Pyöräily

Jos haluaa koluta Nuuksion reittejä jäykkäperäisellä 29”llä niin löytyykö oikein jotain omaa appia puhelimeen (tai ihan googlemaps)josta voisi valikoida halutun reitin ja seurata sitä?

Hyvät viitat pitäis kyllä reiteillä olla että ei varmaan tarvi gps:ää mutta jos sattuis olemaan tuollaisia valmiita settejä niin kätevä juttuhan se.

Edit: tuo reitti2000 olis mainio, siihen löytyykin GPS jälki mutta mikä olis hyväksi koettu softa tuollaisille?
Bikemapillä voi itse piirrellä haluamansa reitit: BikeMap

Bikemapissä voi ihan selaimella myös seurailla missä kohdin on menossa tai exportoida piirretyn reitin johonkin ulkoiseen sovellukseen, kuten Garminiin tai OsmAnd -kännykkäsovellukseen.
 
Bikemapillä voi itse piirrellä haluamansa reitit: BikeMap

Bikemapissä voi ihan selaimella myös seurailla missä kohdin on menossa tai exportoida piirretyn reitin johonkin ulkoiseen sovellukseen, kuten Garminiin tai OsmAnd -kännykkäsovellukseen.

Jaaha, kiitti. Ymmärtääköhän tuo myös tuollaisen GPS jäljen jos haluaa syöttää siihen jonkun muun jakaman hyväksi havaitun reitin?
 
Jaaha, kiitti. Ymmärtääköhän tuo myös tuollaisen GPS jäljen jos haluaa syöttää siihen jonkun muun jakaman hyväksi havaitun reitin?
Siellä on ylhäällä Open a GPX file -nappi. GPX-tiedostoina nuo reitit yleensä liikutellaan.
 
Tää oli varmaan sellasta fixisinkulakieltä.
En ymmärtäny mitään, mutta oletettavasti mahdollinen myyjä tajus. o_O

Lähenen neljänkymmenen vuoden rajapyykkiä ja haaveilen italialaisen pyörävalmistaja Cinellin Vigorelli-mallisesta polkupyörästä. Myykää joku minulle sellainen. Toivoisin hartaasti, että pyörässä ei olisi lommoja, mutta naarmut maalissa ei haittaa menoa. Lupaan ajaa polkupyörällä kovaa vauhtia ja käyttää sitä ahkerasti.
 
Kaivoin varastosta pitkästä aikaa maantiefillarin (hiilikuitua, suorat sarvet) ja tein viimeviikolla lyhyen hiit tyyppisen lenkin (15min), lenkin lopulla on loivaa alamäkeä ja vetäsin lähes täysillä siinä hetken ja Polarin ssykemittarin mukaan 42,8kmh oli huippu. Maximi syke 201 ja keskisyke 172.

Nyt tein pitemmän 1h13min lenkin maastofilellä (Grand Canyon 29” Speed King nakit alla) ja lopussa taas tuosta samasta kohtaa sillä erolla että nyt vauhtia oli 48,3kmh. Max syke 175 keskisyke 134.

Mitä ihmettä... tais olla edellisellä kerralla jalat tyhjinä illalla ja tuon reippaamman alun jälkeen, ja tuo suora tanko pilaamassa ilmanvastusta kun maastopyörällä pääsi selkeesti kovempaa ja jopa pienemällä sykkimisellä. Maantiepyörän geometria myös hiukan oudompi kun sillä polkee kerran vuodessa.

Pitää tehdä sama lenkki illalla jossain välissä maastopyörällä ja jos aikaan ei tällä kerralla juurikaan eroa tule niin pitäkööt tunkkinsa :D
 
Mitä ihmettä... tais olla edellisellä kerralla jalat tyhjinä illalla ja tuon reippaamman alun jälkeen, ja tuo suora tanko pilaamassa ilmanvastusta kun maastopyörällä pääsi selkeesti kovempaa ja jopa pienemällä sykkimisellä. Maantiepyörän geometria myös hiukan oudompi kun sillä polkee kerran vuodessa.
Tietysti jos se maastopyörä painaa 10-15 kg enemmän kuin kuitupyörä, niin alamäessä sillä voi toki saada kovemman vauhdin, siis jos kerkeää vain kelaamaan tappiin asti.

Mitä tulee sykkeisiin, niin noin erilaisia lenkkejä (15 min vs 1h 13 min) ei oikein voi verrata keskenään.
 
Tietysti jos se maastopyörä painaa 10-15 kg enemmän kuin kuitupyörä, niin alamäessä sillä voi toki saada kovemman vauhdin, siis jos kerkeää vain kelaamaan tappiin asti.

Mitä tulee sykkeisiin, niin noin erilaisia lenkkejä (15 min vs 1h 13 min) ei oikein voi verrata keskenään.

Totta kyllä, onhan noilla painoeroa muttei tuo Canyon kovin painava ole, olisko 5-6kg painavempi. Tuo osuus ei ole kovin pitkä joten kauaa siinä ei kerkeä vauhtia kelaamaan, 300m ehkä.

Toinen mikä muistui oli se että maantiefillarilla tehty lenkki oli illalla 2100 maissa ja herätty 0510 ja väsytti kyllä ennen kun lähdin liikkeelle, saattoi illa vähän takki tyhjänä muutenkin, reidet ainakin hapoilla.
 
5kg pyörä ja 100kg pyörä tulee alaspäin tasan samaa vauhtia. :rofl:
Saattoi olla myötätuuli. Nopea maantiepyöräily on puhdasta peesaushomoilua. Ilmanvastus ratkaisee kaiken.
 
5kg pyörä ja 100kg pyörä tulee alaspäin tasan samaa vauhtia. :rofl:
Saattoi olla myötätuuli. Nopea maantiepyöräily on puhdasta peesaushomoilua. Ilmanvastus ratkaisee kaiken.

Joo jos putoaa, mutta paksut tulee pulkalla kovempaa :)

Tuulesta en osaa sanoa, vaikuttaa eniten kyllä mutta ei jäänyt mieleen että olisi ollut paljoa eroa.

EDIT: veikkaus, paino erot maastopyörän hyväksi kumoamaan kitkaa tms, sekä suurin ero: ajoviimasta johtuen myötätuulen aistiminen vaikeampaa jälkimmäisellä kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kun oli satuloista puhetta, niin kertokaas minulle seuraava mieltäni askarruttanut asia. Maantiepyöriin yms pitkänmatkan pyöriinhän laitetaan tyypillisesti kivikovat satulat. Samalla kuitenkin näitä ajetaan pyöräilyhousuilla, joissa on pehmeät toppaukset. Mietin vaan, että mistä johtuu ettei ne pehmusteet ole suoraan siinä satulassa...?
 
5kg pyörä ja 100kg pyörä tulee alaspäin tasan samaa vauhtia. :rofl:
Saattoi olla myötätuuli. Nopea maantiepyöräily on puhdasta peesaushomoilua. Ilmanvastus ratkaisee kaiken.

Juuri sen ilmanvastuksen takia eivät tule alaspäin samaa vauhtia.

Painavammalla pyörällä on tyypillisesti suurempi ballistinen kerroin.
 
Täällä kun oli satuloista puhetta, niin kertokaas minulle seuraava mieltäni askarruttanut asia. Maantiepyöriin yms pitkänmatkan pyöriinhän laitetaan tyypillisesti kivikovat satulat. Samalla kuitenkin näitä ajetaan pyöräilyhousuilla, joissa on pehmeät toppaukset. Mietin vaan, että mistä johtuu ettei ne pehmusteet ole suoraan siinä satulassa...?

Pääasiallisesti hirtymien takia, liian pehmeä satula hiertäisi pahemmin.

Lisäksi satulasta olisi vaikea saada samalla sekä kunnolla pehmeä että kestävä. (missä kestävyys tarkoittaa kestävyyttä muunkin kuin mekaanisen rasituksen suhteen, mm. kemiallinen ja biologinen rasitus hikoamisesta yms). Housut on helpompi pestä ja vaihtaa kuin satula.
 
Eihän tiedetä kyseisen riderin reisien laktaattipitoisuutta tai VO2max arvoa kyseisen huippusuorituksen aikana. Turha arvailla. Muuttujia on 100000^12+1012.
En vain ymmärrä miten painavammalla pyörällä saa kelattua kovemman vauhdin. :rofl:
 
Saman muotoisen kappaleen vauhtiin ei massa vaikuta kun otetaan ilmanvastus huomioon. Tuossa taitaa avainasemassa olla kitka renkaiden ja päällysteen välillä, mistä tulee se lopullinen vaikutus miksi alamäkeen pyöräilevä painavampi pyörä tai pyöräilijä saavuttaa suuremman huippuvauhdin. (Tai pulkka pulkkailutapauksessa).

Omista kouluajoista on sen verta aikaa ettei ole halua lähteä todistelemaan tätä pähkinää. Epäilen kyllä vaikutuksen suuruutta tässä tapauksessa, mutta muutoin olen kyllä huomannut läskimpänä menevän kevyempien ohi alamäessä vaikka pinta-alaakin on enemmän. Ja toisekseen maastopyörän renkaiden kitka/vastus verrattuna maantie-verokkeihin on huomattava ja vastustava pinta-ala suurempi tässä tapauksessa eli ei maastopyörän pitäisi painavampanakaan mennä nopeampaa alamäkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Rullaavuudesta huomautus että maastopyörässä oli kevyesti kuvioidut renkaat 3,8bar joten ero ei ole läheskään niin suuri maantiepyörään kuin nappularenkailla ja maastopaineilla.

Kyllä sitä aika selkeesti alamäessä aina mimmikeveria nopeammin tule vaikka hänellä kapeat renkaat. 87kg vs. 53kg.
 
Kevättalvella hankin Merida Silex 400, jossa on alusta asti ollut vähän vaihteiston kanssa häikkään.

Etuvaihtaja ei tunnu toimivan oikein ja hinkkaa ketjua mielestäni liikaa. Pyörä kävi keväällä huollossakin, jossa säädetty kaikki kuntoon (ehkä)?
Tämän jälkeen olen itse ja kaverin kanssa (ohjeiden avustuksella) yrittänyt saada tuon etuvaihtajan toimimaan oikein.
Ongelmat esiintyy pienemmällä eturattaalla. Vaikuttaa, ettei tuo etuvaihtaja liiku tarpeeksi kohti runkoa, jolloin jää hinkkaamaan ketjua ~4 pienimmällä vaihteella (suurimmilla takarattailla). Toisaalta kertaalleen hypännyt ketjut tuon isoimman rattaan ylikin, en tiedä miten tuo onnistui. o_O

Olen herätellyt ajatusta vaihtaa nykyinen 2x11 setuppi 1x11 setupiksi. Itse en ajatellut tätä muutosta tehdä vaan viedä ihan liikkeeseen. Loppuisi se etuvaihtajan kanssa kärvistely sitten. :) Onko porukalla omakohtaisia kokemuksia näistä vaihdoista? Mietteitä, hyväksi koettuja välityssuhteita yms.?

Vaihteistona Shimano 105.
 
Pyörä kävi keväällä huollossakin, jossa säädetty kaikki kuntoon (ehkä)?

Ei kyllä ole jos ei etuvaihtajaa saada olemaan hinkkaamatta ketjuihin :btooth:
Pitäis se 105:kin saada kohdilleen jos ei mulla Soratkaan hinkkaa.

Edit: tarkista myös onko se vaihtaja suora ja suorassa, eli ihan ketjujen suuntainen ettei ole päässyt kääntymään tai taittumaan vaikka osuman seurauksena tms..
Rattailta pois hyppäävän ketjun aiheuttaa yleensä väärin säädetty stoppari, eli se vaihtaja nostaa ketjut pois rattaalta.

Vilkaiseppa säätöohjeet vaikka tuosta juutuubivideosta, noilla säädöillä pitäis saada se toimimaan oikein:
 
Osaako kukaan kommentoida mitään tämmöisestä XXL:n myymästä halppis pyörästä:
BITS Classic 3 Lady, naisten kaupunkipyörä - Harmaa - Citypyörät | XXL

Haussa puolisolla peruspyörä jolla hoituisi Helsingissä sunnuntai pyöräilyt. Todella halpa hinta mikä miellyttää ja epäilyttää samaan aikaan. Mitään ihmeitä ei tuolla hinnalla odoteta, mutta voiko pyörän olettaa ihan perus turvallinen, eikä hajoa kesken ajon? :-D

Endiksi etsittiin Kierrätyskeskuksesta ja Tori.fi:stä, mutta varsinkin jälkinmäisessä ärsyttää suorastaan tarjonnan paljous. Jokaista pitäisi kuitenkin käydä paikan päällä katsomassa. Ja mistäs tuosta maallikko tietää onko myytävä pyörä ihan yhtä halppis kamaa kuin tämä uutena myytävä.
 
Kevättalvella hankin Merida Silex 400, jossa on alusta asti ollut vähän vaihteiston kanssa häikkään.

Etuvaihtaja ei tunnu toimivan oikein ja hinkkaa ketjua mielestäni liikaa. Pyörä kävi keväällä huollossakin, jossa säädetty kaikki kuntoon (ehkä)?
Tämän jälkeen olen itse ja kaverin kanssa (ohjeiden avustuksella) yrittänyt saada tuon etuvaihtajan toimimaan oikein.
Ongelmat esiintyy pienemmällä eturattaalla. Vaikuttaa, ettei tuo etuvaihtaja liiku tarpeeksi kohti runkoa, jolloin jää hinkkaamaan ketjua ~4 pienimmällä vaihteella (suurimmilla takarattailla). Toisaalta kertaalleen hypännyt ketjut tuon isoimman rattaan ylikin, en tiedä miten tuo onnistui. o_O

Olen herätellyt ajatusta vaihtaa nykyinen 2x11 setuppi 1x11 setupiksi. Itse en ajatellut tätä muutosta tehdä vaan viedä ihan liikkeeseen. Loppuisi se etuvaihtajan kanssa kärvistely sitten. :) Onko porukalla omakohtaisia kokemuksia näistä vaihdoista? Mietteitä, hyväksi koettuja välityssuhteita yms.?

Vaihteistona Shimano 105.
Kyseessä Shimanon sarjoille tyypillinen half shift/ half click.

Puolinaksu ratkaisee ongelman.
 
Osaako kukaan kommentoida mitään tämmöisestä XXL:n myymästä halppis pyörästä:
BITS Classic 3 Lady, naisten kaupunkipyörä - Harmaa - Citypyörät | XXL

Haussa puolisolla peruspyörä jolla hoituisi Helsingissä sunnuntai pyöräilyt. Todella halpa hinta mikä miellyttää ja epäilyttää samaan aikaan. Mitään ihmeitä ei tuolla hinnalla odoteta, mutta voiko pyörän olettaa ihan perus turvallinen, eikä hajoa kesken ajon? :-D

Endiksi etsittiin Kierrätyskeskuksesta ja Tori.fi:stä, mutta varsinkin jälkinmäisessä ärsyttää suorastaan tarjonnan paljous. Jokaista pitäisi kuitenkin käydä paikan päällä katsomassa. Ja mistäs tuosta maallikko tietää onko myytävä pyörä ihan yhtä halppis kamaa kuin tämä uutena myytävä.

Kannattaa unohtaa nuo XXLn romut ja ostaa kerralla kunnon pyörä jolla ajelee seuraavat 20 vuotta.
 
Olen herätellyt ajatusta vaihtaa nykyinen 2x11 setuppi 1x11 setupiksi. Itse en ajatellut tätä muutosta tehdä vaan viedä ihan liikkeeseen. Loppuisi se etuvaihtajan kanssa kärvistely sitten. :) Onko porukalla omakohtaisia kokemuksia näistä vaihdoista? Mietteitä, hyväksi koettuja välityssuhteita yms.?

Vaihteistona Shimano 105.

Jos puhdasta katuajoa niin mä en vaihtaisi 1x voimansiirtoon. Itsellä ainakin 44 hampainen edessä loppuu kesken yksinkin ajaessa. Ei usein mutta silloin tällöin. Ja taas isommissa ylämäissä liian iso 32-11 takapakan kanssa, jos haluaa vähän säästellä ja mennä rauhaksiin.
40 hampaisia näyttävät 1x cycloissa suosivan jos sellaisen välttämättä haluaa.
 
Kevättalvella hankin Merida Silex 400, jossa on alusta asti ollut vähän vaihteiston kanssa häikkään.

Etuvaihtaja ei tunnu toimivan oikein ja hinkkaa ketjua mielestäni liikaa. Pyörä kävi keväällä huollossakin, jossa säädetty kaikki kuntoon (ehkä)?
Tämän jälkeen olen itse ja kaverin kanssa (ohjeiden avustuksella) yrittänyt saada tuon etuvaihtajan toimimaan oikein.
Ongelmat esiintyy pienemmällä eturattaalla. Vaikuttaa, ettei tuo etuvaihtaja liiku tarpeeksi kohti runkoa, jolloin jää hinkkaamaan ketjua ~4 pienimmällä vaihteella (suurimmilla takarattailla). Toisaalta kertaalleen hypännyt ketjut tuon isoimman rattaan ylikin, en tiedä miten tuo onnistui. o_O

Olen herätellyt ajatusta vaihtaa nykyinen 2x11 setuppi 1x11 setupiksi. Itse en ajatellut tätä muutosta tehdä vaan viedä ihan liikkeeseen. Loppuisi se etuvaihtajan kanssa kärvistely sitten. :) Onko porukalla omakohtaisia kokemuksia näistä vaihdoista? Mietteitä, hyväksi koettuja välityssuhteita yms.?

Vaihteistona Shimano 105.

Vaijerit kuluvat kuoren sisään jolloin ne pitää osata säätää. Jos ei osaa niin voivoi... :facepalm: Ne on säädetty huollossa päin vittua, koska rajoitinruuvi estää ketjua hyppäämästä yli rattaiden.
 
Jos puhdasta katuajoa niin mä en vaihtaisi 1x voimansiirtoon. Itsellä ainakin 44 hampainen edessä loppuu kesken yksinkin ajaessa. Ei usein mutta silloin tällöin. Ja taas isommissa ylämäissä liian iso 32-11 takapakan kanssa, jos haluaa vähän säästellä ja mennä rauhaksiin.
40 hampaisia näyttävät 1x cycloissa suosivan jos sellaisen välttämättä haluaa.

Samantein helvettiin koko takapakka ja 1x1 1:1 - välityksellä. Ei tarvitse säätää vaihteita. TMTssä tulee toki tappioita, mutta jos ego kestää ohittelevät 3x8 - mankelistit niin suosittelen. :cigar2:
 
Olen herätellyt ajatusta vaihtaa nykyinen 2x11 setuppi 1x11 setupiksi. Itse en ajatellut tätä muutosta tehdä vaan viedä ihan liikkeeseen. Loppuisi se etuvaihtajan kanssa kärvistely sitten. :) Onko porukalla omakohtaisia kokemuksia näistä vaihdoista? Mietteitä, hyväksi koettuja välityssuhteita yms.?

Vaihteistona Shimano 105.

Omassa cylocrossarissani 1x11, 40 x (11-42), sram apex-osasarja.

Tuo suurin vaihde 40/11 on ihan tarpeeksi pyörässä jolla ajaa lähinnä arkiajoa, toki jyrkissä alamäissä loppuu selvästi kesken, mutta eipä sillä juuri väliä ole että lukonmäkea alas polkiessa sen parinkymmenen sekunnin ajan pääsee vaan 60km/h eikä 66km/h tms.

40/42 on myös jo oikein mukava ylämäkivaihde.


Mutta tuollainen 11-42-pakka vaatinee takavaihtajaa joka on suunniteltu toimimaan sen kanssa - joku vakio-105 ei ehkä tuollaisen pakan kanssa toimi, ja jollain 40/32-välityksellä pienin vaihde voisi käydä sunnuntaipyöräilijälle vähän raskaaksi mäkisemmällä seudulle.

Jopa tuossa omassa pyörässäni jossa koko systeemi on ihan suunniteltu 1x:ksi, siellä on välissä pari vaihdetta jotka ovat hyvin tarkkoja takavaihtajan oikeista säädöistä.
 
Kannattaa unohtaa nuo XXLn romut ja ostaa kerralla kunnon pyörä jolla ajelee seuraavat 20 vuotta.

:facepalm:

Pyörästä ei tee romua se, missä liikkeessä se myydään.


Ja ei muutenkaan ole mitään järkeä ostaa pyörää ajatuksella että se on ainoa pyörä mitä tarvii seuraavat 20 vuotta. Erilaisiin käyttötarkoituksiin on erilaisia pyöriä ja pyörät kehittyvät.
 
:facepalm:

Pyörästä ei tee romua se, missä liikkeessä se myydään.


Ja ei muutenkaan ole mitään järkeä ostaa pyörää ajatuksella että se on ainoa pyörä mitä tarvii seuraavat 20 vuotta. Erilaisiin käyttötarkoituksiin on erilaisia pyöriä ja pyörät kehittyvät.

Jep. Joka vuosi uusi ritsa ja vanha metallinkeräykseen? Luonto kiittää. Kyllä samalla pyörällä pitää ajaa se 10v+. Ja mihinkäs se runko siitä kuluu?

Kyllä itse kartan näitä white-pyöriä. Täynnä suunnitteluvirheitä. Komponentit ok. Shimanoa ja SRAMia. Mutta tärkein eli runko on jonkun kännisen norjalaisen suunnittelema. :facepalm:
 
Jep. Joka vuosi uusi ritsa ja vanha metallinkeräykseen? Luonto kiittää.

Todella typerää olkiukkoilua.

Kyllä samalla pyörällä pitää ajaa se 10v+. Ja mihinkäs se runko siitä kuluu?

Runko kyllä kuluu ihan käytön rasituksista, ja alumiini voi väsyä ja teräsrunko voi myös ruostua.

Ja kun ihmisen paino, kunto ja liikkumistottumukset voivat vuosien varrella muuttua aika paljon niin sama runko ei välttämättä todellakaan ole optimaalinen 20 vuoden ajalle.

Kyllä itse kartan näitä white-pyöriä. Täynnä suunnitteluvirheitä. Komponentit ok. Shimanoa ja SRAMia. Mutta tärkein eli runko on jonkun kännisen norjalaisen suunnittelema. :facepalm:

Mistähän suunnitteluvirheistä nyt oikein puhut?

Paistaa nyt aika vahvasti läpi elitismi ja asioiden perusteeton dissaaminen merkin perusteella.

Ja Shimano tekee erittäin eritasoisia osia. Se, että joku osa on Shimanoa ei takaa yhtään mitään sen osan laadusta.

Ja pyörä mistä tässä puhuttiin ei edes ole White-merkkinen.
 
Viimeksi muokattu:
:facepalm:

Pyörästä ei tee romua se, missä liikkeessä se myydään.


Ja ei muutenkaan ole mitään järkeä ostaa pyörää ajatuksella että se on ainoa pyörä mitä tarvii seuraavat 20 vuotta. Erilaisiin käyttötarkoituksiin on erilaisia pyöriä ja pyörät kehittyvät.

Näin. Kun tarkoitus on lähinnä hankkia edullinen ja Helsingin lähiympäristön tutkimiseen soveltuva "sunnuntaipyörä" niin emme oikein näe tarkoituksenmukaiseksi maksaa useita satoja euroja tässä vaiheessa. Jos puoliso sitten innostuu ihan tosissaan pyöräilemään niin, sitten pyörän voi myydä ja ostaa paremman tilalle.

Itselläni on vieläkin himassa Crescentin valmistama pyörä jonka vanhemmat osti olisiko vuonna 2001 tai 2002. Crescsent ei taida olla ihan samanlainen halppismerkki, vaan ruotsalainen ihan ok pyörä? Mutta pienellä käytöllä tuo on nämä ajat ollut ja hyvin kestänyt.

Lähinnä tuossa halvassa XXL:n pyörässä mietityttää turvallisuus. Tuskin nuo sentään ajon alla kesken kaiken katkeaa?
 
Lähinnä tuossa halvassa XXL:n pyörässä mietityttää turvallisuus. Tuskin nuo sentään ajon alla kesken kaiken katkeaa?

En muista lukeneeni uutisia ajossa katkelleista pyöristä muiden kuin Jopojen osalta.

Ja tuo pyörä on joka tapauksessa joka suhteessa muutenkin aika paljon parempi kuin Jopo, vaikka hintaluokka on sama tai jopa halvempi.
 
Todella typerää olkiukkoilua.



Runko kyllä kuluu ihan käytön rasituksista, ja alumiini voi väsyä ja teräsrunko voi myös ruostua.

Ja kun ihmisen paino, kunto ja liikkumistottumukset voivat vuosien varrella muuttua aika paljon niin sama runko ei välttämättä todellakaan ole optimaalinen 20 vuoden ajalle.



Mistähän suunnitteluvirheistä nyt oikein puhut?

Paistaa nyt aika vahvasti läpi elitismi ja asioiden perusteeton dissaaminen merkin perusteella.

Ja Shimano tekee erittäin eritasoisia osia. Se, että joku osa on Shimanoa ei takaa yhtään mitään sen osan laadusta.

Ja pyörä mistä tässä puhuttiin ei edes ole White-merkkinen.

Kritisoin tätä kulutushysteriaa. Meneillään olevassa gravelkiimassa porukka ostaa nurkat täyteen jotain maantiepyöriä 47mm renkailla ja hydrojarruilla. :rofl::rofl::rofl:

Itsellä läski riittäisi omiin ajoihin 100%. En tarvitse maantiepyörää oikeastaan mihinkään. Enpä sitä viitsi myydäkään vaikka ajoa ei kerry. Yhdellä pyörällä pärjää eli läskillä. Sitten jos joskus runko napsahtaa poikki niin ostellaan uutta.

Muissa pyörissä on renkaat liian kapoiset. Silloin toki tarvitsee nurkat täyteen pyöriä.
- Maantiepyörä
- Syslo
- Gravel grinder
- TT-pyörä
- Jäykkäperä 29
- Täysjousto 27.5 juurakkoon
- Plussapyörä 27.5+
- Sinkula / fixi hipsterihommiin
- Hybridi kauppapyöräksi.
- ...
Näissä kaikissä pyörissä on liian kapeat renkaat.

Itselle riittää yksi pyörä. Läskipyörä.

Toki MTB maratoneilla tulee lunta tupaan hiilikuitutäpäreiltä. Who cares?

Jos haluaa hinkata sisällä trainerilla Swiftin bittimaailmassa. Siitä vaan. Itse mieluummin ajelen läskilläni keväthangilla hymy huulilla. Ja kesäisin poluilla. Myös hymy huulilla. :)
 
Näin. Kun tarkoitus on lähinnä hankkia edullinen ja Helsingin lähiympäristön tutkimiseen soveltuva "sunnuntaipyörä" niin emme oikein näe tarkoituksenmukaiseksi maksaa useita satoja euroja tässä vaiheessa. Jos puoliso sitten innostuu ihan tosissaan pyöräilemään niin, sitten pyörän voi myydä ja ostaa paremman tilalle.

Itselläni on vieläkin himassa Crescentin valmistama pyörä jonka vanhemmat osti olisiko vuonna 2001 tai 2002. Crescsent ei taida olla ihan samanlainen halppismerkki, vaan ruotsalainen ihan ok pyörä? Mutta pienellä käytöllä tuo on nämä ajat ollut ja hyvin kestänyt.

Lähinnä tuossa halvassa XXL:n pyörässä mietityttää turvallisuus. Tuskin nuo sentään ajon alla kesken kaiken katkeaa?

Tuossa kun on napavaihteet ja V-jarrut, niin siinä ei montaa paikkaa ole mihin probleemoja voi ilmestyä. Vaihteetkin näytti olevan Shimanon Nexukset, mitä on melkein kaikissa napavaihteisissa pyörissä, pienellä ajolla kestää vuosikymmenen tai toisenkin. V-jarrutekniikka on niin yksinkertaista, että sen osaa kiinalainen halpavalmistajakin tehdä. Vaimon fillarissa on saman valmistajan (Alhonga) V-jarrut, toimii, mutta palautusjouset on vähän (p)onnettomat. Luultavasti nekin pienellä käytöllä kestää kuitenkin pitkään, ja uusia v-jarrusarjoja saa kympillä tai parilla per pää. Haarukka näyttää olevan HiTen terästä, joten murtumisriski sen osalta aika olematon, rungon toimittaa luultavasti joku Kiinalainen bulkkivalmistaja, ja samaa runkoa menee suurella todennäköisyydellä aika moniin eri pyöriin, myös kalliimpiin. Tulis kalliimmaksi valmistaa erikseen paskoja runkoja halpispyöriin kuin tuupata liukuhihalta sellaista kamaa mitä menee myös pikkuisen parempiinkin.

Satunnaiseen ajeluun tuo fillari luultavasti toimii ihan kivasti ilman suurempia ongelmia.
 
En muista lukeneeni uutisia ajossa katkelleista pyöristä muiden kuin Jopojen osalta.

Ja tuo pyörä on joka tapauksessa joka suhteessa muutenkin aika paljon parempi kuin Jopo, vaikka hintaluokka on sama tai jopa halvempi.

Tuossa kun on napavaihteet ja V-jarrut, niin siinä ei montaa paikkaa ole mihin probleemoja voi ilmestyä. Vaihteetkin näytti olevan Shimanon Nexukset, mitä on melkein kaikissa napavaihteisissa pyörissä, pienellä ajolla kestää vuosikymmenen tai toisenkin. V-jarrutekniikka on niin yksinkertaista, että sen osaa kiinalainen halpavalmistajakin tehdä. Vaimon fillarissa on saman valmistajan (Alhonga) V-jarrut, toimii, mutta palautusjouset on vähän (p)onnettomat. Luultavasti nekin pienellä käytöllä kestää kuitenkin pitkään, ja uusia v-jarrusarjoja saa kympillä tai parilla per pää. Haarukka näyttää olevan HiTen terästä, joten murtumisriski sen osalta aika olematon, rungon toimittaa luultavasti joku Kiinalainen bulkkivalmistaja, ja samaa runkoa menee suurella todennäköisyydellä aika moniin eri pyöriin, myös kalliimpiin. Tulis kalliimmaksi valmistaa erikseen paskoja runkoja halpispyöriin kuin tuupata liukuhihalta sellaista kamaa mitä menee myös pikkuisen parempiinkin.

Satunnaiseen ajeluun tuo fillari luultavasti toimii ihan kivasti ilman suurempia ongelmia.

Kiitos vastauksista! Puoliso käynee tuota tsekkailemassa. Toivottavasti XXL antaa noita edes jotenkin hieman ajossa kokeilla. Kierrätyskeskuksesta jo melkein pyörän nappasimme mukaan, mutta pieni testiajo paljasti, että pyörä ei ollutkaan hänelle sopiva.
 
Kiitos vastauksista! Puoliso käynee tuota tsekkailemassa. Toivottavasti XXL antaa noita edes jotenkin hieman ajossa kokeilla. Kierrätyskeskuksesta jo melkein pyörän nappasimme mukaan, mutta pieni testiajo paljasti, että pyörä ei ollutkaan hänelle sopiva.
yleensä antavat pihalle tehdä testilenkin.
 
Mä en ymmärä vihaa noita whiten pyöriä vastaan. Mulla on nyt alla whiten hybridi, koska samaan rahaan en sitä ostaessa saannut mm.nestejarruja. Muutenkin whitessa tuntui saavan samaan rahaan parempaa komponenttia. 5 vuotta pyörä toiminut ilman moitteita.
 
Kritisoin tätä kulutushysteriaa. Meneillään olevassa gravelkiimassa porukka ostaa nurkat täyteen jotain maantiepyöriä 47mm renkailla ja hydrojarruilla. :rofl::rofl::rofl:

Itsellä läski riittäisi omiin ajoihin 100%. En tarvitse maantiepyörää oikeastaan mihinkään. Enpä sitä viitsi myydäkään vaikka ajoa ei kerry. Yhdellä pyörällä pärjää eli läskillä. Sitten jos joskus runko napsahtaa poikki niin ostellaan uutta.

Muissa pyörissä on renkaat liian kapoiset. Silloin toki tarvitsee nurkat täyteen pyöriä.
- Maantiepyörä
- Syslo
- Gravel grinder
- TT-pyörä
- Jäykkäperä 29
- Täysjousto 27.5 juurakkoon
- Plussapyörä 27.5+
- Sinkula / fixi hipsterihommiin
- Hybridi kauppapyöräksi.
- ...
Näissä kaikissä pyörissä on liian kapeat renkaat.

Itselle riittää yksi pyörä. Läskipyörä.

Toki MTB maratoneilla tulee lunta tupaan hiilikuitutäpäreiltä. Who cares?

Jos haluaa hinkata sisällä trainerilla Swiftin bittimaailmassa. Siitä vaan. Itse mieluummin ajelen läskilläni keväthangilla hymy huulilla. Ja kesäisin poluilla. Myös hymy huulilla. :)

Onhan se tietynlaista mielen köyhyyttä ajella sillä keväthankipyörällä ympäri vuoden.
 
Kritisoin tätä kulutushysteriaa. Meneillään olevassa gravelkiimassa porukka ostaa nurkat täyteen jotain maantiepyöriä 47mm renkailla ja hydrojarruilla. :rofl::rofl::rofl:

Itsellä läski riittäisi omiin ajoihin 100%. En tarvitse maantiepyörää oikeastaan mihinkään. Enpä sitä viitsi myydäkään vaikka ajoa ei kerry. Yhdellä pyörällä pärjää eli läskillä. Sitten jos joskus runko napsahtaa poikki niin ostellaan uutta.

Muissa pyörissä on renkaat liian kapoiset. Silloin toki tarvitsee nurkat täyteen pyöriä.
- Maantiepyörä
- Syslo
- Gravel grinder
- TT-pyörä
- Jäykkäperä 29
- Täysjousto 27.5 juurakkoon
- Plussapyörä 27.5+
- Sinkula / fixi hipsterihommiin
- Hybridi kauppapyöräksi.
- ...
Näissä kaikissä pyörissä on liian kapeat renkaat.

Itselle riittää yksi pyörä. Läskipyörä.

Toki MTB maratoneilla tulee lunta tupaan hiilikuitutäpäreiltä. Who cares?

... ja typerä olkiukkoilu senkun jatkuu.

n. 9 kuukautta vuodesta kaikki maantie-harrasteajelut sekä työmatkat/hyötyajot yms. on todella paljon mukavampaa tehdä pyörällä jonka renkaat vanteineen painaa n. 2kg kuin läskillä jonka ajo-ominaisuudet on samaa tasoa traktorin kanssa. Ja sama cc-/gg-pyörä toimii näihin kaikkiin, tosin jotta ajaminen kaikissa olosuhteissa olisi oikein kivaa, haluaa vaihdella renkaita vuodenajan mukaan. (ja jos ei jaksa vaihdella renkaita vanteiltaan, sitten hankkii parit vanteet)

Triathlonkisoissa pärjäämiseen sitten tarvii TT-pyörän.

Jos haluaa ajella maastossa/metsäpoluilla, sitten jonkinlaisen maastopyörän, läski on maastopyörän alalaji.

Jos haluaa hinkata sisällä trainerilla Swiftin bittimaailmassa. Siitä vaan. Itse mieluummin ajelen läskilläni keväthangilla hymy huulilla. Ja kesäisin poluilla. Myös hymy huulilla. :)

Paljon fiksumpaa siellä hangella on mennä suksilla kuin pyörällä.
 
Paljon fiksumpaa siellä hangella on mennä suksilla kuin pyörällä.
Paitsi, että talvisella pyöräreissulla on semi ikävää kuljettaa pyörän selässä itsensä lisäksi suksia + viskata se pyörä selkään hiihdon ajaksi. Ymmärrän tokin pointin, mutta läski on talvisin hyvä kulkine etenkin, jos seudulla on enemmän lunta ja hankiaisia (pohjoisessa siis).
 
Mä en ymmärä vihaa noita whiten pyöriä vastaan. Mulla on nyt alla whiten hybridi, koska samaan rahaan en sitä ostaessa saannut mm.nestejarruja. Muutenkin whitessa tuntui saavan samaan rahaan parempaa komponenttia. 5 vuotta pyörä toiminut ilman moitteita.
Parempia ne on ajaa kaikkialla muualla kuin umpihangessa verrattuna yhteenkään läskipyörään;)
 
... ja typerä olkiukkoilu senkun jatkuu.

n. 9 kuukautta vuodesta kaikki maantie-harrasteajelut sekä työmatkat/hyötyajot yms. on todella paljon mukavampaa tehdä pyörällä jonka renkaat vanteineen painaa n. 2kg kuin läskillä jonka ajo-ominaisuudet on samaa tasoa traktorin kanssa. Ja sama cc-/gg-pyörä toimii näihin kaikkiin, tosin jotta ajaminen kaikissa olosuhteissa olisi oikein kivaa, haluaa vaihdella renkaita vuodenajan mukaan. (ja jos ei jaksa vaihdella renkaita vanteiltaan, sitten hankkii parit vanteet)

Triathlonkisoissa pärjäämiseen sitten tarvii TT-pyörän.

Jos haluaa ajella maastossa/metsäpoluilla, sitten jonkinlaisen maastopyörän, läski on maastopyörän alalaji.



Paljon fiksumpaa siellä hangella on mennä suksilla kuin pyörällä.

Tämä gravelkiima on kyllä täysin käsittämätöntä. Sillä kippurasarvisella jollain 45mm renkailla ei tee yhtään mitään semiteknisillä poluilla. Maantiellä liian hidas.

Hybrideissä on taas liian kapoiset renkaat ja yleensä joku halpa pomppukeppi keulassa. Ei tee mitään poluilla. Liian hidas maantiellä.

Nythän nämä sporttiläskit kuten Dude 4" renkailla ja pomppukepillä on yleistyneet. Mikä on sääli...
 
Tämä gravelkiima on kyllä täysin käsittämätöntä. Sillä kippurasarvisella jollain 45mm renkailla ei tee yhtään mitään semiteknisillä poluilla. Maantiellä liian hidas.

En ole missään vaiheessa ehdottanut kippurasarvista pienille metsäpoluille. Eikä moni muukaan.

Ja cyclocross-pyörään saa alle n. 25-milliset slicksit jolloin se ei häviä keskimääräiselle perusmaantiepyörälle käytännössä mitenkään maantieajossa.

Sen sijaan se on todella paljon nopeampi, paremmin kiihtyvä sekä ketterämpi kuin mikään läski.

Ja jollain esimerkiksi 35mm continental cx speedeillä cyclocross-/gravel-tyyppinen pyörä on ylivoimaisesti nopein ja paras pyörätyyppi hiekkateille. Suomessa on aika paljon hiekkateitä.

Ja jos jostain "kiimasta" puhutaan niin se "kiima" on kyllä läskipyöriä kohtaan. cc/gg-pyörä on järkevä yleispyörä kaikenlaisille teille, läskipyörä on suo-/talvipyörä ja sitten ihmiset typeryyksissäään ostavat niitä ihan erilaiseen käyttöön jossa se on vaan kankea, kömpelö ja hidas.

Hybrideissä on taas liian kapoiset renkaat ja yleensä joku halpa pomppukeppi keulassa. Ei tee mitään poluilla. Liian hidas maantiellä.

Niin, enkä ole sellaista kenellekään suositellutkaan.

Jospa yrittäisit joskus vaikka lukea ja ymmärtää ne viestit, joihin vastaat?
 
Viimeksi muokattu:
Jos vain yksi pyörä (oma käyttö + näkemys) niin ehdottomasti 29" jäykkis hyvin rullaavilla renkailla, polut, tiet, ei maastoa niinkään.

Tosin mieli tekisi toiseksi revittelypyöräksi tällaista;

Roadlite CF 9.0 LTD

Mutta meikäläisen edellisistä viesteistä huomaa että meni vähän nopeushuuma pipariksi pyörien välisten erojen suhteen.

Cyclocrossit jne ymmärrän hyvin jos olisi geometriaan tottunut, nyt tullut vain mukavuuden haluiseksi eikä ole kaivannut muuta tuon 29" Grand Canyonin seuraksi. Maantiepyörä toki alle jos sen tyyppista ajoa olisi paljon. Vaikka sitä mieltä kyllä olen että tallissa pitäis olla erilaista menopeliä tilanteen ja lompakon mukaan.

Itseasiassa nyt kaipaisin eniten jotain Tunturi Jääkäri tyylista vehjettä jossa lastenistuin tarakalla, voisi säästellä ykköspyörää omiin lenkkeihin.

Ostetaan: hyväkuntoinen Jääkäri / Oiva tms.
Myydään: hiilikuiturunkoinen Merida maantiepyörä, vähän ajettu.
 
Tämä gravelkiima on kyllä täysin käsittämätöntä.
Gravel ei eroa juuri mitenkään cyclocrossista ja niitä on ollut iät ja ajat. GG/CC on ehdottomasti paras pyörä ympärivuotiseen ajoon, niin asfaltilla, hiekkateillä, kuin soralla. Gravelpyörä nyt on muutenkin lähinnä vain uudelleen brändätty CC. Toki joitakin eroja on, esim. korkeampi ajoasento.

Läskikiimahan se vasta onkin käsittämätöntä. Jos metsässä haluaa vetää polkuja pitkin, niin maastopyörä on parempi, ketterämpi, nopeampi. Jos asfaltilla haluaa mennä, niin CC/GG/maantiepyörä on 10 kertaa parempi. Hiekka/sorateillä CC/GG kulkee heittämällä paremmin kuin läski. CC/GG esim. 42mm talvirenkailla hakkaa normaalissa talvikelissä läskin kuin läskin. Sitten jos sitä auraamatonta lunta alkaa olla enemmän, niin sitten vasta läskikumeista on hyödyksi.
 
En ole missään vaiheessa ehdottanut kippurasarvista pienille metsäpoluille. Eikä moni muukaan.

Ja cyclocross-pyörään saa alle n. 25-milliset slicksit jolloin se ei häviä keskimääräiselle perusmaantiepyörälle käytännössä mitenkään maantieajossa.

Sen sijaan se on todella paljon nopeampi, paremmin kiihtyvä sekä ketterämpi kuin mikään läski.

Ja jollain esimerkiksi 35mm continental cx speedeillä cyclocross-/gravel-tyyppinen pyörä on ylivoimaisesti nopein ja paras pyörätyyppi hiekkateille. Suomessa on aika paljon hiekkateitä.

Toki jos nopeus on pääasia. Niin silloin nämä kapoiset renkaat on nopeampia.

Kun ajelen hiekkateitä läskillä niin huomaan aika usein kivoja polkuja mihin on mukava mennä ajelemaan. Kummasti se mieli lepää rauhallisessa metsässä polkuja ajellessa kuin jollain hiekkatiellä/maantiellä kippurasarvisella hinkatessa. En jollain gravel grinderillä edes harkitsisi muuta kuin superhelppoa kangaspolkua.

Riippuu missä asuu. Jos asuu jossain Helsingissä missä ei ole kunnon metsää. Niin toki kapoiset renkaat riittävät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom