Pyöräily

Ajoin vuosikausia ilman pyörätietokonetta, mutta tuli hankittua nyt sellainen kun päätin osallistua työpaikan Kilometrikisa joukkueeseen. Nyt yritän saada mittarin kalibroitua siten että voisin luottaa tulokseen, mutta en ole ihan varma miten se pitäisi tehdä. Kyseessä on siis mittari erillisellä anturilla. Mittasin pyörän kehän liikkuman matkan perusteella ja sain tulokseksi 213,9cm. Sitten otin toisen arvon istumalla pyörän päällä ja avustaja mittasi matkan maasta keskiöön, jonka perusteella laskin kehäksi 213,6cm eli käytännössä sama kuin mittaamalla. Kuitenkin jos mittaan matkaa Sports Trackerilla niin heittoa on silti ~2% siten että GPS näyttää vähemmän.

Onko asialla isompaa väliä? Ei toki, mutta heitto on suhteellisen suuri enkä oikein tiedä kumpi tässä on väärässä. Ehkä GPS oikoo mutkissa ihan minimaalisesti, mutta tulisiko siitä noin iso ero?
Ethän sä millilleen saa jotain antureita paikalleen ja joku toleranssi siinä pyörätietokoneessakin on.
Gepsi oikoo aina. Väliin enemmän väliin vähemmän.
 
avustaja mittasi matkan maasta keskiöön, jonka perusteella laskin kehäksi 213,6cm
Mitehän tuo lasku tehdään? Eikö voisi mitata matkaa kuten ilman kuormaa?
Olisiko helpompaa katsoa renkaan kyljestä merkinnät ja laittaa sillä perusteella?
Helppo ei ole sama kuin itse mitattu.

Noh mulle tämä ei ole kuin teknistä spekulaatiota, siitä on aikaa kun oli nopeus/matkamittari, laatikossa taitaa vieläkin olla 80 luvulla hankittu käytöön ottamaton häkkyrä.
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin matkan niin se vaikuttaa aika paljon tuloksiin vaikka sellaiselle joka treenaa tosissaan. Ja pienemmässä mittakaavassa nyt vaikka tuossa kilometrikisassa. Jos käyn töissä niin heittoa on ~1km per päivä.

Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin matkan niin se vaikuttaa aika paljon tuloksiin vaikka sellaiselle joka treenaa tosissaan. Ja pienemmässä mittakaavassa nyt vaikka tuossa kilometrikisassa. Jos käyn töissä niin heittoa on ~1km per päivä.

Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
Tässä on nyt hieman oletuksena, että sigman lukema olisi jotenkin absoluuttisen oikein.
Gp ässiä on myös hyviä ja huonoja.
Jos asuu alueella jossa on todennut gepsi signaalin olevan vähän heikko, niin tottakai se sigma on sitten tarkempi.
Ero voi myös pienentyä, jos katsotaan keskiarvoa pitemmällä aikavälillä.
Oletan että tämä eron mittaaminen on nyt tehty yhdellä tai kahdella kerralla.
Ei se välttämättä aina ole sitä kahta prosenttia vähemmän.
Jonkin verran on nyt ollut gepsi häiriöitäkin, niin tekiskö itänaapuri glonassille jotain?
Sitähän käytetään yhtenä gepsin ja muiden paikannus satelliittien ohessa.
 
Pointtina oli siis lähinnä se että jos GPS tosiaan näyttää 2% alakanttiin
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu
 
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu
Esim. Tämä Garmin käyttää Gps, Glonass ja Galileo.

 
Jos ajaa gepsin varassa alueella jossa on katvealueita niin oletettavasti havainnot otetaan ottamatta huomioon että on voinut olla mutkia matkassa? Siis havintoja jää puutumaan ja tie suoristuu.

Muita GNSS lähteitä tuskin käytetään näissä mittareissa ja venäjän spoofing on harvinaista, suora jammaus toki karsii havaintoja itäsuomessa.

Testaus vaikka avoimella tiellä 10km ja vertailu

GPS laitteena toimii siis Samsung S23 (joka tukee kaikkia mahdollisia tekniikoita) ja appina Sports Tracker. Voisin tietysti ottaa vertailuksi vanhan S20 luurin ja kokeilla toista appia.

10km avoin suora tie mieluiten ilman korkeuseroja olisi hyvä testipaikka mutta mistä mä pk-seudulla sellaisen taion :D
 
Tuosta tulikin mieleen, ottaako noi GPS laitteet huomioon noita korkeuseroja matkaa mitatessa?
Tai olisiko parempi kysymys että mitkä kaikki ottavat sen huomioon, jos yksikään.. softastahan se taitaa paljolti kiinni olla.
 
Ethän sä millilleen saa jotain antureita paikalleen ja joku toleranssi siinä pyörätietokoneessakin on.
Gepsi oikoo aina. Väliin enemmän väliin vähemmän.
Tässä on nyt hieman oletuksena, että sigman lukema olisi jotenkin absoluuttisen oikein.
Gp ässiä on myös hyviä ja huonoja.
Jos asuu alueella jossa on todennut gepsi signaalin olevan vähän heikko, niin tottakai se sigma on sitten tarkempi.
Ero voi myös pienentyä, jos katsotaan keskiarvoa pitemmällä aikavälillä.
Oletan että tämä eron mittaaminen on nyt tehty yhdellä tai kahdella kerralla.
Ei se välttämättä aina ole sitä kahta prosenttia vähemmän.
Jonkin verran on nyt ollut gepsi häiriöitäkin, niin tekiskö itänaapuri glonassille jotain?
Sitähän käytetään yhtenä gepsin ja muiden paikannus satelliittien ohessa.
Vaikea tuota sigmaa on tehdä niin että se laskisi väärin. Nykyiset nopeus/matkamittarit laskevat pyörähdyksiä - siis vain lukumäärää. Käytännössä magneettianturilla ja pinnassa olevan magneetin paikalla ei ole juuri väliä kunhan se rekisteröi pyörähdykset. Matka saadaan kun kerrotaan se ulkokehän mitalla (ja se taas on 2*pii*säde). Tietenkin pienikin virhe kehän mitassa kumuloituu matkan aikana. Lukkojarrutuksella saa virhettä aikaan.

GPS oikoo aina mutkissa. Käytännössähän se reitti muodostuu suoranpätkistä GPS-mittaushetkien välillä joiden tarkkuus on sitten jotain +-50cm tai +-metri suuntaansa. Mitä tiheämmin mitataan sitä lähempänä piirtyvä jälki ja sen pituus on todellista reittiä mutta virhettä tulee. Päälle tulee kaikenlaista jotain käyrämuodon pehmennystä ja korjauskerrointa mm. kiihtyvyysanturin pohjalta.

Lisäys - näyttäisi Garmin GPX tiedostossa olevan mittauspisteitä 2 - 10 sekunnin vaihteluvälillä. Jos tuo 10s osuu sopivasti kaarteen alkuun ja loppuun niin kyllähän siitä jo virhettä ehtii tulla.
 
Lisäys - näyttäisi Garmin GPX tiedostossa olevan mittauspisteitä 2 - 10 sekunnin vaihteluvälillä. Jos tuo 10s osuu sopivasti kaarteen alkuun ja loppuun niin kyllähän siitä jo virhettä ehtii tulla.
Sulla on silloin Garminin smart tracking päällä. Ei se oio mutkia kun se vaan säästää tilaa tallentamalla pisteitä harvemmin silloin kun mennään suoraan. Asetuksista voit pakottaa sen tallentamaan joka pisteen sekunnin välein mutta sen ei pitäisi matkaan vaikuttaa. Puristit kyllä käyttää tota sekunnin väliä jotta muu data, kuten syke tai tehot on maksimaalisen tarkkaa.
 
Ensimmäinen lenkki klossien kanssa takana ja päällimmäinen ajatus on että nämä olisi pitänyt ottaa jo 15 vuotta sitten käyttöön. Olipahan mielekästä polkea.
Heh, itse kokeilin muutama vuosi takaperin gravelissa ja "väkisin" poljin kesän, mutta ei muodostunut omaksi jutuksi. Omassa ajossa kaikenlaista spedeilyä kuitenkin niin paljon ettei oikein toimi siinä.
 
Mulla siis tuollainen muutaman kympin Sigma, mutta arvokkaissa pyörätietokoneissa ei olekaan tuota rengasanturia vaan hoitavat homman GPS perusteella... eli onko ne sitten parempia vai huonompia siinä ihan perustehtävässään?
Kyllähän arvokkaampiinkin pyörätietokoneisiin saa rengasanturin lisäksi, mutta ei sitä oikeastaan tarvitse muuta kuin jossain tunnelissa. Ainakin länsisuomessa GPS antaa erittäin tarkkoja toistoja tutuilla reiteillä. Satasen lenkillä ei ole montaa kymmentä metriä heittoa, jos niinkään paljoa. Käytössä on ollut Garminia ja nykyään Wahoo.
 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?
 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?
Hyvät ja huonot puolet; pieni oletettavasti painaa vähemmän ja on vähemmän tilaa työstää lukkoa auki työkaluin, ammattimiehiä tuskin sen enempää hidastaa. Isompi taas helpompi käyttää painon verotuksella.
 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?

Mulla on taittolukko lähinnä väliaikasta lukitusta varten helposti mukana kannettavaksi lukoksi pyörille joissa ei ole runkolukkoa. Syy siihen on niiden heikkous tiettyjä murtotyökaluja vastaan. Jos pitää saada pyörä lukittua luotettavasti ja mahdollisimman varkaankestävästi niin taittolukko ei ole siihen oikea vehje vaan kunnon U-lukko.

 
Varmasti U-lukko olisi parempi, mutta taittolukko on niin helppo kuljettaa rungossa mukana ja helppo lukita myös etupyörä.

1746510268845.png
 
Varmasti U-lukko olisi parempi, mutta taittolukko on niin helppo kuljettaa rungossa mukana ja helppo lukita myös etupyörä.

Kyllä kyllä. Lähinnä siis varoituksen sanana, itsekään en ollut edes tajunnut aiemmin kuinka helposti, halvoilla välineillä ja hiljaisesti tuollaisen pystyy murtamaan verrattuna U-lukkoon joka vaatii noin about akkurälläkän jotta sen saa poikki.

Kyllähän tuollainen taittolukko voittaa minkä tahansa ketju- tai vaijerilukon joka tapauksessa kestävyyden puolesta ja mieluummin tuollainen kuin ketju tai vaijeri jotka saa pääosin pienillä voimapihdeillä katki.
 
Velogilla oli testissä Abuksen U-lukko, eipä mennyt edes rälläkällä. Suurin heikkous yleensä kuitenkin kaide, pyöräteline tms. missä lukko on kiinni.

 
Taittolukkoa olen miettinyt sähköpyörään. Abus Bordolta olisi 90cm tai 120cm vaihtoehdot. Kannattaako ottaa suoraan tuo 120cm lukko niin ehkä helpompi saada etupyörä ja runko lukittua esim tolppaan?
Rullamitalla voi hahmotella miten tuo 90cm käytännössä taipuu pyörän ympärille. Itselläkin sama hankinta edessä, mutta täytyy varmaan odotella että posti saa pyörän kuljetettua perille.
 
Rullamitalla voi hahmotella miten tuo 90cm käytännössä taipuu pyörän ympärille. Itselläkin sama hankinta edessä, mutta täytyy varmaan odotella että posti saa pyörän kuljetettua perille.

Saksan Amazonista lukon saa suht edullisesti n. 80e. Jotain pientä tilaa vielä niin saa ilmaiset postit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 474
Viestejä
4 759 422
Jäsenet
77 476
Uusin jäsen
TommiN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom