Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Vähintään 3 tarjousta olen pyrkinyt pyytämään toki vähä hommasta riippuen. Esimerkkinä ulko-oven asennus tuntitöinä vajaa satku kun muuten oli firmat pitkää vitosta vailla.
 
Vähintään 3 tarjousta olen pyrkinyt pyytämään toki vähä hommasta riippuen. Esimerkkinä ulko-oven asennus tuntitöinä vajaa satku kun muuten oli firmat pitkää vitosta vailla.
Noi jotkut ovien ja ikkunoiden asennushinnat on kyllä todella uskomattomia. Kun ei se ole kuin puukkosahalla ympäri, vanha pois, uus paikalleen ja uretaanit väliin.
Toki listoitus myös, mutta luulisi tuon onnistuvan keltä vain. Vajaa satku kuullostaa järkevältä niin tekijän kuin teettäjänkin kannalta.
 
Juu ja kun tekee itse niin saa pari kertaa suoristaa (nimimerkillä vielä korjaus vähän vaiheessa kun neljä ovea asensin itse. Kaksi ihan jees ja pari tarvitsisi pientä säätöä). Ei sillä, onhan noissa eroja.

Teetettiin tuossa vuosia sitten ikkunaremontti ja se pari-kolme tarjousta on hyvä saada kun omatkin tarjoukset olivat välillä 5,5k-12k.
 
Noi jotkut ovien ja ikkunoiden asennushinnat on kyllä todella uskomattomia. Kun ei se ole kuin puukkosahalla ympäri, vanha pois, uus paikalleen ja uretaanit väliin.
Toki listoitus myös, mutta luulisi tuon onnistuvan keltä vain. Vajaa satku kuullostaa järkevältä niin tekijän kuin teettäjänkin kannalta.

Tuo satanen menee jo siinä kun käy ensin paikanpäällä katsomassa, hakee työkalut määränpäähän ja lopuks työkalujen poisvienti. Tietysti jos on useampi ovi paikan päällä niin sit voi satku per ovi mennä mutta yksittäistä ovea tuskin lähtisin tuohon hintaan laittamaan. 30min purkaa, tunnin asentaa ovea ja toisen tunnin listottaa joten ehkä reilun parin tunnin hommahan tuollainen on itse työnä.
 
Kyseessä uudiskohde.

Minkälainen projekti on kylpyhuoneen, jo asennettujen kaakeleiden vaihto toisenlaisiin?

Vaatiiko käytännössä saman mitä kylpyhuoneremontissa, eli vesieristeiden jne. kaiken uusimisen uudelleen.
 
Kyseessä uudiskohde.

Minkälainen projekti on kylpyhuoneen, jo asennettujen kaakeleiden vaihto toisenlaisiin?

Vaatiiko käytännössä saman mitä kylpyhuoneremontissa, eli vesieristeiden jne. kaiken uusimisen uudelleen.

Ehjien laattojen poisto vaurioittamatta vesieristettä voi olla aika vaikeaa.
 
Melkein fyysisesti sattuu ajatus että käyttämätömät ja teknisesti oikein tehdyt märkätilat menisi heti uusiksi esteettisistä syistä. :cry: Varmasti tulee aika tyyriiksi.
 
Melkein fyysisesti sattuu ajatus että käyttämätömät ja teknisesti oikein tehdyt märkätilat menisi heti uusiksi esteettisistä syistä. :cry: Varmasti tulee aika tyyriiksi.
Näinhän tuo on,tosin riittääpä meille raksaukoille enemmän töitä.
 
Melkein fyysisesti sattuu ajatus että käyttämätömät ja teknisesti oikein tehdyt märkätilat menisi heti uusiksi esteettisistä syistä. :cry: Varmasti tulee aika tyyriiksi.
Samaa mieltä, mutta noitakin vaan tehdään. Kaikilla ei ole eurot tiukassa.

Ehdottomasti useampi tarjous,moni ottaa sen ensimmäisen jonka mainos sattuu silmään.Yleensä mitä isommat ja useamssa paikassa mainokset on sitä enemmän hinnassa on ilmaa,kun taas pikkufirmat ei välttämättä mainosta ollenkaan kun on muutenkin tilauskirjat jatkuvasti täynnä kun hyvä maine leviää.Toki voi olla poikkeuksiakin mutta pääsääntöisesti noin se menee.Paljon on esimerkkejä kun joku rahastaa pikkurempastakin 50-100% ylihintaa.
Tarjouksen tekeminen maksaa, joten niiden turhienkin tekemisen kulut pitää jollain saada maksatettua.
 
Tuli ostettua puinen/maalattu sängyn runko jonkinsteisesta hometalosta. Haistoin tutun mökkituoksun toki jo ovella, mutta en ajatellut että se tuommoiseen kiiltävä pintaiseen niin lujasti tarttuisi joten tein kaupat kyselemättä.

No eipä lähtenyt haju ekalla kloorauksella...pistänkö palasiksi ja takkaan vai onko jollain kokemusta miten hajusta pääsee eroon?

Ilmeisesti jotain virallisia homepesuaineita on ja kuumailmapuhaltimella töhötystä?

Jos se haju on tetrakloorianisoli eikä home, niin kuumailmapuhaltimella/lämmöllä pitäisi lähteä puhdistamisen jälkeen.
 
Näinhän tuo on,tosin riittääpä meille raksaukoille enemmän töitä.

Eihän tuota mielellään tekisi, mutta sen verran rohkeat valinnat on tämä urakoitsija tehnyt, että vaihtoon menisi. Mutta voi olla helpompaa vain etsiä toista kohdetta (ja olla niin ajoissa liikkeellä, että materiaaleihin voi vaikuttaa)
 
Mikä täällä on kokemus lattiaremonteista..

Lähtötilanne siis -79 rakennettu rivari mihin ei ole halua sijoittaa euroakaan ylimääräistä. Lattiat ovat ehjät mutta sikarumat tummanruskeat muovimatot. Vinyylilankku tai laminaatti on edullinen materiaali, näitä ei ilmeisesti suositella eteisessä eikä keittiössä asennettavaksi muovimaton päälle.. alkuperäistä muovimattoa taas en halua purkaa koska se on sikatyöläs.. lisäksi asbestivaara uhkaa nostaa remontin hinnan pilviin.

Mites uusi muovimatto vanhan päälle? Tai muita hyviä ideoita ?
 
Ei muuta kun uutta mattoa päälle vain. Kun on leikattu kohdalleen Voi kokeilla pysyykö itsestään hyvin pestyn vanhan maton päällä vai täytyykö liimailla pienellä määrällä liimaa, myös 2-puolista teippiä voi kokeilla. Itsellä ollut eteisessä 15 vuotta, ei ongelmaa.

edit: muistaakseni ei ihan itsestään suju maton oikeaan malliin leikkaaminen jos on monimutkainen huone, mutta kunhan on tehty niin toimii.

Edit2: Nyt kun noita arvioin niin samaan aikaan eteiseen asennettu muovimatto näyttää selvästi paremmin säilyneeltä kuin keittiöön asennettu suht arvokas laminaatti (siis laminaatiksi arvokas). Yksi pieni repeämä mattoon joskus tuli mutta sen sai liimattua lähes huomaamattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laittaa vinyylimattoa niin jalkalistoillahan ne pysyy sitten paikallaan. Meillä oli useamman vuoden ajan vanhan susiruman korkkilattian päällä tuollaista ja ei ollut ongelmia sen kanssa. Raskaista kalusteista tietysti saattoi jäädä painautumia.
 
Mikä täällä on kokemus lattiaremonteista..

Lähtötilanne siis -79 rakennettu rivari mihin ei ole halua sijoittaa euroakaan ylimääräistä. Lattiat ovat ehjät mutta sikarumat tummanruskeat muovimatot. Vinyylilankku tai laminaatti on edullinen materiaali, näitä ei ilmeisesti suositella eteisessä eikä keittiössä asennettavaksi muovimaton päälle.. alkuperäistä muovimattoa taas en halua purkaa koska se on sikatyöläs.. lisäksi asbestivaara uhkaa nostaa remontin hinnan pilviin.

Mites uusi muovimatto vanhan päälle? Tai muita hyviä ideoita ?
Kannattaa ottaa tuumaustauko. Eihän vanhan muovimaton päälle kannata oikeastaan mitään rakentaa, sillä se piiloon jäävä matto aiheuttaa terveysriskin pidemmän päälle. Jos asuu siinä itse, tulee riski omalle perheelle. Jos yrittääkin myydä asunnon, aika moni valveutunut ostaja kaikkoaa jos tuommoinen paljastuu.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon sekin, että jos talossa maanvarainen laatta, sen päälle tehtävä lattia ei saisi olla tiiviimpi kuin alkuperäinen. Ja jos vanhan maton päälle vedät toisen, tuleehan siinä muovia entistä enemmän päälle, jolloin laatan kosteus ei pääse haihtumaan niinkään paljon kuin ennen.

 
Mikä täällä on kokemus lattiaremonteista..

Lähtötilanne siis -79 rakennettu rivari mihin ei ole halua sijoittaa euroakaan ylimääräistä. Lattiat ovat ehjät mutta sikarumat tummanruskeat muovimatot. Vinyylilankku tai laminaatti on edullinen materiaali, näitä ei ilmeisesti suositella eteisessä eikä keittiössä asennettavaksi muovimaton päälle.. alkuperäistä muovimattoa taas en halua purkaa koska se on sikatyöläs.. lisäksi asbestivaara uhkaa nostaa remontin hinnan pilviin.

Mites uusi muovimatto vanhan päälle? Tai muita hyviä ideoita ?
Laitat jonkun paksun maton päälle ilman liimausta, niin voit sitten helposti tarkistella tapahtuuko maton alla jotain epämukavaa esim. kertyy kaasua.
On sitten helpompi vaihtaakin tarvittaessa.
 
Laitat jonkun paksun maton päälle ilman liimausta, niin voit sitten helposti tarkistella tapahtuuko maton alla jotain epämukavaa esim. kertyy kaasua.
On sitten helpompi vaihtaakin tarvittaessa.
Tulee varmaan aika nopeasti kuplia näkyviin kun vanha matto muuttuu myrkkykaasuiksi. :hmm:
 
Tulee varmaan aika nopeasti kuplia näkyviin kun vanha matto muuttuu myrkkykaasuiksi. :hmm:
Oon nähnyt noita paljon ja kaikkien kanssa ei ole ollut ongelmia. Mutta hyvä niihin silti on varautua. Paksu matto pysyy hyvin paikoillaan ilman liimaustakin ja niitä saa 4m leveinäkin. Jalkalistat ruuveilla kiinni niin on helppoa tehdä "väliaikaistarkistus".
 
Oon nähnyt noita paljon ja kaikkien kanssa ei ole ollut ongelmia. Mutta hyvä niihin silti on varautua. Paksu matto pysyy hyvin paikoillaan ilman liimaustakin ja niitä saa 4m leveinäkin. Jalkalistat ruuveilla kiinni niin on helppoa tehdä "väliaikaistarkistus".
Juu nopean googletuksen perusteella se jos vanhakaan muovimatto ja liimat aiheuttaa sisäilmaongelmia, vaatii kosteuden mukaan kuvioihin, eli joko puhutaan märkätilan matoista tai kosteusongelmasta joka on jossain määrin olemassa matoista riippumatta. Mutta voi maavaraisen 79-rakennetun laatan yhteydessä toki ylimääräistä kosteutta ollakin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu nopean googletuksen perusteella se jos vanhakaan muovimatto ja liimat aiheuttaa sisäilmaongelmia, vaatii kosteuden mukaan kuvioihin, eli joko puhutaan märkätilan matoista tai kosteusongelmasta joka on jossain määrin olemassa matoista riippumatta. Mutta voi maavaraisen 79-rakennetun laatan yhteydessä toki ylimääräistä kosteutta ollakin.
Sehän se juuri on, että laattaan tulee aina kapillaarista kosteutta, ja kun sen haihtuminen estetään aiempaa paksummalla muovikerroksella, ongelmia voi hyvin tulla. Ja se vanha muovimatto + sen liimat ei myöskään tykkää kosteudesta.
 
Kappillaarinen kosteus on hyvä pointti, ei edes tullut mieleen.. Varsinkin kun asunto on maantasolla oleva rt-huoneisto.

Todennäköisesti vaatii koko huoneiston kaikkien lattiapintojen purku betonille, täytyy myös varautua että menee asbestipuruksi.
 
Kannattaa tietty pyrkiä selvittämään mitä siellä laatan alla käytännössä on, jos hyvä kapillaarikatko ja salaojat kunnossa niin ei ongelmaa, mutta voi olla että 70-luvun lopulla sellainen toteutus oli vähän harvinaisempi. Itsellä on plussan puolella oleva kellari alla siinä missä tuplamuovimatto, niin ei tietenkään vastaavia riskejä ole.
 
Aiheeseen liittyen, oma talo 80 luvulta maanvaraisella laatalla. Salaojat kunnossa jne, mutta laatan alla hiekka. Eli kosteutta ainakin jossainmäärin pääsee kapillarisesti nousemaan.

Mikä tuollaiseen ratkaisuun olisi se paras lattiamateriaali? Puolet talosta laatalla ja toinen puolisko muovimatto + päällä laminaatti.
Vielä ei ole ongelmia ollut, mutta tuo muovimatto ja laminaatti hieman askarruttaa hengittävyyden kannalta.
 
Aiheeseen liittyen, oma talo 80 luvulta maanvaraisella laatalla. Salaojat kunnossa jne, mutta laatan alla hiekka. Eli kosteutta ainakin jossainmäärin pääsee kapillarisesti nousemaan.

Mikä tuollaiseen ratkaisuun olisi se paras lattiamateriaali? Puolet talosta laatalla ja toinen puolisko muovimatto + päällä laminaatti.
Vielä ei ole ongelmia ollut, mutta tuo muovimatto ja laminaatti hieman askarruttaa hengittävyyden kannalta.

Kannattaisi varmaan alkuun selvittää mittauksilla mikä siinä laatassa on tilanne. Saattaa olla että se toimii yhtä hyvin kuin uudetkin laatat tosin vähän enerkiatehottomammin kun alla ei ole kunnollisia eristeitä. Oikeasti hengittäviä lattiamateriaaleja ei ole markkinoilla kuin kourallinen joten voi olla haastavaa löytää sellaista. Toki ne kaikista riskialtteimmat ratkaisut ehkä kantsii jättää käyttämättä kuten vedeneristeellä tehty laattalattia ja muovimatot.
 
Aiheeseen liittyen, oma talo 80 luvulta maanvaraisella laatalla. Salaojat kunnossa jne, mutta laatan alla hiekka. Eli kosteutta ainakin jossainmäärin pääsee kapillarisesti nousemaan.

Mikä tuollaiseen ratkaisuun olisi se paras lattiamateriaali? Puolet talosta laatalla ja toinen puolisko muovimatto + päällä laminaatti.
Vielä ei ole ongelmia ollut, mutta tuo muovimatto ja laminaatti hieman askarruttaa hengittävyyden kannalta.
Tässä sisäilmayhdistyksen selkeä kannanotto. Jos rakenteet ovat toimineet tähän asti, tiiviimpään ei saisi vaihtaa.

Screenshot_20231104_121653_Chrome.jpg


Onhan niitä jossain määrin hengittäviä rakenteita ja laattalattiahan myös hengittää saumojen kautta. Kannattaa vain välttää tosi-isoja laattoja, jotta saumojen ja laattojen pinta-alojen suhde olisi riittävä.
 
Tuo satanen menee jo siinä kun käy ensin paikanpäällä katsomassa, hakee työkalut määränpäähän ja lopuks työkalujen poisvienti. Tietysti jos on useampi ovi paikan päällä niin sit voi satku per ovi mennä mutta yksittäistä ovea tuskin lähtisin tuohon hintaan laittamaan. 30min purkaa, tunnin asentaa ovea ja toisen tunnin listottaa joten ehkä reilun parin tunnin hommahan tuollainen on itse työnä.
Meillä kuului asennuskäynti ennen tilausta ja kun tuli muutos ovien listoitukseen pellitettynä, niin joutui tulemaan vielä 3:n kerran. Eli vasta tuon vanhojen poiston jälkeen tehtiin lopullinen rakenteiden korjaus. No 1100 € siihen meni, kun kynnyspalkkia soviteltiin ja valettiin kynnyskorkeus ja muutama ura laastilla piiloon. Ja siis 2 ovea.
Mutta siis omasta mielestä lopulta loistavaa jälkeä Ovitehdas Vihantolta koko projekti.
En äkkiseltään muista muuta rakennusrupeamaa, missä laatu on ollut yhtä puhuttelevaa, kun avaimet on pyydetty ottamaan vastaan. Vahva suositus tarvitsevalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ehostin saunan vanhoja paneeleita vetämällä pintaan sävytettyä saunasuojaa. Lopputuloksesta tuli hyvä niin vaimo kovasti vaatii nyt että kylpyhuoneen paneelikatto pitää saada valkoiseksi ja kaakelilattia maalattua... :cautious:

Paneelikaton maalaus ei pitäisi olla ongelma, mutta tuo lattia. Onko lattian kaakelimaalaus ihan tuhoontuomittua suihkutilassa? Maaleja on kaikilta merkeiltä ja Rakennusmaailman testin 2018 oli Mastonin tuotteet voittaneet. Kokemuksia netistä löytyy yllättävän vähän ja koska ihmiset yleensä keskittyvät Internetissä valittamiseen niin olen varovaisen toiveikas että se olisi positiivinen merkki siitä että maalit toimivat. Ne positiiviset "kokemukset" mitä löytyy on lähinnä maksettuja blogeja joten niidenkin arvo on lähes nolla. Omat pelko on oikeastaan siinä että maali ei kestä, mutta sitä ei saa pois eikä pysty paikkamaalaamaankaan.
 
Huomasitko että Mastonin ohjeen mukaan kovan rasituksen alaisissa tiloissa (esim. kylppäri) vaatii vielä lakan päälle?

Vaatii myös 7 vrk kuivumisajan ennen vesirasitusta. Mainitse tämä vaimolle ja toivo että luopuu ajatuksesta
 
Onko lattian kaakelimaalaus ihan tuhoontuomittua suihkutilassa?
Meillä oli asunnon edellinen omistana maalannut kylppärin seinät ja lattiat kaakelimaalilla. Nyt maalit on olleet noin 2 vuotta. Seinät on ok, mutta lattiasta maali irtoilee erityisesti saumoista aika lailla joka puolelta. En tiedä onko pohjatyöt tehty huonosti, enkä myöskään maalin merkkiä. Lähinnä miettinyt että millä tuon maalin saa kokonaan pois :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Haluaisin tiivistää kaapeleita varten tehdyn parin sentin läpiviennin jollain vähemmän pysyvällä ratkaisulla kuin uretaani tai tiivistysmassa, eli jos haluan joskus vetää kaapelit reiästä pois niin sen saisi tehtyä ilman suurta työtä. Tuleeko tällaiseen mieleen ideaa?
 
Haluaisin tiivistää kaapeleita varten tehdyn parin sentin läpiviennin jollain vähemmän pysyvällä ratkaisulla kuin uretaani tai tiivistysmassa, eli jos haluan joskus vetää kaapelit reiästä pois niin sen saisi tehtyä ilman suurta työtä. Tuleeko tällaiseen mieleen ideaa?
Hyvä teippi (joku jossa pohjapaperi ja kunnolla liimaa) jos ei esteettisesti haittaa, mutta ei uretaanilla johtoja mielestäni niin kovin liimaa juuri millään että olisi ongelma odottaa pois.
 
Haluaisin tiivistää kaapeleita varten tehdyn parin sentin läpiviennin jollain vähemmän pysyvällä ratkaisulla kuin uretaani tai tiivistysmassa, eli jos haluan joskus vetää kaapelit reiästä pois niin sen saisi tehtyä ilman suurta työtä. Tuleeko tällaiseen mieleen ideaa?

Itse käytän useimmiten valkoista palokatkoakryylia tuollaisiin kohtiin, entisaikaan olisin suositellut hygrokittiä joka oli lähempänä muovailuvahaa ja helppo käsitellä mutta sitä ei enää valmisteta.


Tuota on helppo tasoittaa vaikka sormilla ja lähtee märkänä pois pelkällä vedellä.
Kuivuttuaan suht kiinteää mutta silti elastista, murenee tarvittaessa kevyellä voimalla eikä tartu liian tiukasti kaapeleihin tai pintoihin kuten uretaani ja liimat tekevät.

Jos kyseessä on ulkoseinä, niin seinän sisällä olisi hyvä käyttää jotain oikeaa eristettä kuten kivivillaa ja peittää massalla pelkästään pinnat.
 
Itse käytän useimmiten valkoista palokatkoakryylia tuollaisiin kohtiin, entisaikaan olisin suositellut hygrokittiä joka oli lähempänä muovailuvahaa ja helppo käsitellä mutta sitä ei enää valmisteta.

Kiitos, tämä vaikuttaa juuri siltä mitä hain, yritin juurikin Puuilon ja Motonetin sivuja selailla läpi mutta ei osunut silmään. Kyseessä reikä kahden samalla tavalla eristetyn tilan välillä mutta toinen on varasto jonka pidän paljon viileämpänä enkä halua että sotkee ilmanvaihtoa yms.
 
Millaista hyllykköä laittaisitte sisätiloihin pieneen varastohuoneeseen? 3 vuotta nyt toiminut kaatopaikkana ja joku järki pitäis saada. Ihan sama vaikka seinään kiinni. Pitäisi aika hyvin painoa kestää kuitenkin. Kamalasti ei ole rahaa laittaa.

15197751.jpg



15197752.jpg
 
Noille Puuilon Pisla kannattimille rakentelin hyllyt rautakaupan OSB-levystä. 120cm levy kolmeen osaan poikki. Kannattimien väliin ruuvasin 2x2 pätkät, niin kestää miltei mitä vain taipumatta. Jämämaaleilla vielä maalasin.
1699792115273.png
 
Millaista hyllykköä laittaisitte sisätiloihin pieneen varastohuoneeseen? 3 vuotta nyt toiminut kaatopaikkana ja joku järki pitäis saada. Ihan sama vaikka seinään kiinni. Pitäisi aika hyvin painoa kestää kuitenkin. Kamalasti ei ole rahaa laittaa.

15197751.jpg



15197752.jpg

Isot pojat on tehneet budjettiratkaisun puusta. Saa omien mittojen mukaisen ja kestää kohtuu hyvin painoa. Runko 2x2sta ja päälle sit 22mm lautaa tai jotain OSB-levyä tms. Toki ei ole mikään kauniin näköinen jos on tarkoitus osallistua sisustuskilpailuihin.
 
Itse jättäisin ritiläkorit oven vierille, ehkä seinään kiinni vielä ja hyllylevy päälle. Ja takaseinälle sitten täyteen esim Jula:n varastohyllyillä, esim 90x180x40 hylly näkyy olevan 25€, kantavuus 150kg/hylly. Säilytyshyllyt | Jula

Oma kokemus on että tarpeeksi harvassa olevat pystytolpat edessä ovat enemmän hyödyksi kuin haitaksi kun leveä avoin hylly johtaa hetkästi siihen että kaikki valuu pois eikä toisaalta ole selkeitä paikkoja tavaroille. Pidemmän tavaran voi säilyttää nurkissa pystyssä tai hyllyjen päällä.
 
Isot pojat on tehneet budjettiratkaisun puusta. Saa omien mittojen mukaisen ja kestää kohtuu hyvin painoa. Runko 2x2sta ja päälle sit 22mm lautaa tai jotain OSB-levyä tms. Toki ei ole mikään kauniin näköinen jos on tarkoitus osallistua sisustuskilpailuihin.
Itse tein juuri 2x2 ja osb hyllyköt varastoon ~5 vuotta takaperin, vaimo piti tyylistä ja sai sitten vaatehuoneeseen valkolakatun version.
Puut tietenkin rautakaupan "potkuripinosta" niin ei tainnut satasta maksaa hyllyistä. Nykyään tuon varmaan saa kertoa kahdella
 
Noille Puuilon Pisla kannattimille rakentelin hyllyt rautakaupan OSB-levystä. 120cm levy kolmeen osaan poikki. Kannattimien väliin ruuvasin 2x2 pätkät, niin kestää miltei mitä vain taipumatta. Jämämaaleilla vielä maalasin.
1699792115273.png

Missä kohden sulla menee tossa katki? Nään vaan yhden katkon tossa hyllylevyssä tossa taikkaiden kohdalla?
En itse ajatellutkaan, että tolleenkin ois voinu tehdäja ihan siistin saada. Ite yhdistelin levyt toisiinsa niillä siihen tarkoitetuilla hyllynkannatin u-osalla tms. mikä lie olikaan. Samanlaiset hyllyt siis itelläki.

Suosittelen itekki iha vaa puuilo/tokmanni/ joku vaikka element systems, ja siihen sit hyllylevyt. Jotenkin verrattain näppärät ja siistit. Toki kipsiseinään (jos ei koolauksia tiedä) joutuu kipsiankkurit hommaamaan; niihin suosittelen niitä valkoisia muovisia "ohutlevyankkuri"; mielestäni reilusti parhaita ainakin noiden kiskojen kiinnittelyyn. Parit kipsiankkurit teki vaan lisävahinkoa,kun yritin just noita hyllyjä kiinnitellä.. Toki todella nopeaan tekee sit puukoolauksiin, jos ne on tiedossa. Paras tapa tehdä vaan +1m vatupassilla vaakaan ja jättää mittailut sikseen se korko, osuu parhaiten silleen..
 
Missä kohden sulla menee tossa katki? Nään vaan yhden katkon tossa hyllylevyssä tossa taikkaiden kohdalla?
En itse ajatellutkaan, että tolleenkin ois voinu tehdäja ihan siistin saada. Ite yhdistelin levyt toisiinsa niillä siihen tarkoitetuilla hyllynkannatin u-osalla tms. mikä lie olikaan. Samanlaiset hyllyt siis itelläki.

Siis ihan pituus suunnassa 120 cm levy kolmeen osaan. 40cm leveiksi siivuiksi.
 
Onko kopolaattojen injektoinnista kellään kokemusta? Mistä kannattaa hankkia tarvikkeet (saako tavallisesta rautakaupasta) ? Onko tuossa jotain erikoisempaa huomioitavaa?
 
Kiitoksia vinkeistä hyllyihin liittyen.

seurava kyssäri / projekti mikä pitäisi suorittaa. Eli suihku/saunan lattia, seinäsaumojen ja kaikkien silikoonien uusiminen. Lähteäkö tekemään kun ei mikään alan ammattilainen ole, vai onko heti eristeet entiset? Löytyisi makitan monitoimikone dtm52z johon saisi ilmeisesti päitä tähän hommaan vai kannattaako ostaa joku muu? Lisäksi kauanko kestäisi kyseinen homma kahdelta, alaa on joku reilu 10 neliötä…Kiillon saumalaasteista lukenut paljon paskaa, että väri kulahtaa tosi nopeasti.
15198388.jpg


15198389.jpg

Näyttää varjolta, mutta kyllä silikonit on mustassa homeessa paikoin.

15198390.jpg
 
Kiitoksia vinkeistä hyllyihin liittyen.

seurava kyssäri / projekti mikä pitäisi suorittaa. Eli suihku/saunan lattia, seinäsaumojen ja kaikkien silikoonien uusiminen. Lähteäkö tekemään kun ei mikään alan ammattilainen ole, vai onko heti eristeet entiset? Löytyisi makitan monitoimikone dtm52z johon saisi ilmeisesti päitä tähän hommaan vai kannattaako ostaa joku muu? Lisäksi kauanko kestäisi kyseinen homma kahdelta, alaa on joku reilu 10 neliötä…Kiillon saumalaasteista lukenut paljon paskaa, että väri kulahtaa tosi nopeasti.
15198388.jpg


15198389.jpg

Näyttää varjolta, mutta kyllä silikonit on mustassa homeessa paikoin.

15198390.jpg
Nuo saumat keräävät poikkeuksetta hieman pilkkua ajan kanssa, mutta kuvien perusteella aloittaisin ihan vain perusteellisella jynssäyksellä. Kuinka vanha pesuhuone tässä on kyseessä? Eli oliko tarkoitus vaikka 5 tai 10 vuoden päästä remontoida?
 
Casco Aquaseal saumausmassa tuntuu kestävän aika hyvin aikaa. Toki paljon jankimpaa tavaraa kuin perussilkkari.
 
Nuo saumat keräävät poikkeuksetta hieman pilkkua ajan kanssa, mutta kuvien perusteella aloittaisin ihan vain perusteellisella jynssäyksellä. Kuinka vanha pesuhuone tässä on kyseessä? Eli oliko tarkoitus vaikka 5 tai 10 vuoden päästä remontoida?
Kyllä on. Jos joskus sellaiseen on varaa niin menee koko saunasuihku uusiksi. Tekisi mieli nyt vaan vähän itse ehostaa tuota. Onhan nuo saumat täysin kuluneet suihkujen ja lattiakaivon kohdalta, eitän tossa oo saumaa enää yhtään jäljellä. 07 valmistunu okt, hinkkaamalla ei tosta parempaa saa. On kokeiltu. Vettäkään tuosta ei saa oikein lastattua ja kuivuu tosi hitaasti pois. Jos ei omalle työlle ( eikä kaverin :D ) laske hintaa niin saisi varmaan aika paljon siistemmän näköisen pienellä rahalla.

15198606.jpg


saumat ihan menny.

15198605.jpg


30cm päässä vielä tallessa.
 
Kyllä on. Jos joskus sellaiseen on varaa niin menee koko saunasuihku uusiksi. Tekisi mieli nyt vaan vähän itse ehostaa tuota. Onhan nuo saumat täysin kuluneet suihkujen ja lattiakaivon kohdalta, eitän tossa oo saumaa enää yhtään jäljellä. 07 valmistunu okt, hinkkaamalla ei tosta parempaa saa. On kokeiltu. Vettäkään tuosta ei saa oikein lastattua ja kuivuu tosi hitaasti pois. Jos ei omalle työlle ( eikä kaverin :D ) laske hintaa niin saisi varmaan aika paljon siistemmän näköisen pienellä rahalla.

15198606.jpg


saumat ihan menny.

15198605.jpg


30cm päässä vielä tallessa.
Tosta kaivon vierestä ei tarvi enää ees raapia vanhoja pois, muualta kun hiukan raspaa nii uutta saumaa (ja silikonia) vaan oottelemaan isompaa remonttia.

(muoks) ai nii kyselit että josko monitoimityökalulla. Se on hyvä, mutta pikkusen vaatii huollisuutta. Ihan helpolla et vedeneristyksiä pääse mysimään; tavottelet sellasta "puoleenväliin laattaa" -poistoa. Sittekku se kone alkaa heilumaan kädessä ni kannattaa pitää tauko; naarmuttaa myös laattaa aika tehokkaasti. Ihan pikkujutusta ei silti oo kyse, jos sattuu oleen se sauma sieltä kovemmasta päästä nii jyystät lattiaa pahimmillaan päivän ja käyt välissä kaupassa hakemassa lisää karbiditeriä. Nuo saumat kyllä näyttää aika huokosilta nii saattavat lähtee helpommallakin.
 
Mä vedin kerran vaan uutta päälle noin 10v vanhoihin samoihin.

Ensin kovalla harjalla veteli saumojen suuntaisesti (sitä saumaa lähti ihan näinkin) ja sitten vaan uutta saumausainetta (samasta 10v vanhasta pussista :)) päälle (kerrospaksuus olematon) ja hyvä tuli sekä hyvin on kestänyt, ei ole korkannut uusi pinta irti.

Tossa meni ehkä yhteensä 2h niin on halpa kokeilla. Pussista mene ainettakaan juuri yhtään eli jos kuitenkin joutuu tekemään kunnolla niin ainoa tappio on tuo parin tunnin työ.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 361
Viestejä
4 510 361
Jäsenet
74 356
Uusin jäsen
bossteme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom