Pyöräily

Joo eipä niitä runkonumeroita enää ole uudemmissa pyörissä kuin tarrana mikä irtoaa aika heppoisesti. Ainakaan omissa alumiinirunkoisissa
maastopyörässä tai tunturin kotimaisessa hybridipyörässä. Ja kuitissa nyt ainakaan ei sitä runkonumeroa ole, joten ei sekään sillä tavalla todista.

Jälleenmyyjältä ostettaessa saa mukaan lapun tai pienen vihkosen johon on merkitty pyörän tiedot ja myyntipaikka. Lappunen sisältää runkonumeron. Näin yleensä.

Eipä ole kyllä itselläkään kuitit fillareista tallessa.
Hyvällä tuurilla autotallista löytyy jostain laatikosta se muovipussukka mikä fillarin mukana on tullut.
En minä kyllä ole fillaria ostaessa mitään kuitteja edes kysellyt, jos nyt olen käytettyä ollut ostamassa. Jos ei nyt suoraan joku varissuon nisti ole myyjänä, niin hyvällä omallatunnolla olen ostanut. Kuka niitä edes tuolla ajellessa rupeaa tutkimaan, ellei nyt ole joku ihan todella silmiinpistävän harvinainen fillari. Joskus yksi fillari varastettiin niin vakuutusyhtiölle "todisteeksi" hinnasta riitti kun metsästin tilisiirron jolla se oli joskus aikanaan maksettu, vaikka se ei varsinaisesti mitenkään ole kohdistettavissa.

Työkaverilta pöllittiin pari pyörää tallista.
Joku oli ostanut toisen niistä ja rosmolla oli ollut antaa ostokuitti mukaan.
Ostaja oli vaan huomannut pöllitty ilmoituksen ihan tuurilla pikkusen myöhemmin ja otti työkaveriin yhteyttä.
Ihan hiton nopeesti toinen mankeli oli kadonnut sieltä pyöräsuojasta missä kaupat tehtiin, kun pöllityn ostaja muisti senkin siellä nähneensä.

Ittellä kaikki pyörät on itse kasattu kiekkoja myöten, joten aika turha on kuitteja ostaessa kysellä.

Runkonumerot olivat joku teräsrunkoisten juttu aikoinaan. Nykyään sellaisia ei ole, tai jos on niin se on tarra. Ei valmitajilla ole mitään intressejä lähteä tekemään jokaiseen runkovaluun omaa sarjanumeroa. Puhumattakaan hiilarirungoista. Ja noita tarrojakin näkee enää harvaksltaan nykypäivänä. On sekin kulu valmistajalle alkaa printtailemaan juoksevia numeroita ja liimailla niitä runkoihin. He eivät hyödy siitä pennin vertaa enkä siksi ihmettele että käytännöstä on luovuttu. Onnea vaan niille joilla tuo tarra pysyy paikoillaan vuosikausia.

Ja kuitin puuttuminenkaan ei aina kerro sitä onko mankeli varastettu vai ei. Jos omista fillareista pitäisi nyt löytää kuitit jostain niin ei muuten onnistuisi ihan heti. On ne jossain printtinä minkä sai kivijalasta ostettaessa. Sähköisesti joo saattaisi useammalla löytyä jos sen on tallettanut huolellisesti pyörää ostettaessa.
Täh, ainakin kaikissa pyörissä materiaalista riippumatta mitä itse olen viime vuosien aikana hankkinut on runkonro. Kaverin uudessa kuitusähköpyörästä se tosin piti kaivaa moottorin alta. Ei se pelkästään varkauksien vuoksi ole, vaan useimmiten esim. valmistaja haluaa runkonumeron takuuasioita hoitaessa.

Täh, ainakin kaikissa pyörissä materiaalista riippumatta mitä itse olen viime vuosien aikana hankkinut on runkonro. Kaverin uudessa kuitusähköpyörästä se tosin piti kaivaa moottorin alta. Ei se pelkästään varkauksien vuoksi ole, vaan useimmiten esim. valmistaja haluaa runkonumeron takuuasioita hoitaessa.
Ainakin EP8 moottorissa, niin moottorin alla oleva numerosarja on moottorin sarjanumero, ei pyörän runkonumero. Toki se on myös yksilöllinen tunnus, joten sen ilmoittamalla kyllä saadaan löydetty pyörä oikealle omistajalle (jos moottoria ei ole vaihdettu toiseen pyörään). Kannattaa siis olla sarjanumero ylhäällä itsellä.

Näin ainakin omassa kuitumaasturissa ja EP8 moottorissa. Pyörän runkonumero on itselläkin vain tarrana ja QR-koodina. Moottorin numero sitten toimii varmenteena. Tokihan pyörään voi lisätä omia tunnisteita ja numeroita piiloon, jotka sitten auttavat varkaustapauksissa, jos pyörä löytyy.

Omassa sähkötäpärissä on kyllä numerosarjoja rungon valussa joo. Mutta voisin lyödä miljoonasta vetoa että valmistajat eivät tee jokaiselle rungolle omaa valumuottia joissa on erilainen numerosarja. Se mitä moni luulee runkonumeroksi on joku valunumero josta valmistaja tietää jälkikäteen mistä valuerästä on kyse.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 296
Jäsenet
77 726
Uusin jäsen
sanjuthebest

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom