- Liittynyt
- 19.01.2017
- Viestejä
- 79
Onko 30€ järkevää? IKH putken supistuspihdit.
”Supistuspihdit” olipa yllättävä nimiOnko 30€ järkevää? IKH putken supistuspihdit.
Onko tietoa mimmonen profiili tuossa on, näyttää ihan peltileikkurilta Oletan, että toinen leuka on semmonen "V-malli", ja toinen tylppä "I" joka tekee putkeen taitoksen sisäpuolen suuntaan ja siten tietyllä tavalla kutistaa sitä?Onko 30€ järkevää? IKH putken supistuspihdit.
Jos sulla on lyhyt metallin pala (laitetaan putken sisään) ja normaalit puristus pihdit, niin sillä puristat putkea ja tuota lyhyttä pajaa vastaavasti kuin noilla pihdeillä (en ole kokeillut, on noi pihdit)”Supistuspihdit” olipa yllättävä nimi
Tätä tapaa voi hienosäätää leikaamalla useampia viiltoja tasajaolla, jolloin supistuksesta on mahdollista tehdä pyöreämpi. Popniitit jättävät sisäpuolelle korkean tumpin johon on mahdollista tarttua lehdet ja muu orgaaninen materiaali. Jos supistus menee riittävän syvälle toiseen putkeen ei reikiä/koloja jää välttämättä edes näkyviin. Eli ne eivät välttämättä tarvitse huomiointia.Tapa 2. leikkaat putkeen n.. 40mm pitkää viiltoa 3kpl 60 asteen välein ja painat kasaan. Jäänee kolme reikää, tuotakaan en ole kokeillut.
-Paikkaat reiät popniiteillä, älä ruuveilla niiden teräviin päihin tarttuu puunlehtiä (jos syöksytorvista oli kyse).
Joo tota kannattanee testata, arvelin kolmella pärjäävän, jää vähemmän paikattavaa. POP-niitti on paljon perempi kuin teräväkärkinen ruuvi. Ne putket on kuitenkin jotenkin kiinnitettävä toisiinsa, etteivät putoa. Itsellä ei ole tukoksia syösytorvissa ollut.Tätä tapaa voi hienosäätää leikaamalla useampia viiltoja tasajaolla, jolloin supistuksesta on mahdollista tehdä pyöreämpi. Popniitit jättävät sisäpuolelle korkean tumpin johon on mahdollista tarttua lehdet ja muu orgaaninen materiaali. Jos supistus menee riittävän syvälle toiseen putkeen ei reikiä/koloja jää välttämättä edes näkyviin. Eli ne eivät välttämättä tarvitse huomiointia.
Onko kyseessä siis hengittävä talo kun kuitulevy? Tällöinhän tärkeää olisi säilyttää talon hengittävyys tulevissa toimenpiteissä.Tuollainen 40 vuotta vanha kuitulevy + tapetti sisäseinissä: mitään toivoa tapetin irroittamisesta? Vai olisiko vain kylmästi maalaus päälle? Jos remppafirman palkkaa niin he varmaan vetäisivät suorilta kipsilevyn päälle...
Niin tekisivät oikoo seiniä, paranee ääneneristys ja palosuojaus ja saa hyvän alustan maalaukselle.Tuollainen 40 vuotta vanha kuitulevy + tapetti sisäseinissä: mitään toivoa tapetin irroittamisesta? Vai olisiko vain kylmästi maalaus päälle? Jos remppafirman palkkaa niin he varmaan vetäisivät suorilta kipsilevyn päälle...
Tiiliverhoiltu puurunko, "muovitiivistepaperi" välissä ja koneellinen poisto raitisilmaventtiileillä, tuskin tarkoitus hengittää minkään seinän läpiOnko kyseessä siis hengittävä talo kun kuitulevy? Tällöinhän tärkeää olisi säilyttää talon hengittävyys tulevissa toimenpiteissä.
En jyrsisi vaan vetäisin yhtenäisellä köydellä ( eli ylä- ja alapuolelle) ja laitimmaiset vedot vähän tiheämmin kiinni nauloilla/niiteillä. Jos haluat tuollaisen syvennyksen, niin helpommin onnistuisi muuta levyä hieman paksummat listat laitoihin, pääsee jyrsimisestä...Tarkoituskena olisi tehdä kiipeilyseinä kahdelle kissalle. Seinä koostuisi eli palaista, joiden järjestystä voisi sitten vaihdella.
Yksi osista olisi omistettu raapimiselle. Sisälköysi on n. 6 mm paksuista, jonka kiinnittäisin niiteillä/liimalla puulevyn takaosaan kiinni. Köyden kohdalta puuta pitäisi nakertaa 3-4 mm verran, jotta köysi olisi hieman ulkoneva. Isoille koneille ei löydy tilaa (ja tuskin rahaakaan). Höylä ja taltta riittäisi hommaan, mutta veisi ehkä paljon aikaa. Törmäsin yläjyrsimeen, jolla onnistuisi reunojen pyöristäminen (ei ole pakollinen, mutta mielestäni näyttäisi hyvältä), mutta soveltuuko se isomman alueen jyrsimiseen?
Liitteenä oleva töherrys ei ole maailman paras, mutta toivottavasti siitä saa selvää.
Tiilikatto saattaa kestää noin kauan mutta usein ei. Meidän talonyhtiössä vaihdettiin paritalojen tiilet peltiin, 86 rakennusvuosi. Samalla tietysti aluskatteet. Syynä oli se että tiilet olivat alkaneet halkeilemaan, niiden hoitaminen vaati vuosittaista jynssäystä katolla ja myös rännit/syöksyputket alkoivat falskaamaan. Ja onhan uusi peltikatto paljon siistimpi ja huolettomampi.Tiilikatto nyt todistettavasti kestää ainakin 60-70 vuotta niin mikä idea on alkaa uusia sitä puolessa välissä käyttöikää? Siihen kuitenkin näissäkin tapauksissa saa sen 20 000 - 30 000 euroa uppoamaan.
Esim. Raksystemsin kuntotarkastuksessa tiilikaton tekninen käyttöikä on 45 vuotta ja 10 vuoden huoltoväli. Vaikka tiili esim. pinnoituksilla kestäisi 60-70 vuotta, niin kyllä sitä yleensä pitää jotain tehdä ympäröiville puuosille jne. ja ei ole hirveän kustannustehokasta purkaa hapristuneita tiiliä ehjinä pois korjausta varten ja asentaa takaisin. Tiili itsessään on niin halpa että samantien tekee sen kattorempan.Tiilikatto saattaa kestää noin kauan mutta usein ei. Meidän talonyhtiössä vaihdettiin paritalojen tiilet peltiin, 86 rakennusvuosi. Samalla tietysti aluskatteet. Syynä oli se että tiilet olivat alkaneet halkeilemaan, niiden hoitaminen vaati vuosittaista jynssäystä katolla ja myös rännit/syöksyputket alkoivat falskaamaan. Ja onhan uusi peltikatto paljon siistimpi ja huolettomampi.
Hinta oli reilu 8000e per asunto.
Talvella saa muuten halvemmalla.
Oulunseudulla ainakin ovelta ovelle kiertävät (lesta) kauppiaat kusettavat minkä ehtivät. Vanhoja ihmisiä pelotellaan ihan kohta alkavilla isoilla vuodoilla ja kymmenien tuhansien vaurioilla. Minkäänlaista moraalia noilla ei ole. Minunkin kattoa olisivat halunneet tammikuussa katsoa, vaan mitäpä ne lumipeitteen alta näkevät?Tämä voisi sopia myös yleisosaston tyhmät ihmiset -ketjuun, mutta laitetaanpa tänne:
Mikä saa ihmiset uusimaan talojensa vesikatteita reilusti ennen niiden käyttöiän päättymistä? Vanhemmat asuvat OKT/paritaloalueella, joka on 80-luvun puolivälin paikkeilla rakennettu ja suurimmassa osassa taloja on tiilikatto. Nyt muutamana viime vuotena on alkanut osaan tiilikattoisista taloista ilmestyä uusia peltikattoja. Yksi on taas työn alla ja naapurin paritalon omistajien kanssa on kattofirma hieronut kauppaa. Ei ole vielä sopparia syntynyt. Kuulemma nyt olisi hyvä tehdä kun on kuivaa keliä ennen kuin alkaa syksyn sateilla katto vuotaa. Tiilikatto nyt todistettavasti kestää ainakin 60-70 vuotta niin mikä idea on alkaa uusia sitä puolessa välissä käyttöikää? Siihen kuitenkin näissäkin tapauksissa saa sen 20 000 - 30 000 euroa uppoamaan.
Toki talon ilme freesaantuu kun 35 vuotta vanha tiilikatto vaihtuu hohtavan puhtaaseen peltikattoon, mutta onko se sen arvoista?
Naapurille kerrottiin että on haljenneita tiiliä kuulemma. Ei vaan osannut myyjä kertoa, mistä kohtaa tarkalleen niitä haljenneita tiiliä löytyi. Lipsautti myös epäonnekseen että on koulutukseltaan ja työkokemukseltaan ravintolakokki.Oulunseudulla ainakin ovelta ovelle kiertävät (lesta) kauppiaat kusettavat minkä ehtivät. Vanhoja ihmisiä pelotellaan ihan kohta alkavilla isoilla vuodoilla ja kymmenien tuhansien vaurioilla. Minkäänlaista moraalia noilla ei ole. Minunkin kattoa olisivat halunneet tammikuussa katsoa, vaan mitäpä ne lumipeitteen alta näkevät?
Täysin mätää porukkaa.Naapurille kerrottiin että on haljenneita tiiliä kuulemma. Ei vaan osannut myyjä kertoa, mistä kohtaa tarkalleen niitä haljenneita tiiliä löytyi. Lipsautti myös epäonnekseen että on koulutukseltaan ja työkokemukseltaan ravintolakokki.
Nää on näitä lestafirmoja justiinsa.Naapurille kerrottiin että on haljenneita tiiliä kuulemma. Ei vaan osannut myyjä kertoa, mistä kohtaa tarkalleen niitä haljenneita tiiliä löytyi. Lipsautti myös epäonnekseen että on koulutukseltaan ja työkokemukseltaan ravintolakokki.
Mitäs siellä 3metrissä ois tarkotus puuhata tarkalleen?Täällähän oli aikaisemmin puhetta ainakin Krausen tikkaista, niin voisin ottaa vinkkiä.
Eli kysymyksessä on pulpettikattoinen olohuone, myös sisäkatto viisto ja korkeammasta laidasta 3,5m. Pitäisi päästä katonrajaan teippaamaan ja maalaamaan ja kenties myöhemmin pesemään ikkunoita, niin mitkä tikkaat olisivat hyvät?
Minulla on nyt monitoimitikkaat tyyliin 4 x 3 jotka suoristettuna menevät yli kolme metrin, mutta en haluaisi maalaushommissa nojata seinään. A-tikkaat houkuttelisivat mukavuudellaan (taso ja kunnon "rappuset"), mutta tuohon 3,5 metriin saa olla niin korkeat tikkaat että eivät mahdu normihuoneisiin enää niin jäisivät vähän spesiaaliolohuonetyökaluksi. Joku 3 x 8 tms. monitoimitikas voisi olla ratkaisu, esim. tuo Krause Corda olisi 3,2m korkea niin 3,5m ylettyisi helposti ja ilman kolmatta osaa A:na korkeus olisi reilu pari metriä eli käyttökelpoinen muissakin huoneissa.
Mielelläni kuulisin onko yleisesti tuollaisella kolmessa metrissä heiluminen aivan perseestä ja joutuuko pelkäämään henkensä edestä
Ja onko suositeltavia malleja?
Täällähän oli aikaisemmin puhetta ainakin Krausen tikkaista, niin voisin ottaa vinkkiä.
Eli kysymyksessä on pulpettikattoinen olohuone, myös sisäkatto viisto ja korkeammasta laidasta 3,5m. Pitäisi päästä katonrajaan teippaamaan ja maalaamaan ja kenties myöhemmin pesemään ikkunoita, niin mitkä tikkaat olisivat hyvät?
Minulla on nyt monitoimitikkaat tyyliin 4 x 3 jotka suoristettuna menevät yli kolme metrin, mutta en haluaisi maalaushommissa nojata seinään. A-tikkaat houkuttelisivat mukavuudellaan (taso ja kunnon "rappuset"), mutta tuohon 3,5 metriin saa olla niin korkeat tikkaat että eivät mahdu normihuoneisiin enää niin jäisivät vähän spesiaaliolohuonetyökaluksi. Joku 3 x 8 tms. monitoimitikas voisi olla ratkaisu, esim. tuo Krause Corda olisi 3,2m korkea niin 3,5m ylettyisi helposti ja ilman kolmatta osaa A:na korkeus olisi reilu pari metriä eli käyttökelpoinen muissakin huoneissa.
Mielelläni kuulisin onko yleisesti tuollaisella kolmessa metrissä heiluminen aivan perseestä ja joutuuko pelkäämään henkensä edestä
Ja onko suositeltavia malleja?
Huone maalataan. Itse maalauksen saa tehtyä muutamia ahtaita nurkkia lukuunottamatta alempaakin, mutta katon rajat, kattoparrut ja katon rajassa olevat ikkunat pitäisi päästä rajaamaan teipillä.Mitäs siellä 3metrissä ois tarkotus puuhata tarkalleen?
Kyl joku pikkuinen teline kantsii vuokraamosta hakea maalaushommiin. Tikkailla karmeeta hommaa. Ei siellä saa kunnolla laskettua pönttöä ja pensseleitäkään käsistä. Säästää ajassa monin verroin ja paljon turvallisempaakin.Huone maalataan. Itse maalauksen saa tehtyä muutamia ahtaita nurkkia lukuunottamatta alempaakin, mutta katon rajat, kattoparrut ja katon rajassa olevat ikkunat pitäisi päästä rajaamaan teipillä.
Vaikuttavat kyllä päteviltä, mutta noilla hinnoilla saa tosissaan vaihtaa lamppuja ja pestä ikkunoita että käyttötuntia kohden pysyy järkevissä hinnoissa, varsinkin kun pitää ottaa isompi malli.K-Rauta
www.k-rauta.fi
Tuo on paras tikas, joka soveltuu moneen käyttöön. Tuota tikasta myydään monilla nimillä ja pituuksilla. Joihinkin saa kaikenlaisia lisävarusteita, luultavasti käyvät muihinkin merkeihin. Waku merkkisiä on meillä töissä käytössä.
No onhan tikkaille muutenkin käyttöä, mutta erikoisempia ei tosiaan ole järkeä ostaa. Onhan noita vuokraamoja kun kaupungissa asun, kunnon välineet edistävät kyllä omaa mielenterveyttäKonevuokraamoa lähistöllä?
Telineet (tai tikkaat..) päiväksi vuokralle muutamalla kympillä.
Jos on vain tuo tarve, niin ei sitä hirveästi kannata ”spesiaali” tikkaita ostaa, jos tikkaille muuten tarvetta, niin halvemmilla pärjää sitten muuten.
Varsinkaan tarvitse jännittää siellä 3 metrissä, että koska kippaa
Ei kai kukaan normitalossa sisäseiniä tikkailta/telineeltä maalaa Jatkovarrellisella telalla hoituu lattiatasosta nurkkia jne. yksityiskohtia lukuunottamatta ja pelkkää teippausta varten telineet tuntuvat overkillilta, vaikka eihän noiden vuokraus paljoa maksa. Hankalintahan noissa on kuljetus kun ei ole sopivaa kalustoa, mutta rahallahan siitäkin selviääKyl joku pikkuinen teline kantsii vuokraamosta hakea maalaushommiin. Tikkailla karmeeta hommaa. Ei siellä saa kunnolla laskettua pönttöä ja pensseleitäkään käsistä. Säästää ajassa monin verroin ja paljon turvallisempaakin.
Kyllähän tuolla mallilla jo 3M yltää mainiosti. Ei noita tikkaita tarvitse, kuin kerran ostaa, niin kestää loppuiän, eikä juuri muita tikkaita välttämättä tarvitsekaan. Kannattaa muita valmistajia katsella, jos on edukkaampia. Omat 6.2M Waku merkkiset ostin 10V sitten 300€ hintaan.Vaikuttavat kyllä päteviltä, mutta noilla hinnoilla saa tosissaan vaihtaa lamppuja ja pestä ikkunoita että käyttötuntia kohden pysyy järkevissä hinnoissa, varsinkin kun pitää ottaa isompi malli.
Joo kyllähän sinne ylettää, mutta jos tikkaan ylin askelma on noin parissa metrissä, niin 3,5m työskentelykorkeuteen pääseminen vaatii aika teräksiset hermot pystyäkseen seisomaan toiseksi ylimmällä tikaksella ilman mitään kaidetta tms. tukeaKyllähän tuolla mallilla jo 3M yltää mainiosti. Ei noita tikkaita tarvitse, kuin kerran ostaa, niin kestää loppuiän, eikä juuri muita tikkaita välttämättä tarvitsekaan. Kannattaa muita valmistajia katsella, jos on edukkaampia. Omat 6.2M Waku merkkiset ostin 10V sitten 300€ hintaan.
Vaihtoehtoisesti: tee/hanki perinteiset 1.4m korkeat pukit ja niiden päälle esim. tikkaasi (1-2kpl viereikkäin)+ joku 12mm vaneri päälle.Joo kyllähän sinne ylettää, mutta jos tikkaan ylin askelma on noin parissa metrissä, niin 3,5m työskentelykorkeuteen pääseminen vaatii aika teräksiset hermot pystyäkseen seisomaan toiseksi ylimmällä tikaksella ilman mitään kaidetta tms. tukea
Tuollainen 300€ hinta ei sinänsä olisi paha, sääli että hinta on tuplat
Onnistuu, niitä pistorasia päitä myydään ihan rautakaupassa/tokmannilla/puuilossa. Pidempi johto väliin ja asialliset liitokset niin homma toimii sillä. Jos yhtään omat taidot ei riitä niin joku sähkäri voi tehdä tuollaisen johdon siihen valoon ja tarvittaessa laittaa kytkimen johtoon.Elikkä muutin uuteen kämppään, jossa olohuoneessa on jo LED-valaisin, joka tuntuu olevan liian himmeä ympärivuorokautiseen käyttöön. Lähellä katossa olisi kolme vierekkäistä koukkua, johon saisi kätevästi laitettua pidemmän valaisimen roikkumaan, mutta onnistuuko perus kattovalaisimen yhdistämään tavalliseen pistorasiaan jollain tavalla? Ei olisi lähimpään pistorasiaankaan kuin about 2,5m matka,
En haluaisi lähteä tuota ledilamppua vaihtamaankaan, kun tuo muuten sopii täydellisesti iltakäyttöön, mutta aamun ja päivän aikana kaipaisi hieman parempaa valaistusta.
Kotitekoisen kavennuksen saa tehtyä ihan tavallisilla kärkipihdeillä niin että ottaa putken päästä kiinni pitkittäin ja kääntää kärkipihtejä pituusakselinsa ympäri. tarkoitus on saada aikalailla oheisen kuvan mukainen kuvio. Mitä pidemmät pihdit sitä nätimmän rypytyksen saa. ja rypytyshän jää piiloon kun muistaa laittaa syöksytorven kannakkeen pantoineen sauman kohdalle. Ei tule yhtä nätti kuin supistuspihdeillä mutta väittäisin että paras&helpoin keino kotityökaluilla.Syöksyputkeen kavennus, että saa jatkoksen. Olen nähnyt työkalun millä saa tehtyä kavennuksia ränninputkeen, mutta ideoita millä sen tekisi ilman tuota spesiaalia työkalua?
Siellä seinässä voi mennä johtoja, mutta ne on niin syvällä että epätodennäköistä osua niihin. Ei silti kannata porata samassa linjassa pistorasioiden kanssa. Et sie tarvii kuin sen 3-5cm ropun taululle niin jotai 6cm poraat niin on hyvä. Reiän tarkan koon näät siitä roppupaketistakin. Naapuriin tuskin pääset kun ne väliseinät on monesti jotai 20cm paksui ja välissä on vielä ilmarakokin. Iskuporakoneella joo porailee ja kiviterä pitää olla. Sanomattakin selvää, mutta isku pitää olla käytössä tai ei uppoa.Pitäs saada tauluja seinille eli pitäisi porata kerrostalon seinään reikiä ripustimille. Mitä pitäisi tietää ennen kuin alkaa poraamaan? Seinä on betonia. Siinä ei varmaan silloin mene johtoja tai mitään muutakaan? Kuinka syvälle voi (saa?) porata? Onko joku tietty yleinen seinän paksuus minkä perusteella ton tietää? Varmaan pitää olla sitten iskuporakone ja tietynlainen terä betonia varten? Seinän toisella puolella on naapuri, niin ei viittis vetää seinästä läpi tai turhia hurruuttaa.
Edit: Siis mietin et poraan reiän, laitan siihen jonkun tulpan/ankkurin ja siihen sitten sen koukun.
Luulisi kestävän, ainakin muutaman vuoden kunnes alkaa viilut irtoilemaan, jos ei höyrysaunasta ole kyse. Saattaa tosin liimasta haihtua kaikenlaista ilmaan alussa.Voikohan saunan lauteiden rungon tehdä ns väliseinätolpasta? Tämä tolppahan on periaatteessa vaneria - tätä vain sattuisi olemaan ylimääräistä kun jäi muista projekteista yli.
Eli lähinnä kestääkö tämä vaneri saunassa?
Väliseinätolppa 39x66x3000 kertopuu
Kuulostais melko hyvältä materiaalilta. Ei vääntyile niin paljoo kuin mitallistettu normaali puutavara. Taitaa olla jotai erikeepperii noissa se liima et tuskimpa siitä mitään haihtuu.Voikohan saunan lauteiden rungon tehdä ns väliseinätolpasta? Tämä tolppahan on periaatteessa vaneria - tätä vain sattuisi olemaan ylimääräistä kun jäi muista projekteista yli.
Eli lähinnä kestääkö tämä vaneri saunassa?
Väliseinätolppa 39x66x3000 kertopuu
Akvalla maalasin edellisen kämpän portaat hieman ennen muuttoa, kun olin mennyt ostajille lupaamaan.Portaiden (kellastuneet lakatut mäntyportaat) maalaus olisi edessä ja pohdin tuota maalin valintaa. Bauhausissa suositeltiin Betolux Akvaa tai ur300 joista jälkimmäinen houkuttaisia puoli himmeän pinnan vuoksi. Myyjä sanoi että pohjamaalia ei tarvita, mutta mitä luin blogeja ja ohjeita niin useimmiten käytettiin pohjamaalia.
Lakka vissiin rikotaan jollain 80-100 ja lopuksi 120 paperilla?
Entä onko näkemystä maalin valintaan?
Jos saumat on hyvässä kunnossa niin onko järkeä vaihtaa niitä yhtään mistään kohdasta? Minusta ei. Vedeneristys ei ole silikonisaumojen varassa.Kysymys pesuhuoneiden silikonisaumoista. Omassa rivitaloasunnossa nyt n. 7 vuotta vanhat silikonisaumat. Saumojen vaihto kuuluu osakkaan vastuulle. Silmämääräisesti kaikki saumat ovat ehjiä ja näyttävät hyvältä. Nyt kuuluukin kysymys, että onko näitä saumoja järkevä vaihtaa muualle kuin siihen osaan pesuhuoneesta missä suihku on ja veden kanssa läträtään?
Mietin ihan samaa. Vaihto tuli mieleen, kun näiden osalta luin että vaihdettaisiin 3-5 vuoden välein.Jos saumat on hyvässä kunnossa niin onko järkeä vaihtaa niitä yhtään mistään kohdasta? Minusta ei. Vedeneristys ei ole silikonisaumojen varassa.
No johan on. Omassa kämpässä saumat on alkupereäiset, eli vuodelta -92. Enkä ajatellut alkaa niitä vaihtamaan kun kerran toimii. Sitten kylppärirempan yhteydessä uusii.Mietin ihan samaa. Vaihto tuli mieleen, kun näiden osalta luin että vaihdettaisiin 3-5 vuoden välein.