Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Mitenkäs muilla 6800/6900 korteissa kelat vinkuu?
Oma Asuksen 6900 TUF OC kiljuu ja sirisee todella häiritsevästi.
Luin että hieman hiljenisi ajan kanssa mutta en tuohon uskalla luottaa ja jäädä odottelemaan. Viikon pelaaminen ei asiaan vaikuttanut..

Kuuluu siis ihan 4k ja 60hz lukolla pelatessakin.

Onko kokemusta kelpuuttaako Jimms takuu vaihtoon vikinän takia?

Ensimmäinen itselle sattunut vikisijä ja tämä sitten kuuluukin edellistenkin puolesta..

(Ps. Pahoittelut, en ole vielä ketjua juuri ehtinyt selaamaan..)
Mulla refu 6900 xt sirisi ja vinkui sitten lopetti toimintansa voi olla että virtalähde rikki ta tehoton. Tää asus stix lc 6800 xt ei pidä mitään ääntä mutta ei voi yhtään kellottaa kun powerissa ei riitä tehot.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
363
Mitenkäs muilla 6800/6900 korteissa kelat vinkuu?
Oma Asuksen 6900 TUF OC kiljuu ja sirisee todella häiritsevästi.
Luin että hieman hiljenisi ajan kanssa mutta en tuohon uskalla luottaa ja jäädä odottelemaan. Viikon pelaaminen ei asiaan vaikuttanut..

Kuuluu siis ihan 4k ja 60hz lukolla pelatessakin.

Onko kokemusta kelpuuttaako Jimms takuu vaihtoon vikinän takia?

Ensimmäinen itselle sattunut vikisijä ja tämä sitten kuuluukin edellistenkin puolesta..

(Ps. Pahoittelut, en ole vielä ketjua juuri ehtinyt selaamaan..)
Mulla 6900XT nitro + pitää vaimeaa ääntä vakio tehorajalla ja kovenee aikalailla jos nostaa.

Uusi virtalähde on tilattu jo kauan sitten jos tulisi joskus.... Nykyinenkin oikeasti riittää, mutta alle tuon 850W vaatimuksen. Mielenkiinnolla odottelen vaikuttaako samalla kelojen ääneen.
 

Eitietoo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
206
Vahvasti vaikuttaa siis ominaisuudelta..

En jaksa powerista johtumiseen oikein itse uskoa. Tuolla pyöritelty puolen vuoden sisään kuitenkin jo useaa korttia, 5500xt, 5700xt, gtx 1070 kahdesti, 1660 ja rtx 3070, ja nuo olivat kelojen suhteen kaikki äänettömiä..

Palautukseen en tahtoisi laittaa kun ei mitään tietoa milloin saisi uutta tilalle ja kuulostaa siltä ettei tilanne välttämättä sillä muutu.

Jos nyt ensin saisi tuon koteloon laitettua ja sillä edes hieman ääni vaimenisi. Nyt kun on kasattuna emon lootan päällä väliaikaisesti..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
888
Mun 6800XT Red Devil Limited Edition kortissa ei ole tuulettimen äänen ylittävää ääntä konkista vaikka fps olisi 200. Tuulettimen ääni taas ei ole miellyttävä edes alhaisilla kierroksilla.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 399
Jimms ei ainakaan vaihda coil whinen takia korttia, koska se ei ole "vika", kaverillahan surisi ja sirisi uusi corsair virtalähde, jimms ei suostunut RMA, mutta Corsair itse vaihtoi heti.
 
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
725
Jimms ei ainakaan vaihda coil whinen takia korttia, koska se ei ole "vika", kaverillahan surisi ja sirisi uusi corsair virtalähde, jimms ei suostunut RMA, mutta Corsair itse vaihtoi heti.
Taitaa olla tapauskohtaista. Oma 2080 Ti meni Jimmsillä takuuseen kyseisen "vian" vuoksi. Riskinä oli että tulee bumerangina takaisin, jos ääni heidän mielestä ei ole normaalia kovempi.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Vahvasti vaikuttaa siis ominaisuudelta..

En jaksa powerista johtumiseen oikein itse uskoa. Tuolla pyöritelty puolen vuoden sisään kuitenkin jo useaa korttia, 5500xt, 5700xt, gtx 1070 kahdesti, 1660 ja rtx 3070, ja nuo olivat kelojen suhteen kaikki äänettömiä..

Palautukseen en tahtoisi laittaa kun ei mitään tietoa milloin saisi uutta tilalle ja kuulostaa siltä ettei tilanne välttämättä sillä muutu.

Jos nyt ensin saisi tuon koteloon laitettua ja sillä edes hieman ääni vaimenisi. Nyt kun on kasattuna emon lootan päällä väliaikaisesti..
Tarkoitin että mulla on virtalähde rikki tai tehoton. Kunhan selvensin :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
176
En jaksa kahlata ketjua läpi. Miksi radeon ohjelmisto nollaa powerlimit ja muistikellot aina kun koneen boottaa? Muut asetukset pysyy päällä. RX 6800 nitro+ korttina.
Sama ongelma ja ei auttanut fasatbootin poistaminen. Ainut miten sain säädöt pysymään on näköjään Msi:n Afterburner.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
Sama ongelma ja ei auttanut fasatbootin poistaminen. Ainut miten sain säädöt pysymään on näköjään Msi:n Afterburner.
Sama täälläkin, Ryzen High Performance ja WIN10 Paras Suoritusteho kokeiltu, ei auta. Presetin oon tehny Adrenalinilla niin käyn sen aina aktivoimassa uusiks.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Oli kokeiltava vielä furmarkkia nii piikkas 390w näyttis. Toi oli sellanen pieni piikki ja taas laski normiin. Huomenna pitäs tulla uus poweri niin pääsee säätää taas :)
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
313
Sama ongelma ja ei auttanut fasatbootin poistaminen. Ainut miten sain säädöt pysymään on näköjään Msi:n Afterburner.
Joo ei auttanut täällä mikään mainittu kikka. Afterburnerilla ei saa muisteille fast timings :( no onneks on nopea ladata tallennettu profiili radeoniin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
888
Yks vaihtoehto jota vois kokeilla on tehdä pelikohtaisia tuning/performance profiileja niin ei haittaa jos globaali profiili ei mee päälle automaattisesti. Sieltä Gaming > Tune game performance tai Tuning > Add Game Profile
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Osaako joku viisaampi kertoa:
1. Onko more power tool ns. sallittujen listalla, eli onko takuuseen vaikutusta?
2. Miten/miksi rx 6800 xt:n arvostus on pienempää kuin rtx-korttien? Tänkin foorumin myyntipalstalla monia n. 1000€ hintaan. Just veivasin dirt rally 2.0 4k@120fps (tietty vähän alennetuilla detaljeilla, 170 km/h nopeudessa ambient occlusionin tasolla ei ole niin väliä). Monessa pelissä (kts. testi eteknix.com) rx 6800 xt msi gaming x trio on nopeampi kuin 3080.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 319
MPT ei tee mitää muutoksia itse korttiin. Ainoastaan muokkaa ajuria siten että sinne voi syöttää isompia lukemia joten ei luulisi takuuseen olevan vaikutusta kun vaikutus häviää kun kytket sen toiseen koneeseen.
Ihmiset arvostavat DLSS ominaisuutta ja cuda laskentaa sen verran. Raytracing kykyä ehkä myös, mutta siinä XT kortti on yllättävänkin kykeneväinen normipeleissä ja pärjää ihan kivasti RTX kortteja vastaan (mutta mielikuvana tietty Nvidian kortti on paljon edellä, joka pitääkin paikkaansa näissä tekkidemoissa jossa kaikki RT efektit ovat päällä ja/tai ruutu piirretään vain RT ominaisuuksilla). Eroja tulee isommin vasta kun DLSS -ominaisuuden laittaa päälle. Sen laatu tosin vaihtelee sen verran, että 4k & quality kombo on hyvä, mutta sitten kun laitetaan performance yms. moodia päälle niin lopputulos vaihtelee jo paljon kovemmin ja varsinkin 1080p resossa DLSS:n käyttö on aika kyseenalaista (eli kun resoluutiota lasketaan niin laatu heikkenee samalla aika lineaarisesti).
 
Liittynyt
14.11.2020
Viestejä
189
Itellä kun oli tuo 3060ti hetken aikaa niin ei kyl dlss vakuuttanu 1440p resolla. Jotenkin vaan oli semmosta suttusta se kuva. Parempi ilman RT:tä reippaalla ruudun päivityksellä
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 399
Itse huomasin 5120x1440 resolla cyberpunkissa hullun eron vs 2080ti ja DLSS parhaimmalla asetuksella (kuvan tarkkuudessa), natiivi resolla 6900XT pyörittää vielä paremmin tuota kyseistä peliä kun 2080ti DLSS päällä ja RT OFF :D... DLSS on hieno tekniikka, mutta minun mielestä sitä ei pitäisi tarvita laittaa päälle näillä hinnoilla olevilla high end korteilla.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
171
Itsellä se DLSS ja RT toi hyvin vähän painoarvoa, kun uutta korttia valitsi. Tällä hetkellä mulla on tasan yks peli missä on RT, joten vähän hankala asettaa vielä tänä vuonna RT:lle oikeastaan yhtään arvoa. DLSS ei tunnu tarvivan kun tuo 6900XT pyörittää tosi hyvin kaikkea mitä sille annan :D
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
104
Itsellä VR -pelailua varten tuli hommattua 6900XT, ja valinta oli aika selkeä näillä hinnoilla. DLSS:ää en odota vr-peleihin vielä hetkeen, ja framet on nyt tärkeämpiä kuin hieman nätimmät valoefektit.
Muistikaistan ansiosta tuo 3090 olisi varmaankin varmempi vaihtoehto korkeisiin resoluutioihin, mutta en siitä kyllä ala yli tuplahintaa maksamaan.

Tämän hinnalla olisi saanut korkeintaan 3080.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Oiskohan mulla muisteissa jotain vikaa kun toi PR ei vieläkään lähe ees pyörittää koko testiä, vaan kaatuu siihen alotukseen
 

Lzy

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
95
Juu mut nostin sinne 1175 ja ajurit kaatu heti
Oletko ajanut DDU?
Suosittelen nyt ainakin tyhjäämään kaikki ja sitten kokeilemaan.
Saitko uuden powerin jo?

Itse pyöritän omaa 6900 alle 1100 mv melkein kaikessa.

Asenna myös PR kokonaan uudelleen.
Vaikka koko 3dmark.

Tarkista myös bios ajurit, että onko niihin tullut päivityksiä.
Oliko sinulla mikä prosessori. AMD kohdalla lataa myös uusimmat chipset amd omilta sivuilta.

Uusimmat ajurit suodaan amd sivuilta kortille.
Ei aina pelitä tuo AMD oma softa.
Väittää, että uusia ajureita ei ole, mutta oikeasti niitä olisi ladattavissa...
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Oletko ajanut DDU?
Suosittelen nyt ainakin tyhjäämään kaikki ja sitten kokeilemaan.
Saitko uuden powerin jo?

Itse pyöritän omaa 6900 alle 1100 mv melkein kaikessa.

Asenna myös PR kokonaan uudelleen.
Vaikka koko 3dmark.

Tarkista myös bios ajurit, että onko niihin tullut päivityksiä.
Oliko sinulla mikä prosessori. AMD kohdalla lataa myös uusimmat chipset amd omilta sivuilta.
Juu eli uus poweri kiinni ajurit poistettu ddu ja uusiks asennettu prossu i5-10600k. Nyt asennan koko 3dmarkin uudestaan ja kikki emolevyn ajurit uusimmat. Asensin jopa win uusiks.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
Osaako joku viisaampi kertoa:
1. Onko more power tool ns. sallittujen listalla, eli onko takuuseen vaikutusta?
2. Miten/miksi rx 6800 xt:n arvostus on pienempää kuin rtx-korttien? Tänkin foorumin myyntipalstalla monia n. 1000€ hintaan. Just veivasin dirt rally 2.0 4k@120fps (tietty vähän alennetuilla detaljeilla, 170 km/h nopeudessa ambient occlusionin tasolla ei ole niin väliä). Monessa pelissä (kts. testi eteknix.com) rx 6800 xt msi gaming x trio on nopeampi kuin 3080.
Tähän voi vastata yhdellä termillä: Ray tracing
 

Lzy

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
95
Ei mitään.

Jos jollain muulla sama ongelma niin vanhat ajurit vaan kehiin. PR ei vieläkään toimi kunnolla tessellaatiot päällä amd korteilla nähtävämmin.
Vanhoilla ajureilla saa tessellationit pysymään PR kanssa pois päältä. Uudemmissa ajureissa ei niiden pois ottaminen auta mitään.
 
Liittynyt
24.09.2019
Viestejä
63
Oli näköjään tullu uus bios emoon niin laitoin SAMin päälle. Muuten samoilla asetuksilla tuli ac valhallassa nousua benchmarkissa 67--> 74 fps.
Yksittäistulos mutta kuitenkin.

Ja mulla on ny 3700x prossu ja 6900 xt näyttis sekä x570 emo
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
281
2. Miten/miksi rx 6800 xt:n arvostus on pienempää kuin rtx-korttien? Tänkin foorumin myyntipalstalla monia n. 1000€ hintaan. Just veivasin dirt rally 2.0 4k@120fps (tietty vähän alennetuilla detaljeilla, 170 km/h nopeudessa ambient occlusionin tasolla ei ole niin väliä). Monessa pelissä (kts. testi eteknix.com) rx 6800 xt msi gaming x trio on nopeampi kuin 3080.
Ohjelmistojen / ajurien laadulla ja ominaisuuksilla on valtava ero AMD:n ja nVidian välillä.
Tiesin tämän itsekkin ennakkoon, mutta todellisuus oli silti aika järkytys kun yritin ensimmäistä kertaa yli viiteen vuoteen käyttää AMD:n näytönohjainta
päivittäisessä käytössä.

Erot ohjelmisto-ominaisuuksissa (RT, DLSS yms) on nyt tietysti asia erikseen, mutta itse en esimerkiksi ole päässyt käyttämään 6800 XT korttiani, koska FreeSync ei toimi kun tarvitsemani täysi 10-bit värimäärä kytketään päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
786
Erot ohjelmisto-ominaisuuksissa (RT, DLSS yms) on nyt tietysti asia erikseen, mutta itse en esimerkiksi ole päässyt käyttämään 6800 XT korttiani, koska FreeSync ei toimi kun tarvitsemani täysi 10-bit värimäärä kytketään päälle.
Taitaa ongelmasi olla näytössä eikä niinkään ajureissa? Ainakin täällä toimii freesync ja 10bit samaa aikaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 471
Taitaa ongelmasi olla näytössä eikä niinkään ajureissa? Ainakin täällä toimii freesync ja 10bit samaa aikaan.
Sama. Tietty kannattaa tarkistaa myös se virkistystaajuus asetuksista. Esim osa 60hz monitoreista tarjoaa oletuksena 59,9hz taajuutta, johon ajurit toteaa, ettei 10bit värejä ole, mutta 60hz taas on. Bugi tuo on joko ajurissa, tai monitorin EDID kättelyssä.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
281
Taitaa ongelmasi olla näytössä eikä niinkään ajureissa? Ainakin täällä toimii freesync ja 10bit samaa aikaan.
FreeSync on ollut pidempään rikki yhdessä 10-bit pixel formatin kanssa, ei ole näyttöriippuvainen asia.
Ilman tuota optiota värit on 8-bittiset (16,7 miljoonaa vs. 1,07 miljardia väriä).

Värisyvyys-optiota käytetään klippaamaan sisäinen tarkkuus matalempaan arvoon (eli 6 tai 8-bit, riippuen onko 10-bit pixel format päällä vai ei).
Kertaalleen 8-bittisten värien esittäminen 10 tai 12-bittisinä ei lisää käytettävissä olevaa värimäärää.

