Pyöräily

Ketjut alkaneet oudosti vikisemään ja kitisemään. Putsasin harjalla ja öljyllä lian pois eikä sinne ainakaan ulkoisesti hiekanjyviä jäänyt, sama rattaille. Uuden öljyn laiton jälkeen hiekka rouskui silti ketjuissa eli sitä on ketjun sisällä. Noin 10km pystyi ajamaan ilman kitinää ja sitten se taas alkoi. Ketju vaihtoon, tai onko joku konsti hiekan poistoon ketjun sisältä minne harjalla ei pääse?
Epäilen ketjua syylliseksi ääneen koska kitinä vaimeni hetkeksi öljyämisen jälkeen. Rissat rasvasin myös, ei vaikutusta.

Pyörällä ajettu vasta n. 700km enimmäkseen asfaltilla ja ketjua on kyllä välillä tullut putsailtua. Ihmetyttää miten tuo voi noin äkkiä alkaa oireilemaan.

Alkoi muuten sateella ajon jälkeen.
 
Ketjut alkaneet oudosti vikisemään ja kitisemään. Putsasin harjalla ja öljyllä lian pois eikä sinne ainakaan ulkoisesti hiekanjyviä jäänyt, sama rattaille. Uuden öljyn laiton jälkeen hiekka rouskui silti ketjuissa eli sitä on ketjun sisällä. Noin 10km pystyi ajamaan ilman kitinää ja sitten se taas alkoi. Ketju vaihtoon, tai onko joku konsti hiekan poistoon ketjun sisältä minne harjalla ei pääse?
Epäilen ketjua syylliseksi ääneen koska kitinä vaimeni hetkeksi öljyämisen jälkeen. Rissat rasvasin myös, ei vaikutusta.

Pyörällä ajettu vasta n. 700km enimmäkseen asfaltilla ja ketjua on kyllä välillä tullut putsailtua. Ihmetyttää miten tuo voi noin äkkiä alkaa oireilemaan.

Alkoi muuten sateella ajon jälkeen.

Löytyyhän noita ketjupesureita. En osaa sanoa, onko noista hyötyä, kun en ole käyttänyt. Millaista öljyä käytit ketjuihin?
 
Löytyyhän noita ketjupesureita. En osaa sanoa, onko noista hyötyä, kun en ole käyttänyt. Millaista öljyä käytit ketjuihin?
Zefal Dry Lube. Ennen tuota oli jotain tokmannin halpis spraytä joka toimi moitteetta. Voihan olla myös että tuo nykyinen öljy on niin ohkaista ettei se pysy ketjuissa kuivallakaan kelillä.
Pistin nyt vähän reilummin öljyä ja annoin pari tuntia imeytyä ennen ylimääräisten pois pyyhkimistä, jospa toimisi paremmin.
 
Zefal Dry Lube. Ennen tuota oli jotain tokmannin halpis spraytä joka toimi moitteetta. Voihan olla myös että tuo nykyinen öljy on niin ohkaista ettei se pysy ketjuissa kuivallakaan kelillä.
Pistin nyt vähän reilummin öljyä ja annoin pari tuntia imeytyä ennen ylimääräisten pois pyyhkimistä, jospa toimisi paremmin.

Pari sivua aiemmin oli juttua noista dry lubeista ym. Jotkut noista keräävät liat itseensä, jos vähääkään poikkeaa asfaltilta.
 
Joo, kitinä johtui juuri öljystä. Loppui kun voiteli kunnolla ja antoi imeytyä, kesti ainakin tuon 25km lenkin. Vähän turhan tiheä voiteluväli jos pitää joka lenkin jälkeen laittaa uudet öljyt.
Pitää kokeilla tota TF2:sta.
 
Joo, kitinä johtui juuri öljystä. Loppui kun voiteli kunnolla ja antoi imeytyä, kesti ainakin tuon 25km lenkin. Vähän turhan tiheä voiteluväli jos pitää joka lenkin jälkeen laittaa uudet öljyt.
Pitää kokeilla tota TF2:sta.
Mikään voiteluaine ei kestä loputtomiin, mutta joka lenkin jälkeen ei sentään tarvitse laittaa lisää, olettaen ettei nyt ihan täydessä kaatosateessa laske menemään. Minulla on ollut tapana voidella ketjut about kerran viikkoon (fillari on käytössä päivittäin). Ja voitelu siis tosiaan aina vasta lenkin jälkeen, eikä ennen sitä, jotta voiteluaine ehtii imeytymään sinne missä sitä tarvitaan.

Ketjujen/rattaiden puhdistus on toinen tärkeä seikka, mutta sen osalta en ole jaksanut aktivoitua kuin pari kertaa kesässä hieman ketjujen likaisuudesta riippuen. Kurapyörässä tarvetta puhdistukselle on tietenkin useammin.
 
Millaisia pumppuja porukalla on käytössä?
Itsellä meni tänään hermot jonkun vitosen pumpun kanssa, kun ei oikein onnistunut sillä enää presta-venttiilin kanssa.
Voisin hankkia ihan tuota pyörää varten oman pumpun, niin säästyy sekin raha sitten verenpainelääkkeistä :D
 
Millaisia pumppuja porukalla on käytössä?
Itsellä meni tänään hermot jonkun vitosen pumpun kanssa, kun ei oikein onnistunut sillä enää presta-venttiilin kanssa.
Voisin hankkia ihan tuota pyörää varten oman pumpun, niin säästyy sekin raha sitten verenpainelääkkeistä :D
Ihan Bilteman parinkympin alumiinisella käsipumpulla tullut pumpailtua vuosia. Sillä on hyvin saanut tarvittavat 8-9 baria ja en ole nähnyt tarpeelliseksi maksaa pumpusta enempää. Kyseessä varmaankin tämän mallin vanhempi versio: Käsipumppu, jossa painemittari - Käsipumppu - Biltema
 
Minulla on ollut käytössä tämä -> Bontrager Flash Charger TLR review

Helpottaa tubeless renkaiden laittoa, kun ei ole mahdollisuutta kompuraan ja on sen verran järeä että autonrenkaidenkin ilmat on helppo pistää kohdilleen kotipihassa.
 
Kiitos vinkeistä.
Kävin kiukuspäissäni hakemassa lähimmästä kaupasta tällaisen, kun oli tarjouksessa.

Edit: Ja sitten alkoi tietysti sataa oikein kunnolla :bored:
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia pumppuja porukalla on käytössä?
Itsellä meni tänään hermot jonkun vitosen pumpun kanssa, kun ei oikein onnistunut sillä enää presta-venttiilin kanssa.
Voisin hankkia ihan tuota pyörää varten oman pumpun, niin säästyy sekin raha sitten verenpainelääkkeistä :D
Itsellä on adapteri käytössä prestalle joka muuttaa sen auton venttiiliksi. Helpottaa pumppausta kun ei tarvi varoa että runnoo prestan rikki ja voi käydä esim. huoltoasemilla laittamassa ilmaa. Maksaa muutaman euron.
 
Tuote: Canyon polkupyöriä sekä muuta pyöriin liittyviä tarvikkeita
Hinta: Vaihtelee tuotteittain
Kauppa: Canyon
Voimassa: 24.7.2017 asti
Linkki: BREAKAWAY SALE 2017

Canyonin konsepti on simppeli: myydään tavaraa suoraan tehtaalta, ei välikäsiä = alempi hinta.
Erittäin laadukas ja luotettava saksalainen valmistaja joilta löytyy myös suomalainen asiakastuki.
Huomaa että useimmiten toimitusajat menevät pitkälle syksyyn massiivisen kysynnän vuoksi.

Taidanpa itsekin riipasta kolmannen munamankelon tästä alesta kun siihen on nyt hyvä tekosyy :vihellys:
Siitäpä konkelia päivittämään ja pois koneelta!
Joku näistä pyöristä enemmän tietävä, sanokaa mikä noista malleista on antaa parasta vastinetta rahoille tuossa alemmassa hintaluokassa(alle 1000€). Pyörä tulisi pääsääntöisesti maantieajoon eli 'lenkkeilyyn'. Lisätietoina voisi sanoa, että olen aika isokokoinen ja tykkään ajella sillä tavalla 'rennosti maisemia katsellen'. En tosin tiedä onko tuo edellinen tieto mitenkään oleellinen pyörän valintaan. Voisi vaan kuvitella, että jonkin verran noilla eri rungoilla on merkitystä ajoasentoon jne.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan vielä liittynyt polkupyörärekisteriin?

Pari viikoa sitten avattu palvelu ja mielessäni oli pari kuukautta sitten perustaa vastaava maksuton palvelu pelkän runkonumeron perusteella, mutta näköjään myöhästyin kun en heti lähtenyt liikkeelle.

Polkupyörän rekisteröinnillä suojaa varkaita vastaan

Polkupyörän rekisteröinnillä suojaa varkaita vastaan

Kaksi vuotta sitten polkupyörävarkaus sattui Timo Mannerheimon kohdalle. Aktiivipyöräilijä ryhtyi miettimään, olisiko pyörävarkauksia mahdollista estää jollakin tapaa. Rikosilmoituksen tekeminen kävi Mannerheimon mielessä, mutta kuinka hyödyllistä olisi ollut tehdä ilmoitus kadonneesta Helkamasta, jonka runkonumero ei ollut tallessa, puhumattakaan valokuvasta.
- Mietin, että pitäisi olla paikka, jonne voisi tallentaa pyörän perustiedot ja kuvia pyörästä. Jos pyörä varastetaan, tiedot tulisi myös voida helposti julkaista paikassa, missä ne olisi kaikkien nähtävillä. Tietojen perusteella myös käytetyn polkupyörän ostaja voisi selvittää, onko pyörä varastettu, Mannerheimo kertoo.

Ajatusta hauduteltuaan Mannerheimo kehitteli Polkupyörärekisterin, johon voi tallentaa pyörän tiedot, ilmoittaa rekisteröidyn pyörän varastetuksi, hakea varastettuja pyöriä sekä välittää tiedon omistajalle, mikäli löytää varastetun pyörän.

- Paikallinen ohjelmistoalan yritys Kooders kiinnostui aiheesta ja teki nettisivut, jotka avattiin pari viikkoa sitten. Myös poliisi ja vakuutusyhtiöt ovat kiinnostuneita tekemään yhteistyötä, Mannerheimo sanoo.

Pyörän rekisteröiminen maksaa 7,90 euroa. Mannerheimon mukaan rekisteröintiä ei ole hinnalla pilattu, sillä se voi estää kalliin merkkipyörän anastamisen sekä mahdollisen eteen päin kauppaamisen. Kun polkupyörä on rekisteröity, pyörään saa yksilöllisellä rekisteritunnuksella varustetun rekisteritarran, joka liimataan pyörään näkyvälle paikalle. Tarra toimitetaan kotiin postitse.

- Tarra viestittää varkaalle, että pölliminen ei kannata. Rekisteröinti on voimassa viisi vuotta.
 
Mikä olisi hyvä ajopeli päällystettyä alustaa varten? Vaihteita ei tarvitse olla, mahdollisimman simppeliä ja kestävää tekniikkaa. Mikä tahansa varmaan voittaa kierovanteisen mummojopon. Hintaluokka: mahdollisimman halpa mikä kannattaa ostaa, perustelkaa te paremmin tietävät. Käytetty käy.
 
White SC Lite 17, hybridipyörä - 2017 pyörät - xxl.fi | XXL


White SC Comp FF 17, hybridipyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL


Kumpi noista olis parempi? Satunnaiseen kruisailuun enimmäkseen asfaltilla. Eroahan noissa on vain vaihteistossa. Tuossa kalliimmassa tuntuisi olevan hyvät palikat, kun taas halvemmassa ok takavaihtaja, etuvaihtaja ja vivut taas "huonot".
Noista kahdesta ehdottomasti Lite, toinen on sellainen sekasikiö aceraa, tourneytä ja deorea (mainospuheeksi) ym paskaa.
 
White SC Lite 17, hybridipyörä - 2017 pyörät - xxl.fi | XXL


White SC Comp FF 17, hybridipyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL


Kumpi noista olis parempi? Satunnaiseen kruisailuun enimmäkseen asfaltilla. Eroahan noissa on vain vaihteistossa. Tuossa kalliimmassa tuntuisi olevan hyvät palikat, kun taas halvemmassa ok takavaihtaja, etuvaihtaja ja vivut taas "huonot".

Jos budjetti kestää, niin Lite on kyllä osiltaan ihan ylivoimainen. Ei sitten harmita tulevaisuudessa, että säästin 200€ ja tappelen nyt tourneyn kanssa joka ei pysy säädöissä...
 
Joku näistä pyöristä enemmän tietävä, sanokaa mikä noista malleista on antaa parasta vastinetta rahoille tuossa alemmassa hintaluokassa(alle 1000€).

Itsehän en ole mikään varsinainen pyöräasiantuntija. Mutta on tullut harrastettua kyseistä toimintaa vuosikausia ja omistettua konkelo jos toinenkin.

Suosittelen kysymään fillarifoorumilta pyöräsuositukset osiosta tarkempia tietoja jos haluat viimeisen päälle pelata ja nippelitietoa. Et sinä kuitenkaan Canyonilla metsään mene, sama minkä ostat.
Voi olla että suosittelevat siellä jopa jotain toista pyörämerkkiä jos et harrasta paljoa. Satunnaiseen ajoon ei välttämättä tarvitse tonnia laittaa. Mutta tiedän kokemuksesta että hyvällä pyörällä ajat myös enemmän ja voi vitsi se on kivaa niiden paskapyörien jälkeen millä olet nuoruuden ajanut! Onhan se pyörä sijoitus myös omaan terveyteen.

Tarkoitatko isokokoisella painoa vai pituutta? Tuolta nimittäin on myyty hitosti noita S-M koon malleja joka pyöräluokasta loppuun tämän alen aikana ja uusia taitaa tulla vasta 2018 malleina.

Tuolla Roadlite 7.0:lla et mene metsään jos tykkäät ajella rennosti kaupungissa ja kevleillä ja töihin, mielestäni hyvä hinta laatu varsinkin nyt. Hydrauliset levarit ja Shimanon 105 sarjan kalustus. Hiilikuitu haarukka jne. Painoakin vain 9.1kg mikä on jo vähän.

Jos ajat vain kesäisin ja pitkää lenkkiä niin lähtisin tuonne kippurasarvisten puolelle. Endurace 5.0 tai 6.0. Eroina lähinnä kalustus ja sitä myöten paino. Nämäkin pitkälti loppuun myyty. Kevyitä kuin mitkä. Ajoasento tosin selvästi hyökkäävämpi ja ei nämä varsinaisesti mitään maiseman katselu pyöriä ole. Tosin maisema vaihtuu nopeasti.

Huomioi myös että Enduraceen saa huonosti lokareita tai tarakkaa mutta Roadliteen helpommin. Kumpaankaan ei myöskään mene hirmu paksuja nastarenkaita mitkä helpottaa talvella urissa ja tamppautuneella lumella.

Maastopyörä tietysti parempi ympärivuotiseen ajoon (koska talvi). Mutta Canyon ei myy ilman pumppukeulaa kuin läskejä muistaakseni ja pumppukeulaa ei välttämättä kannata ottaa lenkkipyöräksi. Ellei aja maastossa.

Jospa noilla alkuun?
 
Viimeksi muokattu:
Itsehän en ole mikään varsinainen pyöräasiantuntija. Mutta on tullut harrastettua kyseistä toimintaa vuosikausia ja omistettua konkelo jos toinenkin.

Suosittelen kysymään fillarifoorumilta pyöräsuositukset osiosta tarkempia tietoja jos haluat viimeisen päälle pelata ja nippelitietoa. Et sinä kuitenkaan Canyonilla metsään mene, sama minkä ostat.
Voi olla että suosittelevat siellä jopa jotain toista pyörämerkkiä jos et harrasta paljoa. Satunnaiseen ajoon ei välttämättä tarvitse tonnia laittaa. Mutta tiedän kokemuksesta että hyvällä pyörällä ajat myös enemmän ja voi vitsi se on kivaa niiden paskapyörien jälkeen millä olet nuoruuden ajanut! Onhan se pyörä sijoitus myös omaan terveyteen.

Tarkoitatko isokokoisella painoa vai pituutta? Tuolta nimittäin on myyty hitosti noita S-M koon malleja joka pyöräluokasta loppuun tämän alen aikana ja uusia taitaa tulla vasta 2018 malleina.

Tuolla Roadlite 7.0:lla et mene metsään jos tykkäät ajella rennosti kaupungissa ja kevleillä ja töihin, mielestäni hyvä hinta laatu varsinkin nyt. Hydrauliset levarit ja Shimanon 105 sarjan kalustus. Hiilikuitu haarukka jne. Painoakin vain 9.1kg mikä on jo vähän.

Jos ajat vain kesäisin ja pitkää lenkkiä niin lähtisin tuonne kippurasarvisten puolelle. Endurace 5.0 tai 6.0. Eroina lähinnä kalustus ja sitä myöten paino. Nämäkin pitkälti loppuun myyty. Kevyitä kuin mitkä. Ajoasento tosin selvästi hyökkäävämpi ja ei nämä varsinaisesti mitään maiseman katselu pyöriä ole. Tosin maisema vaihtuu nopeasti.

Huomioi myös että Enduraceen saa huonosti lokareita tai tarakkaa mutta Roadliteen helpommin. Kumpaankaan ei myöskään mene hirmu paksuja nastarenkaita mitkä helpottaa talvella urissa ja tamppautuneella lumella.

Maastopyörä tietysti parempi ympärivuotiseen ajoon (koska talvi). Mutta Canyon ei myy ilman pumppukeulaa kuin läskejä muistaakseni ja pumppukeulaa ei välttämättä kannata ottaa lenkkipyöräksi. Ellei aja maastossa.

Jospa noilla alkuun?
Kiitos todella paljon avusta jo tässä vaiheessa. :tup:

Haluaisin ainakin uskoa, että tämä mahdollinen uusi pyörä tulisi aika kovaan käyttöön. Ihan jo senkin puolesta, että en omista omaa autoa. Eli liikun siis suhteellisen paljon pyörällä paikasta toiseen, lisäksi käyn pari kolme kertaa viikossa tekemässä vähän pidemmän lenkin(15-30km). Tai pitkän ja pitkän, mutta persaus ei rehellisesti sanottuna kestä(ts. ajosta tulee epämukavaa) tuon pidempiä lenkkejä tällä minun nykyisellä pyörällä(iso jopo), koska ajoasento/satula on mitä on.. Nämä minun 'ajelut' ei varmaan kuntopyöräilijän korvaan kovin paljolta kuulosta, mutta noita matkoja/määriä on siis toki tarkoitus koko ajan lisätä.

Ja isokokoisella tarkoitan vähän molempia, en tässä nyt mitään syöttöporsaita olla, mutta kuitenkin hieman kookkaammasta päästä(186/104).

Pyörä tulisi ainakin 3 vuodenajan käyttöön, talvella sitten ehkä ihan jotain yksittäisiä kertoja. Mutta harkitsen vakavasti/tutkailen tuota "Roadlite AL 7.0" -mallia, jos jollain ei ole jotain muuta mielipidettä asiaan.
 
Kiitos todella paljon avusta jo tässä vaiheessa. :tup:

:)

Eli liikun siis suhteellisen paljon pyörällä paikasta toiseen, lisäksi käyn pari kolme kertaa viikossa tekemässä vähän pidemmän lenkin(15-30km).

Kylläpä sitä tuolla pystyy jo perustelemaan hyvin itselleen laadukkaan pyörän oston.

Budjetoi mukaan myös mahdolliset lisävarusteet kuten lokasuojat, kunnollinen lukko (U-lukot lähtökohtaisesti parempia kuin vaijerit) ja ajolasit (kerran kun aloitat käyttämään et enää lopeta). Kummasti ajokokemus mukavoituu kun ei tarvitse keskittyä siihen että mitä milloinkin sataa silmiin ja milloin on mikäkin itikka verkkokalvolla.
Ajolaseiksi löytyy motoneteistä ja Biltemoista ihan kelvollisia yksilöitä halvalla, tärkeintähän on silmien suojaus sateelta, lumelta, paskalta, kärpäsiltä ja UV-säteilyltä. Tosin huurtuvat pysähtyessä talvella.
Biltemassa myydään kelpo U-lukkoa huokeaan hintaan. Itse en ole lähtenyt ostamaan mitään 100 euron lukkoja kun kyllä ne vorot saa ne pyörät pöllittyä kuitenkin jos osaavat, oli mikä lukko tahansa. Tärkeintä on pyörän säilytys kotona sisätiloissa ja ulkona aina lukittuna johonkin kiinni rungosta ja näkyvällä paikalla. Paranoidina tulee vetäistyä useasti myös eturengas runkoon kiinni toisella kevyellä lukolla kun se on niin helppo pölliä kiekon pikalukituksen takia.
Pääsisihän tuostakin tavasta eroon wheel skewereiden lukituksen vaihtamisella avaimellisiin.

Tuolta Canyonin asiakastuesta neuvovat sitten minkälaiset lokarit kannattaa tuohon laittaa ja mitkä ovat maksimipaksuiset talvinakit lokasuojien kanssa jos moisia ostaa. Ja kun kerran nastoilla ajaa niin niitä ilman tuskin enää talvea polkee. En usko että tuohon Roadliteen menee paksumpia kuin 35c.

Tai pitkän ja pitkän, mutta persaus ei rehellisesti sanottuna kestä(ts. ajosta tulee epämukavaa)

Satula kannattaa olla kunnossa ja vatupassilla laitettuna suoraan. Istuinluiden etäisyyden mittaamalla voi itselleen katsoa sopivan satulan jos moisen haluaa vaihtaa. Kokeilemallahan se lopulta selviää natsaako oman hanurin kanssa. Ajoasento on muutenkin tärkeä laittaa ohjeiden mukaan ettei esimerkiksi polvet rasitu liikaa. Näihin löytyy omat kaavat ja ohjeet nestistä.

Ja isokokoisella tarkoitan vähän molempia, en tässä nyt mitään syöttöporsaita olla, mutta kuitenkin hieman kookkaammasta päästä(186/104).

Useissa Canyonin pyörissä lukee disclaimerina että ovat tarkoitettu max. 120kg kuskille + lastille. Eli alihan tuossa mennään!
Ja useita pyöriä näkyy olevan vielä L-koossa mikä on sopiva sinulle. Kannattaa täyttää varmuudeksi myös tuo Canyon Perfect Positioning System johon pääsee painamalla "toimitusaika ja runkokoon määritys" kohtaa.

Pyörä tulisi ainakin 3 vuodenajan käyttöön, talvella sitten ehkä ihan jotain yksittäisiä kertoja. Mutta harkitsen vakavasti/tutkailen tuota "Roadlite AL 7.0" -mallia, jos jollain ei ole jotain muuta mielipidettä asiaan.

Roadlitessä on hyvät lähtökohdat ympärivuotiseen ajoonkin.
Tuommoinen fitness pyörä on tietysti eräänlainen maantiepyörän ja hybridin välimuoto mutta mielestäni ideana hyvä.
Esimerkiksi ohjaustankoa vaihtamalla tuosta saadaan nopeasti myös hyökkäävämpi vekotin.

Roadlite 6.0 on melkein sama pyörä. Sama runko, ohjaustanko, etuhaarukka, satulaputki, jarrut jne. Mutta osasarja vähän heikompaa laatua ja täten painoa hieman enemmän. Mielestäni Shimano tekee kuitenkin laadukkaita vaihtajia ja jarruja ihan sieltä halvimmista sarjoista alkaen yleiskäyttöön niin en hirveästi stressaisi asialla.
Eihän tässä vielä kai mitään Tour de Francea olla ajamassa? :D

Fillarifoorumilla on olemassa muuten ketju jossa keskustellaan että montako grammaa saatiin pyörästä pois kun joku vaihtoi osasarjan tai vaikka kellon ja maksoi itsensä kipeäksi. :joy:
 
Viimeksi muokattu:
Pullahti polkupyörän keskiöstä toinen muovikierre osa pois, että alkoi polkeminen olemaan aika vintturaista. Jotenkin tuli sellainen tuntuma, että kun aikoinaan ostin tuon pyörän niin se oli kasattu väärin.
Muovikierre osa ei suostunut menemään kierteisiin ennen kuin hommasin poljinvarren ulosvetimen ja purkasin koko sisällön. Sitten kaikki takaisin ja ei tarttenut vaihtaa keskiölaakeria(se sisältää nuo muovikierreosat ja kaiken muun paitsi poljinvarret, mutta toki niiden ruuvit).
Putkipihdeillä sai nuo muovikierre osat paikalleen. Näiden irroitteluunkin löytyy erikoistyökalut.
 
Kysymyksiä pk-seudun pyöräilijöille, kun muuttanen sinne vielä kuluvan vuoden aikana:

-Onko aktiivikäytössä hyviä kokemuksia taittopyöristä, eli kulkeeko kätevästi lähijunassa?
-Tuotesuosituksia?
-Onko junasuunnitelmissa järkeä, reissaako niissä porukka fillarien kanssa?

Nyt löytyy hyvä jäykkäperäinen maasturi, joten sillä ajattelin suhata talvet ja loskattoman ajan taittoversiolla. Toki vois vaan sotkea maasturilla, mutta muistaakseni taittopyörän saa viedä lähijunassa ilmaiseksi. :cigar2:
 
Pullahti polkupyörän keskiöstä toinen muovikierre osa pois, että alkoi polkeminen olemaan aika vintturaista. Jotenkin tuli sellainen tuntuma, että kun aikoinaan ostin tuon pyörän niin se oli kasattu väärin.
Muovikierre osa ei suostunut menemään kierteisiin ennen kuin hommasin poljinvarren ulosvetimen ja purkasin koko sisällön. Sitten kaikki takaisin ja ei tarttenut vaihtaa keskiölaakeria(se sisältää nuo muovikierreosat ja kaiken muun paitsi poljinvarret, mutta toki niiden ruuvit).
Putkipihdeillä sai nuo muovikierre osat paikalleen. Näiden irroitteluunkin löytyy erikoistyökalut.
Joku tälläinen nelikanttikeskiö ilmeisesti ollut?

squaretaper.jpg
 
Noihin "mikä fillari minulle" -kyselyihin minä olen aina sanonut, että jos koskaan on tarve poiketa hetkeksikään asfalttipinnoitteelta ja/tai tarkoitus on ajaa myös talvella, eikä tarve ole vetää maantiellä ns. "munat huurussa" koko ajan kovimmalla mahdollisella sykkeellä, niin fiksuin valinta on kohtuullisen laadukkailla komponenteilla varustettu MTB, joka ei nimestään huolimatta ole tarkoitettu pelkästään maastoon.

Esim. täältä kun katselee kukkarolle sopivan mallin, niin saa melko varmasti enemmän vastinetta rahalle kuin mistään markettivastineesta:
Cube Bikes 2017 Hardtail MTB 29" Online Shop | Bike-Discount

Renkaiksi voi asfalttikäytössä vaihtaa vaikka Schwalben Big Applet, jotka löytyvät omastakin Trekin maasturista. Aika suuri osa omasta ajosta koostuu kuntoilusta asfaltilla, mutta välistä on kiva poiketa myös poluilla jne. Ei ole tarvinnut katua valintaa sekuntiakaan.
 
Noihin "mikä fillari minulle" -kyselyihin minä olen aina sanonut, että jos koskaan on tarve poiketa hetkeksikään asfalttipinnoitteelta ja/tai tarkoitus on ajaa myös talvella, eikä tarve ole vetää maantiellä ns. "munat huurussa" koko ajan kovimmalla mahdollisella sykkeellä, niin fiksuin valinta on kohtuullisen laadukkailla komponenteilla varustettu MTB

Tämähän se on aika pitkälti usealle!
Jos ajaa kesät talvet ja yhdellä pyörällä meinaa pärjätä niin se on MTB.
Mutta sanoisin että jos työmatka on suurimmaksi osaksi asfalttia niin ehdottomasti rigid eikä pumppu keulaa.
Huoltovapaampi ja kevyempi.
Itsekin käytän työmatka ajoon ympäri vuoden rigid 29eria johon kesäisin vaihdan 35c kumet.
Veikkoselle suosittelin tuota Canyonia koska hän kysyi mikä olisi järkevä valinta Canyonilta (hänen tarpeisiin) joiden alennuksista ilmoitin Hyvät tarjoukset ketjussa.
 
Joku tälläinen nelikanttikeskiö ilmeisesti ollut?

squaretaper.jpg

Axis merkkisenä ja molemmissa päissä muoviset kierreosat. Toinen toki kiinteästi kiinni. Veikkaan, että tuokin käy jos ottaa oikean pituisen ja nähtävästi ainakin Motonetistä löytyy noita UN26 mallisena. Tuo UN54 on kalliimpi, mutta samannäköinen? Sitä vaan ei lähikaupoista löydy tai oikeastaan yhtään mitään, kun tuli eilen eri kauppojen valikoimaa katseltua.
Kiinan ihmemaasta saa jotain täysin metallisia versioita ja toki merkittömiä, mutta polkuhinnalla noin 7€. Shimanoa hieman yli 10 eurolla ja sääli, kun älynnyt katsoa mallia, kun noilla voi olla hifistelijöille merkitystä, kun esim. UN54 on tuplasti kalliimpi kuin UN26.
 
Axis merkkisenä ja molemmissa päissä muoviset kierreosat. Toinen toki kiinteästi kiinni. Veikkaan, että tuokin käy jos ottaa oikean pituisen ja nähtävästi ainakin Motonetistä löytyy noita UN26 mallisena. Tuo UN54 on kalliimpi, mutta samannäköinen? Sitä vaan ei lähikaupoista löydy tai oikeastaan yhtään mitään, kun tuli eilen eri kauppojen valikoimaa katseltua.
Kiinan ihmemaasta saa jotain täysin metallisia versioita ja toki merkittömiä, mutta polkuhinnalla noin 7€. Shimanoa hieman yli 10 eurolla ja sääli, kun älynnyt katsoa mallia, kun noilla voi olla hifistelijöille merkitystä, kun esim. UN54 on tuplasti kalliimpi kuin UN26.
Juu onhan noita vaihtoehtoja kyllä. Ei nuo hirveän kalliita kuitenkaan ole jos vaikka tuon kalliimman UN54 jostain löytää. Bikester myy ainakin mallia UN55 missä näyttäisi olevan metallia molemmat päät(alennuksessa 17€).

Mulla ei toki tietoa ole näistä nelikanttikeskiöistä tämän enempää(ei ole käytössä).
 
@DavidL.Roth @Kautium Kiitos jälleen avusta. Ei tuo Canyonin hankinta tosiaan mihinkään kiveen ole kirjoitettu, olen vain kuullut/lukenut että ovat laatupelejä ja innostuin ehkä vähän tuosta alesta. Pitää ehkä tosiaan laittaa vähän jäitä hattuun asian suhteen.

Tuo on kyllä totta, että tulen myös ajamaan hiekkateillä joitakin pätkiä(ehkä noin 5-10% ajasta) ja tykkään vähän "off roudailla" vaikka se olisikin vain jonkun ojan yli menemistä. Eli olisiko tuo MTB pyörä ehkä sittenkin sopivampi minulle? Onko sinulla @Kautium suositella jotain noista pyörä malleista erityisesti? Budjetti edelleen se sama about 1k€, halvemalla tietysti jos pääsee niin ainahan se on parempi ja jäisi samalla enemmän varusteisiin/ylläpitoon.
 
@DavidL.Roth @Kautium Kiitos jälleen avusta. Ei tuo Canyonin hankinta tosiaan mihinkään kiveen ole kirjoitettu, olen vain kuullut/lukenut että ovat laatupelejä ja innostuin ehkä vähän tuosta alesta. Pitää ehkä tosiaan laittaa vähän jäitä hattuun asian suhteen.

Tuo on kyllä totta, että tulen myös ajamaan hiekkateillä joitakin pätkiä(ehkä noin 5-10% ajasta) ja tykkään vähän "off roudailla" vaikka se olisikin vain jonkun ojan yli menemistä. Eli olisiko tuo MTB pyörä ehkä sittenkin sopivampi minulle? Onko sinulla @Kautium suositella jotain noista pyörä malleista erityisesti? Budjetti edelleen se sama about 1k€, halvemalla tietysti jos pääsee niin ainahan se on parempi ja jäisi samalla enemmän varusteisiin/ylläpitoon.
Ei ole juuri nyt ikävä kyllä aikaa perehtyä asiaan enempää. Murossa yleisvastaus näihin oli aika usein, että osta Radon ZR Team 5.0 tai 7.0 riippuen budjetista. Niitä ei kuitenkaan näyttäisi olevan enää saatavilla, eli Radonin osalta pitää odotella uusia malleja. Sekä Cubea että Radonia edustaa heidän oma verkkokauppa, eli tuo aiemminkin linkitetty bike-discount.de.

Myös Canyon on tosiaan laatumerkki, eli ehdottomasti kannattaa katsella myös heidän valikoimia, varsinkin jos siellä on jotain aleja menossa. Itse olen hieman kallellaan Trekin puolelle, mutta niissä on hieman brändilisää, vaikka toki laadukkaita ovatkin hinnan vastineeksi.

Merkki ei sinäänsä ole merkitsevä asia, eli yleisesti ottaen rungon lisäksi komponentit/osasarjat ratkaisevat ja kannattaa ehkä miettiä vähän sitäkin millaiset takuu/huoltopalvelut hankitulle fillarillle löytyy omalta paikkakunnalta, mikäli kokee sellaiselle tarvetta. Hinta kulkee aika hyvin käsi kädessä sen mukaan mitä osasarjoja pyörästä löytyy. Tuossa sinun hintaluokassa saa kyllä jo erittäin laadukkaan jäykkäperäisen maasturin. Täysjoustojen kohdalla hinta tuplaantuu, eikä sellaisen hankinta ole sinun käytössäsi muutenkaan järkevää. Etujoustokaan ei olisi aivan pakollinen, mutta maastureita ei jaykkäkeulaisina käytännössä löydy, eli jos välttämättä haluaa jousittamattoman ja sitä kautta hieman huoltovapaamman fillarin, niin sitten pitää vaihtaa pyörän tyyppiä joksikin muuksi.

Niin, ja rungosta vielä sen verran että ei ole ihan sama minkä kokoisen rungon valitsee. Runkokoon valinnalle löytyy googlettamalla kaikenlaisia yleisohjeita, eli kannattaa perehtyä myös niihin ja tietenkin käydä paikan päällä testaamassa fillaria jos vain mahdollista.
 
Katso vielä Pinnacle Ramin one 2017.
Hyvä perus 29er jäykällä keulalla ja lähtötason komponenteilla.

Konallakin oli joku laadukkaampi rigid 29er mutten kuollaksenikaan muista mikä sen nimi oli.
Vai oliko se Surlyllä?

En kerkeä töissä nyt etsimään.

Radonit, Cubet ym on varmoja valintoja myös. Pumppukeulat taitaa olla kaikissa.

mutta maastureita ei jaykkäkeulaisina käytännössä löydy, eli jos välttämättä haluaa jousittamattoman ja sitä kautta hieman huoltovapaamman fillarin, niin sitten pitää vaihtaa pyörän tyyppiä joksikin muuksi.

Löytyyhän niitä kuten yllä mainitsin, mutta tarjonta on harmillisen rajallista.
Saahan ne pumppukeulat kylläkin lukkoon usein, ettei jousta.
 
Itse olen hieman kallellaan Trekin puolelle, mutta niissä on hieman brändilisää, vaikka toki laadukkaita ovatkin hinnan vastineeksi.

Ostin itse opiskeluaikana yli 10 vuotta sitten Trek 4300 MTB:n Shimanon halvalla osasarjalla, mekaanisilla levareilla ja Rock Shocksin pomppukepillä "all-round" vehjeeksi kun en autoa omistanut. Pyörä oli aktiivisessa ympärivuotisessa ajossa 5 vuotta, jolloin sillä on ajettu säälimättä milloin missäkin (tosin tosi vähän metsässä), pesty harvoin, säädetty kerran tai pari vuodessa, eikä yhtään kuluvaa osaa ole koskaan vaihdettu. Piruparkaa on vielä säilytetty pari talveakin pihalla kun kämpässä ei ollut varastoa. Sitkeä perkele toimii vieläkin lähes moitteetta vaikka mittarissa on useampi tuhat kilometriä, takapakka pitäisi säädää kohdilleen kun vaihteet vähän rohisee taas. Ja nyt sai vanha herra uudet kummit alle niin pääsee vaikka lepikkoon ajamaan sen kanssa.

Joten uskaltaisin itsekin Trekiä suositella :cigar2:
 
Noihin "mikä fillari minulle" -kyselyihin minä olen aina sanonut, että jos koskaan on tarve poiketa hetkeksikään asfalttipinnoitteelta ja/tai tarkoitus on ajaa myös talvella, eikä tarve ole vetää maantiellä ns. "munat huurussa" koko ajan kovimmalla mahdollisella sykkeellä, niin fiksuin valinta on kohtuullisen laadukkailla komponenteilla varustettu MTB, joka ei nimestään huolimatta ole tarkoitettu pelkästään maastooon.

Tälle varovainen plussa, mutta tosiaan varovainen. Halvat joustokeulat eivät toimi pakkasella oikein (vaimennus jäykistyy ja jäykistää koko keulan), ja osa paremmista keuloista saattaa ”pissiä alleen” ne öljynsä tai rikkoa ilmasäiliönsä tiivisteet. Loput paremmat keulat on 1. käden kuulopuheiden mukaan luksusta usean talven ajaksi. Käyttöikä noissa tulee vastaan myös kesäkäytössä ennen muita pyörän osia. Arkipyörään suosittelisin siksi jäykkää keulaa.

Maasturin rengastilavuuden mukavuutta en kiistä, sitä ei voita mikään.

Tuo on kyllä totta, että tulen myös ajamaan hiekkateillä joitakin pätkiä(ehkä noin 5-10% ajasta) ja tykkään vähän "off roudailla" vaikka se olisikin vain jonkun ojan yli menemistä. Eli olisiko tuo MTB pyörä ehkä sittenkin sopivampi minulle?

Riippuu niin tuosta off-roudailusta, tuo 5–10 prosenttia hiekkatietä menee myös tuolla Canyonilla, ja niillä noin 35 mm renkailla mukavasti. Jos off-road ei sisällä juurakkoa tai isoa kivikkoa, niin koska jopa niissä 6.0 ja 7.0 malleissa on Mavicin Aksiumit vanteina, niin ne kyllä kestää yllättävän rankkaa ajoa.. (Juurakossa tai kivikossa nuo kapeat renkaat eivät pidä isoilla rengaspaineilla ja puhkeavat pienillä.)

Jäykkäkeulainen MTB on varmasti myös toimiva, mutta en välttämättä sulkisi tuota kapeampirenkaistakaan pois. (Itselläni on siis kolemusta molemmista, täysjäykästä maasturista ja sitten tuollaisesta noin 35 mm renkailla olevasta pyörästä. Nykyisin maasturini ulkoilee vain talvella, koska tuolla toisellakin pääsee melkein minne tahansa.)

Edit. Automaattikorjauksen typot pois.
 
Löytyyhän niitä kuten yllä mainitsin, mutta tarjonta on harmillisen rajallista.
Saahan ne pumppukeulat kylläkin lukkoon usein, ettei jousta.
Kirjoitin hieman epäselvästi. Valikoiman rajallisuutta tarkoitin toki itsekin. Ja saahan sen keulan muutettua jäykäksi vaikka jälkikäteen itse, mutta siinä ei paljon järkeä ole. Siis siinä, että ostaa ensin fillarin joustokeulalla ja sitten vielä etsii, ostaa ja vaihtaa siihen varaosana jäykän keulan.

Jos joku ihmettelee miksi näistä edes keskustellaan, niin lukittava joustokeula on kyllä muuten ihan ok, mutta jos sitä ei varsinaisesti tarvitse, niin se tuo vain tarpeetonta lisäpainoa ja vaatii kuitenkin ajoittaista huoltoa (jos huoltaminen on edes mahdollista). Useimmat hinnat alkaen -joustokeulat ovat parhammillaankin vain välttäviä, eikä niitä välttämättä voi tosiaan edes huoltaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aktiivisessa kaupunkiajossakin toimivalla joustokeulalla on paikkansa (kunhan jousto on säädettävissä ja lukittavissa), mutta toiset ovat sitä mieltä että se on ihan turha kapistus. Tämäkin riippuu siis aika paljon ajotyylistä, tiestön kunnosta ja omista mieltymyksistä.

Edit.
Rengastuksesta sen verran, että leveydeltään alle 2" renkaita en enää koskaan tule hankkimaan mihinkään fillariin, jos vain mahtuvat pyörimään (taas yksi syy valita maasturi). Kuten jo aiemmin mainitsin, omassa maasturissa on kesäkumeina 29x2,35 Big Applet ja ovat kyllä aivan mahtavat. Toinen sarja menossa, eikä yhtään rengasrikkoa, vaikka ajelen asfaltin lisäksi hyvinkin vaihtelevissa maastoissa ja sepelimurskassa jne. Rullaavat hyvin ja lisäävät joustoa. Talvikumeina vastaavan kokoiset Ice Spiker Prot.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku ihmettelee miksi näistä edes keskustellaan, niin lukittava joustokeula on kyllä muuten ihan ok, mutta jos sitä ei varsinaisesti tarvitse, niin se tuo vain tarpeetonta lisäpainoa ja vaatii kuitenkin ajoittaista huoltoa (jos huoltaminen on edes mahdollista). Useimmat hinnat alkaen -joustokeulat ovat parhammillaankin vain välttäviä, eikä niitä välttämättä voi tosiaan edes huoltaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aktiivisessa kaupunkiajossakin toimivalla joustokeulalla on paikkansa (kunhan jousto on säädettävissä ja lukittavissa), mutta toiset ovat sitä mieltä että se on ihan turha kapistus. Tämäkin riippuu siis aika paljon ajotyylistä, tiestön kunnosta ja omista mieltymyksistä.

Melkein voisi vielä lisätä, että vaikka keulan saa lukkoon niin sitä ei ole tarkoitus ajaa muuta kuin tasaisella. Laadukkaammissa lukko aukea ensimmäisestä montusta tai kanttarista ettei lukko hajoa ja halvemmissa lukko menee rikki. Kaupungissa siis ei kovin hyödyllinen.
 
Melkein voisi vielä lisätä, että vaikka keulan saa lukkoon niin sitä ei ole tarkoitus ajaa muuta kuin tasaisella. Laadukkaammissa lukko aukea ensimmäisestä montusta tai kanttarista ettei lukko hajoa ja halvemmissa lukko menee rikki. Kaupungissa siis ei kovin hyödyllinen.
Minulla on Foxin säädettävä keula ja pidän sitä kaupungissa koko ajan sellaisessa semilukitussa asennossa. Sillä tavalla olen huomannut saavani ns. best of both worlds, eli se on riittävän jäykkä ja kuitenkin ottaa vastaan isoimmat montut/töyssyt. Maastoon sitten yleensä täysin auki.

Ja ei, en väitä että tämä(kään) toimintamalli sopisi kaikille. Fillariketjuissa porukalla lähtee joskus käsistä ja mielipiteistä tulee faktoja, joten on hyvä välistä muistuttaa että me ollaan kuitenkin kaikki erilaisia, eikä kaikille ja kaikkiin tarpeisiin soveltuvia ohjeita ole useimmissa asioissa olemassakaan.
 
Mitä mieltä porukka on Helkaman fillareista? Olisi tarkoitus hommata fillari ihan kuntoilua ja perusajoa ajatellen, lähinnä asfaltille. Pyöräkaupassa suositeltiin ihan hybridiä, ja S1 24v 28" - Helkamavelox tollasta tyrkytti 400 euroon sis ensimmäinen huolto. Meneekö pahasti metsään jos tollasen hommaa?
 
Miten te joilla on noita arvokkaita pyöriä niin onko niistä viety osia ja ehkä koko pyöräkin?
Tuleeko noita edes makuutettua missään ulkopyörätelineessä lukossa?
 
Mitä mieltä porukka on Helkaman fillareista? Olisi tarkoitus hommata fillari ihan kuntoilua ja perusajoa ajatellen, lähinnä asfaltille. Pyöräkaupassa suositeltiin ihan hybridiä, ja S1 24v 28" - Helkamavelox tollasta tyrkytti 400 euroon sis ensimmäinen huolto. Meneekö pahasti metsään jos tollasen hommaa?

Pyöriä siinä missä muutkin. Joitain vanhahtavia rakenneratkaisuja, kuten tuo kierteellinen ohjain laakeri tuossa. Toimivia ne silti on. Jopoissa on mielestäni huonohko hinta–laatusuhde, koska niitä myydään mielikuvilla; lisäksi ne käy silti varkaille ”kaupaksi” turhan hyvin.

400 eurolla (sis. ensihuollon) tuossa on oikein hyvin pyörää, jos koko vaan on sopiva. Osalistan perusteella siinä on säästelty selvästi vanteista (hintaluokka huomioiden, ymmärrettävää) ja jarruista (sama syy).

Miten te joilla on noita arvokkaita pyöriä niin onko niistä viety osia ja ehkä koko pyöräkin?
Tuleeko noita edes makuutettua missään ulkopyörätelineessä lukossa?

Ei ole viety (vielä, knock–knock), tosin ei nuo omat pyörät niin arvokkaita ole. Ulkotelineissä tulee makuutettua käyttöpyörää, jos sitä ei kohteessa helposti sisälle saa. Harrastusvälinepyörää en makuuta ulkona.
 
Tuleeko noita edes makuutettua missään ulkopyörätelineessä lukossa?
Ei edes pyörävarastossa vaan aina kotiin asti. Jos jotain suomesta löytyy niin pyörävarkaita. Monelta tutulta on lähtenyt fillarit vaikka olis mitä lukkoja.
(Tässä ketjussa sivulla 3 oli muuten juttua asiasta)
 
Miten te joilla on noita arvokkaita pyöriä niin onko niistä viety osia ja ehkä koko pyöräkin?
Tuleeko noita edes makuutettua missään ulkopyörätelineessä lukossa?
Ei ole viety. Kaikki pyörät lepäävät kotosalla ja työmatkapyörän olen aina lukinnut parilla lukolla näkyvälle paikalle. Enemmän varkaat taitavat viedä jopoja ja muita vastaavia pyöriä jotka saa nopeasti vaihdettua rahaan. Parin tonnin harrastepyöriä on hankalampi myydä kokonaisena ja niitä taitaa keikata vain ammattivarkaat. Käsittääkseni iso osa pyörävarkauksista on näitä tapauksia, joissa pyörää lainataan kulkuneuvoksi baari-illan jälkeen tai joku piriveikko tarvitsee nopeasti muutaman satasen.
 
Ei ihan arvokkaimpaa kastia, mutta yli tonnin työmatkapyörä ja pidän sitä aina kotona parvekkeella ja työpaikalla lukitussa pyörävarastossa kahdella järeällä lukolla. Ei ole toistaiseksi kukaan varastanut osia/pyörää. Tosin noita Boardmaneja ei hirveästi liiku Suomessa niin varkaalla voisi olla vaikeuksia myydä jäämättä kiinni.

Rantakemisti sanoi:
Parin tonnin harrastepyöriä on hankalampi myydä kokonaisena ja niitä taitaa keikata vain ammattivarkaat.

Kyllä niitä näyttää nistit sekä ulkomaan vahvistukset vievän ja yrittävät myydä tori.fi:ssä. Harva se kerta löytyy kalliimpi pyörä ilman eturengasta (tai vääränlainen rengas tilalla) olevan kaupan. Taitaa tosin olla aika kova kiinnijäämisriski tosin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten te joilla on noita arvokkaita pyöriä niin onko niistä viety osia ja ehkä koko pyöräkin?
Tuleeko noita edes makuutettua missään ulkopyörätelineessä lukossa?

Reilu tonnin maasturi oli yleisissä pyörävarastoissa pari vuotta eikä mitään viety. Duunipaikan porttien takana en pitänyt sitä edes lukossa lopulta. Kaupungin keskustassa (Joensuu) abus bordolla milloin missäkin eikä ongelmia. Seuraava pyörä tulee olemaan runkolukolla, erilliset ovat liian hankalia.

Itse en fillaria jaksa sisälle roudata. Ei ole kyllä enää tilojakaan mutta joskus oli partsi ja fillaria sinne hetken kärräilin. On sen verran epäkätevää, että en jaksanut pitkään kyseistä rumbaa.
 
Rungosta laitan aina kiinni johonkin kiinteään kohtuullisella lukolla jos jätän fillarin ullkosalle, muuten säilytän varastossa. Pitkälti toista tonnia on fillarilla hintaa, mutta sisälle en sitä rumilusta ala roudaamaan, kun ensinnäkin se vain sottaisi paikat ja onhan se ihan helkutin urpon näköistä roikottaa jotain fillaria seinällä varkaiden pelon vuoksi.

Lisäksi jäisi varmaan käyttökin aika olemattomaksi, jos pyörää pitäisi roudata edestakaisin ja puunailla koko ajan ettei ole kämppä sotkussa. Riskien minimointi on ok, mutta jos se näillä järjestelyillä lähtee pitkäkyntisen matkaan, niin sitten ei voi muuta kuin alkaa tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa.
 
Ulkovarastoon itse ängen, vaikka tuostakin ovesta kyllä läpi tultaisiin jos halua olisi. Pyörä on yksin vain kaupan edessä ja retkeillessä nojailee leiripaikalla, vielä ei ole tullut kukaan ihmeemmin haistelemaan.
Aliexpressistä saa myös noita "hälyttimiä" pyörään, jos pitää ulkona ja pelkkä ääni riittää varkaanestoksi (toki riippuu missä asuu jne).

Eli jos haluaa turvata pyörän varkaudelta; U-lukko, hälytin ja pistää kiinni rungosta joko pylväisiin, puihin, telineisiin niin että ei saa ilman moottoroitua vehjettä irti.
 
Ihan viimenen asia on hommata vaijerilukko. Emännän pyörässä (jopo) oli vaijerilukko eturenkaassa ja takana runkolukko. Oli varas (nisti tai joku muuten vaan urpo) hajottanut vaijerilukon, taluttanut 10m ja jättänyt siihen. Ei ilmeisesti ollut kamppeita tuon runkolukon murtamiseen.

Vaijerilukon taitaa saada jopa lähes ilman työkaluja hajalle. U-lukko estää jo nistien varkaudet, joita suurin osa taitaa olla ainakin täällä länsirannikolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom