Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Itellä lämmöt kyllä pysyy kurissa, tosin osittain varmasti johtuu hyvästä kotelon ilmavirrasta. World of Tanks:a 3840*2160 resolla HDR päällä eikä ole enää kaatuillut. FPS pysyy nippa nappa 120:ssä. Muuta en edelleen ole tehnyt kuin laittanut virransyötön tappiin.

9070xt.jpg
 
Ennen vanhaan ostettiin halvempi tuote ja ylikellotettiin vastaamaan kalliimpaa, nyt taas.... O tempora, o mores.

Veikkaan että kun vertaa 9070:aa ja alikellotettua 9070 XT:tä, on XT varmasti nopeampi, mutta eroksi jäävät ruudut aika kalliita.
yli- ja alikellottamisen hyödyt on näillä Naveilla kirjavat.

Minulla nämä virransäästöprofiilit joissa rajoitettu tehoja alemmas liittyy peleihin, jotka pyörii muutenkin jo suunnilleen tappiinsa/näytön virkistytaajuuden rajoissa. Tai jos skaalain käytössä, vaikka Silent Hill2 remakessa, natiivina 60fps ja Frame generationilla lisä-fps, kortista ei vain tarvitse ihan kaikkea ulos (paitsi jos laittaa säteenseurannan, kortin kulutus nousee huimasti oli mikä skaalain hyvänsä).

Ilman muuta jos peli vaatii sitten kaiken kortin kapasiteetin, on minulla ylikellotus-profiilikin, missä virrat plus 10 ja alivolttien avulla kelloja nostettu korkeammalle.
Tyylejä varmasti on monia, mutta jos peli pyörii hyvin, en itse ainakaan halua turhaan energiaa kuluttaa ja korttia lämmittää. Adrenalinin avulla on hauska tehdä pelikohtaisia asetuksia muutenkin :). Eihän nämä nyt ihmeesti sähkölaskussa näy, mutta minulla enemmän liittyy siihen että pidän siitä että kone on hiljainen pelatessa. Jos voin laskea tehonkulutusta pelin ehdoilla, jaksan sen yleensä tehdä. 7800XT:een kanssa en jaksanut niinkään, tämän kanssa innostunut.

Niin, 9070:aa kellottamalla saa XT-mallia kiinni, mutta niin myös XT-malli kellottuu, eli erotus tulee aina olemaan selkeä, kun kumpaakin kellottaa.
 
Viimeksi muokattu:
yli- ja alikellottamisen hyödyt on näillä Naveilla kirjavat.

Minulla nämä virransäästöprofiilit joissa rajoitettu tehoja alemmas liittyy peleihin, jotka pyörii muutenkin jo suunnilleen tappiinsa/näytön virkistytaajuuden rajoissa. Tai jos skaalain käytössä, vaikka Silent Hill2 remakessa, natiivina 60fps ja Frame generationilla lisä-fps, kortista ei vain tarvitse ihan kaikkea ulos (paitsi jos laittaa säteenseurannan, kortin kulutus nousee huimasti oli mikä skaalain hyvänsä).

Ilman muuta jos peli vaatii sitten kaiken kortin kapasiteetin, on minulla ylikellotus-profiilikin, missä virrat plus 10 ja alivolttien avulla kelloja nostettu korkeammalle.
Tyylejä varmasti on monia, mutta jos peli pyörii hyvin, en itse ainakaan halua turhaan energiaa kuluttaa ja korttia lämmittää. Adrenalinin avulla on hauska tehdä pelikohtaisia asetuksia muutenkin :). Eihän nämä nyt ihmeesti sähkölaskussa näy, mutta minulla enemmän liittyy siihen että pidän siitä että kone on hiljainen pelatessa. Jos voin laskea tehonkulutusta pelin ehdoilla, jaksan sen yleensä tehdä. 7800XT:een kanssa en jakanut niinkään, tämän kanssa innostunut.

Niin, 9070:aa kellottomalla saa XT-mallia kiinni, mutta niin myös XT-malli kellottuu, eli erotus tulee aina olemaan selkeä, kun kumpaakin kellottaa.
Näin itsellänikin. Yksi asetus jolla about kaikki irti ja sitten hieman kevyempi, jolla tuularit hieman hitaammat ja corea tiputeltu.
Muokkasin Taichin Fan curvea hieman ylöspäin, kun normaaleilla ja korkeilla kelloilla muistit tuppasi pahimmillaan menemään jopa 92-luokkaan... Tuularit hieman korkeammalla tasaannuttiin tuonne 86-88 luokkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös siinä kohtaa jos osteta se halvempi tuote kun ostetaan AMD:n näytönohjain. Samalla myös kellotellaan se 9070 XT lähelle Rtx 5080

Aika sekava viesti sinulta, mutta älä vaivaudu tarkentamaan. Voisit lopettaa nämä toistuvat viittaukset ja keskustelut Nvidian tuotteista tässä ketjussa, tuntuu vähän pakotetulta.
 
Aika sekava viesti sinulta, mutta älä vaivaudu tarkentamaan. Voisit lopettaa nämä toistuvat viittaukset ja keskustelut Nvidian tuotteista tässä ketjussa, tuntuu vähän pakotetulta.
Hohhoh.. Joo oli aika paljon typoja, myönnän. Ei pitäisi koiraa ulkoiluttaessa nopeasti vastailla mihinkään, mutta tiedän kyllä että varmasti ymmärsit viestin sisällön. Pakko kuitenkin vastata, koska en todellakaan mitään Nvidiaa pakota. Vaihdoin itse RTX 4090:sta RX 9070 XT ja olen vaikka kuinka paljon täällä kehunut kuinka hyvä 9070 XT on. En kyllä ymmärrä mikä tuossa viestissä meni niin paljon tunteisiin.
 
Kyllä itsellänikin on tällä hetkellä 5080 Zotac Amp Extreme ja aikaisemmin oli 9070 XT nitro+ sekä 9070 XT Taichi.
Toki itse ajelin noita kortteja maksimi limitillä esim. Taichi yli 380W.
Ja vertasinkin lähinnä tuota kellotettu 9070 XT vs vakio 5080.

Edittiä vielä sen verran, että pitää kyllä paikkaansa että 5080 kellottuu kuin monsteri, paremmin jopa kuin 9070 XT. Mutta jos vertaa 9070 XT ja 5080 hintaeroa, niin ei tuo 5080 ole sen lisä 500€ arvoinen paitsi jos todella paljon haluaa DLSS4:n käyttöön.

Miksi muuten sitten ostit RTX 5080:n? :hmm:
 
Miksi muuten sitten ostit RTX 5080:n? :hmm:
Tuli heräteostoksena tilattua, kun mielestäni tein todella hyvän diilin. Samalla kun kortti oli jo postitettu iski ostomorkkis ja päätinkin, että palautan kortin suoraan, mutta sitten kun se oli noudettavissa niin tämmöinen ikuinen säätäjä halusi vain todella kovasti päästä leikkimään uudella lelulla ja katsomaan miten kellottuu. Sattui sitten vain kerrankin käymään omalla kohdalla älytön tuuri kellottuvuuden ja coilwhinen kanssa niin tuo 5080 jäi käyttöön. Jos AMD:n FSR4 tuki olisi lähelle yhtä kattava kuin mitä DLSS4 on tällä hetkellä, niin en olisi varmaan edes heräteostoksena tuota 5080 tilannut, mutta kun pelaan 4k:lla niin skaalausten käyttäminen on kortilla kuin kortilla pakollista.
Eli ehkä se isoin syy oli se, että FSR4 tuki on vielä niin pientä, mutta tiedän että tuo on vain hetkellinen ongelma ja uskon sen tulevaisuudessa löytyvän aikalailla kaikista uusista peleistä.

Mutta olisin ollut myös täysin tyytyväinen tuohon 9070 XT, kun se FSR4 kyllä lähitulevaisuudessa yleistyy. En edelleenkään pidä järkevänä tuota vaihdosta, kun miettii että sillä oli hintaa 500€, mutta ehkä nyt jätän korttien kanssa vekslailun ja keskityn vähän aikaan siihen itse pelaamiseen ennen kuin esikoinen syntyy.
 
Nyt kun on pari viikkoa ollut kortti käytössä niin oon kyllä ollut erittäin tyytyväinen tohon xfx quicksilveriin. Cyberpunk rullaa optiscalerin kanssa fsr4 ja path tracing kanssa, Monster hunter wilds kaikki nupit kaakossa ja lämmöt pysyy aika maltillisena. 5v vanha Corsairin Rm 750w tuntuu riittävän setupille ihan hyvin. Jossain kohti vielä koettaa power limitit ja alivoltitukset katsoa iskuun mutta ei ole kauheasti ollut tarpeita.

Jossain kohti varmaan prossupäivitys vielä 5700xstä 5800x3d jos sattuisi löytymään. Am4 kanta on kyllä ollut pitkäikäinen ja suorituskykyinen paketti ja pelkällä näyttispäivityksellä sai vielä hyvin freimejä lisää. Vanha perusmallin rx6800 olikin nuhainen kortti verrattuna 9070 xt.
 
Nyt kun on pari viikkoa ollut kortti käytössä niin oon kyllä ollut erittäin tyytyväinen tohon xfx quicksilveriin. Cyberpunk rullaa optiscalerin kanssa fsr4 ja path tracing kanssa, Monster hunter wilds kaikki nupit kaakossa ja lämmöt pysyy aika maltillisena. 5v vanha Corsairin Rm 750w tuntuu riittävän setupille ihan hyvin. Jossain kohti vielä koettaa power limitit ja alivoltitukset katsoa iskuun mutta ei ole kauheasti ollut tarpeita.

Jossain kohti varmaan prossupäivitys vielä 5700xstä 5800x3d jos sattuisi löytymään. Am4 kanta on kyllä ollut pitkäikäinen ja suorituskykyinen paketti ja pelkällä näyttispäivityksellä sai vielä hyvin freimejä lisää. Vanha perusmallin rx6800 olikin nuhainen kortti verrattuna 9070 xt.
5800X3D:t on niin järkyttävissä hinnoissa, että minä sitten tyydyin ostamaan sen 5700X3D:n noin kahteensataan. Tosin, sekin on nyt hieman noussut, mutta nuo 5800X3D:t on melko törkyhinnoissa, verrattuna suorituskyvyn nousuun...
 
Kirjoitetaanpa omatkin kokemukset tänne.

Taichin tulon jälkeen pitkään testailtu kellotuksia ja melko nopeasti löytyikin toimivat. Eli, tällä hetkellä -150mhz, -60mV, muistit 2800 FT (testattu ettei tule virheitä), näillä menee steel legendi 20x putkeen läpi, jos laitan -65mV kaatuu. Powerlimit nollissa tällä hetkellä koska tuo Fractalin define C kopan ilmankierto ei ehkä ole tälläiselle näyttikselle parhaasta päästä ja +10% limitillä tahtoo kuumentua turhan paljon. Kaksi kertaa on Stalkkeri kaatunut (33h pelaamista), mutta todennäköisesti johtue ennemmin pelistä kuin näyttiksestä. Penskakin sanoi ettei fortnite ole kaatunut kuin kerran randomisti Amdiin vaihtamisen jälkee.

Jossain välissä pitää tuo 3700x päivittää vielä varmaa 5700x3D, koska ei tarvetta vielä am5 hyppyyn ja hommata parempi kotelo ja ehkä jopa aio tuolle prosessorille.

Oikein tyytyväinen hankintaa 3070TI:n jälkeen.
 
Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt jos kaatuu peli.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.
 
Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.
Jep, jos näyttiksen ajurit ja/tai peli kaatuu, niin nostan kyllä itsekin voltteja tai lasken kelloja. Ärsyttävää pelätä, kaatuuko peli ensi pelikerralla ja pahimmillaan edellinen tallennus on kaukana. Ennemmin pelaa varman päälle kuin yrittää kiristää viimeiset megahertsit tai millivoltit. Ylempänä mainittiin, että Stalker 2 kaatunut kahdesti ja Fortnite kerran. Kumpikaan ei ole ikinä kaatunut itsellä. Steel Nomad stressitesti ei omien testien perusteella ole älyttömän raskas vakauden testaamiseen. Jos -60mV ei kaadu siinä, mutta -65mV kaatuu, kortti hyvin todennäköisesti on epävakaa peleissä.

Toki näissä on ihan todellisuudessa (ajuri)ongelma, joiden seurauksena kortti saattaa vakionakin boostata +3400Mhz ja kaatua. Joskus voi olla vaikea erottaa, johtuuko kaatuminen tuosta vai mahdollisesti epävakaista alivolteista. Itsellä on fiilis, että -50mV on vakaa omassa Pulsessa, mutta ainakin AC Shadows vaatii paljon negatiivista offsettia lisäksi. AC Shadowsissa edes -100mV offset ei vaikuta kaatumisten tiheyteen, vaan pelin kaatavat piikit tuntuvat tulevan satunnaisesti, mikäli negatiivinen core clock offset ei ole käytössä. Mainittakoon, että Steel Nomad stressitesti menee vaikka -80mV läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt jos kaatuu peli.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.
Radeonilla nyt ei sen kummempaa tapahdu jos peli kaatuu. Säädän rajoja vähän alemmas jos kaatuu, tulee vähän pelistä riippuen säädeltyä asetuksia. Esimerkiksi Stalker 2 oli vakaa vähän tiukemmillakin asetuksilla, mutta ei pelissä ole eroa kuin jokunen FPS verran jos asetuksia tiputtaa hieman vakaampaan suuntaan.
 
Itsellä ollut nyt Gigabyte OC 9070xt kaksi päivää käytössä ja jos jotain sanottavaa löytyy niin VRAM lämmöt on hieman koholla. Idlellä 75C ja tunnin pelisessio nostaa ne 94C. Kortti itse ~65C / Hotspot ~85C. Omat säädöt: -40mV, -10% power limit ja muistit 2614 defaultilla. En tosin päästä tuuletinta 45% korkeammalle @ 2200RPM.

*Riippuu myös toki pelistä. Vanhemmat pelit viileämpiä. Nämän arvot olivat Avowed kaikki tapissa ilman RT.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut nyt Gigabyte OC 9070xt kaksi päivää käytössä ja jos jotain sanottavaa löytyy niin VRAM lämmöt on hieman koholla. Idlellä 75C ja parintunnin pelisessio nostaa ne 94C. Kortti kuitenkin pysyy viileänä ~65C. Omat säädöt: -40mV, -10% power limit ja muistit 2614 defaultilla. En tosin päästä tuuletinta 45% korkemalle @ 2200RPM.

*Riippuu myös toki pelistä. Vanhemmat pelit viileämpiä. Nämän arvot olivat Awoved kaikki tapissa ilman RT.
Asrock Steel Legend ja sama. Speedway stress test vielä pahempi muisteille ja lämmöt 98c. Joku taisi mainita, että Hynixin muistit käy kuumana ja Samsungin olisivat paljon viileämmät.
 
Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt jos kaatuu peli.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.
Itselläni - 30mV kaatuilee melko varmasti. - 20mV on nyt ollut pidempään ja ei ongelmia.
 
Asrock Steel Legend ja sama. Speedway stress test vielä pahempi muisteille ja lämmöt 98c. Joku taisi mainita, että Hynixin muistit käy kuumana ja Samsungin olisivat paljon viileämmät.
En nyt muista missä näin, mutta oli taulukko jossa luki että Micron ja Hynix kestävät 105c lämmön ja sampan muistit vain 95c. Tämä selittäisi matalammat lämmötkin, kun ne ei yksinkertaisesti ole suunniteltu samoihin lämpöihin. Toki teknisesti olisi kiva tietää mistä eri lämpötilat johtuu, vai onko vain ero lähinnä muistin sisällä olevassa mittaamisessa
 
En nyt muista missä näin, mutta oli taulukko jossa luki että Micron ja Hynix kestävät 105c lämmön ja sampan muistit vain 95c. Tämä selittäisi matalammat lämmötkin, kun ne ei yksinkertaisesti ole suunniteltu samoihin lämpöihin. Toki teknisesti olisi kiva tietää mistä eri lämpötilat johtuu, vai onko vain ero lähinnä muistin sisällä olevassa mittaamisessa
Tuo noin 15-asteen delta viittaisi, että kysymys on tosiaan erilaisista mittaustavoista. Hynixillä käytössä todennäköisesti Tjunction ja Samsugilla Tcase?

Varmaan syynsä, miksi näin olisi, kun tätä keskustelua GDDR6 muistien lämmöistä on jatkunut jo jonkin aikaa.
Igorin artikkeli aiheesta 5000-sarjan julkaisun jälkipuinneissa:

Samaisen herran More Clock Tool on saanut muuten myös RDNA4-tuen.
 
Minulla ollut nyt 9070 xt Reaper kuukauden päivät ja vähän kaksijakoinen fiilis. Kaatuili alussa lähes päivittäin perus asetuksilla kun pelailin esim. The Finalssia tai Baldur's Gate 3:sta. Lopulta uudestaan ajoin DDU:n ja asensin ajurit 25.3.2., minkä jälkeen kaatuilu on selvästi vähentynyt, mutta edelleen kaatuilee silloin tällöin. Tyypillisesti kuva jäätyy tai tulee harmaa ruutu. Rebootin jälkeen ei välttämättä tunnista korttia ja joutuu enabloimaan erikseen device managerista ja boottaamaan uudelleen.

Tämän lisäksi 3DMarkin benchmark tulokset näyttävät olevan selvästi keskimääräistä heikompia. Alivoltittamisella saan tuonne nostettua tuonne käyrän keskipaikkeille, mutta kaatuilun takia en viitti yhtään niitä pitää.

Ostosta on yli 30 päivää, niin tämän kanssa kai pitää vaan elää?

Ennen oli 6900xt, jonka kanssa ei ollut ollenkaan ongelmia.

Steel_Nomad_normal.png


Time_Spy_Normal.png
 
Minulla ollut nyt 9070 xt Reaper kuukauden päivät ja vähän kaksijakoinen fiilis. Kaatuili alussa lähes päivittäin perus asetuksilla kun pelailin esim. The Finalssia tai Baldur's Gate 3:sta. Lopulta uudestaan ajoin DDU:n ja asensin ajurit 25.3.2., minkä jälkeen kaatuilu on selvästi vähentynyt, mutta edelleen kaatuilee silloin tällöin. Tyypillisesti kuva jäätyy tai tulee harmaa ruutu. Rebootin jälkeen ei välttämättä tunnista korttia ja joutuu enabloimaan erikseen device managerista ja boottaamaan uudelleen.

Tämän lisäksi 3DMarkin benchmark tulokset näyttävät olevan selvästi keskimääräistä heikompia. Alivoltittamisella saan tuonne nostettua tuonne käyrän keskipaikkeille, mutta kaatuilun takia en viitti yhtään niitä pitää.

Ostosta on yli 30 päivää, niin tämän kanssa kai pitää vaan elää?

Ennen oli 6900xt, jonka kanssa ei ollut ollenkaan ongelmia.

Steel_Nomad_normal.png


Time_Spy_Normal.png
No ei tossa nyt niin iso ero oo omaan Reaperiin, vakiona tuli Time Spy:ssä graphics score 28375. Ei tämä juuri kaatuile, mutta en ole pelannut palturin portti kolmosta tai Finalsia. Juuri kaatuile että kaatuilee silloin kun hakee sopivaa alivoltitusta, muuten on vakaa.
 
Minulla ollut nyt 9070 xt Reaper kuukauden päivät ja vähän kaksijakoinen fiilis. Kaatuili alussa lähes päivittäin perus asetuksilla kun pelailin esim. The Finalssia tai Baldur's Gate 3:sta. Lopulta uudestaan ajoin DDU:n ja asensin ajurit 25.3.2., minkä jälkeen kaatuilu on selvästi vähentynyt, mutta edelleen kaatuilee silloin tällöin. Tyypillisesti kuva jäätyy tai tulee harmaa ruutu. Rebootin jälkeen ei välttämättä tunnista korttia ja joutuu enabloimaan erikseen device managerista ja boottaamaan uudelleen.

Tämän lisäksi 3DMarkin benchmark tulokset näyttävät olevan selvästi keskimääräistä heikompia. Alivoltittamisella saan tuonne nostettua tuonne käyrän keskipaikkeille, mutta kaatuilun takia en viitti yhtään niitä pitää.

Ostosta on yli 30 päivää, niin tämän kanssa kai pitää vaan elää?

Ennen oli 6900xt, jonka kanssa ei ollut ollenkaan ongelmia.

Steel_Nomad_normal.png


Time_Spy_Normal.png
Oletko kokeillut laittaa vaikka -300Mhz offsetin coren kelloille? Tuo ehkäisee kortin boostaamista liian korkealle.
 
  • Tykkää
Reactions: 100
Oletko kokeillut laittaa vaikka -300Mhz offsetin coren kelloille? Tuo ehkäisee kortin boostaamista liian korkealle.
Vakio asetuksilla minkäänlaista kaatuiluia ei pitäisi normaali tilanteessa tapahtua kun lämmötkin on ok. Ennemmin veikkaisin vanhat pcie virtaliittimet josta johtuva huono kontakti tai powerista loppuu tehot. Myös vanhan kortin aikainen smart acces memory voi johtaa kaatuiluun. Prossu,patteri ja näyttis irti ->20 min ja kaikki takasi
 
Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt jos kaatuu peli.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.
Fortnitea penska pelannut 70h näköjään ja kaatunut kerran, nvidialla kaatumista tapahtui jos ei päivittäin niin viikottain täysin vakioasetuksilla, ja stalkkerissa nyt 34h mittarissa, kerran kaatunut siihen kun pelissä piti alkaa joku "välivideo" pyörimään ja toista kertaa en muista. Ei nyt NIIN epävakailta ainakaan näillä peleillä ole tuntunut.
 
Vakio asetuksilla minkäänlaista kaatuiluia ei pitäisi normaali tilanteessa tapahtua kun lämmötkin on ok. Ennemmin veikkaisin vanhat pcie virtaliittimet josta johtuva huono kontakti tai powerista loppuu tehot. Myös vanhan kortin aikainen smart acces memory voi johtaa kaatuiluun. Prossu,patteri ja näyttis irti ->20 min ja kaikki takasi
PSU on 1000 w eli siitä ei pitäisi olla. Pitää kokeilla myös irrotella ja laitella takaisin.
 
Vakio asetuksilla minkäänlaista kaatuiluia ei pitäisi normaali tilanteessa tapahtua kun lämmötkin on ok. Ennemmin veikkaisin vanhat pcie virtaliittimet josta johtuva huono kontakti tai powerista loppuu tehot. Myös vanhan kortin aikainen smart acces memory voi johtaa kaatuiluun. Prossu,patteri ja näyttis irti ->20 min ja kaikki takasi
Kyllä nämä kaatuilee vakionakin tietyissä peleissä. Myös oma Pulse tekee tuota AC Shadowsissa. Vakiona kellojen raja on 3470Mhz, joka on aivan liian korkea, ellei ole joku piiloton voittaja ja huippuyksilö. Jotkut pelit saavat lyhytkestoisia +3400Mhz piikkejä aikaan, joka ei ole enää vakaa ja kaatuu. Reddit on ihan täynnä juttua noista ja yleinen korjaus on laittaa -300 tai -400Mhz offset ainakin niihin peleihin, joissa piikkejä esiintyy. Toivottavasti tulee ajurikorjaus jossain vaiheessa, koska käyttäjän ei pitäisi joutua alikellottamaan itse. Nyt on itselläkin -250Mhz offset käytössä, kun kaatuilu kyllästyttää.



 
Kyllä nämä kaatuilee vakionakin tietyissä peleissä. Myös oma Pulse tekee tuota AC Shadowsissa. Vakiona kellojen raja on 3470Mhz, joka on aivan liian korkea, ellei ole joku piiloton voittaja ja huippuyksilö. Jotkut pelit saavat lyhytkestoisia +3400Mhz piikkejä aikaan, joka ei ole enää vakaa ja kaatuu. Reddit on ihan täynnä juttua noista ja yleinen korjaus on laittaa -300 tai -400Mhz offset ainakin niihin peleihin, joissa piikkejä esiintyy. Toivottavasti tulee ajurikorjaus jossain vaiheessa, koska käyttäjän ei pitäisi joutua alikellottamaan itse. Nyt on itselläkin -250Mhz offset käytössä, kun kaatuilu kyllästyttää.



"EDIT: thought i had a bigger psu replaced and old 750w with a new 1000w and fixed the issue" Heti ensimmäisessä postauksessa :) Varmasti tietyissä peleissä kaatuilee ihan vaan huonon optimoinnin / huonon ajurituen takia mutta useamman pelin kaatumiset sun muut häiriöt vakio asetuksilla ei oo normaaleja. Ihmiset ei myöskään muista sitä että vanhetessaan powerista hukkuu tehoja sekä liittimet löystyy / menee karkuun siellä muovin sisällä. Voi toki olla että Sapphire onse onglema kun se pompsahti esille monesti
 
"EDIT: thought i had a bigger psu replaced and old 750w with a new 1000w and fixed the issue" Heti ensimmäisessä postauksessa :) Varmasti tietyissä peleissä kaatuilee ihan vaan huonon optimoinnin / huonon ajurituen takia mutta useamman pelin kaatumiset sun muut häiriöt vakio asetuksilla ei oo normaaleja. Ihmiset ei myöskään muista sitä että vanhetessaan powerista hukkuu tehoja sekä liittimet löystyy / menee karkuun siellä muovin sisällä. Voi toki olla että Sapphire onse onglema kun se pompsahti esille monesti
Eikä edelleenkään ne mainostetut watit tarkoita mitään. Laadukas poweri ajaa pitkään tehokkaitakin komponentteja, halpikset ei välttämättä edes uutena.

Hyvä nosto kyllä muuten tuo, että powerikin voi kaatuilua tehdä. Itse harkitsen radeonia taas, kun saa suoraan ajureista oikeasti rajoitettua maksimikellot, eikä jotakin pelkkää offsettiä. Ellei sitten AMD korjaa ylikellojen kaatumisongelmaa vaikka bios tasolla
 
"EDIT: thought i had a bigger psu replaced and old 750w with a new 1000w and fixed the issue" Heti ensimmäisessä postauksessa :) Varmasti tietyissä peleissä kaatuilee ihan vaan huonon optimoinnin / huonon ajurituen takia mutta useamman pelin kaatumiset sun muut häiriöt vakio asetuksilla ei oo normaaleja. Ihmiset ei myöskään muista sitä että vanhetessaan powerista hukkuu tehoja sekä liittimet löystyy / menee karkuun siellä muovin sisällä. Voi toki olla että Sapphire onse onglema kun se pompsahti esille monesti
Itellä on joku 15 vuotta vanha 520W Seasonicin poweri, pitäis varmaan päivittää :D
 
Itellä on joku 15 vuotta vanha 520W Seasonicin poweri, pitäis varmaan päivittää :D

Mitäpä sitä vaihtamaan jos toimii :) Konkkahan siellä on oltava kunnossa jos jaksaa edelleen ruokkia näyttistä. Seasonicit kyl kestää isältä pojalle 👌
Jos oikeasti ompi tuota ikää, kannattaa jo katsoa hieman speksejä/kyljestä tarraa mitä kertoo 12V linjasta
 
Toivottavasti seuraavissa ajureissa tulisi korjaus Path Tracingin kaatuiluun. Tekisi mieli aloittaa uusi läpipeluu Cyberpunkissa ja FSR4 Performancella tehot tuntuu riittävän Path Tracingiin. 1440p-resoluutiolla saa yli 60FPS ja tuohon voi lyödä Frame Genin päälle. Oikein pelattavaa ja näyttää hyvältä.

Ainut vain, että peli kaatuu PT päällä hyvin pian ja muutkin raportoivat vastaavasta. Äsken yritin pelata ja 5 minuutin jälkeen meni molemmat näytöt mustaksi. Uusi Indiana Jones ei myöskään toimi PT päällä näillä korteilla. Hetki mennyt viime ajuripäivityksestä, joten toivottavasti seuraava päivitys on sitten isompi.
 
Toivottavasti seuraavissa ajureissa tulisi korjaus Path Tracingin kaatuiluun. Tekisi mieli aloittaa uusi läpipeluu Cyberpunkissa ja FSR4 Performancella tehot tuntuu riittävän Path Tracingiin. 1440p-resoluutiolla saa yli 60FPS ja tuohon voi lyödä Frame Genin päälle. Oikein pelattavaa ja näyttää hyvältä.

Ainut vain, että peli kaatuu PT päällä hyvin pian ja muutkin raportoivat vastaavasta. Äsken yritin pelata ja 5 minuutin jälkeen meni molemmat näytöt mustaksi. Uusi Indiana Jones ei myöskään toimi PT päällä näillä korteilla. Hetki mennyt viime ajuripäivityksestä, joten toivottavasti seuraava päivitys on sitten isompi.
Ongelma ratkesikin nopeasti. Latasin kasan modeja, joiden myötä tuli konsoli ja lisää työkaluja peliin. Konsolin alta löytyi Ultra+ asetukset, sekä toinen vaihtoehto Path Tracingille (RT+PT). Kaikki RT-efektit olivat jo valmiiksi päällä, mutta laitoin konsolista lisäksi PT Bounce Lightingin päälle. Tuo muutti valaistuksen heti täysin, mutta ei vaikuta olevan yhtä raskas kuin alkuperäinen PT. Ja mikä tärkeintä, tuo ei kaatunut kertaakaan 2 tunnin aikana!!!

Nyt pyörii 1440p-resoluutiolla, FSR4 Balancedilla, Insane-grafiikoilla ja RT+PT:llä aina vähintään 60FPS ja tuohon voi iskeä vielä Frame Genin päälle. Näyttää niin pirun hyvältä ja piti aloittaa kolmas läpipeluu. Edellisellä RX 7900 XT:llä olisi jäänyt FSR4 ja Path Tracing hyödyntämättä, mutta nyt RX 9070 XT pääsee loistamaan.

1744914269804.png


Googlailun perusteella voisi olla tämä modi. En kyllä ladannut tuota, vaan asetusvalikko tuli jonkun toisen modin mukana.

 
Gigabyten gaming OC non-xt asennettu ja kylläpäs kulkee! -130 alivoltit, power limit 10%, muistit kireillä latensseissa 2700mhz. Steel nomad-tulos 6800. Ihmettelin noita alivoltteja, että miten on vakaa tuolla -130, mutta pelitkin ovat toimineet kaatumatta. Jäähy vaikuttaa ihan hyvältä tässäkin kortissa. Lämmöt pysyy alle 60 astetta peleissä.
Tähän sen verran päivitystä, että nyt on asemoitu alivoltitukset tasoon -90. Pelit ottavat luulot pois näyttikseltä ja vaikka testit menevätkin läpi jollain asetuksilla niin pelit ovat oma juttunsa kuten tässä ketjussa on todettu.
 
Onko näistä 9070 XT näyttiksistä mitään konsensusta, että mikä on paras kortti mitä rahalla saa?

Riippuu toki mitä etsii, joko:
- Halvin mitä saa (paras hinta/laatusuhde = 720€ tai mahdollisimman lähelle)
- Sellainen missä EI ole Nvidian uutta liitintä (suurin osa on perinteisillä liittimillä joko 2x8 tai 3x8)
- Sopiva koko / väri (esim. alle 30cm pitkä, miten paksu, täytyykö olla RGB, mitä väriä on kotelo jne)
- Korkein kellotus potentiaali (yleensä Nitro+ tosin siinä taitaa olla tuo "Nvidian" helposti sulava & palava liitinkaapeli) eli saa 330W +10% kellotettua kun "perus" on vain 304W + 10%
 
Riippuu toki mitä etsii, joko:
- Halvin mitä saa (paras hinta/laatusuhde = 720€ tai mahdollisimman lähelle)
- Sellainen missä EI ole Nvidian uutta liitintä (suurin osa on perinteisillä liittimillä joko 2x8 tai 3x8)
- Sopiva koko / väri (esim. alle 30cm pitkä, miten paksu, täytyykö olla RGB, mitä väriä on kotelo jne)
- Korkein kellotus potentiaali (yleensä Nitro+ tosin siinä taitaa olla tuo "Nvidian" helposti sulava & palava liitinkaapeli) eli saa 330W +10% kellotettua kun "perus" on vain 304W + 10%
Mitä olen revikoita ja piirilevykuvia katellut, niin kellotusnäkökulmasta parhaita vaikuttaisi olevan joko XFX Mercury tai sitten Taichi. Molemmissa 400W/404W tehoraja.

Taichissa vapor chamber - jäähy, jos sillä on ilmalla merkitystä, mutta tosiaan tuo paska virtaliitin. VRM Powerstaget ilmeisesti 60A kiviä kun kaikissa muissa 50A. Mercuryssä 3x8pin ja hemmetisti suotokonkkia jo vakiona.

Mä harkitsen tollasen hommaamista pikkukoneeseen - menisi deshroudattuna 2x140mm kanssa Fractal Ridgen yläkertaan. Voi olla että päädyn Taichiin, koska ilmeisesti Mercuryn jäätävä jäähy ei sovi deshroudattunakaan Ridgeen.. toinen on ne päätekivet. Virtaliittimen voi aina korvata/ohittaa kokonaan tms..
 
Riippuu toki mitä etsii, joko:
- Halvin mitä saa (paras hinta/laatusuhde = 720€ tai mahdollisimman lähelle)
- Sellainen missä EI ole Nvidian uutta liitintä (suurin osa on perinteisillä liittimillä joko 2x8 tai 3x8)
- Sopiva koko / väri (esim. alle 30cm pitkä, miten paksu, täytyykö olla RGB, mitä väriä on kotelo jne)
- Korkein kellotus potentiaali (yleensä Nitro+ tosin siinä taitaa olla tuo "Nvidian" helposti sulava & palava liitinkaapeli) eli saa 330W +10% kellotettua kun "perus" on vain 304W + 10%
Jos rajataan kortin estetiikka- ja hintakysymykset kokonaan pois ja tarkastellaan vain suorituskykyä, lämpöjä ja äänekkyyttä. Pitääkö suosista miettiä kalliimman pään kortteja (XFX, Aorus Elite, Nitro+ ja TUF), ja mikähän noiden ranking olisi?
 
Jos rajataan kortin estetiikka- ja hintakysymykset kokonaan pois ja tarkastellaan vain suorituskykyä, lämpöjä ja äänekkyyttä. Pitääkö suosista miettiä kalliimman pään kortteja (XFX, Aorus Elite, Nitro+ ja TUF), ja mikähän noiden ranking olisi?

Jos et mieti vesijäähdyttelyjä tai meinaa tehdä omia modauksia (jos mietit kannattaa lukea käyttäjän @rushi viesti ylempää) kannattaa katsoa esim. tämä video (ei ole minun, mutta kutakuinkin ensimmäinen mikä tuli randomilla vastaan ja pitää aikalailla 100% paikkansa)


Eli se mitä etsit ja haluat (ainakin tällä hetkellä, saa nähdä kun ajurit kypsyvät) on se että alivoltitat korttia ja saat luultavasti vähintään samat ehkä jopa paremmat tulokset vähemmillä volteilla ja hiljaisemman + viileämmän kortin mikä (luultavasti) kestää pidempään.

Itselläni:
Näytönohjain: Asrock Steel Legend XT 9070 XT (2970MHz / 2518MHz => -100mV -250MHz = 3188MHz / 2750MHz)
Tuo toinen / viimeinen numero on muistinkellot. Toki juu voi tulla ilman alikelloitusta kellojen suhteen jopa 3400+MHz piikkejä, mutta siitä yleensä seuraa myös ajureiden kaatuminen (tämä siis jo "perus" kortilla). Eli tuota voisi teoriassa vielä hioa että ei mentäisi edes päälle 3100MHz tms.

Syyt miksi valitsin em. kortin: alle 30cm pitkä (298 x 131 x 58 mm, 2.9-slot), en tahtonut tilata kopterikaupasta joten 781€ ei ollut älyttömän paha hinta, metallinen takalevy (painoa kuitenkin 1155g) + vaatii vain 2x8 virtaliitintä (150+150+olikohan 75 PCI-E väylästä on ns. enempi kuin tarpeeksi tuon kortin kellotuksiin, toki jos haluaa kellottaa "kunnolla" 3x8 liitintä on parempi tai se Nvidian 600W liitin vielä parempi)

Tässä oma viestini hieman aiempaa tästä ketjusta missä tehty juuri tuota alikellotusta ja huomioita lämmöistä jne:

Taidan sitten omalla Asrock Steel Legend kortillani jättää nämä asetukset 24/7 käyttöön.
1742881792325.png

+ 0% tehoa lisää, eli ihan perus 304W max virran otannalla.

Sillä saa:
&
stressi testissä: I scored 1 in Steel Nomad Stress Test
Tulosta aikaan. Jos viitsisi kikkailla saisi kyllä enempi pisteitä:
mutta ero todella pieni ja myös enempi melua jne.. ei maksa vaivaa tunkea sitä +10% tehoa ja "nipin napin" stressitestit lävitse pääseviä asetuksia. Varsinkin kun kotelona on Fractalin Define R4 niin prosessori ja miksei myös näytönohjain käyvät kohtuu kuumana jos yrittää täysillä kellotuksilla ajella.

Nyt:
1742882597692.png
 
Eli se mitä etsit ja haluat (ainakin tällä hetkellä, saa nähdä kun ajurit kypsyvät) on se että alivoltitat korttia ja saat luultavasti vähintään samat ehkä jopa paremmat tulokset vähemmillä volteilla ja hiljaisemman + viileämmän kortin mikä (luultavasti) kestää pidempään.
Eli tasoittaako alivoltitus korttien välisiä eroja niin paljon, että jäähdytysratkaisuilla tai äänekkyydellä ei lopulta ole suurta merkitystä? Voisiko esim. Aorus Elite tai Nitro+ olla alivoltitettuna hiljaisempi tai viileämpi kuin vaikka Taichi about samalla suorituskyvyllä?
 
Eli tasoittaako alivoltitus korttien välisiä eroja niin paljon, että jäähdytysratkaisuilla tai äänekkyydellä ei lopulta ole suurta merkitystä? Voisiko esim. Aorus Elite tai Nitro+ olla alivoltitettuna hiljaisempi tai viileämpi kuin vaikka Taichi about samalla suorituskyvyllä?
Nitro on power limit ihan tapissakin lähes täysin äänetön. Omistin Nitron ja taichin ja ero noiden korttien välillä oli kuin yöllä ja päivällä. Taichi sirisi ja puhisi uskomattoman lujaa kun taas nitro tosiaan oli äänetön, eli ääni jäi huomattavasti alle kotelotuulettimien.
 
Eli tasoittaako alivoltitus korttien välisiä eroja niin paljon, että jäähdytysratkaisuilla tai äänekkyydellä ei lopulta ole suurta merkitystä? Voisiko esim. Aorus Elite tai Nitro+ olla alivoltitettuna hiljaisempi tai viileämpi kuin vaikka Taichi about samalla suorituskyvyllä?
suurimman hyödyn saat kun korjaat valmistajien tuuletinkäyrät maltillisemmiksi, siellä ne erot on monesti. Guru3d? tjsp testissä juhlittiin kun Pulse on hiljainen, samalla jos ei huomioi annettuja datoja, Pulsella oli myös rapiat 20W vähemmän kun verrokeillaan. Kannattaa välillä ihan ajatuksella tarkastella mitä revikoissa touhutaan.

jos ei ole GN lainatakseni, "noise normalized", niin ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä jäähyjen suoriutumisista.
 
Eli tasoittaako alivoltitus korttien välisiä eroja niin paljon, että jäähdytysratkaisuilla tai äänekkyydellä ei lopulta ole suurta merkitystä? Voisiko esim. Aorus Elite tai Nitro+ olla alivoltitettuna hiljaisempi tai viileämpi kuin vaikka Taichi about samalla suorituskyvyllä?

Noissa on oikeasti kuitenkin aika paljon eroja mitä kannattaa miettiä ja tutkia ihan sitä omaa käyttöä varten.
Tässä jotain eroja omaan malliin verrattuna:

Nitro+ sisältää magneeteilla kiinnittyvän taka"kannen" minkä alle virtaliitin (sekä RGB liitin) menee siististi piiloon (vaikka se virtaliitin onkin Nvidia mallinen) vs Red Devil 3x 8 vs Steel Legend 2x 8 pinninen "perinteinen" näkyvillä oleva liitin.

Mitat: Nitro+ 330.8 x 128.5 x 65.68mm vs Red Devil 340 x132 x 69mm vs Steel Legend 298 x 131 x 58 mm

Painoa: Nitro+ 1898g (sisältää myös erillisen GPU tuen varmaan juuri painon takia) vs Red Devil 1538g (taitaa sisältää myös erillisen GPU tuen, en mene 100% takuuseen tästä) vs Steel Legend 1155g

Liitännät: Nitro+ 2X HDMI 2.1 & 2X Display Port 2.1, Red Devil 1X HDMI 2.1 & 3X Display Port 2.1, Steel Legend 1X HDMI 2.1 & 3X Display Port 2.1

Virrankulutus vakiona: Nitro+ 330W, Red Devil 330W, Steel Legend 304W

Ehdoton bonus: Nitro+ saa helposti irti nuo tuulettimet ja yksittäin vaihdettua niitä jos tarpeen. Tämä saisi yleistyä muihinkin malleihin ja valmistajiin!

Jos haluaa katsoa paremmin noita Nitro+ & Red Devil kortteja keskenään niin tässä videota (ainakin osassa myös Asrock Taichi:n tuloksia):
 
Muutamia ollut ja niistä Nitro+ paras. Seuraavana Prime OC ja muut olleet tosi äänekkäitä (Taichi, Red Devil)
Ei Red Devil kyllä millään tavalla äänekäs ole kummallakaan biosilla vakiona normaalissa pelikäytössä. Tuulettimia on myös varaa säätää reilusti ylöspäin käsin, eikä silloinkaan ole äänekäs.
 
Noissa on oikeasti kuitenkin aika paljon eroja mitä kannattaa miettiä ja tutkia ihan sitä omaa käyttöä varten.
Tässä jotain eroja omaan malliin verrattuna:

Nitro+ sisältää magneeteilla kiinnittyvän taka"kannen" minkä alle virtaliitin (sekä RGB liitin) menee siististi piiloon (vaikka se virtaliitin onkin Nvidia mallinen) vs Red Devil 3x 8 vs Steel Legend 2x 8 pinninen "perinteinen" näkyvillä oleva liitin.

Mitat: Nitro+ 330.8 x 128.5 x 65.68mm vs Red Devil 340 x132 x 69mm vs Steel Legend 298 x 131 x 58 mm

Painoa: Nitro+ 1898g (sisältää myös erillisen GPU tuen varmaan juuri painon takia) vs Red Devil 1538g (taitaa sisältää myös erillisen GPU tuen, en mene 100% takuuseen tästä) vs Steel Legend 1155g

Liitännät: Nitro+ 2X HDMI 2.1 & 2X Display Port 2.1, Red Devil 1X HDMI 2.1 & 3X Display Port 2.1, Steel Legend 1X HDMI 2.1 & 3X Display Port 2.1

Virrankulutus vakiona: Nitro+ 330W, Red Devil 330W, Steel Legend 304W

Ehdoton bonus: Nitro+ saa helposti irti nuo tuulettimet ja yksittäin vaihdettua niitä jos tarpeen. Tämä saisi yleistyä muihinkin malleihin ja valmistajiin!

Jos haluaa katsoa paremmin noita Nitro+ & Red Devil kortteja keskenään niin tässä videota (ainakin osassa myös Asrock Taichi:n tuloksia):

mittailin ja tuollaista 5-7mm roikkuu Asus Prime, tilasin 2,45eur tuen muun silpun ohessa. Säästäähän se aikaa mut kattoo nyt tympäseekö katsella tuota lopulta. :D Ohan noita tukia monenlaisia ja eka meinasin kopioida Lian Li GPU bracketin, jossa se tulee pidemmin korokkein emolevyn kiinnitysruuveihin. Materiaalit itse: Luokkaa 0,00eur kun kaikenlaista sopivaa metallikäikälettä löytyy ja maaleja hyllystä. Sekä noita kumiosia eristeeksi myös ties mistä euron kalustejalkatarraseteistä, sitten vähän mattopuukkoa tarjoten ja ylimääräiset veistäen pois

1745075384848.png
 
mittailin ja tuollaista 5-7mm roikkuu Asus Prime, tilasin 2,45eur tuen muun silpun ohessa. Säästäähän se aikaa mut kattoo nyt tympäseekö katsella tuota lopulta. :D Ohan noita tukia monenlaisia ja eka meinasin kopioida Lian Li GPU bracketin, jossa se tulee pidemmin korokkein emolevyn kiinnitysruuveihin. Materiaalit itse: Luokkaa 0,00eur kun kaikenlaista sopivaa metallikäikälettä löytyy ja maaleja hyllystä. Sekä noita kumiosia eristeeksi myös ties mistä euron kalustejalkatarraseteistä, sitten vähän mattopuukkoa tarjoten ja ylimääräiset veistäen pois

1745075384848.png
Tulikos Asus Primen mukana tukipalikkaa jossa sisällä ruuvari ja toisessa päässä magneetti? Ainakin TUF mallissa tuli ja hyvin ajaa asiansa estäen roikkumisen🤔
 
Tulikos Asus Primen mukana tukipalikkaa jossa sisällä ruuvari ja toisessa päässä magneetti? Ainakin TUF mallissa tuli ja hyvin ajaa asiansa estäen roikkumisen🤔
En kyl o muistaakseni ees tonkinut tota lootaa. Tarvii tarkastaa uudemman kerran, vähä pöljä olo nyt höhö. :D Erään MSI Trion mukana tuli se alumiinikäikäle, suht onneton näytös se MSI:n näkemys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 298
Viestejä
4 741 849
Jäsenet
77 314
Uusin jäsen
Lukrula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom