Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Itellä lämmöt kyllä pysyy kurissa, tosin osittain varmasti johtuu hyvästä kotelon ilmavirrasta. World of Tanks:a 3840*2160 resolla HDR päällä eikä ole enää kaatuillut. FPS pysyy nippa nappa 120:ssä. Muuta en edelleen ole tehnyt kuin laittanut virransyötön tappiin.

9070xt.jpg

Ennen vanhaan ostettiin halvempi tuote ja ylikellotettiin vastaamaan kalliimpaa, nyt taas.... O tempora, o mores.

Veikkaan että kun vertaa 9070:aa ja alikellotettua 9070 XT:tä, on XT varmasti nopeampi, mutta eroksi jäävät ruudut aika kalliita.
yli- ja alikellottamisen hyödyt on näillä Naveilla kirjavat.

Minulla nämä virransäästöprofiilit joissa rajoitettu tehoja alemmas liittyy peleihin, jotka pyörii muutenkin jo suunnilleen tappiinsa/näytön virkistytaajuuden rajoissa. Tai jos skaalain käytössä, vaikka Silent Hill2 remakessa, natiivina 60fps ja Frame generationilla lisä-fps, kortista ei vain tarvitse ihan kaikkea ulos (paitsi jos laittaa säteenseurannan, kortin kulutus nousee huimasti oli mikä skaalain hyvänsä).

Ilman muuta jos peli vaatii sitten kaiken kortin kapasiteetin, on minulla ylikellotus-profiilikin, missä virrat plus 10 ja alivolttien avulla kelloja nostettu korkeammalle.
Tyylejä varmasti on monia, mutta jos peli pyörii hyvin, en itse ainakaan halua turhaan energiaa kuluttaa ja korttia lämmittää. Adrenalinin avulla on hauska tehdä pelikohtaisia asetuksia muutenkin :). Eihän nämä nyt ihmeesti sähkölaskussa näy, mutta minulla enemmän liittyy siihen että pidän siitä että kone on hiljainen pelatessa. Jos voin laskea tehonkulutusta pelin ehdoilla, jaksan sen yleensä tehdä. 7800XT:een kanssa en jaksanut niinkään, tämän kanssa innostunut.

Niin, 9070:aa kellottamalla saa XT-mallia kiinni, mutta niin myös XT-malli kellottuu, eli erotus tulee aina olemaan selkeä, kun kumpaakin kellottaa.

Viimeksi muokattu:
yli- ja alikellottamisen hyödyt on näillä Naveilla kirjavat.

Minulla nämä virransäästöprofiilit joissa rajoitettu tehoja alemmas liittyy peleihin, jotka pyörii muutenkin jo suunnilleen tappiinsa/näytön virkistytaajuuden rajoissa. Tai jos skaalain käytössä, vaikka Silent Hill2 remakessa, natiivina 60fps ja Frame generationilla lisä-fps, kortista ei vain tarvitse ihan kaikkea ulos (paitsi jos laittaa säteenseurannan, kortin kulutus nousee huimasti oli mikä skaalain hyvänsä).

Ilman muuta jos peli vaatii sitten kaiken kortin kapasiteetin, on minulla ylikellotus-profiilikin, missä virrat plus 10 ja alivolttien avulla kelloja nostettu korkeammalle.
Tyylejä varmasti on monia, mutta jos peli pyörii hyvin, en itse ainakaan halua turhaan energiaa kuluttaa ja korttia lämmittää. Adrenalinin avulla on hauska tehdä pelikohtaisia asetuksia muutenkin :). Eihän nämä nyt ihmeesti sähkölaskussa näy, mutta minulla enemmän liittyy siihen että pidän siitä että kone on hiljainen pelatessa. Jos voin laskea tehonkulutusta pelin ehdoilla, jaksan sen yleensä tehdä. 7800XT:een kanssa en jakanut niinkään, tämän kanssa innostunut.

Niin, 9070:aa kellottomalla saa XT-mallia kiinni, mutta niin myös XT-malli kellottuu, eli erotus tulee aina olemaan selkeä, kun kumpaakin kellottaa.
Näin itsellänikin. Yksi asetus jolla about kaikki irti ja sitten hieman kevyempi, jolla tuularit hieman hitaammat ja corea tiputeltu.
Muokkasin Taichin Fan curvea hieman ylöspäin, kun normaaleilla ja korkeilla kelloilla muistit tuppasi pahimmillaan menemään jopa 92-luokkaan... Tuularit hieman korkeammalla tasaannuttiin tuonne 86-88 luokkaan.

Viimeksi muokattu:
Eikös siinä kohtaa jos osteta se halvempi tuote kun ostetaan AMD:n näytönohjain. Samalla myös kellotellaan se 9070 XT lähelle Rtx 5080

Aika sekava viesti sinulta, mutta älä vaivaudu tarkentamaan. Voisit lopettaa nämä toistuvat viittaukset ja keskustelut Nvidian tuotteista tässä ketjussa, tuntuu vähän pakotetulta.

Aika sekava viesti sinulta, mutta älä vaivaudu tarkentamaan. Voisit lopettaa nämä toistuvat viittaukset ja keskustelut Nvidian tuotteista tässä ketjussa, tuntuu vähän pakotetulta.
Hohhoh.. Joo oli aika paljon typoja, myönnän. Ei pitäisi koiraa ulkoiluttaessa nopeasti vastailla mihinkään, mutta tiedän kyllä että varmasti ymmärsit viestin sisällön. Pakko kuitenkin vastata, koska en todellakaan mitään Nvidiaa pakota. Vaihdoin itse RTX 4090:sta RX 9070 XT ja olen vaikka kuinka paljon täällä kehunut kuinka hyvä 9070 XT on. En kyllä ymmärrä mikä tuossa viestissä meni niin paljon tunteisiin.

Kyllä itsellänikin on tällä hetkellä 5080 Zotac Amp Extreme ja aikaisemmin oli 9070 XT nitro+ sekä 9070 XT Taichi.
Toki itse ajelin noita kortteja maksimi limitillä esim. Taichi yli 380W.
Ja vertasinkin lähinnä tuota kellotettu 9070 XT vs vakio 5080.

Edittiä vielä sen verran, että pitää kyllä paikkaansa että 5080 kellottuu kuin monsteri, paremmin jopa kuin 9070 XT. Mutta jos vertaa 9070 XT ja 5080 hintaeroa, niin ei tuo 5080 ole sen lisä 500€ arvoinen paitsi jos todella paljon haluaa DLSS4:n käyttöön.

Miksi muuten sitten ostit RTX 5080:n? :hmm:

Miksi muuten sitten ostit RTX 5080:n? :hmm:
Tuli heräteostoksena tilattua, kun mielestäni tein todella hyvän diilin. Samalla kun kortti oli jo postitettu iski ostomorkkis ja päätinkin, että palautan kortin suoraan, mutta sitten kun se oli noudettavissa niin tämmöinen ikuinen säätäjä halusi vain todella kovasti päästä leikkimään uudella lelulla ja katsomaan miten kellottuu. Sattui sitten vain kerrankin käymään omalla kohdalla älytön tuuri kellottuvuuden ja coilwhinen kanssa niin tuo 5080 jäi käyttöön. Jos AMD:n FSR4 tuki olisi lähelle yhtä kattava kuin mitä DLSS4 on tällä hetkellä, niin en olisi varmaan edes heräteostoksena tuota 5080 tilannut, mutta kun pelaan 4k:lla niin skaalausten käyttäminen on kortilla kuin kortilla pakollista.
Eli ehkä se isoin syy oli se, että FSR4 tuki on vielä niin pientä, mutta tiedän että tuo on vain hetkellinen ongelma ja uskon sen tulevaisuudessa löytyvän aikalailla kaikista uusista peleistä.

Mutta olisin ollut myös täysin tyytyväinen tuohon 9070 XT, kun se FSR4 kyllä lähitulevaisuudessa yleistyy. En edelleenkään pidä järkevänä tuota vaihdosta, kun miettii että sillä oli hintaa 500€, mutta ehkä nyt jätän korttien kanssa vekslailun ja keskityn vähän aikaan siihen itse pelaamiseen ennen kuin esikoinen syntyy.

Nyt kun on pari viikkoa ollut kortti käytössä niin oon kyllä ollut erittäin tyytyväinen tohon xfx quicksilveriin. Cyberpunk rullaa optiscalerin kanssa fsr4 ja path tracing kanssa, Monster hunter wilds kaikki nupit kaakossa ja lämmöt pysyy aika maltillisena. 5v vanha Corsairin Rm 750w tuntuu riittävän setupille ihan hyvin. Jossain kohti vielä koettaa power limitit ja alivoltitukset katsoa iskuun mutta ei ole kauheasti ollut tarpeita.

Jossain kohti varmaan prossupäivitys vielä 5700xstä 5800x3d jos sattuisi löytymään. Am4 kanta on kyllä ollut pitkäikäinen ja suorituskykyinen paketti ja pelkällä näyttispäivityksellä sai vielä hyvin freimejä lisää. Vanha perusmallin rx6800 olikin nuhainen kortti verrattuna 9070 xt.

Nyt kun on pari viikkoa ollut kortti käytössä niin oon kyllä ollut erittäin tyytyväinen tohon xfx quicksilveriin. Cyberpunk rullaa optiscalerin kanssa fsr4 ja path tracing kanssa, Monster hunter wilds kaikki nupit kaakossa ja lämmöt pysyy aika maltillisena. 5v vanha Corsairin Rm 750w tuntuu riittävän setupille ihan hyvin. Jossain kohti vielä koettaa power limitit ja alivoltitukset katsoa iskuun mutta ei ole kauheasti ollut tarpeita.

Jossain kohti varmaan prossupäivitys vielä 5700xstä 5800x3d jos sattuisi löytymään. Am4 kanta on kyllä ollut pitkäikäinen ja suorituskykyinen paketti ja pelkällä näyttispäivityksellä sai vielä hyvin freimejä lisää. Vanha perusmallin rx6800 olikin nuhainen kortti verrattuna 9070 xt.
5800X3D:t on niin järkyttävissä hinnoissa, että minä sitten tyydyin ostamaan sen 5700X3D:n noin kahteensataan. Tosin, sekin on nyt hieman noussut, mutta nuo 5800X3D:t on melko törkyhinnoissa, verrattuna suorituskyvyn nousuun...

Kirjoitetaanpa omatkin kokemukset tänne.

Taichin tulon jälkeen pitkään testailtu kellotuksia ja melko nopeasti löytyikin toimivat. Eli, tällä hetkellä -150mhz, -60mV, muistit 2800 FT (testattu ettei tule virheitä), näillä menee steel legendi 20x putkeen läpi, jos laitan -65mV kaatuu. Powerlimit nollissa tällä hetkellä koska tuo Fractalin define C kopan ilmankierto ei ehkä ole tälläiselle näyttikselle parhaasta päästä ja +10% limitillä tahtoo kuumentua turhan paljon. Kaksi kertaa on Stalkkeri kaatunut (33h pelaamista), mutta todennäköisesti johtue ennemmin pelistä kuin näyttiksestä. Penskakin sanoi ettei fortnite ole kaatunut kuin kerran randomisti Amdiin vaihtamisen jälkee.

Jossain välissä pitää tuo 3700x päivittää vielä varmaa 5700x3D, koska ei tarvetta vielä am5 hyppyyn ja hommata parempi kotelo ja ehkä jopa aio tuolle prosessorille.

Oikein tyytyväinen hankintaa 3070TI:n jälkeen.

Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt jos kaatuu peli.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.

Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt.

Oma filosofia ollut aina että olen selvästi tiputtanut kellotusta tai alivoltitusta siitä ensimmäisestä "vakaasta" lukemasta jotta vakaudesta voi olla varma. Aika v-mäistä on myös etsiä niitä kuormia jotka kaatuu helpoiten kun nekin vaihtuu genistä toiseen eikä koskaan voi olla varma etteikö jotain raskaampaa tule eteen.
Jep, jos näyttiksen ajurit ja/tai peli kaatuu, niin nostan kyllä itsekin voltteja tai lasken kelloja. Ärsyttävää pelätä, kaatuuko peli ensi pelikerralla ja pahimmillaan edellinen tallennus on kaukana. Ennemmin pelaa varman päälle kuin yrittää kiristää viimeiset megahertsit tai millivoltit. Ylempänä mainittiin, että Stalker 2 kaatunut kahdesti ja Fortnite kerran. Kumpikaan ei ole ikinä kaatunut itsellä. Steel Nomad stressitesti ei omien testien perusteella ole älyttömän raskas vakauden testaamiseen. Jos -60mV ei kaadu siinä, mutta -65mV kaatuu, kortti hyvin todennäköisesti on epävakaa peleissä.

Toki näissä on ihan todellisuudessa (ajuri)ongelma, joiden seurauksena kortti saattaa vakionakin boostata +3400Mhz ja kaatua. Joskus voi olla vaikea erottaa, johtuuko kaatuminen tuosta vai mahdollisesti epävakaista alivolteista. Itsellä on fiilis, että -50mV on vakaa omassa Pulsessa, mutta ainakin AC Shadows vaatii paljon negatiivista offsettia lisäksi. AC Shadowsissa edes -100mV offset ei vaikuta kaatumisten tiheyteen, vaan pelin kaatavat piikit tuntuvat tulevan satunnaisesti, mikäli negatiivinen core clock offset ei ole käytössä. Mainittakoon, että Steel Nomad stressitesti menee vaikka -80mV läpi.

Viimeksi muokattu:
Miten tiukasti porukka muuten pysyy kellotuksissa / alivoltituksissa vakauden rajoilla? Tuosta @Musta:n ja monen muunkin viestistä tulee heti mieleen että en kyllä itse yhden testin perusteella noin lähelle rajoja jättäisi kun ihan satavarmasti tulee kuormaa vastaan joka on epävakaa. Tai jo kesälämmöt mahdollisesti tuo lisää epävakautta. Ja sitten pitää miettiä onko se peli vai kellot niinkuin tuossakin jo Stalkerin osalta käynyt jos kaatuu peli.

Radeonilla nyt ei sen kummempaa tapahdu jos peli kaatuu. Säädän rajoja vähän alemmas jos kaatuu, tulee vähän pelistä riippuen säädeltyä asetuksia. Esimerkiksi Stalker 2 oli vakaa vähän tiukemmillakin asetuksilla, mutta ei pelissä ole eroa kuin jokunen FPS verran jos asetuksia tiputtaa hieman vakaampaan suuntaan.

Itsellä ollut nyt Gigabyte OC 9070xt kaksi päivää käytössä ja jos jotain sanottavaa löytyy niin VRAM lämmöt on hieman koholla. Idlellä 75C ja tunnin pelisessio nostaa ne 94C. Kortti itse ~65C / Hotspot ~85C. Omat säädöt: -40mV, -10% power limit ja muistit 2614 defaultilla. En tosin päästä tuuletinta 45% korkeammalle @ 2200RPM.

*Riippuu myös toki pelistä. Vanhemmat pelit viileämpiä. Nämän arvot olivat Avowed kaikki tapissa ilman RT.

Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut nyt Gigabyte OC 9070xt kaksi päivää käytössä ja jos jotain sanottavaa löytyy niin VRAM lämmöt on hieman koholla. Idlellä 75C ja parintunnin pelisessio nostaa ne 94C. Kortti kuitenkin pysyy viileänä ~65C. Omat säädöt: -40mV, -10% power limit ja muistit 2614 defaultilla. En tosin päästä tuuletinta 45% korkemalle @ 2200RPM.

*Riippuu myös toki pelistä. Vanhemmat pelit viileämpiä. Nämän arvot olivat Awoved kaikki tapissa ilman RT.
Asrock Steel Legend ja sama. Speedway stress test vielä pahempi muisteille ja lämmöt 98c. Joku taisi mainita, että Hynixin muistit käy kuumana ja Samsungin olisivat paljon viileämmät.

Itselläni - 30mV kaatuilee melko varmasti. - 20mV on nyt ollut pidempään ja ei ongelmia.

Asrock Steel Legend ja sama. Speedway stress test vielä pahempi muisteille ja lämmöt 98c. Joku taisi mainita, että Hynixin muistit käy kuumana ja Samsungin olisivat paljon viileämmät.
En nyt muista missä näin, mutta oli taulukko jossa luki että Micron ja Hynix kestävät 105c lämmön ja sampan muistit vain 95c. Tämä selittäisi matalammat lämmötkin, kun ne ei yksinkertaisesti ole suunniteltu samoihin lämpöihin. Toki teknisesti olisi kiva tietää mistä eri lämpötilat johtuu, vai onko vain ero lähinnä muistin sisällä olevassa mittaamisessa

En nyt muista missä näin, mutta oli taulukko jossa luki että Micron ja Hynix kestävät 105c lämmön ja sampan muistit vain 95c. Tämä selittäisi matalammat lämmötkin, kun ne ei yksinkertaisesti ole suunniteltu samoihin lämpöihin. Toki teknisesti olisi kiva tietää mistä eri lämpötilat johtuu, vai onko vain ero lähinnä muistin sisällä olevassa mittaamisessa
Tuo noin 15-asteen delta viittaisi, että kysymys on tosiaan erilaisista mittaustavoista. Hynixillä käytössä todennäköisesti Tjunction ja Samsugilla Tcase?

Varmaan syynsä, miksi näin olisi, kun tätä keskustelua GDDR6 muistien lämmöistä on jatkunut jo jonkin aikaa.
Igorin artikkeli aiheesta 5000-sarjan julkaisun jälkipuinneissa:

Samaisen herran More Clock Tool on saanut muuten myös RDNA4-tuen.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 523
Jäsenet
77 204
Uusin jäsen
ownaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom