• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 14:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Pyöräily

Millä työkalulla tätä keskiön osaa irrottamaan? Toisella puolella oli kiinni tuollaisella peruskeskiöllä, jonka sai keskiötyökalulla auki (pitkän vääntämisen jälkeen). Siirtoleukapihdeillä ei oikein saa millään järkevää otetta.
Kuppi näyttää hassulta, onko siinä vain yksi viiste eli 36mm avain ei käy ?
Yksi konsti on laittaa iso pultti kupin läpi ja vääntää sillä.
Kierre kupissa on todennäköisesti vasenkätinen.

Papukaijapihti oikeaan kuppiin on yleensä melko hyödytön työkalu.
 
Haro Escape 8.0 eli ikää onkin jo 25 vuotta. 😄

Tällä työkalulla pitäisi saada auki, mutta sen verran kertakäyttöinen tarve, että mielellään kokeilisi jollain olemassa olevalla työkalulla...


E. Ehkä jollain tällaisella lähtee koittamaan:
1742493935735.jpeg

Vaikka on kertakäyttöinen tarve niin oikealla työkalulla saa helposti ja väistää mahdolliset ongelmat mihin voi törmätä virittelyllä. Keskiölaakeri on sellainen paikka mihin ei ongelmia kannata kerryttää. Kannattaa kysellä jostakin ystävällistä palvelua tarjoavasta pyöräliikkeestä joko paikan päällä tai lainata työkalua.
 
Baana Nouxi ollu nyt pari vuotta kohta käytössä. Käytetty ensi huollossa 100-200km välissä, jossa rihlattiin(?) molemmat kiekot. Tämän jälkeen meni vuosi etieppäin ja vein vuosihuoltoon, jossa Töölön kundi sanoi, että rihlasi taas uusiksi, kun meinas rengas heilua ajaessa. Lisäsi kuulemma myös jotkut "pultit" kiristämään pinnoja.

Nyt kuitenkin taas etupyörä alkanut vatkaamaan ja viimeksi huoltoukko sanoi, että kannattaa melkeen kiekot vaihtaa, koska näissä yleistä löystyminen ja ajan kanssa ei parane. Tämän lisäksi toisessa pyörässä joku venttiilikin löysällä kun viikon välein tyhjenee pikkuhiljaa rengas.

Kysymys kuuluukin; minkälaiset kiekot tilalle? Sanotaan, että budjetti voisi olla max 200e per kiekko, mutta minkä hintaiset ovat tarpeeksi hyvät? Ymmärrän, että on suhteellista, mutta saako esim. 100e vs 200e kiekoissa jotain huomattavaa parannusta? Tämän lisäksi kysyisin, että onko helppo säätää itse vaihteita? Tuntuu, että talven jälkeen vaihtaa taas aivan päin sitä itseään ja hyppii 2 ratasta.

Pyöräily koostuu suurimmaksi osaksi ihan satunnaisesta ajelusta, ei mitään lenkkejä varsinaisesti.

Edit. Samaan syssyyn voisi kysyä vielä pyörän ohjaustangon pehmusteista. Ne tuntuu siirtyvän pois päin tangon kulmakohdasta ja sieltä pilkistää enemmän ja enemmän ohjaustangon paljas pinta. Kannattaako tilalle ostaa vaan uusi nauha niin kuin jossain mailassa (sulkkis, salibandy) ja laittaa kiinni? Tuntuu, että kulma on semmoinen, että uusi nauha parsii uudestaan, niin mikä neuvoksi, että se pysyisi paikallaan?

Pyörän linkki. Baana Noux -gravelpyörä, L/56 cm 999,00
Takaisin tähän; säädin nyt tuota takapakkaa ja parempaan päin meni. Pitää vielä joku kunnon pesu tehdä varmaan vaihteistolle ja ketjulle. Sen verran tuntuu säädöt silti hankaavan vastaan, kun on likainen pakka (yllätys).

Tuosta rihtaamisesta kymysys. Pari pinnaa on selkeesti löysällä ja voi jopa käsillä pyöritellä kireämmäksi pinnoja tai heilutella edes takas. Sen lisäksi näyttäisi, että pinnassa kierteet olisivat esillä (kuva). En vielä omista noita rihtaamislaitteita, mutta kannattaako/pitääkö ostaa suoraan uusi pinna? Jotenkin tuntuu, että on vähän huonossa hapessa, niin kuln kuvasta näkyy.

IMG_0702.jpeg
 
Tuosta rihtaamisesta kymysys. Pari pinnaa on selkeesti löysällä ja voi jopa käsillä pyöritellä kireämmäksi pinnoja tai heilutella edes takas. Sen lisäksi näyttäisi, että pinnassa kierteet olisivat esillä (kuva). En vielä omista noita rihtaamislaitteita, mutta kannattaako/pitääkö ostaa suoraan uusi pinna? Jotenkin tuntuu, että on vähän huonossa hapessa, niin kuln kuvasta näkyy.
Tuossa pinnassa missä kierteet näkyy on nippeli aika syvällä eli eiköhän se ole ok.
Rihtausavaimeksi sulla varmaan riittää Biltema malli jossa etuna eri kokoja (nykyään taitaa olla 3 kokoa käytössä)

Jos tuolaisella löysällä puolalla ajaa niin se kiertyy entistä löysemmälle.
 
On siinä nyt jotain vailla, jos nippeli töröttää vanteen puolella ulos vaikka kuinka paljon. Kova laadunvalvonta kasaamispaikassa, jos tuommoista pääsee läpi. Ei se nippeli pidä kahdella kierteen kierroksella paskan vertaa.
 
On siinä nyt jotain vailla, jos nippeli töröttää vanteen puolella ulos vaikka kuinka paljon. Kova laadunvalvonta kasaamispaikassa, jos tuommoista pääsee läpi. Ei se nippeli pidä kahdella kierteen kierroksella paskan vertaa.
Tuo on normaalia mikäli puola on valmiiksi löysä niin niin nippeli pyörii edelleen löysemmälle, varsinkin käsin kasatuissa kiekoissa tuota tapahtuu ei niinkään kunnon koneella hieronnan kanssa tehtynä.

Kaksi nippelin kierrettä korkkaa mutta kuvassa kierrettä on reilusti, mä olen pitänyt rajana jos pari kierrettä näkyy niin ok. (aina ei ole sopivia puolia)

Hifistelijä lukitsee nippelit lukitteella.
 
Aika hyvin kyllä sai suoraksi ensikertalaisena. Kävin Tokmannista hakemassa tuon Bilteman avaimen. Samalla pesin pyörän ja huomenna uudet rasvat ketjuihin, kyllä kiiltää. Pitää tarkkailla lähteekö löystymään, mutta ei kyllä iso homma ole kiristellä.

Vedin eka täysin löysät kireäksi. Sen jälkeen pyörittelin vannetta ja tein sitten "ohjeen mukaan kiristäen tai löysäten 3-4 kappaletta kerralla jommalta kummalta puolelta, jotta vanne alkoi suoristumaan.

Pitää vielä käydä huomenna ostamassa 700x40C sisärengas, tuli hieman väärässä asennossa osuttua kumiin. Pitää pohtia, jos ottaisi jonkun oikean välineen tuohon ja jälkikäteen katoin noita vinkkejä fairy yms. niin eiköhän se mene huomenna paikoilleen.

Kiitoksia taas jälleen avusta :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 083
Viestejä
4 698 982
Jäsenet
76 857
Uusin jäsen
tekijä96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom