Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

9070XT vs 5070TI 55 pelin testauksen jälkeen (itseäni kiinnostava 1440p graafi alla):
1742681704623.png

Tässä vielä linkki koko videoon:

Mun säätämiset ovat seuraavat:
  1. Olen ladannut fakenvapi (tarvitsee tehdä vain kerran) | GitHub - FakeMichau/fakenvapi: NVAPI library for spoofing an Nvidia GPU. With support for AntiLag 2 and LatencyFlex
  2. Olen ladannut dlssg-to-fsr3 (tarvitsee tehdä vain kerran) | GitHub - Nukem9/dlssg-to-fsr3: Adds AMD FSR 3 Frame Generation to games by replacing Nvidia DLSS Frame Generation (nvngx_dlssg).
  3. Ja sitten itse OptiScaler | Release Nightly Builds · cdozdil/OptiScaler
Olen luonut yhden OptiScaler-hakemiston jonne olen purkanut kaikki tiedostot ylläolevista zipeistä.
Tänne hakemistoon voi purkaa aina uusimmat tiedostot ja ylikirjoittaa vanhat jos haluaa päivittää uusimpaan versioon.
Tuohon ylläolevaan menee aikaa siis alle 5 min ja versioita päivitettäessä joku alle 1 min.

Tämän jälkeen kun haluan käyttää OptiScaleria jossain pelissä niin
Steamista oikea hiiren napsautus, Properties, Installed Files ja Browse. (menee alle 10s)
Jos on Unreal Engine peli kuten usein on, niin tästä hakemistosta navigoi yleensä <pelinnimiGame> > Binaries > Win64 (menee alle 10s)
Tämän jälkeen kopioin aiemmin puretun OptiScaler hakemiston kokonaan tähän hakemistoon (menee alle 10s)
Ajan OptiScaler setup batin, painan enter (oletus) tiedostonimeksi, valitsen 1 (AMD/Intel) ja 1 (käytän DLSS input) (menee alle 10s)

Sitten avaan pelin, menen asetuksiin, valitsen DLSS ja muut mitä mahdollisesti haluan.
Sitten painan Insert ja OptiScaler UI aukeaa, siitä valitsen FSR 3.X - Apply ja valitsen FSR 4 toisen kerran.

Sitten painan ALT+R eli Radeon overlay, menen Gaming-tabille jos en siellä vielä ollut, laitan Fluid Motios Frames 2.1 päälle.

Sitten vaan pelaamaan. En tiedä teenkö kaiken oikein mutta näin on toiminut omasta mielestäni hyvin.
Yhteenvetona siis ei ole oikeasti työläs prosessi, ylläolevan tehnyt tänään pelkästään Pacific Drive ja Chernobylite.

Yleensä 90% markkinaosuuden omaava on edellä, tässä onkin yksi syy miksi punaisessa leirissä ollaan.

Nyt kun AMD saa lisää markkinaosuutta niin panostavat tietysti enemmän.

4090-vaihdoista onkin ollut jo juttua, mutta pelikokemus ei huonontunut peleissä mitä itse pelaan, hiljaisempi kortti, pienempi virrankulutus, uusi 3v takuu, yli tonni rahaa myynnin+9070XT oston jälkeen, kilpailuasetelman parantaminen, jne...
Tästä rohkaistuneena koitin tuota noin kolmeen peliin.

Jedi Fallen Order, Quake 2 RTX, Dead Space Remake (ainakin tämä oli toimivuuslistassa toimivien puolella)...

Mikään ei toiminut ja sen jälkeen en saanut palautettua niitä normaaliin toimivaan tilaan mitenkään.
Uninstalloin nyt pelit kokonaan ja koitan, saanko toimimaan vai johtuuko jostain rekisterijutusta.
Aina tulee:

error: "nvngx_dlss.dll" not found in expected locations. please manually copy it and run setup again.

Aivan sama kopioinko jotain tuonne vai enkö, ei futaa.

Nooh, ei jaksa enää keskellä yötä enempää tapella :D

Ite just samoilla linjoilla. Ei kiinnostaisi yhtään kuluttaa se pari tuntia säätämiseen ennen kuin pääsee itse asiaan. NVIDIA vaan on liikaa vielä edellä näissä ja sen takia en oikein ymmärrä näitä 4090 vaihtaneita.. mut kukin tavallaan. Kyllä mäkin toivoisin et pelintekijät vähän ryhdistäytyisi, jää nähtäväksi.
Me jotka vaihdoimme 4090:sta varmaan muutenkin päivittelemme komponentteja aika usein. Se vaihto ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei olisi mahdollisuutta Nvidiaan vaihtaa takaisin milloin vain, jos mieli muuttuu. Vaihtoon vaikutti myös se, että 4090:sta sai todella kovan hinnan, melkein saman mitä siitä maksoi aikoinaan, ja tiedossa myös oli, että tuo hinta tulee tippumaan ryminällä kun 5000-sarjalaisten saatavuus paranee. Sitten ihan halu tukea AMD:tä, kokeilla uutta ja erilaista, sekä itselläni myös pelailut tulevat pian vähenemään kun esikoisen laskettu aika on kesäkuussa.

Kaiken kaikkiaan 9070 XT oli kuitenkin todella positiivinen yllätys, eikä vaihto vieläkään kaduta yhtään. Eilen tuli pelattua uusin Life is strange läpi minkä aloitin 4090:lla. 4090:lla pelasin asetukset tapissa ja resolution scale 80% ja 9070:lla asetukset tapissa ja resolution scale 60%. Tuokin yllätti, odotin joutuvani laskemaan muitakin asetuksia, koska edes 4090 ei jaksanut täydellä resoluutiolla tuota pyörittää.

Ainoa mihinkä toivoisin pikaista parannusta on tuo FSR 4 tuki, ja uskon kyllä että se tuleekin paranemaan ryminällä pian.

Mun säätämiset ovat seuraavat:
  1. Olen ladannut fakenvapi (tarvitsee tehdä vain kerran) | GitHub - FakeMichau/fakenvapi: NVAPI library for spoofing an Nvidia GPU. With support for AntiLag 2 and LatencyFlex
  2. Olen ladannut dlssg-to-fsr3 (tarvitsee tehdä vain kerran) | GitHub - Nukem9/dlssg-to-fsr3: Adds AMD FSR 3 Frame Generation to games by replacing Nvidia DLSS Frame Generation (nvngx_dlssg).
  3. Ja sitten itse OptiScaler | Release Nightly Builds · cdozdil/OptiScaler
Olen luonut yhden OptiScaler-hakemiston jonne olen purkanut kaikki tiedostot ylläolevista zipeistä.
Tänne hakemistoon voi purkaa aina uusimmat tiedostot ja ylikirjoittaa vanhat jos haluaa päivittää uusimpaan versioon.
Tuohon ylläolevaan menee aikaa siis alle 5 min ja versioita päivitettäessä joku alle 1 min.

Tämän jälkeen kun haluan käyttää OptiScaleria jossain pelissä niin
Steamista oikea hiiren napsautus, Properties, Installed Files ja Browse. (menee alle 10s)
Jos on Unreal Engine peli kuten usein on, niin tästä hakemistosta navigoi yleensä <pelinnimiGame> > Binaries > Win64 (menee alle 10s)
Tämän jälkeen kopioin aiemmin puretun OptiScaler hakemiston kokonaan tähän hakemistoon (menee alle 10s)
Ajan OptiScaler setup batin, painan enter (oletus) tiedostonimeksi, valitsen 1 (AMD/Intel) ja 1 (käytän DLSS input) (menee alle 10s)

Sitten avaan pelin, menen asetuksiin, valitsen DLSS ja muut mitä mahdollisesti haluan.
Sitten painan Insert ja OptiScaler UI aukeaa, siitä valitsen FSR 3.X - Apply ja valitsen FSR 4 toisen kerran.

Sitten painan ALT+R eli Radeon overlay, menen Gaming-tabille jos en siellä vielä ollut, laitan Fluid Motios Frames 2.1 päälle.

Sitten vaan pelaamaan. En tiedä teenkö kaiken oikein mutta näin on toiminut omasta mielestäni hyvin.
Yhteenvetona siis ei ole oikeasti työläs prosessi, ylläolevan tehnyt tänään pelkästään Pacific Drive ja Chernobylite.

Yleensä 90% markkinaosuuden omaava on edellä, tässä onkin yksi syy miksi punaisessa leirissä ollaan.

Nyt kun AMD saa lisää markkinaosuutta niin panostavat tietysti enemmän.

4090-vaihdoista onkin ollut jo juttua, mutta pelikokemus ei huonontunut peleissä mitä itse pelaan, hiljaisempi kortti, pienempi virrankulutus, uusi 3v takuu, yli tonni rahaa myynnin+9070XT oston jälkeen, kilpailuasetelman parantaminen, jne...

Mitäs teet sitten, kun Optiscaler-valikosta tehdyn FSR 4 -> applyn jälkeen ruutu pimenee pelin kaatuessa? Prosessi on muuten ihan hyvin hallussa, mutta tämä oli kokemukseni Hogwarts Legacyn kanssa, eikä se korjaantunut usean alusta asti tehdyn toiston myötä. Tämä ei siis itselleni ole suuri ongelma, koska ykköskoneessa on se 4090 edelleen, mutta haluaisin toki mahdollisimman laajan skaalan pelejä pelattavaan jamaan myös kakkoskoneella. Tilanne paranee kyllä varmasti vähitellen, mutta tämä leikkaa-liimaa-toivo parasta -vaihe omasta PC-harrastuksestani väsähti joskus 7970 Crossfire -aikojen jälkeen.

Edit: Ai joo, myös Talos Principle 2:n kanssa FSR 4 -> apply johti kahdella ensimmäisellä yrittämällä ruudun väkivaltaiseen vilkkumiseen. Pelin uudelleen käynnistys korjasi asian kylläkin, eikä ole ollut ongelmia sittemmin.

Ite just samoilla linjoilla. Ei kiinnostaisi yhtään kuluttaa se pari tuntia säätämiseen ennen kuin pääsee itse asiaan. NVIDIA vaan on liikaa vielä edellä näissä ja sen takia en oikein ymmärrä näitä 4090 vaihtaneita.. mut kukin tavallaan. Kyllä mäkin toivoisin et pelintekijät vähän ryhdistäytyisi, jää nähtäväksi.

Kaipa tuo vaihto silti houkuttaa jos RTX 4090 -> RX 9070 XT vaihdossa saa välirahaa sen ~tonnin ja sille tonnille on parempaa käyttöä kuin antaa sen olla kiinni näyttiksessä.

Itse ihmettelin miksi Optiscaler kaataa cyberpunkin niin se johtui siitä että Windows 10 alla. Mutta tuon saa korjattua monessa pelissä kun muistaa kopioida myös D3D12_Optiscaler kansion pelikansioon siitä optiscalerin zipistä.

Alla yhteensopivuuslista ja maininta jos Win10 kanssa tarvitsee tuon kansion/filun.

Pure 9070 non-xt asennettuna. Alivoltit meni -90, powerlimit 10%, muistit kireillä latensseissa 2800mhz. Coren kellojen nostolla ei ole mitään vaikutusta tehoihin. Steel nomadista tuli reilu 6500 pojoa. Pelivakaus on vielä testaamatta. Jäähy on kyllä kova, missään vaiheessa ei ole lämmöt noussut yli 56 asteen (itx-kotelossa).

Toiseen koneeseen odottaa asennusta Gigabyten 9070 non-xt 😎.

Ilmeisesti Wreckfest 1 kyseessä? Mietin vaan että jos saisi aikaan pelatakin jotain tuolla uudella koneella niin olisiko tuo hyvä testipeli sitten? Rasittaisi hieman konetta jne..
En siis etsi mitään äärimmäisen rasittavaa vaan sellaista mitä itsekin jaksaa pelata ja mikä kuitenkin edes hieman rasittaisi korttia (mikä karsii suosikeista pois esim. Battletech pelin vaikka se todella hyvä peli muuten onkin modattuna se ei ole sieltä raskaimmasta päästä kuitenkaan)
Wreckfest 1 ei juuri tunnu korttia rasittavan, 144fps ja kortti käy tyhjäkäynnillä.

Warhammer: Darktidessä jos kääntää kaikki herkut tappiin (ml. RT) niin jäädään sinne ~50fps, FSR kehiin niin ~80fps. Yllättävän raskas peli vaikka ei mikään uusi enää olekaan. 1440p reso siis käytössä.

Mitäs teet sitten, kun Optiscaler-valikosta tehdyn FSR 4 -> applyn jälkeen ruutu pimenee pelin kaatuessa? Prosessi on muuten ihan hyvin hallussa, mutta tämä oli kokemukseni Hogwarts Legacyn kanssa, eikä se korjaantunut usean alusta asti tehdyn toiston myötä. Tämä ei siis itselleni ole suuri ongelma, koska ykköskoneessa on se 4090 edelleen, mutta haluaisin toki mahdollisimman laajan skaalan pelejä pelattavaan jamaan myös kakkoskoneella. Tilanne paranee kyllä varmasti vähitellen, mutta tämä leikkaa-liimaa-toivo parasta -vaihe omasta PC-harrastuksestani väsähti joskus 7970 Crossfire -aikojen jälkeen.

Edit: Ai joo, myös Talos Principle 2:n kanssa FSR 4 -> apply johti kahdella ensimmäisellä yrittämällä ruudun väkivaltaiseen vilkkumiseen. Pelin uudelleen käynnistys korjasi asian kylläkin, eikä ole ollut ongelmia sittemmin.
Joo ei ole täysin toimiva varmasti kaikessa. Nyt kun suosio kasvaa niin luulisi että joku ottaa työstääkseen OptiScaler-GUI tapaisen projektin, joka tekee OptiScalerin ja modien asennuksen käyttäjän puolesta. Ja ottaa backupit jotta voi palauttaa asennuksen.

Jos ei aika ja energiaa riitä niin ilmeisesti Lossless Scaling on myös todella hyvä, täällä on paljon juttua ja myös PCWorld kirjoitti tuoreen artikkelin:

Kompromissihan näiden kanssa säätö on, mutta pitää muistaa edelleen että puhutan siitä 800€ hintason näytönohjaimesta jolla voi saada yli 150 FPS jopa 4K-resoluutiolla. Toinen vaihtoehto on lyödä 3-4x enemmän rahaa tiskiin, kävellä kotiin vihreän kortin kanssa ja homma onnistuu ilman kikkailuja.

Kompromissihan näiden kanssa säätö on, mutta pitää muistaa edelleen että puhutan siitä 800€ hintason näytönohjaimesta jolla voi saada yli 150 FPS jopa 4K-resoluutiolla. Toinen vaihtoehto on lyödä 3-4x enemmän rahaa tiskiin, kävellä kotiin vihreän kortin kanssa ja homma onnistuu ilman kikkailuja.
No ei oikeestaan. Rtx 4080 saa jopa halvemmalla tällä hetkellä kuin 9070 XT ja on paljon parempi kortti kokonaisuudessaan. Jopa 4090 alkaa saamaan sopu hintaan. Että se siitä argumentista.

Koneessa ollut / on 9070 XT ja 5070 TI. AMD kortissa ei ole varsinaisesti mitään vikaa ja vääntöä riittää, mutta nVidialla kortin säätäminen on helpompaa, DLSS toimii paremmin ja Ray Tracingia voi käyttää hyvillä FPS lukemilla halutessaan. Lisäksi AMD:n muisitpiirien lämpötilat ovat edelleen huomattavan korkeat verrattuna nVidiaan. Mikäli kuitenkin 5070 TI korttia ei saa alkaen hintaan 940€ niin AMD on erittäin hyvä vaihtoehto. Hintaeron ollessa alle 100 euroa (Asus Prime 9070 XT = 870€ ja Asus Prime 5070 TI = 940€) niin aika helppo valita kuitenkin nVidian kortti. Software Stack on ainakin toistaiseksi nVidialla sen verran parempi.

No ei oikeestaan. Rtx 4080 saa jopa halvemmalla tällä hetkellä kuin 9070 XT ja on paljon parempi kortti kokonaisuudessaan. Jopa 4090 alkaa saamaan sopu hintaan. Että se siitä argumentista.

Yritin etsiä mutta ei suoraan löytynyt mistään. Näköjään Datatronic ottaisi tilauksen vastaan hintaan 1359€ 4080 Superista mutta saldo miinuksilla eikä tietoa koska (jos ikinä) tulee lisää tukkureille...

Mikä ei minusta taas ole mitenkään "halvempi" kuin mitä maksoin sinne 9070XT kortistani (781€) vaan jopa lähes tuplasti kalliimpi...

Eli voitko laittaa linkkiä noihin normaaleihin 4080 ja 4090 kortteihin missä normi 3v takuu ja saisi suoraan liikkeestä koska ainakaan itse en niitä löytänyt, puhumattakaan siitä että niitä saisi alle tuon 781€ mitä itse tässä kuussa maksoin tuosta 9070XT kortista?

Yritin etsiä mutta ei suoraan löytynyt mistään. Näköjään Datatronic ottaisi tilauksen vastaan hintaan 1359€ 4080 Superista mutta saldo miinuksilla eikä tietoa koska (jos ikinä) tulee lisää tukkureille...

Mikä ei minusta taas ole mitenkään "halvempi" kuin mitä maksoin sinne 9070XT kortistani (781€) vaan jopa lähes tuplasti kalliimpi...

Eli voitko laittaa linkkiä noihin normaaleihin 4080 ja 4090 kortteihin missä normi 3v takuu ja saisi suoraan liikkeestä koska ainakaan itse en niitä löytänyt, puhumattakaan siitä että niitä saisi alle tuon 781€ mitä itse tässä kuussa maksoin tuosta 9070XT kortista?
Kyllähän nuita takuullisia käytettyjä löytyy kans. Ihan on verrattavissa toisiinsa siis. Mutta alunperin oli kyse vain 800€ hintatasoisesta kortista, takuusta tai muusta ei ollut puhetta, eikä näin ollen minullakaan. Tuohon hintaan kyllä löytyy parempia kortteja jopa meidänkin myynti osiosta.

Monessa myynnissä olevassa 4090 on takuuta jäljellä alle vuosi, ja niiden saatavuus ei ole kovin erikoinen. Sitten jos uutena saisi 1800€ hintaan hyllystä niin ehdoton suositus olisi ostaa 4090.

Eihän noita 4080 SUPER ole myynnissä enää missään? Joka tapauksessa, multi-framegen on se juttu, halutaan me sitä tai ei. Siihen panostetaan ja DLSS4 Multi Frame Gen on vain 50-sarjassa.

Pitääkö teillä Adrenalin alivoltit/kellot, kun koneen sammuttaa? Itse joudun aina käymään lataamassa profiilin uudestaan. Fast bootin otin jo kokeeksi pois. Odottelen kovasti, että Afterburner saa tuen näille...

Pitääkö teillä Adrenalin alivoltit/kellot, kun koneen sammuttaa? Itse joudun aina käymään lataamassa profiilin uudestaan. Fast bootin otin jo kokeeksi pois. Odottelen kovasti, että Afterburner saa tuen näille...

Ainakin itselläni pitää, ainoastaan jos adrenalin kaatuu & käynnistyy uudestaan (= yleensä epävakaa kellotus) se resetoi itsensä ja pitää ne vakio asetukset (myös uudelleen käynnistyksen jälkeen) kunnes käyttäjä (minä) huomaa laittaa kellotukset taas päälle.

Tosin itselläni EI ole afterburneria käytössä mikä ehkä voi aiheuttaa ongelmia?

Ainakin itselläni pitää, ainoastaan jos adrenalin kaatuu & käynnistyy uudestaan (= yleensä epävakaa kellotus) se resetoi itsensä ja pitää ne vakio asetukset (myös uudelleen käynnistyksen jälkeen) kunnes käyttäjä (minä) huomaa laittaa kellotukset taas päälle.
Itse myös huomannut joskus ilmoituksen Adrenalinesta, että asetukset on nollattu epätavallisen sammutuksen ym. takia. Nyt mitään ilmoitusta ei tule, mutta ainoastaan alivoltit säilyvät Adrenalinessa. Muistien kellot, tuuletinprofiili ja power limit pitää käydä laittamassa takaisin.

Ompa jännä että osa asetuksita säilyy tai häviää muttei kaikki.
En ole itse törmännyt vastaavaan

Käynnissä (hidas) tietojen siirto & varmuuskopiointi AM4 => AM5 koneeseen joten voin tehdä uudelleen käynnistyksen samantien ja varmistaa tuon.

Itselläni on tuossa ns. puhdas asennus kun AM5 siirryin (ei enää kuten AM4 koneessa luokkaa Windows XP 64bit => Windows 7 => Windows 10 => Windows 11 päivitystä puhdistellen välistä rekisteriä jne 2600K => 1700X => 5900X CPU:iden ja ties kuinka monen GPU:n kautta. Samalla myös osa hirvityksistä kuten Western Digital Caviar 200GB 8MB SATA musiikkia varten pääsee vihdoin lepoon...)

Jep, se säilyttää asetukset uudelleenkäynnistyksen läpi.

Nyt pysyi asetukset käynnistyksen jälkeenkin. Afterburner piti poistaa kokonaan, eikä pelkästään sen käynnistymisen estäminen riittänyt.

-60mV, +10% PL ja 2750Mhz VRAM on ollut toistaiseksi vakaa. Erittäin pätevältä kortilta tuntuu edelleen ja on rasituksessa lähes äänetön. Nyt muistin käydä vaihtamassa biosista PCIe 5.0:n päälle, mutta ei taida vaikuttaa suorituskykyyn näillä. Pikkuiselle i5-13600KF:lle tämä on neljäs näyttis (RTX 3070 Ti -> RX 6950 XT -> RX 7900 XT -> RX 9070 XT) ja edelleen jaksaa hyvin. Ilmalla tulee yli 20k physics scorea Time Spy:ssä ja vesijäähyllä irtoaisi varmasti vielä lisää kulkuja. Ehkä jossain vaiheessa siirryttävä AMD:n 3D-prossuun :D

1742724057971.png

AsRock 9070 XT Steel Legend tuli haettua ja asennettua perjantaina. Muuten kyllä aika tyytyväinen jäähdytyksen, tuulettimien hiljaisuuden ja tehojen osalta, mutta coil whine tuntuu olevan tässä aika järjetön.

Tai ei voi sanoa edes "whine" kun pientä surinaa alkaa kuulua jo 60-70 fps lukemissa kun korttia rasitetaan kunnolla pelatessa. Surinan taajuus nousee fps:n kanssa kunnes muuttuu pikkuhiljaa tutummaksi coil whineksi jossain yli 200fps tienoilla esimerkiksi Time Spy:n aikana.

Kyllä ton kanssa varmaan elää voisi ja koppana on Fractalin Meshify, joka ei ole se hiljaisin muutenkaan, mutta ei nyt ole ihan sitä mitä odottaa kun pitää maksaa kortista se ~800€ :whistling:

Cyberpunkissa on joku ongelma PT + Optiscaler FSR4 päällä. En tiedä, kummassa vika on. Luulin, että alivoltitukset olivat epävakaat, mutta näköjään ajurit kaatuvat vakionakin. Kaikki kaatumiset tapahtuvat Dogtownin alueella ja Redditissä moni valitteli samaa. Pakko sanoa, että Cyberpunk kyllä pyörii kaatumiseen asti nätisti PT päällä 1440p-resoluutiolla ja FSR4 Performance päällä.

Eipä siinä, enemmän alivoltteja sitten kehiin, kun kaatuilu ei ollutkaan niistä kiinni. -75mV oli aiemmin ainakin vakaa kaikessa ja palaan siihen profiiliin :D

AMD:n korteilla on parempi vaan käyttää AMD:n softaa virittelyyn. Afterburneri sitten vain monitorointiin tarvittaessa. Afterburnerin ei kyllä pitäisi nollata asetuksia, kunhan ottaa pois sen toiminnon mikä muuttaa näytönohjaimen asetukset windowsin käynnistyessä.

Täällä nyt hirveästi nostellaan taas tapetille tätä miksi vaihtoi RTX 4090 -> 9070 XT.

Omalta osalta saan ihan saman pelikokemuksen mutta n. 870€ halvemmalla, mitä jäi RTX 4090 myymisen jälkeen. Eikä raha (pula) edes ollut lopuksi se syy miksi myin, en vain kokenut että tarvitsen noinkin tehokasta korttia omissa peleissä. Se nyt on vain bonus että tilillä on se vajaa tonni enemmän käytettävissä. Mun silmään erot on marginaaliset pelatessa, varsinkin 4K resoluutiolla mitä olen testaillut. Suurimmalle osallehan riittää se Xbox / PS5 tasoinen grafiikka, tähän kun lyödään vielä se ~60fps tai enemmän pelistä riippuen (tuollakin FPS on jo paremmat grafiikat mitä konsolilla), niin peli näyttää hyvältä, pyörii hyvin ja voi keskittyä siihen pelaamiseen. Varsinkin yksinpeleissä.

Hyvin pitkälti oikeassa pelikäytössähän nämä kaikki 9070 XT kykenee 99% identtiseen tulokseen, eli 1440p resoluutiolla myös millä varmaan suurin osa pelaa ei ole mitään ongelmaa. Jos otetaan toi klassinen ~750€ hinta 9070 XT kortille, esimerkkinä vaikka Indiana Jones jossa saa path tracingin päälle myös enemmän kuin pelattavasti, kortti suoriutuu hintalappuun nähden erittäin hyvin.

Toki nämä on ihan mieltymyksiä, joku toinen voi kokea että jää paljostakin paitsi muutamalla napsulla grafiikoista pois samalla kun fps on heikompi.

Eli 1730€ oli RTX 4090 myyntihinta, Red Devilistä maksoin sen 860€. Pelit pyörii omaan makuun 4K resolla telkkarissa hyvin (LG G3), 1440p monitorilla sitten vieläkin paremmin. Jos vanhat merkit pitää paikkansa näiden AMD:n ajurien kanssa, kortin suorituskyky tulee vielä paranemaan tämän vuoden aikana.

Eli 1730€ oli RTX 4090 myyntihinta, Red Devilistä maksoin sen 860€.

Outoa sinänsä kun @Horus kertoili juuri miten:

Kyllähän nuita takuullisia käytettyjä löytyy kans. Ihan on verrattavissa toisiinsa siis. Mutta alunperin oli kyse vain 800€ hintatasoisesta kortista, takuusta tai muusta ei ollut puhetta, eikä näin ollen minullakaan. Tuohon hintaan kyllä löytyy parempia kortteja jopa meidänkin myynti osiosta.

Eli oliko tuo 4090 joku extreme vesijäähy malli kun ilmeisesti niitä on myyty tälläkin foorumilla ihan tuollaiseen noin 800€ hintaan tai alle että sellainen kannattaisi joko vuoden tai alle takuulla (tai ilman takuuta) ottaa tuon 9070XT tilalle? Vai onko tuo myyty jossain muualla vai ymmärsinkö (ymmärsikö) nyt väärin jotain @Horus viestistä? Kun minusta joku 1730€ on ns. reippaasti enemmän kuin 720€ (MSR) tai 781€ (mitä itse maksoin 9070XT kortistani) eikä ollenkaan vastaa "samaan hintaan löytyvää parempaa korttia"?

Tuohan on lähes 2½ kertainen MSR hinta.. ..myös päälle tuplasti enempi kuin 800€ vai ymmärrämmekö vain sanat "samaan hintaan" jotenkin erilailla? :think:

EDIT: toki olen samaa mieltä että jos saa noin vuoden takuulla olevaa 4090 korttia noin / alle 800€ se on oikein hyvä diili. Mutta en sellaisia vain näe, tai ehkä toimin niin hitaasti ja kaikki myyjät sitten muokkaavat viestinsä tai ostajat tinkivät niin hyvin että en huomaa..

Asrockin Teräs Legenda ei-XT tuli hankittua. Pieni coil whine on tässäkin kuultavissa, mutta kaikkiaan on kiitettävän hiljainen kortti.

Ja pitihän se vähän testailla. Asetuksena virrankulutusraja +10 % (tässä kortissa yläraja 269,5 W), jännite -75, taajuuspoikkeama -300 (eli 3100 MHz), muistit 2750 MHz nopeilla ajoituksilla. Steel Nomad stressitesti toistetusti läpi ja synteettisissä päästään suuhteellisen lähelle vakio-XT:n lukuja.

Pelivakauden osalta tärkeältä tosiaan vaikuttaa tuo taajuusraja. Cyberpunk RT päällä kaatuili +0 asetuksella, mutta nyt -300 rajan kanssa useampi tunti pelailtu vakaasti. Cyberpunkissa kellotaajuus pysyy kuitenkin normaalisti alle 3 gigahertsissä, ja yksittäiset piikit 3,2-3,3 tienoille vaikutti kaatavan pelin. Taajuusrajan kanssa tämä ongelma vaikuttaa poistuneen. CS2 myös useampi tunti pelailtu ilman kaatumisia. Toki nähtäväksi jää, miten vakaa on pidemmän päälle ja muissa peleissä.

firefox_l2Rg5yT5O0.png
firefox_Kw5MOJIyvj.png

Eli oliko tuo 4090 joku extreme vesijäähy malli kun ilmeisesti niitä on myyty tälläkin foorumilla ihan tuollaiseen noin 800€ hintaan tai alle että sellainen kannattaisi joko vuoden tai alle takuulla (tai ilman takuuta) ottaa tuon 9070XT tilalle? Vai onko tuo myyty jossain muualla vai ymmärsinkö (ymmärsikö) nyt väärin jotain @Horus viestistä? Kun minusta joku 1730€ on ns. reippaasti enemmän kuin 720€ (MSR) tai 781€ (mitä itse maksoin 9070XT kortistani) eikä ollenkaan vastaa "samaan hintaan löytyvää parempaa korttia"?

Tuohan on lähes 2½ kertainen MSR hinta.. ..myös päälle tuplasti enempi kuin 800€ vai ymmärrämmekö vain sanat "samaan hintaan" jotenkin erilailla? :think:
Menee jo saivarteluksi. Kyllä tyhmempikin älyää että kyse oli 4080 kortista. 4090 kortista mainitsin vain että alkaa saamaan ko. kortteja jo kelpo hintaan. Taidat nyt vain haluta tarkoituksella ymmärtää väärin tai jotain.

EDIT: toki olen samaa mieltä että jos saa noin vuoden takuulla olevaa 4090 korttia noin / alle 800€ se on oikein hyvä diili. Mutta en sellaisia vain näe, tai ehkä toimin niin hitaasti ja kaikki myyjät sitten muokkaavat viestinsä tai ostajat tinkivät niin hyvin että en huomaa..

Eikö tässä puhuttu 4080 kortista ~800€ hintaan? Sekä viitattiin siihen että nyt tullut 4090 vähän hinnat taas alas. Eli verrattiin 4080 (800€ tuurilla halvimmat) vs 9070 XT. Omasta mielestä 9070 XT on siltin parempi diili.

Omassa 4090 oli vajaa 2v takuuta jäljellä, eli moniin myytävissä oleviin kortteihin suhteessa pitkä kun sama hinta oli käytännössä / halvempi.

Menee jo saivarteluksi. Kyllä tyhmempikin älyää että kyse oli 4080 kortista. 4090 kortista mainitsin vain että alkaa saamaan ko. kortteja jo kelpo hintaan. Taidat nyt vain haluta tarkoituksella ymmärtää väärin tai jotain.

Ei kun ihan oikeasti aloin katselemaan että olenko nyt tehnyt virheen vai onko kyseessä huomattavasti harvinaisempi ilmiö kuin esim. 710€ hintainen 9070XT mitä kuitenkin saa ihan kaupasta jos on nopea: ( https://www.proshop.fi/Naeytoenohja...16GB-GDDR6-RAM-Naeytoenohjaimet-DEMO/3331586d )

Hyvä jos olen väärässä ja päätökseni ostaa 9070XT oli oikea, ei tarvitse palautella korttia ja miettiä että tuli missattua joku ~800€ tai alle 4090 kortti...

Ilmeisesti se sopuhinta oli sitten noin 1800€ pintaan. Ei siinä, en koe tehneeni hirmuista virhettä kun ostin 1000€ halvemman kortin täydellä takuulla vaikka se onkin hieman tehottomampi.

• Tykkää
Reactions: 300
Ei kun ihan oikeasti aloin katselemaan että olenko nyt tehnyt virheen vai onko kyseessä huomattavasti harvinaisempi ilmiö kuin esim. 710€ hintainen 9070XT mitä kuitenkin saa ihan kaupasta jos on nopea: ( https://www.proshop.fi/Naeytoenohja...16GB-GDDR6-RAM-Naeytoenohjaimet-DEMO/3331586d )
Ottamatta sen enempää kantaa väittelyyn, niin mielestäni hölmöä käyttää esimerkkinä demotuotetta, jota on käytännössä mahdoton saada tuohon hintaan itselleen napattua.

Ottamatta sen enempää kantaa väittelyyn, niin mielestäni hölmöä käyttää esimerkkinä demotuotetta, jota on käytännössä mahdoton saada tuohon hintaan itselleen napattua.

Totta kyllä että on todella vähän vielä liikkeellä käytettynä / demoversiona näitä kortteja. Muutamia on myyty ihan edulliseen hintaan (esim. tuo mihin laitoin linkin, niitä on 2kpl ilmoituksen mukaan varastossa) sekä esim. täällä muutamia:
Myyty - RX 9070 XT [Raasepori] 9070XT 781€
Myyty - PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper (Varkaus) 700€ 9070XT
Myyty - Asrock 9070 XT Taichi OC [Jyväskylä] 879€ 9070XT
Myydään - Powercolor RX 9070 XT Hellhound (Helsinki) 819€ 9070XT

Ja muutama muu.. noista sanoisin että varsinkin 700€ hintainen oli hyvä diili jne..

Totta kyllä että on todella vähän vielä liikkeellä käytettynä / demoversiona näitä kortteja. Muutamia on myyty ihan edulliseen hintaan (esim. tuo mihin laitoin linkin, niitä on 2kpl ilmoituksen mukaan varastossa) sekä esim. täällä muutamia:
Myyty - RX 9070 XT [Raasepori] 9070XT 781€
Myyty - PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper (Varkaus) 700€ 9070XT
Myyty - Asrock 9070 XT Taichi OC [Jyväskylä] 879€ 9070XT
Myydään - Powercolor RX 9070 XT Hellhound (Helsinki) 819€ 9070XT

Ja muutama muu.. noista sanoisin että varsinkin 700€ hintainen oli hyvä diili jne..
Omakin XT Steel Legend kellottuu niin huonosti, että harkitsen myyntiä. +0% PL ja ilman muistin kellotusta on mukavan hiljainen, mutta tekisi mieli kellottaa, kun olen niin nörtti.

Testailut jatkuu...

GPU clock offset -150MHz
Voltage offset -80mV
Muisti nopealla ja 2714MHz.
Power limit +10%

Jos en laita clock offsettiä niin alivoltitus menee vain -30mV.

Tämän ansiosta Steel Nomadissa 100 pojoa lisää.

Testailut jatkuu...

GPU clock offset -150MHz
Voltage offset -80mV
Power limit +10%

Missä rasituksessa/peleissä epävakaus esiintyy? Itse en ole saanut omaa Pulsea kaatumaan -75mV vielä missään. Cyberpunkkia en laske tuohon, kun kaatuu Path Tracing päällä vakionakin.

Missä rasituksessa/peleissä epävakaus esiintyy? Itse en ole saanut omaa Pulsea kaatumaan -75mV vielä missään. Cyberpunkkia en laske tuohon, kun kaatuu Path Tracing päällä vakionakin.
Warhammer: Darktideä on pelannut kaikki herkut päällä.

Silikonilotto ei nyt osunu hirveen hyvin omalle kohdalle.

Tosin, olen epäillyt myös koneen vanhaa poweria joka on aivan tapissa näillä kamppeilla, en ihmettelisi jos äärirajoilla sähkö ei ole ihan hyvää enää.

Testailut jatkuu...

GPU clock offset -150MHz
Voltage offset -80mV
Power limit +10%

Kun ajat Steel Nomad stressi testin niin se kertoo aika hyvin oikean tilanteen. Itsekin alussa ajattelin että hyvin pyörii jollain -100mV / +250 Clock Offset, muistit 2750 fast ja power limit +10% (meni kyllä testit oikein hyvin lävitse, myös tuo Steel Nomad) mutta kun aloin testaamaan tuota stressitestiä huomasi että oli kaukana vakaasta ja jouduin menemään -100mV / -125 Clock Offset, muistit 2750 fast ja power limit +10%

Kun ajat Steel Nomad stressi testin niin se kertoo aika hyvin oikean tilanteen. Itsekin alussa ajattelin että hyvin pyörii jollain -100mV / +250 Clock Offset, muistit 2750 fast ja power limit +10% (meni kyllä testit oikein hyvin lävitse, myös tuo Steel Nomad) mutta kun aloin testaamaan tuota stressitestiä huomasi että oli kaukana vakaasta ja jouduin menemään -100mV / -125 Clock Offset, muistit 2750 fast ja power limit +10%

Onko tuo AMD korteille hyvä testi? Oma kokemus vain Nvidia puolelta, jossa steel nomad on erittäin huono testaamaan vakaata kellotusta. 3dmarkin paras vakaustesti ollut Port Royal ray tracing testi(20 loop) NV korteille. Kiinnostaisi tietää miten AMD kortit tuosta selviää, jos joku viittii testata.

Miinus Offset on järkevä valinta:

Mielestäni testit huomioi liian vähän miinus-clock Offsetin hyödyt, saksalaisessa testissä siihen liittyen: peleissä on joka tapauksessa vaikeuksia päästä 3200mhz:hin kelloihin ja yli. Ja sekin harvan kortin kyky. Olen maininnutkin että mielestäni järkevintä on tehdä miinus-Clock Offset, suunnilleen 3100-3200mhz kohdille johon alivoltit sallii. Samalla varmistaa esim. -200 Offsetillä, ettei missään pelissä tule ylläripiikkiä ja siten kaatumista, koska 3200mhz on aina raja (tai mikseipä 3300mhz jos kortti pysyy vakaana) :).

Ilman muuta jos sattuu huippu-yksilö, ja kortti boostaa alikelloilla reippaasti yli 3200Mhz:in peleissä ja pysyy vakaana, sitten toki sen mukaan tuo raja. Tai jos omistaa 360 watin kortin, silloin enemmän pelivaraa. Mutta suurin osa peleistä ja korteista, raja on aika selvä. Alla vielä tuon Offsetin tueksi kuvaa tuosta testistä, missä asiaa käsiteltiin hyvin. Saksalainen testi, mutta vaikkapa sivukääntäjällä kääntyy:

UUaLn3KQTV.png

Viimeksi muokattu:
Onko tuo AMD korteille hyvä testi? Oma kokemus vain Nvidia puolelta, jossa steel nomad on erittäin huono testaamaan vakaata kellotusta. 3dmarkin paras vakaustesti ollut Port Royal ray tracing testi(20 loop) NV korteille. Kiinnostaisi tietää miten AMD kortit tuosta selviää, jos joku viittii testata.
Port royal menee itsellä läpi -155mV ja steel nomad -95mV, eli steel nonad näyttää paljon paremmin vakauden kuin port royal. Tosin ei sekään totuutta kerro, vaikka steel nomad meneekin läpi -95mV niin oikeasti kortti oma korttini on vakaa vasta -45mV alivolteilla.

Port royal menee itsellä läpi -155mV ja steel nomad -95mV, eli steel nonad näyttää paljon paremmin vakauden kuin port royal. Tosin ei sekään totuutta kerro, vaikka steel nomad meneekin läpi -95mV niin oikeasti kortti oma korttini on vakaa vasta -45mV alivolteilla.

Huh, ompa heikko testi tuo Port Royal sitten AMD korteille. Mulla on se ollut RTX 3080, RTX 4080 ja RTX 5080 kanssa raskain kuorma alivoltituksille mitä olen löytänyt, olettaen ettei ole virtarajoitettu ja throttlaa kelloja. Portal RTX, Cyberpunk ja muut rt pelit pyörii korkeammille kelloilla tuntikausia mitä Port Royal kaataa 30minsassa tai miten kauan siinä meneekään 20 loopin stress testissä.

Viimeksi muokattu:

Alivoltituksessa on aina se riski että alapäässä tippuu jännite liikaa kun kellotaajuus on alemmalla tasolla. Sen takia voi olla isokin ero sillä missä pelissä on milläkin oikeasti vakaana.

Esim. 7900XTX:llä voin vetää 3000Mhz max kelloilla UV:n 1150 vakiosta -> 1050 ja on vakaa osittain. Jos rajoitan max kellot 2500 Johon kortti yleensä vaan pääsee raskaimmissa peleissä, niin sitten UV pitää jättää 1100 tasolle että on vakaa. Veikkaan että sama hommeli RDNA4. Jos on mahdollista rajoittaa ylä ja alapään kelloja niin varmaan löytyy syy siihen millä jännitteillä on vakaa.

Ehkä paras onkin katsoa MSI afterburnerilla myös GPU:n jännitetasoa että näkee missä se oikeasti pyörii. Esim. jos itsellä menee kauheasti alle 0.75v niin sitten alkaa epävakaus rasituksessa, riippumatta kellotaajuudesta.

Omalla kohdalla Steel Nomadin stressitesti meni läpi -40mV vaan Warhammer: Darktide kippasi jonkun ajan päästä mutta -30mV pysyy pystyssä (tämä siis aiemmin ilman MHz-offset-säätöä).

Onko tässä sitten vaikuttanut prossun tuottama lisälämpö/kuorma powerille, ehkä.

Statistiikka

Viestiketjuista
272 456
Jäsenet
76 887
Uusin jäsen
nili

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom