Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
No sitä seinän purkamista juuri yritän välttää.
Väkisin auki: Kiinnitä liukuoveen (reunassa ainakin jotain mihin voi ruuvata) esim. 50x100 + toinen ruuveilla päälle "puun pätkä"
Oven pieleen vaikka 50x100 koolinki (mielellään pitkä jakamaan painetta pidemmälle matkalle) Hydraulitunkilla painat (sovitat pituuden (tunkin ja oveen kiinitetyn"puunpätkän väli) 50x100 koolinkilla sopivaksi). Joko ovi aukee tai hajoaa (voi kokeilla molemmin puolin herkistellen, jos alkaa rutisee).

Luulis sen jälkeen lähtevän nostamalla irti?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Väkisin auki: Kiinnitä liukuoveen (reunassa ainakin jotain mihin voi ruuvata) esim. 50x100 + toinen ruuveilla päälle "puun pätkä"
Oven pieleen vaikka 50x100 koolinki (mielellään pitkä jakamaan painetta pidemmälle matkalle) Hydraulitunkilla painat (sovitat pituuden (tunkin ja oveen kiinitetyn"puunpätkän väli) 50x100 koolinkilla sopivaksi). Joko ovi aukee tai hajoaa (voi kokeilla molemmin puolin herkistellen, jos alkaa rutisee).

Luulis sen jälkeen lähtevän nostamalla irti?
Sain nyt oven lähes auki raa-alla kyynärvoimalla ja samalla kun purin keittiön vanhoja kaappeja, löytyi aukko josta koneistoa on yritetty rasvata tms. Jos tuon saisi kuntoon, niin olisi paras, mutta tuossa on joku erikoinen pultti, jossa yksi sivu on suora ja se pyörii tyhjää mekanismin päässä. Kuvasta ei kunnolla näe, mutta siellä on pari rullaa ja tuo pultti kiinnittyy "jotenkin" sinne.
 

Liitteet

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Tossa kuvassa näkyy se ongelmasi, liukurullaston "jalka" joka menee oven on vääntynyt vinoon (luultavasti myös rullat jumissa?) => avaa toi alempi mutteri niin toi oven kiinnike "avautuu" ja oven voi vetää siitä irti, noita ollee kaksi rullostoa
=> kun saat ovan riti pääset paremmin katsomaan mitä rullostolle pitää tehdä (lähtenee jostain kohti kiskoa poiskin).
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Tossa kuvassa näkyy se ongelmasi, liukurullaston "jalka" joka menee oven on vääntynyt vinoon (luultavasti myös rullat jumissa?) => avaa toi alempi mutteri niin toi oven kiinnike "avautuu" ja oven voi vetää siitä irti, noita ollee kaksi rullostoa
=> kun saat ovan riti pääset paremmin katsomaan mitä rullostolle pitää tehdä (lähtenee jostain kohti kiskoa poiskin).
Kiitos tästä! Tuo on niin pirun ahdas kolo, ettei oikein työkalut mahdu sinne. Toiseksi vaikuttaa siltä, että ovi on pidempi kuin oviaukko, joten en tiedä miten sen saa pois?
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
13
Kiitos tästä! Tuo on niin pirun ahdas kolo, ettei oikein työkalut mahdu sinne. Toiseksi vaikuttaa siltä, että ovi on pidempi kuin oviaukko, joten en tiedä miten sen saa pois?
Ovessa on kaksi samanlaista kiinnikettä = rullastoa. Aloita ensimmäisestä eli siitä joka on oven vapaassa päässä ja löysää tuota kuvassa näkyvää alempaa mutteria, eli niin että se mutteri nousee ylöspäin pultissa. Nyt saat nostettua ovea hieman ylöspäin ja kun siirrät sitä sivuun päin samalla, ovi irtoaa tuosta rullaston pultista. Sinulla on pultti ja se kiinnike sen verran vääntyneet, että joudut taas käyttämään voimaa ja mahdollisesti työkalua, joten suosittelen kaveria joka nostaa ovilehteä ylös samalla kun yrität auttaa oven irti tuosta pultista. Kun saat tuon ensimmäisen pään irti, vedä ovea auki hieman vinoon karmin ohi niin loppukin ovesta tulee helposti ulös seinän sisästä ja saat sen taaemmn rullaston samalla lailla irti. Ovi on nyt sinulla ehjänä irrallaan ja molemmat rullastot saa irti kiskosta kun ne vetää aivan päätyyn saakka.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kiitos tästä! Tuo on niin pirun ahdas kolo, ettei oikein työkalut mahdu sinne. Toiseksi vaikuttaa siltä, että ovi on pidempi kuin oviaukko, joten en tiedä miten sen saa pois?
Tossa yllä sulle jo hyvät ohjeet jatkoon. Toi mutteri ollee 10 tai 13mm kiintoavain siihen ja jos on tiukka, niin ruuvimeisselillä voinee sitä pyöreätä alapäätä kiilata, jottei se pyöri mukana. Katsot siitä ehjästä rullastosta kiinnikkeineen millainen se pitää olla ja teet tosta viallisesta samanlaisen (kaupasta saanee myös uusia vastaavia)
Kiilaa se liukuoven alareuna matolla tai vast. tiukaksi "ylöspäin" niin, voinet yksinkin kokeilla irrotusta kaksin sujuu helpommin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Ovessa on kaksi samanlaista kiinnikettä = rullastoa. Aloita ensimmäisestä eli siitä joka on oven vapaassa päässä ja löysää tuota kuvassa näkyvää alempaa mutteria, eli niin että se mutteri nousee ylöspäin pultissa. Nyt saat nostettua ovea hieman ylöspäin ja kun siirrät sitä sivuun päin samalla, ovi irtoaa tuosta rullaston pultista. Sinulla on pultti ja se kiinnike sen verran vääntyneet, että joudut taas käyttämään voimaa ja mahdollisesti työkalua, joten suosittelen kaveria joka nostaa ovilehteä ylös samalla kun yrität auttaa oven irti tuosta pultista. Kun saat tuon ensimmäisen pään irti, vedä ovea auki hieman vinoon karmin ohi niin loppukin ovesta tulee helposti ulös seinän sisästä ja saat sen taaemmn rullaston samalla lailla irti. Ovi on nyt sinulla ehjänä irrallaan ja molemmat rullastot saa irti kiskosta kun ne vetää aivan päätyyn saakka.
Huh, pitää hieman hahmotella tätä. Harmi, että emännästä ei ole nostoavuksi.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 799
Sopii toivoa että aukon päässä tuosta kiskosta on katkaistu pätkä pois, ei ole edes kerta eikä kaksi kun kisko on laitettu ns täysmittaisen paikoilleen rakennettaessa.


