Pyöräily

Ite oon menny sillä ajatuksella että kaks halvempaa lukkoo hidastaa enemmä ku yks kallis nii mul on joku verkkokaupan halppis taittolukko ja sit joku abuksen halppis U-lukko. Aikasemmin oli pelkkä kryptonite U-lukko mut siitä vaan pyörä lähti sain kyl pyörän onneks takasi mut lukkoa en. Tossa taittolukossa on kans jo jäljet ku joku onneton on sitä pulttisaksilla yrittäny nirhata siinä onnistumatta.
 
Mites muuten kun toisessa pyörässä on 6mm ketjulukko, niin kannattaisiko investoida edes sen 17€ Bilteman kaarilukkoon? Toinen vaihtoehto olisi ostaa esim Abus 540 ja sarjoittaa se samalle avaimelle kuin Bordo. "peruspyöriä" ei varmaankaan kannata suojata 300€+ lukoilla, ainakaan ennen kun sellainen pöllitään leikkaamalla lukko paskaksi :D
Ainaki itte panostasin vaikka sen halvimman u-lukon lisäksi, hidastaa varastamista paljon paremmin kuin ohut ketju.
 
Mites muuten kun toisessa pyörässä on 6mm ketjulukko, niin kannattaisiko investoida edes sen 17€ Bilteman kaarilukkoon? Toinen vaihtoehto olisi ostaa esim Abus 540 ja sarjoittaa se samalle avaimelle kuin Bordo. "peruspyöriä" ei varmaankaan kannata suojata 300€+ lukoilla, ainakaan ennen kun sellainen pöllitään leikkaamalla lukko paskaksi :D

Mä komppaan tätä edellä mainittua ideaa siitä kaarilukosta. Ne on kuitenkin aina vähän tymäkämpiä ja hankalampia murtaa. Halvimmat mallit ei tosiaan pankkia kaada mutta tarjoavat kuitenkin suht hyvää murtosuojaa. Enemmän rahaa laittamalla saa sitten parempia ominaisuuksia.

Noilla ketjulukoilla ja taittolukoilla on kyllä edelleen paikkansa omassakin käytössä joissain tilanteissa ja joillain alueilla jos on ns. "matalamman riskin aluetta" (missä onneksi asunkin), mutta kyllä mulla se U-lukko lähtee mukaan aina jos tuonne isolle kirkolle lähden pyörällä asioimaan.

Mulla on itseasiassa kaksikin U-lukkoa, joku vanha köykäisempi Kryptonite sekä uudempi ja järeämpi Trelock U6. Tuota Trelockia myydään XXL:ssä aika usein hyvällä alennuksella vaikka normihinta on jossain 70 euron korvilla. Itse maksoin siitä aikanaan 30 euroa. Noissa tuli molemmissa ihan järkevä runkokiinnike mukana minkä avulla se kulkee pyörässä aika kivuttomasti mukana.
 
Täytynee käydä Biltemassa seuraavan kerran kun kuljen ohi, kiitos. 18€ u-lukko 16mm sangalla on sellainen diili, että mietityttää tarjoavatko monta kertaa kalliimmat lukot enää oleellisesti enempää. Kaipa tuossa joku takuu on niin voi mennä valittamaan jos lukkopesä kuluu puhki.

Abuksessa avain on kulunut todella pyöreäksi ja sileäksi vaikka olen silloin tällöin lukkoa voidellut.
 
Mä komppaan tätä edellä mainittua ideaa siitä kaarilukosta. Ne on kuitenkin aina vähän tymäkämpiä ja hankalampia murtaa. Halvimmat mallit ei tosiaan pankkia kaada mutta tarjoavat kuitenkin suht hyvää murtosuojaa. Enemmän rahaa laittamalla saa sitten parempia ominaisuuksia.

Noilla ketjulukoilla ja taittolukoilla on kyllä edelleen paikkansa omassakin käytössä joissain tilanteissa ja joillain alueilla jos on ns. "matalamman riskin aluetta" (missä onneksi asunkin), mutta kyllä mulla se U-lukko lähtee mukaan aina jos tuonne isolle kirkolle lähden pyörällä asioimaan.

Mulla on itseasiassa kaksikin U-lukkoa, joku vanha köykäisempi Kryptonite sekä uudempi ja järeämpi Trelock U6. Tuota Trelockia myydään XXL:ssä aika usein hyvällä alennuksella vaikka normihinta on jossain 70 euron korvilla. Itse maksoin siitä aikanaan 30 euroa. Noissa tuli molemmissa ihan järkevä runkokiinnike mukana minkä avulla se kulkee pyörässä aika kivuttomasti mukana.

Noissa Trelockin u-lukoissa on se huomion arvoinen seikka että kaaren kummassakin päässä on salpa, eli lukko on katkaistava kahdesti jos meinaa saada auki. Edullisimmissa kaarilukoissa on yleensä toinen pää vain "mutkalla" eli kerran katkaistuna kääntyy auki.

Itsellä on asiointi/kauppa/ym lukkona Trelockin U4 Plus, vielä suht kevyt kannettava mutta myös melko turvallinen. Pyörävarastossa sitten yhdistelmä järeämpää tavaraa eli U6 ja BC680 chain. Jos tiedossa erityisen pitkää ulkosäilytystä (harvinaista) voin napata jommankumman matkaan U4:n tilalle. Tällä menty useampi vuosi ja pyörät pysyneet tallessa.

Taittoluokkoihin itselläni ei ole hirveästi luottoa koska nivel on mahdoton tehdä erityisen kestäväksi tiettyjä työkaluja vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että bilteman lukko olis hyvä? Pitää itsekkin käydä sit katsomassa.
Mites sen kuljetus? Tuleeko jokin teline mukana vai pitääkö ite keksiä jotain?
Kaarilukko, 19,5 cm tämä taitaa olla se kyseinen lukko?
 
Tuo on juuri se lukko. Mukana tulee teline runkoon.
Onko sulla kokemuksia tuosta lukosta? Onko se teline semmonen että se pysyy siinä jämäkästi eikä hakkaa puolelta toiselle kun vähän kuluu?
Yksi U-lukko oli aiemmin ja ei sitä voinut oikeen telineessään pitää kun rämisi koko ajan.
 
Toki aivan järkyttävän hajun kustannuksella.
Ei kannata öljytä ketjua olohuoneessa. :)

Sattuipa löytymään artikkeli ketjujen voitelusta konetekniikassa. Ei suoraan pyöräilyasiaa mutta voi ehkä soveltaa. Ei koneiden ketjut aina puhdastilassa pyöri.

Ei ehkä yllättävää, että ketjun kestoikä riippuu olennaisesti voitelusta:
Backup_200203_Lub101-Fig3.gif

Kesto tehtaan voitelulla n. 100 tuntia, eli pyörällä n. 2000 km. Oikein voideltuna kesto 100-kertainen, eli pyörässä olisi ikuinen.

Voiteluaineeksi tuossa suositellaan öljyä. Ei rasvaa, koska se ei oikein pääse sinne, missä voitelua tarvitaan. Viskositeetin olisi hyvä olla korkea mutta sopia käyttöoloihin
Backup_200203_Lub101-Tab1.gif

Vaihteisto- tai peräöljy on todennäköisesti erittäin hyvä valinta mutta pakkasella joku 10W30-moottoriöljy voi olla parempi.

Yksinkertaisimpana "in-service"-voiteluna esitetään manuaalinen voitelu tippakannulla n. 8 käyttötunnin välein. Öljyn lotraaminen aina lenkille lähtiessä ylittää tämän kirkkaasti.
 
Ei kannata öljytä ketjua olohuoneessa. :)

Sattuipa löytymään artikkeli ketjujen voitelusta konetekniikassa. Ei suoraan pyöräilyasiaa mutta voi ehkä soveltaa. Ei koneiden ketjut aina puhdastilassa pyöri.

Ei ehkä yllättävää, että ketjun kestoikä riippuu olennaisesti voitelusta:
Backup_200203_Lub101-Fig3.gif

Kesto tehtaan voitelulla n. 100 tuntia, eli pyörällä n. 2000 km. Oikein voideltuna kesto 100-kertainen, eli pyörässä olisi ikuinen.

Voiteluaineeksi tuossa suositellaan öljyä. Ei rasvaa, koska se ei oikein pääse sinne, missä voitelua tarvitaan. Viskositeetin olisi hyvä olla korkea mutta sopia käyttöoloihin
Backup_200203_Lub101-Tab1.gif

Vaihteisto- tai peräöljy on todennäköisesti erittäin hyvä valinta mutta pakkasella joku 10W30-moottoriöljy voi olla parempi.

Yksinkertaisimpana "in-service"-voiteluna esitetään manuaalinen voitelu tippakannulla n. 8 käyttötunnin välein. Öljyn lotraaminen aina lenkille lähtiessä ylittää tämän kirkkaasti.
Se teollisuuden oikea voitelu on jatkuvaa. Pyörän ketjulle öljykylvyn rakentamisen kustannukset taitaa olla sitä luokkaa että halvemmalla pääsee uusimalla ketjut normaalilla syklillä koko pyörän käyttöiän ajan.

Sanoisin myös että kun pyörän ketjuihin ja niiden voiteluun löytyy niinkin paljon panostanut instanssi kuin Zero Friction Cycles, niin turvautuisin ensisijaisesti heidän testeihin. Toki siellä ei sitä vaihteisto- tai moottoriöljyä taida olla testattuna, WD-40 on.
 
Se teollisuuden oikea voitelu on jatkuvaa. Pyörän ketjulle öljykylvyn rakentamisen kustannukset taitaa olla sitä luokkaa että halvemmalla pääsee uusimalla ketjut normaalilla syklillä koko pyörän käyttöiän ajan.
Ketjujen käyttöoloja löytyy moneen lähtöön. Jossain kuljettimissa olot ei välttämättä ole ainakaan helpommat kuin pyörässä. Eihän tuossakaan jutussa väitetty, että öljykylpy olisi ainoa oikea. Kevein vaihtoehto oli juuri ajoittainen tippakannu/rätti-voitelu.

Sanoisin myös että kun pyörän ketjuihin ja niiden voiteluun löytyy niinkin paljon panostanut instanssi kuin Zero Friction Cycles, niin turvautuisin ensisijaisesti heidän testeihin. Toki siellä ei sitä vaihteisto- tai moottoriöljyä taida olla testattuna, WD-40 on.
Omalla tavallaan mielenkiintoista, että vahaa myyvä firma on testannut melkein kaikkea muuta paitsi säännöllistä öljyvoitelua.:whistling:

Oli tuolla mielenkiintoinen datapiste: Shimanon tehdasrasva kesti ... 2000 km.
 
Ketjujen käyttöoloja löytyy moneen lähtöön. Jossain kuljettimissa olot ei välttämättä ole ainakaan helpommat kuin pyörässä. Eihän tuossakaan jutussa väitetty, että öljykylpy olisi ainoa oikea. Kevein vaihtoehto oli juuri ajoittainen tippakannu/rätti-voitelu.
Nyt en oiken ymmärrä? Tippakannu ja rätti on se tavanomainen tyyli voidella pyörän ketju. Sillä ei 100-kertaisteta ketjun kestävyyttä, ikuisesta puhumattakaan, vaan sillä päästään siihen perustason kestoon.

Omalla tavallaan mielenkiintoista, että vahaa myyvä firma on testannut melkein kaikkea muuta paitsi säännöllistä öljyvoitelua.:whistling:

Oli tuolla mielenkiintoinen datapiste: Shimanon tehdasrasva kesti ... 2000 km.
Tätäkään en nyt oikein käsitä kun testattuna on kymmeniä eri öljyjä.
 
Nyt en oiken ymmärrä? Tippakannu ja rätti on se tavanomainen tyyli voidella pyörän ketju. Sillä ei 100-kertaisteta ketjun kestävyyttä, ikuisesta puhumattakaan, vaan sillä päästään siihen perustason kestoon.
Tippakannun ydinongelma lienee siinä, että sitä tulee käytettyä liian harvoin - mutta en itsekään usko että sillä ketju kestäisi 100-kertaisesti. Toisaalta pelkkä tehdasvoitelu ilman lisäyksiä riitti tosiaan 2000km tuossa ZFC:n testissä.

Tätäkään en nyt oikein käsitä kun testattuna on kymmeniä eri öljyjä.
Minusta useimmat ketjuöljyt vaikuttavat tuotekuvauksen perusteella käärmeöljyiltä. Niiden ei edes väitetä täyttävän mitään voiteluaineille asetettuja normeja. Pyörän ketjuöljyille ei taida mitään normeja edes olla.

Pari satunnaista poimintaa:
"...uniquely formulated with non-petroleum based synthetic oils, it provides long haul durability..."
Ei mitään oikeaa dataa.

Cyclestar Gold
"...producing nanoparticles by laser synthesis delivers structures much more precisely, and with greater specificity..."
Kadonnut markkinoilta?

"The “King of Lubes” has three chain lubes: The EXTREME,
ABSOLUTE DRY, and GOLD
. All three are formulated to clean and lube at the same time when applied."
Ei mitään dataa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 375
Viestejä
4 776 598
Jäsenet
77 602
Uusin jäsen
ozzz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom