Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Jos laitat erillisen uunin johonkin muualle (sopivalle korkeudelle), niin liesinurkasta ei tule ihan niin leveä. Tähän tyyliin:
1613661207229.png
Aika kiva
 
Miten helvetissä saan 70-luvun kämpässä seinän sisään menevän liukuoven toimimaan? Se liikkuu todella kankeasti ja tulee vain osan matkaa ulos. Kiskoon ei saa rasvaa sinne perälle mitenkään järkevästi.
 

Liitteet

  • File_000.jpeg
    File_000.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 129
No sitä seinän purkamista juuri yritän välttää.
Väkisin auki: Kiinnitä liukuoveen (reunassa ainakin jotain mihin voi ruuvata) esim. 50x100 + toinen ruuveilla päälle "puun pätkä"
Oven pieleen vaikka 50x100 koolinki (mielellään pitkä jakamaan painetta pidemmälle matkalle) Hydraulitunkilla painat (sovitat pituuden (tunkin ja oveen kiinitetyn"puunpätkän väli) 50x100 koolinkilla sopivaksi). Joko ovi aukee tai hajoaa (voi kokeilla molemmin puolin herkistellen, jos alkaa rutisee).

Luulis sen jälkeen lähtevän nostamalla irti?
 
Väkisin auki: Kiinnitä liukuoveen (reunassa ainakin jotain mihin voi ruuvata) esim. 50x100 + toinen ruuveilla päälle "puun pätkä"
Oven pieleen vaikka 50x100 koolinki (mielellään pitkä jakamaan painetta pidemmälle matkalle) Hydraulitunkilla painat (sovitat pituuden (tunkin ja oveen kiinitetyn"puunpätkän väli) 50x100 koolinkilla sopivaksi). Joko ovi aukee tai hajoaa (voi kokeilla molemmin puolin herkistellen, jos alkaa rutisee).

Luulis sen jälkeen lähtevän nostamalla irti?

Sain nyt oven lähes auki raa-alla kyynärvoimalla ja samalla kun purin keittiön vanhoja kaappeja, löytyi aukko josta koneistoa on yritetty rasvata tms. Jos tuon saisi kuntoon, niin olisi paras, mutta tuossa on joku erikoinen pultti, jossa yksi sivu on suora ja se pyörii tyhjää mekanismin päässä. Kuvasta ei kunnolla näe, mutta siellä on pari rullaa ja tuo pultti kiinnittyy "jotenkin" sinne.
 

Liitteet

  • Screenshot 2021-02-21 at 9.53.43.png
    Screenshot 2021-02-21 at 9.53.43.png
    2,9 MB · Luettu: 301
Tossa kuvassa näkyy se ongelmasi, liukurullaston "jalka" joka menee oven on vääntynyt vinoon (luultavasti myös rullat jumissa?) => avaa toi alempi mutteri niin toi oven kiinnike "avautuu" ja oven voi vetää siitä irti, noita ollee kaksi rullostoa
=> kun saat ovan riti pääset paremmin katsomaan mitä rullostolle pitää tehdä (lähtenee jostain kohti kiskoa poiskin).
 
Tossa kuvassa näkyy se ongelmasi, liukurullaston "jalka" joka menee oven on vääntynyt vinoon (luultavasti myös rullat jumissa?) => avaa toi alempi mutteri niin toi oven kiinnike "avautuu" ja oven voi vetää siitä irti, noita ollee kaksi rullostoa
=> kun saat ovan riti pääset paremmin katsomaan mitä rullostolle pitää tehdä (lähtenee jostain kohti kiskoa poiskin).

Kiitos tästä! Tuo on niin pirun ahdas kolo, ettei oikein työkalut mahdu sinne. Toiseksi vaikuttaa siltä, että ovi on pidempi kuin oviaukko, joten en tiedä miten sen saa pois?
 
Kiitos tästä! Tuo on niin pirun ahdas kolo, ettei oikein työkalut mahdu sinne. Toiseksi vaikuttaa siltä, että ovi on pidempi kuin oviaukko, joten en tiedä miten sen saa pois?

Ovessa on kaksi samanlaista kiinnikettä = rullastoa. Aloita ensimmäisestä eli siitä joka on oven vapaassa päässä ja löysää tuota kuvassa näkyvää alempaa mutteria, eli niin että se mutteri nousee ylöspäin pultissa. Nyt saat nostettua ovea hieman ylöspäin ja kun siirrät sitä sivuun päin samalla, ovi irtoaa tuosta rullaston pultista. Sinulla on pultti ja se kiinnike sen verran vääntyneet, että joudut taas käyttämään voimaa ja mahdollisesti työkalua, joten suosittelen kaveria joka nostaa ovilehteä ylös samalla kun yrität auttaa oven irti tuosta pultista. Kun saat tuon ensimmäisen pään irti, vedä ovea auki hieman vinoon karmin ohi niin loppukin ovesta tulee helposti ulös seinän sisästä ja saat sen taaemmn rullaston samalla lailla irti. Ovi on nyt sinulla ehjänä irrallaan ja molemmat rullastot saa irti kiskosta kun ne vetää aivan päätyyn saakka.
 
Kiitos tästä! Tuo on niin pirun ahdas kolo, ettei oikein työkalut mahdu sinne. Toiseksi vaikuttaa siltä, että ovi on pidempi kuin oviaukko, joten en tiedä miten sen saa pois?
Tossa yllä sulle jo hyvät ohjeet jatkoon. Toi mutteri ollee 10 tai 13mm kiintoavain siihen ja jos on tiukka, niin ruuvimeisselillä voinee sitä pyöreätä alapäätä kiilata, jottei se pyöri mukana. Katsot siitä ehjästä rullastosta kiinnikkeineen millainen se pitää olla ja teet tosta viallisesta samanlaisen (kaupasta saanee myös uusia vastaavia)
Kiilaa se liukuoven alareuna matolla tai vast. tiukaksi "ylöspäin" niin, voinet yksinkin kokeilla irrotusta kaksin sujuu helpommin.
 
Ovessa on kaksi samanlaista kiinnikettä = rullastoa. Aloita ensimmäisestä eli siitä joka on oven vapaassa päässä ja löysää tuota kuvassa näkyvää alempaa mutteria, eli niin että se mutteri nousee ylöspäin pultissa. Nyt saat nostettua ovea hieman ylöspäin ja kun siirrät sitä sivuun päin samalla, ovi irtoaa tuosta rullaston pultista. Sinulla on pultti ja se kiinnike sen verran vääntyneet, että joudut taas käyttämään voimaa ja mahdollisesti työkalua, joten suosittelen kaveria joka nostaa ovilehteä ylös samalla kun yrität auttaa oven irti tuosta pultista. Kun saat tuon ensimmäisen pään irti, vedä ovea auki hieman vinoon karmin ohi niin loppukin ovesta tulee helposti ulös seinän sisästä ja saat sen taaemmn rullaston samalla lailla irti. Ovi on nyt sinulla ehjänä irrallaan ja molemmat rullastot saa irti kiskosta kun ne vetää aivan päätyyn saakka.

Huh, pitää hieman hahmotella tätä. Harmi, että emännästä ei ole nostoavuksi.
 
Sopii toivoa että aukon päässä tuosta kiskosta on katkaistu pätkä pois, ei ole edes kerta eikä kaksi kun kisko on laitettu ns täysmittaisen paikoilleen rakennettaessa.


tuollaisen antiikkisempi versio siellä kiskossa lienee kulkevan.
 
Meillä menee kisko päähän asti ja kotelo tulee sen verran alas, että vaikka ovi on lattialla, sitä ei saa ohjattua ”ulos” sieltä. Tuo helaform näyttää samalta, tosin tuotahan ei saa vaihdettua ottamatta ovea pois. Melkein voisin maksaa jollekin, että fiksaa tuon Keski-Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tossa purkamatta taida selvitä, on sen verran syvällä toi kisko.
Minimissään reikä n. keskelle oviaukkoja katon rajaan, johon saat ton viallisen rulloston liukumaan.
Siitä sitten irrotat ruuvit ovesta, jotta pääset siirtämään oven sen tielät syrjäänja pääset tohon rullastoon käsiksi.
Liutat ruulaston pois (tavittaessa esim. Dremillä aukko kiskon päähän kiskoon).

Ei siis toikaan mikään helppo, ja silti joutuu sen reiän paikkaamaan. Ruuveillä siisti levy aukon päälle? Helpompi vaihtaa seuraavalla kerralle, jos noin onnistui.
 
Itsellä on vanhempi kerrostalokämppä, jossa on eteisestä kulku makkariin, keittiöön ja olohuoneeseen (eri puolilla). Tällä hetkellä kaikkialla on sama lattiapinnoite. Jos vaihdan eteiseen erilaisen vinyylilaatan, niin tuleekohan tuosta hirveä tilkkutäkki? Eteisen kautta on siis kulku kaikkiin muihin huoneisiin, niin ajatus tuntuu äkkiseltään hieman epätavalliselta. En ole oikein löytänyt kuviakaan vastaavasta systeemistä.
 
Itsellä on vanhempi kerrostalokämppä, jossa on eteisestä kulku makkariin, keittiöön ja olohuoneeseen (eri puolilla). Tällä hetkellä kaikkialla on sama lattiapinnoite. Jos vaihdan eteiseen erilaisen vinyylilaatan, niin tuleekohan tuosta hirveä tilkkutäkki? Eteisen kautta on siis kulku kaikkiin muihin huoneisiin, niin ajatus tuntuu äkkiseltään hieman epätavalliselta. En ole oikein löytänyt kuviakaan vastaavasta systeemistä.

Ainahan se luo tilaan tiettyä yhtenäisyyden tuntua kun kaikkialla on sama lattiapinnoite ja silloin myös voi välttää ylimääräisiä kynnyksiä/korkoeroja jos joka tilassa on sama lattiamateriaali. Kuitenkin vanhemmissa asunnoissa joutuu aika-ajoin remontoimaan jolloin saattaa tosiaan tulla vastaan tilanne missä ei kannata/halua uusia kaikkien huoneiden lattioita kerralla. Ei tuo tilanne mitenkään epätavallinen tilanne ole, mutta sitä kannattaa miettiä haluaako vaihtaa vain yhteen huoneeseen sen lattian vai uusisiko kaikkialle samalla kertaa. Kannattaa myös huomioida että nuo lattiapinnoitteet on vähän sellaista muotikamaa joissa mallit vaihtelee melkeen kokoajan eli myöhemmin voi olla mahdotonta löytää samanlaista pinnoitetta muihin tiloihin. Mikäänhän ei toki myöskään estä ostamasta varastoon ylimääräisiä paketteja muita tiloja varten myöhempää remontointia varten.
 
Meillä on olkkari, keittiö ja eteinen tummahkoa lattiaa. Suht avonainen pohjaratkaisu. Makkarissa sitten vaaleampaa sävyä tuomassa avaruutta ja vierashuoneessa vanha parketti. Se on tietty että kuka mistäkin tykkää. Edellisessä kämpässä vuokralla oli värimaailma melkolailla toisin päin.
 
Meillä on kämpässä neljässä huoneessa kaikissa erilainen lattia. Yhtenäinen tila tulee toki yhdellä värillä mutta huoneissa on sellaiset lattiat kuin niiden tyyliin sopii. Kaikki ei tykkää mutta mä tykkään että on persoonallisuutta talossa.
 
Tässä itselläkin lattiamateriaalin vaihto edessä ja vinyyliin olen päätymässä kosteudenkeston, hiljaisuuden ja lämmöntunteen takia. Onko noilla viinyleillä kuinka paljon merkkien välillä eroa laadullisesti? Mallit mitä olen katsonut maksavat n. 25-30€/m2.

PVC-/SPC-runkoisilla tuo kosteudenkesto myös rungoissa. Koittanut niitä katsoa, ei sekään helppoa ole kun sitä ei moni ilmoita.
 
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
 
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?

- Voi olla isompi sulakkeiden sallimissa rajoissa (sähkömies osaa sanoa tarkemmin minkä kokoisen voi laittaa)
- Jos on joku syy vaihtaa niin mikä ettei, monesti nuo pilarikiukaat upotetaan alalauteeseen tai sit jossai nurkassaki ollu...
- Ei pitäis mustua jos siinä on ohjeen mukaiset etäisyydet
- Ei tarvii paikata, vähän rumathan ne reiät on, mutta ei niille kauheena mitään voi tehdä
- Pitää olla kytkentää varten sähkömies. Voi sen vanhan periaatteessa itse poistaa, mutta ei välttämättä kannata kun ei oo mitään vakuutuksia ja voi olla vaarallista jos ei tiedä mitä tekee. Se poisto ei siinä laskussa mitään maksa. Muutaman satasen sähkömies ottaa uuden asennuksesta. Voi vaihdella aika paljon, mutta kyllä 300eurolla pitää saada vaihettua, mieluusti alle.
 
Tällä viikolla vaihdoin omaan saunaan 70-luvun seinämallisen tilalle Harvia Cilindro Plus, eli lattialla seisovaan kiukaaseen. Sähkäri otti vanhan kiukaan pois, ohitti vanhan kiukaan etäohjausboksin pois ja kytki uuden. Hommassa meni sähkäriltä sen 0,5 tuntia ja velotti 70e + 10e tavikkeita. Samalla lupasi että uusi kiuas ei tule kestämään samaa mitä se vanha.
 
- Voi olla isompi sulakkeiden sallimissa rajoissa (sähkömies osaa sanoa tarkemmin minkä kokoisen voi laittaa)
- Jos on joku syy vaihtaa niin mikä ettei, monesti nuo pilarikiukaat upotetaan alalauteeseen tai sit jossai nurkassaki ollu...
- Ei pitäis mustua jos siinä on ohjeen mukaiset etäisyydet
- Ei tarvii paikata, vähän rumathan ne reiät on, mutta ei niille kauheena mitään voi tehdä
- Pitää olla kytkentää varten sähkömies. Voi sen vanhan periaatteessa itse poistaa, mutta ei välttämättä kannata kun ei oo mitään vakuutuksia ja voi olla vaarallista jos ei tiedä mitä tekee. Se poisto ei siinä laskussa mitään maksa. Muutaman satasen sähkömies ottaa uuden asennuksesta. Voi vaihdella aika paljon, mutta kyllä 300eurolla pitää saada vaihettua, mieluusti alle.
Tyhmä saa olla jos tuommoisia hintoja kiukaan johtojen kiinnittämisestä menee maksamaan. Todellinen hinta jotain satasen luokkaa.
 
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
Jos sulakkeet on semmoiset mitkä mahdollistaa tehokkaamman laittamisen niin ei sille mitään estettä ole. Ei liian pieneen tilaan toki ole mitään järkeä liian tehokasta laittaa eli se tilan koko kannattaa huomioida. Kiukaan koon valintaan on ohjeistus olemassa.
 
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
Minun mielestä voi, kun sen vaihdon tekee sähkämies. Siinä pitää katsoa myös, että turvaetäisyydet palaviin (tiedot pitäisi tulla kiukaan mukana) täyttyy.
Jos sulla on 10A sulakkeet tota 9KW kiuasta ei saa laittaa ilman johtojen vaihtoa tai ainakin pitää tarkistaa onko johdot 2.5mm2 jolloin sinne voi vaihtaa 16A sulakkeet.
Seinän paikkaus näkemättä vaikea sanoa, mutta yleensä ei tarvitse, ellet tee sitä ulkonäkösyistä.

Monenko KW kiaus sulla nyt siellä on? Eikö sauna lämpiä riittävästi sillä?
Jos poistat itse siellä ei saa olla virrat päällä eli tee vain jos oikeasti ymmärrät mitä teet.
 
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
 
Saa seinämallejakin sitä perus-20kg:ta suuremmalla kivimäärällä. Mä korvasin vanhan seinä-Heloni Mondexin Tenolla jossa on 40kg ja olen ollut tyytyväinen löylyihin.
 
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
Jos tuo turvaväli huolettaa niin harviallahan on siihen ratkaisu:

Tuolla saa laittaa kolmen sentin päähän seinästä ja samalla piilottuu luultavasti myös ne vanhan kiukaan ruuvin reiät seinässä.
Lisäsin nyt vielä tuon asennusohjeenkin eli sun tapauksessa ilmeisesti yksi kappale noita. Saa myös rosterin värisenä jos sellaisen värisen sylinterin hankit.
Näyttökuva 2021-03-19 214026.png
 
Viimeksi muokattu:
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
Joo ei saa laittaa, sähkäri tietenkin tarkistaa sen. Tiukkaa on tossa yllä suojaseinä, mutta sekään ei riitä virallisesti, jos sulla on kaide palavaa materiaalia. Käytännöstä en sitten sano mitään. Tosin ainahan sen kaiteenkin voi muuttaa. 6KW on jo aika vähän 9m3 saunaan.
 
P_20210319_214530.jpg

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
 
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
Cilindroa sai ennen valmiiksikin suojavaipalla varustettuna, joka jätti "paljaaksi" vain etuosan kiukaasta. Cilindrolla ei ainakaan jalkoja palele samanlailla kuin "postilaatikko" kiukaalla. Meillä siis tehtiin samanlainen vaihdos kuin sinulla on suunnitteilla, tosin sulakerajoituksen takia oli tyytyminen 6,8kW malliin.
 
P_20210319_214530.jpg

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
Vaihtamalla laatat tai huoneen mallista riippuen laittamalla "pudotuslistan" (mikä lie oikealta nimeltään). Kaveri teki symmetrisen neliskanttisen takan edustan noilla listoilla ja tuli ihan siisti.

Jos ei laattoja aivan hirveästi ole, niin eiköhän ne saa naputeltua purkuraudalla ja isommalla vasaralla pois. Toki jos meinaa vinyylilankkua tilalle laittaa, niin lämpeääkö takan edusta niin paljon, että lankku alkaa "höyryämään"?
 
P_20210319_214530.jpg

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
Laita siihen metallikulmalistaa (niitä voi taivututta myös mittojen mukaan) antaa kivasti näköäkin, ellei toi korkeusero muuten haittaa. Takan edessä pitää olla kipinäsuoja palamattomasta materiaalista.
 
Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä.

Joo ei saa laittaa, sähkäri tietenkin tarkistaa sen. Tiukkaa on tossa yllä suojaseinä, mutta sekään ei riitä virallisesti, jos sulla on kaide palavaa materiaalia. Käytännöstä en sitten sano mitään. Tosin ainahan sen kaiteenkin voi muuttaa. 6KW on jo aika vähän 9m3 saunaan.
Sehän menee heittämällä suojaseinän kanssa, kun kerta myös ilman sitä täyttäisi määräykset.
Suojaseinällä sen vain saa vielä lähemmäksi ettei kökötä niin keskellä vapaata tilaa ja peittänee ne vanhan kiukaan asennusjäljet.

1616186141112.png
 
Sehän menee heittämällä suojaseinän kanssa, kun kerta myös ilman sitä täyttäisi määräykset.
Suojaseinällä sen vain saa vielä lähemmäksi ettei kökötä niin keskellä vapaata tilaa ja peittänee ne vanhan kiukaan asennusjäljet.

1616186141112.png
Olet oikeassa, en katsonut ton kiukaan kokoa halk. 32cm jolloin toi 56cm tila riittää ilman tuota suojaakin.
 
Haluaisin sokeritoukista eroon pääsemisen helpottamiseksi tiivistää lattialistat. Onko kukaan tällaista puuhannut? Ajattelin, että helpoimmalla pääsisi, jos vaan tiivistäisi ne ulkopuolelta, ei listan alta. Mitä mieltä?
 
Ne pitää hävittää, tiivistys saattaa muutaman päivän autella.
Bio-Killiä ruiskuttelen parin viikon välein ja vähenemään päin ovat kyllä. Tiivistys tulisi siihen vaan oheen yhdeksi keinoksi.

Sinällään tuttua puuhaa, kun Helsingin sisällä muuttelee, että jokaisesta kämpästä tuntuu löytyvän aina joku uusi tuttavuus hävitettäväksi.
 
P_20210319_214530.jpg

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
Ratkaisu löytyy nimellä eritasolista.
 
Vaihtamalla laatat tai huoneen mallista riippuen laittamalla "pudotuslistan" (mikä lie oikealta nimeltään). Kaveri teki symmetrisen neliskanttisen takan edustan noilla listoilla ja tuli ihan siisti.

Jos ei laattoja aivan hirveästi ole, niin eiköhän ne saa naputeltua purkuraudalla ja isommalla vasaralla pois. Toki jos meinaa vinyylilankkua tilalle laittaa, niin lämpeääkö takan edusta niin paljon, että lankku alkaa "höyryämään"?
P_20210320_181803.jpg
Päätettiin että naputellaan laatat pois koska eivät olleet ihan virheettömässä kunnossa. Taltta ja vasara niin ei mennyt varttia kauempaa. Laastin jämät lastalla irti ja lattiatasoite, parimetrisellä linjurilla katottiin ettei ole heittoja. Lopputuloksena vinyylit takkaan asti ja lasilevy eteen.
 
Koneellinen ilmanvaihto (lto) ja ilman esilämmitys. Tällä hetkellä ilmanotto talon pohjoispäädyssä joka varjossa ja tietysti talvella se kylmin puoli, käyny mielessä että jos vetäis eteläseinältä myös hormin ja kytkis T-haaralla yläpohjassa siihen nykyiseen ottoputkeen. Eteläseinälle sitten passiiviaurinkolämmitin jonka läpi ilma otettas ellei ole jotenkin säädetty ottamaan pohjoisseinältä (kesähelteillä jollon viileä ottoilma ois aika jees). Kannattaiskohan tuota lähteä suunnittelemaan ja lvi-suunnittelijan kautta kyselee jollain perhosläppien tapasilla järjestelmillä joita ohjataan sisältä käsin jostain ohjauspaneelista sähkösesti, vai tekiskö kylmän viileästi ulkoseiniin ottoritilöiden eteen suljettavat luukut jotka kävis manuaalisesti keväisin ja syksyisin sulkemassa/avaamassa?

En tiedä onko tosta paljoa hyötyä, mutta veden jälkeen toi sisäilman lämmitys taitaa olla toiseks suurin sähkösyöppö talossa, ja voi olla isokin ero et tarjotaanko sille ilmanvaihtokoneelle talven aurinkoisena päivänä -20c vaiko passiivikeräimen läpi vedettyä 0 asteista...
 
Mikäs on tuomio ~50-luvun betonikellarin kylppäreiden remppaamisesta? Taloja kun selailee niin välillä tulee noita vastaan, onko tuollaisen ostamisessa ja rempan tekemisessä järkeä?

Jos miettii tuollaista alkuperäistä betonilattiallista kylppäriä ja saunaa, niin sinänsä menisi tuollaisenaan satunnaisessa käytössä, mutta tuollaisenaan ei "pääkylppärinä" täytä omia standardeja. Jos modernisoisi pinnat, laittaisi lattilämmityksen etc. niin mitä pitäisi tehdä ja paljonko maksaa :hmm:

Varmaan salaojat uusiksi (patolevyt jne.) koska niitä ole tai ei ole kunnossa, sekä lattia piikataan auki ja kapillaarikatko uuden betonin alle. Muuta (uusien pintojen lisäksi)?

Ja toki kellarista vähintään puolet on jotain epämääräistä varastotilaa jolla ei niin ole väliä, mutta kai niistäkin pitää lattia aukaista jos viereisen huoneen haluaa rempata...

Pari paskaa kuvaa oikotieltä, kumpikaan ei itseasiassa ole 50-luvulta mutta ehkä ajatus millaisia tiloja tarkoitan...
original-2844087031933050084.jpg

Edit. Tajusin että kuvassa on puukatto, ei ole täysi betonikuutio kuten yleensä uudemmat.

Toisessa kuvassa seinät on "äskettäin" maalattu ja itseasiassa ilmoituksen kylpyhuone jo rempattu, mutta voiko mistään päätellä onko rempattu "oikein"? Jos vanhaan betonilla olevaan kellariin pelkästään laittaa lattialämmityksen, vesieristyksen ja laatoittaa pinnat niin onko se 95% tapauksista ok vai kenties prosentit juuri päinvastoin?

ORIGINAL.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
P_20210320_181803.jpg
Päätettiin että naputellaan laatat pois koska eivät olleet ihan virheettömässä kunnossa. Taltta ja vasara niin ei mennyt varttia kauempaa. Laastin jämät lastalla irti ja lattiatasoite, parimetrisellä linjurilla katottiin ettei ole heittoja. Lopputuloksena vinyylit takkaan asti ja lasilevy eteen.
Eikös takan edustalla pidä olla aina kipinäsuoja lattiassa ja muistaakseni sille oli vielä jotkin minimimitatki? Toki sen voi laittaa sitten vinyylin päälle mutta itte kyllä tein laatoista kipinäsuojan. On paljon nätimpi kuin mikään lattian päälle laitettava..

E:
Palava-aineinen lattia on suojattava suojaluukullisen tulipesän edustalla tiiviisti lattiapintaa vasten asennettavalla metallilevyllä, joka ulottuu vähintään 400mm eteen ja 100mm sivuille reunojen yli. Lattiamateriaali voidaan myös korvata palamattomalla lattiapäällysteellä.
Avoimet tulisijat vaativat suuremman suojan lattiaan; 750mm eteen ja 150mm molemmille sivuille ulottuva metallilevy suojaa palava-aineista lattiaa avotakan riskeiltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 498 290
Jäsenet
74 280
Uusin jäsen
Jani S.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom