Pyöräily

Mitäs raati sanoo kuumavahasta ketjuille, onko aateliaa vai turhamaista pläträämistä?

Rexin Black Diamond lienee se juttu jos tuohon lähtee.

Oletan että kestää kauemmin kuin öljyt, hylkii likaa, säästää ketjua ja rattaita yms. Käyttö hiukan työläämpää, mutta vanhan pikkukattilan jos tuohon uhraa niin kertaalleen keitetyn vahan voi varmaan säilöä samassa kattilassa ja sietää muutamat vahaukset uudelleen lämmitettynä?
 
Vuoden verran kokemuksia kuumavahauksesta, juuri tuolla Rexin black diamondilla. Monessa paikkaa suositeltu riisinkeitintä tai slow cookeria vahan sulatteluun, itsellä jälkimmäinen ja on erittäin kätevä.

Valmistajan lupaamat km määrät ei kyllä toteudu lähellekään, tai ainakin henkkoht alkaa jo aiemmin ärsyttää ketjun kitinä. Kulumisen pitäisi silti olla pidempäänkin vähäistä. Käytännössä ketjun vaihto 200-500km välein, talvella / märässä kelissä ajaessa haarukan alakanttiin. Kun on useampi ketju kierrossa, ei vahaa tarvitsee lämmittää usein, eli sinänsä ei ole työläs. Varastotilaa lähinnä tarvitsee enemmän. Itse olen kokenut jopa vähemmän työlääksi kuin öljyt ja jatkuva putsailu.

Ainoat isot miinukset öljyihin verrattuna on nopeampi pintaruosteen kertyminen ketjuun (erityisesti talvella suolatuilla pyöräreiteillä ajaessa) ja takapakkaan kertyvän vahan poistotarve (useamman ketjunvaihdon välein, ei häiritse pahasti). Vaha on myös erittäin riittoisaa, yhdellä setillä onnistunee parikymmentä vahausta ainakin.

Eli täältä kyllä suositus kuumavahaukselle.
 
Kokeilin kuumavahausta ja totesin sen tarpeettoman työlääksi ja aikaa vieväksi. Kuumavaha kestää ehkä kilometreissä hieman pitempään, mutta omilla ajokilometreillä tuo läträysprosessi tulisi vastaan viikottain. Paljon helpompaa on napata liuotin pohjainen vahapullo kaapista. Tällä hetkellä olen tykästynyt Dynamicin vahaan ( Slick Wax ) ja tätä tulee käytettyä kaikissa pyörissä. Muc-Offin vahaa myydään monessa paikassa, mutta sen kesto tuntui olevan heikko.

Talvella vuorostaan öljyä (wet lube), kun tuo suola***** tekee ketjuista ruosteisen. Ketjuöljy näyttää jättävän pintaan vettä hylkivän suojakerroksen, jolloin ketjut ovat hieman paremmin suojattuina vaikkakin on muuten huonompaa tavaraa.

Kysymykseen vastaisin: "turhamaista pläträämistä"
 
Itse ostin purnukan tuota Rexin öljy black diamondia. Hyvin toimi viime loppukesän. Kierrätin kaksia ketjuja ja en rasvannut välissä. Jonkun 300-400km ajoin ja vaihdoin ketjut. Vaihdettuihin Rexin öljyt ja taas mentiin, välillä en lisännyt mitään. Irrotetut ketjut ravistelin rasiassa puhtaaksi tinnerillä.
edit. Minä en siis aja maastossa märällä kelillä, eli mudassa. Asfaltilla tulee märälläkin rullailtua. Eli ketjut ei saa mutakylpyjä.
 
Itse käytän ketjujen puhdistukseen ja öljyämiseen sen 2-3min silloin kun näen tarpeelliseksi. Ensin bräkleenillä ja paineilmalla puhtaaksi rätillä ylimäääriset pois ja uudet rasvat päälle.
Olen joskus ollut mainonnan uhri ja kokeillut kaikenmoisia kikkoja ja ostellut vaikka mitä nanovahoja. Ei mitään käytännön eroa, se ketju kuluu ihan samalla tapaa kun siellä kuitenkin on hiekkaa ja muita epäpuhtauksia välissä oli siinä päällä sitten teflonispray tai kuumavaha.

Ei vaan jaksa puljata yhtään ylimääräistä.

Edit:

Pakko ihmetellä että jos porukka vaihtelee 300-400km välein ketjuja niin mitä ihmettä sillä oikein saavutetaan?
Mulla maasturissa oli joskus varmaan lähemmäs 5 vuotta samat ketjut ja sillä kuitenkin ajeltiin sellaisia 30-40-50km lenkkejä harva se päivä useamman vuoden ajan Huhtikuu-Lokakuu aika. Onko nykyään tosiaan ketjut ja rattaat niin paljon paskempia että kuluvat "loppuun" niin nopeasti?
 
Edit:

Pakko ihmetellä että jos porukka vaihtelee 300-400km välein ketjuja niin mitä ihmettä sillä oikein saavutetaan?
Mulla maasturissa oli joskus varmaan lähemmäs 5 vuotta samat ketjut ja sillä kuitenkin ajeltiin sellaisia 30-40-50km lenkkejä harva se päivä useamman vuoden ajan Huhtikuu-Lokakuu aika. Onko nykyään tosiaan ketjut ja rattaat niin paljon paskempia että kuluvat "loppuun" niin nopeasti?
Siis kuumavahatessa pääsee helpommalla, jos aina putsaa ja vahaa jotkut 4-5 ketjut kerralla. Sitten vaan vaihtaa puhdasta tilalle, kun likaantuu.
 
Pakko ihmetellä että jos porukka vaihtelee 300-400km välein ketjuja niin mitä ihmettä sillä oikein saavutetaan?
Mulla maasturissa oli joskus varmaan lähemmäs 5 vuotta samat ketjut ja sillä kuitenkin ajeltiin sellaisia 30-40-50km lenkkejä harva se päivä useamman vuoden ajan Huhtikuu-Lokakuu aika. Onko nykyään tosiaan ketjut ja rattaat niin paljon paskempia että kuluvat "loppuun" niin nopeasti?
Miulla on sähkis Boschin gen4. perf moottorilla. Eli vaihtelin käytettyjä ketjuja päikseen puhdistuksen kannalta. Ketjutulkilla katselin milloin heitän menemään, en siis ihan huvikseni heittänyt roskiin. Kahdet lähti kesän aikana metallikeräykseen. Perus Shimanon deoren ketjuja.
 
Makuasia, ei kuumavahaus varmasti ole kaikkia varten. Itse vihaan sotkevan öljyketjun putsaamista, vaikkei siihen kauaa menisikään. Ainakin minulla vahaketjun avaaminen, vaihto ja kiinnitys on vielä nopeampaa ja erityisesti siistimpää. Eikä tarvitse harjata öljyliejuista pakkaa tai vaihtajaa.

Vahan keittely on kyllä äkkiä tunnin homma. Mutta jos tykkää välillä tarkoituksella varata aikaa ja hifistellä harrastuksensa kanssa, tuokin on mukavaa puuhaa. Muutaman kerran vuodessa pata porisemaan, asennuskalja auki ja vahan sulamista odotellessa, ai että. Laatuaikaa.
 
Ite käytän kuumavahaa noissa harrastelaitteissa. Rospuuttokelien pyörässä sitten perinteinen ketjuöljy. Silcan vesihaudepussi tuotteilla mennään, ei tarvi kattilaa varata erikseen vahalle. Lisäilen myös silloin tällöin silcan drip waxia esim pyörän pesun jälkeen. Kaikki "vahattavat" pyörät käyttää samaa ketjua (shimano 12s) ni mulla on joku 5 eri ketjua rotaatiossa. Ehkä 2 kertaa vuodessa vahaan uudestaan kunnolla, riippuu toki kilsoista.

Vaikka vahauksessa tunti menisi, niin ei siinä ole aktiivista aikaa kun 10min, enemmän odottelua ja voi tehdä samalla kun vaikka kattelee telkkaria.
 
Viimeksi muokattu:
Viime kesänä aloin itse käyttämään Rexin Black Diamond kuumavahaa ja ei ole kyllä paluuta nestemäisiin voiteluaineisiin. On tuo niin helppohoitoinen. Ja samalla vahalla kyllä vahaa useita kymmeniä kertoja. Nyt olen 8 ketjut vahannut ja vahan pinta ei ole juurikaan laskenut kattilassa.

Ostin Prismasta halvimman kattilan mitä löysin ja siihen tuo vaha. Käytön jälkeen myös säilytän siinä kattilassa vahan.

Vahaan 2 tai 3 ketjut kerrallaan ja ketjulla ajan 200-500 km, riippuen maastosta ja kelistä, jonka jälkeen ketju odottamaan uutta vahausta ja seuraava vahattu ketju paikoilleen.

Likaa noihin ketjuihin ei tartu käytännössä yhtään. Tuon muutaman sadan kilometrin jälkeen, jos liinalla pyyhkäisee, niin ei tartu mitään.

Uudelleen vahaus on helppo operaatio. Ketjut huuhtelee kuumalla vedellä ja sen jälkeen ketjut kattilaan ja liesi päälle. Puolen tunnin päästä ottaa pois. Valmis.
 
Kesäpyörän ketjut kotikulta kynttilällä ja diy lämmittimellä. Lämmitin päälle ja ketju sisällä olevan kynttilän päälle, vaikka tunnin päästä ottaa töpselin seinästä ja ketjut astian päälle tippasemaan. Laiskalle sopiva systeemi ja pysyy voimansiirto siistinä.
 
Kesäpyörän ketjut kotikulta kynttilällä ja diy lämmittimellä. Lämmitin päälle ja ketju sisällä olevan kynttilän päälle, vaikka tunnin päästä ottaa töpselin seinästä ja ketjut astian päälle tippasemaan. Laiskalle sopiva systeemi ja pysyy voimansiirto siistinä.
Varmaa kävis grillikin lämmittimestä. Joskus nimittäin uusia kynttilöitä valanut vanhoista kynttilän jämistä. Grilli tulille ja pannu/kattila ritilälle ja sulaneeseen nesteeseen ketjut hetkeksi ja kuivumaan. Vois kokeilla köyhänmiehen vahausta. :p
 
Varmaa kävis grillikin lämmittimestä. Joskus nimittäin uusia kynttilöitä valanut vanhoista kynttilän jämistä. Grilli tulille ja pannu/kattila ritilälle ja sulaneeseen nesteeseen ketjut hetkeksi ja kuivumaan. Vois kokeilla köyhänmiehen vahausta. :p
Tuo mun systeemi sisältää 1l kattilan, matkasilitysraudan vastuksen ja kahvinkeittimen termostaatin 😝
 
Baana Nouxi ollu nyt pari vuotta kohta käytössä. Käytetty ensi huollossa 100-200km välissä, jossa rihlattiin(?) molemmat kiekot. Tämän jälkeen meni vuosi etieppäin ja vein vuosihuoltoon, jossa Töölön kundi sanoi, että rihlasi taas uusiksi, kun meinas rengas heilua ajaessa. Lisäsi kuulemma myös jotkut "pultit" kiristämään pinnoja.

Nyt kuitenkin taas etupyörä alkanut vatkaamaan ja viimeksi huoltoukko sanoi, että kannattaa melkeen kiekot vaihtaa, koska näissä yleistä löystyminen ja ajan kanssa ei parane. Tämän lisäksi toisessa pyörässä joku venttiilikin löysällä kun viikon välein tyhjenee pikkuhiljaa rengas.

Kysymys kuuluukin; minkälaiset kiekot tilalle? Sanotaan, että budjetti voisi olla max 200e per kiekko, mutta minkä hintaiset ovat tarpeeksi hyvät? Ymmärrän, että on suhteellista, mutta saako esim. 100e vs 200e kiekoissa jotain huomattavaa parannusta? Tämän lisäksi kysyisin, että onko helppo säätää itse vaihteita? Tuntuu, että talven jälkeen vaihtaa taas aivan päin sitä itseään ja hyppii 2 ratasta.

Pyöräily koostuu suurimmaksi osaksi ihan satunnaisesta ajelusta, ei mitään lenkkejä varsinaisesti.

Edit. Samaan syssyyn voisi kysyä vielä pyörän ohjaustangon pehmusteista. Ne tuntuu siirtyvän pois päin tangon kulmakohdasta ja sieltä pilkistää enemmän ja enemmän ohjaustangon paljas pinta. Kannattaako tilalle ostaa vaan uusi nauha niin kuin jossain mailassa (sulkkis, salibandy) ja laittaa kiinni? Tuntuu, että kulma on semmoinen, että uusi nauha parsii uudestaan, niin mikä neuvoksi, että se pysyisi paikallaan?

Pyörän linkki. Baana Noux -gravelpyörä, L/56 cm 999,00
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tässä nyt vaan haluttu myydä jotain harrastajalle. Kannattaa pitää mielessä että nuo firmat tekee elantonsa myymällä varaosia ja huoltoa niin en ihmettele että tyrkyttävät uusia vanteita.

Meinasin itsekin ostaa kiekot tähän silloin heti uutena kun vanhat ovat painavahkot, mutta ei tullut sitten koskaan ostettua ja olen tainnut näillä nyt kolmatta kesää vetää. Painoa 96kg ja aikamoista raiskaamista välillä pitkin metsäpolkuja etc. Pinnat kiristelty ja vanne oiottu pariin kertaan (teen itse) enkä ole kyllä huomannut mitään pienintäkään toiminnallista ongelmaa, vaan käyttäytyvät ihan samalla tapaa kuin mikä tahansa muukin vanne.

Eri asia sitten jos keveyden takia haluaa vaihtaa kiekot.

Tankoon ostin omaan aika paksun korkkinauhan ja vedin melko kireälle, toimii ainakin meikäläisellä. Tosin se ote ajaessa vaikuttaa paljon siihen miten tankonauhat kenelläkin kestää.

Vaihteiden säätö kannattaa opiskella vaikka youtubesta. On niin yksinkertaista että en kyllä maksaisi edes vitosta kenellekään siitä että säätäisi ne puolestani. Muutenkin fillarin huolto kannattaa opiskella mahdollisimman pitkälle itse. On vaikka autoihin verrattuna niin yksinkertaista, helppoa ja halpaa että itseä ainakin pännisi viedä johonkin huoltoon, odottaa x-aikaa ilman pyörää ja vielä kaiken lisäksi maksaa siitä.
 
Baana Nouxi ollu nyt pari vuotta kohta käytössä. Käytetty ensi huollossa 100-200km välissä, jossa rihlattiin(?) molemmat kiekot. Tämän jälkeen meni vuosi etieppäin ja vein vuosihuoltoon, jossa Töölön kundi sanoi, että rihlasi taas uusiksi, kun meinas rengas heilua ajaessa. Lisäsi kuulemma myös jotkut "pultit" kiristämään pinnoja.

Nyt kuitenkin taas etupyörä alkanut vatkaamaan ja viimeksi huoltoukko sanoi, että kannattaa melkeen kiekot vaihtaa, koska näissä yleistä löystyminen ja ajan kanssa ei parane. Tämän lisäksi toisessa pyörässä joku venttiilikin löysällä kun viikon välein tyhjenee pikkuhiljaa rengas.

Kysymys kuuluukin; minkälaiset kiekot tilalle? Sanotaan, että budjetti voisi olla max 200e per kiekko, mutta minkä hintaiset ovat tarpeeksi hyvät? Ymmärrän, että on suhteellista, mutta saako esim. 100e vs 200e kiekoissa jotain huomattavaa parannusta? Tämän lisäksi kysyisin, että onko helppo säätää itse vaihteita? Tuntuu, että talven jälkeen vaihtaa taas aivan päin sitä itseään ja hyppii 2 ratasta.

Pyöräily koostuu suurimmaksi osaksi ihan satunnaisesta ajelusta, ei mitään lenkkejä varsinaisesti.

Edit. Samaan syssyyn voisi kysyä vielä pyörän ohjaustangon pehmusteista. Ne tuntuu siirtyvän pois päin tangon kulmakohdasta ja sieltä pilkistää enemmän ja enemmän ohjaustangon paljas pinta. Kannattaako tilalle ostaa vaan uusi nauha niin kuin jossain mailassa (sulkkis, salibandy) ja laittaa kiinni? Tuntuu, että kulma on semmoinen, että uusi nauha parsii uudestaan, niin mikä neuvoksi, että se pysyisi paikallaan?

Pyörän linkki. Baana Noux -gravelpyörä, L/56 cm 999,00
Omaan nouxiin laitoin Dt Swiss gr1600 kiekot. Ei voi kuin suositella. Tubeless näillä todella helppoa.

Vanhat jäivät talvi käyttöön.

Sitä tankonauhaa voi avata ja kiristää/teipata pää uudestaan.
 
Kysymys kuuluukin; minkälaiset kiekot tilalle?
Halvin hyllystä saatava vaihtoehto on DT Swissin G1800. Ja tuosta versio jossa 370 kynsivapari on muunnettu ratchetiksi elikkäs ratchet LN DT Swissin kielellä. Sun tapauksessa pitää olla HG(ja onko se nyt road tai L tjms. mitä maantieversio vaatii) elikkäs Shimano vapari jotta tuo sun pakka passaa siihen.
Sulla on jarrulevyt kuudella pultilla kii mutta tähän pitää olla joko centerlock jarrulevyt tai sitten sovittimet joilla ne kuuspulttiset passaa.
Tuo ei ole halvin setti mitä netistä löytyy mutta tuolla saatavuutta. Noin 300€ noita saattaa saada rahteineen. Noilla ajelee piiiiiitkään ja kun ihan muutaman perushomman opettelee. Seuraava steppi ylöspäin on saman valmistajan GR1600 ja hinta pompsahtaa 500€ luokkaan. En näkis että noilla sun ajeluilla välttämättä kannattaa mutta toki jos innostuu pyöräilystä enemmän niin nekin on sitten ns. ikuiset kiekkoset.

Suosittelen pientä googlailua vaihteiden säätämiseen. Velogilta löytyy varmasti videoita aiheeseen.
 
Nyt kuitenkin taas etupyörä alkanut vatkaamaan ja viimeksi huoltoukko sanoi, että kannattaa melkeen kiekot vaihtaa, koska näissä yleistä löystyminen ja ajan kanssa ei parane. Tämän lisäksi toisessa pyörässä joku venttiilikin löysällä kun viikon välein tyhjenee pikkuhiljaa rengas.
Mä veikkaisin että kiekko on epätasisesti kiristetty ja/tai mahdollisesti pinnat löysällä.
Koita ihan käsin tunnustella kireyden tasaisuus.
 
Mä veikkaisin että kiekko on epätasisesti kiristetty ja/tai mahdollisesti pinnat löysällä.
Koita ihan käsin tunnustella kireyden tasaisuus.
Kun vanne on käynyt kaksi kertaa huollossa rihdattavana ja se edelleen vinoutuu käytössä on muutamia vaihtoehtoja:

- Laaduton työnjälki
- Laaduton vanne
- Liikaa painoa
- Holtiton käyttö suhteessa mihin vanne on suunniteltu

Tai jokin näiden yhdistelmistä.

Eli uusien vanteiden ostaminen voi olla paikallaan, mutta ensin kannattaa selvittää esimerkiksi toisen ammattilaisen toimesta onko rihtauksen työnjälki oikeasti hyvä ja joka osaa sanoa kestääkö vanne millaista käyttöä. Uudet vanteet ovat joka tapauksessa laadukkaampia kuin edullisen pyörän OEM-vanteet, kunhan ostaa vähintään noin 300-400€ vannesetin. Setin, eli yksittäinen vanne siellä 150-200€ nurkilla voi olla parempi kun puhutaan edullisesta pyörästä.
 
Juu, ei olisi ensimmäinen kerta kun varsinkin joku juuttisäkkiin pukeutunut pitkäviiksinen ipa-hipsteri ei osaa pyörähuollossa hommiaan. Ainakin muiden käyttökokemusten perusteella kallistun vahvasti tähän, tuskinpa niissä kiekoissa mitään todellista vikaa on.
 
Kiitos vastauksista!

katselin eilen videoita tuosta vaihteiden säädöistä ja sen kyllä teen itse, niin helpolta vaikutti. Sama myös "teipin" uudelleenkiristys tai uuden osto hoituu.

Tuohon rihlaukseen en osaa sanoa muuta kuin käyttäny kaks kertaa eri pajalla. Toinen sijaitsi Ruoholahden kanavan päässä (ei ole nykyään) ja toinen Töölö/Meilahti akselilla. Painoa on 85kg, joten ei sen puolesta pitäisi olla liikaa. Pinnat ovat siis löysällä muutamasta kohdasta selkeästi ja löystynyt ajaessa lisää. Mielellään menisin pelkällä rihlauksella eteenpäin, jos ei muuta tarvita. Käyttö nyt on ihan perus kaikkialla ajoa. Tietysti mukulakivet keskustassa ei ole suunniteltu pyörällä ajamiseen, mutta sitä oletettavasti pitäisi kuitenkin kestää(?)
 
En jaksa uskoa että vaatisi muuta kun vanteen rihtauksen. Jos yhtään hermoja omaa, niin se ei vaadi työkaluiksi kuin tällaisen:
Ja vaikka nippuside haarukkaan kiinni että näet pyörittäessäsi meneekö vanne suoraan vaiko eikö.

Mutta on tosiaan sellaista puuhaa että itse tekisin muutaman harjoituskiekon ensin, olen itse saanut mm. joskus harjoitellessani vanteen halki nippelin juuresta kun en hallinnut tekniikkaa (tai siis tajunnut että toiselta puolelta voi löysätä, eikä ole pakko loputtomiin kiristää)

Hyvä nyrkkisääntö on että kiristää joka kolmatta pinnaa ja max varttikierroksen kerrallaan ja käy koko vanteen samalla logiikalla läpi. Tuota sitten niin monta kertaa kiristäen / löysyttäen nippeleitä että vanne on suorassa ja pinnat tasakireydessä.

Ps. se on käsittääkseni pinnojen rihtaus. Rihlaus on aseen piipussa.
 
1000027047.jpg


Millä työkalulla tuo keskiön pultti lähtee auki? Ei löytynyt omista työkaluista sopivaa kärkeä.

Iso huolto tehty täpäriin, mutta edelleen naksuu joka polkaisulla. Satulatolppa, läpiakseli takana vastakappaleen kera ja linkuston laakerit on nyt suljettu pois. Vähän alkaa tuntumaan siltä, että pitää kurkata keskiöön.
 
1000027047.jpg


Millä työkalulla tuo keskiön pultti lähtee auki? Ei löytynyt omista työkaluista sopivaa kärkeä.

Iso huolto tehty täpäriin, mutta edelleen naksuu joka polkaisulla. Satulatolppa, läpiakseli takana vastakappaleen kera ja linkuston laakerit on nyt suljettu pois. Vähän alkaa tuntumaan siltä, että pitää kurkata keskiöön.

Veikkaisin jotakin tällaista


Edit: niin ja kammethan lähtee irti vasta kun otat nuo kuusiokolot kyljistä auki. Tuolla kammenpultilla vain säädetään kohta johon kammet kiristetään.
 
Nuo videot vaihteidensäädöstä ovat turhan monimutkaisia. Osin varmasti siksi että videosta ei tulisi liian lyhyt. Niissä hölistään jostain indexoinneista ja muusta täysin epärelevanteista asioista.

Tässä oma neuvoni:
1. Vaihde suurimmalle, eli pienimmälle rattaalle
2. Hienosäätöpotikka pohjaan asti ja siitä täysi kierros aukipäin
3. Vedä kevyesti pihdeillä vaijerin päästä ja kiristä vaijerinpultti

Näin tehtynä 99% varmuudella vaihteet ovat säädettynä. Joskus voi olla tarve vähän hienosäätää potikasta.
 
Painoa on 85kg, joten ei sen puolesta pitäisi olla liikaa. Pinnat ovat siis löysällä muutamasta kohdasta selkeästi ja löystynyt ajaessa lisää. Mielellään menisin pelkällä rihlauksella eteenpäin, jos ei muuta tarvita. Käyttö nyt on ihan perus kaikkialla ajoa. Tietysti mukulakivet keskustassa ei ole suunniteltu pyörällä ajamiseen, mutta sitä oletettavasti pitäisi kuitenkin kestää(?)
Painon ei pitäisi olla ongelma.
Saattaa olla että jälkirihtaus on jäänyt tekemättä, uudet puolat venyvät ehkä n. 200km matkan ja löystyessään nippelit pääsevät pyörimään vapaasti.
Ennenkuin yrität suoristaa vannetta kiristä puolat samalle tiukahkolle kireydelle tämän jälkeen voit alottaa rihtauksen löystämällä toistapuolta ja kiristämällä toista.
Jäykällä vanteella täytyy huomioida että heitto voi olla kaukana puolasta, siinä mielessä löysä vanne on loogisemmin käyttäytyvänä sopivampi harjoitteluun.
Etene varovaisin liikkein ja huomioi myös pystyheitto.

Kuralätäköissä ajaminen auttaa nippelin lukittumista puolaan, mukulakivet on hyvä alusta sisäänajon nopeutukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 502
Viestejä
4 694 428
Jäsenet
76 756
Uusin jäsen
Sampra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom