Kysytääs vielä samaan putkeen tosta headsetin kiristyksestä, vaikka saattoi olla että kysyin viime vuonna. Taas on tullut sen verran löysälle, että spacerit pyörii sormivoimin kun kunnolla kääntää, ja jarrutuksissa etupää alkanut ravistaa. Jarrua vasten nojatessa ja muuten paikallaan rynkytellessä ei kuitenkaan klappia vielä tunnu, eli aika minimaalinen välys siellä on mutta onpa kuitenkin. En ole saanut tätä ohjainlaakeria pysymään kireällä koko 300km aikana mitä tässä on koeajeltu, ja kohta lienee paikat rikki, ellei tätä saa ratkaistua.
-Tiedän, miten ahead-set kuuluu kiristää teoriassa (stemmipultit auki, topcapilla esikireys, jne.)
-Topcappi ei varmuudella ota kiinni haarukkaputkeen, vaan väliä on useampi milli
-Tehdasasennuksena tässä oleva FSA:n expander-plugi on mielestäin täys paska, joka aina hiipii enemmän tai vähemmän ylöspäin esikireyttä laitettaessa, vaikka tuntuukin että klapin sai pois.
-FSA:n plugi on kiristetty paikalleen 6nm voimalla ja kontaktipinnat on IPA:lla putsattu (hiilaritahnaa ei kuitenkaan välissä ole). Ilmeisesti vaan ei pure kunnolla.
-En uskalla laittaa plugiin enempää kuin tuon 6nm, koska jo sillä määrällä hiilikuituinen haarukkaputki pullistuu lievästi ovaalin malliseksi (0,2mm rakotulkilla katsottuna), pullistuma palautuu ennalleen kun plugin poistaa. Joka tekee tuosta lipsumisesta vieläkin käsittämättömäpää, että tuollainenkaan voima ei riitä pitämään sitä paikallaan.
Mitä tässä nyt tekisi jos ja kun laakeri ei ole väärin kasattu ja selity sillä. Otan auki vielä yhden kerran ja varmistan että kaikki on oikein paikallaan. Mutta sen jälkeen:
-Laittaa tilalle tämän varalla olevan Specializedin plugin, joka näyttää paremmin pitävältä, mutta on ilmeisesti aika ikävä poistettava, jos ikinä tarvitsee? Siinäkin kyllä sanotaan 9nm, haarukan valmistajan mielipiteestä en tiedä mitään, koska kyseessä on XXL:n fillari. Siellä liikkeen huollossa sanoivat, että eivät itse uskaltaisi laittaa yli 6nm tähän haarukkaan menevään plugiin.
-Laittaa väliin hiilari-asennustahnaa ja toivoo että sen kanssa riittäisi jommallekummalle plugille se 6nm?
-Veivaa kuitenkin sen 9nm momenttia, ja toivoo parasta vaikka haarukkaputki pullistuu silminnähden?
-Epäilee, että tässä on runkoputkessa olevat laakerien paikat jotenkin kierot jo tehtaan jäljiltä, kun koskaan ei ole aiempien fillarien kanssa ollut näin tuskaista saada yksi keula pysymään tiukkana, vaikka esikireys olisi laitettu vähän sinne päin, kunhan nyt ei selvää klappia ole asennusvaiheessa jäänyt. Tällaista että tuntuu tulevan kireälle asennusvaiheessa, mutta alkaa 100km sisään ravistamaan ajossa, ei ole vielä aiemmin vastaan tullut.