Kiitos todella paljon avusta jo tässä vaiheessa.
Eli liikun siis suhteellisen paljon pyörällä paikasta toiseen, lisäksi käyn pari kolme kertaa viikossa tekemässä vähän pidemmän lenkin(15-30km).
Kylläpä sitä tuolla pystyy jo perustelemaan hyvin itselleen laadukkaan pyörän oston.
Budjetoi mukaan myös mahdolliset lisävarusteet kuten lokasuojat, kunnollinen lukko (U-lukot lähtökohtaisesti parempia kuin vaijerit) ja ajolasit (kerran kun aloitat käyttämään et enää lopeta). Kummasti ajokokemus mukavoituu kun ei tarvitse keskittyä siihen että mitä milloinkin sataa silmiin ja milloin on mikäkin itikka verkkokalvolla.
Ajolaseiksi löytyy motoneteistä ja Biltemoista ihan kelvollisia yksilöitä halvalla, tärkeintähän on silmien suojaus sateelta, lumelta, paskalta, kärpäsiltä ja UV-säteilyltä. Tosin huurtuvat pysähtyessä talvella.
Biltemassa myydään kelpo
U-lukkoa huokeaan hintaan. Itse en ole lähtenyt ostamaan mitään 100 euron lukkoja kun kyllä ne vorot saa ne pyörät pöllittyä kuitenkin jos osaavat, oli mikä lukko tahansa. Tärkeintä on pyörän säilytys kotona sisätiloissa ja ulkona aina lukittuna johonkin kiinni rungosta ja näkyvällä paikalla. Paranoidina tulee vetäistyä useasti myös eturengas runkoon kiinni toisella kevyellä lukolla kun se on niin helppo pölliä kiekon pikalukituksen takia.
Pääsisihän tuostakin tavasta eroon wheel skewereiden lukituksen vaihtamisella avaimellisiin.
Tuolta Canyonin asiakastuesta neuvovat sitten minkälaiset lokarit kannattaa tuohon laittaa ja mitkä ovat maksimipaksuiset talvinakit lokasuojien kanssa jos moisia ostaa. Ja kun kerran nastoilla ajaa niin niitä ilman tuskin enää talvea polkee. En usko että tuohon Roadliteen menee paksumpia kuin 35c.
Tai pitkän ja pitkän, mutta persaus ei rehellisesti sanottuna kestä(ts. ajosta tulee epämukavaa)
Satula kannattaa olla kunnossa ja vatupassilla laitettuna suoraan. Istuinluiden etäisyyden mittaamalla voi itselleen katsoa sopivan satulan jos moisen haluaa vaihtaa. Kokeilemallahan se lopulta selviää natsaako oman hanurin kanssa. Ajoasento on muutenkin tärkeä laittaa ohjeiden mukaan ettei esimerkiksi polvet rasitu liikaa. Näihin löytyy omat kaavat ja ohjeet nestistä.
Ja isokokoisella tarkoitan vähän molempia, en tässä nyt mitään syöttöporsaita olla, mutta kuitenkin hieman kookkaammasta päästä(186/104).
Useissa Canyonin pyörissä lukee disclaimerina että ovat tarkoitettu max. 120kg kuskille + lastille. Eli alihan tuossa mennään!
Ja useita pyöriä näkyy olevan vielä L-koossa mikä on sopiva sinulle. Kannattaa täyttää varmuudeksi myös tuo Canyon Perfect Positioning System johon pääsee painamalla "toimitusaika ja runkokoon määritys" kohtaa.
Pyörä tulisi ainakin 3 vuodenajan käyttöön, talvella sitten ehkä ihan jotain yksittäisiä kertoja. Mutta harkitsen vakavasti/tutkailen tuota "Roadlite AL 7.0" -mallia, jos jollain ei ole jotain muuta mielipidettä asiaan.
Roadlitessä on hyvät lähtökohdat ympärivuotiseen ajoonkin.
Tuommoinen fitness pyörä on tietysti eräänlainen maantiepyörän ja hybridin välimuoto mutta mielestäni ideana hyvä.
Esimerkiksi ohjaustankoa vaihtamalla tuosta saadaan nopeasti myös hyökkäävämpi vekotin.
Roadlite 6.0 on melkein sama pyörä. Sama runko, ohjaustanko, etuhaarukka, satulaputki, jarrut jne. Mutta osasarja vähän heikompaa laatua ja täten painoa hieman enemmän. Mielestäni Shimano tekee kuitenkin laadukkaita vaihtajia ja jarruja ihan sieltä halvimmista sarjoista alkaen yleiskäyttöön niin en hirveästi stressaisi asialla.
Eihän tässä vielä kai mitään Tour de Francea olla ajamassa?
Fillarifoorumilla on olemassa muuten ketju jossa keskustellaan että montako grammaa saatiin pyörästä pois kun joku vaihtoi osasarjan tai vaikka kellon ja maksoi itsensä kipeäksi.