Bandingin näkee helposti esim. NEC:n 10-bit demolla.
Banding katoaa kun 10-bit pixel formatin laittaa päälle, mutta FreeSync ei toimi enää.

https://www.necdisplay.com/documents/Software/NEC_10_bit_video_Windows_demo.zip
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 314
FreeSync on ollut pidempään rikki yhdessä 10-bit pixel formatin kanssa, ei ole näyttöriippuvainen asia.
Ilman tuota optiota värit on 8-bittiset (16,7 miljoonaa vs. 1,07 miljardia väriä).
Ainakin minulla toimii Radeonin mukaan adaptive syncin kanssa.
Vai toimiiko oikein, tuon NEC-zipin ikkunoiden kuviot näyttävät samanlaisilta? Vai mitä nistä pitää tarkemmin katsella?
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
281
Ainakin minulla toimii Radeonin mukaan adaptive syncin kanssa.
Vai toimiiko oikein, tuon NEC-zipin ikkunoiden kuviot näyttävät samanlaisilta? Vai mitä nistä pitää tarkemmin katsella?
Ohjelma luo kaksi identtistä ikkunaa, joista toisessa käytetään 8-bit värejä ja toisessa 10-bit värejä.
Suuremmalla värimäärällä siirtymät eri värien välillä on tasaisemmat, eikä selkeitä "pykäliä" ole nähtävillä.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Mä en käytä noita sync hommia mutta rajotan aina 163fps esim mw ja yksinpeleissä joku 80fps. Eli kannattaako toi 10bit laittaa päälle vai ei onko välii suorituskykyyn? HDR näyttö mutta en tykkää kun näyttää värit ja pelit jotenkin haaleilta ja värittömiltä sillä.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
No nyt kokeilin HDR päällä ja tällä amd:llä näyttää paljon paremmalta kuin nvidia:lla. Tottunut pitää pois kun näytti niin huonolta värit vihreessä leirissä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 471
Ohjelma luo kaksi identtistä ikkunaa, joista toisessa käytetään 8-bit värejä ja toisessa 10-bit värejä.
Suuremmalla värimäärällä siirtymät eri värien välillä on tasaisemmat, eikä selkeitä "pykäliä" ole nähtävillä.
Freesync, 10bit värit ja 10bit pixel format. Demo toimii, 10bit ikkunassa ei ole sitä pientä bandingia väreissä, jota tuossa 8bit ikkunassa oli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 495
Freesync, 10bit värit ja 10bit pixel format. Demo toimii, 10bit ikkunassa ei ole sitä pientä bandingia väreissä, jota tuossa 8bit ikkunassa oli.
Ja kun testaat freesyncin toimivuutta niin todennäköisesti lopputulemana on aikamoinen stutter-kokemus. Jos näytössäsi on joku osd jolla näytön taajuuden saa näkyviin niin katso huviksesi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 471
Ja kun testaat freesyncin toimivuutta niin todennäköisesti lopputulemana on aikamoinen stutter-kokemus. Jos näytössäsi on joku osd jolla näytön taajuuden saa näkyviin niin katso huviksesi.
Uusi ruutu on kyllä tilauksessa, mutta nykyinen 4k/60hz vetää kyllä oikein freesync alueellaan ufotestin mukaan. Tietty jollain 144hz näytöllä voi olla hivenen eri tilanne.

Edit: Tää saattaa kyllä liittyä tähän. Kortin vaihdon jälkeen luovuin kyllä cru:lla tehdystä 1944p/75hz custom resosta, kun se stutteroi. Virallisella rangella monitori tuntuu kyllä pitävän freesync/10bit yhdistelmästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2020
Viestejä
41
Onko muilla ollut 6xxx sarjassa coil whineä? Tänään tuli 6900 XT ja tämä sirinä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Onko muilla ollut 6xxx sarjassa coil whineä? Tänään tuli 6900 XT ja tämä sirinä...
Aika yksilökohtaista tuntuu olevan. Itsellä nyt kaksi AMD:n omia 6900 XT:tä ollut ja ensimmäinen sirisi todella kovaa ja lähti eri syystä takuuseen. Tilalle tullut taas on paljon hiljaisempi, ei sitä sirinää kuule ellei konttaa pöydän alle kotelon viereen kuuntelemaan.

EDIT: niin ja powerina Corsair AX760
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
356
Itsellä tullut ainoastaan poe:ssa häiritsevää sirinää mutta sekin hiljentynyt tässä lähiaikoina..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 714
Viestejä
4 316 388
Jäsenet
72 107
Uusin jäsen
goosewild

Hinta.fi

Ylös Bottom