Siksihän sitä pitäisi valvoa, että hyväksyttyjä suunnitelmia myös noudatetaan. Minulla on kyllä rakennusvalvonnasta omakohtaista kokemusta siitä, ettei valvontaa suoriteta, ei edes erikseen pyytämällä ja kertomalla, ettei toteutus ole asianmukainen. Tilanne on tasan sama kuin jos mitään valvontaa ei olisi ollenkaan.No jos kattoo kuvia niin sinne mitään PILPpiä kuvien mukaan ei ole tulossa. Eli suunnittelijat on suunnitellu IV-koneen sinne, rakennusvalvonta hyväksynyt sen. Mutta sitten tullaan siihen mihin törmää ihan hemmetin paljon, muutetaan suunnitelmia. Se kun muutetaan suunnitelmia niin läheskään aina suunnittelijoilta ei kysytä onko ok, LVI-valvoja (jos edes on sellaista kohteessa) pitäisi huomata sellainen vaikka ei olisi infottu. KVV- ja IV-vastaavat huomaa tilanteen silloin kun tulee tekemään omia tarkastuksia ja asennukset on hyvässä lykyssä jo tehty. Ja nykyään rakennustarkastajilla ei ole mitään vastuuta vaan homma sataa vastaavien laariin ja jos ne on tajunnut kirjata puutteeksi virheellisen asennuspaikan / mahdolliset ääniongelmat niin sitten valuu urakoitsijan laariin. Toki jos vastaavat on urakoitsijoiden puolesta niin silloin menee joka tapauksessa urakoitsijan laariin ja ne sitten tappelee työn tilaajan kanssa kun on käsketty tekemään näin.
Itse olen aika paljon näissä uudiskohteissa ollut seuraamassa, ja voin kertoa että jos joku ratkaisu tulee materiaaleiltaan vaikka 200€ halvemmaksi ja aiheuttaa työtä ylimääräiset 16h niin se toteutetaan ja vasta jälkeenpäin asianosaiset saa tiedon siitä (suunnittelija, vastaavat) ja sit vaan toivotaan sormet ristissä että homma pelaa. Suunnittelijalle tuo yleensä on helppo paikka vaan todeta ettei ole tehty suunnitelmien mukaan, mutta vastaavat joutuu sitten kirjaamaan puutelistaan jos haluaa oman perseen pelastuvan tulevaisuudessa.
Toisaalta ei sitä makuuhuoneen nurkkaan voi kyllä mitään pienempää IV-konettakaan laittaa. En ainakaan itse ole nähnyt yhtään laitetta, jonka vieressä viitsisin nukkua.