Pyöräily

Ajoin vuosikausia ilman pyörätietokonetta, mutta tuli hankittua nyt sellainen kun päätin osallistua työpaikan Kilometrikisa joukkueeseen. Nyt yritän saada mittarin kalibroitua siten että voisin luottaa tulokseen, mutta en ole ihan varma miten se pitäisi tehdä. Kyseessä on siis mittari erillisellä anturilla. Mittasin pyörän kehän liikkuman matkan perusteella ja sain tulokseksi 213,9cm. Sitten otin toisen arvon istumalla pyörän päällä ja avustaja mittasi matkan maasta keskiöön, jonka perusteella laskin kehäksi 213,6cm eli käytännössä sama kuin mittaamalla. Kuitenkin jos mittaan matkaa Sports Trackerilla niin heittoa on silti ~2% siten että GPS näyttää vähemmän.

Onko asialla isompaa väliä? Ei toki, mutta heitto on suhteellisen suuri enkä oikein tiedä kumpi tässä on väärässä. Ehkä GPS oikoo mutkissa ihan minimaalisesti, mutta tulisiko siitä noin iso ero?
Ethän sä millilleen saa jotain antureita paikalleen ja joku toleranssi siinä pyörätietokoneessakin on.
Gepsi oikoo aina. Väliin enemmän väliin vähemmän.
 
avustaja mittasi matkan maasta keskiöön, jonka perusteella laskin kehäksi 213,6cm
Mitehän tuo lasku tehdään? Eikö voisi mitata matkaa kuten ilman kuormaa?
Olisiko helpompaa katsoa renkaan kyljestä merkinnät ja laittaa sillä perusteella?
Helppo ei ole sama kuin itse mitattu.

Noh mulle tämä ei ole kuin teknistä spekulaatiota, siitä on aikaa kun oli nopeus/matkamittari, laatikossa taitaa vieläkin olla 80 luvulla hankittu käytöön ottamaton häkkyrä.
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin matkan niin se vaikuttaa aika paljon tuloksiin vaikka sellaiselle joka treenaa tosissaan. Ja pienemmässä mittakaavassa nyt vaikka tuossa kilometrikisassa. Jos käyn töissä niin heittoa on ~1km per päivä.

Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin matkan niin se vaikuttaa aika paljon tuloksiin vaikka sellaiselle joka treenaa tosissaan. Ja pienemmässä mittakaavassa nyt vaikka tuossa kilometrikisassa. Jos käyn töissä niin heittoa on ~1km per päivä.

Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
Tässä on nyt hieman oletuksena, että sigman lukema olisi jotenkin absoluuttisen oikein.
Gp ässiä on myös hyviä ja huonoja.
Jos asuu alueella jossa on todennut gepsi signaalin olevan vähän heikko, niin tottakai se sigma on sitten tarkempi.
Ero voi myös pienentyä, jos katsotaan keskiarvoa pitemmällä aikavälillä.
Oletan että tämä eron mittaaminen on nyt tehty yhdellä tai kahdella kerralla.
Ei se välttämättä aina ole sitä kahta prosenttia vähemmän.
Jonkin verran on nyt ollut gepsi häiriöitäkin, niin tekiskö itänaapuri glonassille jotain?
Sitähän käytetään yhtenä gepsin ja muiden paikannus satelliittien ohessa.
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu
 
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu
Esim. Tämä Garmin käyttää Gps, Glonass ja Galileo.

 
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu

GPS laitteena toimii siis Samsung S23 (joka tukee kaikkia mahdollisia tekniikoita) ja appina Sports Tracker. Voisin tietysti ottaa vertailuksi vanhan S20 luurin ja kokeilla toista appia.

10km avoin suora tie mieluiten ilman korkeuseroja olisi hyvä testipaikka mutta mistä mä pk-seudulla sellaisen taion :D
 
Tuosta tulikin mieleen, ottaako noi GPS laitteet huomioon noita korkeuseroja matkaa mitatessa?
Tai olisiko parempi kysymys että mitkä kaikki ottavat sen huomioon, jos yksikään.. softastahan se taitaa paljolti kiinni olla.
 
Ethän sä millilleen saa jotain antureita paikalleen ja joku toleranssi siinä pyörätietokoneessakin on.
Gepsi oikoo aina. Väliin enemmän väliin vähemmän.
Tässä on nyt hieman oletuksena, että sigman lukema olisi jotenkin absoluuttisen oikein.
Gp ässiä on myös hyviä ja huonoja.
Jos asuu alueella jossa on todennut gepsi signaalin olevan vähän heikko, niin tottakai se sigma on sitten tarkempi.
Ero voi myös pienentyä, jos katsotaan keskiarvoa pitemmällä aikavälillä.
Oletan että tämä eron mittaaminen on nyt tehty yhdellä tai kahdella kerralla.
Ei se välttämättä aina ole sitä kahta prosenttia vähemmän.
Jonkin verran on nyt ollut gepsi häiriöitäkin, niin tekiskö itänaapuri glonassille jotain?
Sitähän käytetään yhtenä gepsin ja muiden paikannus satelliittien ohessa.
Vaikea tuota sigmaa on tehdä niin että se laskisi väärin. Nykyiset nopeus/matkamittarit laskevat pyörähdyksiä - siis vain lukumäärää. Käytännössä magneettianturilla ja pinnassa olevan magneetin paikalla ei ole juuri väliä kunhan se rekisteröi pyörähdykset. Matka saadaan kun kerrotaan se ulkokehän mitalla (ja se taas on 2*pii*säde). Tietenkin pienikin virhe kehän mitassa kumuloituu matkan aikana. Lukkojarrutuksella saa virhettä aikaan.

GPS oikoo aina mutkissa. Käytännössähän se reitti muodostuu suoranpätkistä GPS-mittaushetkien välillä joiden tarkkuus on sitten jotain +-50cm tai +-metri suuntaansa. Mitä tiheämmin mitataan sitä lähempänä piirtyvä jälki ja sen pituus on todellista reittiä mutta virhettä tulee. Päälle tulee kaikenlaista jotain käyrämuodon pehmennystä ja korjauskerrointa mm. kiihtyvyysanturin pohjalta.

Lisäys - näyttäisi Garmin GPX tiedostossa olevan mittauspisteitä 2 - 10 sekunnin vaihteluvälillä. Jos tuo 10s osuu sopivasti kaarteen alkuun ja loppuun niin kyllähän siitä jo virhettä ehtii tulla.
 
Lisäys - näyttäisi Garmin GPX tiedostossa olevan mittauspisteitä 2 - 10 sekunnin vaihteluvälillä. Jos tuo 10s osuu sopivasti kaarteen alkuun ja loppuun niin kyllähän siitä jo virhettä ehtii tulla.
Sulla on silloin Garminin smart tracking päällä. Ei se oio mutkia kun se vaan säästää tilaa tallentamalla pisteitä harvemmin silloin kun mennään suoraan. Asetuksista voit pakottaa sen tallentamaan joka pisteen sekunnin välein mutta sen ei pitäisi matkaan vaikuttaa. Puristit kyllä käyttää tota sekunnin väliä jotta muu data, kuten syke tai tehot on maksimaalisen tarkkaa.
 
Ensimmäinen lenkki klossien kanssa takana ja päällimmäinen ajatus on että nämä olisi pitänyt ottaa jo 15 vuotta sitten käyttöön. Olipahan mielekästä polkea.
Heh, itse kokeilin muutama vuosi takaperin gravelissa ja "väkisin" poljin kesän, mutta ei muodostunut omaksi jutuksi. Omassa ajossa kaikenlaista spedeilyä kuitenkin niin paljon ettei oikein toimi siinä.
 
Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
Kyllähän arvokkaampiinkin pyörätietokoneisiin saa rengasanturin lisäksi, mutta ei sitä oikeastaan tarvitse muuta kuin jossain tunnelissa. Ainakin länsisuomessa GPS antaa erittäin tarkkoja toistoja tutuilla reiteillä. Satasen lenkillä ei ole montaa kymmentä metriä heittoa, jos niinkään paljoa. Käytössä on ollut Garminia ja nykyään Wahoo.
 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?
 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?
Hyvät ja huonot puolet; pieni oletettavasti painaa vähemmän ja on vähemmän tilaa työstää lukkoa auki työkaluin, ammattimiehiä tuskin sen enempää hidastaa. Isompi taas helpompi käyttää painon verotuksella.
 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?

Mulla on taittolukko lähinnä väliaikasta lukitusta varten helposti mukana kannettavaksi lukoksi pyörille joissa ei ole runkolukkoa. Syy siihen on niiden heikkous tiettyjä murtotyökaluja vastaan. Jos pitää saada pyörä lukittua luotettavasti ja mahdollisimman varkaankestävästi niin taittolukko ei ole siihen oikea vehje vaan kunnon U-lukko.

 
Varmasti U-lukko olisi parempi, mutta taittolukko on niin helppo kuljettaa rungossa mukana ja helppo lukita myös etupyörä.

1746510268845.png
 
Varmasti U-lukko olisi parempi, mutta taittolukko on niin helppo kuljettaa rungossa mukana ja helppo lukita myös etupyörä.

Kyllä kyllä. Lähinnä siis varoituksen sanana, itsekään en ollut edes tajunnut aiemmin kuinka helposti, halvoilla välineillä ja hiljaisesti tuollaisen pystyy murtamaan verrattuna U-lukkoon joka vaatii noin about akkurälläkän jotta sen saa poikki.

Kyllähän tuollainen taittolukko voittaa minkä tahansa ketju- tai vaijerilukon joka tapauksessa kestävyyden puolesta ja mieluummin tuollainen kuin ketju tai vaijeri jotka saa pääosin pienillä voimapihdeillä katki.
 
Velogilla oli testissä Abuksen U-lukko, eipä mennyt edes rälläkällä. Suurin heikkous yleensä kuitenkin kaide, pyöräteline tms. missä lukko on kiinni.

 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?
Rullamitalla voi hahmotella miten tuo 90cm käytännössä taipuu pyörän ympärille. Itselläkin sama hankinta edessä, mutta täytyy varmaan odotella että posti saa pyörän kuljetettua perille.
 
Rullamitalla voi hahmotella miten tuo 90cm käytännössä taipuu pyörän ympärille. Itselläkin sama hankinta edessä, mutta täytyy varmaan odotella että posti saa pyörän kuljetettua perille.

Saksan Amazonista lukon saa suht edullisesti n. 80e. Jotain pientä tilaa vielä niin saa ilmaiset postit.
 
Kuvassa Tampereen pyörätiet/reitit. En ymmärrä miksi tuosta rautatieaseman tunnelista on pakko kulkea, kun siitä pääsee suunniteltua pyöräreittiä pitkin tasan yhteen suuntaan, joka on tuon vaihtoehtoisen alikulun vieressä. Kuvan kartassa rongankadun alikulku ei ole merkattu käyttöön kesken olleen rakennustyömaan takia, nykyään reitti on käytössä. Toisessa kuvassa vielä zoomattuna tämä kohta mistä nyt porataan.

Screenshot 2025-04-21 131136.png


Screenshot 2025-04-21 131633.png
"Kilpapyöräilijöiden pakat" ketjusta lainattua viestiä. Luulen, että tämä oma asiani sopii tähän ketjuun paremmin.

On tullut huomattua, että näihin pyöräreitteihin saa todellakin perehtyä kunnolla etukäteen, kun tavoitteena on pyöräillä Tampereen keskustassa auto- ja kävelyteitä välttäen.
Melkoista kiemurtelua on omalta osalta ollut muutaman kerran, kun yhtäkkiä pyörätie loppuu ja vaihtoehtoista reittiä ei ole selkeästi havaittavissa. Tähän toki vaikuttaa vahvasti oma huono suuntavaisto ja Google mapsin heikot reittiopastukset pyöräilyä varten :D

Onko olemassa hyvää ja toimivaa navigointisovellusta pyöräilijälle?
 
Ajeleekos täällä foorumilla joku Canyon Neuron:ON 7 AL:llä?


Kyseinen pyörä harkinnassa ja olisi kiva kuulla oikeita kokemuksia. Tällä hetkellä ajelen luomu täpärillä, Trek Fuel EX 7 2020, mutta sähköpyöräkuume on kasvanut sen verran isoksi, että sinne suuntaan mennään. Onhan tuo vähän entry-level osilla tehty, mutta kun ei mitään 5000€ kehtaa millään laittaa pyörään ja ei tässä niin HC enduroa ajella, etteikö pärjäisi entry vehkeillä. Saahan niitä osia sitten vaihdettua, jos joku alkaa häiritsemään liiaksi. Aluksi katselin käytettyjä, mutta aika monessa on moottoria vaihdettu takuuseen jo suht pienilläkin kilometreillä, niin ajattelin mielenrauhan takia, että mennään uudella. Lukemani perusteella olen päätynyt, että Bosch CX moottori voisi olla hyvä ja jollain tasolla myös korjattava, verrattuna esim Shimanon EP8 moottoriin. Tuossa Neuron:ON 7:ssa on vieläpä tuo uusin Gen5. moottori.

Mutta joo, kokemuksia kuulisin, jos niitä jollain tällä foorumilla pyöräilevällä on jakaa. Toki tuohon alle 4000€ täysjoustosähkärin valintaan saa antaa vapaamuotoisen ehdotuksen ja niitä myös mielelläni kuuntelen.

Kiitos jo etupeltoon!
 
Mites toi vakuutus juttu nykyään menee. Eli esimerkiksi tossa yllä linkattu neuroni painaa yli 25kg valmistajan mukaan.
Eikö se tarttis ainakin teoriassa liikennevakuutuksen?
Eihän niitä kukaan varmasti valvo, mutta tulipa mieleen.
 
Mites toi vakuutus juttu nykyään menee. Eli esimerkiksi tossa yllä linkattu neuroni painaa yli 25kg valmistajan mukaan.
Eikö se tarttis ainakin teoriassa liikennevakuutuksen?
Eihän niitä kukaan varmasti valvo, mutta tulipa mieleen.
Ei tarvitse vakuutusta, jos moottorin nimellisteho on max 250w ja avustus lakkaa nopeuden ylittyessä 25 km/h. Silloin painorajalla ei ole väliä.

Edit. 251-1000w moottorilla varustettu pyörä tarvitsee vakuutuksen, jos painaa yli 25 kg.
 
Ajeleekos täällä foorumilla joku Canyon Neuron:ON 7 AL:llä?
Kyseinen pyörä harkinnassa ja olisi kiva kuulla oikeita kokemuksia. Tällä hetkellä ajelen luomu täpärillä, Trek Fuel EX 7 2020, mutta sähköpyöräkuume on kasvanut sen verran isoksi, että sinne suuntaan mennään.
Ihan mielenkiinnosta, mikä saa siirtymään luomupyörästä pois, mitä tuolla saa lisää maastopyöräily harrastukseen, muuta kuin lisää vauhtia vähemmällä lihasvoimalla? Oon yrittäny tässä jo muutaman vuoden ymmärtää, mikä tuossa viehättää jengiä.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä saa siirtymään luomupyörästä pois, mitä tuolla saa lisää maastopyöräily harrastukseen, muuta kuin lisää vauhtia vähemmällä lihasvoimalla? Oon yrittäny tässä jo muutaman vuoden ymmärtää, mikä tuossa viehättää jengiä.

Mua ainakin kiehtois sähkärissä se ettei tarttis vetää itteään aina niin piippuun nousuissa. Tasaisella ja alamäissä vauhtia riittää luomunakin ihan tarpeeksi mutta kyllähän se välillä vituttelee kun itse junnaa jotain jyrkkää nousua ylös 190 sykkeellä ja sähkärikuski tulee takaa vihellellen ohi 5 kertaa kovempaa vauhtia... Varmaan myös jaksais ajellakin pidempään kuin sähkö ottais pahimmat piikit pois.

Mutta vielä nyt mennään kuitenkin luomuna, saa nähdä ottaako se sähkökuume jossain vaiheessa vallan mustakin.


Osui tälläinenkin silmään, mitäs tästä mieltä?

Nopeana kommenttina sen mitä osaan omista kokemuksista/revikoiden lukemisesta sanoa niin mulla on sama keula GT:ssä 150mm versiona ja se on ihan asiallinen ja tuntuu kestävän kuritusta ihan hyvin. Scottissa näyttää olevan NX Eagle osat jotka on pykälän tuon mun GT:n SX Eaglen yläpuolella joten varmaan ihan siedettävät kun kerran SX:lläkin tulee toimeen (vaikka en hyviksi sanois), mutta omalla kokemuksella SX kyllä häviää esim. Shimanon Deorelle niin en tiedä pääseekö nuo jo samalle tasolle. Jouston määrä ihan jees ja riittää varmaan moneen käyttöön, DB8 jarrut käsitykseni mukaan ihan asialliset. Hinta vaikuttaa omaan silmään ihan hyvältä noilla spekseillä ja Boschin sähköosilla. Scottin pyöristä ei itsellä muuten kokemusta.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä saa siirtymään luomupyörästä pois, mitä tuolla saa lisää maastopyöräily harrastukseen, muuta kuin lisää vauhtia vähemmällä lihasvoimalla? Oon yrittäny tässä jo muutaman vuoden ymmärtää, mikä tuossa viehättää jengiä.
Ehkä isoinpana syynä tähän nyt se, että:

1. Hommasin 3v tyttärelle kids ride shotgun penkin tuohon Trekkiin ja ollaan innostuttu ajelemaan, mutta polut joilla ajellaan on aika mäkistä seutua ja alkaa helposti kyllä piiputtamaan, vaikka kunto on kohtalainen.

2. Lisäksi saisi tehtyä pidempiä reissuja ilman pyörän kuskaamista autolla jonnekkin, eli ns. avata uusia mahdollisuuksia.

Kolmantena ehkä se, että nyt kun perhearki alkaa rullaamaan hieman helpommin kun tytölle tulee ikää lisää, niin pääsee itsekkin paremmin liikkumaan (kerkeää) pyörällä, niin näkisin kynnyksen lähteä pyöräilemään pienempänä, vaikkei se nytkään siitä ole kiinni, mutta tämä ehkä nojaa tuohon kakkoskohtaan hieman, ettei tarvitsisi aina niitä samoja polkuja ajella.

4. Kärpänen puree niin sehän puree.

Eli summattuna kysymyksesi sisällä oli osittainen vastaus, mutta ehkä enemmän se kuitenkin omalla kohdalla menisi mahdollisuuteen ajaa pidempiä lenkkejä samalla kunnolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 697
Viestejä
4 764 411
Jäsenet
77 514
Uusin jäsen
J4nn333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom