Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT -ketju (Navi 31)

Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
Kyllä tuo 19 asteen ero 450W:lla on mun mielestä todella hyvä ja 65 hotspotti varsin kohtuullinen. Ei se GCD:nkään ”sisältö” ole tasaista massaa vaan lämpiää tietyistä kohdista, pii puolestaan on lämmönjohteena melko kehnoa joten eroja tulee väkisinkin.
Mun Navi21XTXH EK:n blokilla ja Kryonaut välissä, ei tuolla sähköteholla eroa saanut alle 30 asteen millään ja hotspot yli 80..

Mites MCD lämmöt?
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 901
Kyllä tuo 19 asteen ero 450W:lla on mun mielestä todella hyvä ja 65 hotspotti varsin kohtuullinen. Ei se GCD:nkään ”sisältö” ole tasaista massaa vaan lämpiää tietyistä kohdista, pii puolestaan on lämmönjohteena melko kehnoa joten eroja tulee väkisinkin.
Mun Navi21XTXH EK:n blokilla ja Kryonaut välissä, ei tuolla sähköteholla eroa saanut alle 30 asteen millään ja hotspot yli 80..

Mites MCD lämmöt?
Mikä kortti sulla oli?
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
aa luulin et noi mittaukset on 7900 sarjalaisella. Vissiin lukihäiriö ku missannu sellasen olennaisen asian.
Juu, nimenomaan Navi 21 tuossa kirjoitin, tuo vanhempi kortti siis. Ja käytössä tällä hetkellä tuo Pulse 7900XTX. Vesiblokin saa tähän vasta syssymmällä :(
Saa nähdä jaksaako tuon huutoa kuunnella paria kuukautta, vai pitäisikö kokeilla vaikka deshroudata tuo ja pistää pari 120mm flektiä tilalle..
 

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
189
Tuli hankittua pääsääntöiseen 1440p ja satunnaiseen 4k-pelailuun torista Sapphire Nitro+ 7900 XT. NITRO+ AMD Radeon™ RX 7900 XT Vapor-X 20GB

Aiemmin olen käyttänyt yksinomaan Nvidian kortteja. Kortin vaihdon suoritin seuraavasti: uudelleenkäynnistys safe mode -> DDU:lla ajurit pois -> virta pois -> kortti vaihtoon -> kone päälle ilman nettiyhteyttä -> uusimmat AMD ajurit -> restart ja netti kiinni.

Vakioasetuksilla Time Spy Graphics Score 26500 joka ilmeisesti on aika lailla keskitasoa. Kortti on kohtuu hiljainen ja lämmöt nousivat 65 asteeseen ja hot spotissa 79 asteeseen. Furmarkissa 1500 fps pyörityksellä sai coil whinet kuulumaan mutta normitesteissä ei.

Pariin ongelmaan kuitenkin jo törmäsin. Superposition benchmark kaatuu heti alkuunsa eikä sitä pysty ajamaan (uudelleenasennuksella korjautui). Virrankulutus idlenä työpöydällä on 80 W, joka tippuu 45 W tasolle kun toisen näytön kytkee irti, ja 12 W tasolle jos näytön laittaa 60 Hz virkistystaajuudelle. Kuvittelin että tämä ongelma olisi ollut uusimmissa 23.7.1. ajureissa korjattuna? Käyttiksenä Windows 10 Education N 64 bit. Korkean virrankulutuksen näyttää aiheuttavan se, että VRAM clock speed jumittuu maksimitasoonsa 2487 MHz.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
364
Virrankulutus idlenä työpöydällä on 80 W, joka tippuu 45 W tasolle kun toisen näytön kytkee irti, ja 12 W tasolle jos näytön laittaa 60 Hz virkistystaajuudelle. Kuvittelin että tämä ongelma olisi ollut uusimmissa 23.7.1. ajureissa korjattuna? Käyttiksenä Windows 10 Education N 64 bit. Korkean virrankulutuksen näyttää aiheuttavan se, että VRAM clock speed jumittuu maksimitasoonsa 2487 MHz.
Mulla vie kahdella ja kolmella näytöllä kans jotain 50-60w idlena työpöydällä, vasta kun laskee kaikki 60hz niin tokenee, mutta kellot on kuitenkin kokoajan ihan normi idle kellot, ,myös muistin osalta.
 

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
189
Itselläni 2 kpl näyttöjä joissa 1440p ja 165 hz. Idlessä muistin kellot näköjään tippuu lepotilaan jos laittaa molemmat näytöt korkeintaan 120 Hz virkistystaajuudelle, mutta jos edes toinen niistä on 165 Hz niin ei auta vaikka laittaisi toisen 60 Hz, muistin kellot jäävät maksimille ja virrankulutus 80 wattiin. Kai se on sitten vain ominaisuus.
 

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
189
Käytössä oli siis tosiaan puhtaasti asennetut uusimmat 23.7.1. ajurit.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 901
Tuli hankittua pääsääntöiseen 1440p ja satunnaiseen 4k-pelailuun torista Sapphire Nitro+ 7900 XT. NITRO+ AMD Radeon™ RX 7900 XT Vapor-X 20GB

Aiemmin olen käyttänyt yksinomaan Nvidian kortteja. Kortin vaihdon suoritin seuraavasti: uudelleenkäynnistys safe mode -> DDU:lla ajurit pois -> virta pois -> kortti vaihtoon -> kone päälle ilman nettiyhteyttä -> uusimmat AMD ajurit -> restart ja netti kiinni.

Vakioasetuksilla Time Spy Graphics Score 26500 joka ilmeisesti on aika lailla keskitasoa. Kortti on kohtuu hiljainen ja lämmöt nousivat 65 asteeseen ja hot spotissa 79 asteeseen. Furmarkissa 1500 fps pyörityksellä sai coil whinet kuulumaan mutta normitesteissä ei.

Pariin ongelmaan kuitenkin jo törmäsin. Superposition benchmark kaatuu heti alkuunsa eikä sitä pysty ajamaan (uudelleenasennuksella korjautui). Virrankulutus idlenä työpöydällä on 80 W, joka tippuu 45 W tasolle kun toisen näytön kytkee irti, ja 12 W tasolle jos näytön laittaa 60 Hz virkistystaajuudelle. Kuvittelin että tämä ongelma olisi ollut uusimmissa 23.7.1. ajureissa korjattuna? Käyttiksenä Windows 10 Education N 64 bit. Korkean virrankulutuksen näyttää aiheuttavan se, että VRAM clock speed jumittuu maksimitasoonsa 2487 MHz.
Katoitko siis amd sofwarella ton virrankulutuksen vai hwInfolla?
 

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
189
Katoitko siis amd sofwarella ton virrankulutuksen vai hwInfolla?
Näyttää samaa virrankulutusta sekä AMD Adrenalinessa, GPU-Z:ssa että HWinfossa. Kaikista käytössä uusimmat versiot. Guru3D foorumeilta bongasin muitakin käyttäjiä joilla useampi monitori käytössä ja uusimmilla ajureilla edelleen 70-90W idlessä.

edit. ei tämä homma nyt mikään elämää suurempi ongelma ole, lähinnä se että tuo idle-kulutus aiheuttaa sen että tuulettimet pyörähtävät vähän väliä käyntiin kun lämpötila hitaasti ujuttautuu ylöspäin. Tosin jos kämpässä on yhtään mitään muuta äänen lähdettä niin ei noita tuulettimia edes huomaa. Lähinnä periaatteesta tätä pohdin kun ei oikein ole hyvää syytä miksi pitäisi kuluttaa noin paljon virtaa vaikkei tee mitään. Nvidiallakin olen aikanaan samaa ongelmaa joutunut vääntämään mutta siellä korjautui ajureiden myötä.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 901
Näyttää samaa virrankulutusta sekä AMD Adrenalinessa, GPU-Z:ssa että HWinfossa. Kaikista käytössä uusimmat versiot. Guru3D foorumeilta bongasin muitakin käyttäjiä joilla useampi monitori käytössä ja uusimmilla ajureilla edelleen 70-90W idlessä.

edit. ei tämä homma nyt mikään elämää suurempi ongelma ole, lähinnä se että tuo idle-kulutus aiheuttaa sen että tuulettimet pyörähtävät vähän väliä käyntiin kun lämpötila hitaasti ujuttautuu ylöspäin. Tosin jos kämpässä on yhtään mitään muuta äänen lähdettä niin ei noita tuulettimia edes huomaa. Lähinnä periaatteesta tätä pohdin kun ei oikein ole hyvää syytä miksi pitäisi kuluttaa noin paljon virtaa vaikkei tee mitään. Nvidiallakin olen aikanaan samaa ongelmaa joutunut vääntämään mutta siellä korjautui ajureiden myötä.
Mulla se pomppii 17-50 välillä yhdellä näytöllä koko ajan. 160hz viskistystaajuudella. En oo ennen edes koko virrankulutusta ajatellut.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 350
Pikkasen eri lämmöt mulla tuulettimet siis 75% tässä.
Noilla kierrosnopeuksilla mää veikkaan että tuulettimet hajoaa paljon ennen grafiikkapiiriä. Eli varaa laskea tuuletinten nopeutta jos haluaa. Toisaalta takuuuseenhan nuo menee jos hajoaa muutamassa vuodessa tuulettimet.

Itse ajelen huoletta 100c hotspot ja noin 75c GPU -lämmöt, tuulettimet 800-1200rpm, kun kiinteän kellotaajuuden asettaa niin ei throttlaa yhtään megahertsiä, ja lämmöt vielä tarpeeksi kaukana insinjöörien testaamista maksimeista. Paitsi nyt kesälämmöillä ajelen alikelloilla, kun ei ole edes tarvetta noin kovalle teholle peleissä. Kesällä watit kiistatta merkkaa jotakin. Muina vuodenaikoina ei mitään jos kotelo on tarpeeksi tuulettettuva.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 901
Noilla kierrosnopeuksilla mää veikkaan että tuulettimet hajoaa paljon ennen grafiikkapiiriä. Eli varaa laskea tuuletinten nopeutta jos haluaa. Toisaalta takuuuseenhan nuo menee jos hajoaa muutamassa vuodessa tuulettimet.

Itse ajelen huoletta 100c hotspot ja noin 75c GPU -lämmöt, tuulettimet 800-1200rpm, kun kiinteän kellotaajuuden asettaa niin ei throttlaa yhtään megahertsiä, ja lämmöt vielä tarpeeksi kaukana insinjöörien testaamista maksimeista. Paitsi nyt kesälämmöillä ajelen alikelloilla, kun ei ole edes tarvetta noin kovalle teholle peleissä. Kesällä watit kiistatta merkkaa jotakin. Muina vuodenaikoina ei mitään jos kotelo on tarpeeksi tuulettettuva.
pelatessa ne huitelee 1300-2000rpm hotspotin ollessa 90 astetta. Gpu 60 astetta.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
364
Päivitin koneen biosin ja ajelin sitten time spy:n niin yhtäkkiä onkin näyttiksen hotspot hypänny 110c, eihän se siinä jatkuvasti pysy mutta kyllä se siellä käy ja näkyy tuloksissa selvästi että enää ei saa samoja gpu pisteitä mitä ennen.
Mikähän perkele siihen iteksiään näin yhtäkkiä, ei tuota ongelmaa vielä vähän aikaa sitten ollut.
 
Liittynyt
20.07.2023
Viestejä
2
Long time lurker, first time poster jne.

Vanha GTX 780 on pääsemässä ansaitulle eläkkeelle. Taloon muutti hiljattain uusi kone jota en ole vielä päässyt kunnolla kyykyttämään - osittain sen takia että taisin tehdä tollon työn kun hommasin TUF 7900 XTX OC:n kaveriksi be quietin dark power 13 850W virtalähteen?

Asus ohjeistaa käyttämään kolmea erillistä PCIe piuhaa tarjoamaan kortille virtaa, mutta dark power tarjoaa ainoaastaan kaksi PCIe lähtöä plus tuon kirotun (ja nyt jo vanhentuneen?) 12VHPWR PCIe 5.0 600W. Nyt näyttis saa virtansa siis ainoastaan kahdesta erillisestä PCIe lähdöstä, eli juuri niin kuin Asus kehottaa olla tekemättä.
ei-nain.png


Kuinkas yhteensopimaton combo tämä nyt oikein on? Työpöytäkäytössä tuo kyllä hyrrää, mutten ole vielä kerennyt sen enempiä kurittamaan kokoonpanoa. Onko tuosta 600W lähdöstä minulle mitään iloa tässä tilanteessa?

Kiitos ja anteeksi.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
250
Long time lurker, first time poster jne.

Vanha GTX 780 on pääsemässä ansaitulle eläkkeelle. Taloon muutti hiljattain uusi kone jota en ole vielä päässyt kunnolla kyykyttämään - osittain sen takia että taisin tehdä tollon työn kun hommasin TUF 7900 XTX OC:n kaveriksi be quietin dark power 13 850W virtalähteen?

Asus ohjeistaa käyttämään kolmea erillistä PCIe piuhaa tarjoamaan kortille virtaa, mutta dark power tarjoaa ainoaastaan kaksi PCIe lähtöä plus tuon kirotun (ja nyt jo vanhentuneen?) 12VHPWR PCIe 5.0 600W. Nyt näyttis saa virtansa siis ainoastaan kahdesta erillisestä PCIe lähdöstä, eli juuri niin kuin Asus kehottaa olla tekemättä.


Kuinkas yhteensopimaton combo tämä nyt oikein on? Työpöytäkäytössä tuo kyllä hyrrää, mutten ole vielä kerennyt sen enempiä kurittamaan kokoonpanoa. Onko tuosta 600W lähdöstä minulle mitään iloa tässä tilanteessa?

Kiitos ja anteeksi.
Paljon mahdollisesti ei tuossa yhtälössä ei ole mitään hätää, mutta väistämättä tuo kaapeli jonka kumpikin haara on kytkettynä, niin lämpiää enemmän. Itse laittaisin Be Quietin supporttiin tuosta vielä kysymystä koska tosiaan tuo Asusin XTX ottaa oletettavasti riehakkaammalla biosilla sen n. 450 wattia hönkää käyttöönsä.

Sitten jos Be Quietilta tuumitaan että voi olla ongelma, niin poweri palautukseen tai myyntiin/vaihtoon varmaan ja jokin kolmella erillisellä narulla oleva poweri. Itse uskallan suositella Corsairin Shiftin kilowattista. Mulla on semmonen ajamassa Sapphiren Nitro+:aa.

Ja siitä 12VHPWR -narusta ei ole tässä kohtaa mitään iloa :/
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
926
Asus TUF 7900XTX on 430W max biossilla, eli 30W matalempi kuin esim. Nitro+ tai Merc.
Jos tuo on alkuunkaan laadukas poweri, niin ei pitäisi olla ongelmaa käyttää jakajalla.
 
Liittynyt
20.07.2023
Viestejä
2
Itse laittaisin Be Quietin supporttiin tuosta vielä kysymystä
Jeps, laitoinpa heille viestiä. Toivotaan että saksalainen täsmällisyys näkyy vasteajassa.
Ja siitä 12VHPWR -narusta ei ole tässä kohtaa mitään iloa :/
Näin vähän pelkäsinkin. Tällainen yksinkertaisempi kaveri kuten minä olisi toivonut että nuo 12vhpwr 3x8 jakopiuhat toimisivat myös toiseen suuntaan, mutta ilmeisesti ei :sad:
Jos tuo on alkuunkaan laadukas poweri, niin ei pitäisi olla ongelmaa käyttää jakajalla.
Kyllähän tuo ihan soiva peli pitäisi ymmärtääkseni olla. Katsotaan mitä supo vastaa.

Edit: Be Quiet vakuuttelee että ei ole hätää.
I understand your concern about the power requirements for the TUF 7900 XTX graphics card. While Asus recommends using three separate PCIe ports on the power supply for optimal power delivery, using two separate PCIe ports from the Dark Power 13 is still be sufficient to power your GPU effectively.

Our power supplies are designed to deliver stable and reliable power to high-performance components like your GPU.

There are no adverse effects or disadvantages for you when using two separate PCIe connections. The Dark Power 13 is a robust and capable power supply, and it will handle the power demands of your graphics card without any issues.
 
Viimeksi muokattu:

YTY

Liittynyt
25.02.2018
Viestejä
189
Powerin pitäisi olla kyllä ihan hyvä, lähinnä se että minkälaiselle teholle virtalähteen pään liitäntä ja pcie-virtakaapeli on speksattu. Ymmärtääkseni esim. corsairin RMx-sarjan pcie-kaapelit joissa on kaksi liitintä per piuha, kestävät 300W per kaapeli (150W per liitin). Joku tekkisivustokin noita oli joskus testaillut, linkkiä artikkeliin en nyt kuitenkaan muista.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
926
Kyllä tuo 19 asteen ero 450W:lla on mun mielestä todella hyvä ja 65 hotspotti varsin kohtuullinen. Ei se GCD:nkään ”sisältö” ole tasaista massaa vaan lämpiää tietyistä kohdista, pii puolestaan on lämmönjohteena melko kehnoa joten eroja tulee väkisinkin.
Mun Navi21XTXH EK:n blokilla ja Kryonaut välissä, ei tuolla sähköteholla eroa saanut alle 30 asteen millään ja hotspot yli 80..

Mites MCD lämmöt?
Sori, että kesti.
Tämän pitäis aika lailla kattaa tilanteen.
MCD temp.jpg
KF1 näyttäs pyörivän kohtuullisesti ilman FPS limittiä. :lol:
KF1 7900xtx.jpg
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
Kyllähän nuo on ihan hyvät. Itse joutuu varttumaan AC:n blokkia vielä pari kuukautta :grumpy:
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
77
Heips. Onko täällä kukaan kokeillut 7900 xtx:llä VR:n toimivuutta uusimmilla ajureilla? Iracingiä pitäisi päästä ajamaan syksyllä ja joku näyttis pitäisi hommata.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
275
Millasia nuo Asrockin Phantom Gaming OC-mallit ovat? Hinnat ihan siedettävät proshopissa. Starcartin kautta tilattuna XT-mallille jäisi hintaa 866,73€ mutta tuleeko sen kautta tilattuna mukaan pelikoodi? edit: Starcart-ketjun mukaan ainakin yhden kommentin mukaan saa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
364
Millasia nuo Asrockin Phantom Gaming OC-mallit ovat? Hinnat ihan siedettävät proshopissa. Starcartin kautta tilattuna XT-mallille jäisi hintaa 866,73€ mutta tuleeko sen kautta tilattuna mukaan pelikoodi? edit: Starcart-ketjun mukaan ainakin yhden kommentin mukaan saa.
mulla on phantom gaming oc 7900xtx ja ekan kahden kuukauden kokemuksella sanoisin että on hyvä, mutta sitten iskikin tuo junktion/hotspot 110c ongelma, en ole kerennyt vielä takuun kanssa puljata niin paha sanoa sen paremmin.
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Mahtaisikohan kiinasta saada kaapattua tuollaista 7900 gre mallia mitenkään :hmm:
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
Mahtaisikohan kiinasta saada kaapattua tuollaista 7900 gre mallia mitenkään :hmm:
Sori kun kysyn, mutta minkä ihmeen takia? Johonkin museoon/kokoelmaan kenties? Eikai tuolla paljoa muuta virkaa ole, ellei ole ainakin 20% halvempi kuin XT...
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Miksi mennä valtavirran mukana ja luulisi olevan nopeampi kuin perusmallin 6800 radeon
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
255
Jos haluaa "RX7800" käsiinsä 1-2 kuukautta ennen kuin muut? Noilla huhutuilla spekseillä saattaisi pelitehoissa kilpailla RX6950XT:n ja 4070Ti:n kanssa. Jos onnistuu hankkia Suomeen 600€ tms, niin ihan hyvältä vaikuttais. Mut menee toki jo spekulaation puolelle.

Edit. Näytti hinnaksi huhutun 750-800 $ eli eihän tuossa silloin juuri järkeä ole, jos selkeesti 7900XT:tä hitaampi..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
541
Mahtaisikohan kiinasta saada kaapattua tuollaista 7900 gre mallia mitenkään :hmm:
Tänään kortti on julkaistu Kiinassa. Jenkeissäkin saanu suositushinnan ennen veroja 649 dollaria. Näyttäisi tulevan XFX, Powercolorilta ja Sapphirelta sekä dual slot AMD:n referenssiä. Lisätietoja tulee varmasti lähi viikkoina tuleeko Suomeen asti kortteja.
 

Liitteet

Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
9092557B-AC75-4174-8925-921F5C02CFA8.jpeg

Sinne holahti Pulseen AsRock Aquan default BIOS. Tämän jälkeen vielä päivitys Extreme OC - versioon jossa defaulttina 2935MHz boost-kellot ja 480W tehoraja, jonka saa nostettua vielä 552W;iin. Täytyy olla vähän varovainen, ei tuo Pulsen jäähy taho oikeen riittää ja blokkia joutuu melkeen 2kk vielä varttumaan..

57DEFED4-187F-4285-B761-05B43A72AACB.jpeg
 

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
898
Pitkään kutkuttanut pistää Nitro pystyyn kun se vaan näyttää niin pirun hyvältä niin. Hommasin Lancool 216:n, jossa varmasti tilaa ilmajäähyn kanssa ja ai että. Tämä kortti on selkeästi suunniteltu tähän asentoon, koska kyljet ovat pitkälti avoimet eli lämpökin pääsee karkaamaan helposti ylöspäin. Nopealla testillä lämmöt tippuivat 4-5 astetta vaikka nostin myös power limitin minimistä maksimiin.

IMG_20230728_222308802.jpg
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 314

Sinne holahti Pulseen AsRock Aquan default BIOS. Tämän jälkeen vielä päivitys Extreme OC - versioon jossa defaulttina 2935MHz boost-kellot ja 480W tehoraja, jonka saa nostettua vielä 552W;iin. Täytyy olla vähän varovainen, ei tuo Pulsen jäähy taho oikeen riittää ja blokkia joutuu melkeen 2kk vielä varttumaan..

Ei ole tullut seurattua MPT yms lähiaikoina.
Onnistuuko flashaus kuinka helposti ja onko jotain rajoitteita?
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
Ei ole tullut seurattua MPT yms lähiaikoina.
Onnistuuko flashaus kuinka helposti ja onko jotain rajoitteita?
MPT ei toimi ja ymmärtääkseni kehittäjillä ei ole aikomustakaan viedä enää eteenpäin sitä. Itelläni on driver only - asennus ja MoreClockToolilla kellotan. BIOS pitää flashata suoraan piiriin. EVC2SE mulla on myös, kytken sen varmaan ensiviikolla korttiin kunhan ehdin.

Jotkut ”kevyemmät” flashaykset, eli käytännössä valmistajien omat päivitykset, onnistuu amdvbflash;llä. Siksi tuohon piti polttaa ensin piirille tuo Aquan perus-BIOS, että sai ASRockin päivitys-exellä ajettua tuon Extremen siihen. Sekin tarkistaa SSID:n eli tuota ei saa ajettua suoraan esim. Taichiin vaan pitää olla BIOSin mukaan nimenomaan Aqua.

Flasherillä menee itse piiriin about kaikki 7900XTX BIOSsit ristiin, mutta esim. Sapphiren korteissa kun on 2kpl HDMI sekä 2kpl DP, mutta muissa korteissa pääsääntösesti 1 HDMI ja 3 DP, niin tuossa ei enää toinen HDMI toimi mulla. Mut joo, on porukka flashannyt noita Aquan, Nitron ja Merc;in BIOSseja ihan MBA refuihinkin ja toimii kyllä. Sinänsä harrastajalle oikein mukava asia näissä Navi31:ssä siis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 733
Alkoi 7900XTX alphacoolin blokilla huitelemaan yli 100C hotspotissa kovissa kulutuspiikeissä, delta coren ja hotspotin välillä 30C tai välillä enemmän.
Pistin nyt koneen loopin uusiksi (kaikki radit puhaltaa nyt ulos eikä sisään) ja samalla pistin uudet tahnat kortille.
- Neste 35C
- Core 50C
- hotspot 74C
- ~350W

Ihan kivasti parani lämmöt. Tahnat oli jotenkin pumppautunut ytimen keskeltä pois, todennäköisesti sen takia kun otin yhdessä vaiheessa backplaten irti ja poistin sieltä VRM-tyynyjä coil whinen vähentämiseksi. Backplatessa on coren kohdalla paksut tyynyt.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 435
Tänään kortti on julkaistu Kiinassa. Jenkeissäkin saanu suositushinnan ennen veroja 649 dollaria. Näyttäisi tulevan XFX, Powercolorilta ja Sapphirelta sekä dual slot AMD:n referenssiä. Lisätietoja tulee varmasti lähi viikkoina tuleeko Suomeen asti kortteja.
Alkaa tuota GRE:tä varmaan saamaan kohta Euroopastakin. Ainakin valmiskonepaketeissa on jo tarjolla.
Konepaketti 7900GRE:llä maksaa €1849 ja sama kone RX 7900 XT:llä €2099, eli hintaero olisi tämän mukaan 250€.
Geizhalsin halvin 7900XT maksaa 809€, eli GRE:n tulisi sijoittumaan jonnekin 650-700€ välinmaastoon.

 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
255
Toi 649$ on kyllä positiivinen yllätys toteutuessaa. En silti usko ennenkuin näen, et jenkkien veroton 649$ ois Euroopassa 650-700€. Saksassa myyntiin 1.19 x 650 = ~775€ ja Suomessa sitten 799€. Semmonen viiskymppiä eroa XT. Pessimisti ei pety =)
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
541
Toi 649$ on kyllä positiivinen yllätys toteutuessaa. En silti usko ennenkuin näen, et jenkkien veroton 649$ ois Euroopassa 650-700€. Saksassa myyntiin 1.19 x 650 = ~775€ ja Suomessa sitten 799€. Semmonen viiskymppiä eria XT. Pessimisti ei pety =)
Positiivista on myös tuo 7900 GRE:n dual slot referenssi malli. Vanilla refu 6800 jälkeen ollu todella hiljaista AMD:n tehokkaampien dual slot korttien suhteen. SFF-rakentelijat tykkää näistä kuten allekirjoittanutkin.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
544
Alkoi 7900XTX alphacoolin blokilla huitelemaan yli 100C hotspotissa kovissa kulutuspiikeissä, delta coren ja hotspotin välillä 30C tai välillä enemmän.
Pistin nyt koneen loopin uusiksi (kaikki radit puhaltaa nyt ulos eikä sisään) ja samalla pistin uudet tahnat kortille.
- Neste 35C
- Core 50C
- hotspot 74C
- ~350W

Ihan kivasti parani lämmöt. Tahnat oli jotenkin pumppautunut ytimen keskeltä pois, todennäköisesti sen takia kun otin yhdessä vaiheessa backplaten irti ja poistin sieltä VRM-tyynyjä coil whinen vähentämiseksi. Backplatessa on coren kohdalla paksut tyynyt.
Mitä tahnaa olet käyttänyt? Kun on seurannut kirjottelua näistä, niin aika selkeästi löysät tahnat, kuten Noctuat ja Arcticit ei näissä toimi vaan pumppautuu pois jopa parissa viikossa. Paksut ja jäykät, kuten Alphacoolin Subzero/Apex tai SYY-157 ilmeisesti toimii/kestää, samoin nestemetalli, TG KryoSheet sekä Honeywell PTM7950. Omaani laitoin väliaikaisesti Kryonauttia enkä odota sen kestävän. Apexia on tuubi odottamassa seuraavaa avausta.
Edit: Thermalright TFX unohtui tuosta toimivien tahnojen listasta. Kryonaut Extreme saattaa kestää myös
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 733
Mitä tahnaa olet käyttänyt? Kun on seurannut kirjottelua näistä, niin aika selkeästi löysät tahnat, kuten Noctuat ja Arcticit ei näissä toimi vaan pumppautuu pois jopa parissa viikossa. Paksut ja jäykät, kuten Alphacoolin Subzero/Apex tai SYY-157 ilmeisesti toimii/kestää, samoin nestemetalli, TG KryoSheet sekä Honeywell PTM7950. Omaani laitoin väliaikaisesti Kryonauttia enkä odota sen kestävän. Apexia on tuubi odottamassa seuraavaa avausta.
Taisi olla mx4 ennestään, pistin nyt EK:n tuubinjämät mitä oli jäänyt yli edellisistä asennuksista.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 338
Itsellä huonoja kokemuksia MX-4:stä näyttiksessä. Hyvin nopeasti alkoi lämmöt menemään ylös. Sen jälkeen ei ole tullut missään sitä enää käytettyä. Gelid GC-Extreme toimi oikein hyvin.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
564
Toi 649$ on kyllä positiivinen yllätys toteutuessaa. En silti usko ennenkuin näen, et jenkkien veroton 649$ ois Euroopassa 650-700€. Saksassa myyntiin 1.19 x 650 = ~775€ ja Suomessa sitten 799€. Semmonen viiskymppiä eroa XT. Pessimisti ei pety =)
Joo näinhän se tulee olemaan. 800 euroa suomessa tuo maksaa ihan raakileesti kun laskee 1.24 kertoimella. Sinällään harmi. Tuon kortin tulis olla max 400-500 euroa että suomessa päästäis edes tuohon 600 tuntumaan joka aika kova hinta sekin ottaen huomioon suorituskyvyn.

Kyseinen kortti olis kyllä itselle optimaalinen virrankulutuksen/suorituskyvyn ja muistin osalta 1440p pelaamiseen. Valitettavasti sitä että hinnat tippuis maailmalla edes tuonne 500 tietämiin saadaan todennäköisesti odotella taas seuraavat 2 vuotta eli seuraavan sukupolven julkaisuun asti. Kyllähän tää hinnoittelu korteilla on edelleen ahdistavan tuskaista.
 
Liittynyt
28.12.2021
Viestejä
255
Kyllähän "RX7800XT-tasoisen" kortin 600€ hintakin ois ihan hyvä. Mutta taitaa olla sinänsä turha arvailla, kun tuolta io-techin uutisesta lukee:

Juu tulee muualle mutta ei jälleenmyyntiin, tulee erillinen uutinen aiheesta
Eli ilmeisesti valmiskoneisiin tulee muttei muuten?!
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
157
Nyt kun tässä on kohta puolisen vuotta 7900xtx pätkitty menee niin täytyy kyllä sanoa että onhan se hyvä kortti. Alkuu vähä pelotti koskea AMD koska viimeks ollu AMD koneessa 2004. Alkuu nuo ajurit kyllä temppuili ja piti vikasuojatilassa niitä poistella, mutta nyt ei oo ollu mitään ongelmaa niiden suhteen pitkää aikaan. Lämmöt pysyy alhaalla, ainut mikä edelleen ketuttaa on tuo virrankulutus idlenä, 105W. Ei auta vaikka repii toisen näytön pois ja laskee päänäytön 120hz, johtunee tästä G9 näytön resosta. Ehkä sekin joskus tässä korjaantuis.

Kaipa sitä uskaltaa nyt ja tässä suositella näitä vehkeitä muillekin. Hienoa että AMD sai lyötyä Nvidialle vastapalloon, jospa se tästä vielä lähtis kiitoon seuraavilla sukupolvilla.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 901
Nyt kun tässä on kohta puolisen vuotta 7900xtx pätkitty menee niin täytyy kyllä sanoa että onhan se hyvä kortti. Alkuu vähä pelotti koskea AMD koska viimeks ollu AMD koneessa 2004. Alkuu nuo ajurit kyllä temppuili ja piti vikasuojatilassa niitä poistella, mutta nyt ei oo ollu mitään ongelmaa niiden suhteen pitkää aikaan. Lämmöt pysyy alhaalla, ainut mikä edelleen ketuttaa on tuo virrankulutus idlenä, 105W. Ei auta vaikka repii toisen näytön pois ja laskee päänäytön 120hz, johtunee tästä G9 näytön resosta. Ehkä sekin joskus tässä korjaantuis.

Kaipa sitä uskaltaa nyt ja tässä suositella näitä vehkeitä muillekin. Hienoa että AMD sai lyötyä Nvidialle vastapalloon, jospa se tästä vielä lähtis kiitoon seuraavilla sukupolvilla.
Nyt kun sen ääneen menit sanomaan ni... Itekkin aika vannoutuneena AMD miehenä kun käytettynä enimmäkseen ostellut noita näyttiksiä, ja sit panostat uuteen 7900xtx:n ni lähti palautukseen. Katotaan teinkö heti perään toisen virheen kun leiriä vaihdoin :nb:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 317
Viestejä
4 279 576
Jäsenet
71 651
Uusin jäsen
Lenkka

Hinta.fi

Ylös Bottom