tuollaisen antiikkisempi versio siellä kiskossa lienee kulkevan.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Meillä menee kisko päähän asti ja kotelo tulee sen verran alas, että vaikka ovi on lattialla, sitä ei saa ohjattua ”ulos” sieltä. Tuo helaform näyttää samalta, tosin tuotahan ei saa vaihdettua ottamatta ovea pois. Melkein voisin maksaa jollekin, että fiksaa tuon Keski-Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei tossa purkamatta taida selvitä, on sen verran syvällä toi kisko.
Minimissään reikä n. keskelle oviaukkoja katon rajaan, johon saat ton viallisen rulloston liukumaan.
Siitä sitten irrotat ruuvit ovesta, jotta pääset siirtämään oven sen tielät syrjäänja pääset tohon rullastoon käsiksi.
Liutat ruulaston pois (tavittaessa esim. Dremillä aukko kiskon päähän kiskoon).

Ei siis toikaan mikään helppo, ja silti joutuu sen reiän paikkaamaan. Ruuveillä siisti levy aukon päälle? Helpompi vaihtaa seuraavalla kerralle, jos noin onnistui.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
Itsellä on vanhempi kerrostalokämppä, jossa on eteisestä kulku makkariin, keittiöön ja olohuoneeseen (eri puolilla). Tällä hetkellä kaikkialla on sama lattiapinnoite. Jos vaihdan eteiseen erilaisen vinyylilaatan, niin tuleekohan tuosta hirveä tilkkutäkki? Eteisen kautta on siis kulku kaikkiin muihin huoneisiin, niin ajatus tuntuu äkkiseltään hieman epätavalliselta. En ole oikein löytänyt kuviakaan vastaavasta systeemistä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Itsellä on vanhempi kerrostalokämppä, jossa on eteisestä kulku makkariin, keittiöön ja olohuoneeseen (eri puolilla). Tällä hetkellä kaikkialla on sama lattiapinnoite. Jos vaihdan eteiseen erilaisen vinyylilaatan, niin tuleekohan tuosta hirveä tilkkutäkki? Eteisen kautta on siis kulku kaikkiin muihin huoneisiin, niin ajatus tuntuu äkkiseltään hieman epätavalliselta. En ole oikein löytänyt kuviakaan vastaavasta systeemistä.
Ainahan se luo tilaan tiettyä yhtenäisyyden tuntua kun kaikkialla on sama lattiapinnoite ja silloin myös voi välttää ylimääräisiä kynnyksiä/korkoeroja jos joka tilassa on sama lattiamateriaali. Kuitenkin vanhemmissa asunnoissa joutuu aika-ajoin remontoimaan jolloin saattaa tosiaan tulla vastaan tilanne missä ei kannata/halua uusia kaikkien huoneiden lattioita kerralla. Ei tuo tilanne mitenkään epätavallinen tilanne ole, mutta sitä kannattaa miettiä haluaako vaihtaa vain yhteen huoneeseen sen lattian vai uusisiko kaikkialle samalla kertaa. Kannattaa myös huomioida että nuo lattiapinnoitteet on vähän sellaista muotikamaa joissa mallit vaihtelee melkeen kokoajan eli myöhemmin voi olla mahdotonta löytää samanlaista pinnoitetta muihin tiloihin. Mikäänhän ei toki myöskään estä ostamasta varastoon ylimääräisiä paketteja muita tiloja varten myöhempää remontointia varten.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
355
Meillä on olkkari, keittiö ja eteinen tummahkoa lattiaa. Suht avonainen pohjaratkaisu. Makkarissa sitten vaaleampaa sävyä tuomassa avaruutta ja vierashuoneessa vanha parketti. Se on tietty että kuka mistäkin tykkää. Edellisessä kämpässä vuokralla oli värimaailma melkolailla toisin päin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Meillä on kämpässä neljässä huoneessa kaikissa erilainen lattia. Yhtenäinen tila tulee toki yhdellä värillä mutta huoneissa on sellaiset lattiat kuin niiden tyyliin sopii. Kaikki ei tykkää mutta mä tykkään että on persoonallisuutta talossa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Tässä itselläkin lattiamateriaalin vaihto edessä ja vinyyliin olen päätymässä kosteudenkeston, hiljaisuuden ja lämmöntunteen takia. Onko noilla viinyleillä kuinka paljon merkkien välillä eroa laadullisesti? Mallit mitä olen katsonut maksavat n. 25-30€/m2.

PVC-/SPC-runkoisilla tuo kosteudenkesto myös rungoissa. Koittanut niitä katsoa, ei sekään helppoa ole kun sitä ei moni ilmoita.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
110
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
- Voi olla isompi sulakkeiden sallimissa rajoissa (sähkömies osaa sanoa tarkemmin minkä kokoisen voi laittaa)
- Jos on joku syy vaihtaa niin mikä ettei, monesti nuo pilarikiukaat upotetaan alalauteeseen tai sit jossai nurkassaki ollu...
- Ei pitäis mustua jos siinä on ohjeen mukaiset etäisyydet
- Ei tarvii paikata, vähän rumathan ne reiät on, mutta ei niille kauheena mitään voi tehdä
- Pitää olla kytkentää varten sähkömies. Voi sen vanhan periaatteessa itse poistaa, mutta ei välttämättä kannata kun ei oo mitään vakuutuksia ja voi olla vaarallista jos ei tiedä mitä tekee. Se poisto ei siinä laskussa mitään maksa. Muutaman satasen sähkömies ottaa uuden asennuksesta. Voi vaihdella aika paljon, mutta kyllä 300eurolla pitää saada vaihettua, mieluusti alle.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
246
Tällä viikolla vaihdoin omaan saunaan 70-luvun seinämallisen tilalle Harvia Cilindro Plus, eli lattialla seisovaan kiukaaseen. Sähkäri otti vanhan kiukaan pois, ohitti vanhan kiukaan etäohjausboksin pois ja kytki uuden. Hommassa meni sähkäriltä sen 0,5 tuntia ja velotti 70e + 10e tavikkeita. Samalla lupasi että uusi kiuas ei tule kestämään samaa mitä se vanha.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
- Voi olla isompi sulakkeiden sallimissa rajoissa (sähkömies osaa sanoa tarkemmin minkä kokoisen voi laittaa)
- Jos on joku syy vaihtaa niin mikä ettei, monesti nuo pilarikiukaat upotetaan alalauteeseen tai sit jossai nurkassaki ollu...
- Ei pitäis mustua jos siinä on ohjeen mukaiset etäisyydet
- Ei tarvii paikata, vähän rumathan ne reiät on, mutta ei niille kauheena mitään voi tehdä
- Pitää olla kytkentää varten sähkömies. Voi sen vanhan periaatteessa itse poistaa, mutta ei välttämättä kannata kun ei oo mitään vakuutuksia ja voi olla vaarallista jos ei tiedä mitä tekee. Se poisto ei siinä laskussa mitään maksa. Muutaman satasen sähkömies ottaa uuden asennuksesta. Voi vaihdella aika paljon, mutta kyllä 300eurolla pitää saada vaihettua, mieluusti alle.
Tyhmä saa olla jos tuommoisia hintoja kiukaan johtojen kiinnittämisestä menee maksamaan. Todellinen hinta jotain satasen luokkaa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
Jos sulakkeet on semmoiset mitkä mahdollistaa tehokkaamman laittamisen niin ei sille mitään estettä ole. Ei liian pieneen tilaan toki ole mitään järkeä liian tehokasta laittaa eli se tilan koko kannattaa huomioida. Kiukaan koon valintaan on ohjeistus olemassa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Saunan sähkökiukaasta on joku vastuksista irtisanoutunut. Kiuas oli jo ehjänäkin vähän avuton, joten olen kaavaillut vaihtamista uuteen kiukaaseen. Osaako joku neuvoa kysymyksissä?
  • Voiko sähkökiukaan vapaasti vaihtaa suurempaan sulakkeiden rajoissa vai vaatiiko se jotain lupaa? Vai täytyykö tyytyä samantehoiseen vaihdossa?
  • Onko tyhmä idea vaihtaa seinään kiinnitetyn kiukaan tilalle lattialle seisova pilarimallinen kiuas? Esim. Harvia Cilindro (Sähkökiuas Harvia Cilindro PC90 9kW) vaatii ohjeen mukaan 52 cm x 52 cm tilan ja jonkin verran tuota suurempi tila löytyisi vanhan kiukaan kohdalta lattialta. Käykö tuossa käytännössä niin, että seinäpaneelit ajan myötä mustuvat tai vastaavaa, jos tila on lähellä minimiä?
  • Pitääkö seinää yrittää jotenkin paikkailla vanhan kiukaan kiinnitysjälkien osalta?
  • Ilmeisesti kytkentää varten täytyy olla sähkömies, mutta vanhan saisi poistaa itsekin? Mitä sähkömiehen palveluista saattaisi joutua maksamaan?
Minun mielestä voi, kun sen vaihdon tekee sähkämies. Siinä pitää katsoa myös, että turvaetäisyydet palaviin (tiedot pitäisi tulla kiukaan mukana) täyttyy.
Jos sulla on 10A sulakkeet tota 9KW kiuasta ei saa laittaa ilman johtojen vaihtoa tai ainakin pitää tarkistaa onko johdot 2.5mm2 jolloin sinne voi vaihtaa 16A sulakkeet.
Seinän paikkaus näkemättä vaikea sanoa, mutta yleensä ei tarvitse, ellet tee sitä ulkonäkösyistä.

Monenko KW kiaus sulla nyt siellä on? Eikö sauna lämpiä riittävästi sillä?
Jos poistat itse siellä ei saa olla virrat päällä eli tee vain jos oikeasti ymmärrät mitä teet.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
110
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
 
Liittynyt
28.01.2019
Viestejä
115
Saa seinämallejakin sitä perus-20kg:ta suuremmalla kivimäärällä. Mä korvasin vanhan seinä-Heloni Mondexin Tenolla jossa on 40kg ja olen ollut tyytyväinen löylyihin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 799
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
Jos tuo turvaväli huolettaa niin harviallahan on siihen ratkaisu:

Tuolla saa laittaa kolmen sentin päähän seinästä ja samalla piilottuu luultavasti myös ne vanhan kiukaan ruuvin reiät seinässä.
Lisäsin nyt vielä tuon asennusohjeenkin eli sun tapauksessa ilmeisesti yksi kappale noita. Saa myös rosterin värisenä jos sellaisen värisen sylinterin hankit.
Näyttökuva 2021-03-19 214026.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
Joo ei saa laittaa, sähkäri tietenkin tarkistaa sen. Tiukkaa on tossa yllä suojaseinä, mutta sekään ei riitä virallisesti, jos sulla on kaide palavaa materiaalia. Käytännöstä en sitten sano mitään. Tosin ainahan sen kaiteenkin voi muuttaa. 6KW on jo aika vähän 9m3 saunaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
P_20210319_214530.jpg

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Sauna on noin karkeasti mitaten 9m3 lasiovella ja nykyinen kiuas on 6 kW. Kyllä siellä paremman puutteessa saunoo, mutta ei niitä löylyjä kovin hyviksi voi kehua. En tiedä miten sinne on alunperin noin tehoton kiuas päädytty laittamaan, laskurit tuntuisivat olevan sitä mieltä että 10 kW olisi sopivampi ja tuosta samasta kiukaasta on ollut olemassa tehokkaampiakin malleja. Sulakkeet on kuitenkin 16 A. Johdoista en tietenkään osaa sanoa, mutta kuvittelen että 16 A sulakkeita ei saa laittaa ilman 2.5mm2 johtoja.

Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä. Lattialla seisovassa mallissa houkuttelee suurempi kivien määrä. Googlailin myös vähän muiden valmistajien vastaavia tuotteita ja niissä näytti samassa kokoluokassa olevan turvaväli 12 cm joka suuntaan ja se sitten menisikin millipeliksi.
Cilindroa sai ennen valmiiksikin suojavaipalla varustettuna, joka jätti "paljaaksi" vain etuosan kiukaasta. Cilindrolla ei ainakaan jalkoja palele samanlailla kuin "postilaatikko" kiukaalla. Meillä siis tehtiin samanlainen vaihdos kuin sinulla on suunnitteilla, tosin sulakerajoituksen takia oli tyytyminen 6,8kW malliin.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
Vaihtamalla laatat tai huoneen mallista riippuen laittamalla "pudotuslistan" (mikä lie oikealta nimeltään). Kaveri teki symmetrisen neliskanttisen takan edustan noilla listoilla ja tuli ihan siisti.

Jos ei laattoja aivan hirveästi ole, niin eiköhän ne saa naputeltua purkuraudalla ja isommalla vasaralla pois. Toki jos meinaa vinyylilankkua tilalle laittaa, niin lämpeääkö takan edusta niin paljon, että lankku alkaa "höyryämään"?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
Laita siihen metallikulmalistaa (niitä voi taivututta myös mittojen mukaan) antaa kivasti näköäkin, ellei toi korkeusero muuten haittaa. Takan edessä pitää olla kipinäsuoja palamattomasta materiaalista.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 799
Tila on sillä tavalla ahdas, että seinästä lauteiden kaiteeseen on ehkä 56 cm, eli joku tuollainen Harvia Cilindro siihen juuri menisi ja pelivaraa jäisi noin neljä senttiä.
Joo ei saa laittaa, sähkäri tietenkin tarkistaa sen. Tiukkaa on tossa yllä suojaseinä, mutta sekään ei riitä virallisesti, jos sulla on kaide palavaa materiaalia. Käytännöstä en sitten sano mitään. Tosin ainahan sen kaiteenkin voi muuttaa. 6KW on jo aika vähän 9m3 saunaan.
Sehän menee heittämällä suojaseinän kanssa, kun kerta myös ilman sitä täyttäisi määräykset.
Suojaseinällä sen vain saa vielä lähemmäksi ettei kökötä niin keskellä vapaata tilaa ja peittänee ne vanhan kiukaan asennusjäljet.

1616186141112.png
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Sehän menee heittämällä suojaseinän kanssa, kun kerta myös ilman sitä täyttäisi määräykset.
Suojaseinällä sen vain saa vielä lähemmäksi ettei kökötä niin keskellä vapaata tilaa ja peittänee ne vanhan kiukaan asennusjäljet.

Olet oikeassa, en katsonut ton kiukaan kokoa halk. 32cm jolloin toi 56cm tila riittää ilman tuota suojaakin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Haluaisin sokeritoukista eroon pääsemisen helpottamiseksi tiivistää lattialistat. Onko kukaan tällaista puuhannut? Ajattelin, että helpoimmalla pääsisi, jos vaan tiivistäisi ne ulkopuolelta, ei listan alta. Mitä mieltä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Ne pitää hävittää, tiivistys saattaa muutaman päivän autella.
Bio-Killiä ruiskuttelen parin viikon välein ja vähenemään päin ovat kyllä. Tiivistys tulisi siihen vaan oheen yhdeksi keinoksi.

Sinällään tuttua puuhaa, kun Helsingin sisällä muuttelee, että jokaisesta kämpästä tuntuu löytyvän aina joku uusi tuttavuus hävitettäväksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976

Parketit poistettu ja vinyylilankkua tulisi tilalle. Tajusin liian myöhään että takan edustan laatat on noinkin paksuja. Laatat 17mm ja vinyyli 5mm. Miten tästä saisi siistin? Onkohan laatat poistettavissa käsityökaluilla?
Ratkaisu löytyy nimellä eritasolista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Vaihtamalla laatat tai huoneen mallista riippuen laittamalla "pudotuslistan" (mikä lie oikealta nimeltään). Kaveri teki symmetrisen neliskanttisen takan edustan noilla listoilla ja tuli ihan siisti.

Jos ei laattoja aivan hirveästi ole, niin eiköhän ne saa naputeltua purkuraudalla ja isommalla vasaralla pois. Toki jos meinaa vinyylilankkua tilalle laittaa, niin lämpeääkö takan edusta niin paljon, että lankku alkaa "höyryämään"?
P_20210320_181803.jpg
Päätettiin että naputellaan laatat pois koska eivät olleet ihan virheettömässä kunnossa. Taltta ja vasara niin ei mennyt varttia kauempaa. Laastin jämät lastalla irti ja lattiatasoite, parimetrisellä linjurilla katottiin ettei ole heittoja. Lopputuloksena vinyylit takkaan asti ja lasilevy eteen.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Koneellinen ilmanvaihto (lto) ja ilman esilämmitys. Tällä hetkellä ilmanotto talon pohjoispäädyssä joka varjossa ja tietysti talvella se kylmin puoli, käyny mielessä että jos vetäis eteläseinältä myös hormin ja kytkis T-haaralla yläpohjassa siihen nykyiseen ottoputkeen. Eteläseinälle sitten passiiviaurinkolämmitin jonka läpi ilma otettas ellei ole jotenkin säädetty ottamaan pohjoisseinältä (kesähelteillä jollon viileä ottoilma ois aika jees). Kannattaiskohan tuota lähteä suunnittelemaan ja lvi-suunnittelijan kautta kyselee jollain perhosläppien tapasilla järjestelmillä joita ohjataan sisältä käsin jostain ohjauspaneelista sähkösesti, vai tekiskö kylmän viileästi ulkoseiniin ottoritilöiden eteen suljettavat luukut jotka kävis manuaalisesti keväisin ja syksyisin sulkemassa/avaamassa?

En tiedä onko tosta paljoa hyötyä, mutta veden jälkeen toi sisäilman lämmitys taitaa olla toiseks suurin sähkösyöppö talossa, ja voi olla isokin ero et tarjotaanko sille ilmanvaihtokoneelle talven aurinkoisena päivänä -20c vaiko passiivikeräimen läpi vedettyä 0 asteista...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 350
Mikäs on tuomio ~50-luvun betonikellarin kylppäreiden remppaamisesta? Taloja kun selailee niin välillä tulee noita vastaan, onko tuollaisen ostamisessa ja rempan tekemisessä järkeä?

Jos miettii tuollaista alkuperäistä betonilattiallista kylppäriä ja saunaa, niin sinänsä menisi tuollaisenaan satunnaisessa käytössä, mutta tuollaisenaan ei "pääkylppärinä" täytä omia standardeja. Jos modernisoisi pinnat, laittaisi lattilämmityksen etc. niin mitä pitäisi tehdä ja paljonko maksaa :hmm:

Varmaan salaojat uusiksi (patolevyt jne.) koska niitä ole tai ei ole kunnossa, sekä lattia piikataan auki ja kapillaarikatko uuden betonin alle. Muuta (uusien pintojen lisäksi)?

Ja toki kellarista vähintään puolet on jotain epämääräistä varastotilaa jolla ei niin ole väliä, mutta kai niistäkin pitää lattia aukaista jos viereisen huoneen haluaa rempata...

Pari paskaa kuvaa oikotieltä, kumpikaan ei itseasiassa ole 50-luvulta mutta ehkä ajatus millaisia tiloja tarkoitan...

Edit. Tajusin että kuvassa on puukatto, ei ole täysi betonikuutio kuten yleensä uudemmat.

Toisessa kuvassa seinät on "äskettäin" maalattu ja itseasiassa ilmoituksen kylpyhuone jo rempattu, mutta voiko mistään päätellä onko rempattu "oikein"? Jos vanhaan betonilla olevaan kellariin pelkästään laittaa lattialämmityksen, vesieristyksen ja laatoittaa pinnat niin onko se 95% tapauksista ok vai kenties prosentit juuri päinvastoin?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848

Päätettiin että naputellaan laatat pois koska eivät olleet ihan virheettömässä kunnossa. Taltta ja vasara niin ei mennyt varttia kauempaa. Laastin jämät lastalla irti ja lattiatasoite, parimetrisellä linjurilla katottiin ettei ole heittoja. Lopputuloksena vinyylit takkaan asti ja lasilevy eteen.
Eikös takan edustalla pidä olla aina kipinäsuoja lattiassa ja muistaakseni sille oli vielä jotkin minimimitatki? Toki sen voi laittaa sitten vinyylin päälle mutta itte kyllä tein laatoista kipinäsuojan. On paljon nätimpi kuin mikään lattian päälle laitettava..

E:
Palava-aineinen lattia on suojattava suojaluukullisen tulipesän edustalla tiiviisti lattiapintaa vasten asennettavalla metallilevyllä, joka ulottuu vähintään 400mm eteen ja 100mm sivuille reunojen yli. Lattiamateriaali voidaan myös korvata palamattomalla lattiapäällysteellä.
Avoimet tulisijat vaativat suuremman suojan lattiaan; 750mm eteen ja 150mm molemmille sivuille ulottuva metallilevy suojaa palava-aineista lattiaa avotakan riskeiltä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Eikös takan edustalla pidä olla aina kipinäsuoja lattiassa ja muistaakseni sille oli vielä jotkin minimimitatki? Toki sen voi laittaa sitten vinyylin päälle mutta itte kyllä tein laatoista kipinäsuojan. On paljon nätimpi kuin mikään lattian päälle laitettava..

E:
Eikös tuossa sanota "lopputuloksena vinyylit takkaan asti ja lasilevy eteen." Joka siis ajaa tuota kipinäsuojan virkaa. Uusiin taloihin melko yleinen ratkaisu tuollainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Eikös tuossa sanota "lopputuloksena vinyylit takkaan asti ja lasilevy eteen." Joka siis ajaa tuota kipinäsuojan virkaa. Uusiin taloihin melko yleinen ratkaisu tuollainen.
Mä ymmärsin sitten tekstin väärin kun luulin että luukun tilalle tulee lasilevy :btooth: Mutta jos lattialle niin sitten ok.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 776
Mä ymmärsin sitten tekstin väärin kun luulin että luukun tilalle tulee lasilevy :btooth: Mutta jos lattialle niin sitten ok.
Noin ainakin itse tulkitsin asian. En oo kenenkään kuullut nimittävän luukkua lasilevyks, mut voin toki olla väärässä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Mikäs on tuomio ~50-luvun betonikellarin kylppäreiden remppaamisesta? Taloja kun selailee niin välillä tulee noita vastaan, onko tuollaisen ostamisessa ja rempan tekemisessä järkeä?

Jos miettii tuollaista alkuperäistä betonilattiallista kylppäriä ja saunaa, niin sinänsä menisi tuollaisenaan satunnaisessa käytössä, mutta tuollaisenaan ei "pääkylppärinä" täytä omia standardeja. Jos modernisoisi pinnat, laittaisi lattilämmityksen etc. niin mitä pitäisi tehdä ja paljonko maksaa :hmm:

Varmaan salaojat uusiksi (patolevyt jne.) koska niitä ole tai ei ole kunnossa, sekä lattia piikataan auki ja kapillaarikatko uuden betonin alle. Muuta (uusien pintojen lisäksi)?

Ja toki kellarista vähintään puolet on jotain epämääräistä varastotilaa jolla ei niin ole väliä, mutta kai niistäkin pitää lattia aukaista jos viereisen huoneen haluaa rempata...

Pari paskaa kuvaa oikotieltä, kumpikaan ei itseasiassa ole 50-luvulta mutta ehkä ajatus millaisia tiloja tarkoitan...

Edit. Tajusin että kuvassa on puukatto, ei ole täysi betonikuutio kuten yleensä uudemmat.

Toisessa kuvassa seinät on "äskettäin" maalattu ja itseasiassa ilmoituksen kylpyhuone jo rempattu, mutta voiko mistään päätellä onko rempattu "oikein"? Jos vanhaan betonilla olevaan kellariin pelkästään laittaa lattialämmityksen, vesieristyksen ja laatoittaa pinnat niin onko se 95% tapauksista ok vai kenties prosentit juuri päinvastoin?

On varsinkin, jos itse osaat jotain tehdä, että maksa uuden hintaa. Mitäs tuolle valkoiselle tilalle pitäis tehdä? Siellähän on jo kalusteetkin, katon maalaus näyttää jääneen kesken.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
355
On varsinkin, jos itse osaat jotain tehdä, että maksa uuden hintaa. Mitäs tuolle valkoiselle tilalle pitäis tehdä? Siellähän on jo kalusteetkin, katon maalaus näyttää jääneen kesken.
Ei nuo kuvat olleet mistään varsinaisesta kohteesta, vaan suuntaa antamassa.

Pari paskaa kuvaa oikotieltä, kumpikaan ei itseasiassa ole 50-luvulta mutta ehkä ajatus millaisia tiloja tarkoitan...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Noin ainakin itse tulkitsin asian. En oo kenenkään kuullut nimittävän luukkua lasilevyks, mut voin toki olla väärässä.
Ehdin jo näköjään aiheuttamaan sekaannusta. Tässä tosiaan valmis lattia listoittamatta eikä lasiakaan ole vielä saatu. Tuskin poltellaan takkaa enää tämän kevään aikana. Tilasta tuli paljon avonaisemman oloinen kun ei tummat laatat työnny pitkälle ulos kulkuväylälle. Takka on olohuoneen ja keittiön välissä. Seuraavaksi kasailaan uusi keittiö. 16163518121378641306686195386733.jpg
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
11
Ehdin jo näköjään aiheuttamaan sekaannusta. Tässä tosiaan valmis lattia listoittamatta eikä lasiakaan ole vielä saatu. Tuskin poltellaan takkaa enää tämän kevään aikana. Tilasta tuli paljon avonaisemman oloinen kun ei tummat laatat työnny pitkälle ulos kulkuväylälle. Takka on olohuoneen ja keittiön välissä. Seuraavaksi kasailaan uusi keittiö.
Luitko vinyylin asennusohjeen?

Liikuntasauma ja elämisvarat puuttuu sekä kiintokalusteiden alle ei tulisi asentaa mitää kelluvaa lattiapäällystettä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Luitko vinyylin asennusohjeen?

Liikuntasauma ja elämisvarat puuttuu sekä kiintokalusteiden alle ei tulisi asentaa mitää kelluvaa lattiapäällystettä
On luettu ja kysytty tutulta remppa ukolta. 5mm kiiloilla jätetty varat ja laitetaan kalusteiden alle. Ei se siitä miksikään mene. Keittiön seinä vesieristetään ja tiivistetään lattian reunan päälle. Liikuntasaumaa ei tule alle 10m matkalle. Erillisiin huoneisiin saumat kynnysten alle.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
2-3mm varaa on neuvottu jättämään, eli reilustikin on jo elovaraa 5mm välillä. :tup: Itselläkin pitäisi vinyylit tilata 48m² alalle, tulee kalliiksi. Askeläänieristeen haluan integroituna, että saa vaan lätkiä paikalleen ilman "ylimääräisiä" välivaiheita.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
On luettu ja kysytty tutulta remppa ukolta. 5mm kiiloilla jätetty varat ja laitetaan kalusteiden alle. Ei se siitä miksikään mene. Keittiön seinä vesieristetään ja tiivistetään lattian reunan päälle. Liikuntasaumaa ei tule alle 10m matkalle. Erillisiin huoneisiin saumat kynnysten alle.
Jos keittiöön paistaa ikkunasta suoraan aurinko niin se kannattaa huomioida lattian kanssa. Joistakin vinyyleistä on näkyny kuvia kun aurinko lämmittäny lattiaa niin vinyylin pinta on alkanu pehmenemään jollon painava huonekalu on painunu siihen pinnan sisään ja nostanu vinyylin "kuprulle" huonekalun aiheuttaman pistekuormakohdan ympäriltä. Varmuuden maksimoimiseks ruuvaisin ite keittiössä alakaapit käytännössä koko painoltaan seinään ja varsinkin etujalkojen alle laittasin esimerkiks jotkut leveämmät puupalat levittämään niiden aiheuttamaa painetta.

Mutta tää ei koske kaikkia vinyylejä, eli voi hyvin olla ettei mitään ongelmia ilmene. Teillä myös suhteellisen vaalea lattia joka estää lämpenemistä, meillä käytännössä mustalla marmorikuviolla, joka on ihan kiitettävän kuuma jalan alla aurinkoisella kelillä, vielä ei ole ollu ongelmia painon kanssa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Ei nuo kuvat olleet mistään varsinaisesta kohteesta, vaan suuntaa antamassa.
Joo näin oletinkin, halusin vain tuoda esiin, ettei se ton kummenpi tarvitseisi olla. Helposti vaan sitten alun innostuksessa laajennetaan. Ja voi tosiaan yleensä tehdä vaikka huone kerrallaan. Halvin tapa on suunnitella etukäteen mitä tekee koko kellarille ja tehdä kaikki saman alantyöt mahdollisuuksien mukaan "kerralla".
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 188
Viestejä
4 194 235
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom