Pyöräily

Grizl CF SLX 8 Di2 tämä seissyt 3vko laatikossa kasaamattomana. En tiedä pitäisikö palauttaa vai ei, muut harrastukset syö hyvin aikaa ja kallis laitos jos ei käyttöä ole. Pyöräily on muutenkin ollut melko vähäistä. Vuoden vaihteessa kävi baana noux kokeilussa, ei ollut kovin hyvä.

Tosin sen mitä muistan niin fillarointi oli kyllä hauskaa.
Eikös noihin DTswissin kiekkoihin tullut takaisinkutsu jonkin suunnitteluvirheen takia?
 
Moro! Koin että maantiepyörän stemmi oli inan verran turhan pitkä. Hybridipyörästä taas oli jäänyt yli stemmi joka oli kivasti vain hieman lyhyempi kuin nykyinen. Erona stemmeillä on että maantiepyörän näytti olevan neutraali ja tämä uusi jonka asensin taas "nouseva". Koitin nyt asentaa sen "alamäkeen" eli jyrkempi kulma alas. Kysymys on tuo kuvassa esiintyvä asia - eli säätövaiheessa säädin tuota ohjaintankoa vielä hieman enemmän alaspäin eli "hyökkäävämpään asentoon", onko tämä ok vai pitäisikö tuon olla jotenkin neutraalissa asennossa esim tuon oranssin viivan kanssa tms.?
1755627046213.jpeg


Tässä vielä tuotos sivusta kuvattuna jos jotain apua
1755627273407.jpeg
Täysin ok säätö. 👍🏻
 
Ennen vanhaan laitettiin pyykkipoika lahkeeseen, jos ei ollu ketjusuojaa.
Aika oli varmaan kivikaudelta, kun vanhoissa pyörissä tuntui ketjusuojia olevan vakiona. Ennen olivat vielä pellistä tai alumiinista pokattuja.
On mullakin ollut käytössä mm. intin särmäreitä löysien housujen kanssa. Siltikin lahkeet tahtoo öljyyntyä varsinkin talvisin kerrospukeutuessa.

Hyvä ketjusuoja myös suojaa ketjua kuralta ja vedeltä, joka tuo city-pyörän ylläpitoon helpotusta. Yksivaihteisessa voimansiirrossa asia ei ole niin kriittinen, mutta avovaihteiset rattaat/ketjut saa nopeasti rohisemaan. Yksi sadelenkki ja se on siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan noilla hihnavetoisilla? Onko niiden ajokitka/ajaminen paljonkin sitkaamman tuntuista ketjuun verrattuna.

Toki kyse siis urbaani/kaupunkipyörästä yms.
Kohta 2 vuotta oon ajanut työmatkaa hihnavetoisella (Trek district 4) enkä helpolla ole ketjulliseen palaamassa takaisin. Pyörä rullaa yllättävän kevyesti eikä ole minusta raskas ajaa. Ainakin itse arvostan että arkipyörä vaatii mahdollisimman vähän huoltoa. Harrastepyörien parissa voi sitten viettää aikaa. Huonot puolet hihnapyörissä: valikoima pienempi ja pyörät vähän kalliimpia.

Kannattaa tarkistaa ainakin classic biken valikoima ja cuben mallit. Tarkista myös miten hihnan kiristys toimii. Huollossa kuulin että epäkeskoinen keskiö olisi ajanmyötä haasteellinen. Tässä muutamia malleja mitä tuli mieleen.
<-- tästä ei omia kokemuksia mutta vuoden takaa löytyi viesti missä olisi tilattu
Tähän palaten ja aikaisempaan keskusteluun hihnavetoisista liittyen niin tilasin yllämainitun pyörän boodabikestä ja näin 200 ajetun kilometrin jälkeen olen ollut melko tyytyväinen. Ajoasento vanhaan hybridiin verrattuna enemmän niskaan käyvä mutta todennäköisesti tottumiskysymys pidemmälle ajateltuna. Pyörä rullaa todella hiljaisesti ja loppukasaaminen oli helppo tehdä perus työkaluilla.
 
Lisäksi nostan KTM Kent pyörän, sitä löytyy Helkaman jälleenmyyjiltä. Jos tarvitsee enemmän vaihteita, niin pyörässä on Alfine 11 napavaihde 1699 € suositushintaan, kun yleensä tuohon hintaan saa 7 tai 8 vaihteista hihnavedolla.
 
Kohta 2 vuotta oon ajanut työmatkaa hihnavetoisella (Trek district 4) enkä helpolla ole ketjulliseen palaamassa takaisin. Pyörä rullaa yllättävän kevyesti eikä ole minusta raskas ajaa. Ainakin itse arvostan että arkipyörä vaatii mahdollisimman vähän huoltoa. Harrastepyörien parissa voi sitten viettää aikaa. Huonot puolet hihnapyörissä: valikoima pienempi ja pyörät vähän kalliimpia.


<-- tästä ei omia kokemuksia mutta vuoden takaa löytyi viesti missä olisi tilattu

Viime vuoden huhtikuusta lähtien tullut +7600km ajoa tällä pyörällä enkä ole kohdannut mekaanisia ongelmia; samat syyt hihnavetoisen valinnalla kuin lainauksessa mainittu -> mahdollisimman vähän huoltoa. Bonuksena itselleni on mekaaniset jarrut vaikka jotkut niitä haukkuvatkin; halusin mahdollisimman mekaanisen pyörän ilman ylimääräisiä nesteitä. Napavaihteiston öljyt pakollinen paha mutta onneksi niitä ei usein tarvitse vaihtaa.

Edelliskesän lomalla tuli tehtyä useampiöinen +1100km elämysreissu Espoo -> Vaalimaa -> Savo -> Keskisuomi -> Espoo, ja vaikka aikaisempaa kokemusta itselläni ei bikebackingista ole niin kyllä tällä ihan kivasti matka meni.

Huoltotoimenpiteisiin on käytännössä kuulunut 2x napavaihteiston öljyjen vaihto sekä ruuvien kiristely ajanmittaan. Seuraavaksi pitäisi jarrupalat vaihtaa kun alkaa olla todella finaalissa.

Miinuksena talvella jos märkää lunta on reippaasti niin tämä tuppaa jäämään hihnaan melko mukavasti kiinni, ärsyttävä mutta helposti eteen-taaksepäin polkemalla siivoutuva probleema.
Huomasin myös että ainakin tämän pyörämallin vaihdevaijeri jäätyy herkästi kiinni jos nestettä on päässyt kertymään suojan sisään. Onneksi tähänkin ongelmaan löytyi ratkaisu nostamalla pyörä lämpimissä sisätiloissa yön ajaksi pystyyn vesien valuttamiseksi. Tämän proseduurin jälkeen ei seuraavana aamuna enää vaijeri jämähtänyt kiinni.

Toinen miinus on 11 -vaihteisen shimanon pienin vaihde, vähän pienemmälle olisin välityksen halunnut kun elämysreissun aikana täydessä matkalatingissa väänsin ylijyrkkää mäkeä mutta onneksi tämäkin on melko marginaalinen ongelma.

Kaikille vaivattomuutta kaipaaville en voi muuta kuin suositella hihnavetoisia! 5/5

Haaveena seuraavaksi pyöräksi onkin sähkövaihteisella rohloffilla varustettu hihnavetoinen graveli mutta täytyy tämä nykyinen ajaa ensin puhki että pystyy itselleen perustelemaan tätä sijoitusta :tup:
 
Toinen miinus on 11 -vaihteisen shimanon pienin vaihde, vähän pienemmälle olisin välityksen halunnut kun elämysreissun aikana täydessä matkalatingissa väänsin ylijyrkkää mäkeä mutta onneksi tämäkin on melko marginaalinen ongelma.
Tämä ei ole niinkään Shimanon navan vika, vaan kiinteän hihnavälityksen. Ketjuvedolla saa helposti säädettyä välityssuhdetta muistaakseni 16-23 takana ja edessäkin riippuen rakenteesta. Rattaita löytyy pyörähuolloista muutamalla eurolla.

Välityssuhde on valmispyörissä usein pielessä, ykkösvaihde on tosi korkea ja ylimmällä vaihteella pääsee sitten 40 km/h. Jos poljentanopeus on yhtään järkevällä tasolla, eikä runttaamista.

Hihnavetoisten muutoksesta ei ole vielä kokemusta. Oletan, että hihnan pituuden muutos voi tuoda ongelmia, jos säätövara on pienehkö.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 602
Viestejä
4 886 943
Jäsenet
78 847
Uusin jäsen
aXe18

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom