Pyöräily

Gravel ei eroa juuri mitenkään cyclocrossista ja niitä on ollut iät ja ajat. GG/CC on ehdottomasti paras pyörä ympärivuotiseen ajoon, niin asfaltilla, hiekkateillä, kuin soralla. Gravelpyörä nyt on muutenkin lähinnä vain uudelleen brändätty CC. Toki joitakin eroja on, esim. korkeampi ajoasento.

Läskikiimahan se vasta onkin käsittämätöntä. Jos metsässä haluaa vetää polkuja pitkin, niin maastopyörä on parempi, ketterämpi, nopeampi. Jos asfaltilla haluaa mennä, niin CC/GG/maantiepyörä on 10 kertaa parempi. Hiekka/sorateillä CC/GG kulkee heittämällä paremmin kuin läski. CC/GG esim. 42mm talvirenkailla hakkaa normaalissa talvikelissä läskin kuin läskin. Sitten jos sitä auraamatonta lunta alkaa olla enemmän, niin sitten vasta läskikumeista on hyödyksi.

Läski on leveä renkainen maastopyörä. :D

Itse ajattelin että tarvitsen vähintään clearancea 2.5" maasturissa. Ehkä tarvitsen 3"? Miksei samalla 4"? Siitähän on lyhyt matka 4.8" jolloin kaikki mahtuu. Ei tarvitse kysellä foorumeilla mahtuuko se ja se kumi takahaarukkaan. Koska kaikki mahtuu!

Tämä nykyinen Gravel on hivenen eri kuin vanha CC. Esimerkiksi Canyon Grail on aika tankki. Ei varmasti kulje mihinkään maantiellä. Vanhat CC:t on aikalailla maantiepyöriä max 33mm renkailla.

MTB kisoissa olen vetänyt kaikenlaisia pyöriä vastaan. GG:t ei vakuuta edes helpoilla MTB maratoneilla. 8kg hiilikuitutäpäri toki on se nopein laite. Nykyään nämä kevyet 4" hiilikuituiset sporttiläskit pomppukepillä on yleistyneet kisoissa. Esim Dudeja näkyy aika paljon.
 
Läskikiimahan se vasta onkin käsittämätöntä. Jos metsässä haluaa vetää polkuja pitkin, niin maastopyörä on parempi, ketterämpi, nopeampi. Jos asfaltilla haluaa mennä, niin CC/GG/maantiepyörä on 10 kertaa parempi. Hiekka/sorateillä CC/GG kulkee heittämällä paremmin kuin läski. CC/GG esim. 42mm talvirenkailla hakkaa normaalissa talvikelissä läskin kuin läskin. Sitten jos sitä auraamatonta lunta alkaa olla enemmän, niin sitten vasta läskikumeista on hyödyksi.
Melkoista mutua ja puhdasta skeidaa ilman perusteluja. Miten määritellään tämä "hakkaa"? Läski on ihan jumalattoman paljon rennompi ja helpompi ajaa polanteisella ja uraisella kelvillä kuin nakkikumi. Sama metsässä. Kevyet läskit hyvillä tubeless-renkailla rullaakin niin nätisti nykyään, että eipä juuri nopeudessa häviä. Ensimmäinen pehmeä ylämäki niin nakkikumit jää sutimaan, että se niistä nopeuksista.
 
Läski on leveä renkainen maastopyörä. :D
Tämä nykyinen Gravel on hivenen eri kuin vanha CC. Esimerkiksi Canyon Grail on aika tankki. Ei varmasti kulje mihinkään maantiellä.

Valittaa, että joku muu pyörä on "tankki" ja kehuu itse läskipyörää :facepalm:

Se, että pyörässä on leveä haarukka johon mahtuu joku >40-millinen kumi ei haittaa käytännössä yhtään sen pyörän kulkemista maantiellä. Koska ei siellä maantiellä ole pakko käyttää siinä jotain 47-millistä isonappulaista kumia.

Sen sijaan se, että siinä pyörässä on älyttömän leveät vanteet joilla on joku todella raskas 4.5-5" kumi haittaa aika paljon sen kulkemista.

Vanhat CC:t on aikalailla maantiepyöriä max 33mm renkailla.

Vanhaan cyclocross-pyörääni meni sekä 23-millinen maantierengas että 42-millinen talvirengas, molempit tuli joskus käytettyä. Ja pyörä oli vuodelta 2011.
 
Vieläkö väki ajaa muutakin kuin kilpaa 28mm:ä kapeammilla, jos pyörään menisi suurempaa? Omalla välineuhreiluseuraamisella olin siinä käsityksessä, että levyjarrujen sallimisen jälkeen ainoastaan aerovanteiden puuttuminen 28/30:lle on esteenä käytölle kilpapuolella taikauskon lisäksi.
 
Suosittelen satunnaislukijoillekin tämän ketjun seurannassa estolistaa. Parantaa mielenterveyden kestävyyttä kummasti.
 
Kuulostaa juuri sille, missä 29" jäykkäperä on parhaimmillaan.

Jäykkäperä 29" 3" - renkailla ja laatukeulalla nielee aika hyvin semiteknistä maastoa. 2.2" - 2.35" on sen verran kaposia renkaita että tuntuu ettei ole pitoa missään. Itse tosin karsastan kaikenlaisia iskareita, linkustoja ja jousia.

Vieläkö väki ajaa muutakin kuin kilpaa 28mm:ä kapeammilla, jos pyörään menisi suurempaa? Omalla välineuhreiluseuraamisella olin siinä käsityksessä, että levyjarrujen sallimisen jälkeen ainoastaan aerovanteiden puuttuminen 28/30:lle on esteenä käytölle kilpapuolella taikauskon lisäksi.

Eipä 32mm ole perusteita 28mm sijaan? Millään sliksillä ei kannata mennä soralle.
 
Valittaa, että joku muu pyörä on "tankki" ja kehuu itse läskipyörää :facepalm:

Se, että pyörässä on leveä haarukka johon mahtuu joku >40-millinen kumi ei haittaa käytännössä yhtään sen pyörän kulkemista maantiellä. Koska ei siellä maantiellä ole pakko käyttää siinä jotain 47-millistä isonappulaista kumia.

Sen sijaan se, että siinä pyörässä on älyttömän leveät vanteet joilla on joku todella raskas 4.5-5" kumi haittaa aika paljon sen kulkemista.



Vanhaan cyclocross-pyörääni meni sekä 23-millinen maantierengas että 42-millinen talvirengas, molempit tuli joskus käytettyä. Ja pyörä oli vuodelta 2011.

GG on maantiepyöräksi tankki. Toki läskiin verrattuna vauhtihirmu maantiellä. Mutta muualla läski vie ja GG vikisee.

Se että läski on hidas. Mitä se ei ole... Läski on vain leveä renkainen maastopyörä. Läski sanana tuo maantiehinkkaajille assosiaation hitauteen.

Ajelee vain. Wattien, kadenssien, keskinopeuksien, FTP, VO2max ja muun paskan tuijottamisen sijaan.
 
Leveämpi rengas hukkaa vähemmän energiaa tien epätasaisuuksiin ja töyssyttää käsiäkin vähemmän. Painoero on aika minimaalinen ainakin gp5000:ssa. Lisäksi leveämmällä pärjää tod näk paremmin pätkän sorallakin.

200g (23mm), 215g (25mm), 235 g (28mm) ja 290 g (32mm)

Onhan siinä +55g. Jos soralla haluaa ajaa niin vaatii nappulaa.

32mm etu on se että voi ajaa pienemmillä paineilla niin litku paikkaa. Mutta jätän sen testaamisen chamoiscrême-miehille.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnikepaikkoja joka puolella. Mikä on hyvä. Jos haluaa lähteä reissuun. 40mm nappulakumit. Ei siinä suuremmin vikaa.
 
Uusi pyörä myös himottaisi, cyclocrossari tai maantie, ~1000-1500e hintaluokassa. Tuo linkattu pyörä on täysalumiinirunkoinen, hiilikuituhaarukkaa minulle on ainakin suositeltu jos ei täyshiilikuituun ole rahkeita. Kokemusta ei tosin ole kuin halpispyöristä, joten en osaa sanoa miten hyvin eron huomaa. Canyonilla olisi houkuttelevia malleja, mutta harmi kun ei pääse testaamaan ja toimitusajatkin ovat turkasen pitkiä...
 
Joo, tuli tilattua tuo Serious. Hiilikuitu nostaa varmaan sit hintaakin kivasti. Täysalumiinisella maantiepyörällä nyt suurimmaksi osaksi ajellut että eiköhän tuo mene..
 
Itse vähän miettinyt, että ostaisiko ensi kesänä jonkun maastopyörän, kun täällä on aika hyvin maastoreittejä. Mutta toisaalta taas himottaisi kiinan kuiturunko ostaa ja rakentaa siihen pyörä nykyisestä GG:stä. Saisi aika hyvin painoa tiputettua. Painon pudotus lähinnä siksi mielessä että kantelen pyörää päivittäin ympäri vuoden kolmanteen kerrokseen ja ulos rappusia pitkin :D Siinä jos pyörän paino tippuisi siitä 10 kilosta 4 kiloon, niin kannattaisi jo maksaa muutama satanen hiilikuiturungosta.

edit. tietysti voishan sitä ostaa kuiturungon ja sen lisäksi maastopyörän :lol:
 
Tää lanka on kyllä täyttä asiaa kun 8kg täpärit ja 4kg maantie/gg-pyörät tuntuu olevan arkipäivää.

Onneksi voit toteuttaa tuon 4kg haaveen: Jätät sen rungon ja kiekot kokonaan pois. Tunget vaan vanhat putkiosat sekä voimansiirron osat reppuun niin voit tätä 4kg "pyörää" kanniskella ilomielin kolmanteen kerrokseen ja ulos rappusia pitkin. Sitten se kulkee iloisesti myös maastopyöräilylenkillä mukana.
Oikeasti tuolla hiilikuiturungolla saattaa sen puoli kiloa saada alumiiniseen verrattuna pois ja mitä kiinalaiseen tulee niin parempi ettei säästettäis grammaakaan.
 
Valurautaako se gravel-pyörän runko on, jos rungon hiilikuituun vaihtaminen pudottaa 6kg pyörän painoa.
 
Tää lanka on kyllä täyttä asiaa kun 8kg täpärit ja 4kg maantie/gg-pyörät tuntuu olevan arkipäivää.

Onneksi voit toteuttaa tuon 4kg haaveen: Jätät sen rungon ja kiekot kokonaan pois. Tunget vaan vanhat putkiosat sekä voimansiirron osat reppuun niin voit tätä 4kg "pyörää" kanniskella ilomielin kolmanteen kerrokseen ja ulos rappusia pitkin. Sitten se kulkee iloisesti myös maastopyöräilylenkillä mukana.
Oikeasti tuolla hiilikuiturungolla saattaa sen puoli kiloa saada alumiiniseen verrattuna pois ja mitä kiinalaiseen tulee niin parempi ettei säästettäis grammaakaan.
Siinä on taas hyvin ennakkoluuloja.

Hiilikuiturungot painaa noin kilon verran. Siinä on aika iso ero alumiinirunkoon. Ja mitä tulee kiinan kuituun, niin hyvin nuo tuntuu toimivan pyöräilypiireissä.
 
... ja alumiinirungot noin 1,5kg? Joten.. ?

edit: Yleensä laadukkalla kuiturungolla haetaan mukavuutta ja jäykkyyttä oikeisiin paikkoihin, joten tuo painonpudotus on enimmäkseen toissijaista. Myöskin isoilla valmistajilla uusimmat innovaatiot löytyy kuiturungoista, oli ne sitten hyviä tai ei. Paha sanoa mitä noilla kiinankuiturungoilla saavuttaa muuta kuin tietyn epävarmuuden tunteen.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on taas hyvin ennakkoluuloja.

Hiilikuiturungot painaa noin kilon verran. Siinä on aika iso ero alumiinirunkoon. Ja mitä tulee kiinan kuituun, niin hyvin nuo tuntuu toimivan pyöräilypiireissä.
Niin, hiilikuiturungot kilon, alumiiniset 1,5kg.
 
Hmm. niinhän nuo taitaa tosiaan olla siinä 1,5-2 kg tuntumaan. Luulin että runko painaisi enemmän, olin väärässä. Siinä tapauksessa ei kuitua ole järkevä vaihtaa tilalle. Täytyy siis karsia muista osista painoa sitä mukaan kun ne ovat vaihtokunnossa, eli ostaa vähän kalliimpaa.
 
Monet hyvät alumiinirungot kevyempiä kuin halvimmat kiinan ritsa hiilarit.

Eli ne aivan kaikista halvimmat ja huonolaatuisimmat
 
... ja alumiinirungot noin 1,5kg? Joten.. ?

edit: Yleensä laadukkalla kuiturungolla haetaan mukavuutta ja jäykkyyttä oikeisiin paikkoihin, joten tuo painonpudotus on enimmäkseen toissijaista. Myöskin isoilla valmistajilla uusimmat innovaatiot löytyy kuiturungoista, oli ne sitten hyviä tai ei. Paha sanoa mitä noilla kiinankuiturungoilla saavuttaa muuta kuin tietyn epävarmuuden tunteen.

Eikös 1kg ole kevyempi kuin 1.5kg?
 
Itse vähän miettinyt, että ostaisiko ensi kesänä jonkun maastopyörän, kun täällä on aika hyvin maastoreittejä. Mutta toisaalta taas himottaisi kiinan kuiturunko ostaa ja rakentaa siihen pyörä nykyisestä GG:stä. Saisi aika hyvin painoa tiputettua. Painon pudotus lähinnä siksi mielessä että kantelen pyörää päivittäin ympäri vuoden kolmanteen kerrokseen ja ulos rappusia pitkin :D Siinä jos pyörän paino tippuisi siitä 10 kilosta 4 kiloon, niin kannattaisi jo maksaa muutama satanen hiilikuiturungosta.

edit. tietysti voishan sitä ostaa kuiturungon ja sen lisäksi maastopyörän :lol:
Ostat läskin. Se on kaikkein kevyin ja helpoin vaihtoehto. Se on aivan ylivoimainen. Mielellään fixi-sinkula. Sillä kyllä menee ohi kippurasarviporukasta tuolla valtatielläkin. Aivan ylivoimainen pyörä. Taidan ensi vaaleissa äänestää fixisinkulafättiä jumalaksi.
 
Näinhän meistä 99% tekee oli alla mikä pyörä tahansa. Ei kai se renkaan leveys tähän vaikuta, ainoastaan fiksaatio pään sisässä.

Rengas on pyörän tärkein komponentti. Se on ainut kontaktipiste maahan, joten sen on oltava hyvä.
Läskissä paino on siellä missä pitääkin eli renkaissa. Jätän nämä 200g pierunkuoret chamoiscrême-miehille.
 
Viimeksi muokattu:
Monet hyvät alumiinirungot kevyempiä kuin halvimmat kiinan ritsa hiilarit.

Eli ne aivan kaikista halvimmat ja huonolaatuisimmat
Eikä tartte olla ees halvin kiinaritsa.

Tuohon kiloon pääse GG-kelpoisista joku 3T Exploro, joka maksaa luokkaa 3 tonnia pelkkä runkosetti. Siitä voi päätellä, että halvemmat liikkuu lähempänä 1.5 kiloa.
 
Ostat läskin. Se on kaikkein kevyin ja helpoin vaihtoehto. Se on aivan ylivoimainen. Mielellään fixi-sinkula. Sillä kyllä menee ohi kippurasarviporukasta tuolla valtatielläkin. Aivan ylivoimainen pyörä. Taidan ensi vaaleissa äänestää fixisinkulafättiä jumalaksi.
Kaikenlisäksi läskissä on sitä rengastilaakin tarpeeksi niin ei tarvitse miettiä minkä levyinen kumi sinne mahtuu. Polen Taigaan taitaa mahtua 5.05" rengas niin mielellään se rungoksi, jotta ei tartte ajella jollain kämäsillä 4.8" nakeilla.

 
Niin läski on kyllä monikäyttöinen vehje. Jollain GGllä ei tule kuin paha mieli jos poikkeaa päällysteisiltä teiltä poluille.
Läskillä yleensä vaan ajellaan. Kippurasarvisilla se on sitä jatkuvaa kilpailemista ja mittariin tuijottamista.
Kilometrit ja keskinopeudet nyt vain on huono mittari. Mutta tässä yhteiskunnassa kaikki pitää mitata jollain. :rofl:

Tätähän tämä chamoiscrême - touhu on: Vain 50km pyörä paskaksi ja äijä verillä:
 
Voisiko tämän läskipyörä vs muut vänkäämisen pikkuhiljaa unohtaa vaikka ymmärrän että polkupyörät nostattaa tunteita suuntaan tahi toiseen.

Itse tykkään ajaa monenlaisilla pyörillä (sähköllä, ilman sähköä, kapeammalla renkaalla sekä läskimmällä renkaalla) enkä näe mitään syytä vastakkain asetteluun.
 
Niin läski on kyllä monikäyttöinen vehje. Jollain GGllä ei tule kuin paha mieli jos poikkeaa päällysteisiltä teiltä poluille.
Läskillä yleensä vaan ajellaan. Kippurasarvisilla se on sitä jatkuvaa kilpailemista ja mittariin tuijottamista.
Kilometrit ja keskinopeudet nyt vain on huono mittari. Mutta tässä yhteiskunnassa kaikki pitää mitata jollain. :rofl:

Tätähän tämä chamoiscrême - touhu on: Vain 50km pyörä paskaksi ja äijä verillä:

Tuolla asenteella kannattaakin pysyä sen läskipyörän kanssa siellä metässä kikkailemassa.
 
Olen reilun kuukauden polkenut 1-1,5 h lenkkejä pari kolme kertaa viikossa ja eilen kokeilin pidempää 4h lenkkiä. Perse kipeytyi tasaisesti lisää toisen tunnin kohdalta lähtien ja lopussa kävi jo sietämättömäksi. Sen lisäksi pohkeet alkoivat krampata vajaan kolmen tunnin kohdalla. Seuraavana yönä heräsin kipuun reisissä ja pohkeissa.

Mikä meni eniten pieleen?
1. Liian vähän vettä mukana (loppui kahden tunnin kohdalla)
2. Ennen lenkkiä olin syönyt vain leivän
3. Syke pääsi nousemaan korkealle ensimmäisissä mäissä
4. Liian vähän evästä (kaksi banaania ja joku patukka)
5. Liian aikaisin liian pitkä lenkki

Vaatiiko vain enemmän totuttelua?
 
Olen reilun kuukauden polkenut 1-1,5 h lenkkejä pari kolme kertaa viikossa ja eilen kokeilin pidempää 4h lenkkiä. Perse kipeytyi tasaisesti lisää toisen tunnin kohdalta lähtien ja lopussa kävi jo sietämättömäksi. Sen lisäksi pohkeet alkoivat krampata vajaan kolmen tunnin kohdalla. Seuraavana yönä heräsin kipuun reisissä ja pohkeissa.

Mikä meni eniten pieleen?
1. Liian vähän vettä mukana (loppui kahden tunnin kohdalla)
2. Ennen lenkkiä olin syönyt vain leivän
3. Syke pääsi nousemaan korkealle ensimmäisissä mäissä
4. Liian vähän evästä (kaksi banaania ja joku patukka)
5. Liian aikaisin liian pitkä lenkki

Vaatiiko vain enemmän totuttelua?

Ainakin tankkaus kuntoon ajoissa, hiilaria edellisenä päivänä jo niin glykovarastot täynnä. Vettä / urheilujuomaa matkalla ja miksei magnesiumia jos krampit kiusaa.

Nämä tulee vastaan kokeneemmallakin jos vaikka ketodietillä yrittää moista suoritusta.
 
Mikä meni eniten pieleen?

Noin niinkuin yleisellä tasolla tunti+rapiat kevyttä pyöräilyä menee monella vielä kylmiltään, mutta neljän tunnin yhtäjaksoinen urheilusuorite vaatii enemmän valmistautumista, etenkin jos pitää yhtään vauhtia yllä.

Persekipu: onko sulla pyöräilyhousut? Auttaa persettä pysymään kunnossa pidemmillä reissulla. Mahdollisesti väärän kokoinen/mallinen satula voi olla myös, ja tottuminen tekee toki kanssa. Neljä tuntia on aika paljon pahempi perseelle kuin tunti-puoltoista.. Tarkista myös satulan asento ettei ole etu/takakenossa vaan suorassa.

Pohjekipu ja krampit: Äkkiseltään arvaisin että liian kova teho ja liian vähäinen neste, mahdollisesti elektrolyytit alhaalla. Itse joudun vetämään yhtään pidemmän tai raskaamman minkään suoritteen päälle palautumisjuomaa (itse käytän high5 zeroa) tai saan aivan saatananmoiset krampit jalkoihin yöllä. Myös pieni palauttava venyttely on suositeltavaa.

Kokeile ensi kerralla juoda ja syödä vähän enemmän jo edellisenä päivänä, nykäise kunnon sapuska naamariin tunti-pari ennen lähtöä ja käy pashalla ennen kuin lähdet ovesta ulos. Jalkaan kunnolla paikallaan pysyvät housut joissa ehkä jopa se persepehmike, mukaan vettä ja urheilujuomaa sekä jotain huikopalaa, energia/välipalapatukka, banaani tms lämpimänä säilyvä.

Matkalla nesteytät tasaisesti vedellä ja urheilujuomalla, pienillä kulauksilla jotta elimistö kerkeää hyödyntämään nesteen eikä tarvitse turhaan rampata kusella. Vedä niin pitkälle ku hyvältä tuntuu, kun alkaa ahistamaan niin pidät pienen breikin, syöt välipalan ja juot kunnon kulaukset vettä, käyt mahdollisesti kusella ja poljet loppumatkan kotiin hymy huulilla :D

Muista jäähdytellä loppumatkalla, eli se viimeinen 1-2km hissuksiin ja pienillä tehoilla, kotona palauttavat venyttelyt, lyhyetkin yleensä riittää, ainakin pohkeisiin ja reisiin, kannattaa myös irroitella vähän niskaa ja lapoja staattisen jännityksen jäljiltä. Syö kunnon ruoka ja juo palautumisjuoma.

