Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT -ketju (Navi 31)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En ole koskaan ymmärtänyt että ensiksi ostetaan markkinoiden nopein näytönohjain ja sitten alikellotetaan se vastaamaan vanhempaa sukupolven korttia.

Möin vanhan näyttiksen, oli 1070 väliaikaisesti, näyttö vaihtu kans 2k näytöstä 3840x1600 160hz, niin olisi pitänyt ostaa heikompi, ja vähän ajan päästä taas tehokkaampi jos jotkut pelit vaatii sitä, jos nykyiset pelit pyörii alitehoilla hyvin?
 
Joo siis haluun itekki tietää miten lasketaan/säädetään käyttöastetta, niin joku voi valaista mua kanssa.

Eli jos saman tehon ellei paremman tehon saa vetämällä powerlimitin -10% ja vähän säätämällä, mikä taas kuluttaa vähemmän sähköä/tuottaa vähemmän lämpöä, Niin on myös parempi vaihtoehto?

Nyt joku viisas äkkiä valaisemaan/selittämään asian mulle, kun en asiasta oo 15 vuoden aikana kuullut, ja en saa varmaan unta ennen kuin tiedän mikä kikka tää on?
Itse pelaan käyttöasteen kanssa säätämällä pelin asetuksia.
Monesti riittää että kun yhden tai kaksi asetusta laskee ultralta maximiin. Niin näytönohjaimen käyttö saattaa laskea montakymmentä prosenttia ilman että huomaat silmämääräisesti eroa.
 
En ole koskaan ymmärtänyt että ensiksi ostetaan markkinoiden nopein näytönohjain ja sitten alikellotetaan se vastaamaan vanhempaa sukupolven korttia.

Itse en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat sen kalleimman kortin (tai vaikka minkä hintaisen kortin) ja antavat sen hakata lämpöjä vasten jännitteen ollessa vakiona, tuulettimien huutaessa ja kortin eliniän laskiessa silmissä. Tehden samalla kotelosta saunan ja saaden ehkä vielä prosessorinkin throtlaamaan.

Siksi ainakin itse oli sitten kalliimpi tai halvempi kortti kyseessä (esim. Vega kortit tai nykyinen 6700XT) laitan jännitettä alemmas, nostan kelloja (myös kortin muistikelloja) ja katson tyytyväisenä kun lämmöt ovat alemmat, kaikki tulokset ja tehot ovat enemmän ja kortti vielä elääkin pidempään. Vaikka ehkä vie enempi virtaa seinästä mutta minähän sen maksan...
 
Itse en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat sen kalleimman kortin (tai vaikka minkä hintaisen kortin) ja antavat sen hakata lämpöjä vasten jännitteen ollessa vakiona, tuulettimien huutaessa ja kortin eliniän laskiessa silmissä. Tehden samalla kotelosta saunan ja saaden ehkä vielä prosessorinkin throtlaamaan.

Siksi ainakin itse oli sitten kalliimpi tai halvempi kortti kyseessä (esim. Vega kortit tai nykyinen 6700XT) laitan jännitettä alemmas, nostan kelloja ja katson tyytyväisenä kun lämmöt ovat alemmat, kaikki tulokset ja tehot ovat enemmän ja kortti vielä elääkin pidempään. Vaikka ehkä vie enempi virtaa seinästä mutta minähän sen maksan...
Vega olikin outolintu jota kellotettiin alivoltittamalla.
Se että ei huolehdi kotelon ilmanvaihdosta ja sen myötä menettää tehoja on vain laiskuutta.
Kuten sekin ettei imuroi koteloa viikottaisen imuroinnin yhteydessä.
 
Vega olikin outolintu jota kellotettiin alivoltittamalla.
Se että ei huolehdi kotelon ilmanvaihdosta ja sen myötä menettää tehoja on vain laiskuutta.
Kuten sekin ettei imuroi koteloa viikottaisen imuroinnin yhteydessä.

Kotelon sisältähän ei tavallisella imurilla kannata imuroida... Aika rajusti staattista sähköä saa aikaan ja voi huonolla tuurilla rikkoa komponentteja.
Ja alivoltittamallahan nykyään kellotetaan lähes kaikkia näyttiksiä koska yleensä tehoraja on se rajoittava tekijä.


Itse pelaan käyttöasteen kanssa säätämällä pelin asetuksia.
Monesti riittää että kun yhden tai kaksi asetusta laskee ultralta maximiin. Niin näytönohjaimen käyttö saattaa laskea montakymmentä prosenttia ilman että huomaat silmämääräisesti eroa.

Onko sinulla todella hidas prosessori jos saat ultralta asteen pudottamalla muutettua pelin pullonkaulan täysin prosessorille?
 
Oli tarkoituksena ostaa Nitro+, mutta sattui tulemaan juuri sopivasti hollille uutta vastaava Pulse, niin päädyin kokeilemaan onneani.
Pulsessa kuitenkin on sama hyvä piirilevy kuin Nitrossa, eikä siitä ole karsittu mitään VRM komponenttejakaan - Ainoastaan RGB, toinen BIOS sekä ulkopuolisten flektien ohjaus puuttuu.
Ajatuksissa oli flashata tuohon Nitron OC-BIOS isommalla tehorajalla ja pistää siihen vesiblokki, näillänäkymin Alphacoolilta.

