Pyöräily

Miten takajousitus auttaa ylämäkeen nitkutellessa?
Paitti jos siinä pyörässä on pitempi chainstay niin kuin täpäreissä aika pakosti yleensä on.

Et vissiin ole täpärillä paljoa polkenut :) Kivien ja juurien yli saa paremmin pysymään pidon hitaassa vauhdissa eikä sudi. Ja sama kuin tasaisella, säästää energiaa kun voi pyöritellä satulasta eikä tarvitse keventää jaloilla.
 
Et vissiin ole täpärillä paljoa polkenut :) Kivien ja juurien yli saa paremmin pysymään pidon hitaassa vauhdissa eikä sudi. Ja sama kuin tasaisella, säästää energiaa kun voi pyöritellä satulasta eikä tarvitse keventää jaloilla.
Kovemmalla vauhdilla renkaat ei töksähtele niihin juurakkoihin. Hitaassa vauhdissa saa otb:t
 
Ei tuollaisella P592:lla katko normaalia U-lukkoa. Testien mukaan 1/4" menee "kaikki" poikki. Speksien mukaan 3/8" (9,5 mm). Bilteman U-lukossa lukee sangan paksuudeksi 16 mm, joten ilman kuorta lienee 12-13 mm.
Itselläni on Abus, jossa 13 mm neliösanka. Siihen ei takuulla uppoa P592 tai metriset pulttisakset. Järeillä hydraulisilla leikkureilla/rälläkällä menee, mutta pitää katkoa molemmilta puolilta. Jälkimmäiset eivät täytä ehtoa "mahtuu reppuun, eikä lähde ääntä".

Mikähän se oikea työkalu on, jolla uusi Abus aukeaa helposti? Prässimieheltä kului 6 laikkaa ja kolme akkua rälläköidessä molemmat volframkarbidisangat poikki:
Itseänikin hämmästyttää kerta toisensa jälkeen tämä lukkokeskustelu, jossa joka kerta hetkessä päästään siihen että kaikki lukot saa mukamas auki kymmenessä sekunnissa. Aikanaan ostin ensimmäistä oikeaa omaa pyörää niin siinä samalla lukoista kaverin kanssa kysellessä pyöräliikkeen myyjä oli vahvasti sitä mieltä että ihan sama mikä lukko on, se pyörä viedään kuitenkin jos se halutaan. En ostanut pyörääni kyseisestä kaupasta. Oma filosofiani on se, että tonnin pyörään ei osteta kympin lukkoa, tuskin siihen kympin polkimiakaan laitetaan. Lukuisissa kansainvälisissä ja kotimaisissa testeissä on osoitettu että lukoissa on todella paljon eroja ja ne kaikki eivät todellakaan "aukea rälläkällä kymmenessä sekunnissa". Vinkkini onkin että satasella usein saa jo paremman lukon kuin naapurilla, joten kun se peruspyörävaras sattuu samaan telineeseen niin naapurin pyörä lähtee siitä suuremmalla todennäköisyydellä kuin omasi. Lisäksi kalliimmissa lukoissa on paremmat salvat ja lukopesät, jotka vaikuttavat käyttömukavuuteen eli sulkeutumiseen ja avautumiseen huomattavasti. Rahalla saa ja hevosella pääsee pätee tässäkin.
 
Jäi hiukan vaivaamaan tuo kun folding lukko voidaan murtaa melko helposti.

Tällä hetkellä ostoskorissa Kryptonite series 4 1090 -ketjulokko n. 60€ hintaan Amazonista.
Tämän ilmeisesti voi kuljettaa satulaputken ympärillä suht helposti ja toki myös tarakalle saisi kiinni.
 
Ylämäkien hinkkaaminen on se kaiken kaikkiaan paskin osuus maastopyöräilyssä niin mieluummin ajaisin enemmän sitä hauskaa osaa kuin tuhlaisin energiaa niiden ylämäkien hinkkaamiseen. Ja ehkä ne ylämäet olis jopa hauskempia sähkön kanssa.
En ole varsinaisesti eri mieltä siitä, että ylämäkien hinkkaaminen nyppii. Kysymys olikin siitä, että mikä merkitys ylämäkien polkemisella on kuntoilumielessä?

Onko pyöräily tehokkaampaa kuntoilua (ja millä tavoin), kun reitillä on myös ylämäkiä?
Joillain voi olla rajaton määrä energiaa eikä ylämäet haittaa, mutta mulla valitettavasti ei ole niin jokainen ylämäen junnaamiseen poltettu kilokalori on kokonaiskuvassa pois jostain muusta ajamisesta.
Aika tiukka dieetti-spandexi pitää olla, että energia oikeasti loppuisi pariin ylämäkeen. Kyse lienee pikemminkin siitä, että ne syövät miestä ja tahdonvoimaa eikä niinkään kilojouleista.
 
Miten nuo palautukset canyonilla, pihalla uskaltaa varmaan kokeilla pyörää?

Itse ajelin jäykkäperäisellä reippaan testilenkin metsässä, kivivisillä poluilla yms. Hieman tuli jälkeä ja laitoin niistä kuvat valmistajalle. Sain täyden hyvityksen ja ostin tilalle täysjouston. Tällä kokemuksella sanoisin, että pyöriä saa testata tositoimissa eikä käytön jäljet haittaa. Tasamaan testilenkki onnistuu varmasti.
 
Et vissiin ole täpärillä paljoa polkenut :) Kivien ja juurien yli saa paremmin pysymään pidon hitaassa vauhdissa eikä sudi. Ja sama kuin tasaisella, säästää energiaa kun voi pyöritellä satulasta eikä tarvitse keventää jaloilla.
Kaikilla sitä sotkettu on, mutta koskaan ei ole tuntunut, että täpäri olis ylämäkeen tunkatessa jotenkin parempi.
Ehkä ylämäki on sulle joku nopee nyppylä, mutta mulle se meinaa ihan jotain muuta.
Kun takapumppu vaihtui selkeesti herkempään, oli pakko hommata tankoon säätö iskarin sisäänvaimennukselle kun kiipeeäminen oli ihan persiistä.
 
Jos porrukka pelkää että se kallis pyörä varastetaan, niin kannattaako oikeesti harkita se halpa kauppapyörä jota varas ei raaski edes yrittää avaa, vaikka olis kuinka pirkka lukko. Ite en koskaan jätä omia harraste fillareita mihinkää paikkaa, joka vaatii lukkoa. Pontti siin on se että siinä fillarissa on aika paljon niissä osissa arvoan. Esim. Oma strive, niin sitä pyörää ei tarvii pölliä tehäkseen rahaa, vaan se varas voi minuutissa viedä keulan, reverb axs dropperin ja gx axs vaihteiston ja silleä tekee todella mukava summa rahaa ja jos jaksaa irrottaa vielä quarq asx + xx1 kammet, niin siinä olis reilusti yli 2k€ tappiot, ilman että runko liikkuu mihinkään ja kaikki tämä vaila mitään kiinni jäämisen riskiä myydessään.
 
Jäi hiukan vaivaamaan tuo kun folding lukko voidaan murtaa melko helposti.

Tällä hetkellä ostoskorissa Kryptonite series 4 1090 -ketjulokko n. 60€ hintaan Amazonista.
Tämän ilmeisesti voi kuljettaa satulaputken ympärillä suht helposti ja toki myös tarakalle saisi kiinni.
Minulla on tämä. Raskas möhkäle ja satulaputken ympärillä kuljettaessa saattaa hangata reisiä, ei ole tullut kokeiltua koska pyörässä hissitolppa. Itse kuljetin rungossa edessä mutta näköjään naarmuttaa runkoa jos väliin pääsee hiekkaa/mutaa. Tarakka varmaan paras vaihtoehto.
 
Kaikilla sitä sotkettu on, mutta koskaan ei ole tuntunut, että täpäri olis ylämäkeen tunkatessa jotenkin parempi.
Ehkä ylämäki on sulle joku nopee nyppylä, mutta mulle se meinaa ihan jotain muuta.
Kun takapumppu vaihtui selkeesti herkempään, oli pakko hommata tankoon säätö iskarin sisäänvaimennukselle kun kiipeeäminen oli ihan persiistä.

Takapään progressio on juu a ja o tossa kiipeämisen helppoudessa. Joku 170 milliä joustava Mondraker mikä oli päivän verran lainassa (en muista mallia, olisiko joku Foxy) oli semmonen sohva että se ei kiihtynyt millään kun kaikki jalkojen energia meni siihen että jousitus pumppaa ylös alas. Toki kiva sillä oli lasettaa kovalla vauhdilla mäkeä alas kun perä söi joka ikisen kiven ja juuren mitä polulta löytyi. Canyon Strivestä jäi vähän vastaava fiilis.

Oma Canyon Spectral ja kaverin SC Bronson loistavia esimerkkejä tosta miten hyvä kompromissi on saatu tehtyä jousituksesta niin että sillä pärjää alamäkeen mutta ei hukkaa polkuenergiaa mainittavasti tasasella tai ylämäessä. Tuon yllä mainitun Mondrakerin ottasin silti johonkin bikeparkkiin milloin vain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 951
Viestejä
4 764 394
Jäsenet
77 564
Uusin jäsen
Müller74

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom