Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki on samalta tuotantolinjalta eri tarroilla, eli ei mitään eroa.Sattuiko keneltäkään löytymään tietoa, mitä eroa näillä korteilla on. Mietin vain onko laaduissa eroa.
Esimerkiksi RX 6800 tuli myyntiin MSI, ASUS ja PowerColor versiot. Kaikki näyttää samalta ja hinnoissa muutama kymppi eroa.
PowerColor ainakin joidenkin nettikeskustelujen perusteella vähän huonompi valmistaja.
Tilanne voi olla hyvä neljän kuukauden päästä, mutta nyt nähdään (kiinnostavien korttien osalta) vain nollasaatavuutta, kuukausien jonoja ja nousevia hintoja. Tämä on aivan surkea tilanne kuluttajan kannalta.Joo itse kanssa sitä mieltä, että teki niin tai näin, niin hyvää aikaa kuluttajalle. Molemmilla leireillä varteenotettavia vaihtoehtoja.
Kaikki ovat identtisiä, kyse on AMD:n referenssinäytönohjaimista eri paketeissa. Viikon päästä alkaa tulemaan myyntiin AIB-valmistajien omia malleja.Sattuiko keneltäkään löytymään tietoa, mitä eroa näillä korteilla on. Mietin vain onko laaduissa eroa.
Esimerkiksi RX 6800 tuli myyntiin MSI, ASUS ja PowerColor versiot. Kaikki näyttää samalta ja hinnoissa muutama kymppi eroa.
PowerColor ainakin joidenkin nettikeskustelujen perusteella vähän huonompi valmistaja.
Ja tuolla teoreettisella säteenjäljitys suorituskyvyllä on ihan yhtä paljon merkitystä kuin ilmoitetulla TFLOPS lukemalla...
Missään nykykortissa kun ei tehot riitä puhtaasti säteenjäljityksellä tehtyihin peleihin niin merkitystä on sillä että miten nämä hybriditoteutukset toimii. Ja siinä 6800XT on aikalailla 3070:n tasolla ja joissain peleissä sen ja 3080:n välissä.
Nyt ei mitään järkeä.
Hardware Unboxedin keskiarvo 18 eri pelin bencheista 1440p resoluutiolla:
Melkein trendiä epäilisin, koska Assasin's creed odyssey'ssa 6800 XT ja RTX 3080 on tasoissa.Valhallan ja Dirt 5:n tulokset ovat mielenkiintoisia. Dirt on aina mennyt AMD:lle/Atille selvällä erolla, mutta onko tässä havaittavissa trendi tulevien pelien suorituskyvystä, vai onko kyseessä poikkeama?
Kiinnitin aivan samaan huomiota, mitä uudempi peli, sitä todennäköisemmin meni AMD:lle ja saman pelisarjan aikaisemmat osat meni tasoihin tai nvidialle.Valhallan ja Dirt 5:n tulokset ovat mielenkiintoisia. Dirt on aina mennyt AMD:lle/Atille selvällä erolla, mutta onko tässä havaittavissa trendi tulevien pelien suorituskyvystä, vai onko kyseessä poikkeama?
Valhalla on yksi niistä peleistä jotka hyötyy erityisesti SAM tekniista, jos Nvidia saa vastaavan tekniikan toimimaan niin tilanne tasoittunee.Melkein trendiä epäilisin, koska Assasin's creed odyssey'ssa 6800 XT ja RTX 3080 on tasoissa.
Codemasterin kaikki pelit on viimeisen 20 vuoden aikana 110% optimoitu Ati / Amd näyttiksille. Ei noin pitkä aika voi olla sattuma vaan firman tarkoitus. Esim F1 2018 benhmark ajossa (5700XT) kerran mutkassa tuli joukko kolari, mitä helvettiä. Eikös jokainen benchmark ajo pitäisi olla identtinen.Valhallan ja Dirt 5:n tulokset ovat mielenkiintoisia. Dirt on aina mennyt AMD:lle/Atille selvällä erolla, mutta onko tässä havaittavissa trendi tulevien pelien suorituskyvystä, vai onko kyseessä poikkeama?
Miksi kukaan ei tunnu välittävän, että tässä on 6gigaa enemmän muistia kuin 3080? Varmasti on käyttö tulevaisuudessa vaikka nyt jäisi muutaman fps jossain pelissä.
Luulen, että saatavuudet ja hinnat teki molempien leirien julkaisusta oletettua paskemmat. Itse ainakin olin haltioissani, ennenkuin todellisuus iski.Miksi kukaan ei tunnu välittävän, että tässä on 6gigaa enemmän muistia kuin 3080? Varmasti on käyttö tulevaisuudessa vaikka nyt jäisi muutaman fps jossain pelissä.
Miksi kukaan ei tunnu välittävän, että tässä on 6gigaa enemmän muistia kuin 3080? Varmasti on käyttö tulevaisuudessa vaikka nyt jäisi muutaman fps jossain pelissä.
Niin, tuossa yhdessä pelissä kyllä. AAA-luokan pelit eivät kuitenkaan vetele mitään puhtaasti path tracetettua ruutua vielä vuosiin (kuten tuosta NVIDIAnkin 4K-suorituskyvystä näkee), joten mielestäni se on aika tavalla vähemmän relevanttia tietoa ihmiselle, jota kiinnostaa myös RT, verrattuna noihin AAA-luokan peleihin joissa käytetään RT:tä.
Eikä se ole niin yksinkertaista että "kuinka paljon RT:tä käytetään" (edes path tracereissa), esimerkiksi AMD:n tapauksessa laatikkojen törmäystarkistuksia tehdään nelinkertaisella nopeudella kolmioihin nähden, eikä näiden suhde BVH-puussa ole millään muotoa vakio, suorituskyky voi siis vaihdella jo ihan sen mukaan todella huomattavasti. NVIDIAsta en ole varma, ovatko julkaisseet vastaavia box/triangle lukuja. AMD:n kannalta positiivisesti konsolit käyttävät sen tekniikkaa, mikä voi vaikuttaa sen toteutukselle suotuisasti multiplattareissa (tämä voi toki olla suotuisaa myös NVIDIAlle samalla, siitä ei ole tietoa)
AMD:lla on tulossa oma kuvanskaalaustekniikkansa kilpailemaan DLSS:n kanssa, jos noista kuvanhuononnustekniikoista tykkää. Vaikka DLSS:n nykyversio pyörii tensoriytimillä, kaikki versiot eivät ole pyörineet eikä niitä tensoriytimiä vaadita siihen, se on vain nopeampaa niillä. Vaikka RDNA2:ssa ei ole vastaavia matriisiyksiköitä, siinä on tällä kertaa mukana noihin koneoppimishommiin hyödyllisesti 4:1 INT8 ja 8:1 INT4 nopeus.
Mitä nämä prosenttiluvut esittävät?OT, mutta ihan mielenkiinnosta ja kun sulla näyttää olevan jotain käsitystä niin mitäs veikkaat paljon tarvitaan lisätehoja vaikka 3080 verrattuna jotta kaiken graffan voi laskea ray tracingillä? 200%? 1000%?
Mitä nämä prosenttiluvut esittävät?
Jooh, mutta ei ole pelkästään AMD:stä kyse, vaan tämä on ihan yleisilmiö nykyään kulutuselektroniikassa. Ihan älykelloista ja roboimureista lähtien, tuotteet pusketaan hätäisesti markkinoille ja niistä puuttuu iso liuta featureja, joita sitten lisäillään bugikorjauksien lisäksi seuraavat puoli vuotta firmwarepäivityksillä.Muistatteko vielä kun jotkut käyttäjät täällä oli niin sitä mieltä, että AMD valmistelee markkinoille tulon huolella ja ei ole mitään kiirettä vastata NVIDIA:n kilpailuun? Ettei mitään syytä hätäillä ja AMD menee omia aikataulujaan suunnitellusti. Noh, aika huolella näytetään joo valmistelleen, "tehtiin pari protokorttia ja myytiin ne, ehkä jaksais niitä bugejakin tässä nyt seuraavaks hieroa vaikka kuntoon kun on saatu beta-testaajat"
Muistatteko vielä kun jotkut käyttäjät täällä oli niin sitä mieltä, että AMD valmistelee markkinoille tulon huolella ja ei ole mitään kiirettä vastata NVIDIA:n kilpailuun? Ettei mitään syytä hätäillä ja AMD menee omia aikataulujaan suunnitellusti. Noh, aika huolella näytetään joo valmistelleen, "tehtiin pari protokorttia ja myytiin ne, ehkä jaksais niitä bugejakin tässä nyt seuraavaks hieroa vaikka kuntoon kun on saatu beta-testaajat"
Kyllä sellainen varmasti tulee, mutta nyt tiedossa olevat taitaa kaikki olla paremmalla jäähdytyksellä oleviaHmm. Villejä veikkauksia tai kokemusta aiemmista sukupolvista: Voiko joku custom- malli olla huonompi kuin refu? Huonommalla tarkoitan tehottomampaa ja äänekkäämpää jäähdytystä, muu ei juurikaan itseäni kiinnosta. Nuo lukemat lämpöjen ja äänekkyyden osalta mitä io-techin testeissä oli olisi itselleni täysin riittävät, ja nyt mietin että voiko joku customeista olla huonompi, eli pitääkö varoa niitä halvimpia customeita jos haluaa edes about refun tasoisen äänekkyyden & lämpötilan?
Tämä oli kyllä aivan täysin älyvapaa temppu jos niitä customeita oikeasti on enemmän olemassa, nyt on vain joka paikka täynnä itkua kuinka julkaisu oli vielä huonompi kuin nvidialla
Hardware Unboxedin keskiarvo 18 eri pelin bencheista 1440p resoluutiolla:
Mistä tällainen tieto löytyyHuoh... Ei toimi freesync eikä HDR 10-bit tällä hetkellä 120hz OLED TV:n kanssa. Tässä kortissa näköjään riittää ominaisuuksia jotka "tulee sitten joskus".
Onko samanlaista koontia 6800?
Ite veikkaisin että syynä on Apple. Ne meni rahapussi kädessä TSMC:n ovelle ja ostivat reilusti kaistaa M1 possujen painamiseen. Siinä jää muut nuolemaan näppejään, ku noi nyörit aukee. Vastenmielinen firma..mikä hemmetti tuossa näytönohjainten tuotannossa tökkii näin paljon, ettei kortteja yksinkertaisesti saada kuluttajille?
M1 valmistetaan 5 nanometrin prosessilla, ei 7 nanometrin. Se ei syö tippaakaan kapasiteettia näiltä.Ite veikkaisin että syynä on Apple. Ne meni rahapussi kädessä TSMC:n ovelle ja ostivat reilusti kaistaa M1 possujen painamiseen. Siinä jää muut nuolemaan näppejään, ku noi nyörit aukee. Vastenmielinen firma..
Mites sitten toi softa puoli?
AMD:lla ei taida olla NVENC -tasoista encoderia. Ottaa päähän niin helvetisti että kaikki menee raakaan voimaan mutta sitten jää se tuotteen "helppous" toissijalle.
Frank Azor tais myös tosta DLSS -vastaavasta sanoa jotain mutta eipä ole tullut vielä.
Tuskin on noista testejä. Eihän siellä SAM myöskään ole ollut testeissä kun muutamassa yksittäisessä testissä/peliasö ja RT suorituskykyyn on ollut aika vähän kattavaa testiä myös. Minecraft pyörii NVIDIAn raudalla paljon paremmin RT päällä, mutta ei kai ketään mitään muuta odottanutkaan. AAA pelit yhden RT efektin toteutuksellaan pyörivät paremmin 6000 sarjassa kuin 2000 sarjan RT efektit. SAM tosin paransi myös RT suorituskykyä jossain yksittäisessä testissä ja pienemmillä resoilla (1440 ja 1080), mutta kattavaa testiä varten taitaa tarvita aika monta unetonta testiyötä lisää.
Mitä pienempi reso niin sitä parempi ilman mitään pyörimisparannuksia Radeon on, joten esports pelaajat saivat uuden ostokohteen. Saattaa SAM:n lisäavulla mennä mennä myös prosut vaihtoon (ei sillä että 5000 sarjalaisen prosut kauheasti apua tarvitsisivat).
Ja milloin tämä olisi ollut ongelma?Kuinkahan tuuppaa lämpöö x570 piirisarjalle tuo refun jäähdytysratkaisu...
Tuo kun puhaltaa kaiken lämmön sivuille.
Joillakin emolevyillä tuo piirisarjan tuuletin on sijoitettu niin, että näytönohjain peittää se kokonaan. Tuo mun prime pro on myös tällainen aivopieru. Lämmöt nousee pelaillessa, ja piirisarjan tuuletin heittää 3000 kierrosta jo nykyiselläkin näytönohjaimella joka sentään hönkii osan lämmöstä i/o shieldin kauttta pois.Ja milloin tämä olisi ollut ongelma?