Eikai Vesivekki tee omia kattopeltejä. Nehän on vaan katontekofirma? Vois kuvitella että on just Weckmanin pelti sulla jota ne on käyttänyt jos on samannäköinen.
Tekee omia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikai Vesivekki tee omia kattopeltejä. Nehän on vaan katontekofirma? Vois kuvitella että on just Weckmanin pelti sulla jota ne on käyttänyt jos on samannäköinen.
Vihdoin ja viimein autotalli-laajennusprojekti olisi menossa eteenpäin. Viime vuosi menkööt vielä koronan piikkiin
Mutta, on kyllä vaikea tuota pääsuunnittelijaa löytää tallilaajennukselle. Yksi heitti, että tuntitaksalla mennään ja lopullinen kustannus kaikkine papereineen ~5000e paikkeilla. Minun mielestä aika kallis?
Ja googletellut aika montakin paikkaa, suurimmalta osalta ei tule edes vastausviestiä suuntaan tai toiseen. Muutama ilmoittanut ettei näin pientä proggista ota.
Olisiko kenelläkään suositella tällaiseen, mielestäni aika pieneen, projektiin pääsuunnittelijaa (Vantaa kyseessä jos jotain väliä) jolta saisi kaikki liput ja laput lopullista rakennuslupaa varten?
Ja ao. kuvan mukainen toimenpidehän mulla oli kyseessä, eli nykyisen tallin "jatkoksi" tuohon vasemmalle uutta tallia.
Kesämökillä paljastui kylppärin vierestä pidempään jatkunut pieni putkivuoto. Kylppäri tehty 1990 ja lattiassa luonnonkivilaatta, jonka haluaisin säilyttää. Lattiaa tutkittu pintakosteusmittarilla ja kosteuskartoitusraportissa toimenpide-ehdotuksena on lattian purkaminen betonille ja kuivaus. Muun kuin lattian osalta ehdotettiin kosteiden villojen vaihtoa ja seinien (hirsi ja tiili) kuivausta.
Onko toinen mahdollisuus lattian osalta antaa kuivua itsekseen (sähköisen lattilämmityksen avittamana)? Kuivumisella ei ole mikään kiire, saa kestää vaikka pari vuotta. Eihän tuolla lattiassa ole mitään mikä voisi homehtua?
Tietenkin jos kosteus on jonkinlaisen kosteuseristeen väärällä puolella, niin eihän se kovinkaan nopeasti kuivu, mutta mitä väliä tuolla on jos puurakenteet tai muu orgaaninen aines ja tuo kostea lattia eivät ole kosketuksissa? Ja pitäisikö teettää poramittauksia ennen kuin tuomitaan lattia menetetyksi?
Olisiko mahdollista hankkia tavallinen ulko-ovi ja sitten väliovena tuo sisä-palo-ovi? Oliko tuo poistumistie siis varareitti vai se mistä normaalisti kuljetaan?
Ovi ei ole normaalisti käytössä. Rakennus on kuitenkin virallisesti kerrostalo eikä kerrostalohuoneistojen ulko-ovet saa enää avautua sisäänpäin eli yksinkertainen ovivon ainoa vaihtoehto.
Eikö siihen kannata vaan teettää ulko-ovi oikeella luokituksella? Tuskin nuo sisäovet kummosia on lämmön kannalta niin äkkiä karkaa lämmössä harakoille maltaita.. Murtovarmuus on kanssa iso tekijä miksi kannattaa hankkia oikea ulko-ovi. Riski että kämppä tyhjätty joku päivä eikä tarvii vakuutusyhtiöidenkään kanssa alkaa väittelee tapaturman sattuessa. Voi olla aika paljon eriäviä mielipiteitä täyttääkö sisäovi vaaditun rakenteen.
Tuossa esim näyttäisi olevan yksi tuohon käyttöön tarkoitettu ovi jota saa erikoismitoilla ja varmaan monilla muillakin valmistajilla on vastaavia.EI30 Palo-ovet ja erikoisovet mittatilauksena | Ovesta
Valmistamme EI30 palo-ovia myös erikoiskokoisina, maalattuna, viilupintaisena tai laminaattipintaisena. Mittatilausovilla nopea toimitus.www.ovesta.fi
Olet katsonut myös kerrostaso-ovet? Eli huoneisto-ovet.
Toki ei noissakaan mitään eristettä ole koska ovat massiivipuisia/puukuitua. Swedoor antaa yhdelle mallille u-arvoksi 0,8W/m2K
Nyt olisi tiukka kysymys techin rakennusinsinööreille.
Eli asumme '67 rakennetussa omakotitalossa ja olisi tarkoitus asentaa kellariin vesikiertoinen lattialämmitys. Tämä kuitenkin vaatisi kipsivalun, ja kuntokartoituksen jälkeen kirjoitetussa raportissa lukee seuraavaa:
"Kellarin osalla havaittiin kosteutta paikoin lattiassa ja seinien alaosissa. Havaitut kosteudet johtuvat maaperästä rakenteisiin siirtyvästä kosteudesta ja ovat tyypillisiä tämän aikakauden rakennuksille. Kosteus ei yleensä heikennä kiviaineisten rakenteiden kestävyyttä, mutta kosteiden rakenteiden päällä olevat pinnoitteet saattavat kosteusvaurioitua ja niihin voi muodostua mikrobikasvustoa. Tilojen käyttötarkoituksen huomioiden ei kosteus nykyisessä laajuudessaan aiheuta toimenpiteitä. Tiiviiden pintamateriaalien käyttämistä pinnoitteina tulee välttää, samoin asentamasta kiinteitä umpinaisia kalusteita suoraan rakennetta vasten, jolloin kosteus ei pääse poistumaan vaan se voi tiivistyä rakenteeseen. Jos kellariin tehdään korjaustöitä tai kellarin käyttötarkoitus muuttuu, tulee kosteus huomioida."
Eli meinaako tämä sitä että kipsivalu ei olisi kannattavaa? Ollaan nyt vähän päälle 2v tässä itse asuttu ja meidän aikana kellarissa ei ole ollut kosteutta (toimii esimerkiksi meikäläisen toimistona).
Salaojat on olemassa ja uusittu kokonaan lokakuussa 2020.Nopee kysymys: onko salaojat olemassa ja toimivia?
Nyt olisi tiukka kysymys techin rakennusinsinööreille.
Eli asumme '67 rakennetussa omakotitalossa ja olisi tarkoitus asentaa kellariin vesikiertoinen lattialämmitys. Tämä kuitenkin vaatisi kipsivalun, ja kuntokartoituksen jälkeen kirjoitetussa raportissa lukee seuraavaa:
"Kellarin osalla havaittiin kosteutta paikoin lattiassa ja seinien alaosissa. Havaitut kosteudet johtuvat maaperästä rakenteisiin siirtyvästä kosteudesta ja ovat tyypillisiä tämän aikakauden rakennuksille. Kosteus ei yleensä heikennä kiviaineisten rakenteiden kestävyyttä, mutta kosteiden rakenteiden päällä olevat pinnoitteet saattavat kosteusvaurioitua ja niihin voi muodostua mikrobikasvustoa. Tilojen käyttötarkoituksen huomioiden ei kosteus nykyisessä laajuudessaan aiheuta toimenpiteitä. Tiiviiden pintamateriaalien käyttämistä pinnoitteina tulee välttää, samoin asentamasta kiinteitä umpinaisia kalusteita suoraan rakennetta vasten, jolloin kosteus ei pääse poistumaan vaan se voi tiivistyä rakenteeseen. Jos kellariin tehdään korjaustöitä tai kellarin käyttötarkoitus muuttuu, tulee kosteus huomioida."
Eli meinaako tämä sitä että kipsivalu ei olisi kannattavaa? Ollaan nyt vähän päälle 2v tässä itse asuttu ja meidän aikana kellarissa ei ole ollut kosteutta (toimii esimerkiksi meikäläisen toimistona).
Kuulostaa aika kalliilta remontilta... Salaoja rempan yhteydessä kellarin ulkoseinään asennettiin fuktisol eristys, ihan tätä kellariremppaa ajatellen.Se kellarin seinien kosteuseristys (ulkopuolen esiin kaivo, huovitus ja lämmöneristys) sekä nuo edellä mainitut salaojat olisi syytä olla kunnossa ennenkuin kellarissa aletaan mitään isompia rakentelemaan. Nuo lattialämmitykset tulisi tehdä niin että vanha betonivalu puretaan pois, maata kaivetaan riittävästi pois jotta saadaan asennettua kapillaarikatko, lattiaeristeet ja sitten valetaan uusi betonilaatta. Samalla on usein mahdollista myös saada hieman korotusta huonekorkeuteen. Kipsivaluja ei yleensä ole käytetty kellareissa vaan ne on ennemminkin välikerroksia varten lähinnä painorajoituksien takia.
Kuulostaa aika kalliilta remontilta... Salaoja rempan yhteydessä kellarin ulkoseinään asennettiin fuktisol eristys, ihan tätä kellariremppaa ajatellen.
Talo ei ole rintamiestalo, mutta kallioisella tontilla. Pohjasta ei ole mitään kunnon piirrustuksia olemassa, mutta kaksoisbetonilaatta on. Salaojarempassa myös ohjattiin hulevesiputket talon reunustaa pitkin, eli talon alta ei enää mene hulevesiputkia.
Ja ihan pirun kalliiksi muutenkin tulisi lämmittää maaperää, jos eristämätön lattia.Joo täytyy ottaa pari askelta taakse ja selvittää rakenteiden kuntoa. Kiitos vastauksista!
Laatat ei kyllä hengitä lähes lainkaan, saumat sen sijaan kyllä. En kuitenkaan tuommoisen päälle laittaisi mitään tutkimatta lisää.Mites jos tuon lattialämmityksen tekisi piikkaammalla urat betonilattiaan, upottammalla putket siihen ja lattialaatta siihen sitten päälle? Eli kipsivalu jäisi pois, laatat kuitenkin hengittää jonkun verran. Laatta oli myös kuntokartoittajan suositus lattiamateriaaliksi.
Tilanne kellarissasi muuttuu oleellisesti kun olet tehnyt salaoajat oikein ja oikeaan syvyyteen. Joten tarkkaile tilannetta ja avaa muutamasta paikasta tarvittaessa.Joo täytyy ottaa pari askelta taakse ja selvittää rakenteiden kuntoa. Kiitos vastauksista!
Onkos kukaan asentanut painovoimaisen ilmastoinnin poistoputkeen tuuletinta? Joku 12 cm hiljainen tuuletin joka kestää kosteutta ja jatkuvaa päälläoloa eikä vie paljoa sähköä? Kyllä se varmaan hieman lisäisi ilman vaihtuvuutta jos on tiiviisti asennettu?
Tuollaisia tullut joskus laitettua vanhoihin kylpyhuoneisiin. Noita on muutamia eri malleja joissa osassa kosteustunnistus ja osa toimii jatkuvasti. Paras tapahan varmaan olisi laittaa pieni huippuimuri katolle varsinkin jos on useampia poistoilmaventtiileitä talossa.Pax | KYLPYHUONEPUHALTIMET
paxsuomi.fi
Tämä on hyvä idea kun pitäisi kosteudenkestävyyskin olla kunnossa. 12Vkin löytyy minkä unohdin mainita. Sähkömiehelle ei viitsi maksaa. Sisäkautta ajattelin off-grid-akusta vetää.
E: kunnes katsoin hinnan...
On noita muillakin merkeillä halvemmalla, ne ei vaan usein ole yhtä hyvälaatuisia ja laadukkaita. 230v tullut käytettyä yleensä. Ei mun mielestä 100-150e ole paha investointi tuollaisesta joka kestää käyttöä ainakin varmaan 10-20vuotta.
Nuo oli yli 200€ K-Raudassa.
Paxissahan on hienoja automaattitoimintoja joita en tarvitse. 12V virtaliitin riittää.
Aika huonosti noita 12V malleja on markkinoilla. Pax Calina aikalailla ainut mitä äkkiseltään löysin. Käviskö ihan joku tietokonetuuletin?
onko vinkkejä miten perustaa noin 20m2 pihavarasto nurmikolle? Popkorniharkkoja on hankittuna "sokkeliksi". Niiden alle sorakerros ja soran päälle hiekkaa tai kivituhkaa? Kannattaako laittaa pressua tms. soran alle estämään ruohon kasvu ulkoseiniin? Reunoille vai koko laitoksen alle estämään soran uppoamista maahan? Varaston puolikas olisi tarkoitus laittaa sorapohjalle ja toiseen tehdä lattia.
Tietokonetuuletin oli ensimmäinen ajatus. Pitää vain varmistaa että kestää kosteutta. Tai sitten niin halpa että voi vuosittain vaihtaa.
Mietin samaa pari vuotta sitten ja järkevintä olisi ollut puhkaista seinään reikä ja laittaa normaali ovi. Uusi nosto-ovi käyntiovella oli 2-3x kalliimpiNosto ovi. Turneri. Saako tohon ostettua rahalla ihan käyntiovea ja tai toimiiko se ? Siis jälkikäteen.. ei ole kätevää avata koko tallin ovea hakeakseen ruuvimeisseliä.
Mietin samaa pari vuotta sitten ja järkevintä olisi ollut puhkaista seinään reikä ja laittaa normaali ovi. Uusi nosto-ovi käyntiovella oli 2-3x kalliimpi
Parhaiten säästät kun et tee mitään ja nostelet talvella nosto-ovea ja ostat asuntoon varameisselit ja vasarat, ei niitä talvella montaa kertaa tarvitse.Äh, jopas on. Mitenhän tuota sitten asian ratkaisisi.
Jos heillä on nosto-ovi missä on käyntiovi, ja sen lamellit ovat vastaavat kuin omassasi. Niin varmasti voi teknisesti tehdä, eri asia mitä se maksaa ja tuleeko jälkikäteen asennettuna sinun "silmääsi" miellyttävä. Periaatteessa mihin tahansan seinään voidaan tehdä ovi, kulut sitten vaihtelevat ja vaatiiko muutos jonkun luvan.Nosto ovi. Turneri. Saako tohon ostettua rahalla ihan käyntiovea ja tai toimiiko se ? Siis jälkikäteen.. ei ole kätevää avata koko tallin ovea hakeakseen ruuvimeisseliä.
Tarkotus oli tänään maalailla, mutta tulleekin lunta / räntää.. ja ainut vappaapäivä.
Noh, aattelin että voisi tuota terassia rakennella. Kun nuo leca harkoista tehty perustus on valmis, niin pitäisi vua painekyllästetystä lankusta tehä runko.
Kestäähän tuo harkko / betoni sen sisällä sen, että laittaa sen bitumikaistaleen päälle siihen ja sitten puutavaran (vaikka on märkä se päällynen)? Pystyisi jotain rakentamaan edes hyödyllistä etiäpäit.