Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Joo siitä oli tarkotus tulla sisäkatto, siks siinä on se viiste että on siistimmän näköinen. Huovan alle kuuluu olla tasainen alusta. Jos laittaa noin päin niin ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen ratkaisu kun alusta ei ole yhtä tukeva. (osa huovasta jää tyhjän päälle.)

Eihän se ole nyt tehty niin, kuin sitä on tarkoitettu. Kuitenkaan en olisi tuosta kovin huolisissani. Vastaavia rakenteita on tehty pelkälle palahuovalle, joten kun on alushuopa alla, ei tuossa pitäisi olla mitään hätää.
Jos sieltä myöhemmin jotain vähän tihkuu, tasaa ja kuivaa tuo raakapontti sen.
 
Olisi hakusessa sellainen kylppärin suihkuverho, joka ei "imeytyisi" ihoon kiinni. Kellään kokemuksia sellaisista tai mistä löytyisi? Näitä ilmeisesti on olemassa, mutta ei mitään hajua millä hakusanoilla etsisi tai mistä.
 
Olisi hakusessa sellainen kylppärin suihkuverho, joka ei "imeytyisi" ihoon kiinni. Kellään kokemuksia sellaisista tai mistä löytyisi? Näitä ilmeisesti on olemassa, mutta ei mitään hajua millä hakusanoilla etsisi tai mistä.
Pitää olla painot siellä alhaalla. Muuten ei taida sellaisia olla.
 
Olisi hakusessa sellainen kylppärin suihkuverho, joka ei "imeytyisi" ihoon kiinni. Kellään kokemuksia sellaisista tai mistä löytyisi? Näitä ilmeisesti on olemassa, mutta ei mitään hajua millä hakusanoilla etsisi tai mistä.
Saranoidut suihkuseinätkään ei ole enää mitenkään erityisen kalliita.
 
Pff... näitä aina harvoina vapaapäivinä tekkeepi, ja ny työpäivän jälkee päätin et tehdää katto sellasee kuntoo, ettei haittaa vaikka satais kaatamalla koko päivän. Pitää vielä reunat siistiä ja laitella joku toine päevä..

IMG-20210711-WA0002.jpeg


IMG_20210711_202305.jpg
 
Talo rakennettu -71. Tasakatto, yläpohjassa lasivillaa 20cm. Villojen alapuolella höyrysulkupaperi, jonka toisella puolella musta muovikalvo:

217814723_10230307555852456_1001950888401673004_n.jpg

Eli toiselta puolelta tuo on ruskeaa paperia ja toiselta puolelta mustaa ohutta muovikalvoa. Olen joutunut vesivahingon takia avaamaan yläpohjaa noin 10 neliön alueelta ja poistaamaan kastuneita villoja. Kosteusvaurio on korjattu ja katto pitäisi laittaa takaisin läjään. Kysymys kuuluukin pitäisikö avatulta alueelta höyrysuluksi laittaa normaali muovinen höyrysulkumuovilla vai ilmasulkupaperi. Itse kallistuisin muoviin, koska käsittääkseni tuo ilmansulkupaperi taasen on vesihöyryä läpäisevää. Uskoisin, että tuo alkuperäinen "muovipaperi" on kuitenkin vesihöyryä pidättänyt.
 
Syöksyputkeen kavennus, että saa jatkoksen. Olen nähnyt työkalun millä saa tehtyä kavennuksia ränninputkeen, mutta ideoita millä sen tekisi ilman tuota spesiaalia työkalua?

Työkalu tekisi tuon tyyppistä jälkeä.
C2CA0644-B981-4494-BC69-12DBE14CEF3A.jpeg

Oletuksella, että sellaisia pihtejä ei löydy kovin helposti, saatika järkevään hintaan.
 
Syöksyputkeen kavennus, että saa jatkoksen. Olen nähnyt työkalun millä saa tehtyä kavennuksia ränninputkeen, mutta ideoita millä sen tekisi ilman tuota spesiaalia työkalua?

Työkalu tekisi tuon tyyppistä jälkeä.
C2CA0644-B981-4494-BC69-12DBE14CEF3A.jpeg

Oletuksella, että sellaisia pihtejä ei löydy kovin helposti, saatika järkevään hintaan.
Jos sulla on kompura niin Biltemasta (ja varmasti muualtakin) löytyy tommonen stanssaustyökalu millä voi tehdä pokkauksia levynreunaan. Taitto- ja stanssaustyökalu
Onnistuu varmasti myös pyöreään putkeen, jos ei ihan suoraan, niin tekemällä vaikkapa 5cm välein pystyviillot putkeen, sauma voi sitten tiivistää silikonilla/tiivistemassalla ennen paikalleen asennusta.
 
Suunta on ainakin oikea. Pitää pohtia olisiko tuollaiselle muuta käyttöä, koska nyt vain muutamat putken päät.
Täytyy myös katsoa löytyykö samaa putkea vielä jostain, kustannukset ei juuri muuttuisi. Lienee vain lopetettu väri, mutta pitää tutkiskella.
 
”Supistuspihdit” olipa yllättävä nimi :)
Jos sulla on lyhyt metallin pala (laitetaan putken sisään) ja normaalit puristus pihdit, niin sillä puristat putkea ja tuota lyhyttä pajaa vastaavasti kuin noilla pihdeillä (en ole kokeillut, on noi pihdit) :)
Tapa 2. leikkaat putkeen n.. 40mm pitkää viiltoa 3kpl 60 asteen välein ja painat kasaan. Jäänee kolme reikää, tuotakaan en ole kokeillut.
-Paikkaat reiät popniiteillä, älä ruuveilla niiden teräviin päihin tarttuu puunlehtiä (jos syöksytorvista oli kyse).
 
Tapa 2. leikkaat putkeen n.. 40mm pitkää viiltoa 3kpl 60 asteen välein ja painat kasaan. Jäänee kolme reikää, tuotakaan en ole kokeillut.
-Paikkaat reiät popniiteillä, älä ruuveilla niiden teräviin päihin tarttuu puunlehtiä (jos syöksytorvista oli kyse).
Tätä tapaa voi hienosäätää leikaamalla useampia viiltoja tasajaolla, jolloin supistuksesta on mahdollista tehdä pyöreämpi. Popniitit jättävät sisäpuolelle korkean tumpin johon on mahdollista tarttua lehdet ja muu orgaaninen materiaali. Jos supistus menee riittävän syvälle toiseen putkeen ei reikiä/koloja jää välttämättä edes näkyviin. Eli ne eivät välttämättä tarvitse huomiointia.
 
Tuollainen 40 vuotta vanha kuitulevy + tapetti sisäseinissä: mitään toivoa tapetin irroittamisesta? Vai olisiko vain kylmästi maalaus päälle? Jos remppafirman palkkaa niin he varmaan vetäisivät suorilta kipsilevyn päälle...
 
Tätä tapaa voi hienosäätää leikaamalla useampia viiltoja tasajaolla, jolloin supistuksesta on mahdollista tehdä pyöreämpi. Popniitit jättävät sisäpuolelle korkean tumpin johon on mahdollista tarttua lehdet ja muu orgaaninen materiaali. Jos supistus menee riittävän syvälle toiseen putkeen ei reikiä/koloja jää välttämättä edes näkyviin. Eli ne eivät välttämättä tarvitse huomiointia.
Joo tota kannattanee testata, arvelin kolmella pärjäävän, jää vähemmän paikattavaa. POP-niitti on paljon perempi kuin teräväkärkinen ruuvi. Ne putket on kuitenkin jotenkin kiinnitettävä toisiinsa, etteivät putoa. Itsellä ei ole tukoksia syösytorvissa ollut.
 
Tuollainen 40 vuotta vanha kuitulevy + tapetti sisäseinissä: mitään toivoa tapetin irroittamisesta? Vai olisiko vain kylmästi maalaus päälle? Jos remppafirman palkkaa niin he varmaan vetäisivät suorilta kipsilevyn päälle...
Onko kyseessä siis hengittävä talo kun kuitulevy? Tällöinhän tärkeää olisi säilyttää talon hengittävyys tulevissa toimenpiteissä.
 
Tuollainen 40 vuotta vanha kuitulevy + tapetti sisäseinissä: mitään toivoa tapetin irroittamisesta? Vai olisiko vain kylmästi maalaus päälle? Jos remppafirman palkkaa niin he varmaan vetäisivät suorilta kipsilevyn päälle...
Niin tekisivät oikoo seiniä, paranee ääneneristys ja palosuojaus ja saa hyvän alustan maalaukselle.
Paperitapettia on turha irrottaa, jos levyn laittaa päälle. Sen saa kyllä pois repimällä, kostuttaa vedellä ensin, jotta tapettiliima liukenee. Kokeile jostain kohdin niin tiedät.
 
Onko kyseessä siis hengittävä talo kun kuitulevy? Tällöinhän tärkeää olisi säilyttää talon hengittävyys tulevissa toimenpiteissä.
Tiiliverhoiltu puurunko, "muovitiivistepaperi" välissä ja koneellinen poisto raitisilmaventtiileillä, tuskin tarkoitus hengittää minkään seinän läpi :hmm:
Myyjä sanoi että kuitulevyä, pitää vähän tutkia tarkemmin joka tapauksessa. Nyt ennen muuttoa olisi hyvä tehdä kaikenlaista, mutta tuo kolmeviikkoinen sinappikone jarruttaa suurinta remppaintoa ja pitäisi ehkä vanha kämppä myydä ennen kun tilaa firman levyttämään 250 neliöisen talon uusiksi :whistling:
 
Tarkoituskena olisi tehdä kiipeilyseinä kahdelle kissalle. Seinä koostuisi eli palaista, joiden järjestystä voisi sitten vaihdella.

Yksi osista olisi omistettu raapimiselle. Sisälköysi on n. 6 mm paksuista, jonka kiinnittäisin niiteillä/liimalla puulevyn takaosaan kiinni. Köyden kohdalta puuta pitäisi nakertaa 3-4 mm verran, jotta köysi olisi hieman ulkoneva. Isoille koneille ei löydy tilaa (ja tuskin rahaakaan). Höylä ja taltta riittäisi hommaan, mutta veisi ehkä paljon aikaa. Törmäsin yläjyrsimeen, jolla onnistuisi reunojen pyöristäminen (ei ole pakollinen, mutta mielestäni näyttäisi hyvältä), mutta soveltuuko se isomman alueen jyrsimiseen?

Liitteenä oleva töherrys ei ole maailman paras, mutta toivottavasti siitä saa selvää.
 

Liitteet

  • Raapima-alusta.jpg
    Raapima-alusta.jpg
    1,6 MB · Luettu: 53
Tarkoituskena olisi tehdä kiipeilyseinä kahdelle kissalle. Seinä koostuisi eli palaista, joiden järjestystä voisi sitten vaihdella.

Yksi osista olisi omistettu raapimiselle. Sisälköysi on n. 6 mm paksuista, jonka kiinnittäisin niiteillä/liimalla puulevyn takaosaan kiinni. Köyden kohdalta puuta pitäisi nakertaa 3-4 mm verran, jotta köysi olisi hieman ulkoneva. Isoille koneille ei löydy tilaa (ja tuskin rahaakaan). Höylä ja taltta riittäisi hommaan, mutta veisi ehkä paljon aikaa. Törmäsin yläjyrsimeen, jolla onnistuisi reunojen pyöristäminen (ei ole pakollinen, mutta mielestäni näyttäisi hyvältä), mutta soveltuuko se isomman alueen jyrsimiseen?

Liitteenä oleva töherrys ei ole maailman paras, mutta toivottavasti siitä saa selvää.

En jyrsisi vaan vetäisin yhtenäisellä köydellä ( eli ylä- ja alapuolelle) ja laitimmaiset vedot vähän tiheämmin kiinni nauloilla/niiteillä. Jos haluat tuollaisen syvennyksen, niin helpommin onnistuisi muuta levyä hieman paksummat listat laitoihin, pääsee jyrsimisestä...

edit:
Jos köysillä puuhailet niin yksi vaihtoehto olisi tehdä kiipeilytelinekin köysien avulla, tyyliin tuollainen hylly:
1627153055004.png


Toki jos kevyitä hyllyjä niin voi vaatia lisäkiinnitystä tai kolinaan repeää perse :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä voisi sopia myös yleisosaston tyhmät ihmiset -ketjuun, mutta laitetaanpa tänne:

Mikä saa ihmiset uusimaan talojensa vesikatteita reilusti ennen niiden käyttöiän päättymistä? Vanhemmat asuvat OKT/paritaloalueella, joka on 80-luvun puolivälin paikkeilla rakennettu ja suurimmassa osassa taloja on tiilikatto. Nyt muutamana viime vuotena on alkanut osaan tiilikattoisista taloista ilmestyä uusia peltikattoja. Yksi on taas työn alla ja naapurin paritalon omistajien kanssa on kattofirma hieronut kauppaa. Ei ole vielä sopparia syntynyt. Kuulemma nyt olisi hyvä tehdä kun on kuivaa keliä ennen kuin alkaa syksyn sateilla katto vuotaa. Tiilikatto nyt todistettavasti kestää ainakin 60-70 vuotta niin mikä idea on alkaa uusia sitä puolessa välissä käyttöikää? Siihen kuitenkin näissäkin tapauksissa saa sen 20 000 - 30 000 euroa uppoamaan.

Toki talon ilme freesaantuu kun 35 vuotta vanha tiilikatto vaihtuu hohtavan puhtaaseen peltikattoon, mutta onko se sen arvoista?
 
Tiilikatto nyt todistettavasti kestää ainakin 60-70 vuotta niin mikä idea on alkaa uusia sitä puolessa välissä käyttöikää? Siihen kuitenkin näissäkin tapauksissa saa sen 20 000 - 30 000 euroa uppoamaan.

Tiilikatto saattaa kestää noin kauan mutta usein ei. Meidän talonyhtiössä vaihdettiin paritalojen tiilet peltiin, 86 rakennusvuosi. Samalla tietysti aluskatteet. Syynä oli se että tiilet olivat alkaneet halkeilemaan, niiden hoitaminen vaati vuosittaista jynssäystä katolla ja myös rännit/syöksyputket alkoivat falskaamaan. Ja onhan uusi peltikatto paljon siistimpi ja huolettomampi.

Hinta oli reilu 8000e per asunto.

Talvella saa muuten halvemmalla.
 
Tiilikatto saattaa kestää noin kauan mutta usein ei. Meidän talonyhtiössä vaihdettiin paritalojen tiilet peltiin, 86 rakennusvuosi. Samalla tietysti aluskatteet. Syynä oli se että tiilet olivat alkaneet halkeilemaan, niiden hoitaminen vaati vuosittaista jynssäystä katolla ja myös rännit/syöksyputket alkoivat falskaamaan. Ja onhan uusi peltikatto paljon siistimpi ja huolettomampi.

Hinta oli reilu 8000e per asunto.

Talvella saa muuten halvemmalla.

Esim. Raksystemsin kuntotarkastuksessa tiilikaton tekninen käyttöikä on 45 vuotta ja 10 vuoden huoltoväli. Vaikka tiili esim. pinnoituksilla kestäisi 60-70 vuotta, niin kyllä sitä yleensä pitää jotain tehdä ympäröiville puuosille jne. ja ei ole hirveän kustannustehokasta purkaa hapristuneita tiiliä ehjinä pois korjausta varten ja asentaa takaisin. Tiili itsessään on niin halpa että samantien tekee sen kattorempan.

Meillä -80 luvun alun rivari ja vähän aikaa sitten vaihdettiin peltiin, hinta tuota samaa luokkaa per asunto.
- Nykyinen tiilikatto olisi vaatinut pinnoituksen ja ainakin puuosien korjauksia
- Takana yksi vai kaksi vuotoa
- Lisäksi pari "rakenteellista ongelmaa:
-- Ei tuuletusrimoja, vaakaruoteet suoraan aluskatteessa kiinni
-- Aluskate loppuu seinän kohdalle, ei tule räystään yli
-- Kylmien varastojen katot liian loivat (tiilelle) ja ilman aluskatetta

Tiilikaton olisi saanut melkein samaan hintaan, ongelmana nuo tiilikatolle turhan loivat varastot.
 
Tämä voisi sopia myös yleisosaston tyhmät ihmiset -ketjuun, mutta laitetaanpa tänne:

Mikä saa ihmiset uusimaan talojensa vesikatteita reilusti ennen niiden käyttöiän päättymistä? Vanhemmat asuvat OKT/paritaloalueella, joka on 80-luvun puolivälin paikkeilla rakennettu ja suurimmassa osassa taloja on tiilikatto. Nyt muutamana viime vuotena on alkanut osaan tiilikattoisista taloista ilmestyä uusia peltikattoja. Yksi on taas työn alla ja naapurin paritalon omistajien kanssa on kattofirma hieronut kauppaa. Ei ole vielä sopparia syntynyt. Kuulemma nyt olisi hyvä tehdä kun on kuivaa keliä ennen kuin alkaa syksyn sateilla katto vuotaa. Tiilikatto nyt todistettavasti kestää ainakin 60-70 vuotta niin mikä idea on alkaa uusia sitä puolessa välissä käyttöikää? Siihen kuitenkin näissäkin tapauksissa saa sen 20 000 - 30 000 euroa uppoamaan.

Toki talon ilme freesaantuu kun 35 vuotta vanha tiilikatto vaihtuu hohtavan puhtaaseen peltikattoon, mutta onko se sen arvoista?
Oulunseudulla ainakin ovelta ovelle kiertävät (lesta) kauppiaat kusettavat minkä ehtivät. Vanhoja ihmisiä pelotellaan ihan kohta alkavilla isoilla vuodoilla ja kymmenien tuhansien vaurioilla. Minkäänlaista moraalia noilla ei ole. Minunkin kattoa olisivat halunneet tammikuussa katsoa, vaan mitäpä ne lumipeitteen alta näkevät?
 
Oulunseudulla ainakin ovelta ovelle kiertävät (lesta) kauppiaat kusettavat minkä ehtivät. Vanhoja ihmisiä pelotellaan ihan kohta alkavilla isoilla vuodoilla ja kymmenien tuhansien vaurioilla. Minkäänlaista moraalia noilla ei ole. Minunkin kattoa olisivat halunneet tammikuussa katsoa, vaan mitäpä ne lumipeitteen alta näkevät?
Naapurille kerrottiin että on haljenneita tiiliä kuulemma. Ei vaan osannut myyjä kertoa, mistä kohtaa tarkalleen niitä haljenneita tiiliä löytyi. Lipsautti myös epäonnekseen että on koulutukseltaan ja työkokemukseltaan ravintolakokki.
 
Naapurille kerrottiin että on haljenneita tiiliä kuulemma. Ei vaan osannut myyjä kertoa, mistä kohtaa tarkalleen niitä haljenneita tiiliä löytyi. Lipsautti myös epäonnekseen että on koulutukseltaan ja työkokemukseltaan ravintolakokki.
Täysin mätää porukkaa.
 
Kuistilla on panelointi seinillä ja katossa. Ne on vuosikymmenten myötä tummunut ja kärpästen ja lian paskomat. Pesemällä niistä ei varmasti hyvää saa. Onko maalaus ainut järkevä vaihtoehto, kun ei viitsisi paneleita uusimaankaan ruveta?
 
Täällähän oli aikaisemmin puhetta ainakin Krausen tikkaista, niin voisin ottaa vinkkiä.
Eli kysymyksessä on pulpettikattoinen olohuone, myös sisäkatto viisto ja korkeammasta laidasta 3,5m. Pitäisi päästä katonrajaan teippaamaan ja maalaamaan ja kenties myöhemmin pesemään ikkunoita, niin mitkä tikkaat olisivat hyvät?

Minulla on nyt monitoimitikkaat tyyliin 4 x 3 jotka suoristettuna menevät yli kolme metrin, mutta en haluaisi maalaushommissa nojata seinään. A-tikkaat houkuttelisivat mukavuudellaan (taso ja kunnon "rappuset"), mutta tuohon 3,5 metriin saa olla niin korkeat tikkaat että eivät mahdu normihuoneisiin enää niin jäisivät vähän spesiaaliolohuonetyökaluksi. Joku 3 x 8 tms. monitoimitikas voisi olla ratkaisu, esim. tuo Krause Corda olisi 3,2m korkea niin 3,5m ylettyisi helposti ja ilman kolmatta osaa A:na korkeus olisi reilu pari metriä eli käyttökelpoinen muissakin huoneissa.

61417856-1.jpg


Mielelläni kuulisin onko yleisesti tuollaisella kolmessa metrissä heiluminen aivan perseestä ja joutuuko pelkäämään henkensä edestä :hmm:
Ja onko suositeltavia malleja?
 
Täällähän oli aikaisemmin puhetta ainakin Krausen tikkaista, niin voisin ottaa vinkkiä.
Eli kysymyksessä on pulpettikattoinen olohuone, myös sisäkatto viisto ja korkeammasta laidasta 3,5m. Pitäisi päästä katonrajaan teippaamaan ja maalaamaan ja kenties myöhemmin pesemään ikkunoita, niin mitkä tikkaat olisivat hyvät?

Minulla on nyt monitoimitikkaat tyyliin 4 x 3 jotka suoristettuna menevät yli kolme metrin, mutta en haluaisi maalaushommissa nojata seinään. A-tikkaat houkuttelisivat mukavuudellaan (taso ja kunnon "rappuset"), mutta tuohon 3,5 metriin saa olla niin korkeat tikkaat että eivät mahdu normihuoneisiin enää niin jäisivät vähän spesiaaliolohuonetyökaluksi. Joku 3 x 8 tms. monitoimitikas voisi olla ratkaisu, esim. tuo Krause Corda olisi 3,2m korkea niin 3,5m ylettyisi helposti ja ilman kolmatta osaa A:na korkeus olisi reilu pari metriä eli käyttökelpoinen muissakin huoneissa.

61417856-1.jpg


Mielelläni kuulisin onko yleisesti tuollaisella kolmessa metrissä heiluminen aivan perseestä ja joutuuko pelkäämään henkensä edestä :hmm:
Ja onko suositeltavia malleja?

Mitäs siellä 3metrissä ois tarkotus puuhata tarkalleen?
 
Täällähän oli aikaisemmin puhetta ainakin Krausen tikkaista, niin voisin ottaa vinkkiä.
Eli kysymyksessä on pulpettikattoinen olohuone, myös sisäkatto viisto ja korkeammasta laidasta 3,5m. Pitäisi päästä katonrajaan teippaamaan ja maalaamaan ja kenties myöhemmin pesemään ikkunoita, niin mitkä tikkaat olisivat hyvät?

Minulla on nyt monitoimitikkaat tyyliin 4 x 3 jotka suoristettuna menevät yli kolme metrin, mutta en haluaisi maalaushommissa nojata seinään. A-tikkaat houkuttelisivat mukavuudellaan (taso ja kunnon "rappuset"), mutta tuohon 3,5 metriin saa olla niin korkeat tikkaat että eivät mahdu normihuoneisiin enää niin jäisivät vähän spesiaaliolohuonetyökaluksi. Joku 3 x 8 tms. monitoimitikas voisi olla ratkaisu, esim. tuo Krause Corda olisi 3,2m korkea niin 3,5m ylettyisi helposti ja ilman kolmatta osaa A:na korkeus olisi reilu pari metriä eli käyttökelpoinen muissakin huoneissa.

61417856-1.jpg


Mielelläni kuulisin onko yleisesti tuollaisella kolmessa metrissä heiluminen aivan perseestä ja joutuuko pelkäämään henkensä edestä :hmm:
Ja onko suositeltavia malleja?


Tuo on paras tikas, joka soveltuu moneen käyttöön. Tuota tikasta myydään monilla nimillä ja pituuksilla. Joihinkin saa kaikenlaisia lisävarusteita, luultavasti käyvät muihinkin merkeihin. Waku merkkisiä on meillä töissä käytössä.

 
Mitäs siellä 3metrissä ois tarkotus puuhata tarkalleen?
Huone maalataan. Itse maalauksen saa tehtyä muutamia ahtaita nurkkia lukuunottamatta alempaakin, mutta katon rajat, kattoparrut ja katon rajassa olevat ikkunat pitäisi päästä rajaamaan teipillä.
 
Konevuokraamoa lähistöllä?
Telineet (tai tikkaat..) päiväksi vuokralle muutamalla kympillä.

Jos on vain tuo tarve, niin ei sitä hirveästi kannata ”spesiaali” tikkaita ostaa, jos tikkaille muuten tarvetta, niin halvemmilla pärjää sitten muuten.
Varsinkaan tarvitse jännittää siellä 3 metrissä, että koska kippaa :)
 
Huone maalataan. Itse maalauksen saa tehtyä muutamia ahtaita nurkkia lukuunottamatta alempaakin, mutta katon rajat, kattoparrut ja katon rajassa olevat ikkunat pitäisi päästä rajaamaan teipillä.

Kyl joku pikkuinen teline kantsii vuokraamosta hakea maalaushommiin. Tikkailla karmeeta hommaa. Ei siellä saa kunnolla laskettua pönttöä ja pensseleitäkään käsistä. Säästää ajassa monin verroin ja paljon turvallisempaakin.
 

Tuo on paras tikas, joka soveltuu moneen käyttöön. Tuota tikasta myydään monilla nimillä ja pituuksilla. Joihinkin saa kaikenlaisia lisävarusteita, luultavasti käyvät muihinkin merkeihin. Waku merkkisiä on meillä töissä käytössä.



Vaikuttavat kyllä päteviltä, mutta noilla hinnoilla saa tosissaan vaihtaa lamppuja ja pestä ikkunoita että käyttötuntia kohden pysyy järkevissä hinnoissa, varsinkin kun pitää ottaa isompi malli.

Konevuokraamoa lähistöllä?
Telineet (tai tikkaat..) päiväksi vuokralle muutamalla kympillä.

Jos on vain tuo tarve, niin ei sitä hirveästi kannata ”spesiaali” tikkaita ostaa, jos tikkaille muuten tarvetta, niin halvemmilla pärjää sitten muuten.
Varsinkaan tarvitse jännittää siellä 3 metrissä, että koska kippaa :)

No onhan tikkaille muutenkin käyttöä, mutta erikoisempia ei tosiaan ole järkeä ostaa. Onhan noita vuokraamoja kun kaupungissa asun, kunnon välineet edistävät kyllä omaa mielenterveyttä :asif:

Kyl joku pikkuinen teline kantsii vuokraamosta hakea maalaushommiin. Tikkailla karmeeta hommaa. Ei siellä saa kunnolla laskettua pönttöä ja pensseleitäkään käsistä. Säästää ajassa monin verroin ja paljon turvallisempaakin.

Ei kai kukaan normitalossa sisäseiniä tikkailta/telineeltä maalaa :confused: Jatkovarrellisella telalla hoituu lattiatasosta nurkkia jne. yksityiskohtia lukuunottamatta ja pelkkää teippausta varten telineet tuntuvat overkillilta, vaikka eihän noiden vuokraus paljoa maksa. Hankalintahan noissa on kuljetus kun ei ole sopivaa kalustoa, mutta rahallahan siitäkin selviää :cigar2:

Eipä yhden hengen nostinkaan montaa kymppiä maksa kun ei kymmeneen metriin tarvitse päästä :think:
 
En nyt katsonut mitä tikkaat maksaa, mutta tikkaat EI ole työtaso. Ostin okt:n rappukäytäväprojektiin (lattia - katto n. 5m) ja kun on muutenkin korkeita tiloja tällaiset. Pieni paketti, kulkee henkilöautossa.

Toki lumien sulettua löysin talon nurkalta aitaa vasten toiset samanlaiset..
 
Vaikuttavat kyllä päteviltä, mutta noilla hinnoilla saa tosissaan vaihtaa lamppuja ja pestä ikkunoita että käyttötuntia kohden pysyy järkevissä hinnoissa, varsinkin kun pitää ottaa isompi malli.

Kyllähän tuolla mallilla jo 3M yltää mainiosti. Ei noita tikkaita tarvitse, kuin kerran ostaa, niin kestää loppuiän, eikä juuri muita tikkaita välttämättä tarvitsekaan. Kannattaa muita valmistajia katsella, jos on edukkaampia. Omat 6.2M Waku merkkiset ostin 10V sitten 300€ hintaan.
 
Kyllähän tuolla mallilla jo 3M yltää mainiosti. Ei noita tikkaita tarvitse, kuin kerran ostaa, niin kestää loppuiän, eikä juuri muita tikkaita välttämättä tarvitsekaan. Kannattaa muita valmistajia katsella, jos on edukkaampia. Omat 6.2M Waku merkkiset ostin 10V sitten 300€ hintaan.

Joo kyllähän sinne ylettää, mutta jos tikkaan ylin askelma on noin parissa metrissä, niin 3,5m työskentelykorkeuteen pääseminen vaatii aika teräksiset hermot pystyäkseen seisomaan toiseksi ylimmällä tikaksella ilman mitään kaidetta tms. tukea :D

Tuollainen 300€ hinta ei sinänsä olisi paha, sääli että hinta on tuplat :sori:
 
Joo kyllähän sinne ylettää, mutta jos tikkaan ylin askelma on noin parissa metrissä, niin 3,5m työskentelykorkeuteen pääseminen vaatii aika teräksiset hermot pystyäkseen seisomaan toiseksi ylimmällä tikaksella ilman mitään kaidetta tms. tukea :D

Tuollainen 300€ hinta ei sinänsä olisi paha, sääli että hinta on tuplat :sori:
Vaihtoehtoisesti: tee/hanki perinteiset 1.4m korkeat pukit ja niiden päälle esim. tikkaasi (1-2kpl viereikkäin)+ joku 12mm vaneri päälle.
Ennen maalareilla oli noissa metalliset pukit leveyttäkin vain 300mm, joissa sisäkkäisillä putkilla säädetään jalkojen korkoa.
 
Elikkä muutin uuteen kämppään, jossa olohuoneessa on jo LED-valaisin, joka tuntuu olevan liian himmeä ympärivuorokautiseen käyttöön. Lähellä katossa olisi kolme vierekkäistä koukkua, johon saisi kätevästi laitettua pidemmän valaisimen roikkumaan, mutta onnistuuko perus kattovalaisimen yhdistämään tavalliseen pistorasiaan jollain tavalla? Ei olisi lähimpään pistorasiaankaan kuin about 2,5m matka,

En haluaisi lähteä tuota ledilamppua vaihtamaankaan, kun tuo muuten sopii täydellisesti iltakäyttöön, mutta aamun ja päivän aikana kaipaisi hieman parempaa valaistusta.
 
Elikkä muutin uuteen kämppään, jossa olohuoneessa on jo LED-valaisin, joka tuntuu olevan liian himmeä ympärivuorokautiseen käyttöön. Lähellä katossa olisi kolme vierekkäistä koukkua, johon saisi kätevästi laitettua pidemmän valaisimen roikkumaan, mutta onnistuuko perus kattovalaisimen yhdistämään tavalliseen pistorasiaan jollain tavalla? Ei olisi lähimpään pistorasiaankaan kuin about 2,5m matka,

En haluaisi lähteä tuota ledilamppua vaihtamaankaan, kun tuo muuten sopii täydellisesti iltakäyttöön, mutta aamun ja päivän aikana kaipaisi hieman parempaa valaistusta.
Onnistuu, niitä pistorasia päitä myydään ihan rautakaupassa/tokmannilla/puuilossa. Pidempi johto väliin ja asialliset liitokset niin homma toimii sillä. Jos yhtään omat taidot ei riitä niin joku sähkäri voi tehdä tuollaisen johdon siihen valoon ja tarvittaessa laittaa kytkimen johtoon.
 
Kiitän. :thumbsup: Ilmeisesti tuollaisia saa ihan katkaisimien kera ettei tarvitse olla jatkuvasti pistoketta repimässä irti?
 
Syöksyputkeen kavennus, että saa jatkoksen. Olen nähnyt työkalun millä saa tehtyä kavennuksia ränninputkeen, mutta ideoita millä sen tekisi ilman tuota spesiaalia työkalua?

Kotitekoisen kavennuksen saa tehtyä ihan tavallisilla kärkipihdeillä niin että ottaa putken päästä kiinni pitkittäin ja kääntää kärkipihtejä pituusakselinsa ympäri. tarkoitus on saada aikalailla oheisen kuvan mukainen kuvio. Mitä pidemmät pihdit sitä nätimmän rypytyksen saa. ja rypytyshän jää piiloon kun muistaa laittaa syöksytorven kannakkeen pantoineen sauman kohdalle. Ei tule yhtä nätti kuin supistuspihdeillä mutta väittäisin että paras&helpoin keino kotityökaluilla.

image_2021-07-31_171543.png image_2021-07-31_171805.png
 
@tiipiitee olit aivan oikeassa. Ei tarvitse mitään muuta ja hienostihan se onnistuu.
Ongelmaksi enää jää olemassa olevan hukkaputken määrä, jää yhdestä kulmasta vajaaksi.
 
Pitäs saada tauluja seinille eli pitäisi porata kerrostalon seinään reikiä ripustimille. Mitä pitäisi tietää ennen kuin alkaa poraamaan? Seinä on betonia. Siinä ei varmaan silloin mene johtoja tai mitään muutakaan? Kuinka syvälle voi (saa?) porata? Onko joku tietty yleinen seinän paksuus minkä perusteella ton tietää? Varmaan pitää olla sitten iskuporakone ja tietynlainen terä betonia varten? Seinän toisella puolella on naapuri, niin ei viittis vetää seinästä läpi tai turhia hurruuttaa.

Edit: Siis mietin et poraan reiän, laitan siihen jonkun tulpan/ankkurin ja siihen sitten sen koukun.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäs saada tauluja seinille eli pitäisi porata kerrostalon seinään reikiä ripustimille. Mitä pitäisi tietää ennen kuin alkaa poraamaan? Seinä on betonia. Siinä ei varmaan silloin mene johtoja tai mitään muutakaan? Kuinka syvälle voi (saa?) porata? Onko joku tietty yleinen seinän paksuus minkä perusteella ton tietää? Varmaan pitää olla sitten iskuporakone ja tietynlainen terä betonia varten? Seinän toisella puolella on naapuri, niin ei viittis vetää seinästä läpi tai turhia hurruuttaa.

Edit: Siis mietin et poraan reiän, laitan siihen jonkun tulpan/ankkurin ja siihen sitten sen koukun.

Siellä seinässä voi mennä johtoja, mutta ne on niin syvällä että epätodennäköistä osua niihin. Ei silti kannata porata samassa linjassa pistorasioiden kanssa. Et sie tarvii kuin sen 3-5cm ropun taululle niin jotai 6cm poraat niin on hyvä. Reiän tarkan koon näät siitä roppupaketistakin. Naapuriin tuskin pääset kun ne väliseinät on monesti jotai 20cm paksui ja välissä on vielä ilmarakokin. Iskuporakoneella joo porailee ja kiviterä pitää olla. Sanomattakin selvää, mutta isku pitää olla käytössä tai ei uppoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 074
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom