Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole koskaan ymmärtänyt että ensiksi ostetaan markkinoiden nopein näytönohjain ja sitten alikellotetaan se vastaamaan vanhempaa sukupolven korttia.
Käyttöastetta saa pienemmäksi rajoittamalla fps...
Itse pelaan käyttöasteen kanssa säätämällä pelin asetuksia.Joo siis haluun itekki tietää miten lasketaan/säädetään käyttöastetta, niin joku voi valaista mua kanssa.
Eli jos saman tehon ellei paremman tehon saa vetämällä powerlimitin -10% ja vähän säätämällä, mikä taas kuluttaa vähemmän sähköä/tuottaa vähemmän lämpöä, Niin on myös parempi vaihtoehto?
Nyt joku viisas äkkiä valaisemaan/selittämään asian mulle, kun en asiasta oo 15 vuoden aikana kuullut, ja en saa varmaan unta ennen kuin tiedän mikä kikka tää on?
En ole koskaan ymmärtänyt että ensiksi ostetaan markkinoiden nopein näytönohjain ja sitten alikellotetaan se vastaamaan vanhempaa sukupolven korttia.
Vega olikin outolintu jota kellotettiin alivoltittamalla.Itse en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat sen kalleimman kortin (tai vaikka minkä hintaisen kortin) ja antavat sen hakata lämpöjä vasten jännitteen ollessa vakiona, tuulettimien huutaessa ja kortin eliniän laskiessa silmissä. Tehden samalla kotelosta saunan ja saaden ehkä vielä prosessorinkin throtlaamaan.
Siksi ainakin itse oli sitten kalliimpi tai halvempi kortti kyseessä (esim. Vega kortit tai nykyinen 6700XT) laitan jännitettä alemmas, nostan kelloja ja katson tyytyväisenä kun lämmöt ovat alemmat, kaikki tulokset ja tehot ovat enemmän ja kortti vielä elääkin pidempään. Vaikka ehkä vie enempi virtaa seinästä mutta minähän sen maksan...
Vega olikin outolintu jota kellotettiin alivoltittamalla.
Se että ei huolehdi kotelon ilmanvaihdosta ja sen myötä menettää tehoja on vain laiskuutta.
Kuten sekin ettei imuroi koteloa viikottaisen imuroinnin yhteydessä.
Itse pelaan käyttöasteen kanssa säätämällä pelin asetuksia.
Monesti riittää että kun yhden tai kaksi asetusta laskee ultralta maximiin. Niin näytönohjaimen käyttö saattaa laskea montakymmentä prosenttia ilman että huomaat silmämääräisesti eroa.
Totta, oletin että kaikki käyttää pölysuojia.Kotelon sisältähän ei tavallisella imurilla kannata imuroida... Aika rajusti staattista sähköä saa aikaan ja voi huonolla tuurilla rikkoa komponentteja.
Ja alivoltittamallahan nykyään kellotetaan lähes kaikkia näyttiksiä koska yleensä tehoraja on se rajoittava tekijä
Miksi se vaikuttaisi prosessoriin jos vähentää näynohjaimen työn tarvetta?Onko sinulla todella hidas prosessori jos saat ultralta asteen pudottamalla muutettua pelin pullonkaulan täysin prosessorille?
Huomattavasti enemmän järkeä minun mielestä kellottaa ja laskea sen myötä gpu:n käyttöastetta entä alikellottaa ja laittaa gpu:n käyttöaste 100%.
Jos ei sitten ole lämpö ongelma kesäisin.
Oliko (yli)kellotettu, kun se taisi olla kommentin pointti jos tekstin ymmärsin oikeinNoh, aikani kuluksi tässä tuhersin. Laitoin Fps limit 100, mikä mun oma ns "raja". Käyttöaste vaihteli 85-93%.
Oliko (yli)kellotettu, kun se taisi olla kommentin pointti jos tekstin ymmärsin oikein
Eli kellotuksella käyttöaste alemmaksi...
Niinhän nuo boostavat jos budjetissa on tilaa ja lämmöt sallivat.Juu kellotin kyllä. Pl+15 ja limitit nostin, mutta myös alivoltitin ni boostaa korkeammalle.
No ei oo itelkää tollanen käyny mielessä/saati lukenut että porukka sitä harrastaa, niin oli pakko kokeilla. Ja kaikissa peleissä kun ei FPS:sää saa rajoitettua juuri haluamaansa numeroon, ni oha se vähä säätämistä. Ennemmin meen tolla -10% pl:llä jne. Pysyypä koko ajan siellä.Niinhän nuo boostavat jos budjetissa on tilaa ja lämmöt sallivat.
Oli vain erikoinen lähestysmiskulma aiheeseen (kellotus -> pienempi käyttöaste), että alkoi todellinen vaikutus mietityttämään.
Tuli itse laitettua tilaukseen xtx nitro+ sekä "heräteostoksena" 5800x3D kylkeen vanhan 3900x tilalle. Katsotaan jahka saapuu kuinka paljon jättää vanhan 2070 superin jälkeensä!
Itse ainakun sai paremmat hertsi luvut 290 ja 390 korteista alikelloilla. Varsinkin kun tuo 290 nousi vielä paremmin kuin 390...Vega olikin outolintu jota kellotettiin alivoltittamalla.
Itse ainakun sai paremmat hertsi luvut 290 ja 390 korteista alikelloilla. Varsinkin kun tuo 290 nousi vielä paremmin kuin 390...
Eli Alphacoolin blokki? Miten nestemetalli ottaa siihen kromiin kiinni?Kokeilin vaihtaa Alphacoolin mukana tulleet mempadit TP-3:siin. Ei havaittavaa vaikutusta.
Nyt vaan GPU:n kontakti meni huonommaksi ja HS delta on pahimmillaan 35°C.
En jaksanu sen kummemmin säätää LM:n kanssa. Kunhan vähän lastalla sekottelin ennen kasausta, mutta ilmeisesti tein sen huonosti blokilla.
Ootteko huomannut uusien ajurien myötä mitään ihmeellisempiä ongelmia?
Itellä alivoltitus noissa ~ samoissa millivolteissa ja PL defaultissa ja hyvin rokkaaOotteko alivoltittanut tai mitään? Mun ei tarvii ku tehdä alivoltitus siihen 1100mv, PL +15%, ja fan curvea muokata, ni aina tovin päästä kaatuu ja palautettu oletusasetukset. Eli kirjaimellisesti ei voisi tehdä mitään. Pitää kokeilla antaako edes pelkän fan curven muokata.
Joo kyllä ne pinnat asetonilla putsasin. Kyllä se siihen nikkelipintaan ottaa, kun sen siihen hieroo.Eli Alphacoolin blokki? Miten nestemetalli ottaa siihen kromiin kiinni?
Olethan valmistellut pinnat kunnolla, eli vähintään huolellinen rasvanpoisto IPA/asetoni/bräkleen tms. sekä hieronut sen LM kunnolle sekä blokkiin että piiriin?
Niin, kun nimenomaan siksi kysyin kun noissa Alphacoolin RDNA3/Ada - generaation blokeissa on juurikin kromipinnoite, ei perintyeinen nikkeli - ja itseäni tuossa arveluttaa juuri tuo nestemetallin tarttuvuus/bondaus.Joo kyllä ne pinnat asetonilla putsasin. Kyllä se siihen nikkelipintaan ottaa, kun sen siihen hieroo.
Näytti kuitenkin irrottaessa, että se metalli vähän niinku helmeili välimuistien kohdalla blokissa.
Ootteko alivoltittanut tai mitään? Mun ei tarvii ku tehdä alivoltitus siihen 1100mv, PL +15%, ja fan curvea muokata, ni aina tovin päästä kaatuu ja palautettu oletusasetukset. Eli kirjaimellisesti ei voisi tehdä mitään. Pitää kokeilla antaako edes pelkän fan curven muokata.
Kyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Nämä RDNA3:t on hyvin erilaisia kellottaa, kuin RDNA2. Mun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pistää jännitteeksi 1050mV, niin on pelatessa aivan vakaa ja kellot paukuttaa esim. FC6:ssa siellä +2,9GHz ja pyörii 3440x1440 Ultra+DXR/RT siinä 150fps nurkilla helposti.
Kellojen säätöalgoritmi vaikuttaa huomattavasti agressiivisemmalta - kortti vetää kokoajan teho- sekä max. kellorajaan jos vaan suinkin pystyy.
Muutama pointti, jotka on tullut todettua sekä itse että kuultua muutamilta videoilta muiden suusta:
-ÄLÄ koske Min-taajuuteen! Jätä se suosiolla 500MHz. Ei vaikutusta maksimikelloihin, eikä näiden kanssa ole peleissä samanlaisia dippejä kuin RDNA2:lla oli.
-Varovaisuutta muistikellotuksiin! Nämä ovat kaikki vahvasti tehorajoitteisia kortteja ja muistien kellotaajuuden nosto syö GPU:n tehobudjettia niin, että lopputulos ainakin peleissä tyypillisesti heikkenee.
-Muistikellotuksilla tuntuu saavan hyvin herkästi epävakaaksi - vaikka 3DMarkit menisi läpi 2800MHz:lla, peleissä voi maksimi vakaa olla vain 2600MHz
-Pistäkää GPU-Z auki, erityisesti kun kellotatte muisteja! Memory Controller Load kuuluu pyöriä pelatessa siinä noin 33-40% nurkilla, ehkä hitusen yli. Jos tuo tippuu tuosta selkeästi, se on suora merkki liian kovasta muistin taajuudesta ja epävakaudesta!
Esim. itelläni 2750MHz:lla se oli vain 9-10% eikä todellakaan kestänyt kauaa pelata, suorituskyvyn ollessa surkeaa/GPU kellot matalia.
-Varovaisuutta myös GPU:n Max.-taajuuteen. Nämä pyrkivät vetämään agressiivisesti rajotinta vasten, tuo Max. kannattaa asettaa hyvin lähelle sitä mitä kortti oikeasti pyörii vakaana.
Laittamalla Max. esim. jonnekin 3.2-3.3GHz nurkille, kortin pyöriessä ns. normaalisti alle 3GHz 100% kuormalla, saa helposti aikaan sen että kuorman kevetessä (esim. pelissä siirtää "katseen" nopeasti metsästä taivaalle tms.) tuo ampuu kellot tappiin ja varsinkin alivoltitettuna kippaa todella herkästi.
Lisäksi nämä tuppaavat tekemään myös sitä, jos Max. on liian korkea, niin "ryöstävät" tehobudjettia muisteilta GPU:lle -> muistien kellotaajuus kyykkää, tulee nykimistä/dippailua, suorituskyky heikkenee yleisesti vrt. pienempi Max.
PS. Käytän pelkästään AMD:n Driver Only - asennusta, kellot säädän MoreClockToolilla. Adrenalin on kauhea bloatti joka syö vaan turhaan resursseja.
Toimii hienosti ja vakaasti. Haittapuolena tuossa on se, että kellotusasetukset joutuu varsinkin kylmän bootin jälkeen lataamaan aina käsin uusiksi.
Muutam
Kyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Nämä RDNA3:t on hyvin erilaisia kellottaa, kuin RDNA2. Mun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pistää jännitteeksi 1050mV, niin on pelatessa aivan vakaa ja kellot paukuttaa esim. FC6:ssa siellä +2,9GHz ja pyörii 3440x1440 Ultra+DXR/RT siinä 150fps nurkilla helposti.
Kellojen säätöalgoritmi vaikuttaa huomattavasti agressiivisemmalta - kortti vetää kokoajan teho- sekä max. kellorajaan jos vaan suinkin pystyy.
Muutama pointti, jotka on tullut todettua sekä itse että kuultua muutamilta videoilta muiden suusta:
-ÄLÄ koske Min-taajuuteen! Jätä se suosiolla 500MHz. Ei vaikutusta maksimikelloihin, eikä näiden kanssa ole peleissä samanlaisia dippejä kuin RDNA2:lla oli.
-Varovaisuutta muistikellotuksiin! Nämä ovat kaikki vahvasti tehorajoitteisia kortteja ja muistien kellotaajuuden nosto syö GPU:n tehobudjettia niin, että lopputulos ainakin peleissä tyypillisesti heikkenee.
-Muistikellotuksilla tuntuu saavan hyvin herkästi epävakaaksi - vaikka 3DMarkit menisi läpi 2800MHz:lla, peleissä voi maksimi vakaa olla vain 2600MHz
-Pistäkää GPU-Z auki, erityisesti kun kellotatte muisteja! Memory Controller Load kuuluu pyöriä pelatessa siinä noin 33-40% nurkilla, ehkä hitusen yli. Jos tuo tippuu tuosta selkeästi, se on suora merkki liian kovasta muistin taajuudesta ja epävakaudesta!
Esim. itelläni 2750MHz:lla se oli vain 9-10% eikä todellakaan kestänyt kauaa pelata, suorituskyvyn ollessa surkeaa/GPU kellot matalia.
-Varovaisuutta myös GPU:n Max.-taajuuteen. Nämä pyrkivät vetämään agressiivisesti rajotinta vasten, tuo Max. kannattaa asettaa hyvin lähelle sitä mitä kortti oikeasti pyörii vakaana.
Laittamalla Max. esim. jonnekin 3.2-3.3GHz nurkille, kortin pyöriessä ns. normaalisti alle 3GHz 100% kuormalla, saa helposti aikaan sen että kuorman kevetessä (esim. pelissä siirtää "katseen" nopeasti metsästä taivaalle tms.) tuo ampuu kellot tappiin ja varsinkin alivoltitettuna kippaa todella herkästi.
Lisäksi nämä tuppaavat tekemään myös sitä, jos Max. on liian korkea, niin "ryöstävät" tehobudjettia muisteilta GPU:lle -> muistien kellotaajuus kyykkää, tulee nykimistä/dippailua, suorituskyky heikkenee yleisesti vrt. pienempi Max.
PS. Käytän pelkästään AMD:n Driver Only - asennusta, kellot säädän MoreClockToolilla. Adrenalin on kauhea bloatti joka syö vaan turhaan resursseja.
Toimii hienosti ja vakaasti. Haittapuolena tuossa on se, että kellotusasetukset joutuu varsinkin kylmän bootin jälkeen lataamaan aina käsin uusiksi.
Mulla fc6:ssa asetukset niin että AVG siellä 110-115 3840x1600 näytölläKyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Aivan. Tuolla sivullahan tosiaan lukee, että se on cromattu.Niin, kun nimenomaan siksi kysyin kun noissa Alphacoolin RDNA3/Ada - generaation blokeissa on juurikin kromipinnoite, ei perintyeinen nikkeli - ja itseäni tuossa arveluttaa juuri tuo nestemetallin tarttuvuus/bondaus.
Onko siinä oikein peilipinta piirin kohdalla, mahd. jotain lievää koneistusjälkeä kuten EK:n blokeissa vai minkälainen? Nestemetalli ei tahdo bondata peilipintaan, vaan ottaa paremmin hieman karkeaan/mattamaiseen.
Oletko kokeillut ihan jollain tahnalla, onko lämmöt paremmat vai huonommat?
Uusien ajurien asennuksen jälkeen muuttamatta kelloja tai pelin asetuksia RE4:sta pelatessa FPS tippui aikaisemman ajurin 120-144fps --> 80-100fps:n tienoille ja välillä droppaa ~8fps tienoille, nykii ja pätkii.Ootteko huomannut uusien ajurien myötä mitään ihmeellisempiä ongelmia?
Koititko DDU:lla ajureiden poistamista ja uudelleenasennusta? Voisi auttaa.Uusien ajurien asennuksen jälkeen muuttamatta kelloja tai pelin asetuksia RE4:sta pelatessa FPS tippui aikaisemman ajurin 120-144fps --> 80-100fps:n tienoille ja välillä droppaa ~8fps tienoille, nykii ja pätkii.
Pitänee hieman selvittää, mikä tässä nyt tökkii.
Edit: Sapphire RX7900xt refu malli.
Koitin, seuraavaksi koitin asentaa vanhempaa versiota Adrenalinesta ja pelkkää ajuria, mutta antoi erroria asennusvaiheessa.Koititko DDU:lla ajureiden poistamista ja uudelleenasennusta? Voisi auttaa.
Update: DDU:n optioneista oli jäänyt yksi täppä AMD:n kohdalta valitsematta ("AMD remove the driver/filter... A backup is recommended for AMD Chipset").Koitin, seuraavaksi koitin asentaa vanhempaa versiota Adrenalinesta ja pelkkää ajuria, mutta antoi erroria asennusvaiheessa.
Lähdin saunomaan, joten en päässyt projektissa eteenpäin, koitan illemmalla/huomenna lisää temppuja.
Kortin asennuksen jälkeen viimeviikolla asensin Windowsin uudelleen, joten ei pitäisi olla edes mitään gremlineitä Nvidialta edellisestä kortista tai edellisiä AMD:n ajureita.
Hieman hävettää tässä vaiheessa kysyä, kun useasti näytönohjainta vaihtanut, mutta miksi mulla ei anna käynnistää DDU:ta vikasietotilassa? ja vaikka valitsen myös "verkko" ominaisuuden, niin en pääse nettiinkään?Update: DDU:n optioneista oli jäänyt yksi täppä AMD:n kohdalta valitsematta ("AMD remove the driver/filter... A backup is recommended for AMD Chipset").
Valkkasin tuon, löin DDU:n pyörimään niinkuin aiemminkin Safe-modessa, asentelin AMD:n Näyttiksen uusimmat ajurit ja Chipset - ajurit uudelleen ja taas homma pelittää normaalisti.
Jaa, nyt kuulostaa aika erikoiselta...Hieman hävettää tässä vaiheessa kysyä, kun useasti näytönohjainta vaihtanut, mutta miksi mulla ei anna käynnistää DDU:ta vikasietotilassa? ja vaikka valitsen myös "verkko" ominaisuuden, niin en pääse nettiinkään?
Saatoin keksiä ratkaisun. hetki pieni niin ilmoitan kohta.Jaa, nyt kuulostaa aika erikoiselta...
Onko DDU jo omassa kansiossaan, lähteekö käyntiin jos kokeilet Työpöydältä ilman vikasietotilaa?
Itse lisäksi otin varmuuden vuoksi verkkoadapterit pois käytöstä, nyt kun tein "pitkän kaavan kautta kaikki" ettei Windows ala hakemaan verkosta omia päivityksiään DDU:n uudelleenkäynnistyksen jälkeen ennen kuin olen saanut AMD:n ajurit itse asennettua.
Kyllä se nestemetalli siihen pitäisi tarttua samalla tavalla kuin nikkelöityynkin pintaan, ainakaan itse en huomannut mitään eroa.Aivan. Tuolla sivullahan tosiaan lukee, että se on cromattu.
Kyllä siitä pinnasta koneistuksen näkee, mutta sileä se on ,kun kynnellä sitä kokeilin.
En ole tahnaa kokeillu, mutta siihen pitää tieten turvautua jos en tuota saa toimiin.
Pitää katsoa jos ens vkl olis aikaa vielä käyttää se blokki irti ja kokeilis pestä ja laittaa se LM uudestaan blokin pintaan.
En nyt oikein usko tuohon muistipadi ongelmaan, kun blokin mukana tulleet oli 1mm ja vaihdoin ne 1mm TP-3:siin jotka kuitenki pitäis olla riittävän pehmeät (vaikka ei ne alkuperäsetkään kovia olleet). Se standien korkeus vois olla syy, Datasheet sanoo plexi-standi 24.11mm. Hyödyllinen mittahan olisi coldplate-standi.Kyllä se nestemetalli siihen pitäisi tarttua samalla tavalla kuin nikkelöityynkin pintaan, ainakaan itse en huomannut mitään eroa.
Ettei sulla olis muistien padit liian paksut tai sitten samaa vikaa kuin mulla oli alphacoolin rtx 4090 blokin kanssa tuosta ongelmasta jo aiemmin tähän ketjuun kirjoittelinkin.