Ei kannata öljytä ketjua olohuoneessa.
Sattuipa löytymään artikkeli ketjujen voitelusta konetekniikassa. Ei suoraan pyöräilyasiaa mutta voi ehkä soveltaa. Ei koneiden ketjut aina puhdastilassa pyöri.
A chain is a series of traveling journal bearings with a means to engage the teeth of a sprocket and transmit force and motion. Because each chain joint is a bearing, proper lubrication is essential to obtain the maximum service life from a chain drive or conveyor.
www.machinerylubrication.com
Ei ehkä yllättävää, että ketjun kestoikä riippuu olennaisesti voitelusta:
Kesto tehtaan voitelulla n. 100 tuntia, eli pyörällä n. 2000 km. Oikein voideltuna kesto 100-kertainen, eli pyörässä olisi ikuinen.
Voiteluaineeksi tuossa suositellaan öljyä. Ei rasvaa, koska se ei oikein pääse sinne, missä voitelua tarvitaan. Viskositeetin olisi hyvä olla korkea mutta sopia käyttöoloihin
Vaihteisto- tai peräöljy on todennäköisesti erittäin hyvä valinta mutta pakkasella joku 10W30-moottoriöljy voi olla parempi.
Yksinkertaisimpana "in-service"-voiteluna esitetään manuaalinen voitelu tippakannulla n. 8 käyttötunnin välein. Öljyn lotraaminen aina lenkille lähtiessä ylittää tämän kirkkaasti.