Ensivaikutelmat XTX Pulsesta? Jäähy on aivan marginaalinen XTX:lle ja ainakin näin "vesimiehenä" aivan järkyttävän meluisa - ei tuota hiljaiseen tottunut pysty kuuntelemaan vakiosäädöillä, flektit huutavat jotakin 2500rpm nurkilla.
Tuo kuuleri on myös melko typerä(=halvalla tehty), kuparinen coldplate näyttäisi olevan about tasanen jolloin se kun tulee keskeltä GPU:ta vasten, niin muistipiirit ja VRM kivet tarvivatkin sitten hulppeat 3mm paksut pädit..
Sai tuon menemään jotakin 2900MHz, kun pisti PL+15% ja flektit 100% eli 3500rpm, mutta käytön kanssa tuolla ei ole enää mitään tekemistä. Muistit sentään tuntuisi vakailta 2750MHz, eli asetusarvona 2764. Lienee melko OK kun ottaa huomioon nuo hiton paksut (ja oletettavasti todella huonot, ehkä luokkaa 2-3W/mK) pädit.

Se tuossa pistää erityisesti silmään, että kortti ei tunnu sietävän käytännössä juuri minkäänlaista alivoltitusta. Äsken pelailin FC6:tta ja testailin kevyitä säätöjä. 1125mV:lla vaikutti viimenään vakaalta (vakio 2950MHz max, min nostin 1500 kyykkäilyjen vähentämiseksi ja muistit 2714, fast timings), flektien ollessa max. 60% 85 asteella.
HWiNFO:n mukaan ASIC Quality 44.6% mikä taitaa olla samaa luokkaa refukorttien kanssa? Mikä tuon merkitys lopulta sitten onkaan näissä.

Sitä tässä nyt lähinnä arvon, että kannattaa tuota alkaa edes laittamaan vesille suurten kellotustoiveiden kanssa, vai pitäisikö kortti vain suosiolla pistää myyntiin ja ostaa se paremmin binnattu Nitro+.
Toisaalta voisi sitä kait kokeilla koska piirilevy ja blokki on sama, lisäksi suurin osa kokemistani epäkohdista kun viittaa tuohon hyvin marginaalisesti mitoitettuun jäähdytykseen.
Tuo vaan jotenkin häiritsee, ettei kortti suostu edes alivoltittumaan vakaasti - tosin en ole tainut kokeilla vielä flektit vakioasetuksilla, että johtuuko se siinäkin vaan lämmöistä.. Hotspotti kuitenkin pysyy vakio 360W tehoilla siinä 84 asteen nurkilla vaikka flektejä onkin pienentänyt lähes puoleen.
 
Kotelon sisältähän ei tavallisella imurilla kannata imuroida... Aika rajusti staattista sähköä saa aikaan ja voi huonolla tuurilla rikkoa komponentteja.
Ja alivoltittamallahan nykyään kellotetaan lähes kaikkia näyttiksiä koska yleensä tehoraja on se rajoittava tekijä
Totta, oletin että kaikki käyttää pölysuojia.

Onko sinulla todella hidas prosessori jos saat ultralta asteen pudottamalla muutettua pelin pullonkaulan täysin prosessorille?
Miksi se vaikuttaisi prosessoriin jos vähentää näynohjaimen työn tarvetta?
Edit: Aa niin tietenkin. Oletuksena että fps on cäpätty monitorin suositus hz.
 
Huomattavasti enemmän järkeä minun mielestä kellottaa ja laskea sen myötä gpu:n käyttöastetta entä alikellottaa ja laittaa gpu:n käyttöaste 100%.
Jos ei sitten ole lämpö ongelma kesäisin.

Noh, aikani kuluksi tässä tuhersin. Laitoin Fps limit 100, mikä mun oma ns "raja". Käyttöaste vaihteli 85-93%.

Plussaa: -Lämmöt samat
-muistien liitoskohdan lämpötila pysy matalempana.
-Tuulettimet numeroiden mukaan käy pienemmillä.

Miinukset: -silti vie virtaa enemmän softien mukaan.
-joka pelillä pitää erikseen etsiä omat fps rajat
-Pienempi fps suuremmalla virrankulutuksella.

Oliko vaivanarvoista kokeilla, oli, oon vähän viisaampi. Koenko kyseisen menetelmän järkeväksi, kiikunkaakun. Pitemmissä sessioissa varmaan tuolla rajotetulla fps:lla pienempi kaatumisriski. Se nyt on aina silti, pelaa 10 min tai 10 tuntia, mutta tajusitte pointin.
 
Noh, aikani kuluksi tässä tuhersin. Laitoin Fps limit 100, mikä mun oma ns "raja". Käyttöaste vaihteli 85-93%.
Oliko (yli)kellotettu, kun se taisi olla kommentin pointti jos tekstin ymmärsin oikein :hmm:
Eli kellotuksella käyttöaste alemmaksi...
 
Juu kellotin kyllä. Pl+15 ja limitit nostin, mutta myös alivoltitin ni boostaa korkeammalle.
Niinhän nuo boostavat jos budjetissa on tilaa ja lämmöt sallivat.
Oli vain erikoinen lähestysmiskulma aiheeseen (kellotus -> pienempi käyttöaste), että alkoi todellinen vaikutus mietityttämään.
 
Niinhän nuo boostavat jos budjetissa on tilaa ja lämmöt sallivat.
Oli vain erikoinen lähestysmiskulma aiheeseen (kellotus -> pienempi käyttöaste), että alkoi todellinen vaikutus mietityttämään.
No ei oo itelkää tollanen käyny mielessä/saati lukenut että porukka sitä harrastaa, niin oli pakko kokeilla. Ja kaikissa peleissä kun ei FPS:sää saa rajoitettua juuri haluamaansa numeroon, ni oha se vähä säätämistä. Ennemmin meen tolla -10% pl:llä jne. Pysyypä koko ajan siellä.
 
Tuli itse laitettua tilaukseen xtx nitro+ sekä "heräteostoksena" 5800x3D kylkeen vanhan 3900x tilalle. Katsotaan jahka saapuu kuinka paljon jättää vanhan 2070 superin jälkeensä!
 
Kokeilin vaihtaa Alphacoolin mukana tulleet mempadit TP-3:siin. Ei havaittavaa vaikutusta.
Nyt vaan GPU:n kontakti meni huonommaksi ja HS delta on pahimmillaan 35°C.
En jaksanu sen kummemmin säätää LM:n kanssa. Kunhan vähän lastalla sekottelin ennen kasausta, mutta ilmeisesti tein sen huonosti blokilla.
 
millä softalla saa 7900xtx taichista rgb värejä vaihdettua? Juu polychromella ei ainakaan.

Edit: Onnistui sittenkin, viidennen vai kuudennen kerran kun asenti polychromen.
 
Viimeksi muokattu:
Uusilla ajureilla jopa laskee idlekulutus HDR päällä niinku pitää, vanhemmilla idlenä jotain 50 wattia, nyt menee 7 wattia. :syes:
 
Kokeilin vaihtaa Alphacoolin mukana tulleet mempadit TP-3:siin. Ei havaittavaa vaikutusta.
Nyt vaan GPU:n kontakti meni huonommaksi ja HS delta on pahimmillaan 35°C.
En jaksanu sen kummemmin säätää LM:n kanssa. Kunhan vähän lastalla sekottelin ennen kasausta, mutta ilmeisesti tein sen huonosti blokilla.
Eli Alphacoolin blokki? Miten nestemetalli ottaa siihen kromiin kiinni?
Olethan valmistellut pinnat kunnolla, eli vähintään huolellinen rasvanpoisto IPA/asetoni/bräkleen tms. sekä hieronut sen LM kunnolle sekä blokkiin että piiriin?
 
Ootteko huomannut uusien ajurien myötä mitään ihmeellisempiä ongelmia?

Laitoin koneen lepotilaan ja toinen näyttö ei enää näkynyt uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Korjaantui ajurien uudelleenasennuksella.

En tiedä oliko ajureista johtuva, kun oma kone ei ole tykännyt lepotilasta koskaan.

VR-käyttöön ehdottomasti todella iso harppaus näissä ajureissa.
 
Kun asensin uudet ajurit, niin ainakin seuraava maininta oli release notesissa:

Improvements to high idle power when using select 4k@144Hz FreeSync enabled displays or multimonitor display configurations (such as 4k@144HZ or 4k@120Hz + 1440p@60Hz display) using on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

Tuli testattua ja ainakin pääruudulla (LG C2 42") HDR päällä virrankulutus laski sinne 20w sieltä +60w, kun ilman HDR:ää jotain 12w. Eli tämä nyt korjattu!

Harmi että vielä pumpum-ruudulla (27" 240hz 1440p) nousee 50w tietämille idlekulutus (vaikka siis pelkästään ko. ruutu päällä Win+P pikanäppäimen vaihdolla) kun muistikellot pyörii siinä 900mhz, mutta en ole yllättynyt - Tuossahan lukee "free sync enabled" ja tämän g-sync piirin kanssahan se ei onnistu. Ei sentään enää 80-100w kuten vissiin aiemmin.

Pitäisi vaan päästä eroon tästä toisesta ruudusta ja ostaa vaikka semmoinen uusi "pumpum-oled" sitten tilalle, mutta toisaalta tällä tulee vain pelailtua csgo:ta nykyään, niin tällä pärjännyt.

Itse ajureiden asennuksen kohdalla meni ruutu mustaksi ja bluescreenasi 3min päästä, jonka jälkeen reboottasi nopeasti ja kaikki taas toimii, niin en lähde ajureita pyyhkimään turhaan.
 
Ootteko alivoltittanut tai mitään? Mun ei tarvii ku tehdä alivoltitus siihen 1100mv, PL +15%, ja fan curvea muokata, ni aina tovin päästä kaatuu ja palautettu oletusasetukset. Eli kirjaimellisesti ei voisi tehdä mitään. Pitää kokeilla antaako edes pelkän fan curven muokata.
 
Ootteko alivoltittanut tai mitään? Mun ei tarvii ku tehdä alivoltitus siihen 1100mv, PL +15%, ja fan curvea muokata, ni aina tovin päästä kaatuu ja palautettu oletusasetukset. Eli kirjaimellisesti ei voisi tehdä mitään. Pitää kokeilla antaako edes pelkän fan curven muokata.
Itellä alivoltitus noissa ~ samoissa millivolteissa ja PL defaultissa ja hyvin rokkaa
 
Eli Alphacoolin blokki? Miten nestemetalli ottaa siihen kromiin kiinni?
Olethan valmistellut pinnat kunnolla, eli vähintään huolellinen rasvanpoisto IPA/asetoni/bräkleen tms. sekä hieronut sen LM kunnolle sekä blokkiin että piiriin?
Joo kyllä ne pinnat asetonilla putsasin. Kyllä se siihen nikkelipintaan ottaa, kun sen siihen hieroo.
Näytti kuitenkin irrottaessa, että se metalli vähän niinku helmeili välimuistien kohdalla blokissa.
 
Joo kyllä ne pinnat asetonilla putsasin. Kyllä se siihen nikkelipintaan ottaa, kun sen siihen hieroo.
Näytti kuitenkin irrottaessa, että se metalli vähän niinku helmeili välimuistien kohdalla blokissa.
Niin, kun nimenomaan siksi kysyin kun noissa Alphacoolin RDNA3/Ada - generaation blokeissa on juurikin kromipinnoite, ei perintyeinen nikkeli - ja itseäni tuossa arveluttaa juuri tuo nestemetallin tarttuvuus/bondaus.
Onko siinä oikein peilipinta piirin kohdalla, mahd. jotain lievää koneistusjälkeä kuten EK:n blokeissa vai minkälainen? Nestemetalli ei tahdo bondata peilipintaan, vaan ottaa paremmin hieman karkeaan/mattamaiseen.

Oletko kokeillut ihan jollain tahnalla, onko lämmöt paremmat vai huonommat?
 
Ootteko alivoltittanut tai mitään? Mun ei tarvii ku tehdä alivoltitus siihen 1100mv, PL +15%, ja fan curvea muokata, ni aina tovin päästä kaatuu ja palautettu oletusasetukset. Eli kirjaimellisesti ei voisi tehdä mitään. Pitää kokeilla antaako edes pelkän fan curven muokata.

Kyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Nämä RDNA3:t on hyvin erilaisia kellottaa, kuin RDNA2. Mun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pistää jännitteeksi 1050mV, niin on pelatessa aivan vakaa ja kellot paukuttaa esim. FC6:ssa siellä +2,9GHz ja pyörii 3440x1440 Ultra+DXR/RT siinä 150fps nurkilla helposti.
Kellojen säätöalgoritmi vaikuttaa huomattavasti agressiivisemmalta - kortti vetää kokoajan teho- sekä max. kellorajaan jos vaan suinkin pystyy.

Muutama pointti, jotka on tullut todettua sekä itse että kuultua muutamilta videoilta muiden suusta:
-ÄLÄ koske Min-taajuuteen! Jätä se suosiolla 500MHz. Ei vaikutusta maksimikelloihin, eikä näiden kanssa ole peleissä samanlaisia dippejä kuin RDNA2:lla oli.
-Varovaisuutta muistikellotuksiin! Nämä ovat kaikki vahvasti tehorajoitteisia kortteja ja muistien kellotaajuuden nosto syö GPU:n tehobudjettia niin, että lopputulos ainakin peleissä tyypillisesti heikkenee.
-Muistikellotuksilla tuntuu saavan hyvin herkästi epävakaaksi - vaikka 3DMarkit menisi läpi 2800MHz:lla, peleissä voi maksimi vakaa olla vain 2600MHz
-Pistäkää GPU-Z auki, erityisesti kun kellotatte muisteja! Memory Controller Load kuuluu pyöriä pelatessa siinä noin 33-40% nurkilla, ehkä hitusen yli. Jos tuo tippuu tuosta selkeästi, se on suora merkki liian kovasta muistin taajuudesta ja epävakaudesta!
Esim. itelläni 2750MHz:lla se oli vain 9-10% eikä todellakaan kestänyt kauaa pelata, suorituskyvyn ollessa surkeaa/GPU kellot matalia.
-Varovaisuutta myös GPU:n Max.-taajuuteen. Nämä pyrkivät vetämään agressiivisesti rajotinta vasten, tuo Max. kannattaa asettaa hyvin lähelle sitä mitä kortti oikeasti pyörii vakaana.
Laittamalla Max. esim. jonnekin 3.2-3.3GHz nurkille, kortin pyöriessä ns. normaalisti alle 3GHz 100% kuormalla, saa helposti aikaan sen että kuorman kevetessä (esim. pelissä siirtää "katseen" nopeasti metsästä taivaalle tms.) tuo ampuu kellot tappiin ja varsinkin alivoltitettuna kippaa todella herkästi.
Lisäksi nämä tuppaavat tekemään myös sitä, jos Max. on liian korkea, niin "ryöstävät" tehobudjettia muisteilta GPU:lle -> muistien kellotaajuus kyykkää, tulee nykimistä/dippailua, suorituskyky heikkenee yleisesti vrt. pienempi Max.

PS. Käytän pelkästään AMD:n Driver Only - asennusta, kellot säädän MoreClockToolilla. Adrenalin on kauhea bloatti joka syö vaan turhaan resursseja.
Toimii hienosti ja vakaasti. Haittapuolena tuossa on se, että kellotusasetukset joutuu varsinkin kylmän bootin jälkeen lataamaan aina käsin uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Nämä RDNA3:t on hyvin erilaisia kellottaa, kuin RDNA2. Mun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pistää jännitteeksi 1050mV, niin on pelatessa aivan vakaa ja kellot paukuttaa esim. FC6:ssa siellä +2,9GHz ja pyörii 3440x1440 Ultra+DXR/RT siinä 150fps nurkilla helposti.
Kellojen säätöalgoritmi vaikuttaa huomattavasti agressiivisemmalta - kortti vetää kokoajan teho- sekä max. kellorajaan jos vaan suinkin pystyy.

Muutama pointti, jotka on tullut todettua sekä itse että kuultua muutamilta videoilta muiden suusta:
-ÄLÄ koske Min-taajuuteen! Jätä se suosiolla 500MHz. Ei vaikutusta maksimikelloihin, eikä näiden kanssa ole peleissä samanlaisia dippejä kuin RDNA2:lla oli.
-Varovaisuutta muistikellotuksiin! Nämä ovat kaikki vahvasti tehorajoitteisia kortteja ja muistien kellotaajuuden nosto syö GPU:n tehobudjettia niin, että lopputulos ainakin peleissä tyypillisesti heikkenee.
-Muistikellotuksilla tuntuu saavan hyvin herkästi epävakaaksi - vaikka 3DMarkit menisi läpi 2800MHz:lla, peleissä voi maksimi vakaa olla vain 2600MHz
-Pistäkää GPU-Z auki, erityisesti kun kellotatte muisteja! Memory Controller Load kuuluu pyöriä pelatessa siinä noin 33-40% nurkilla, ehkä hitusen yli. Jos tuo tippuu tuosta selkeästi, se on suora merkki liian kovasta muistin taajuudesta ja epävakaudesta!
Esim. itelläni 2750MHz:lla se oli vain 9-10% eikä todellakaan kestänyt kauaa pelata, suorituskyvyn ollessa surkeaa/GPU kellot matalia.
-Varovaisuutta myös GPU:n Max.-taajuuteen. Nämä pyrkivät vetämään agressiivisesti rajotinta vasten, tuo Max. kannattaa asettaa hyvin lähelle sitä mitä kortti oikeasti pyörii vakaana.
Laittamalla Max. esim. jonnekin 3.2-3.3GHz nurkille, kortin pyöriessä ns. normaalisti alle 3GHz 100% kuormalla, saa helposti aikaan sen että kuorman kevetessä (esim. pelissä siirtää "katseen" nopeasti metsästä taivaalle tms.) tuo ampuu kellot tappiin ja varsinkin alivoltitettuna kippaa todella herkästi.
Lisäksi nämä tuppaavat tekemään myös sitä, jos Max. on liian korkea, niin "ryöstävät" tehobudjettia muisteilta GPU:lle -> muistien kellotaajuus kyykkää, tulee nykimistä/dippailua, suorituskyky heikkenee yleisesti vrt. pienempi Max.

PS. Käytän pelkästään AMD:n Driver Only - asennusta, kellot säädän MoreClockToolilla. Adrenalin on kauhea bloatti joka syö vaan turhaan resursseja.
Toimii hienosti ja vakaasti. Haittapuolena tuossa on se, että kellotusasetukset joutuu varsinkin kylmän bootin jälkeen lataamaan aina käsin uusiksi.

Eikös näissä muistien speksit ole niin, että ne voi mennä 2700MHz (eli säädetään adrenaliinista oliko se 14-16mhz alle tuon 2700 että todellisuudessa boostaa siihen), yhtään ylempi menee muistispeksien yläpuolelle eikä todennäköisesti hyödytä mitään.

Alivoltitus myös määräytyy maksimikellosta, eli jos maksimirajotusta laskee, niin sitä alivoltitusta ei voi tehdä yhtä agressiivisesti kuten mainitsit tuon 1050mV.
Kun jännitettä laskee niin sen näkee välittömästi idle volteista paljonko laskee, paljon alle 700mV ei kannata idlessä mennä kunnes alkaa random kippailu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Nämä RDNA3:t on hyvin erilaisia kellottaa, kuin RDNA2. Mun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pistää jännitteeksi 1050mV, niin on pelatessa aivan vakaa ja kellot paukuttaa esim. FC6:ssa siellä +2,9GHz ja pyörii 3440x1440 Ultra+DXR/RT siinä 150fps nurkilla helposti.
Kellojen säätöalgoritmi vaikuttaa huomattavasti agressiivisemmalta - kortti vetää kokoajan teho- sekä max. kellorajaan jos vaan suinkin pystyy.

Muutama pointti, jotka on tullut todettua sekä itse että kuultua muutamilta videoilta muiden suusta:
-ÄLÄ koske Min-taajuuteen! Jätä se suosiolla 500MHz. Ei vaikutusta maksimikelloihin, eikä näiden kanssa ole peleissä samanlaisia dippejä kuin RDNA2:lla oli.
-Varovaisuutta muistikellotuksiin! Nämä ovat kaikki vahvasti tehorajoitteisia kortteja ja muistien kellotaajuuden nosto syö GPU:n tehobudjettia niin, että lopputulos ainakin peleissä tyypillisesti heikkenee.
-Muistikellotuksilla tuntuu saavan hyvin herkästi epävakaaksi - vaikka 3DMarkit menisi läpi 2800MHz:lla, peleissä voi maksimi vakaa olla vain 2600MHz
-Pistäkää GPU-Z auki, erityisesti kun kellotatte muisteja! Memory Controller Load kuuluu pyöriä pelatessa siinä noin 33-40% nurkilla, ehkä hitusen yli. Jos tuo tippuu tuosta selkeästi, se on suora merkki liian kovasta muistin taajuudesta ja epävakaudesta!
Esim. itelläni 2750MHz:lla se oli vain 9-10% eikä todellakaan kestänyt kauaa pelata, suorituskyvyn ollessa surkeaa/GPU kellot matalia.
-Varovaisuutta myös GPU:n Max.-taajuuteen. Nämä pyrkivät vetämään agressiivisesti rajotinta vasten, tuo Max. kannattaa asettaa hyvin lähelle sitä mitä kortti oikeasti pyörii vakaana.
Laittamalla Max. esim. jonnekin 3.2-3.3GHz nurkille, kortin pyöriessä ns. normaalisti alle 3GHz 100% kuormalla, saa helposti aikaan sen että kuorman kevetessä (esim. pelissä siirtää "katseen" nopeasti metsästä taivaalle tms.) tuo ampuu kellot tappiin ja varsinkin alivoltitettuna kippaa todella herkästi.
Lisäksi nämä tuppaavat tekemään myös sitä, jos Max. on liian korkea, niin "ryöstävät" tehobudjettia muisteilta GPU:lle -> muistien kellotaajuus kyykkää, tulee nykimistä/dippailua, suorituskyky heikkenee yleisesti vrt. pienempi Max.

PS. Käytän pelkästään AMD:n Driver Only - asennusta, kellot säädän MoreClockToolilla. Adrenalin on kauhea bloatti joka syö vaan turhaan resursseja.
Toimii hienosti ja vakaasti. Haittapuolena tuossa on se, että kellotusasetukset joutuu varsinkin kylmän bootin jälkeen lataamaan aina käsin uusiksi.

Siis tarkotin nyt uusien ajurien jälkeen? ja sen oon huomannut että vaikka ei max rajaa koskisikaan, mutta tarpeeksi kun alivoltittaa niin saattaa boost kellot karata ihan muualle.
 
Kyllä. Minäkin sain tuon Pulsen kulkemaan nyt ihan kohtuullisesti (alimittaisesta jäähystä huolimatta), kun oppi vähän miten tuota kellotetaan ja miten se käyttäytyy.
Nämä RDNA3:t on hyvin erilaisia kellottaa, kuin RDNA2. Mun ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin pistää jännitteeksi 1050mV, niin on pelatessa aivan vakaa ja kellot paukuttaa esim. FC6:ssa siellä +2,9GHz ja pyörii 3440x1440 Ultra+DXR/RT siinä 150fps nurkilla helposti.
Kellojen säätöalgoritmi vaikuttaa huomattavasti agressiivisemmalta - kortti vetää kokoajan teho- sekä max. kellorajaan jos vaan suinkin pystyy.

Muutama pointti, jotka on tullut todettua sekä itse että kuultua muutamilta videoilta muiden suusta:
-ÄLÄ koske Min-taajuuteen! Jätä se suosiolla 500MHz. Ei vaikutusta maksimikelloihin, eikä näiden kanssa ole peleissä samanlaisia dippejä kuin RDNA2:lla oli.
-Varovaisuutta muistikellotuksiin! Nämä ovat kaikki vahvasti tehorajoitteisia kortteja ja muistien kellotaajuuden nosto syö GPU:n tehobudjettia niin, että lopputulos ainakin peleissä tyypillisesti heikkenee.
-Muistikellotuksilla tuntuu saavan hyvin herkästi epävakaaksi - vaikka 3DMarkit menisi läpi 2800MHz:lla, peleissä voi maksimi vakaa olla vain 2600MHz
-Pistäkää GPU-Z auki, erityisesti kun kellotatte muisteja! Memory Controller Load kuuluu pyöriä pelatessa siinä noin 33-40% nurkilla, ehkä hitusen yli. Jos tuo tippuu tuosta selkeästi, se on suora merkki liian kovasta muistin taajuudesta ja epävakaudesta!
Esim. itelläni 2750MHz:lla se oli vain 9-10% eikä todellakaan kestänyt kauaa pelata, suorituskyvyn ollessa surkeaa/GPU kellot matalia.
-Varovaisuutta myös GPU:n Max.-taajuuteen. Nämä pyrkivät vetämään agressiivisesti rajotinta vasten, tuo Max. kannattaa asettaa hyvin lähelle sitä mitä kortti oikeasti pyörii vakaana.
Laittamalla Max. esim. jonnekin 3.2-3.3GHz nurkille, kortin pyöriessä ns. normaalisti alle 3GHz 100% kuormalla, saa helposti aikaan sen että kuorman kevetessä (esim. pelissä siirtää "katseen" nopeasti metsästä taivaalle tms.) tuo ampuu kellot tappiin ja varsinkin alivoltitettuna kippaa todella herkästi.
Lisäksi nämä tuppaavat tekemään myös sitä, jos Max. on liian korkea, niin "ryöstävät" tehobudjettia muisteilta GPU:lle -> muistien kellotaajuus kyykkää, tulee nykimistä/dippailua, suorituskyky heikkenee yleisesti vrt. pienempi Max.

PS. Käytän pelkästään AMD:n Driver Only - asennusta, kellot säädän MoreClockToolilla. Adrenalin on kauhea bloatti joka syö vaan turhaan resursseja.
Toimii hienosti ja vakaasti. Haittapuolena tuossa on se, että kellotusasetukset joutuu varsinkin kylmän bootin jälkeen lataamaan aina käsin uusiksi.
Mulla fc6:ssa asetukset niin että AVG siellä 110-115 3840x1600 näytöllä :)
 
Niin, kun nimenomaan siksi kysyin kun noissa Alphacoolin RDNA3/Ada - generaation blokeissa on juurikin kromipinnoite, ei perintyeinen nikkeli - ja itseäni tuossa arveluttaa juuri tuo nestemetallin tarttuvuus/bondaus.
Onko siinä oikein peilipinta piirin kohdalla, mahd. jotain lievää koneistusjälkeä kuten EK:n blokeissa vai minkälainen? Nestemetalli ei tahdo bondata peilipintaan, vaan ottaa paremmin hieman karkeaan/mattamaiseen.

Oletko kokeillut ihan jollain tahnalla, onko lämmöt paremmat vai huonommat?
Aivan. Tuolla sivullahan tosiaan lukee, että se on cromattu.
Kyllä siitä pinnasta koneistuksen näkee, mutta sileä se on ,kun kynnellä sitä kokeilin.
En ole tahnaa kokeillu, mutta siihen pitää tieten turvautua jos en tuota saa toimiin.
Pitää katsoa jos ens vkl olis aikaa vielä käyttää se blokki irti ja kokeilis pestä ja laittaa se LM uudestaan blokin pintaan.
 
Ootteko huomannut uusien ajurien myötä mitään ihmeellisempiä ongelmia?
Uusien ajurien asennuksen jälkeen muuttamatta kelloja tai pelin asetuksia RE4:sta pelatessa FPS tippui aikaisemman ajurin 120-144fps --> 80-100fps:n tienoille ja välillä droppaa ~8fps tienoille, nykii ja pätkii.

Pitänee hieman selvittää, mikä tässä nyt tökkii.

Edit: Sapphire RX7900xt refu malli.
 
Uusilla ajureilla ei FPS näy overlayssä, ainakaan Hellblade: Senuas Sacrificessa ei enää toimi. Näyttää vaan N/A. Mutta idle kulutus tippui kyl mukavasti entisestään.
 
Uusien ajurien asennuksen jälkeen muuttamatta kelloja tai pelin asetuksia RE4:sta pelatessa FPS tippui aikaisemman ajurin 120-144fps --> 80-100fps:n tienoille ja välillä droppaa ~8fps tienoille, nykii ja pätkii.

Pitänee hieman selvittää, mikä tässä nyt tökkii.

Edit: Sapphire RX7900xt refu malli.
Koititko DDU:lla ajureiden poistamista ja uudelleenasennusta? Voisi auttaa.
 
Koititko DDU:lla ajureiden poistamista ja uudelleenasennusta? Voisi auttaa.
Koitin, seuraavaksi koitin asentaa vanhempaa versiota Adrenalinesta ja pelkkää ajuria, mutta antoi erroria asennusvaiheessa.

Lähdin saunomaan, joten en päässyt projektissa eteenpäin, koitan illemmalla/huomenna lisää temppuja.

Kortin asennuksen jälkeen viimeviikolla asensin Windowsin uudelleen, joten ei pitäisi olla edes mitään gremlineitä Nvidialta edellisestä kortista tai edellisiä AMD:n ajureita.
 
Koitin, seuraavaksi koitin asentaa vanhempaa versiota Adrenalinesta ja pelkkää ajuria, mutta antoi erroria asennusvaiheessa.

Lähdin saunomaan, joten en päässyt projektissa eteenpäin, koitan illemmalla/huomenna lisää temppuja.

Kortin asennuksen jälkeen viimeviikolla asensin Windowsin uudelleen, joten ei pitäisi olla edes mitään gremlineitä Nvidialta edellisestä kortista tai edellisiä AMD:n ajureita.
Update: DDU:n optioneista oli jäänyt yksi täppä AMD:n kohdalta valitsematta ("AMD remove the driver/filter... A backup is recommended for AMD Chipset").

Valkkasin tuon, löin DDU:n pyörimään niinkuin aiemminkin Safe-modessa, asentelin AMD:n Näyttiksen uusimmat ajurit ja Chipset - ajurit uudelleen ja taas homma pelittää normaalisti.
 
Update: DDU:n optioneista oli jäänyt yksi täppä AMD:n kohdalta valitsematta ("AMD remove the driver/filter... A backup is recommended for AMD Chipset").

Valkkasin tuon, löin DDU:n pyörimään niinkuin aiemminkin Safe-modessa, asentelin AMD:n Näyttiksen uusimmat ajurit ja Chipset - ajurit uudelleen ja taas homma pelittää normaalisti.
Hieman hävettää tässä vaiheessa kysyä, kun useasti näytönohjainta vaihtanut, mutta miksi mulla ei anna käynnistää DDU:ta vikasietotilassa? ja vaikka valitsen myös "verkko" ominaisuuden, niin en pääse nettiinkään?
 
Hieman hävettää tässä vaiheessa kysyä, kun useasti näytönohjainta vaihtanut, mutta miksi mulla ei anna käynnistää DDU:ta vikasietotilassa? ja vaikka valitsen myös "verkko" ominaisuuden, niin en pääse nettiinkään?
Jaa, nyt kuulostaa aika erikoiselta...

Onko DDU jo omassa kansiossaan, lähteekö käyntiin jos kokeilet Työpöydältä ilman vikasietotilaa?

Itse lisäksi otin varmuuden vuoksi verkkoadapterit pois käytöstä, nyt kun tein "pitkän kaavan kautta kaikki" ettei Windows ala hakemaan verkosta omia päivityksiään DDU:n uudelleenkäynnistyksen jälkeen ennen kuin olen saanut AMD:n ajurit itse asennettua.
 
Jaa, nyt kuulostaa aika erikoiselta...

Onko DDU jo omassa kansiossaan, lähteekö käyntiin jos kokeilet Työpöydältä ilman vikasietotilaa?

Itse lisäksi otin varmuuden vuoksi verkkoadapterit pois käytöstä, nyt kun tein "pitkän kaavan kautta kaikki" ettei Windows ala hakemaan verkosta omia päivityksiään DDU:n uudelleenkäynnistyksen jälkeen ennen kuin olen saanut AMD:n ajurit itse asennettua.
Saatoin keksiä ratkaisun. hetki pieni niin ilmoitan kohta.

Edit: siis nettiin en pääse, vaikka verkkotoiminto oli valittu. Ja siis oli DDU asennettu c:asemalle, mikä on linkitetty onedriveen. Joten asensin DDU:n sellaiselle aseman osiolle, mikä ei ole onedriven kanssa tekemisissä, niin silloin vikasietotilassa onnistui tuo homma. En osaa paremmin selittää. Mutta miksi ei verkko toimi vaikka sen ruksin laittaa siihen, kun tulee ihan piuha emolevyyn asti?
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. Tuolla sivullahan tosiaan lukee, että se on cromattu.
Kyllä siitä pinnasta koneistuksen näkee, mutta sileä se on ,kun kynnellä sitä kokeilin.
En ole tahnaa kokeillu, mutta siihen pitää tieten turvautua jos en tuota saa toimiin.
Pitää katsoa jos ens vkl olis aikaa vielä käyttää se blokki irti ja kokeilis pestä ja laittaa se LM uudestaan blokin pintaan.
Kyllä se nestemetalli siihen pitäisi tarttua samalla tavalla kuin nikkelöityynkin pintaan, ainakaan itse en huomannut mitään eroa.

Ettei sulla olis muistien padit liian paksut tai sitten samaa vikaa kuin mulla oli alphacoolin rtx 4090 blokin kanssa :hmm: tuosta ongelmasta jo aiemmin tähän ketjuun kirjoittelinkin.
 
Kyllä se nestemetalli siihen pitäisi tarttua samalla tavalla kuin nikkelöityynkin pintaan, ainakaan itse en huomannut mitään eroa.

Ettei sulla olis muistien padit liian paksut tai sitten samaa vikaa kuin mulla oli alphacoolin rtx 4090 blokin kanssa :hmm: tuosta ongelmasta jo aiemmin tähän ketjuun kirjoittelinkin.
En nyt oikein usko tuohon muistipadi ongelmaan, kun blokin mukana tulleet oli 1mm ja vaihdoin ne 1mm TP-3:siin jotka kuitenki pitäis olla riittävän pehmeät (vaikka ei ne alkuperäsetkään kovia olleet). Se standien korkeus vois olla syy, Datasheet sanoo plexi-standi 24.11mm. Hyödyllinen mittahan olisi coldplate-standi.
 
Eipä tuo miksikään muuttunu. :hmm:
LM retest.jpg
 
Eikös nuo ole ihan hyvät lämmöt 550W kulutukselle?
Ehkä ne menettelee.
2-3 astetta sais ilmeisesti pois tehokkaammalla pumpulla. Kun kierron blokkaa toiselta kortilta, niin sen verran lämmöt tippuu. (Jaettu Y-haaralla)
Stresstest 450W.jpg
@450W ei tuo ero ole kuin ~20°C.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom