Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Itellä lämmöt kyllä pysyy kurissa, tosin osittain varmasti johtuu hyvästä kotelon ilmavirrasta. World of Tanks:a 3840*2160 resolla HDR päällä eikä ole enää kaatuillut. FPS pysyy nippa nappa 120:ssä. Muuta en edelleen ole tehnyt kuin laittanut virransyötön tappiin.

9070xt.jpg

Ennen vanhaan ostettiin halvempi tuote ja ylikellotettiin vastaamaan kalliimpaa, nyt taas.... O tempora, o mores.

Veikkaan että kun vertaa 9070:aa ja alikellotettua 9070 XT:tä, on XT varmasti nopeampi, mutta eroksi jäävät ruudut aika kalliita.
yli- ja alikellottamisen hyödyt on näillä Naveilla kirjavat.

Minulla nämä virransäästöprofiilit joissa rajoitettu tehoja alemmas liittyy peleihin, jotka pyörii muutenkin jo suunnilleen tappiinsa/näytön virkistytaajuuden rajoissa. Tai jos skaalain käytössä, vaikka Silent Hill2 remakessa, natiivina 60fps ja Frame generationilla lisä-fps, kortista ei vain tarvitse ihan kaikkea ulos (paitsi jos laittaa säteenseurannan, kortin kulutus nousee huimasti oli mikä skaalain hyvänsä).

Ilman muuta jos peli vaatii sitten kaiken kortin kapasiteetin, on minulla ylikellotus-profiilikin, missä virrat plus 10 ja alivolttien avulla kelloja nostettu korkeammalle.
Tyylejä varmasti on monia, mutta jos peli pyörii hyvin, en itse ainakaan halua turhaan energiaa kuluttaa ja korttia lämmittää. Adrenalinin avulla on hauska tehdä pelikohtaisia asetuksia muutenkin :). Eihän nämä nyt ihmeesti sähkölaskussa näy, mutta minulla enemmän liittyy siihen että pidän siitä että kone on hiljainen pelatessa. Jos voin laskea tehonkulutusta pelin ehdoilla, jaksan sen yleensä tehdä. 7800XT:een kanssa en jaksanut niinkään, tämän kanssa innostunut.

Niin, 9070:aa kellottamalla saa XT-mallia kiinni, mutta niin myös XT-malli kellottuu, eli erotus tulee aina olemaan selkeä, kun kumpaakin kellottaa.

Viimeksi muokattu:
yli- ja alikellottamisen hyödyt on näillä Naveilla kirjavat.

Minulla nämä virransäästöprofiilit joissa rajoitettu tehoja alemmas liittyy peleihin, jotka pyörii muutenkin jo suunnilleen tappiinsa/näytön virkistytaajuuden rajoissa. Tai jos skaalain käytössä, vaikka Silent Hill2 remakessa, natiivina 60fps ja Frame generationilla lisä-fps, kortista ei vain tarvitse ihan kaikkea ulos (paitsi jos laittaa säteenseurannan, kortin kulutus nousee huimasti oli mikä skaalain hyvänsä).

Ilman muuta jos peli vaatii sitten kaiken kortin kapasiteetin, on minulla ylikellotus-profiilikin, missä virrat plus 10 ja alivolttien avulla kelloja nostettu korkeammalle.
Tyylejä varmasti on monia, mutta jos peli pyörii hyvin, en itse ainakaan halua turhaan energiaa kuluttaa ja korttia lämmittää. Adrenalinin avulla on hauska tehdä pelikohtaisia asetuksia muutenkin :). Eihän nämä nyt ihmeesti sähkölaskussa näy, mutta minulla enemmän liittyy siihen että pidän siitä että kone on hiljainen pelatessa. Jos voin laskea tehonkulutusta pelin ehdoilla, jaksan sen yleensä tehdä. 7800XT:een kanssa en jakanut niinkään, tämän kanssa innostunut.

Niin, 9070:aa kellottomalla saa XT-mallia kiinni, mutta niin myös XT-malli kellottuu, eli erotus tulee aina olemaan selkeä, kun kumpaakin kellottaa.
Näin itsellänikin. Yksi asetus jolla about kaikki irti ja sitten hieman kevyempi, jolla tuularit hieman hitaammat ja corea tiputeltu.
Muokkasin Taichin Fan curvea hieman ylöspäin, kun normaaleilla ja korkeilla kelloilla muistit tuppasi pahimmillaan menemään jopa 92-luokkaan... Tuularit hieman korkeammalla tasaannuttiin tuonne 86-88 luokkaan.

Viimeksi muokattu:
Eikös siinä kohtaa jos osteta se halvempi tuote kun ostetaan AMD:n näytönohjain. Samalla myös kellotellaan se 9070 XT lähelle Rtx 5080

Aika sekava viesti sinulta, mutta älä vaivaudu tarkentamaan. Voisit lopettaa nämä toistuvat viittaukset ja keskustelut Nvidian tuotteista tässä ketjussa, tuntuu vähän pakotetulta.

Aika sekava viesti sinulta, mutta älä vaivaudu tarkentamaan. Voisit lopettaa nämä toistuvat viittaukset ja keskustelut Nvidian tuotteista tässä ketjussa, tuntuu vähän pakotetulta.
Hohhoh.. Joo oli aika paljon typoja, myönnän. Ei pitäisi koiraa ulkoiluttaessa nopeasti vastailla mihinkään, mutta tiedän kyllä että varmasti ymmärsit viestin sisällön. Pakko kuitenkin vastata, koska en todellakaan mitään Nvidiaa pakota. Vaihdoin itse RTX 4090:sta RX 9070 XT ja olen vaikka kuinka paljon täällä kehunut kuinka hyvä 9070 XT on. En kyllä ymmärrä mikä tuossa viestissä meni niin paljon tunteisiin.

Kyllä itsellänikin on tällä hetkellä 5080 Zotac Amp Extreme ja aikaisemmin oli 9070 XT nitro+ sekä 9070 XT Taichi.
Toki itse ajelin noita kortteja maksimi limitillä esim. Taichi yli 380W.
Ja vertasinkin lähinnä tuota kellotettu 9070 XT vs vakio 5080.

Edittiä vielä sen verran, että pitää kyllä paikkaansa että 5080 kellottuu kuin monsteri, paremmin jopa kuin 9070 XT. Mutta jos vertaa 9070 XT ja 5080 hintaeroa, niin ei tuo 5080 ole sen lisä 500€ arvoinen paitsi jos todella paljon haluaa DLSS4:n käyttöön.

Miksi muuten sitten ostit RTX 5080:n? :hmm:

Miksi muuten sitten ostit RTX 5080:n? :hmm:
Tuli heräteostoksena tilattua, kun mielestäni tein todella hyvän diilin. Samalla kun kortti oli jo postitettu iski ostomorkkis ja päätinkin, että palautan kortin suoraan, mutta sitten kun se oli noudettavissa niin tämmöinen ikuinen säätäjä halusi vain todella kovasti päästä leikkimään uudella lelulla ja katsomaan miten kellottuu. Sattui sitten vain kerrankin käymään omalla kohdalla älytön tuuri kellottuvuuden ja coilwhinen kanssa niin tuo 5080 jäi käyttöön. Jos AMD:n FSR4 tuki olisi lähelle yhtä kattava kuin mitä DLSS4 on tällä hetkellä, niin en olisi varmaan edes heräteostoksena tuota 5080 tilannut, mutta kun pelaan 4k:lla niin skaalausten käyttäminen on kortilla kuin kortilla pakollista.
Eli ehkä se isoin syy oli se, että FSR4 tuki on vielä niin pientä, mutta tiedän että tuo on vain hetkellinen ongelma ja uskon sen tulevaisuudessa löytyvän aikalailla kaikista uusista peleistä.

Mutta olisin ollut myös täysin tyytyväinen tuohon 9070 XT, kun se FSR4 kyllä lähitulevaisuudessa yleistyy. En edelleenkään pidä järkevänä tuota vaihdosta, kun miettii että sillä oli hintaa 500€, mutta ehkä nyt jätän korttien kanssa vekslailun ja keskityn vähän aikaan siihen itse pelaamiseen ennen kuin esikoinen syntyy.

Nyt kun on pari viikkoa ollut kortti käytössä niin oon kyllä ollut erittäin tyytyväinen tohon xfx quicksilveriin. Cyberpunk rullaa optiscalerin kanssa fsr4 ja path tracing kanssa, Monster hunter wilds kaikki nupit kaakossa ja lämmöt pysyy aika maltillisena. 5v vanha Corsairin Rm 750w tuntuu riittävän setupille ihan hyvin. Jossain kohti vielä koettaa power limitit ja alivoltitukset katsoa iskuun mutta ei ole kauheasti ollut tarpeita.

Jossain kohti varmaan prossupäivitys vielä 5700xstä 5800x3d jos sattuisi löytymään. Am4 kanta on kyllä ollut pitkäikäinen ja suorituskykyinen paketti ja pelkällä näyttispäivityksellä sai vielä hyvin freimejä lisää. Vanha perusmallin rx6800 olikin nuhainen kortti verrattuna 9070 xt.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 492
Jäsenet
77 188
Uusin jäsen
Nam10046

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom