Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 090
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Millaista hyllykköä laittaisitte sisätiloihin pieneen varastohuoneeseen? 3 vuotta nyt toiminut kaatopaikkana ja joku järki pitäis saada. Ihan sama vaikka seinään kiinni. Pitäisi aika hyvin painoa kestää kuitenkin. Kamalasti ei ole rahaa laittaa.




 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
425
Noille Puuilon Pisla kannattimille rakentelin hyllyt rautakaupan OSB-levystä. 120cm levy kolmeen osaan poikki. Kannattimien väliin ruuvasin 2x2 pätkät, niin kestää miltei mitä vain taipumatta. Jämämaaleilla vielä maalasin.
1699792115273.png
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 768
Millaista hyllykköä laittaisitte sisätiloihin pieneen varastohuoneeseen? 3 vuotta nyt toiminut kaatopaikkana ja joku järki pitäis saada. Ihan sama vaikka seinään kiinni. Pitäisi aika hyvin painoa kestää kuitenkin. Kamalasti ei ole rahaa laittaa.




Isot pojat on tehneet budjettiratkaisun puusta. Saa omien mittojen mukaisen ja kestää kohtuu hyvin painoa. Runko 2x2sta ja päälle sit 22mm lautaa tai jotain OSB-levyä tms. Toki ei ole mikään kauniin näköinen jos on tarkoitus osallistua sisustuskilpailuihin.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 232
Itse jättäisin ritiläkorit oven vierille, ehkä seinään kiinni vielä ja hyllylevy päälle. Ja takaseinälle sitten täyteen esim Jula:n varastohyllyillä, esim 90x180x40 hylly näkyy olevan 25€, kantavuus 150kg/hylly. Säilytyshyllyt | Jula

Oma kokemus on että tarpeeksi harvassa olevat pystytolpat edessä ovat enemmän hyödyksi kuin haitaksi kun leveä avoin hylly johtaa hetkästi siihen että kaikki valuu pois eikä toisaalta ole selkeitä paikkoja tavaroille. Pidemmän tavaran voi säilyttää nurkissa pystyssä tai hyllyjen päällä.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Isot pojat on tehneet budjettiratkaisun puusta. Saa omien mittojen mukaisen ja kestää kohtuu hyvin painoa. Runko 2x2sta ja päälle sit 22mm lautaa tai jotain OSB-levyä tms. Toki ei ole mikään kauniin näköinen jos on tarkoitus osallistua sisustuskilpailuihin.
Itse tein juuri 2x2 ja osb hyllyköt varastoon ~5 vuotta takaperin, vaimo piti tyylistä ja sai sitten vaatehuoneeseen valkolakatun version.
Puut tietenkin rautakaupan "potkuripinosta" niin ei tainnut satasta maksaa hyllyistä. Nykyään tuon varmaan saa kertoa kahdella
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 270
Noille Puuilon Pisla kannattimille rakentelin hyllyt rautakaupan OSB-levystä. 120cm levy kolmeen osaan poikki. Kannattimien väliin ruuvasin 2x2 pätkät, niin kestää miltei mitä vain taipumatta. Jämämaaleilla vielä maalasin.
Missä kohden sulla menee tossa katki? Nään vaan yhden katkon tossa hyllylevyssä tossa taikkaiden kohdalla?
En itse ajatellutkaan, että tolleenkin ois voinu tehdäja ihan siistin saada. Ite yhdistelin levyt toisiinsa niillä siihen tarkoitetuilla hyllynkannatin u-osalla tms. mikä lie olikaan. Samanlaiset hyllyt siis itelläki.

Suosittelen itekki iha vaa puuilo/tokmanni/ joku vaikka element systems, ja siihen sit hyllylevyt. Jotenkin verrattain näppärät ja siistit. Toki kipsiseinään (jos ei koolauksia tiedä) joutuu kipsiankkurit hommaamaan; niihin suosittelen niitä valkoisia muovisia "ohutlevyankkuri"; mielestäni reilusti parhaita ainakin noiden kiskojen kiinnittelyyn. Parit kipsiankkurit teki vaan lisävahinkoa,kun yritin just noita hyllyjä kiinnitellä.. Toki todella nopeaan tekee sit puukoolauksiin, jos ne on tiedossa. Paras tapa tehdä vaan +1m vatupassilla vaakaan ja jättää mittailut sikseen se korko, osuu parhaiten silleen..
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
425
Missä kohden sulla menee tossa katki? Nään vaan yhden katkon tossa hyllylevyssä tossa taikkaiden kohdalla?
En itse ajatellutkaan, että tolleenkin ois voinu tehdäja ihan siistin saada. Ite yhdistelin levyt toisiinsa niillä siihen tarkoitetuilla hyllynkannatin u-osalla tms. mikä lie olikaan. Samanlaiset hyllyt siis itelläki.
Siis ihan pituus suunnassa 120 cm levy kolmeen osaan. 40cm leveiksi siivuiksi.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
263
Onko kopolaattojen injektoinnista kellään kokemusta? Mistä kannattaa hankkia tarvikkeet (saako tavallisesta rautakaupasta) ? Onko tuossa jotain erikoisempaa huomioitavaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Kiitoksia vinkeistä hyllyihin liittyen.

seurava kyssäri / projekti mikä pitäisi suorittaa. Eli suihku/saunan lattia, seinäsaumojen ja kaikkien silikoonien uusiminen. Lähteäkö tekemään kun ei mikään alan ammattilainen ole, vai onko heti eristeet entiset? Löytyisi makitan monitoimikone dtm52z johon saisi ilmeisesti päitä tähän hommaan vai kannattaako ostaa joku muu? Lisäksi kauanko kestäisi kyseinen homma kahdelta, alaa on joku reilu 10 neliötä…Kiillon saumalaasteista lukenut paljon paskaa, että väri kulahtaa tosi nopeasti.



Näyttää varjolta, mutta kyllä silikonit on mustassa homeessa paikoin.

 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Kiitoksia vinkeistä hyllyihin liittyen.

seurava kyssäri / projekti mikä pitäisi suorittaa. Eli suihku/saunan lattia, seinäsaumojen ja kaikkien silikoonien uusiminen. Lähteäkö tekemään kun ei mikään alan ammattilainen ole, vai onko heti eristeet entiset? Löytyisi makitan monitoimikone dtm52z johon saisi ilmeisesti päitä tähän hommaan vai kannattaako ostaa joku muu? Lisäksi kauanko kestäisi kyseinen homma kahdelta, alaa on joku reilu 10 neliötä…Kiillon saumalaasteista lukenut paljon paskaa, että väri kulahtaa tosi nopeasti.



Näyttää varjolta, mutta kyllä silikonit on mustassa homeessa paikoin.

Nuo saumat keräävät poikkeuksetta hieman pilkkua ajan kanssa, mutta kuvien perusteella aloittaisin ihan vain perusteellisella jynssäyksellä. Kuinka vanha pesuhuone tässä on kyseessä? Eli oliko tarkoitus vaikka 5 tai 10 vuoden päästä remontoida?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
260
Casco Aquaseal saumausmassa tuntuu kestävän aika hyvin aikaa. Toki paljon jankimpaa tavaraa kuin perussilkkari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Nuo saumat keräävät poikkeuksetta hieman pilkkua ajan kanssa, mutta kuvien perusteella aloittaisin ihan vain perusteellisella jynssäyksellä. Kuinka vanha pesuhuone tässä on kyseessä? Eli oliko tarkoitus vaikka 5 tai 10 vuoden päästä remontoida?
Kyllä on. Jos joskus sellaiseen on varaa niin menee koko saunasuihku uusiksi. Tekisi mieli nyt vaan vähän itse ehostaa tuota. Onhan nuo saumat täysin kuluneet suihkujen ja lattiakaivon kohdalta, eitän tossa oo saumaa enää yhtään jäljellä. 07 valmistunu okt, hinkkaamalla ei tosta parempaa saa. On kokeiltu. Vettäkään tuosta ei saa oikein lastattua ja kuivuu tosi hitaasti pois. Jos ei omalle työlle ( eikä kaverin :D ) laske hintaa niin saisi varmaan aika paljon siistemmän näköisen pienellä rahalla.



saumat ihan menny.



