Pyöräily

Hallitus näköjään on poistamassa polkupyöräedun. Kuinkakohan moni noista palveluntarjoajista menee konkkaan ja mitä tapahtuu nykyisille sopimuksille? :D
 
Hallitus näköjään on poistamassa polkupyöräedun. Kuinkakohan moni noista palveluntarjoajista menee konkkaan ja mitä tapahtuu nykyisille sopimuksille? :D
Siitä spekuloinnit menossa jo aiheen ketjussa.

 
Jotkut ovat saaneet itsekseen laskeutuvan satulaputken kuriin hiuslakalla. Ehkä se toimisi tässäkin tapauksessa?
Aika rajulta kuulostaa, tiedän et hiuslakkaa on käytetty tuppien kiinnitykseen, ettei lähde pyörimään tangossa, mutta nykyisten lukkotuppien myötä tuotakaan ei tarvita enää.

Itsellä oli samaa ongelmaa maasturissa jonka ostin käytettynä, että ohjainlaakeri löystyi helposti. En keksinyt muuta kuin, että tuo irtokuulakehällä oleva ohjainlaakeri on päässyt löystymään ja hakannut kuppeja väljäksi ja/tai kuulat kuluneet, niin että kupin pohja on väljä ja pienikin väljyys vaikuttaa heti tuohon laakerin tuntumaan. Korjaantuu uudella ohjainlaakerilla. Ongelma voi olla myöskin, ettei stemmi purista tasaisesti kaulaputkea ja pääsee luistamaan, sen lisäksi että tuo expanderi luistaa tuolla kaulaputkessa kiristäessä. Jos tuon ohjainlaakerin saa säätöön ja stemmin pultit kiinni, niin tuolla expanderilla ja top capilla ei sitten ole mitään virkaa, eikä pitäisi siis vaikuttaa asiaan. Tästä voisi siis päätellä, että stemmi luistaa, eikä niinkään tuo expanderi.
 
Mulla on pyörä missä Shimano Nexus 3 vaihtaja sekä takanapa.
Takanapa meni ihan rikki ja katselin torista että sieltä löytyisi Shimano Nexus 7 takanapa vanteella.
Kyselin myyjältä ja myyjä sanoi että jos vaihdan 7 vaihteistoon, niin en tarvitse muuta kuin Shimano Nexus 7 vaihteisto kahvan vaihtaa ja sitten toimii. Tarviiko jtn muuta?
 
Mulla on pyörä missä Shimano Nexus 3 vaihtaja sekä takanapa.
Takanapa meni ihan rikki ja katselin torista että sieltä löytyisi Shimano Nexus 7 takanapa vanteella.
Kyselin myyjältä ja myyjä sanoi että jos vaihdan 7 vaihteistoon, niin en tarvitse muuta kuin Shimano Nexus 7 vaihteisto kahvan vaihtaa ja sitten toimii. Tarviiko jtn muuta?
Et tarvitse muuta kuin sen takanavan vanteella ja Nexus 7 kahvan. Vaijerin voi joissakin tapauksissa joutua vaihtamaan, jos pituus on väärä, mutta tuskin sitäkään.
 
Tee-se-itse miehiä paikalla? Tarkoitus aloittaa taas uusi fillariprojekti (älkää kysykö mitä edellisille kävi) ja haluan kasata miljoonalaatikoissa lojuvista osista joku oman näköinen menopeli. Oikeastaan tarvitsen vain rungon ja haluan ostaa uuden. Mistä kannattaisi lähteä katselemaan? Ei haittaa vaikka toimituksessa kestäis pitkään. Kotimaiset kauppapaikat tsekattu läpi. Aliexpressissä olis parin kolmen satasen t1000 runkoja sopivan kokoisilla ruumiinaukoilla, liian halpaa ollakseen hyvä, mutta jos näistä on kokemusta, niin kuulisin asiasta mielelläni.
 
Se käpy ohjainputkessa ei pidä mitään kiinni paitsi silloin kiristäessä.
Jos etupää löystyy ajossa, luistaa stemmin kiinnitys tai laakerikupit hakee paikkaansa jos ne ei ole asennettu kunnolla pohjaan asti.
Juuh, olen saanut nyt eristettyä tuon ongelman niin, että ei ole plugista tai esikiristyksestä johtuva. Plugi pysyy nyt putsailun jälkeen paikallaan niin että esikireyden saa niin tiukalle että tanko alkaa jo pikkusen tahmata eli laakerit jumittaa. Siitä sitten 1/10 kierros takaisin päin että tanko liikkuu juuri ja juuri vapaasti. Eli on niin paljon esikiristystä kuin voi olla. Sitten stemmin pultit momenttiin (5nm) ja kaikki tuntuu hyvältä, spacerit ei pyöri ja on kiva ajella kun jarrutus ei ravista.

Kunnes n. 10km ajelun jälkeen alkoi taas jarruttaessa ravistaa, ja spacerit pyörii melko kevyesti. Stemmin pultit tuntuu tässä vaiheessa edelleen olevan tiukassa, samoin kuin topcapin pultti. Kenttäkiristyksen jälkeen kotia nilkuttelu ja taas ihmettelemään. :think:

Eli jääkös tässä nyt muita vaihtoehtoja, kuin että:

-Stemmi kuitenkin luistaa haarukkaputkessa ylöspäin vaikka on maksimi-momentissa (5nm)? Hiilaritahnaa sinnekin väliin, vaikka stemmin ohjeissa kielletään moinen syystä jota en tiedä?
-Nätit hiilari-spacerit (20+15mm) on huonolaatuiset ja joustaa, vaihdetaan takas alumiinisiin?
-Jossain on kieroutta, kontakti ei ole hyvä? Stemmin alapinta ja/tai spacerit ei ole plaanissa, vaan ottaa toisiinsa vain osalta matkaa? Jolloin kun vähänkin spacerit pyörähtää, niin kireys katoaa vähän mutta riittävästi että alkaa ongelmia tulla.

Stemmi on Zipp Service Course (alumiini). Spacereita on sama 35mm pino mikä uutenakin.

E: saattaapa olla että lipsuu stemmi sen takia, että stemmin ylempi pultti tulee siihen rajoille, onko enää haarukkaputken/plugin yläosan korkeudella, vaiko tyhjän päällä. Tässä ei ole spaceria stemmin yläpuolella, kun ei uutenakaan moista ollut. Reilu 5mm tyhjää mitattuna stemmin yläreunasta plugin reunukseen lienee kuitenkin vähän liikaa. Voisi koittaa laskea tankoa niin että saa pienen prikan siihen stemmin yläpuolelle ja koittaa pysyykö sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Tee-se-itse miehiä paikalla? Tarkoitus aloittaa taas uusi fillariprojekti (älkää kysykö mitä edellisille kävi) ja haluan kasata miljoonalaatikoissa lojuvista osista joku oman näköinen menopeli. Oikeastaan tarvitsen vain rungon ja haluan ostaa uuden. Mistä kannattaisi lähteä katselemaan? Ei haittaa vaikka toimituksessa kestäis pitkään. Kotimaiset kauppapaikat tsekattu läpi. Aliexpressissä olis parin kolmen satasen t1000 runkoja sopivan kokoisilla ruumiinaukoilla, liian halpaa ollakseen hyvä, mutta jos näistä on kokemusta, niin kuulisin asiasta mielelläni.
Redditissä oli vastaava hyvä ketju mutta en muista nimeä, muistaakseni soivia pelejä oli tullut.
 
Hienot osasarjat ovat vähän huuhaata, Tiagra/deore LX riittää kaikille, jos vain ego kestää :)
Täysin eri mieltä. Ero on merkittävä vaihtotapahtumassa. Nykyään kun on päässyt sähkövaihteiden makuun, niin paluuta entiseen ei ole. Se on merkittävä osa ajomukavuutta ja minusta on tullut varsin mukavuudenhaluinen omassa pyöräilyharrastuksessani. Sinun tekemisiä en voi arvostella ja on hyvä että sulla on oma juttus , mutta tuollaiset mututuntuman kärjistykset on aika turhanpäiväisiä.
 
Tee-se-itse miehiä paikalla? Tarkoitus aloittaa taas uusi fillariprojekti (älkää kysykö mitä edellisille kävi) ja haluan kasata miljoonalaatikoissa lojuvista osista joku oman näköinen menopeli. Oikeastaan tarvitsen vain rungon ja haluan ostaa uuden. Mistä kannattaisi lähteä katselemaan? Ei haittaa vaikka toimituksessa kestäis pitkään. Kotimaiset kauppapaikat tsekattu läpi. Aliexpressissä olis parin kolmen satasen t1000 runkoja sopivan kokoisilla ruumiinaukoilla, liian halpaa ollakseen hyvä, mutta jos näistä on kokemusta, niin kuulisin asiasta mielelläni.
Cuben ja Radonin edullisia runkoja löytyy
www.bike-discount.de
 
Täysin eri mieltä. Ero on merkittävä vaihtotapahtumassa. Nykyään kun on päässyt sähkövaihteiden makuun, niin paluuta entiseen ei ole. Se on merkittävä osa ajomukavuutta ja minusta on tullut varsin mukavuudenhaluinen omassa pyöräilyharrastuksessani. Sinun tekemisiä en voi arvostella ja on hyvä että sulla on oma juttus , mutta tuollaiset mututuntuman kärjistykset on aika turhanpäiväisiä.
Ja jos on pärjännyt ilman sähkövaihteita, niin ei kannata testatakaan. Muuten joutuu ostamaan jokaiseen nykyiseen ja tulevaan pyörään sellaiset :D
 
Juuh, olen saanut nyt eristettyä tuon ongelman niin, että ei ole plugista tai esikiristyksestä johtuva. Plugi pysyy nyt putsailun jälkeen paikallaan niin että esikireyden saa niin tiukalle että tanko alkaa jo pikkusen tahmata eli laakerit jumittaa. Siitä sitten 1/10 kierros takaisin päin että tanko liikkuu juuri ja juuri vapaasti. Eli on niin paljon esikiristystä kuin voi olla. Sitten stemmin pultit momenttiin (5nm) ja kaikki tuntuu hyvältä, spacerit ei pyöri ja on kiva ajella kun jarrutus ei ravista.

Kunnes n. 10km ajelun jälkeen alkoi taas jarruttaessa ravistaa, ja spacerit pyörii melko kevyesti. Stemmin pultit tuntuu tässä vaiheessa edelleen olevan tiukassa, samoin kuin topcapin pultti. Kenttäkiristyksen jälkeen kotia nilkuttelu ja taas ihmettelemään. :think:

Eli jääkös tässä nyt muita vaihtoehtoja, kuin että:

-Stemmi kuitenkin luistaa haarukkaputkessa ylöspäin vaikka on maksimi-momentissa (5nm)? Hiilaritahnaa sinnekin väliin, vaikka stemmin ohjeissa kielletään moinen syystä jota en tiedä?
-Nätit hiilari-spacerit (20+15mm) on huonolaatuiset ja joustaa, vaihdetaan takas alumiinisiin?
-Jossain on kieroutta, kontakti ei ole hyvä? Stemmin alapinta ja/tai spacerit ei ole plaanissa, vaan ottaa toisiinsa vain osalta matkaa? Jolloin kun vähänkin spacerit pyörähtää, niin kireys katoaa vähän mutta riittävästi että alkaa ongelmia tulla.

Stemmi on Zipp Service Course (alumiini). Spacereita on sama 35mm pino mikä uutenakin.

E: saattaapa olla että lipsuu stemmi sen takia, että stemmin ylempi pultti tulee siihen rajoille, onko enää haarukkaputken/plugin yläosan korkeudella, vaiko tyhjän päällä. Tässä ei ole spaceria stemmin yläpuolella, kun ei uutenakaan moista ollut. Reilu 5mm tyhjää mitattuna stemmin yläreunasta plugin reunukseen lienee kuitenkin vähän liikaa. Voisi koittaa laskea tankoa niin että saa pienen prikan siihen stemmin yläpuolelle ja koittaa pysyykö sitten.
Jos olet varma, että ohjainlaakerin käpy ei luista esikiristyksen aikana niin sitten siirtäisin spacereita alta päälle. Reilu 5 mm stemmin päältä steering tuben yläreunaan alkaa olla ehkä vähän liikaa.

Veikkaisin, että stemmiin ei suositella laitettavan hiilaritahnaa sen vuoksi, että varomattomasti läträtessä sitä saattaisi päätyä ohjainlaakerin sisään, ja aiheuttaa siellä vahinkoa. Jos sitä nyt sievästi sivelee stemmin kontaktipinnalle niin lienee ihan ok. Muistaa vain huoltotoimenpiteiden yhteydessä putsata tahnat huolellisesti pois ennen kuin vetää steering tuben head tuben läpi.

Ennen kuin kokeilet hiilaritahnaa niin siirrä spaceri stemmin päälle, ja ennen asennusta puhdista stemmin ja steering tuben kontaktipinta jollain rasvanpoistoaineella.
 
Takavanne on jotain ilmeisesti jotain halpaa kun sitä on saanut jo pariin otteeseen rihlata, eikä siihen ole valmistaja kehdannut laittaa yhtään mitään merkintöjä.
Vapaarattaan metsästystä ollut liikkeen toimesta, kestänyt jo pari viikkoa. Vähän epäilen että pitää ostaa kokonaan uusi keskiö taakse, että alkaa osia löytymään

Lainaan tänne, mutta mielestäni ei kannata tuhlata rahaa enempää johonkin noname-kiekkojen varaosien metsästämiseen vaan tilata uudet. Esim DT Swiss G1800 Spline niin siinä on loppuiäksi kiekkosetti aika helpolla ylläpidolla.

Ja kun kerran ostaa hyvät niin niitä ei tarvitse myydä pyörän mukana vaan säästää seuraavaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 533
Viestejä
4 745 010
Jäsenet
77 344
Uusin jäsen
Tiger007FIN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom