- Liittynyt
- 01.11.2020
- Viestejä
- 1 378
Aivan. Mutta parempi kuin ei mitään.Äläkä täysin luota tuohon. Tarkastajien vastuu on täysi nolla. Tarkastaja voi olla hyvä, tai sitten ei…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aivan. Mutta parempi kuin ei mitään.Äläkä täysin luota tuohon. Tarkastajien vastuu on täysi nolla. Tarkastaja voi olla hyvä, tai sitten ei…
Mitä jos ottaa pois ja jättää pois, laittaa tilalle kirkasta/mustaa liukuesteteippiä joka on semmosta erittäin karheaa pinnaltaan? Pois se kannattaa joka tapauksessa ottaa, että saat hiottua kunnolla ja ennen kaikkea maalattua hyvin. Jos tuon jättää tuohon ja koittaa sitä teippailla niin tulee se jossain kohdassa kuitenni vähän aaltoilemaan, tai maali rikkoutuu teippejä poistaessa jollon se ei ole kovin nätin näkönenPortaiden maalaus edessä ja mietin, että mitä jyrsityssä urassa oleville liukuesteille pitäisi tehdä. Pitääkö ne ottaa pois ennen hiontaa ja maalausta? Tuskin saa ehjänä, ainakaan kaikkia joten pitäisi hommata uudet tilalle. Mistä noita saa uusia? En löytänyt haulla kuin yhden liikkeen missä oli posketon 9e/m hinta.. Onnistuisiko kuitenkin suojaus ja maalaus helpommin?
Toi on jokusen millin (nauha kait 5-6mm maksua) syvässä jyrsityssä montussa. Teipin kun laittaa niin jää kyllä kolo.Mitä jos ottaa pois ja jättää pois, laittaa tilalle kirkasta/mustaa liukuesteteippiä joka on semmosta erittäin karheaa pinnaltaan? Pois se kannattaa joka tapauksessa ottaa, että saat hiottua kunnolla ja ennen kaikkea maalattua hyvin. Jos tuon jättää tuohon ja koittaa sitä teippailla niin tulee se jossain kohdassa kuitenni vähän aaltoilemaan, tai maali rikkoutuu teippejä poistaessa jollon se ei ole kovin nätin näkönen
No laita alle lista ennen teippiä? Toki vaivattomin vaihtoehto on jättää vanhat esteet paikalleen, mutta hiominen&maalaaminen on paljon vaikeampaa kuin poistamalla, ja lopputulos voi silti kusta kun teippien irrotuksessa lähtee osa maaleista tai jää ikävä reuna maaliin. Tapoja on niin monta kuin tekijöitäkin.Toi on jokusen millin (nauha kait 5-6mm maksua) syvässä jyrsityssä montussa. Teipin kun laittaa niin jää kyllä kolo.
Ja perinteiseen tapaan ilmoituksessa: "Huoneiston kunto: Hyvä, ikäisekseen hyvä". Tsemppiä vaan välittäjälle. Näkyykö nuo kosteusongelmat/katon vauriot kuvissa, vai onko osattu ottaa kuvat juuri sopivasti?Tulipa peruttua ajatukset aika nopiaan kun tänään kävin vilkasemassa tuota kämppää.
Isoimpana ongelmana pidän kosteusongelmia paikotellen lattiaa, eli betonin läpi kosteus noussut.. sekä paikotellen jokin vesi / kosteus vaurio katossa, näkyi asuintilojen katossa kun tarkkaan katsoi. En sen jälkee miettiny edes välikatolle menoa, kun kuulemma villaa siellä..
+ kaikennäköstä muuta pientä laittoa olisi ollut. Joten taidan jättää tuon jollekin muulle
Ja perinteiseen tapaan ilmoituksessa: "Huoneiston kunto: Hyvä, ikäisekseen hyvä". Tsemppiä vaan välittäjälle. Näkyykö nuo kosteusongelmat/katon vauriot kuvissa, vai onko osattu ottaa kuvat juuri sopivasti?
Tässä sitä huomaa, että itse olin auttamatta myöhässä kun taloa ostin.Nyt on kyllä tekevä kaveri ikäisekseen
Onko 17-vuotias Konsta Suomen nuorin talonrakentaja? Otti ison lainan ja yllättyi rakennustavaran hinnasta
Onko tässä Suomen nuorin omakotirakentaja? – En ole kultalusikkamiehiä, sanoo Konsta, 17, joka otti ison lainan ja ryhtyi timpuroimaan omaa tupaa.www.is.fi
Tässä sitä huomaa, että itse olin auttamatta myöhässä kun taloa ostin.
Ostan saumaraspi, hinkkaa vanhat pois ja asenna uudet. Riippuu sauman määrästä onko paha homma vai ei.Onko kukaan värjännyt laattojen saumoja uudelleen? Kasarilla on ollut kuningasidea laittaa ruskea saumalaasti valkoisen kaakelin kanssa, kun se mätsää kivasti ikkunankarmeihin. Haluaisin saumat valkoiseksi, laatat on itessään ehjiä ja simppeleitä kokovalkoisia, joten uudelleenlaatoitus ei tule kysymykseen. Keittiö saa uudet kaapistojen ovet ja lieden lähiviikkojen aikaan, niin päivitetään muutakin samalla..
Ääni tälle. Itse olen yhteen kylppäriin tehny, rakennettu 90-luvun alussa. Koitin ensin saumakynällä värjätä valkoseks, mutta ne saumalaastit oli tähän päivään mennessä jo niin kuluneet ettei siitä hyvää tullut, seinillä se kesti paremmin kun saumatkin oli paremmassa kunnossa. Sitten hommasin raspin, konttailin päivän lattialla raapaten saumoja tasasemmiks ja vedin uudet laastit niskaan. Liikaa ei pidä vetää ettei mene vesieristeeseen saakka (vaikkakin 80-luvun kohteessa niiden olemassaolo on täysin randomia), semmonen 2-3mm syvyys laatan pinnasta riitti omassa tapauksessa.Ostan saumaraspi, hinkkaa vanhat pois ja asenna uudet. Riippuu sauman määrästä onko paha homma vai ei.
Tää kiinnostaa itseäkin kun tuollainen proggis pitäis omaan taloon tehdä.Minkäslainen homma rännien asennus on? Eipä ole tullu ennen tehtyä. Kaadot pitää katsoa että sitä on, ja sopivan pituset ja sopivat vua.. pystyykö yksin tikkailla tekemään miten helposti?
Minkäslainen homma rännien asennus on? Eipä ole tullu ennen tehtyä. Kaadot pitää katsoa että sitä on, ja sopivan pituset ja sopivat vua.. pystyykö yksin tikkailla tekemään miten helposti?
Eipä kummoinen ja pystyy.
Langalla kaadot. Kiinnikkeet kiinni ja nostelee kourut paikoilleen.
Tsekkaa vain, että tulee oikeat koukut hommattua omiin otsa lautoihin. Säädettävät tai oikeassa kulmassa olevat.
Niin jyrkkä katto että ei tuossa tule oikein asennetut rännit kestämään ilman lumiesteitä ellei tiputtele aktiivisesti viikottain lumia sieltä pois. Toki rännit voi asentaa niin sisään, että lumi rymähtää niiden yli, mutta sitten menee myös sateella puolet vesistä yli rännin. Ite vakavasti harkitsisin lumiesteiden asentamista tuonne rännien kaveriksi...Tuollaseen pitäs laittaa, oli lähteny irti kuulemma kun oli joku isompi lumipaakku tullu alas.. runnonu sen verra pahaste ne et uudet tilasivat. Jostain syystä k-raudalla kestäny niitten tulossa, ehkä parin viiko sisällä tulis perille, ja pyysivät jos mie voin asentaa. Tulispaha itelleki kokemusta.
Niin jyrkkä katto että ei tuossa tule oikein asennetut rännit kestämään ilman lumiesteitä ellei tiputtele aktiivisesti viikottain lumia sieltä pois. Toki rännit voi asentaa niin sisään, että lumi rymähtää niiden yli, mutta sitten menee myös sateella puolet vesistä yli rännin. Ite vakavasti harkitsisin lumiesteiden asentamista tuonne rännien kaveriksi...
Laita kourun korkeimpaan kohtaan räystäällä katolle kattopellin uran pohjalle rima ja katsot sieltä toiselta puolen miten paljon kourut ovat alempana ulkoreunastaan. Sekä sama tuolle "ongelmalappeelle" missä lumi kourut tiputtaa=> näet ovatko ongelmalappella ylempänä tarvittaessa lasket "pari" senttiä. Leveillä kouruilla homma toiminee sen jälkeen, paitsi kovilla sadekuuroilla, joita ei monta vuodessa olle.Ookeit, sitä vähän mietinkin. Ovat ennen kestäneet kyllä monet talvet, kun lumi aika nopsakkaan tuolta tulee alas jyrkkyyden takia. Ja toisella puolella / muualla talossa on ehyet vielä
Toi on hyvä takka ja kaunis.Kunnon lämmityskin löytyy, sähkölämmitys + tämä takka / leivinuuni yhdistelmä. Kovilla pakkasillakin muutaman päivän välein riittää lämmitys, mitä utelin hieman (kunnon eristeet aikoinaan laitettu, ettei talvella palele).
Pitääkö niillä valoilla nähdä tehdä jotain siellä, vai ihan vaan yleisvalo jotta näkee kulkea ympäriinsä? Omalla kokemuksella nuo nuohat riittää yleisvaloon, mutta työskentelyyn niistä ei ole katon rajasta. Yleisvalon paikka on hyvä olla katossa suoraan alas, tai siirrettävänä kohdevalona, mutta työvalot kannattaa asentaa katonrajasta 45 asteen kulmassa "ristiin" ampuen jolla välttää varjoja paljon jos työskentelet vaikka auton tai moottoripyörän kanssa siellä, mutta riittävä valaistus vaatii kyllä järeämpää kalustoa. Itellä on 3x6m kokosessa tallissa katossa kolme kappaletta metrin mittasia led-runkoja, yksi liiketunnistinheitin oven päällä, ja työpisteellä vielä sitten led-nauhalla toteutettu työpistevalaistus.Kenelläkään kokemuksua LED-nauhoista, josta saisi "kunnon" valaistuksen? Ajattelin pistää autotallin seiniin jotain nauhaa, mutta kun kokemuksia mikä olisi sopiva teho/määrä. Talli n. 20m2 ja pitkillä sivuilla tilaa lähes tallin mittaiseen (6m) nauhaan.
Katossa on kaks "normaalia" led valoa, jotka hoitaa perusvalaisun. Kun ropaa pyöriä tai moottoripyöriä niin tuo sivulta tuleva valo on mainio.Pitääkö niillä valoilla nähdä tehdä jotain siellä, vai ihan vaan yleisvalo jotta näkee kulkea ympäriinsä? Omalla kokemuksella nuo nuohat riittää yleisvaloon, mutta työskentelyyn niistä ei ole katon rajasta. Yleisvalon paikka on hyvä olla katossa suoraan alas, tai siirrettävänä kohdevalona, mutta työvalot kannattaa asentaa katonrajasta 45 asteen kulmassa "ristiin" ampuen jolla välttää varjoja paljon jos työskentelet vaikka auton tai moottoripyörän kanssa siellä, mutta riittävä valaistus vaatii kyllä järeämpää kalustoa. Itellä on 3x6m kokosessa tallissa katossa kolme kappaletta metrin mittasia led-runkoja, yksi liiketunnistinheitin oven päällä, ja työpisteellä vielä sitten led-nauhalla toteutettu työpistevalaistus.
Edellisen asunnon makuuhuone oli pimeä ja toimi myös työ/askarteluhuoneena. Muistaakseni minulla oli yhteensä 6 metriä lednauhalle tarkoittua alumiinista kulmalistaa joihin laitoin vielä 2 nauhaa. Nämä oli asennettu kahdelle seinälle noin puoli metriä katosta osoittamaan 45 asteen kulmassa ylös. Valoa tuli sen verran hyvin ettei erillistä työvaloa tarvinnut kuin harvoin.Kenelläkään kokemuksua LED-nauhoista, josta saisi "kunnon" valaistuksen? Ajattelin pistää autotallin seiniin jotain nauhaa, mutta kun kokemuksia mikä olisi sopiva teho/määrä. Talli n. 20m2 ja pitkillä sivuilla tilaa lähes tallin mittaiseen (6m) nauhaan.
Tulipa peruttua ajatukset aika nopiaan kun tänään kävin vilkasemassa tuota kämppää.
Isoimpana ongelmana pidän kosteusongelmia paikotellen lattiaa, eli betonin läpi kosteus noussut.. sekä paikotellen jokin vesi / kosteus vaurio katossa, näkyi asuintilojen katossa kun tarkkaan katsoi. En sen jälkee miettiny edes välikatolle menoa, kun kuulemma villaa siellä..
+ kaikennäköstä muuta pientä laittoa olisi ollut. Joten taidan jättää tuon jollekin muulle
Kyllä ne märät/kosteat villat voi viedä ulos aurinkoon kuivumaan ja yleensä laittaa takaisin, jos homeessa sitten en laittaisi. Usein ne aluskatteetkin on kunnossa (paitsi siitä vuotokohdasta, jonka löytäminen on joskus haastavaa). Kun ei korjaa turhaan ehjää säästää niitä euroja parempaan käyttöön.Meillä on vähän vastaava, mutta uudempi pytinki.
Katon läpi tullut vesi vaatii kattorempan eli aluskate, pellit, yms. ja lisäksi pitää vaihtaa kaikki villat vintiltä varmaan, lienevät märkiä eivätkä kuivu itsekseen. Tuohon saa sen vähintään 10ke upotettua jos siellä ei ole pitempään vuotanut, että pitäis muutakin korjailla. Tämä tuli omaan taloon tehtyä.
Tosiaan sadevesi pitäisi ohjata pois talon vierestä, oikea ratkaisu toki vetää sadevesijärjestelmät uusiksi kaikki. Meillä on piirustusten mukaan salaojat tuolla, mutta ei tarkastuskaivoja. Sisällä ei löytynyt ongelmia eikä home haise, joten päädyin toistaiseksi vaan vetämään syöksytorvista pitkällä putkella vedet kauemmas seinän vierestä ja seurailemaan tilannetta. Pitää varmaan kaikki kaivella ylös kuitenkin joskus, sekin lienee joku 10-20ke(?) remppa.
Eli varmaan saa varata sen 30ke rempparahaa vähintään pakollisiin remppoihin. Sitten vielä sisusta, ovet, sähköt ja muut "vapaaehtoiset".
Noitten korvausilmaventtiilien asennus ei mitää kummallista ole. Mutta ihmetyttää, että eikö tuota putken / seinän välistä rakoa tiivistetä mitenkään? Eikös siitä kosteus yms pääse rakenteisiin?
Esim. Videoissakin suoraan lättäsevät sen ulkoritilän vaan siihen. Liimaa / silikonia laittavat vaan että ritilä kiinnittyy.
Joo ei se tossa kohtaa mitää haittaa, se onkin sitten toinen juttu miten se on tuulensuojaan tiivistynyt.En ole rakennusmies mutta veikkaan että tiivistäminen on turhan kanssa koska ulkorakenteissa kuitenkin pitää ilman kiertää ja liikkua. Ei se kosteus ole pahasta jos ilma kiertää ja kuivaa.
PAREMMIN TIETÄVÄT OIKAISKOON!
Kyllä ne märät/kosteat villat voi viedä ulos aurinkoon kuivumaan ja yleensä laittaa takaisin, jos homeessa sitten en laittaisi. Usein ne aluskatteetkin on kunnossa (paitsi siitä vuotokohdasta, jonka löytäminen on joskus haastavaa). Kun ei korjaa turhaan ehjää säästää niitä euroja parempaan käyttöön.
En huommannut, että hän olisi talonsa ikää muuten kommentoinut vastaajaalle kuin "uudempi kuin sinun- eli vastaajan". Mutta senhän näkee kun katsoo, lasivillassa on ilmaa 98%, joten ainakin se kuivuu aika hyvin kunhan miettii että ilma kiertää eikä kastu uudestaan, kokeilemallahan tuonkin näkee. Oikeastaan pointtini oli, että miettii onko ko. hommalle oikeasti tarvetta... säästää rahaa eikä kaatopaikat suotta täyty. Monesti uusitaan ja laitetaan teknisesti jopa huonompi tilalle, kokemusta on valitettavasti, onneksi sentään harkittu.Tuon ikäsissä taloissa ei ole aluskatteita, ellei sitten ole tehty äsken kattoremppaa. Tuosta ei oikein selvinnyt. Lisäksi jos siellä on kivivillaa niin ei niitä järkevästi kuivaa kuin ehkä just heinäkuussa. Meilläkin remppa oli alkukeväästä, ei noita kastuneita villoja millään olis kuivannut. Pois vaan ja puoli metriä puhallusvillaa tilalle.
Onko koneellinen poistoilma ? ajatus se että ilmanvaihto teho(kokonais määrä) on koneella hallittu joten kiinteä , (tosin jos lisää reikiä, niin vanhat säädöt ei ehkä ihan tikissä sen jälkeen, mutta kun vanha rakennus, niin vuotaa, eli jostain se ilma imetään, joten parempi että sieltä mistä halutaan.),Tuollaisia katsellut hieman kun tarjouksessa olisi, säätyisi itsekseen. Ei tollasista ole kokemusta toki ollenkaan.. mutta pystyy säätämään kuulemma niin, ettei mene talvellakaan täysin kiinni. Vai onko parempi ihan perinteinen, ilman mitään tuollasia hienouksia?
Varmaan alumiininen L-profiili ja sinne Philips Hue nauha. Ainakin Gu10 kantaiset hue-lamput toimii ilman verkkoyhteyttä Philipsin omalla valokytkin/kaukosäädin kyhäelmällä.Mitkä olisi hyväksi todettu led-valolistajärjestelmä keittiön tasovalaisimeksi (yläkaappien pohjaan), johon saa etäkytkimen. Nehän vissiin toimii ilman wifiä?
Onko koneellinen poistoilma ? ajatus se että ilmanvaihto teho(kokonais määrä) on koneella hallittu joten kiinteä , (tosin jos lisää reikiä, niin vanhat säädöt ei ehkä ihan tikissä sen jälkeen, mutta kun vanha rakennus, niin vuotaa, eli jostain se ilma imetään, joten parempi että sieltä mistä halutaan.),
Painovoimaisessa kylmällä ilmanvaihto tuppaa tehostua rankemmin, jolloin automatiikka ei pahitteeksi. ja monesti asukas / lämittäjä haluaa pakasilla vähän tinkiä ilmanvaihdosta. (tuli pesä tarvii korvausilman, mutta sitä tässä ei kai oltu tekemässä)
Mulla on noita termostaatillisia Vilpe Wive -venttiileitä ympäri taloa. Toimintavarmoja ja helppoja asentaa, mulla siis ikkunoiden tuuletusluukuissa kun tiilitalon seinien poraaminen ei oo niin yksioikoista.
Se lämpötilan mukaan säätyvä läppä on tarkoituksella epätiivis sitä putkea vasten, joten täysin kiinni se ei koskaan ole.
Jos on siitepölyallergisia tai muille ulkoilman saasteille herkkiä talossa niin sitten jättää sen tötterön vähän pidemmäksi jotta saa nippusiteillä tai letkunkiristinpannalla palasen suodatinkangasta siihen putken päähän.
Tuossa "perinteisessä" versiossa saattanee saada ängettyä sinne ritilän ja putken pään väliin suodattimen mikäli sellaista halajaa.
Tuollainen PAX Passad, en nyt muista onko just tuo 30-malli, löytyy meiltä kylppäristä. Ajaa asiansa kyllä hyvin vrt. tilaan jossa ei koneellista avustusta ole.Entä onko kokemuksia, jos kylppäriin laittaisi tälläisen seinään että kosteus poistuisi paremmin?
Pax Puhallin Passad 30, valotunnistimella ja kosteustunnistimella
Omalla ydinosaamisellaan PAX panostaa erityisesti puhaltimien, pyyhekuivaimien, venttiilien ja sähkölämmitin markkinoille. Tuotekehityksessä on erityispaino nykyaikaisissa, energiaystävällisissä laatutuotteissa ja kuluttajaläheisessä muotoilussa. PAX on Iwww.netrauta.fi
Varmaan alumiininen L-profiili ja sinne Philips Hue nauha. Ainakin Gu10 kantaiset hue-lamput toimii ilman verkkoyhteyttä Philipsin omalla valokytkin/kaukosäädin kyhäelmällä.
Tuollainen PAX Passad, en nyt muista onko just tuo 30-malli, löytyy meiltä kylppäristä. Ajaa asiansa kyllä hyvin vrt. tilaan jossa ei koneellista avustusta ole.
Sijoittelua kannattaa miettiä. Meillä vähän pöljästi entisten omistajien asentamana suihkuun nähden vastakkaisella seinällä.
Kuivaisi nopeammin, jos imisi lähempää sitä isointa läträyspaikkaa eikä tarvitsisi vetää ilmaa suihkuseinän yli. Tietysti auttaa myös, kun vetää lastalla seinät ja lattian suihkutteluiden jälkeen.
Tukitoimena kannattaa olla myös ne korvausilma-asiat kondiksessa, ettei vedä esim. viemäristä korvausilmaa jos kylppärin ovi on tiiviimmän puoleinen.
Jos ei löydy niin muoviseen nyt ainakin saat halvalla ja helpolla reikäsahalla porattua 32mm reiänMistä löytää 150x150 mm lattiakaivon kansi jossa 32mm putkelle reikä? Vanha muovinen on surkeassa kunnossa ja ruma niin haluaisin tohon jonkun rosterisen. Luulin että helppo homma, mutta ei olekkaan kun normaali koko näyttää olevan 200x200. Ihan muutaman löysin, mutta niissä ei ole tuota 32mm reikää. Ja ei nyt tekisi mieli alkaa tommosta itsekkään sahailemaan, tulee varmasti ruma.
Muovinenkin kelpaa jos ei rosterista ole.
Ei vaan oikeen löydy muovistakaan siis mistään koossa 150x150Jos ei löydy niin muoviseen nyt ainakin saat halvalla ja helpolla reikäsahalla porattua 32mm reiän
Uteliaisuutta kyselen.Sijoittelua kannattaa miettiä. Meillä vähän pöljästi entisten omistajien asentamana suihkuun nähden vastakkaisella seinällä.
Kuivaisi nopeammin, jos imisi lähempää sitä isointa läträyspaikkaa eikä tarvitsisi vetää ilmaa suihkuseinän yli. Tietysti auttaa myös, kun vetää lastalla seinät ja lattian suihkutteluiden jälkeen.
Ihan perus 230 V on kyllä. IP 44 luokitus eli kestää roiskevettä.Uteliaisuutta kyselen.
Nopealla linkin vilaisulla jäi mielikuva että että 230v, En ihan varma mihin tuota saa asentaa, eli onko sopiva suihkukopin seinälle?