30cm päässä vielä tallessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
190
Kyllä on. Jos joskus sellaiseen on varaa niin menee koko saunasuihku uusiksi. Tekisi mieli nyt vaan vähän itse ehostaa tuota. Onhan nuo saumat täysin kuluneet suihkujen ja lattiakaivon kohdalta, eitän tossa oo saumaa enää yhtään jäljellä. 07 valmistunu okt, hinkkaamalla ei tosta parempaa saa. On kokeiltu. Vettäkään tuosta ei saa oikein lastattua ja kuivuu tosi hitaasti pois. Jos ei omalle työlle ( eikä kaverin :D ) laske hintaa niin saisi varmaan aika paljon siistemmän näköisen pienellä rahalla.



saumat ihan menny.



30cm päässä vielä tallessa.
Tosta kaivon vierestä ei tarvi enää ees raapia vanhoja pois, muualta kun hiukan raspaa nii uutta saumaa (ja silikonia) vaan oottelemaan isompaa remonttia.

(muoks) ai nii kyselit että josko monitoimityökalulla. Se on hyvä, mutta pikkusen vaatii huollisuutta. Ihan helpolla et vedeneristyksiä pääse mysimään; tavottelet sellasta "puoleenväliin laattaa" -poistoa. Sittekku se kone alkaa heilumaan kädessä ni kannattaa pitää tauko; naarmuttaa myös laattaa aika tehokkaasti. Ihan pikkujutusta ei silti oo kyse, jos sattuu oleen se sauma sieltä kovemmasta päästä nii jyystät lattiaa pahimmillaan päivän ja käyt välissä kaupassa hakemassa lisää karbiditeriä. Nuo saumat kyllä näyttää aika huokosilta nii saattavat lähtee helpommallakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Mä vedin kerran vaan uutta päälle noin 10v vanhoihin samoihin.

Ensin kovalla harjalla veteli saumojen suuntaisesti (sitä saumaa lähti ihan näinkin) ja sitten vaan uutta saumausainetta (samasta 10v vanhasta pussista :)) päälle (kerrospaksuus olematon) ja hyvä tuli sekä hyvin on kestänyt, ei ole korkannut uusi pinta irti.

Tossa meni ehkä yhteensä 2h niin on halpa kokeilla. Pussista mene ainettakaan juuri yhtään eli jos kuitenkin joutuu tekemään kunnolla niin ainoa tappio on tuo parin tunnin työ.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mä vedin kerran vaan uutta päälle noin 10v vanhoihin samoihin.

Ensin kovalla harjalla veteli saumojen suuntaisesti (sitä saumaa lähti ihan näinkin) ja sitten vaan uutta saumausainetta (samasta 10v vanhasta pussista :)) päälle (kerrospaksuus olematon) ja hyvä tuli sekä hyvin on kestänyt, ei ole korkannut uusi pinta irti.

Tossa meni ehkä yhteensä 2h niin on halpa kokeilla. Pussista mene ainettakaan juuri yhtään eli jos kuitenkin joutuu tekemään kunnolla niin ainoa tappio on tuo parin tunnin työ.
Joskus noita vaihdetaan ihan muutaman viikon päästä, kun tyritty väärän värinen sauma. Tossa näyttäs kaivon ympäristö vaatiman paremman käsittelyn ja osalla saattais riitää vain ton lattiasaumauksen "hiominen" puhtaaksi, jos ei aivan uuden veroiseksi tarvitse saada ja sävyeron hyväksyy. Harmaatakin on monta eri sävyä valmistajasta riippuen.
Yleensähän noi menevät pahiten sieltä suihkuveden virtausalueilta, jos ovat kunnolla tehty alumperin, Tossa taisi olla muutama reikäkin, joka viittais huonoon tikutukseen saumauksen aikana.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 536
Kukaan käyttänyt sisäseinien maalaukseen maalaustyynyä ? Mitään kokemuksia vs. perinteinen tela ? Katsoin että ainakin Motonet myy 190mm ja 230mm leveää tyynyä mihin saa vaihtosieniä. Jotenkin tuntuu että jälki saattaisi olla tasaisempaa verrattuna telaan ?
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 768
Kukaan käyttänyt sisäseinien maalaukseen maalaustyynyä ? Mitään kokemuksia vs. perinteinen tela ? Katsoin että ainakin Motonet myy 190mm ja 230mm leveää tyynyä mihin saa vaihtosieniä. Jotenkin tuntuu että jälki saattaisi olla tasaisempaa verrattuna telaan ?
Kuulostaa omaan jalkaan ampumiselta jos tuollaisella alkaa koko seinää maalata :( Ainut käyttö mitä kuullut tai nähnyt on nurkkien rajauksien tekeminen pienemmän mallisella.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 536
Meinaatko ettei tuollaisella leveällä sienellä saa maalattua siinä missä samanlevyisellä telalla ? Mitään kokemusta ei ole, osui vaan silmään kun kävin hakemassa maalaustarvikkeita
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Kukaan käyttänyt sisäseinien maalaukseen maalaustyynyä ? Mitään kokemuksia vs. perinteinen tela ? Katsoin että ainakin Motonet myy 190mm ja 230mm leveää tyynyä mihin saa vaihtosieniä. Jotenkin tuntuu että jälki saattaisi olla tasaisempaa verrattuna telaan ?
Itsekin vähän skeptinen moisen toimivuuteen. Joo, ehkä viimeisin pinta voisi olla ns. viimestelyyn. En omaa kokemusta moiseen enkä ole maalauksen ammattilainen, mutta mitä pitempi karva telassa ja laadukas tela, niin maalin siirtokyky on parempi, niin ei tarvitse montaa kerrosta vedellä, jos vertaa johonkin lyhyt karvaisten telaan esim. Näin olen asian ymmärtänyt ja käytännössä todennutkin, että kaikista halvinta ei kannata ostaa, jos haluaa jokseenkin hyvää.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 768
Meinaatko ettei tuollaisella leveällä sienellä saa maalattua siinä missä samanlevyisellä telalla ? Mitään kokemusta ei ole, osui vaan silmään kun kävin hakemassa maalaustarvikkeita
Ilman testaamista näen ongelmaksi mm. maalin määrää voi olla vaikea säätää ja ylipäätään tuollaiseen tyynyyn maalin laittaminen. Jos uittaa ämpärissä niin melko varmasti valuttaa maalit joka paikkaan. Jos eri levityskerroilla tyynyssä on eri määrä maalia niin seinästä ei tule tasaisen näköistä. Sit vaikee kuvitella että toi kulkis kovin tasaisesti seinässä niin voi olla hankala käyttää ja jälki sen mukaista.

Yleensä siihen on syynsä miksei joitakin tuotteita ole yleisesti käytössä.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 215
Tuo "sienellä" maalaaminen kuullostaa tuhoon tuomitulta idealta. Miksi kukaan edes yrittäisi saada täysin tasaista jälkeä? Mitä tasaisempaan jälkeen pyritään (ja mitä kiiltävämpi maali valitaan), sitä paremmat pohjatyöt pitää olla tai kaikki pienetkin virheet paistaa maalipinnan läpi. Sen vuoksi teloja löytyy erilaisella ja eripituisella nukalla ja maaleja eri himmeysasteilla. Ne levyt on tosiaan tarkoitettu vain rajaukseen yms. Ja niistäkin jää helposti vetojen jäljet aivan kuten pensselistä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Toki kipsiseinään (jos ei koolauksia tiedä) joutuu kipsiankkurit hommaamaan; niihin suosittelen niitä valkoisia muovisia "ohutlevyankkuri"; mielestäni reilusti parhaita ainakin noiden kiskojen kiinnittelyyn. Parit kipsiankkurit teki vaan lisävahinkoa,kun yritin just noita hyllyjä kiinnitellä.
Pitäisi omiin projekteihin (taas) kiinnitellä tavaraa kipsilevyseinille. Toimiiko parhaiten metalliset ohutlevyankkurit vai muoviset kipsilevyankkurit?

Metallia, vaatii työkalun.

Muovia
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 823
Pitäisi omiin projekteihin (taas) kiinnitellä tavaraa kipsilevyseinille. Toimiiko parhaiten metalliset ohutlevyankkurit vai muoviset kipsilevyankkurit?

Metallia, vaatii työkalun.

Muovia
Näitä on tullu käytettyä, ei mitään ongelmaa.

 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
112
Itse olen käyttänyt Sormatin 6mm gripper tulppia ja ruuveja. Noille Sormat ilmoittaa saman ulosvetäkestävyyden mitä tuollaiselle OLA kiinnikkeelle, eli 0,24kN -> 24 kg.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Näitä on tullu käytettyä, ei mitään ongelmaa.

Laitoin aiemmin pari tällaista isoja tauluja varten ja ei oikein herättänyt luottamusta. Kiertyi hieman yli, kun koitin sitä viimeistä millin osaa kiristää ja levy tuntui heti murentuvan.

Itse olen käyttänyt Sormatin 6mm gripper tulppia ja ruuveja. Noille Sormat ilmoittaa saman ulosvetäkestävyyden mitä tuollaiselle OLA kiinnikkeelle, eli 0,24kN -> 24 kg.
En jotenkin näe, että nuo kääntyvät haarat saisivat jotenkin otetta muualta kuin reiän reunalta. Työntääkö ruuvi tosiaan noiden haarojen päät tiukasti seinää vasten?


Metallisten ohutlevyankkurien hyvänä puolena lienee myös se, että seinän sisässä olevan johdot ym. eivät ole vaarassa osua terävään kärkeen, jos porataan vain läpi asti ja sisään työntyy vain koneruuvi.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
399
Pitäisi omiin projekteihin (taas) kiinnitellä tavaraa kipsilevyseinille. Toimiiko parhaiten metalliset ohutlevyankkurit vai muoviset kipsilevyankkurit?

Metallia, vaatii työkalun.

Muovia
Alligaattoreita tuntuu timpurit käyttävän ja itsekin tuon tavan heiltä kopioinut. Kannattaa suosiolla ostaa tulppia iso pussi ilman ruuveja. Itse ostin ensin useamman pikkupussin, kun kuvittelin aina ettei enempään ole tarvetta, mutta aina niille vaan oli jossain käyttöä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
112
En jotenkin näe, että nuo kääntyvät haarat saisivat jotenkin otetta muualta kuin reiän reunalta. Työntääkö ruuvi tosiaan noiden haarojen päät tiukasti seinää vasten?
Mahdollistahan se on etteivät niin hyviä todellisuudessa ole, Sormat antaa kuitenkin MOLA ja OLA kiinnikkeelle saman kestävyyden mitä alkaen 6mm Gripperille (EK kipsilevyssä tuo noin 25kg, normaalissa taisi olla puolet tuosta). Tuon perusteella valitsin juuri tuollaisen 100 propun laatikon, kun tuli kaappeja ja hyllyjä jonkin verran kiinniteltyä muuton yhteydessä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 768
Pitäisi omiin projekteihin (taas) kiinnitellä tavaraa kipsilevyseinille. Toimiiko parhaiten metalliset ohutlevyankkurit vai muoviset kipsilevyankkurit?

Metallia, vaatii työkalun.

Muovia
Juuri noita en ole testannut.
Itse olen todennut Alligatorin roput parhaiksi testaamistani ja niitä on tullut kyllä aina käytettyä.

Eli näitä malleja pääasiassa:

Yleiskiinnike joka sopii melkein kaikkiin pienempiin kiinnityksiin:

Toimivia, mutta jättää ehkä vähän isomman jäljen poistettaessa (helppo asentaa kun työkaluiksi riittää pelkkä ruuvimeisseli):

Painavat ja kovaa lujuutta vaativat kiinnitukset:

Ideaali kiinnitys on toki suoraan runkoon puuruuvilla tai riittävät kovikkeet seinän sisässä johon kiinnitys tehdään.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 878
Alligaattoreilla ja grippereillä olen yleensä kiinnitellyt jos kappaleeseen ei kohdistu kauheasti vääntöä ja sen saa riittävän monesta paikasta kiinni. Vähän raskaammat sitten noilla kuusimallin ankkureilla mutta pitää tosiaan varoa ylikiristämistä eikä ne toimi tuplalevyllä. Kaikista hankalimmat laitan mola-ankkureilla eli niillä mitkä vaatii ne pihdit.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 215
Alligaattoreille ääni täältäkin. Ne on myös helppo tarvittaessa poistaa. Itse kun tykkään siirrellä taulujen ym. paikkoja, niin proppujen poistettavuus ja jälkien paikkaamisen helppouskin ovat ihan tärkeitä aspekteja.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 759
Justihin tänään kävin asentamassa sovellat uusiksi, oli asennettu noilla Wuproceilla (tai jollain muulla samanlaisella) ja ei ollut pysynyt:
Näyttökuva 2023-11-29 163641.png

Tavallisessa kipsilevyssä eikä yksikään kisko ollut runkotolpan kohdassa.
No nyt on metallirangoissa jokainen kisko kiinni, katotaan kestääkö mun asennus :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 310
Ihan ettei mene pelkäksi Alligaattoreinniksi niin mainitaan Fisherin DuoBlade joita on tullut töissä käytettyä kevyehköihin kiinnityksiin. Hw pro-kiinnikkeet oli kanssa mukavan helppoja todella kevyisiin kiinnityksiin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 270

Näillä toimii elfat ja element systemssit. Varmaan muutkin, mutta itellä noi metalliset tuntuu pyörivän. Nää on takuulla toimivia.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
399
2004 rakennetussa talossa on vaaleahkon vihreä muovisen oloinen, pressumainen aluskate. Onko hyviä arvauksia siitä minkä merkkinen ja mallinen aluskate olisi kyseessä? Onko tuon ikäluokan aluskatteet koko vesikaton iän kestäviä?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
399
Näkyykö liitteen kuvassa aluskatetta, tai pitäisikö siitä jostain ymmärtää, että kohteeseen on asennettava aluskate? Kyseessä on vuosituhannen alussa tehty saneerausprojektin kuva.

1701329809441.png
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
399
Ei tuosta kuvasta sitä pysty erottamaan. Onko mikä katto kyseessä?
Konesaumattu peltikate. Ja löytyipä sitä dokumenttia sittenkin. Tosin YP1,2,3 ei ole eroteltu, vaan yksi yhteinen selvitys, jonka mukaan aluskatetta ei ole. Todellisuudessa sellainen on kyllä altapäin yritetty asentaa.
1701338917646.png
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
112
Kyllähän se lähtökohtaisesti suositeltavaa on aluskatetta käyttää, en tiedä mitä määräykset tuolloin on sanoneet.

Uusin Toimivat Katot -julkaisu, antaa kuitenkin 1:3 tai jyrkemmällä katolla mahdollisuuden tehdä konesaumatun katon harvalaudoituksella ilman aluskatetta. Itse en suunnitelmista kuitenkaan aluskatetta pois jättäisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kuinkahan paljon tollanen eristämätön kulkuluukku aiheuttaa lämpöhävikkiä, kun on lämpimästä sisätilasta kulku ullakolle.

Tuulettuvaan alapohjatilaan on jäänyt muutama styrox paketti, voisin sieltä leikellä levyistä sopivat palat johonkin vaneriin kiinni kevyeksi eristekanneksi talvikaudelle joka vedettäis tuohon kulkuaukon päälle ennen sulkemista, mutta jos lämpöhäviö on minimaalista ni en jaksa säätää.
 

Liitteet

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
120
Kuinkahan paljon tollanen eristämätön kulkuluukku aiheuttaa lämpöhävikkiä, kun on lämpimästä sisätilasta kulku ullakolle.

Tuulettuvaan alapohjatilaan on jäänyt muutama styrox paketti, voisin sieltä leikellä levyistä sopivat palat johonkin vaneriin kiinni kevyeksi eristekanneksi talvikaudelle joka vedettäis tuohon kulkuaukon päälle ennen sulkemista, mutta jos lämpöhäviö on minimaalista ni en jaksa säätää.
Kuvasta nyt on hieman vaikea päätellä tuon levyn materiaalia tai luukun tiiveyttä. Mutta kyllähän tuossa varmasti lämpöhäviötä on, etenkin kun luukku on katossa ja lämpö pyrkii ylöspäin. Itse lisäisin eristettä, kun luukku ei ilmeisesti ole suuressa käytössä, eikä lisäeristettä tarvitse sen myötä alla jatkuvasti siirtelemässä. Noita reunojen käyntivälejä kannattaa myös tarkastaa. Jos on iso rakoa, niin saako sinne lisättyä tiivistettä ilmatiiveyden parantamiseksi?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kuinkahan paljon tollanen eristämätön kulkuluukku aiheuttaa lämpöhävikkiä, kun on lämpimästä sisätilasta kulku ullakolle.

Tuulettuvaan alapohjatilaan on jäänyt muutama styrox paketti, voisin sieltä leikellä levyistä sopivat palat johonkin vaneriin kiinni kevyeksi eristekanneksi talvikaudelle joka vedettäis tuohon kulkuaukon päälle ennen sulkemista, mutta jos lämpöhäviö on minimaalista ni en jaksa säätää.
Koska sulla noi Styroxit on, nostat itseäsi niskavilloista ja teet ton. Laitat ne vaikka narulla pariin lautaan ja vedät talveksi päälle ja kesällä ullakon kattoon riippumaan.
Sitten otat six-pakin/Mäyräkoiran ja nautit hyvästä fiiliksestäsi :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kuvasta nyt on hieman vaikea päätellä tuon levyn materiaalia tai luukun tiiveyttä. Mutta kyllähän tuossa varmasti lämpöhäviötä on, etenkin kun luukku on katossa ja lämpö pyrkii ylöspäin. Itse lisäisin eristettä, kun luukku ei ilmeisesti ole suuressa käytössä, eikä lisäeristettä tarvitse sen myötä alla jatkuvasti siirtelemässä. Noita reunojen käyntivälejä kannattaa myös tarkastaa. Jos on iso rakoa, niin saako sinne lisättyä tiivistettä ilmatiiveyden parantamiseksi?
Luukun ilmatiiveys on ihan hyvä, lähinnä tuo luukku itsessään on n. 6cm paksu vaneri tms luukku, missä noi tikkaat on eli ei eristä ylöspäin lämpöä juurikaan. Tästä syystä mietin, että mikähän tuon yläpohjan paikallisen lämmöneristyksen tehohäviö.

Jos yläpohjalla yleisesti lukuarvo olisi lähempänä 0,1W/(m2*K) niin tuolloinhan yläpohja haaskaa käsitykseni mukaan 0,1 wattia jokaista neliömetriä ja jokaista lämpötilaeroastetta kohden eli vaikkapa 20 asteisella sisätilalla ja -10 asteisella ulkolämpötilalla ja 100 neilöisellä kämpällä tuosta tulisi 0,1*100*30 eli 300w joka kuulostaa käsittämättömän pieneltä yläpohjalle. Vastaavasti tollaselle reilun neliön luukulle toi olisi vaikkapa u arvolla 1,0 tulisi 30w

Portaita käytetään kyllä noin viikoittain, koska kylmä ullakko palvelee varastona, mutta tollanen kevyt styrox kansi ei paljoa paina nostella, pieni värkkäilyn vaiva koska se styrox pinta pitää pinnoittaa jollain pahvilla, kankaalla tms ettei sellanen pieni siirtelyn hankaus aukon reunoihin tms mujusta styroxia eli tekemisen vaiva.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Luukun ilmatiiveys on ihan hyvä, lähinnä tuo luukku itsessään on n. 6cm paksu vaneri tms luukku, missä noi tikkaat on eli ei eristä ylöspäin lämpöä juurikaan. Tästä syystä mietin, että mikähän tuon yläpohjan paikallisen lämmöneristyksen tehohäviö.

Jos yläpohjalla yleisesti lukuarvo olisi lähempänä 0,1W/(m2*K) niin tuolloinhan yläpohja haaskaa käsitykseni mukaan 0,1 wattia jokaista neliömetriä ja jokaista lämpötilaeroastetta kohden eli vaikkapa 20 asteisella sisätilalla ja -10 asteisella ulkolämpötilalla ja 100 neilöisellä kämpällä tuosta tulisi 0,1*100*30 eli 300w joka kuulostaa käsittämättömän pieneltä yläpohjalle. Vastaavasti tollaselle reilun neliön luukulle toi olisi vaikkapa u arvolla 1,0 tulisi 30w

Portaita käytetään kyllä noin viikoittain, koska kylmä ullakko palvelee varastona, mutta tollanen kevyt styrox kansi ei paljoa paina nostella, pieni värkkäilyn vaiva koska se styrox pinta pitää pinnoittaa jollain pahvilla, kankaalla tms ettei sellanen pieni siirtelyn hankaus aukon reunoihin tms mujusta styroxia eli tekemisen vaiva.
Sun pitää vielä noi laskelmasi kertoa silla ajalla, jonka joudut tota lämpöeroa lämmittämällä tasaamaan. Jos 4kk =>120*24h *0,3kW= 864KWh
Joo Styrox on tossa aika huono noin tiheällä käytöllä. FinnFoam on parempi ei hajoa käsiin.
Toisaalta tuskin sulla siellä ullokolla on -20 astetta ellei aivan hillitön tuuli siellä käy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Sun pitää vielä noi laskelmasi kertoa silla ajalla, jonka joudut tota lämpöeroa lämmittämällä tasaamaan. Jos 4kk =>120*24h *0,3kW= 864KWh
Joo Styrox on tossa aika huono noin tiheällä käytöllä. FinnFoam on parempi ei hajoa käsiin.
Toisaalta tuskin sulla siellä ullokolla on -20 astetta ellei aivan hillitön tuuli siellä käy.
Laskeskelin että ton luukun osuus voisi olla n. 90w tehoa vastaava osuus. Sain U arvoksi n. 2,6 kun paksuudella ja puun lämmönjohtavuudella laskin. Toi 0,3kw oli desimaalivirhe jonka paikkasin tonne 30w tuntumaan 1,0 U arvolla.

Ullakko tuulettuu ulos, koska siellä on avoimet räystäät ulkotilaan. Kate on harjakattoinen tiilikate, jonka alla on aluskate, eli lämmin vaippa on kämpän sisäkaton mukaan. Tuulensuojalevyt ei kiinnity katteeseen eli vaikka tuuli ei tollasen laudotetun räystään alapuolelta suoraan tuule voimakkaasti läpi, niin kyllä toi ullakko aikalailla ulkolämmöissä on.

Finfoam olis kyllä parempi, mutta ajatus lähti siitä, kun styrox levyjä on. Ne voisi esim jollain vanhalla lakanakankaalla käärästä jos lähtee puuhastelemaan niin ei murustu.

Jos tossa säästäis esim 4kk aikana puolet lämpöhäviöstä, niin se olis jollain keskimäärin 5 asteen pakkasella luokkaa 40w*120*24 eli reilu 100kwh tai muutama kymppi. Ei tunnu siis kokonaisuudessa juurikaan sähkölaskuissa, mutta olishan se säästöä se pienikin säästö toisaalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 300
Viestejä
4 187 093
Jäsenet
70 729
Uusin jäsen
jukkara

Hinta.fi

Ylös Bottom