Pitäis olla vähän miellyttävämpi yö ja seuraava päivä :tup:
 
Työmatka lyheni nyt niin rajusti, että autoilun voi unohtaa kokonaan. Työmatka tulee olemaan noin pari kilometriä joten kertokaas fillarinoobille, että onko mitään järkeä ostaa tämmönen xxl:n halppis; White SC Trainer FF Mns 19, miesten hybridipyörä - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL

Vai onko muita ehdotuksia tietämättömälle antaa? Koitan nyt päästä vain halvalla kun pyöräilyni kummiskin tulee rajoittumaan vain tuohon työmatkan taittamiseksi.
 
Etuiskari saattaa olla huonompi kuin jäykkä (ostin itse keväällä neljänsadan meridan samasta paikasta joten tiedän) ja vaihteisto on Shimanon hinnat alkaen-malli. Riitttää kuitenkin mainiosti työmatka-ajoon, levyjarrujen ansiosta jopa ympärivuotisesti. Minusta hintansa väärti.
 
Työmatka lyheni nyt niin rajusti, että autoilun voi unohtaa kokonaan. Työmatka tulee olemaan noin pari kilometriä joten kertokaas fillarinoobille, että onko mitään järkeä ostaa tämmönen xxl:n halppis; White SC Trainer FF Mns 19, miesten hybridipyörä - Valkoinen - Hybridipyörät | XXL

Vai onko muita ehdotuksia tietämättömälle antaa? Koitan nyt päästä vain halvalla kun pyöräilyni kummiskin tulee rajoittumaan vain tuohon työmatkan taittamiseksi.
Mulla toimii vanhempi whiten traineri jäykällä haarukalla hyvin ainakin 40km lenkeilläkin, ja 5km työmatkallakin loistava vehje. Joustokeulasta ei tossa kokemusta, mutta isot pojat kerto että näissä halvemmissa niitä kannattaa välttää

Edit. Xxl:llä whiteissa tuntuu saavan hintana nähden parempia komponentteja kuin muissa merkeissä siellä
 
Olen reilun kuukauden polkenut 1-1,5 h lenkkejä pari kolme kertaa viikossa ja eilen kokeilin pidempää 4h lenkkiä. Perse kipeytyi tasaisesti lisää toisen tunnin kohdalta lähtien ja lopussa kävi jo sietämättömäksi. Sen lisäksi pohkeet alkoivat krampata vajaan kolmen tunnin kohdalla. Seuraavana yönä heräsin kipuun reisissä ja pohkeissa.

Mikä meni eniten pieleen?
1. Liian vähän vettä mukana (loppui kahden tunnin kohdalla)
2. Ennen lenkkiä olin syönyt vain leivän
3. Syke pääsi nousemaan korkealle ensimmäisissä mäissä
4. Liian vähän evästä (kaksi banaania ja joku patukka)
5. Liian aikaisin liian pitkä lenkki

Vaatiiko vain enemmän totuttelua?
Filaroitko maantietä vai maastoa ja millaisella kalustolla? Kuinka pitkää matkaa ajelet noilla lyhemmillä ja tällä pidemmällä 4h lenkillä?
Alkukesästä tuli vedettyä omalle tasolle pitkähkö 53km / 3:38 pituinen maastolenkki täpärillä, missä oli vielä siinä vaiheessa huonosti rullaavat järeät ja pehmeät DH renkaat alla. Voi kyllä sanoa, että takki oli aika tyhjä lenkin jälkeen :) Tähän ei varmaan auttanut:

- Edellis viikon juoksulenkki ja kolme fillarilenkkiä
- Edellisen päivän punttisali
- Se, että lähdettiin lenkille duunipäivän jälkeen kello 15 ja tankkaus taisi olla joku rahka + patukka

Lopussa kivikot ja juurakot sekä mäkiset polut oli aika tekemistä, vaikka kuinka ryömi hitaasti. Loppusiirtymän mäkiset asfaltitkaan ei ihan enää lähtenyt, kun etu alareisissä kuumotti ja virtaa ei vaan oikeen enää ollut. Persusta ei juurikaan vaivannut, vaikka vähän hellä jo olikin, Pearl Izumin hinnat alkaen vaipoilla ajan. Seuraavaan päivänä ei silti ollut mitään kummempia jumeja, vaikka jotain kyllä tiesi tehneensä.

Pieleen saattoi mennä hivenen kaikissa kohdissa, mutta ainakin veden puute on paha
  1. Vettä liian vähän. Itsellä vähänkin pidemmillä reissuilla juomarakossa 3 litraa vettä + 0,5 litran juomapullo urheilujuomaa + jauhetta jos pitää tehdä lisää + energia geelejä. Juomassa ja geeleissä jotain energiaa antavaa ja kramppeja estäviä tilpehöörejä :)
  2. Itsekin sorrun liian vähän syömiseen, koska alkaa painamaan ja pistämään jos ei pidä vähintään kahden tunnin paussia ennen urheilua
  3. Sama vika itsellä maastossa, on vaan liian mukavaa päästellä vauhdilla. Kostautuu kyllä myöhemmin :)
  4. Reissun päällä varmaan paha syödään enempää. Itse en kovin paljoa viitsi / voi syödä, kun se syöty alkaa pistämään mahassa. Joku keksi / banaani / patukka ok.
  5. Jos on liikunnallinen ja peruskunto kohdillaan, niin ei se lenkki välttämättä liian pitkä ole. Tai no, en tiedä kuinka monta sataa kilometriä ajelit :) En koe olevani mitenkään erikoisessa kunnossa, mutta viime vuonna ajoin ensimmäisen maastolenkkini koskaan ja kylmiltään meni 47km / 3:22. Ei siis ole mitään muuta fillaritaustaa kuin kersasta asti kouluun ja duuniin fillarilla, pari km per päivä.

Olisi tiedossa pari +50km maastolenkkiä. Gummit on vaihdettu paljon rullaavampiin, joten saas nähdä kuinka paljon helpompaa tulee olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Filaroitko maantietä vai maastoa ja millaisella kalustolla? Kuinka pitkää matkaa ajelet noilla lyhemmillä ja tällä pidemmällä 4h lenkillä?
Alkukesästä tuli vedettyä omalle tasolle pitkähkö 53km / 3:38 pituinen maastolenkki täpärillä, missä oli vielä siinä vaiheessa huonosti rullaavat järeät ja pehmeät DH renkaat alla. Voi kyllä sanoa, että takki oli aika tyhjä lenkin jälkeen :) Tähän ei varmaan auttanut:

- Edellis viikon juoksulenkki ja kolme fillarilenkkiä
- Edellisen päivän punttisali
- Se, että lähdettiin lenkille duunipäivän jälkeen kello 15 ja tankkaus taisi olla joku rahka + patukka

Lopussa kivikot ja juurakot sekä mäkiset polut oli aika tekemistä, vaikka kuinka ryömi hitaasti. Loppusiirtymän mäkiset asfaltitkaan ei ihan enää lähtenyt, kun etu alareisissä kuumotti ja virtaa ei vaan oikeen enää ollut. Persusta ei juurikaan vaivannut, vaikka vähän hellä jo olikin, Pearl Izumin hinnat alkaen vaipoilla ajan. Seuraavaan päivänä ei silti ollut mitään kummempia jumeja, vaikka jotain kyllä tiesi tehneensä.

Pieleen saattoi mennä hivenen kaikissa kohdissa, mutta ainakin veden puute on paha
  1. Vettä liian vähän. Itsellä vähänkin pidemmillä reissuilla juomarakossa 3 litraa vettä + 0,5 litran juomapullo urheilujuomaa + jauhetta jos pitää tehdä lisää + energia geelejä. Juomassa ja geeleissä jotain energiaa antavaa ja kramppeja estäviä tilpehöörejä :)
  2. Itsekin sorrun liian vähän syömiseen, koska alkaa painamaan ja pistämään jos ei pidä vähintään kahden tunnin paussia ennen urheilua
  3. Sama vika itsellä maastossa, on vaan liian mukavaa päästellä vauhdilla. Kostautuu kyllä myöhemmin :)
  4. Reissun päällä varmaan paha syödään enempää. Itse en kovin paljoa viitsi / voi syödä, kun se syöty alkaa pistämään mahassa. Joku keksi / banaani / patukka ok.
  5. Jos on liikunnallinen ja peruskunto kohdillaan, niin ei se lenkki välttämättä liian pitkä ole. Tai no, en tiedä kuinka monta sataa kilometriä ajelit :) En koe olevani mitenkään erikoisessa kunnossa, mutta viime vuonna ajoin ensimmäisen maastolenkkini koskaan ja kylmiltään meni 47km / 3:22. Ei siis ole mitään muuta fillaritaustaa kuin kersasta asti kouluun ja duuniin fillarilla, pari km per päivä.

Olisi tiedossa pari +50km maastolenkkiä. Gummit on vaihdettu paljon rullaavampiin, joten saas nähdä kuinka paljon helpompaa tulee olemaan.
Aika vauhtia oot maastossa päästänyt! Tuo lenkkini oli 60km, josta soratietä puolet ja maantietä puolet. Pyöränä on toistaiseksi joku yli kymmenen vuotta vanha markettihybridi, ajattelin kyllä lähitulevaisuudessa investoida uuteen kun nyt on vauhtiin päästy. Tarkka aika oli 3h 50min, joten keskinopeus jäi aika pieneksi. Ne lyhyemmät lenkit on ollu 18-28 km.
Peruskuntoa/liikunnallisuutta on alettu nostaa vasta heinäkuussa, joten ei varmaan vielä ole parhaalla mahdollisella tasolla :D Nyt yhden lepopäivän jälkeen ei ole enää kipeyttä jaloissa niin uskaltaa lähteä taas normilenkille.
 
Olen reilun kuukauden polkenut 1-1,5 h lenkkejä pari kolme kertaa viikossa ja eilen kokeilin pidempää 4h lenkkiä. Perse kipeytyi tasaisesti lisää toisen tunnin kohdalta lähtien ja lopussa kävi jo sietämättömäksi. Sen lisäksi pohkeet alkoivat krampata vajaan kolmen tunnin kohdalla. Seuraavana yönä heräsin kipuun reisissä ja pohkeissa.

Mikä meni eniten pieleen?
1. Liian vähän vettä mukana (loppui kahden tunnin kohdalla)
2. Ennen lenkkiä olin syönyt vain leivän
3. Syke pääsi nousemaan korkealle ensimmäisissä mäissä
4. Liian vähän evästä (kaksi banaania ja joku patukka)
5. Liian aikaisin liian pitkä lenkki

Vaatiiko vain enemmän totuttelua?

Lyhyesti vaatii. Kilsoja ja lisää kilsoja vaan alle.
Jos se nyt helppoa olis niin kaikkihan sitä tekisi.
Liian vähän vettä niin menee voimattomaksi.
Syke nyt nousee ekoissa aina vähän, ainakin mulla.
Itte en mussuta alle 4 tunnin lenkeillä mitään. Mutta jotainhan sitä alle on syötävä. Kaikille sopii vähän erilailla.
Sitten on tietenkin nää maantiehirmut, joilla on karmee etureppu ja joka tauolla patukka suussa.
Pitemmät voi aluksi vaikka tauottaa taajemmin.
 
Jos haluaisi maastopyörällä kuskata läppäriä ilman selkäreppua, niin minkälaisia vaihtoehtoja tuohon olisi? Perinteinen tavarateline on vähän rujo, mutta taitaa olla vaihtoehdot vähissä.
 
Jos haluaisi maastopyörällä kuskata läppäriä ilman selkäreppua, niin minkälaisia vaihtoehtoja tuohon olisi? Perinteinen tavarateline on vähän rujo, mutta taitaa olla vaihtoehdot vähissä.

Tsekkaa Carradicen laukut ja SQR telineet, itsellä toiminut todella hyvin.
 
Jos haluaisi maastopyörällä kuskata läppäriä ilman selkäreppua, niin minkälaisia vaihtoehtoja tuohon olisi? Perinteinen tavarateline on vähän rujo, mutta taitaa olla vaihtoehdot vähissä.
Satulaputkeen kiinnitettävät laukut kantavat max 5kg
 
Satulaputkeen kiinnitettävät laukut kantavat max 5kg

Höpsistä, Carradicen SQR kantaa 10kg, itsekin olen ajanut aika lähelle tuolla kuormalla ja hyvin kesti ryminää.

Enempää en tuollaiseen lastaisikaan kun painopiste siirtyy ylös mutta 10kg menee jo aika hemmetisti tavaraa. Oma arkikuorma läppäri, vaatteet, pumppu, työkalut jne painaa ehkä 3kg.

Itsellä tämä ja siihen SQR kiinnitys kahdessa eri fillarissa:

Cadet Saddlebag - Black
 
@erihyva laittamilta Ortliebin sivuilta löytyy myös Handlebar Bageja.
Apiduralla myös ihan toimivan näköisiä.

Se on sitten läppärin koosta kiinni, mahtuuko noihin. Oma 15,6" Lenovo P50 ydinvoimaloineen vaatisi peräkärryn :) Lisäksi omista mieltymyksistä kiinni haluaako enemmän säänkestävää retkihenkistä, vaiko hipsterimpää nahkaista nahkaviilekkeillä. Itseäni näistä ja jo ehdotetuista viehättää eniten nuo Apiduran mallit.

EDIT:
Jaa, nuo onkin todella pieniä, 25 cm x 20 cm ja vastaavaa. Ei mahdu edes Lenovon Carbon 34 cm x 23 cm sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi suurin osa moderneista läppäreistä on 14-tuumaisia tai alle, ja painoa alle 2kg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom