiä.
 
Osaisiko joku kertoa vinon yläpohjan tuuletustilan vaatimuksen kesältä 2003. Eli eristeiden ja ruoteiden (tai aluskatteen) välisen tilan vaatimus, kun eristeenä on kivivila. 100 mm? Tähän kaivataan virallista tietoa lähteineen, ei mielipidettä. Kiitos!
 
Osaisiko joku kertoa vinon yläpohjan tuuletustilan vaatimuksen kesältä 2003. Eli eristeiden ja ruoteiden (tai aluskatteen) välisen tilan vaatimus, kun eristeenä on kivivila. 100 mm? Tähän kaivataan virallista tietoa lähteineen, ei mielipidettä. Kiitos!
Onko kyseessä 2003v rakennettu talo vai joku varasto vai minkälainen rakennus?
 
Miltä kuulostaa 2000-luvun talo jonka seinärakenne on kokolailla seuraava?
Ulkona kevythirsi, eristeenä eko puhallusvilla, vanhanliiton rakennuspaperi ja sisällä pinnassa paneeli.
Koneellinen ilmanvaihto, maalämpöpumppu vesikiertoisella lämmityksellä.
Onko tuollaisia tehty paljonkin ja onko noissa jotain riskejä?
 
Osaisiko joku kertoa vinon yläpohjan tuuletustilan vaatimuksen kesältä 2003. Eli eristeiden ja ruoteiden (tai aluskatteen) välisen tilan vaatimus, kun eristeenä on kivivila. 100 mm? Tähän kaivataan virallista tietoa lähteineen, ei mielipidettä. Kiitos!
Muistaakseni noihin suoositellaan 50mm, mielipiteenä 25mm riittää kunhan se varmasti siellä on, eli aluskate ei roiku yms. Ja siellä pitää se ilma kiertää eli korvausilmaa saatavissa räystään alta.
Rakentamismääräyskokoelmista saa lisätietoa, jos tarkemmin haluat. Edellinen Koomushallitus vähän lievensi noita pakollisia määräyksiä.
Onkos sulla jotain ongelmaa?
 
Muistaakseni noihin suoositellaan 50mm, mielipiteenä 25mm riittää kunhan se varmasti siellä on, eli aluskate ei roiku yms. Ja siellä pitää se ilma kiertää eli korvausilmaa saatavissa räystään alta.
Rakentamismääräyskokoelmista saa lisätietoa, jos tarkemmin haluat. Edellinen Koomushallitus vähän lievensi noita pakollisia määräyksiä.
Onkos sulla jotain ongelmaa?
Sisäilmayhdistyksen sivuilla jyrkille katoille sanotaan minimiksi 75 mm. Toimivat katot -julkaisu mainitsee 100 mm. Tämä katto on 3:1 eli siinä mielessä jyrkkä. Varaudun potentiaalisiin tuleviin ongelmiin. Ostaja on osoittautunut riidanhaluiseksi, vaikka varsinaisia tuuletusongelmia ei ilmeisesti ole. Oleellista on nyt se mitä säännöt, määräykset ja ohjeet ovat tuohon maailmanaikaan sanoneet (2003).
 
Sisäilmayhdistyksen sivuilla jyrkille katoille sanotaan minimiksi 75 mm. Toimivat katot -julkaisu mainitsee 100 mm. Tämä katto on 3:1 eli siinä mielessä jyrkkä. Varaudun potentiaalisiin tuleviin ongelmiin. Ostaja on osoittautunut riidanhaluiseksi, vaikka varsinaisia tuuletusongelmia ei ilmeisesti ole. Oleellista on nyt se mitä säännöt, määräykset ja ohjeet ovat tuohon maailmanaikaan sanoneet (2003).
Jyrkillä katoilla toi tuuletus toimii paremmin kuin loivilla (siinä syntyy paremmin ns. hormi-ilmiö). Olleelista tossa on, että se ilma pystyy kuivattamaan ne kosteustipat, mitkä mahdollisesti tiivistyvät sinne aluskatteen alle sopivissa olosuhteissa. Sulla varmaan on ne rakennekuvat (siellä pitäisi olla leikkaus tai ainakin arkkitehtikuvissa) katsoisin sieltä ja sitten niintä rakentamismääräyskokoelmia. Paljonkos sulla on sitä rakoa siellä?
 
Jyrkillä katoilla toi tuuletus toimii paremmin kuin loivilla (siinä syntyy paremmin ns. hormi-ilmiö). Olleelista tossa on, että se ilma pystyy kuivattamaan ne kosteustipat, mitkä mahdollisesti tiivistyvät sinne aluskatteen alle sopivissa olosuhteissa. Sulla varmaan on ne rakennekuvat (siellä pitäisi olla leikkaus tai ainakin arkkitehtikuvissa) katsoisin sieltä ja sitten niintä rakentamismääräyskokoelmia. Paljonkos sulla on sitä rakoa siellä?
Tuuletusväliä on kuvissa 100 mm. Todellisesta tuuletusvälistä ei ole tällä haavaa tietoa. Aluskatetta ei kuviin ole piirretty ollenkaan. Aluskatetta on yritetty asentaa alakautta kattotuolien väliin, mutta sehän ei kunnolla onnistu ja läpiviennit erityisesti ovat hankalia, joita tuolla on runsaasti. Löytämäni sisäilmayhdistyksen seloste onkin jo vuodelta 2008 ja siinä viitataan RIL 107, eli tuo 75 mm lienee sen ajan tuuletusvälin minimi. Tästä on kehkeytymässä mielenkiintoinen riita: Onko aluskatteen huono asennus myyjän vastuulla vai ei, mikäli ostaja ei koko aluskatteesta ollut ostaessa tietoinen? Toki ostaja on voinut sellaista olettaa, mutta mikään ei ole sen olemassaoloon viitannut ja on kyllä sitten pitänyt myös tiedostaa, että alakautta se on asennettu jo on. Harvalaudoitetun rivipeltikatteen alle sitä ei tänä päivänäkään vaadita 3:1 ja jyrkemmillä katoilla.
 
Tuuletusväliä on kuvissa 100 mm. Todellisesta tuuletusvälistä ei ole tällä haavaa tietoa. Aluskatetta ei kuviin ole piirretty ollenkaan. Aluskatetta on yritetty asentaa alakautta kattotuolien väliin, mutta sehän ei kunnolla onnistu ja läpiviennit erityisesti ovat hankalia, joita tuolla on runsaasti. Löytämäni sisäilmayhdistyksen seloste onkin jo vuodelta 2008 ja siinä viitataan RIL 107, eli tuo 75 mm lienee sen ajan tuuletusvälin minimi. Tästä on kehkeytymässä mielenkiintoinen riita: Onko aluskatteen huono asennus myyjän vastuulla vai ei, mikäli ostaja ei koko aluskatteesta ollut ostaessa tietoinen? Toki ostaja on voinut sellaista olettaa, mutta mikään ei ole sen olemassaoloon viitannut ja on kyllä sitten pitänyt myös tiedostaa, että alakautta se on asennettu jo on. Harvalaudoitetun rivipeltikatteen alle sitä ei tänä päivänäkään vaadita 3:1 ja jyrkemmillä katoilla.

Jos alla purueristys ja mutenkin reilusti tilaa, niin luulisin, että tuosta jälkikäteen asennetusta aluskatteesta ei ole kuin haittaa. Se harvalaudoitus jonka on tarkoitus imeä kondenssivedet ja kuivua on nyt muovin ja pellin välissä. jos vielä ei ole harjatuuletusta/ aluskate ei pääty ennen harjaa, niin kaikki kosteus jää muhimaan tuonne.
 
Tuuletusväliä on kuvissa 100 mm. Todellisesta tuuletusvälistä ei ole tällä haavaa tietoa. Aluskatetta ei kuviin ole piirretty ollenkaan. Aluskatetta on yritetty asentaa alakautta kattotuolien väliin, mutta sehän ei kunnolla onnistu ja läpiviennit erityisesti ovat hankalia, joita tuolla on runsaasti. Löytämäni sisäilmayhdistyksen seloste onkin jo vuodelta 2008 ja siinä viitataan RIL 107, eli tuo 75 mm lienee sen ajan tuuletusvälin minimi. Tästä on kehkeytymässä mielenkiintoinen riita: Onko aluskatteen huono asennus myyjän vastuulla vai ei, mikäli ostaja ei koko aluskatteesta ollut ostaessa tietoinen? Toki ostaja on voinut sellaista olettaa, mutta mikään ei ole sen olemassaoloon viitannut ja on kyllä sitten pitänyt myös tiedostaa, että alakautta se on asennettu jo on. Harvalaudoitetun rivipeltikatteen alle sitä ei tänä päivänäkään vaadita 3:1 ja jyrkemmillä katoilla.
Jos aluskatetta ei ole kuvissa, niin ei sitä silloin suunniteltaessa ole sinne haluttukaan. Ja ostajana? olet varmaa kuvat katsonut, joten itse en lähtisi siitä riittelemään.
100 mm on enemmän kuin tarpeeksi tuuletusvälinä, jos sulla on talossasi konesaumattu peltikatto voinet olla aika huolettomin mielin kunhan muistat pitää sen kunnossa.
Noin jyrkällä katolla oikeintehtynä kunnossaanollessa pitää varvasti. Noita on tehty satoja vuosia ilman aluskatetta.

RIL on vain kaupallinen (tosin siihen usein viitataan ja alan koulutuksessa monesti käytetään) tuote, ellei sitä ole Rakennusmääräyksissä erikseen määräyksen asemaan asetettu, ohjeena siis vain ohje. Jos sinulla on aihetta ongelmia epäillä osta endoskooppi ne eivät paljon maksa ja niillä voit katsella rakoihin.
Yleensä riitaa ei kannata alkaa rakentamaan ellei oikeaa ongelmaa ole ja silloinkin tarkasti punniten kannattaako ottaa riski korkeista oikeudenkäyntikuluista.
Sullahan oli toi tuuletus kunnossa.
 
100 vuotta vanha puutaloyhtiö, jonka aiemmin kylmä ullakko on rakennettu lämpimiksi asuintiloiksi. Tuulettuva yläkolmio löytyy ja alipainetuuletin harjalla.
No tollasissa rakenteissa ei lähtökohtaisesti noudateta mitään "2003 normeja" koska kattoa ei ole tehty 2003. Rakennusvalvontahan katsoo tollaisia laajennoksia ihan tapauskohtaisesti. En tiedä mitä merkitysrä tuuletusvälillä edes on, oletko itse ostaja vai kämpän myyjä, mutta kondenssiongelmia jos pelätään niin ne tapahtuvat pitkälti oli tuuletusrakoa tai ei.
 
Jos alla purueristys ja mutenkin reilusti tilaa, niin luulisin, että tuosta jälkikäteen asennetusta aluskatteesta ei ole kuin haittaa. Se harvalaudoitus jonka on tarkoitus imeä kondenssivedet ja kuivua on nyt muovin ja pellin välissä. jos vielä ei ole harjatuuletusta/ aluskate ei pääty ennen harjaa, niin kaikki kosteus jää muhimaan tuonne.
Aluskatteen ja ruoteiden välissä on tuuletustilaa. Harjalla on alipainetuuletin. Koska kyseessä on alkuperäinen avovintti, joka myöhemmin on otettu asumiskäyttöön, on vinon yläpohjan eristeenä kivivilla.
 
Jos aluskatetta ei ole kuvissa, niin ei sitä silloin suunniteltaessa ole sinne haluttukaan. Ja ostajana? olet varmaa kuvat katsonut, joten itse en lähtisi siitä riittelemään.
100 mm on enemmän kuin tarpeeksi tuuletusvälinä, jos sulla on talossasi konesaumattu peltikatto voinet olla aika huolettomin mielin kunhan muistat pitää sen kunnossa.
Noin jyrkällä katolla oikeintehtynä kunnossaanollessa pitää varvasti. Noita on tehty satoja vuosia ilman aluskatetta.

RIL on vain kaupallinen (tosin siihen usein viitataan ja alan koulutuksessa monesti käytetään) tuote, ellei sitä ole Rakennusmääräyksissä erikseen määräyksen asemaan asetettu, ohjeena siis vain ohje. Jos sinulla on aihetta ongelmia epäillä osta endoskooppi ne eivät paljon maksa ja niillä voit katsella rakoihin.
Yleensä riitaa ei kannata alkaa rakentamaan ellei oikeaa ongelmaa ole ja silloinkin tarkasti punniten kannattaako ottaa riski korkeista oikeudenkäyntikuluista.
Sullahan oli toi tuuletus kunnossa.
Olen myyjä ja osakkeen myynnistä on puolitoista vuotta aikaa. Kerroin aiemmin, että tuuletusongelmia ei tietääkseni ole, mutta halusin varautua tulevaan selvittämällä asiaa. En voi mennä takuuseen siitä, että kuvat pitävät sen suhteen paikkansa, koska aluskatekin oli menty alakautta lisäämään. Yläpohjan tuuletusputkesta oli satanut erittäin kovalla rankkasateella (uutisissa asti) aluskatteelle vettä, joka oli päätynyt vanhan halkeilleen vinon vesikattoa kannattavan hirren läpiviennistä sisälle asti. Koska tuuletusputken hatun korjaa muutamalla satkulla, niin riidan aihe tullee siis olemaan aluskatteen asennus. Taloyhtiön käsin saumattu katto on yli 60 vuotta vanha ja vaatii säännöllistä huoltoa eli vuotoriskiä on sitäkin kautta. Myyjänä olen maallikko, mutta ostaja on rakennusalan ammattilainen. Siitäkin näissä asioissa on etua, mutta oikeuskäytäntö ja maalaisjärki ei silti aina kohtaa.
 
No tollasissa rakenteissa ei lähtökohtaisesti noudateta mitään "2003 normeja" koska kattoa ei ole tehty 2003. Rakennusvalvontahan katsoo tollaisia laajennoksia ihan tapauskohtaisesti. En tiedä mitä merkitysrä tuuletusvälillä edes on, oletko itse ostaja vai kämpän myyjä, mutta kondenssiongelmia jos pelätään niin ne tapahtuvat pitkälti oli tuuletusrakoa tai ei.
Sehän tässä on tulkinnanvaraista, että mitä voidaan katsoa vuonna 2003 olleen tällaisessa kohteessa hyvän rakennustavan mukaista. Jotain yleisiä korjaus- ja täydennysrakennusohjeita on ilmeisesti olemassa, mutta niistä ei minulla ole tietoa.
 
Ottaisin mielelläni myös tähän kuvaan vielä useamman mielipiteen. Kysymys on rakennesuunnittelijan poikkileikkauksesta vuodelta 2003. Kuvassa näkyviä YP1, YP2, YP3 detaljeja ei löydy edes kaupungin rakennusvalvonnan arkistoista, vaikka muiden rakenteiden detaljit sieltä löytyvät.
  1. Eihän kuvassa näy aluskatetta?
  2. Onko kattolyhdyn tuuletusväli 50 vai 100 mm?
  3. Arkkitehtikuvissa oli eristeenä ulkoäpäin luettuna 30 mm tuulensuojavilla + 200 mm mineraalivilla. Rakennesuunnittelijan poikkileikkauksessa näyttää olevan ainoastaan 100 + 100 mm villa?
  4. Mikä voisi olla kattolyhdyn kohdalla oleva ohut rakenne villan päällä?

1702713384975.png
1702713436244.png
 
Ottaisin mielelläni myös tähän kuvaan vielä useamman mielipiteen. Kysymys on rakennesuunnittelijan poikkileikkauksesta vuodelta 2003. Kuvassa näkyviä YP1, YP2, YP3 detaljeja ei löydy edes kaupungin rakennusvalvonnan arkistoista, vaikka muiden rakenteiden detaljit sieltä löytyvät.
  1. Eihän kuvassa näy aluskatetta?
  2. Onko kattolyhdyn tuuletusväli 50 vai 100 mm?
  3. Arkkitehtikuvissa oli eristeenä ulkoäpäin luettuna 30 mm tuulensuojavilla + 200 mm mineraalivilla. Rakennesuunnittelijan poikkileikkauksessa näyttää olevan ainoastaan 100 + 100 mm villa?
  4. Mikä voisi olla kattolyhdyn kohdalla oleva ohut rakenne villan päällä?

1702713384975.png
1702713436244.png
Joku tuulensuojalevy tms. Mikset vaan kerro mikä tuossa hiertää, mitä ongelmaa pelätään tms. Äkkiseltään tuossa ei varsinaisesti kuvissa näy mitään ongelmaa, joten asia ratkeaisi paremmin jos kerrot suoraan.
 
Joku tuulensuojalevy tms. Mikset vaan kerro mikä tuossa hiertää, mitä ongelmaa pelätään tms. Äkkiseltään tuossa ei varsinaisesti kuvissa näy mitään ongelmaa, joten asia ratkeaisi paremmin jos kerrot suoraan.
Minua ei hierrä mikään. Olen tuossa aiemmin pari viestiä kertonut, että riidan aihe ostajan kanssa tulee olemaan aluskatteen asennuksesta, kun vesi oli nyt päässyt lurahtamaan sisälle asti.
 
Tuohan kuuluu taloyhtiön vastuulle vai onko yhtiöjärjestys jotenkin niin että katto ylimmälle asunnolle? Tuosta tulee osaketta kohden joka tapauksessa niin pienet kulut vaikka jotain korjattaisiinkin että ei taida olla kanteella menestymisen mahdollisuuksia???
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 509 546
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom