Pyöräily

Pienempi pyörivä massa on vain yksi litkuttamisen eduista, mutta suurin etu kuitenkin se että litku paikkaa pienet reiät kumesta itsekseen. Tämä mahdollistaa myös pienemmillä paineilla ajamisen ilman, että juuri mainitsemasi snake bite pääsee yllättämään kun ei ole sisuria mitä puhkaista renkaan ja vanteen väliin. Pienemmät paineet myös parantaa pitoa kun rengas pääsee paremmin muotoutumaan ajettavaan pintaan. Toki litkua voi laittaa myös sisurin sisään jos vanteet eivät ole tubeless-yhteensopivat.

Jos tuota kylkien hiertymistä esiintyy paljonkin niin suosittelen katsomaan sopivammalla kylkisuojauksella olevia kumeja. Jumbo Jimistä SnakeSkin-mallia, Maxxisilta EXO:a ja/tai Double Downia jos saatavilla jne.
 
Olisko suositella (edullisia) kiinteitä, tai vastaavia, lokasuojia sekä eteen ja taakse tavaratelinettä 29” maastopyörään?

Eli kakkosfillarin (29” Nishiki Bigfoot muutamien vuosien takaa) voisi valjastaa tuollaiseen tylsempään käyttöön ja siirtää siihen lastenistuimen telakan myös. Mikäli tarakan kanssa mahtuu.
 
Pistin maantiekonkeliini kiinankuitutolpan ja kiinankuitusatulan. Vanha oli vain yhden lenkin takapuolen alla, ja yllättävän hyvin silläkin kesti, vasta viimeisellä tunnilla viiden tunnin lenkillä alkoi tekemään pahaa sillä istuminen. Jos uudesta saisi mukavamman pitkillä matkoilla ja samalla säästäisi myös vähän painosta. Lisäksi uudessa keskellä aukko niin pallipaine oletettavasti pienempi.

Yhteensä painoa uudella yhdistelmällä n. 250 g. (125g+125g) ja vanhassa kuitu (200g) +penkkiyhdistelmässä (350g) painoa n. 550g. Erittäin ohuet toppaukset mutta kesti ainakin eilisen 1h 40 min lenkin. Saas nähdä mitä tästä tulee.
Mistä ostit ja mitä kustantaa tuollainen setti?
 
Olisiko hyviä tipsejä ensimmäistä "kunnon" pyörää ostavalle tämän hetken markkinoilla kun puhutaan täysjoustosta max 2000€ 27,5" tai 29"
Seuraavia merkkejä olen katsellut, mutta lähinnä käytännön kokemus kiinnostaisi.
Cube,Radon,Canyon,Orbea, Mondraker , ehkä kona joka ainakin tällä hetkellä menee budjetin yli.

Montaahan mallia ei kyseisistä merkeistä mene alle tuon 2000 hintahaarukkaan, mutta kokeillaan nyt onnea.
Sitten on tietysti tämä arvosteluissa kehuttu https://www.gooutdoors.co.uk/15903687/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-15903687 , mitä tuntuu olevan käytännössä mahdotonta tilata suomeen.
 
Olisiko hyviä tipsejä ensimmäistä "kunnon" pyörää ostavalle tämän hetken markkinoilla kun puhutaan täysjoustosta max 2000€ 27,5" tai 29"
Seuraavia merkkejä olen katsellut, mutta lähinnä käytännön kokemus kiinnostaisi.
Cube,Radon,Canyon,Orbea, Mondraker , ehkä kona joka ainakin tällä hetkellä menee budjetin yli.

Montaahan mallia ei kyseisistä merkeistä mene alle tuon 2000 hintahaarukkaan, mutta kokeillaan nyt onnea.
Sitten on tietysti tämä arvosteluissa kehuttu https://www.gooutdoors.co.uk/15903687/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-15903687 , mitä tuntuu olevan käytännössä mahdotonta tilata suomeen.

Ootko käytettyä harkinnut? Ei ainakaan harmita, jos kaatuilee aluksi. Ja osat ihan eri luokkaa, kuin uudessa tuolla budjetilla :) Esim tuossa jonkun verran alle 2000e.

Santa cruz bronson C v1 pori
 
Olisiko hyviä tipsejä ensimmäistä "kunnon" pyörää ostavalle tämän hetken markkinoilla kun puhutaan täysjoustosta max 2000€ 27,5" tai 29"
Seuraavia merkkejä olen katsellut, mutta lähinnä käytännön kokemus kiinnostaisi.
Cube,Radon,Canyon,Orbea, Mondraker , ehkä kona joka ainakin tällä hetkellä menee budjetin yli.

Montaahan mallia ei kyseisistä merkeistä mene alle tuon 2000 hintahaarukkaan, mutta kokeillaan nyt onnea.
Sitten on tietysti tämä arvosteluissa kehuttu https://www.gooutdoors.co.uk/15903687/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-15903687 , mitä tuntuu olevan käytännössä mahdotonta tilata suomeen.

Rotkossa eli Canyonissa ja Mondrakerissa nykyaikaiset geot. Rotkon tosin joutunee testaamatta ostamaan, ellei joku lainaa. Orbea kallis, Cubet ja Radonit tuppaa olemaan vähän "vanhanaikaisia", vaikka ihan hyviä hintaisikseen ovatkin. Jos alle 2000€ on tiukka niin Rotko.
 
Rotkossa eli Canyonissa ja Mondrakerissa nykyaikaiset geot. Rotkon tosin joutunee testaamatta ostamaan, ellei joku lainaa. Orbea kallis, Cubet ja Radonit tuppaa olemaan vähän "vanhanaikaisia", vaikka ihan hyviä hintaisikseen ovatkin. Jos alle 2000€ on tiukka niin Rotko.
Vähän pilkun viilausta, mutta oikea suomennos on Kanjoni, ei Rotko ;)
 
Tämä selventää asiaa. En tiennyt mitä maastopyöräpiireissä keskustellaan.
En tiedä minäkään. Sen sijaan huvittaa ja ehkä vähän ärsyttääkin, että miksi noita pitää muutella yhtään miksikään? Se on kuitenkin tuotteen merkki, ei suomennettava termi. Se on siis Canyon. Ei rotko, ei kanjoni, ei oja, eikä mikään muukaan hassunhauska nimitys. Tämä saattaisi tosin kuulua paremminkin "mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjuun, joten se siitä. :D
 
En tiedä minäkään. Sen sijaan huvittaa ja ehkä vähän ärsyttääkin, että miksi noita pitää muutella yhtään miksikään? Se on kuitenkin tuotteen merkki, ei suomennettava termi. Se on siis Canyon. Ei rotko, ei kanjoni, ei oja, eikä mikään muukaan hassunhauska nimitys. Tämä saattaisi tosin kuulua paremminkin "mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjuun, joten se siitä. :D
On se ihme (tai ei ole), että Mercedes-Benziä kutsutaan mersuksi. Lähinnä kertoo siitä, kuinka merkittävässä asemassa Canyon on myös Suomen pyörämarkkinoilla.
 
Kertopaakas miten tuolla liikenteessä pitäisi pyöräillessä viestiä.

Tänä aamuna ajoin töihin pyörällä ja vastaani ajoi tällainen vähän kokeneempi varustepyöräilijä, joka näytti käsimerkillä kääntyvänsä vasemmalle (minusta katsoen oikealle).

Vastasin tähän siirtämällä ajolinjan mielestäni selkeästi minusta katsoen vasemmalle ja hidastin vauhtia, jolloin tää kaveri olisi voinut vaan ajaa ihan vapaasti sinne minne olikin menossa.

Noh tää vastaantullut kaveri lähes pysähtyi ja näytti siltä, että minun olisi pitänyt jotain muuta tehdä tai reagoida ja olin vaan itse, että wtf ja jatkoin matkaani. Pitääkö tuolloin viittilöidä itse kädellä suoraan vai kenties huitoa, että mene vain?
 
Kertopaakas miten tuolla liikenteessä pitäisi pyöräillessä viestiä.

Tänä aamuna ajoin töihin pyörällä ja vastaani ajoi tällainen vähän kokeneempi varustepyöräilijä, joka näytti käsimerkillä kääntyvänsä vasemmalle (minusta katsoen oikealle).

Vastasin tähän siirtämällä ajolinjan mielestäni selkeästi minusta katsoen vasemmalle ja hidastin vauhtia, jolloin tää kaveri olisi voinut vaan ajaa ihan vapaasti sinne minne olikin menossa.

Noh tää vastaantullut kaveri lähes pysähtyi ja näytti siltä, että minun olisi pitänyt jotain muuta tehdä tai reagoida ja olin vaan itse, että wtf ja jatkoin matkaani. Pitääkö tuolloin viittilöidä itse kädellä suoraan vai kenties huitoa, että mene vain?
Sinun ei tarvitse viittiloida yhtään mitään vaan jatkat matkaasi vaan suoraan, kuten muuallakin liikenteessä. Vastaantulevallasi on tuossa tilanteessa väistämisvelvollisuus (kaistan ylitys). Tuolla turhalla huitomisella saadaan vaan koko liikenne entistä sekaisemmaksi, joten jos näet että kaveri hiljentää niin silloin vaan vauhtia lisää.
 
Tänä aamuna ajoin töihin pyörällä ja vastaani ajoi tällainen vähän kokeneempi varustepyöräilijä, joka näytti käsimerkillä kääntyvänsä vasemmalle (minusta katsoen oikealle).
...
Pitääkö tuolloin viittilöidä itse kädellä suoraan vai kenties huitoa, että mene vain?

Mikäli nyt tilanteen ihan oikein ymmärsin, niin tämä toinen pyöräilijä näytti suuntamerkkiä liikenteessä (kuten kuuluukin) aikeestaan kääntyä vasemmalle ja sinä olit jatkamassa koko ajan samaan suuntaan suoraan teenpäin?

Luulen, että hän odotti sinun menevän kuten tähänkin saakka ja olisi kääntynyt liikennesääntöjen mukaisesti vasemmalle kun olet tullut ohi.

Mitä olisit tehnyt autolla risteyksessä samassa tilanteessa?
 
Mikäli nyt tilanteen ihan oikein ymmärsin, niin tämä toinen pyöräilijä näytti suuntamerkkiä liikenteessä (kuten kuuluukin) aikeestaan kääntyä vasemmalle ja sinä olit jatkamassa koko ajan samaan suuntaan suoraan teenpäin?

Luulen, että hän odotti sinun menevän kuten tähänkin saakka ja olisi kääntynyt liikennesääntöjen mukaisesti vasemmalle kun olet tullut ohi.

Mitä olisit tehnyt autolla risteyksessä samassa tilanteessa?
Joo ymmärsit ihan oikein. Autolla samassa tilanteessa ihan selkeä homma, että kääntyvä väistää.
No aina oppii uutta. Oon varmaan ihan hoopo tuolla pyörien seassa kun en siellä osaa noudattaa niin tarkkaa säännöstöä kuin autoillessa. Jotenkin vaan ajattelin, että ajolinjaa muuttamalla kun tilaa oli tuo olisi mennyt kaikkien kannalta mahdollisimman sujuvasti.
 
Joo ymmärsit ihan oikein. Autolla samassa tilanteessa ihan selkeä homma, että kääntyvä väistää.
No aina oppii uutta. Oon varmaan ihan hoopo tuolla pyörien seassa kun en siellä osaa noudattaa niin tarkkaa säännöstöä kuin autoillessa. Jotenkin vaan ajattelin, että ajolinjaa muuttamalla kun tilaa oli tuo olisi mennyt kaikkien kannalta mahdollisimman sujuvasti.
Siinä on vain semmoinen homma, että jos se toinen osapuoli odottaa sinun toimivan liikennesääntöjen mukaisesti (eli olisit jatkanut samalla vauhdilla samassa kohdassa ajoväylää) ja yrittää itse toimia sen mukaan, niin sitten voi mennä suunnitelmat pieleen ja joudutaan pysähtymään jos toinen sooloilee.
 
Joo ymmärsit ihan oikein. Autolla samassa tilanteessa ihan selkeä homma, että kääntyvä väistää.
No aina oppii uutta. Oon varmaan ihan hoopo tuolla pyörien seassa kun en siellä osaa noudattaa niin tarkkaa säännöstöä kuin autoillessa. Jotenkin vaan ajattelin, että ajolinjaa muuttamalla kun tilaa oli tuo olisi mennyt kaikkien kannalta mahdollisimman sujuvasti.
Pyöräilijää koskee pääsääntöisesti samat säännöt kuin autoilijaakin pl pyörätiet jne.
 
Jees. Eipä oo tarvinnut pikkupaikkakunnilla ikinä miettiä tämmösiä kun se pyöräilevä väestönmäärä on vaan niin pieni. Kunhan on autoja varonut niin on hyvä tullut.
Nyt viime aikoina tullut sitten alettua pyöräilemään pk-seudulla enemmän niin tulee näitä "outouksia" vastaan vaikka täällä on jo kymmenisen vuotta tullut asuttua.
Autolla tai julkisilla on tullut mentyä.
 
Laitetaan nyt tännekkin. Tuskin haittaakaan on, kun en netistä googlettamalla asiasta enempää löytänyt.

n7SaipD.jpg
 
Kaipailisin vinkkejä aloittelijalle läskipyörän hankintaan liittyen. Vuokrasimme ekaa kertaa tyttökaverini kanssa päiväksi tuollaiset Cubet:
Cube Nutrail fatbike - Rtech

Reilu 20km reitti tuli ajettua ja olipa se mahtavaa puuhaa. Renkaisiin olisi varmaan pitänyt laittaa lisää ilmaa asfalttia varten. Rullaus ei ollut huippuluokkaa, mutta eipä sitä asfaltilla kauheasti ajellakkaan. Maastossa meni tuhatta ja sataa.

Tuo maksais tosiaan 1999e ja se on kyl aimona paalua. Kuinka tärkeä tuo etujuositus on? Mulle ei tarttisi olla yhtään ylimäärästä tärinää ja jousitus auttaa siihen ilmeisesti aika paljon. En ole testannut muita pyörä, mutta eipä tuolla ainakaan ollut mitään ongelmia/tärinöitä juurakkoisella polulla ajellessa. Olisiko tuon saanut lukittua pois käytöstä asfaltilla ajon ajaksi? Kuinka tärkeää on renkaan leveys? Tuossa on vain 4,4". Saako 4,8"- renkailla merkittävää hyötyä jollain saralla ja huonontavat kenties jotain ominaisuutta? Kannattaako panostaa ja ostaa erikseen talvirenkaat vai pitääkö vakiorenkaat ihan hyvin talvellakin? Olettaisin, ettei tule ajettua talvella kovinkaan paljoa muutaku työmatkoja.

Mitä apuvälineitä (linkkejä?) olette pitäneet maastossa mukana? Meillä ei ollut mitään ja olishan se kohtuu perseestä jos pyörä hajoais puolessa välissä matkaa. Millainen paikkaussarja ja renkaan poistoväline tuohon pitäis olla ja miten paikkaus tapahtuu maastossa? Muistikuvissa nuoruudesta reiän etsimistä vesiämpärin avulla.

Miten tuo Cube vertautuu esim XXL:ssä myytävään White Pro:hon, jota on saanut 899e hintaan tarjouksesta? Mihin hintaan Cubea on alimmillaan myyty? Mitkä polkimet kannattaa ostaa?
 
Kaipailisin vinkkejä aloittelijalle läskipyörän hankintaan liittyen. ...


Onko tämä ensimmäinen maastopyöräsi? Ostohousut pois, käy koeajamassa vielä vähintään kahta erityyppistä pyörää ennen ku isket rahoja tiskiin.

Jos meinaat omaa pitää ni sitä pitää sitte huoltaaki ja en ite keksiny helpompaa ylläpidettävää ku täysjäykkä läski :D
 
Onko tämä ensimmäinen maastopyöräsi? Ostohousut pois, käy koeajamassa vielä vähintään kahta erityyppistä pyörää ennen ku isket rahoja tiskiin.

Jos meinaat omaa pitää ni sitä pitää sitte huoltaaki ja en ite keksiny helpompaa ylläpidettävää ku täysjäykkä läski :D

Joo eka maastopyörä enkä ole muutenkaan kovin paljoa pyöräillyt. Tuossa on se ongelma, että noita Cuben myyjiä ei ole juuri missään ja XXL on myös kaukana. Cubella sais varmasti laatupyörän, ainakaan ku ei tiedä mihin vertaa :) Ehkä pitää käydä arvalla kokeilemassa lähellä jotain halppispyörää ja ostaa sitten kuitenkin Cube. Näiden kanssa ei viihti kovin montaa tilata ja palauttaa ku eivät ole mitään pikkupaketteja.

Mitä huoltotoimenpiteitä teet sille?
 
Joo eka maastopyörä enkä ole muutenkaan kovin paljoa pyöräillyt. Tuossa on se ongelma, että noita Cuben myyjiä ei ole juuri missään ja XXL on myös kaukana. Cubella sais varmasti laatupyörän, ainakaan ku ei tiedä mihin vertaa :) Ehkä pitää käydä arvalla kokeilemassa lähellä jotain halppispyörää ja ostaa sitten kuitenkin Cube. Näiden kanssa ei viihti kovin montaa tilata ja palauttaa ku eivät ole mitään pikkupaketteja.

Mitä huoltotoimenpiteitä teet sille?

Suosittelen lukemaan vähän asiaan liittyviltä forumeilta aiheesta jos ostonappulaa ei uskalla painaa. Esim. täältä hyvä lähteä Fillarisuositukset

Läskitopicceja löytyy paljon myös.
 
Melkein suosittelisin tuossa vaiheessa ostamaan jonkun perus keulajousitetun tonnin maastopyörän, se vaihtuu kuitenkin sitten toiseen ja parempaan kun saa selville mitä pyörältä haluaa.
 
Melkein suosittelisin tuossa vaiheessa ostamaan jonkun perus keulajousitetun tonnin maastopyörän, se vaihtuu kuitenkin sitten toiseen ja parempaan kun saa selville mitä pyörältä haluaa.

Ei oo varaa tonnin testipyörään :D Mieluummin ostan suoraan tuon 2000e:n Cuben ku tiedän, että se on hyvä. Ei tarvi maksaa ylimääräistä tonnia maastopyörästä, jota en alunperinkään halua :o
 
Ei oo varaa tonnin testipyörään :D Mieluummin ostan suoraan tuon 2000e:n Cuben ku tiedän, että se on hyvä. Ei tarvi maksaa ylimääräistä tonnia maastopyörästä, jota en alunperinkään halua :eek:

Niin, tarkoitin siis, että tietysti se edellinen myydään sitten 10-15% tappiolla eteenpäin, kun toinen pyörä tulee tilalle.

edit: Vieroksun siis ajatusta, että käydään vetämässä yksi lenkki maastossa fättärillä ja todetaan homma mukavaksi, ja ostetaan suoraan 2k€ pyörä. Kannattaisi ainakin käydä toteamassa poluilla, millaista eteneminen on ilman joustoa, keulajousitettuna ja täysjoustomaastopyörällä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tarkoitin siis, että tietysti se edellinen myydään sitten 10-15% tappiolla eteenpäin, kun toinen pyörä tulee tilalle.

Saako muka oikeasti poluilla runnotusta maastovenkulasta 10-15% alle ostohinnan eteenpäin myydessä? Tuskin ainakaan kovin monen lenkin jälkeen... :bored:
 
Parisataa polkukilometriä ajettu laatumerkki ei varmasti tiputa enempää arvoansa tuossa ajassa/ajomäärässä.

edit. Ehkä eri asia, jos ostaa jonkun marginaalipyörän, esim erikoinen XS-koko tms.
 
@Datsyuk13

Läskiä en ole koskaan koittanut, mutta pari sanaa yleisesti ja muutama kommetti Cubesta ja Canyonista.

Yleisesti
  • Itse vuokasin fillarin ekalle maastofillarireissulle. Ajelin sillä ensikertalaisena 43 km ilman ongelmia. Tuntui pirun hyvältä ja sopi mainiosti itselle. Tilasin viikon päästä saman koon uudemman vuosimallin itselleni. Vaikka koeajot olisi mahtava juttu, niin missäpä sellaisia suoritat kun lähimailla ei ole mitään liikkeitä mikä myisi muuta kuin Jopoa tai marketti maasturia. Canyonin kuitu jäykkäperä tuli hankittua näin ja vuotta myöhemmin Canyonin täpäri ilman mitään koeajoa... tai no, koitin minä Spectral:ON sähkäriä :)
  • Renkaita voi aina vahtaa jos haluaa leveämpää tai kapeampaa. Jumboilla mennee talvikin ihan hyvin.
  • Varaosiksi mukaan: sisäkumi, pieni pumppu, rengasraudat, joku pieni multitool missä eri kokoisia päitä ja ketjun katkaisin, ketjuusi sopiva chain link korjaamaan katkennut ketju sekä malliisi sopiva vaihtajan kannattajan korvake (se osa missä takavaihtaja roikkuu). Noilla nyt saa ensiavun ja pääsee metsästä pois.
  • Voit ajaa noilla Jumbo Jimeillä ilman sisärenkaita (tubeless), poistamalla sisäkumin, laittamalla tubeless venttiilit ja litkut sisään. Kevyempi, tunnokkaampi ajaa, voit ajaa pienemmillä paineilla, ei tule snake biteja ja litkut paikkaavat pienet reiät. Jos päätät ajaa sisäkumeilla, niin ei niitä hajotessa metsässä kannata paikkailla... jos nyt muutaman euron kumia ylipäätään kannattaa paikkailla ollenkaan. Tubeless (jos paineet karkaavat) ja sisuri tilanteessa uusi sisuri vaan tilalle.
  • Polkimina itsellä kolmessa fillarissa (hybridi, jäykkäperä, täpäri) Nukeproof Neutron EVO. Ei ole ollut valittamista, parempia varmasti löytyy mutten ole testannut.
Cube
  • Tuossa näytti olevan Bluto RL 100 mm keula, minkä saa lukkoon. Joko käsin kääntämällä taikka remotella jos moinen asennettu. Noilla renkailla se keulan lukitus ei varmaan juuri muuta menoa asfaltilla.
  • Osat näytti olevan Shimanon Deorea, mikä on jo ihan hyvää sarjaa
  • Näyttäisi olevan etuvaihtajalla, eli 2x10 voimansiirrolla. Itse en enää ottaisi muuta kuin 1x11 tai 1x12. Niin paljon mukavampi ajella ilman tuota etuvaihtajaa. Myös huoltovapaampi.
  • Painoa 15,2 kg
Canyon Dude (eri malleja)
  • Etujoustetussa mallissa sama Bluto RL keula, mutta hiukka pidemmällä 110 mm joustolla. Tuossa myös valmiina remote keulan lukittamiseen
  • Jarrut heikompaa Shimanon Altus sarjaa. Näistä en oikeen osaa sanoa mitään, ihme että eivät ole perus Deorea laittaneet, koska sekään ei ole kovin kallis
  • SRAM NX Eagle 1x12 voimansiirto. Itsellä molemmissa fillareissa tuosta pykälää paremempi SRAM GX Eagle 1x12 ja olen kyllä tykännyt. NX -sarjan kestävyydestä / hyvyydestä ei kokemusta
  • Etujoustetussa dropper satulatoppa, eli alamäessä saat pudotettua satulan alas. Ehkä se jarruissa säästetty raha kulutettu tähän.
  • Kuiturunko. Painoa 13,1 kg tai etujoustetulla 14,2 kg. Tuossa on 2 kg tai 1 kg ero Cubeen, mikä on suht paljon.
 
Suosittelen lukemaan vähän asiaan liittyviltä forumeilta aiheesta jos ostonappulaa ei uskalla painaa. Esim. täältä hyvä lähteä Fillarisuositukset

Läskitopicceja löytyy paljon myös.

Tässähän se ilta onkin mennyt lukiessa. Olen päätynyt tähän mennessä sellaisiin vaatimuksiin, että pyörässä pitää olla ainakin joustokeula ja läpiakselit. 26x4.8 JumboJim-renkaat on syytä myös löytyä tai niitten asennukseen pitäisi olla mahdollisuus. Joustokeula pitää saada myös lukittua pois käytöstä. 1x vaihtaja olis plussaa, mutta ei pakollinen. Renkaat voi toki hankkia erikseen, mutta sehän on välittömästi n. 150e:n lisäinvestointi. Onko firmoilla tapana myydä pyöriä asiakkaan haluamilla renkailla pienellä lisäkorvauksella?

Cube Nutrail, 1999e
Cube Nutrail fatbike - Rtech

Silverback Scoop Double (2019), 1399e
Silverback Scoop Double (2019) -fatbike, punainen, M/430 mm 1 399,00

Canyon Dude CF 8.0 Trail, 2199e
Dude CF 8.0 Trail


Kylläpäs noilla jousitetuilla on hintaa reippaasti. Scoop Doublesta ainakin löytyy läpiakselit ja eikös noissa kalliimmissakin ole lähes samat etuhaarukat, joten luulis niistäki löytyvän. Scoopissa ja Dudessa saa myös jousituksen lukittua. Saako Cubessakin? En tiennyt testatessa tuollaista mahdollisuutta. Passaakohan Cubeen ja Dudeen 4,8" JumboJimit? Onko noita kahen tonnin pyöriä ikinä missään tyyliin 1,5k alennuksessa? En ihan mieluusti maksaisi pyörästä noin paljoa, mutta eipä noita jousitettuja näytä olevan tarjolla edullisemmin ja tuo Scoop Doublekin vaikuttaa jotenkin laaduttomammalta näihin kolmeen muuhun verrattuna. Periaatteessa jos tuolla 600-800e lisäsijoituksella saa reippaasti paremman niin pakko kai se on kerralla sijoittaa. Ja taitaa olla niin, etten edes uskalla tilata summassa noita kahta muuta vaan lopullinen päätös kohdistunee jossain vaiheessa tuohon hyväksi testattuun Cubeen kuitenkin. Siinä miinus puolena tuo kahden etuvaihtajan systeemi kuten Silverbackin kohdalla myöskin.

Mikäli etujousitus ei olisi pakollinen niin White Fat 6 Pro hintaan 899e ja varsinkin Kona Wo (1299e) olisivat hyvinkin varteenotettavia vaihtoehtoja. Ajattelin käydä testaamassa lähialuiden jousettomia pyöriä, mutta eipä niillä varmaan luontopoluille saa lähteä mylläämään eikä tästä 500km säteeltä löytyis noita pyöriä kuitenkaan paitsi ehkä Oulusta Whitea ja Silverbackia jos tuuri käy ja olisivat joskus varastossa Verkkokaupassa tai XXL:ssä :)


@Kiila

Juu näköjään päädyin suht samoihin pyöriin. Jos noihin molempiin passaa mukisematta 4,8" JumboJimit niin on kyl vaikea päättää. 4,8"- tuumaisetkin on lähinnä innostusta tuolta foorumilta ja työpaikan puheista. Cubessa sentään 4,4", mutta Dudessa vain 4,0". Toki luulis, että 2,2k:n pyörään olis paksummat renkaat jo laitettu jos ne olisivat siihen niin paljon paremmat. Ehkä 4,0" on nimenomaan tuohon pyörään nähty hyväksi kooksi. Ajan kuitenkin talvella sillä työmatkat niin paksumpi rengas vois olla siihenkin parempi. Huoltovapaus on mulle kyllä tärkeä eli siinä mielessä Canyon Dude vie myöskin voiton.

Vieläkö tuohon hintaluokkaan (ei perkeles enää yli!) löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja? Ostoksella ei myöskään ole älytöntä kiirettä. Tulevia 2020-malleja ja erityisesti tarjouksia näistä vanhemmista vois ihan hyvin odotella, vaikka läskikiima onkin jo valtoimenaan.
 
@Datsyuk13 pyörä-suvalasta saattaa löytyä cuben pyörä ja myös trek saattaa löytyä 27,5" renkailla livenä. Special bikessä oli ainakin yksi kona esillä. Kannattaa myös kysellä esimerkiksi Kempeleen kyläkaupasta ja Jussin pyöräpisteestä.

Viime talvena kävin nuo paikat katsomassa kun hankin itselleni läskin. Silloin totesin etuvaihtajan turhaksi ja 1x11 vaihteiston riittäväksi omaan käyttöön.
 
@Datsyuk13 pyörä-suvalasta saattaa löytyä cuben pyörä ja myös trek saattaa löytyä 27,5" renkailla livenä. Special bikessä oli ainakin yksi kona esillä. Kannattaa myös kysellä esimerkiksi Kempeleen kyläkaupasta ja Jussin pyöräpisteestä.

Viime talvena kävin nuo paikat katsomassa kun hankin itselleni läskin. Silloin totesin etuvaihtajan turhaksi ja 1x11 vaihteiston riittäväksi omaan käyttöön.
Special Bikestä löytyy myös Mondrakerin Panzer.

Dudesta sen verran, että CF 8.0:ssa on joustokeula ja 4" kumit kun taas pari sataa halvemmassa on jäykkä keula ja 4.8" kumit. Kannattaa ottaa yhteyttä Canyonin Suomen tukeen ja kysyä saako pyörää testiin. Luulisin, että onnistuu.
 
Tässähän se ilta onkin mennyt lukiessa. Olen päätynyt tähän mennessä sellaisiin vaatimuksiin, että pyörässä pitää olla ainakin joustokeula ja läpiakselit. 26x4.8 JumboJim-renkaat on syytä myös löytyä tai niitten asennukseen pitäisi olla mahdollisuus. Joustokeula pitää saada myös lukittua pois käytöstä. 1x vaihtaja olis plussaa, mutta ei pakollinen. Renkaat voi toki hankkia erikseen, mutta sehän on välittömästi n. 150e:n lisäinvestointi. Onko firmoilla tapana myydä pyöriä asiakkaan haluamilla renkailla pienellä lisäkorvauksella?

Cube Nutrail, 1999e
Cube Nutrail fatbike - Rtech

Silverback Scoop Double (2019), 1399e
Silverback Scoop Double (2019) -fatbike, punainen, M/430 mm 1 399,00

Canyon Dude CF 8.0 Trail, 2199e
Dude CF 8.0 Trail


Kylläpäs noilla jousitetuilla on hintaa reippaasti. Scoop Doublesta ainakin löytyy läpiakselit ja eikös noissa kalliimmissakin ole lähes samat etuhaarukat, joten luulis niistäki löytyvän. Scoopissa ja Dudessa saa myös jousituksen lukittua. Saako Cubessakin? En tiennyt testatessa tuollaista mahdollisuutta. Passaakohan Cubeen ja Dudeen 4,8" JumboJimit? Onko noita kahen tonnin pyöriä ikinä missään tyyliin 1,5k alennuksessa? En ihan mieluusti maksaisi pyörästä noin paljoa, mutta eipä noita jousitettuja näytä olevan tarjolla edullisemmin ja tuo Scoop Doublekin vaikuttaa jotenkin laaduttomammalta näihin kolmeen muuhun verrattuna. Periaatteessa jos tuolla 600-800e lisäsijoituksella saa reippaasti paremman niin pakko kai se on kerralla sijoittaa. Ja taitaa olla niin, etten edes uskalla tilata summassa noita kahta muuta vaan lopullinen päätös kohdistunee jossain vaiheessa tuohon hyväksi testattuun Cubeen kuitenkin. Siinä miinus puolena tuo kahden etuvaihtajan systeemi kuten Silverbackin kohdalla myöskin.

Mikäli etujousitus ei olisi pakollinen niin White Fat 6 Pro hintaan 899e ja varsinkin Kona Wo (1299e) olisivat hyvinkin varteenotettavia vaihtoehtoja. Ajattelin käydä testaamassa lähialuiden jousettomia pyöriä, mutta eipä niillä varmaan luontopoluille saa lähteä mylläämään eikä tästä 500km säteeltä löytyis noita pyöriä kuitenkaan paitsi ehkä Oulusta Whitea ja Silverbackia jos tuuri käy ja olisivat joskus varastossa Verkkokaupassa tai XXL:ssä :)


@Kiila

Juu näköjään päädyin suht samoihin pyöriin. Jos noihin molempiin passaa mukisematta 4,8" JumboJimit niin on kyl vaikea päättää. 4,8"- tuumaisetkin on lähinnä innostusta tuolta foorumilta ja työpaikan puheista. Cubessa sentään 4,4", mutta Dudessa vain 4,0". Toki luulis, että 2,2k:n pyörään olis paksummat renkaat jo laitettu jos ne olisivat siihen niin paljon paremmat. Ehkä 4,0" on nimenomaan tuohon pyörään nähty hyväksi kooksi. Ajan kuitenkin talvella sillä työmatkat niin paksumpi rengas vois olla siihenkin parempi. Huoltovapaus on mulle kyllä tärkeä eli siinä mielessä Canyon Dude vie myöskin voiton.

Vieläkö tuohon hintaluokkaan (ei perkeles enää yli!) löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja? Ostoksella ei myöskään ole älytöntä kiirettä. Tulevia 2020-malleja ja erityisesti tarjouksia näistä vanhemmista vois ihan hyvin odotella, vaikka läskikiima onkin jo valtoimenaan.

Rutland cyclingistä saa pro mallin nutrailista tohon pariin tonniin. On pirusti paremmilla osilla.
Jos läskit kiinnostaisi itseä vähääkään niin dudeen silti kallistuisin.
 
@Datsyuk13 pyörä-suvalasta saattaa löytyä cuben pyörä ja myös trek saattaa löytyä 27,5" renkailla livenä. Special bikessä oli ainakin yksi kona esillä. Kannattaa myös kysellä esimerkiksi Kempeleen kyläkaupasta ja Jussin pyöräpisteestä.

Viime talvena kävin nuo paikat katsomassa kun hankin itselleni läskin. Silloin totesin etuvaihtajan turhaksi ja 1x11 vaihteiston riittäväksi omaan käyttöön.

Kiitoksia! Tuolta pitää hankkia Cube jos siihen päädyn eikä muualta saa halvemmalla. En ole edes testannut ilman etuvaihtajaa, mutta tiedän jo heti sanoa, että se on mullekki ihan turha.

Ei taida viihtiä hommata sitä 27,5" ku rengasvalikoima on kuulemma heikompi.

Rutland cyclingistä saa pro mallin nutrailista tohon pariin tonniin. On pirusti paremmilla osilla.
Jos läskit kiinnostaisi itseä vähääkään niin dudeen silti kallistuisin.

Mistä sieltä? En löydä normia enkä pro:ta :/ Jokohan meni... Toki en heti tilais nyt muutenkaan. Tuleeko tulleja tai alvia tuolta tilatessa?

Miksi nuo 4.8 jumbo jim renkaat pitää olla tai saada asennettua?

Ei oo mitään omakohtasta kokemusta eikä varsinkaan tietoa näistä. Cuben 4,4" "riitti" mulle oikeen hyvin, mutta eikö nuo 4,8-tuumaiset pitäisi olla paremmat poluilla ja talvellakin? Vai meneekö se niin, että jos pyörässä on vakiona 4,0 tai 4,4" niin ne on nimenomaan siihen pyörään parhaimmat? Muuttuuko ajaminen huonommaksi jos 4,0" renkaat korvaa yhtäkkiä 4,8-tuumaisilla?
 
Renkaathan valitaan maaston mukaan eikä pyörän mukaan. Pyöräkin kannattaa valita maaston ja tarkoituksen mukaan. Talvella saattaa olla 4.8" mukavammat jos aattelit ajella hangella/kelkan jälkeä, mutta voisi kuvitella että kesällä riittäisi paremmin rullaava kapeampikin nakki.
 
Renkaathan valitaan maaston mukaan eikä pyörän mukaan. Pyöräkin kannattaa valita maaston ja tarkoituksen mukaan. Talvella saattaa olla 4.8" mukavammat jos aattelit ajella hangella/kelkan jälkeä, mutta voisi kuvitella että kesällä riittäisi paremmin rullaava kapeampikin nakki.

Rullaako kapeampi JumboJim paremmin ku leveämpi? Kyllähän tuon vakio-Cuben 4,4" Jumbot ihan riittävästi rullas metsäpolulla. Jos 4,8:lla ei saa parempaa vaan huonomman rullauksen niin eihän niitä sitten kannata ostaa. Talviajo on varmaan enimmäkseen työmatka-ajoa. Toki jossain järven jäällä vois käydä pyörimässä, mutta ehkei sen takia tarvi eri renkaita hommata.
 
Rullaako kapeampi JumboJim paremmin ku leveämpi? Kyllähän tuon vakio-Cuben 4,4" Jumbot ihan riittävästi rullas metsäpolulla. Jos 4,8:lla ei saa parempaa vaan huonomman rullauksen niin eihän niitä sitten kannata ostaa. Talviajo on varmaan enimmäkseen työmatka-ajoa. Toki jossain järven jäällä vois käydä pyörimässä, mutta ehkei sen takia tarvi eri renkaita hommata.
En tykännyt ollenkaan 4.8 jumbo jimeistä kesällä,turhan raskaat ajaa,talvella pitoa oli ihan hyvin.Kun laski paineet niin alas että rengas rupesi menemään mukavasti juurakoissa tuli hirveä self steering, siinä sai ihan kunnolla pidellä tangosta kiinnni, ei kovin mukava ominaisuus.
 
Oltiin kaverin kanssa eilen filelenkillä ja hänellä oli mun Grand Canyon lainassa, ei pahemmin ollut kokemusta mutta kehui fileä kovasti ja innostui itsekin. Laitoin tuon Canyonin outlet linkin jos tarttuu johonkin :tup:
 
Jos huollettu käytetty kelpaa ja 17″ (158cm – 170cm) koko istuu @Datsyuk13 kropalle, niin tässä PRO malli hintaan 1650€. Tuossa PRO mallissa on normi mallia paremmat osat, mm. 1x11 voimansiirto sekä se on kevyempi. R-Tech myy sitä myös, mutta hinta on silloin 2300€.

Canyonin sivuilla on erikseen OUTLET, mistä löytyy tarjouksessa milloin mitäkin.

Canyonilla alkoi tänään MTB SALE, kannattaa tsekata!

Pituutta on 171-172cm. Käsittääkseni tuossa mun Cube-lenkillä oli nimenomaan 17" koko käytössä, mutta en oo satavarma. Se oli ihan sopiva, mutta polkimet otti välillä esteisiin ja piti olla vähä tarkkana niitten kans. Saattoi olla enemmän käyttäjästä kuin pyörän koosta kiinni.

Tuo kyllä kiinnostaisi kovastikin... Onko tubeless-taktiikka yhtä helppo ylläpitää kuin normaalikin rengas eli välillä vaan ilmaa sisuksiin? Onko 1650e edukas hinta tuosta? Tuliterä ois toki mieluinen, mutta niin on 650e:n säästökin. Vaikeita valintoja tämmöset.
 
Renkaiden litkutus on aika suoraviivainen toimenpide.
1. Tarvitset (esim. tämän valmistajan tuotteita Tubeless | Stan's NoTubes):
- rengasraudat (vaika ne muoviset Topeakit, mitkä aiemmin postasin)
- tubeless setupissa toimivan vanteen ja renkaan
- tubeless setuppiin tarkoitetun venttiilin
- tubeless setuppiin tarkoitettua vanneteippiä, hieman leveämpää kuin itse vanne.
- tubeless litkua (siis sitä tiivistys ja paikkausainetta)
- kompuran tai kunnon jalkapumpun
- ei pakollisia, mutta auttaa jossain tilanteessa: venttiilin sielunpoistaja sekä litkuruutta
2. Poista rengas ja sisäkumi (säästä sisuri varaosaksi puhkeamien varalle)
3. Jos vanteessa ei ole vanneteippiä, putsaa vanne kunnolla jollain alkoholilla ja teippaa vanne huolellisesti
- tämä siis estää litkun ja ilman karkaamisen vanteen sisään jotta paketista saadaan ilmatiivis
4. Asenna tubeless venttiili
5. Laita rengas paikalleen niin, että pääset vielä kaatamaan litkua yhdestä reunasta sisään
- Vaihtoehtoisesti laita rengas kokonaan paikalleen, poista venttiilisielu ja laita litkua litkuruutalla
6. Kaada vaadittu määrä litkua (vaihtelee tapauskohtaisesti) renkaaseen
7. Laita rengas paikalleen, venyttele, vanuttele ja painele rengasta niin että saat ilman pysymään sisällä
8. Pumppaa renkaaseen kunnon paineet, tarkasta että nousee kunnolla vanteelle. Rengas pamahtelee aika äänekkäästi vanteelle
9. Heilutele ja pyöritele kiekkoa (vanne+rengas) jotta litku tiivistää paikat kunnolla
10. Kiekko paikalleen ja kovaa ajoa

Tuo käytetty Cube oli jo valmiiksi litkutettu. Litkua joutuu välillä lisäämään ja jos on kuukausia ajamatta, kannattaa ottaa rengas vanteelta ja poistaa vanhat jämähtäneet rääppeet pois ja laittaa uudet litkut. Kovettunut litku ei paljon uusia reikiä paikkaile :)

Alla suomeksi selitettynä, saattaa olla vähän eri työvaiheita ja eri tavalla selitettynä, en katsonut videota.
 
Renkaiden litkutus on aika suoraviivainen toimenpide.....
Tuos kannattaa testata ennen litkujen lisäämistä että rengas on ilmatiivis ettei karkaa ilmat pihalle, eli pumpata täyteen ilmaa. Helpompi homma alkaa vannenauhoja uusimaan tuossa vaiheessa kun ei tarvii litkuja poistaa.
 
Juu ei ole läskin vanteen tubelointi ihan niin yksinkertaista. Johtuu siitä, että läskien vanteet ovat yksiseinämäisiä ja yleensä aina kevennys rei'itettyjä. Myös leveys aiheuttaa teippaamisessa sen, ettei mene yhdellä suikaleella vaan joutuu vetään kaksi vierekkäin hieman toistensa päälle. Siihen kun jää vähänkin vekkiä saumaan niin ei pidä. Vaatii kyllä oikeasti paneutumisen asiaan. Hyöty tosin on suuri kun homman saa pelaamaan.
Fattystripper helpottaa hieman.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom