• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Pyöräily

Määrittele halpa? Onko tämä liian kallis?

Surly ECR 29+ MTB frame kit blacktacular 2019

700€ pelkkään runkoon on liikaa käyttöpyöräksi. Pikkuisen lisää niin saa jo Silverbackin läskin, joka on 100x monikäyttöisempi kuin joku plussa.

Jos tuo Kona Unit olisi 700€ niin saattaisin ostaa. 1200€ on liikaa koska sillä saa jo hyvän läskin. Joka pieksee plussat mennentullen.

Surlyssa pelkkä runko 300€ niin saattaisin tilata. Lisäksi tuo perän liukuva dropout ei vakuuta. Itsellä oli QR - perä yhdessä pyörässä. Ja aina metsälenkillä liikkui vaikka kuinka kiristi. Joten läpiakselit on must.

Vaikuttaa että ainoa vaihtoehto on hitsata itse sinkula 29er 3" teräsrunko ja siihen laadukas joustokeula.
 
Kävin kaikki 29er kiinankuiturungot läpi ja näyttäisi että 2.35" on levein mitä mahtuu taakse.

Jos nyt speksailen kiinankuitu 29eria niin taakse haluaisin vähintään 2.6" kumit. Joten joku halpa (300€?) kiinankuiturunko läpiakseleilla(12mm/142) ja 29er 2.6" clearancella olisi loistava käyttöpyörään. + hivenen slackimpi keulakulma.
 
Mulla on Unitissa 2.35" 29er kumit lokareiden kanssa. Haarukoissa on kyllä tilaa vaikka kuinka. Toki vanha malli, mutta en usko tilan boost-akselien myötä pienentyneen.
 
Tää uusi Unit on hieno pyörä kyllä. Läpiakselit ja jopa 148mm perä! Mutta tuntuu vaan vuosi vuodelta nämä kallistuvan +100€.

1200€ sinkulaplussasta ei helvetti. Samalla saa jo hyvän läskin. Siihen SS kit ja siinä läskisinkula.

Mieluiten kyllä rakentelisin itse uuden ritsan jostain kiinankuiturungosta mahdollisimman halvalla. Jos vaan löytyisi sopiva runko netin syövereistä. Jatketaan speksailua...
 
Unitin hinta kyllä karkasi pahasti 2020-mallivuodelle. Teräspreemio alkaa olla melkoinen, mutta toisaalta kilpailijoitakaan ei oikein ole.
 
Kävin kaikki 29er kiinankuiturungot läpi ja näyttäisi että 2.35" on levein mitä mahtuu taakse.

Jos nyt speksailen kiinankuitu 29eria niin taakse haluaisin vähintään 2.6" kumit. Joten joku halpa (300€?) kiinankuiturunko läpiakseleilla(12mm/142) ja 29er 2.6" clearancella olisi loistava käyttöpyörään. + hivenen slackimpi keulakulma.
Olisiko läskipyörä kuitenkin parempi?
 
RADON Specs 2013 tuolta löyty.

Shimano FC-M430 Kurbelarm - Shimano Logo - links - schwarz ei oo hinnan kiroissa pelkkä kampi.

Ja kun ratasta etin, ni selvis tuokin :D eli on Standard mallia, missä ei reikiä, ja chainguard mallia, mistä nuo reiät löytyvät.
Shimano Alivio FCM430 9 Speed Triple Chainrings | Chain Reaction Cycles

Tuo tosin 44t, eli pääsee vähän kovempaa sit :eek:

Edit: en nyt aivan ottanut selkoa tuleeko tässä tuo chainguard mukana, mutta jos tulee, niin kannattaa ehkä tuollanen vaihtaa, viisaimmat sanokoon jos ei käy. Shimano FC-M4000 Alivio Octalink Chainset | Chain Reaction Cycles

Tulisi kerralla kaikki rattaat uudet eteen, ja suositeltavaahan se ilmeisesti olisi pakka vaihtaa samalla, ja veikkaan ettei 9pakat ole hinnan kiroissa.

Polkimiksi oma suositus näille --> Nukeproof Neutron EVO (Electron EVO) Flat Pedals | Chain Reaction Cycles

Itellä nyt kolmannet, ja ei pahaa sanaa löydy noista.

Bikediscount näkyy tuttuun tapaan myyvän tuota settiä puolet halvemmalla kuin muut: Shimano Alivio 3x9-speed Crank FC-M4000 Octalink | Crank 3 x 9-speed Shop Olisikohan nuo rungon sisään tulevat osat järkevä vaihtaa myös? Pyörällä on tosiaan hyvä määrä kilometrejä ja kolhuja takana. Jonkun verran meinaan klonksuu tmv. välillä. Tosin kokonaan mustana voisi olla parempi kun pyöräkin on. Radonin tavarat on ollut tähän asti ainakin laadukkaita niin vastaavat polkimet saisi hyvään hintaan myös Radon Platform Pedals | Platform Shop

Mielipiteitä?
 
Hyvähän se ois keskiölaakerikin vaihtaa. Mittaa se keskiölaakerin kohdan leveys, ja näistä 4:stä ensimmäisestä tilaat sopivan. 68/70/73mm.

Un-26 Bike-Discount

Tuosta työkalu Keskiön irrottamiseen Lifu / IceToolz Bottom Bracket Tool R with 1/2" | Tools - Bottom Bracket Shop

Ja kampien: Radon Crank Puller | Tools - Crank Shop

Heitän vaan oman mielipiteeni, mutta itse pidän noita ns. Koeajopolkimina. Eli kaupan pihalla noilla pystyy ajamaan, mutta maastossa saattaa pettää jossain vaiheessa, jos ottaa iskua, tai runttaat koko painolla.

Edit: onhan noi näköjään aika tukevaa tavaraa, mutta niin on painokin :D
 
Viimeksi muokattu:
RADON Specs 2013 tuolta löyty.

Shimano FC-M430 Kurbelarm - Shimano Logo - links - schwarz ei oo hinnan kiroissa pelkkä kampi.

Ja kun ratasta etin, ni selvis tuokin :D eli on Standard mallia, missä ei reikiä, ja chainguard mallia, mistä nuo reiät löytyvät.
Shimano Alivio FCM430 9 Speed Triple Chainrings | Chain Reaction Cycles

Tuo tosin 44t, eli pääsee vähän kovempaa sit :eek:

Edit: en nyt aivan ottanut selkoa tuleeko tässä tuo chainguard mukana, mutta jos tulee, niin kannattaa ehkä tuollanen vaihtaa, viisaimmat sanokoon jos ei käy. Shimano FC-M4000 Alivio Octalink Chainset | Chain Reaction Cycles

Tulisi kerralla kaikki rattaat uudet eteen, ja suositeltavaahan se ilmeisesti olisi pakka vaihtaa samalla, ja veikkaan ettei 9pakat ole hinnan kiroissa.

Polkimiksi oma suositus näille --> Nukeproof Neutron EVO (Electron EVO) Flat Pedals | Chain Reaction Cycles

Itellä nyt kolmannet, ja ei pahaa sanaa löydy noista.

Noissahan on muovipinnit. Ei helvetissä.
 
Noissahan on muovipinnit. Ei helvetissä.
Ai polkimissa? Tekniikka kehittyy niin nopeaa, etten oo noin kovasta ja magnetisoivasta muovista kuullutkaan :D
PicsArt_09-09-07.24.46.jpg
 
^^Team Slow'n pyörässä näyttää olevan siis nelikanttikeskiö paikallaan tietojen mukaan.
Ei missään tapauksessa kannata harkita mitään Octalink-kampisarjaa (mainittu edellisissä viesteissä), joka vaatii myöskin oman keskiönsä.
Mikäli kampisarjan että keskiön vaihtoa ollaan tässä samanaikaisesti harjoittamassa, niin ottaisin kammista HollowtechII version ja keskiön

Shimano Alivio FC-T4060 9-speed Crank 44/32/22 | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano Alivio 3x9-speed Crank FC-M4050 2-Piece | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano FC-MT300-3 9-speed Crank 44/32/22 | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano FC-MT210 3x9-speed Crank 40/30/22 | Crank 3 x 9-speed Shop

Shimano Hollowtech II Bottom Bracket SM-BB52 | Bottom Bracket Shop

Tässä on nyt sitten etuna, että valtaosa shimanon kampisarjoista (kaikki uudet) käyttää tuota keskiötä aina tonne parhaimpiin 1x12 asti.
Jos erikoistyökaluja ei juuri ole ennestään, suosittelisin ostamaan jonkun sarjan esim.

Radon Tool Kit Black Edition | Tools Boxes Shop

Ainakin näyttäisi noita voimansiirron erikoistyökaluja olevan useampi tähän tarpeeseen ja muitakin. Erikseen ostettuina näihin tuppaa pidemmän päälle ainakin tuplasti menemään rahaa (ja aikaa).
Tottakai tässä mennään varmasti budjetissa yli mutta taitaa nää kaikki saada samaan hintaan mikä menis siinä jos paikalliseen pyöräkorjaamoon veisi pyörän, jossa saisi vain vastaavat kammet pyörään asennettuna mitä siinä entuudestaan oli.

Radonin polkimet näyttää oikein hyviltä hintaisikseen! Koeajopolkimet ovat kokemukseni mukaan tyypillisesti city- ja/tai muovipolkimia. Noi halvimmatkin alumiiniset flättipolkimet kestää reilusti runtua ja kivenosumia. Painohan tuossa pistää ensimmäisenä silmään, joten koneistamisen osuus on valmistusprosessissa jätettu pieneksi. Toisekseen laakerointi ei varmasti ole mitään huippuluokkaa noissa.
 
Viimeksi muokattu:
^^ jotenkin oli pinttynyt mun päähän octalink = nelikantti:facepalm: heitin nuo kun ne siinä ollutkin. Mutta eipä se pahanhintaiseksi tulisi vaikka 2x10/2x11 päivittäis. Eikös Shimanon 9/10/11 käy samalla vapaarattaalle?
 
Joo, siis tässähän on oleellista se, että missä kunnossa vanhat osat on. Jos sieltä pitää ketjut ja rataspakkakin vaihtaa niin samalla vaivalla nekin olisi vaihdettu 11-vaihteisiin. Kyllä, juu, samaa vapaaratasta ne käyttää.
Joka tapauksessa, jos noista ehdottamistani kammista myöhemmin tulevaisuudessa vaan rattaat saa irti (ei niitattu vaan pulteilla) niin äkkiä siihen 1x NW-rattaan heittää kiinni ja hommaa jonku 11-vaihteisen ~150 euron upgrade-kitin taakse. Ja taas ois tuosta työkalusalkusta tähänkin operaatioon tarvittavat työkalut :D

lisäys: Pakko vaan sanoa, ettei 499€ pyörään kannata periaatteessa mitään kalliita päivityksiä tehdä. Helposti johtaa siihen, että uuden pyörän ostaminen olisi jo kannattavampaa kun samalla vanhan myy. Tuossa tuskin runko, keula ja muut osatkaan kovin erikoisia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ai polkimissa? Tekniikka kehittyy niin nopeaa, etten oo noin kovasta ja magnetisoivasta muovista kuullutkaan :D
PicsArt_09-09-07.24.46.jpg

Etkö osaa lukea? Siinähän on 3 muovipinniä per sivu. :facepalm:

499€ tasoisiin XXL-romuihin kun alkaa päivittelemään. Niin joku laadukas pomppukeppi sen suntourin sijaan maksaa jo sen 499€. Tietysti täysjäykällä 50mm renkailla niin kannattaa pysyä vaan asfaltilla.

499€ romuihin laittaisin SS kitin ja en tosiaan investoisi mitään johonkin vaihteisiin. Joku 3kg suntourin pomppukeppi keulalla niin poluilla tulee vain paha mieli.

Tosin minun mielestä kaikki alle 3" renkaat kuuluu maantiepyöriin.
 
Etkö osaa lukea? Siinähän on 3 muovipinniä per sivu. :facepalm:

My bad, kaksi ihan sisäreunassa ja keskimmäinen takana. No ei mun mielipidettä polkimista muuta minnekkään. Ikinä en oo kyl muovipinnejäkään saanut poikki, tosin ei ole ihan samalla korkeudellakaan metallisten kanssa.
Edelleen hinta/laatu noissa kohdallaan:tup:

Viestistäsi vaan ymmärsi että kaikkia tarkoitit.
 
Jos täällä jaksetaan jauhaa noista nukeproofin-polkimista, niin niissä tosiaan on 3 muovista pinniä per puoli samassa muotissa tehty kuin itse polkimetkin ja lisätty 7 metallipinniä per puoli. Kyllä näissä on enemmänkin ongelmana tuo rungon materiaali, jos kolmannet samanlaiset jo käytössä :) Vaan ihan kulutustavaraa noi kalliimmatkin hifistelypolkimet ovat samalla tavalla.

Haluaisin kyllä ihan kuriositeettina nähdä sellaisen vaikkapa 2,8" kumeksilla varustetun maantiepyörän... :)

Limaisen setämiehen kirjotteluihin viitaten voisin samaistua siihen että läskillä on mukavampi ajaa hiekkatietä kuin monilla GG-pyörillä. Ja ihan missä vaan pinnalla, missä ei sellaista rynkytystä ole mihin täysjoustoa tarvii. Tämä kuitenkin näitä itsestäänselvyyksiä mitä isompi rengas tuo mukanaan. Selvää on myös se että se isompi rengas vaan niin perkeleesti hidastaa menoa missä tahansa tavallisessa arkiajossa, joka yleensä tapahtuu asfalttipinnoilla. Onneksi vauhdit ei päätä huimaa myöskään, että tämä huippuaerodynaaminen ajoasento vielä olisi hidaste. Talvenakaan auratuilla teillä ei isosta renkaasta saa mitään nautintoa. Jäisellä pinnalla läskin rengas on yhtä liukas kuin muutkin mutta onneksi löytyy ne 200€/kpl nastarenkaat alle. Melkein mikä tahansa maastopyöräksi luokiteltava on talvipyöräksi enemmän kuin riittävä. Läskille kuitenkin lisäpisteet siitä kun ajetaan suolla tai upottavassa hangessa.

Laitetaan vielä setämiehelle pyöräsuositus: Helkama Fat jopo -fatbike, 26", 8-vaiht., musta 698,90
Harmi kun niitä 300€ sinkulaläskejä ei enää löytyny. Siinä ois ollu kaikki paska samassa paketissa :D
 
Jos täällä jaksetaan jauhaa noista nukeproofin-polkimista, niin niissä tosiaan on 3 muovista pinniä per puoli samassa muotissa tehty kuin itse polkimetkin ja lisätty 7 metallipinniä per puoli. Kyllä näissä on enemmänkin ongelmana tuo rungon materiaali, jos kolmannet samanlaiset jo käytössä :) Vaan ihan kulutustavaraa noi kalliimmatkin hifistelypolkimet ovat samalla tavalla.

Haluaisin kyllä ihan kuriositeettina nähdä sellaisen vaikkapa 2,8" kumeksilla varustetun maantiepyörän... :)

Limaisen setämiehen kirjotteluihin viitaten voisin samaistua siihen että läskillä on mukavampi ajaa hiekkatietä kuin monilla GG-pyörillä. Ja ihan missä vaan pinnalla, missä ei sellaista rynkytystä ole mihin täysjoustoa tarvii. Tämä kuitenkin näitä itsestäänselvyyksiä mitä isompi rengas tuo mukanaan. Selvää on myös se että se isompi rengas vaan niin perkeleesti hidastaa menoa missä tahansa tavallisessa arkiajossa, joka yleensä tapahtuu asfalttipinnoilla. Onneksi vauhdit ei päätä huimaa myöskään, että tämä huippuaerodynaaminen ajoasento vielä olisi hidaste. Talvenakaan auratuilla teillä ei isosta renkaasta saa mitään nautintoa. Jäisellä pinnalla läskin rengas on yhtä liukas kuin muutkin mutta onneksi löytyy ne 200€/kpl nastarenkaat alle. Melkein mikä tahansa maastopyöräksi luokiteltava on talvipyöräksi enemmän kuin riittävä. Läskille kuitenkin lisäpisteet siitä kun ajetaan suolla tai upottavassa hangessa.

Laitetaan vielä setämiehelle pyöräsuositus: Helkama Fat jopo -fatbike, 26", 8-vaiht., musta 698,90
Harmi kun niitä 300€ sinkulaläskejä ei enää löytyny. Siinä ois ollu kaikki paska samassa paketissa :D

Helkama on 19kg. Ei kiitos. Tosin täytyisi tietää missä tuo paino. Kiekoissa, rungossa vai missä.

Kyllä, vauhdit ei päätä huimaa. Mutta siksi suosittelen heittämään Garminit yms. jorpakkoon ja nauttimaan ajamisesta ei mittarin tuijottamisesta.

2 tunnin lenkki on 2 tunnin lenkki. Ajat sen sitten TT-pyörällä tai läskillä. :cigar2:

Ei mitään 200€/kpl nastarenkaita kukaan tarvi läskillä. 4.8" renkaassa on niin järjetön pito.

Muutenkin joustopyörissä vituttaa miettiä, että missä kohtaa elinkaareansa on iskarit/pomppukepit/linkustot. Läskissä ei ole joustoja kuin renkaissa.

Hiekkateitäkin tosiaan ajelen läskillä. Tosin väärin ilmeisesti.
 
Joo, on kolmannet menossa, koska myynyt vanhan pyörän aina polkimien kanssa pois ostajan niin halutessa. Itse kyllä pystyn vetämään ilman noita muovipinnejäkin, kun en kenkää pidä kammissa kiinni juurikaan. Tuntuu inhottavalta. Eli polkimet on mulla ainakin sen pari vuotta kestänyt aika rymistelyä ja raapimista, ja menneet pyörän mukana sitten. Ja en tarkkaillut oliko sieltä nyt joskus katkennut pinni, en ainakaan huomannut.

Mutta, mun mielestä hinta-laatu kohdillaan, ja polkimia kyseltiin, niin uskallan tuota suositella. Tokihan sitä helkkarin monella säädettävällä pinnillä, ja titaaniakseleilla olisi suotavaa, mutta ei tässä ilmeisesti olla puolia fillarin hinnasta laittamassa polkimiin.
 
Viimeksi muokattu:
^^^Toi Helkama oliki trolli mutta eiköhän noitakin jotkut erehdy ostamaan. Nuorillle varmaan jumalpyörä.

Monet tästä ketjusta etsivät itselleen pyörää arkikäyttöön, joka voi sisältää työ- ja koulumatkoja niin yleensä suotavaa, että pyörä kulkisi suhteellisen kevyesti ja vikkelästi asfaltilla ettei hiestä märkänä tarvitse paikan päälle saapua, jos vähänkään kiirettä pitänyt. Läskillä ajo on juurikin sitä mukavuusajoa, jossa ei huonompikaan pinta menoa hidasta. Tässä onkin ne hyvät ja huonot edut samassa paketissa, että aika tasapaksua se vauhti kaikkialla onkin.
Pistetään vielä läskille bonukseksi se, että todennäköisesti kestävin pyörä painaville ihmisille mutta pitää mennä jo sinne reilusti yli 130kg+ sillä maantiepyörilläkin vielä satakiloinen polkee. Kiekot ja runko tässä ratkaisevia tekijöitä.

Setämies, kerropa mikäs se sun nykyinen oleva läskipyöräsi on? Jos se on täysjäykkä niin vaihtelun vuoksi varmaan kannattaa etu/täysjoustoläski ostaa kaveriksi. Muuten sulla on 2 "samanlaista" pyörää ja helposti jää toinen kokonaan ajamatta.
 
Kiva oli eilen katsoa Jyväskylän Puistokadulla kun joku läskikuski vetää pää hiessä täysillä polkien asfaltilla alamäkeä eikä pyörä liiku mihinkään ja itse rullaan vapaalla 2x nopeudella ohi ja perässä joku mummofillarilla. Ei noita kyllä asfaltille ole tehty ja hiekkatielläkin aina painellut ohi 25mm renkaalla vaikka kuinka se neljän tuuman traktorin rengas ois mukava ajaa.
 
Itsellä ehkä olisi hakusessa yleiskäyttöön jokin vastaava pyörä kuin:
Orange Speedwork: Orange Bikes
Whyte Portobello: PORTOBELLO
Kona Dew Deluxe: KONA BIKES | ROAD / GRAVEL | DEW | Dew Deluxe

Meinaavat vaan olla turhan kalliita käyttötarkoitukseeni (kauppareissut, tavaran kuskaaminen mikä pyörällä kulkee, pyöräkärryn vetäminen, sadekelin työmatkapyörä, nastarengastettu työmatkapyörä, satunnainen lyhyiden matkojen ajo).

Käytännössä siis joku ISP:t syövä täysjäykkä 27.5"/29" levyjarruilla, johon saa helposti kokopitkälokarit ja tarakat eteen ja taakse, mitkä voisi jo valmiina olla pyörässä. Voimansiirto voisi olla alkaen 2x9 ja ei muutenkaan tarvi kevyt pyörä olla. Ehdotuksia?
Tuskin oon hetkeen ostamassa mutta josko edes halvahkon framesetin löytäisi niin pyörä ois 90% valmis laittamalla vanhoja osia hyötykäyttöön.
 
Ei toi mun pyörä tosiaan mikään älyttömän arvokas ole, mutta kyllähän tuo on huomattavasti parempi ollut kuin aikaisemmat vastaavan hintaluokan suomipyörät. Olen tuolla myös käytännössä päivittäin vuodesta 2013 asti polkenut kesät ja talvet joskin suurimmaksi osin asfaltilla. Sitten jossain vaiheessa kun lähden pyörää uusimaan niin ostan kyllä "täysjoustolla" olevan pyörän joskin ne vaan maksaa älyttömästi enemmän ja riski, että sellainen pöllitään on huomattavasti suurempi. Tämä kuitenkin tarkoitus pitää käytössä. Kävin eilen noita osia läpi niin ei tässä mitään muuten kulumaa ole kun muutama vuosi sitten oli eräässä pyörähuollossa tarjous, että sai osien hinnalla vaihdettua kuluvat osat niin tuli käytettyä pyörää siellä.
 
Mittaappa edes ketjunkuluma tai tilaa samalla ketjunkulutusmittari/indikaattori. Työntömitalla onnistuu myös tarkasti. Kyllä noi tuppaa aktiivisella ajolla vuodessa venymään siihen malliin, että kannattaisi vaihtaa uuteen ellei ole tosiaan tapana koko voimansiirron rattaat samalla vaihtaa :) Ei se pelkkä uusi ketju enää pahasti kuluneille rattaille sitten sovikkaan. Yleensä käytetyimmillä pienimmillä rattailla alkaa hyppiminen.

Tuohon pyörän arvoon ja varastamisriskiin sanoisin ettei kannata välittää jos on vaan kotivakuutus kunnossa. Niin karua kuin se onkin niin varastetusta 3-4v vanhasta pyörästä saattaa enemmän saada vakuutusyhtiöltä kuin mitä myymällä sen käytettynä, kunhan pyörä vaan on tarpeeksi arvokas ostohinnaltaan, jotta korvaussumma jää omavastuun ja vuosittaisen arvonalennuksen jälkeen järkeväksi. Toki se on sitten ihan eri homma, jos pyörästä lähtee vaikka pelkkä etukiekko.
 
Itsellä ehkä olisi hakusessa yleiskäyttöön jokin vastaava pyörä kuin:
Orange Speedwork: Orange Bikes
Whyte Portobello: PORTOBELLO
Kona Dew Deluxe: KONA BIKES | ROAD / GRAVEL | DEW | Dew Deluxe

Meinaavat vaan olla turhan kalliita käyttötarkoitukseeni (kauppareissut, tavaran kuskaaminen mikä pyörällä kulkee, pyöräkärryn vetäminen, sadekelin työmatkapyörä, nastarengastettu työmatkapyörä, satunnainen lyhyiden matkojen ajo).

Käytännössä siis joku ISP:t syövä täysjäykkä 27.5"/29" levyjarruilla, johon saa helposti kokopitkälokarit ja tarakat eteen ja taakse, mitkä voisi jo valmiina olla pyörässä. Voimansiirto voisi olla alkaen 2x9 ja ei muutenkaan tarvi kevyt pyörä olla. Ehdotuksia?
Tuskin oon hetkeen ostamassa mutta josko edes halvahkon framesetin löytäisi niin pyörä ois 90% valmis laittamalla vanhoja osia hyötykäyttöön.

Eikö runkoja kannattaisi väijyä fillaritorista?
Napata joku sinnepäin sopiva kun eteen tulee, jollei mikään kiiruskaan ole.
 
Juu jäällä se pito on erittäin paska. Osittain pienestä pintapaineesta johtuen, vaikka olisi nastatkin niin tuosta johtuen ne ei pure samalla tavalla kuin vaikka kapea ISP.

Tässä treen seudulla ollut ainakin viimeiset pari talvea sellaisia, että ilman nastoja joutui ajojaan vähentämään rankasti.
Nyt nöyrryin ja ostin 29+ nastat talvea varten, sen verran perseestä oli jollain trainerilla hinkkaaminen olohuoneessa.
 
Itsellä ehkä olisi hakusessa yleiskäyttöön jokin vastaava pyörä kuin:
Orange Speedwork: Orange Bikes
Whyte Portobello: PORTOBELLO
Kona Dew Deluxe: KONA BIKES | ROAD / GRAVEL | DEW | Dew Deluxe

Meinaavat vaan olla turhan kalliita käyttötarkoitukseeni (kauppareissut, tavaran kuskaaminen mikä pyörällä kulkee, pyöräkärryn vetäminen, sadekelin työmatkapyörä, nastarengastettu työmatkapyörä, satunnainen lyhyiden matkojen ajo).

Käytännössä siis joku ISP:t syövä täysjäykkä 27.5"/29" levyjarruilla, johon saa helposti kokopitkälokarit ja tarakat eteen ja taakse, mitkä voisi jo valmiina olla pyörässä. Voimansiirto voisi olla alkaen 2x9 ja ei muutenkaan tarvi kevyt pyörä olla. Ehdotuksia?
Tuskin oon hetkeen ostamassa mutta josko edes halvahkon framesetin löytäisi niin pyörä ois 90% valmis laittamalla vanhoja osia hyötykäyttöön.

Mikä on turhan kallis, ja mikä on sopiva hinta? Toiselle tonni kallis, toiselle kaksi tonnia halpa.

Sirrus tarjouksessa 2019 SPECIALIZED MEN'S SIRRUS ELITE EQ — Mountainbikeshop

Ja orangesta laita tarjouspyyntö mtb centreen?
 
Viimeksi muokattu:
Kiva oli eilen katsoa Jyväskylän Puistokadulla kun joku läskikuski vetää pää hiessä täysillä polkien asfaltilla alamäkeä eikä pyörä liiku mihinkään ja itse rullaan vapaalla 2x nopeudella ohi ja perässä joku mummofillarilla. Ei noita kyllä asfaltille ole tehty ja hiekkatielläkin aina painellut ohi 25mm renkaalla vaikka kuinka se neljän tuuman traktorin rengas ois mukava ajaa.

Kaikki läskien omistajat hehkuttavat kuinka hyvin rullaa asfaltilla. Itse huomannut saman että sitkuttelevat kävelyvauhtia niin siirtymillä kuin metsässäkin.

Kertokaas muuten tyhmälle miksi noita 11x, 12x ja nyt jopa 13x takapakkoja onanoidaan jokapaikassa? Mulla on kahdessa pyörässä kymppipakka 11-36 ja en muista kertaakaan käyttäneeni tuota suurinta rieskaa ellei vahinkoja lasketa. Tuollaisella leivällä kun hinkkaa satasen kadenssilla on vauhti jotain niin pientä ettei pysy pystyssä.

Maksaisi muuten melkoisesti päivittää tuo kymppi kaikkine hilppeineen jos haluaisi pysyä samassa osasarjan laadussa. Ja kaikki tämä yhden rieskan takia jota ei kukaan käytä koskaan...
 
Ehkä jotkut ajavat erilaisissa maastoissa kuin sinä ja omaavat paremman ajotekniikan eivätkä ole heti kyljellään vauhdin hidastuessa.
 
Mahtaa olla kevein 11-50t pakka? Toisaalta tuossa alkaa rattaiden välissä olla harppaukset sitä luokkaa että mielellään survois sen kolme kappaletta niitä lisää väliin.

Jos ^^^tyhmällä on pyörässään vaihteita mitä ei käytä niin suosittelen vaihtamaan taakse pakan jossa on vaikkapa 32t max. Toisaalta muistan kyllä kun minulla oli 2x10 vaihteisto niin edessä oli täysin typerät 36-22t rattaat kammissa, jossa 22t oli auttamattoman pieni ja 36t liian iso siihen, että maastossa olisi voinut ajaa rennosti renkkaamatta jatkuvasti etuvaihtajaa. Tässä olikin ongelma ettei pienimmällä vaihteella - 22t edessä ja 36t takana - ollut mitään käyttöä. Päivitin tämän sitten 1x11-vaihteistoon 30t NW-ratas eteen vanhoihin kampiin ja 11-46t taakse ja kaikille vaihteille on käyttöä, vaikkakin takana 46t sijaan riittäisi 44-45t.

Tässä linkki mistä noita em. 2x10 ja 1x11 voi vertailla:
Graphical Gear Calculator for Bicycles
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa olla kevein 11-50t pakka? Toisaalta tuossa alkaa rattaiden välissä olla harppaukset sitä luokkaa että mielellään survois sen kolme kappaletta niitä lisää väliin.

Jos ^^^tyhmällä on pyörässään vaihteita mitä ei käytä niin suosittelen vaihtamaan taakse pakan jossa on vaikkapa 32t max. Toisaalta muistan kyllä kun minulla oli 2x10 vaihteisto niin edessä oli täysin typerät 36-22t rattaat kammissa, jossa 22t oli auttamattoman pieni ja 36t liian iso siihen, että maastossa olisi voinut ajaa rennosti renkkaamatta jatkuvasti etuvaihtajaa. Tässä olikin ongelma ettei pienimmällä vaihteella - 22t edessä ja 36t takana - ollut mitään käyttöä. Päivitin tämän sitten 1x11-vaihteistoon 30t NW-ratas eteen vanhoihin kampiin ja 11-46t taakse ja kaikille vaihteille on käyttöä, vaikkakin takana 46t sijaan riittäisi 44t.

Tässä linkki mistä noita em. 2x10 ja 1x11 voi vertailla:
Graphical Gear Calculator for Bicycles

Käytätkö tuota 30+46 jossain jyrkissä ylämäissä? Laitoin itse eteen nyt 34 piikkisen ja toimii mun käytössä enemmän kuin hyvin. Sähkötäpärissä sama setti mutta sillä erotuksella että suurimpia leipiä ei juuri koskaan tule käytettyä. 4 pienimpää ratasta lähes aina käytössä. Liikkeellelähtö tosin kolmanneksi pienimmällä.

Yksi etu tuollaisesta HG-50 pakasta on hinta. 25 Euroa maksaa laaki ja mitä maksaa 11x? Aika helkkaristi enemmän. Mulla on ainakin tuo jo yksi peruste miksen edes laittaisi isompaa pakkaa vaikka tarvetta olisikin. Senverran paljon noita pakkoja menee kun ajaa kymppitonni+ vuodessa.

edit. Tuosta 1x konversiosta olen samaa mieltä että ihan ehdoton maastopyörään. En tajunnutkaan tuota ennenkuin 2x10 vaihdon ekaa ketjua kuinka suppea valikoima on noille pitkille ketjuille. 1x10 vaihdon jälkeen voi valita miljoonasta vaihtoehdosta 114-lenkkisen ketjun jonka hinta puolet 138:sta (vai mikä se nyt oli se pidempi?). Eli säästää siinä ketjukuluissakin huomattavasti.

Ja hätätapauksessa voi kipaista vaikka XXL:stä 114-linkkisen jota aina hyllyssä, tosin melkoiseen ryöstöhintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pähkäilin tuon gear calculatorin kanssa aikoinani 2x10 setupista päivitettäessäni, ettei skaala kärsisi liian rajusti. 37t->46t hyppäys ei itseäni hirveästi haittaa mutta muuten tuo 46t on tosiaan enemmän sellainen upottavan mudan ym. liejun vaihde jossa ei muuten jaksaisi polkea. Luulisi poluilla olevan tuttuja paikkoja vaikka kuivana päivänä mielestään lähtisikin lenkille? Pahimmat ylämäet taitaa mennä tolla 37t, kun 46t:llä muuttuu muuten helposti sutimiseksi (ajotaidot huom!).

Se hyvä puoli noissa vanhemmissa on toki, että kulutusosat ovat halpoja.
 
Garbarukki tekee pikkasen kevyempiä vielä, 12-lehtinen 10-50 342g.

Ittelleni päivitin 34t eteen, 11-46 pakan kaveriksi, ja tulee melkein joka lenkillä veivattua pakka laidasta laitaan.
 
@vaappu79 , @Stn88
Tosiaan kyse olisi pyörästä suoralla tangolla mihin mahtuu ISP 27,5" tai 29". Yritin laittaa pari kaupallista pyörää esimerkiksi joissa on jo suhteellisen leveät renkaat valmiina. Se, että jos johonkin 35mm renkailla varustettuun pyörään menisi joku 2" rengas nippanappa niin nostaa se yleensä pyörän korkeutta ja standoveria pari senttiä väkisin mistä en tykkää yhtään. Tosiaan rigid 29" maasturihan tämä voisi käytännössä olla mutta paljonko näitä on markkinoilla ja varsinki runko keulan kanssa fillaritorilta? Hah, vähissä ovat. Maastopyörissä ei monesti ole kunnon kiinnityspaikkoja lokareille ja tarakoille mikä ymmärrettävää. En ala minkään pomppukepin kanssa tätä tekemään sillä mulla pihalla on läpipaska nishikin hybridi tämän pyörän virkaa jo tekemässä ja ahdettu niin isot renkaat kuin siihen vaan menee. Kaikki nämä viat siitä sitten löytyykin... helvetin korkee ja tosiaan paska keula. Tämä vaatisi niin kovat investoinnit, ettei mitään järkeä tehdä paskasta konvehtia.
Sirruksessa ei ole tilaa leveille renkaille, enemmänkin se on pyörä mitä voi kokeilla maantiekumeilla.
Sanotaan että budjettia tälle pyörälle max 750€. Runkosetti max 400€. Luulisi jäykällä keulalla olevan 29" (tai 27.5") pyörän saada halvalla heikohkolla osasarjalla vaan eipä näy pyöriä markkinoilla olevan kunnolla.
Noissa 2020 Kona Deweissä näyttää potentiaalia olevan mutta nirso kun on niin kelpaa vasta noi pari kalliimpaa niin saiskohan tuota pelkkänä runkona ? :O
 
Kyllä tuossa potentiaalia on! Big Applet 2.15" vakiorenkaina, joten varmaan 2.25" ISP:tki menisi. En kyllä näe rungossa mitään superliteä kun 2360g/58cm. Ei tuo silti ostamista estäis. Tosiaan vain pienet koot jäljellä eikä haarukkaakaan saa. On kyllä epäseksikkäimästä päästä toi kokonainenki pyöräkin mutta tollasia noista tulee kun niitä varustellaan. Dynamohubin ja lampun koen turhaksi kun markkinat on muutenkin täynnä loistavia valoja mistä valita, joissa lataus kestää muutaman ajelun tarpeen. Millähän logiikalla tuo tarakka on ees tukevasti tuossa kiinni? Ilmeisesti jostain pisteessä kiinni myös lokarissa, joka ei herätä luottamusta.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ehkä olisi hakusessa yleiskäyttöön jokin vastaava pyörä kuin:
Orange Speedwork: Orange Bikes
Whyte Portobello: PORTOBELLO
Kona Dew Deluxe: KONA BIKES | ROAD / GRAVEL | DEW | Dew Deluxe

Meinaavat vaan olla turhan kalliita käyttötarkoitukseeni (kauppareissut, tavaran kuskaaminen mikä pyörällä kulkee, pyöräkärryn vetäminen, sadekelin työmatkapyörä, nastarengastettu työmatkapyörä, satunnainen lyhyiden matkojen ajo).

Käytännössä siis joku ISP:t syövä täysjäykkä 27.5"/29" levyjarruilla, johon saa helposti kokopitkälokarit ja tarakat eteen ja taakse, mitkä voisi jo valmiina olla pyörässä. Voimansiirto voisi olla alkaen 2x9 ja ei muutenkaan tarvi kevyt pyörä olla. Ehdotuksia?
Tuskin oon hetkeen ostamassa mutta josko edes halvahkon framesetin löytäisi niin pyörä ois 90% valmis laittamalla vanhoja osia hyötykäyttöön.

Varmaan ihan päteviä pyöriä kaikki, noita tuli kaikkia itekkin kateltua jonkun aikaa sitten. Jos joku noista pitäisi ottaa, niin ehdottomasti Orange. Muiden 650b renkaat rajaa ihan älyttömästi vaihtoehtoja renkaista, varsinkin talvirenkaista pois.

Mulla on n. 10 vuotta vanha Dew Plus, jolla on tullut poljettua baariin, töihin ja kauppaan kesät ja talvet. Ajoin alkuperäisen 3x8 voimansiirron loppuun (vajaa 15tkm) ja pähkäilin siinä sitten, että ostanko kokonaan uuden pyörän, vai uusinko pelkän voimansiirron. Lopulta uusin pelkän voimansiirron, ja tilalle tuli:

Shimano SLX M7000 Upgrade-Kit - 11-speed (11-42)
SRAM APEX 1 X-SYNC Crankset 10/11-speed - GXP (40t)
Truvativ GXP Team Bottom Bracket Cups

Ihan loistava päivitys hinta/laatusuhteeltaan.

Renkaat on tällä hetkellä 42mm leveät, ja paljon mukavammat kuin aiemmin olleet 35mm. Paljoa isommat ei ainakaan taakse mahdu pyörimään, ottaa korkeussuunnassa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
^^^Toi Helkama oliki trolli mutta eiköhän noitakin jotkut erehdy ostamaan. Nuorillle varmaan jumalpyörä.

Monet tästä ketjusta etsivät itselleen pyörää arkikäyttöön, joka voi sisältää työ- ja koulumatkoja niin yleensä suotavaa, että pyörä kulkisi suhteellisen kevyesti ja vikkelästi asfaltilla ettei hiestä märkänä tarvitse paikan päälle saapua, jos vähänkään kiirettä pitänyt. Läskillä ajo on juurikin sitä mukavuusajoa, jossa ei huonompikaan pinta menoa hidasta. Tässä onkin ne hyvät ja huonot edut samassa paketissa, että aika tasapaksua se vauhti kaikkialla onkin.
Pistetään vielä läskille bonukseksi se, että todennäköisesti kestävin pyörä painaville ihmisille mutta pitää mennä jo sinne reilusti yli 130kg+ sillä maantiepyörilläkin vielä satakiloinen polkee. Kiekot ja runko tässä ratkaisevia tekijöitä.

Setämies, kerropa mikäs se sun nykyinen oleva läskipyöräsi on? Jos se on täysjäykkä niin vaihtelun vuoksi varmaan kannattaa etu/täysjoustoläski ostaa kaveriksi. Muuten sulla on 2 "samanlaista" pyörää ja helposti jää toinen kokonaan ajamatta.

Läski on kaikkialla muualla paras mutta ei asfaltilla. Itse ajaisin mieluummin nopeaa neulaspolkua kuin asfalttia läskillä. Tosin ei ne normimaasturitkaan varsinaisesti lennä asfaltilla.

Tällä hetkellä on täysjäykkä läski. Speksaillut kakkospyörää läskin rinnalle.
 
Kiva oli eilen katsoa Jyväskylän Puistokadulla kun joku läskikuski vetää pää hiessä täysillä polkien asfaltilla alamäkeä eikä pyörä liiku mihinkään ja itse rullaan vapaalla 2x nopeudella ohi ja perässä joku mummofillarilla. Ei noita kyllä asfaltille ole tehty ja hiekkatielläkin aina painellut ohi 25mm renkaalla vaikka kuinka se neljän tuuman traktorin rengas ois mukava ajaa.

Eipä tuolla kaduilla mitään mitaleita jaeta niin turha sykkiä.

MTB marathoneille usein näky on kuin Raatteentiellä kun nakkikumimiehiä on pitkin poikin takana. On siellä paljon cyclocross- ja GG-miehiäkin, mutta edes yhtä kertaa en ole hävinnyt kippurasarvimiehille läskillä. Vaikka usein MTB marathonit on aika helppoa polkua. Kapea rengas ei vaan toimi edes helpoilla poluilla. Näiden juttujen perusteellahan läskillä pitäisi olla aina viimeinen.

Pienikin hiekkanousu niin kapeat GG-renkaat sutii, kun läski vaan nousee.
 
Eipä tuolla kaduilla mitään mitaleita jaeta niin turha sykkiä.

MTB marathoneille usein näky on kuin Raatteentiellä kun nakkikumimiehiä on pitkin poikin takana. On siellä paljon cyclocross- ja GG-miehiäkin, mutta edes yhtä kertaa en ole hävinnyt kippurasarvimiehille läskillä. Vaikka usein MTB marathonit on aika helppoa polkua. Kapea rengas ei vaan toimi edes helpoilla poluilla. Näiden juttujen perusteellahan läskillä pitäisi olla aina viimeinen.

Pienikin hiekkanousu niin kapeat GG-renkaat sutii, kun läski vaan nousee.
Ei näkynyt läskejä voittamassa viime mtb finladiaa. Pari näkyi koko kisassa ja tuskimpa ressukat jaksoivat edes maaliin. Aika ainakin oli sellainen etten jäänyt odottelemaan.
 
^^Team Slow'n pyörässä näyttää olevan siis nelikanttikeskiö paikallaan tietojen mukaan.
Ei missään tapauksessa kannata harkita mitään Octalink-kampisarjaa (mainittu edellisissä viesteissä), joka vaatii myöskin oman keskiönsä.
Mikäli kampisarjan että keskiön vaihtoa ollaan tässä samanaikaisesti harjoittamassa, niin ottaisin kammista HollowtechII version ja keskiön

Shimano Alivio FC-T4060 9-speed Crank 44/32/22 | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano Alivio 3x9-speed Crank FC-M4050 2-Piece | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano FC-MT300-3 9-speed Crank 44/32/22 | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano FC-MT210 3x9-speed Crank 40/30/22 | Crank 3 x 9-speed Shop

Shimano Hollowtech II Bottom Bracket SM-BB52 | Bottom Bracket Shop

Tässä on nyt sitten etuna, että valtaosa shimanon kampisarjoista (kaikki uudet) käyttää tuota keskiötä aina tonne parhaimpiin 1x12 asti.
Jos erikoistyökaluja ei juuri ole ennestään, suosittelisin ostamaan jonkun sarjan esim.

Radon Tool Kit Black Edition | Tools Boxes Shop

Ainakin näyttäisi noita voimansiirron erikoistyökaluja olevan useampi tähän tarpeeseen ja muitakin. Erikseen ostettuina näihin tuppaa pidemmän päälle ainakin tuplasti menemään rahaa (ja aikaa).
Tottakai tässä mennään varmasti budjetissa yli mutta taitaa nää kaikki saada samaan hintaan mikä menis siinä jos paikalliseen pyöräkorjaamoon veisi pyörän, jossa saisi vain vastaavat kammet pyörään asennettuna mitä siinä entuudestaan oli.

Radonin polkimet näyttää oikein hyviltä hintaisikseen! Koeajopolkimet ovat kokemukseni mukaan tyypillisesti city- ja/tai muovipolkimia. Noi halvimmatkin alumiiniset flättipolkimet kestää reilusti runtua ja kivenosumia. Painohan tuossa pistää ensimmäisenä silmään, joten koneistamisen osuus on valmistusprosessissa jätettu pieneksi. Toisekseen laakerointi ei varmasti ole mitään huippuluokkaa noissa.

Tos mun pyörän polkimien varressa on ainakin kiinni tarra octalinkistä?

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-fc-mt210-3x9-speed-crank-40-30-22-737504
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-hollowtech-ii-bottom-bracket-sm-bb52-255584
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-platform-pedals-781685

Tuossa siis käytännössä "järkevä" setti? Ei mulla mitään tarkkaa budjettia ole ja luultavasti kun saan nämä niin heitän pyörän liikkeeseen ja pyydän vaihtamaan osat kun mieluummin maksan siitä, että joku ammattilainen tekee.
 
Tos mun pyörän polkimien varressa on ainakin kiinni tarra octalinkistä?

Shimano FC-MT210 3x9-speed Crank 40/30/22 | Crank 3 x 9-speed Shop
Shimano Hollowtech II Bottom Bracket SM-BB52 | Bottom Bracket Shop
Radon Platform Pedals | Platform Shop

Tuossa siis käytännössä "järkevä" setti? Ei mulla mitään tarkkaa budjettia ole ja luultavasti kun saan nämä niin heitän pyörän liikkeeseen ja pyydän vaihtamaan osat kun mieluummin maksan siitä, että joku ammattilainen tekee.

Tuohon liikkeeseen ja maksat siitä, niin hyvä että tukee paikallista, mutta noitten vaihtaminen sujuu todella vaivattomasti, kunhan tietää mitä kiertää mihinkin suuntaa. Oiskohan alle puolentunnin homma ensikertalaisella? Kuka enemmän noita tehnyt, niin varmaan viidessä minuutissa menee vaihto kunnolla tehtynä.

Eli jos tarkoitus vähänkään enempää on osia vaihdella tulevaisuudessa, niin tuolla hinnalla mitä ne liikkeessä luultavasti pyytää, saat kätevän työkalusetin, millä jatkossakin hoitaa itse hommat.

Ihan mielenkiinnosta, jos liikkeeseen viet, niin kerro paljon veloittavat? Ei sen tarkempaa hajua itsellä ole noista.
 
Tuohon liikkeeseen ja maksat siitä, niin hyvä että tukee paikallista, mutta noitten vaihtaminen sujuu todella vaivattomasti, kunhan tietää mitä kiertää mihinkin suuntaa. Oiskohan alle puolentunnin homma ensikertalaisella? Kuka enemmän noita tehnyt, niin varmaan viidessä minuutissa menee vaihto kunnolla tehtynä.

Eli jos tarkoitus vähänkään enempää on osia vaihdella tulevaisuudessa, niin tuolla hinnalla mitä ne liikkeessä luultavasti pyytää, saat kätevän työkalusetin, millä jatkossakin hoitaa itse hommat.

Ihan mielenkiinnosta, jos liikkeeseen viet, niin kerro paljon veloittavat? Ei sen tarkempaa hajua itsellä ole noista.
Kyl toi puoltuntia-tunti ottaa ihan ammattimieheltäkin jos huolellista jälkeä haluaa kun pitää putsata ja rasvata paikat. Sinällään ihan helppo homma ja parilla työkalulla hoituu kotioloissa ilman mitään hienompia virityksiä. Aluksi pesee pyörän varaa rättejä ja rasvanpoistajaa puhdistukseen ja vaseliinia tai ptfe rasvaa voiteluun ja lyö läjään. Netti täynnä ohjeita.

Varmaan työt siellä 50-100e välillä.

Ainakin joskus herrasmies sääntönä ollut että jos ei itse vaihda niin ei mennä osat kourassa liikkeeseen ja pyydetä vaihtamaan vaan ostetaan sieltä ne osat tai opetellaan itse vaihtamaan.
 
Ainakin joskus herrasmies sääntönä ollut että jos ei itse vaihda niin ei mennä osat kourassa liikkeeseen ja pyydetä vaihtamaan vaan ostetaan sieltä ne osat tai opetellaan itse vaihtamaan.

Tolla kenellä olen työt teettäny on yleensä erittäin huonolaatuiset osat. Vetää varmaan halvimmat osat aina kiinni mitä rahalla saa. Itellä ei ole mitään hyviä tiloja missä tehdä vaan joutuu kämpän sisällä tekemään varsinkin jos on kylmä niin se ei ole mitään kovin mukavaa hommaa. Renkaat kyllä vaihdan ite, mutta sillon kun pyörän ostin niin vaihdatutin ne tuolla liikkeessä myös. Jossain vaiheessa kuitenkin opettelin tuon ja helppo hommahan se sitten loppu peleissä olikin vaikka ihan mieluusti maksaisin jollekin 30€ siitä hommasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Uke
Ei näkynyt läskejä voittamassa viime mtb finladiaa. Pari näkyi koko kisassa ja tuskimpa ressukat jaksoivat edes maaliin. Aika ainakin oli sellainen etten jäänyt odottelemaan.

Tahkolla 60 km kovin läskikuski olis ollu normiluokassa 67. Ei sekään huonosti ole jos 1000 kilpailijaa oli.
Tosin aika suvereeni kaveri oli luokassaan.
Kakkonen ei niin paljoa hävinnyt, mutta sitten eroa olikin 20-30 minuuttia seuraaviin läskikuskeihin.
Moni tuli läskillä munkin ohi, mutta tekeekö se pyörästä nopean? Luulenpa kuskin vaikuttavan enemmän.

Onhan se nyt yleinen konsensus, että ovat hitaampia. Tosin normikäyttäjälle ihan sama.
Itte en tykkää, joten en läskillä aja.
Näin harrastuspohjalta sitä mennään sillä mikä miellyttää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom